Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDE 4/2015, de 9 de març, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es crea i regula el Registre de Plantacions Forestals Temporals en terrenys agrícoles de la Comunitat Valenciana i es publica el Catàleg d'espècies al·lòctones. [2015/2319]

(DOGV núm. 7489 de 20.03.2015) Ref. Base de dades 002447/2015

ORDE 4/2015, de 9 de març, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es crea i regula el Registre de Plantacions Forestals Temporals en terrenys agrícoles de la Comunitat Valenciana i es publica el Catàleg d'espècies al·lòctones. [2015/2319]
El procés de diagnòstic vinculat al desplegament del Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s’aprova el Pla d’Acció Territorial Forestal de la Comunitat Valenciana, instrument d’ordenació i planificació de les forests previst en la Llei 3/1993, de 9 de desembre, Forestal de la Comunitat Valenciana, va posar de manifest l’atomització de la propietat en les forests de titularitat privada, on es mesclen els usos forestal i agropecuari a nivell espacial i temporal. Es va constatar, així mateix, una actitud reticent a l’establiment de plantacions forestals en terrenys tradicionalment dedicats a l’agricultura, ja que, d’acord amb la llei esmentada, estos adquirixen automàticament la qualificació de terreny forestal i s’han d’ajustar a la normativa vigent, comuna a qualsevol forest. Per això, els instruments normatius i de gestió forestal es flexibilitzen i simplifiquen i s’adapten a esta realitat, amb els objectius de fomentar el desenrotllament d’un sector forestal més dinàmic, compatible amb altres activitats, i de promoure en la societat rural una reacció positiva cap a la forest. Així, la normativa forestal es desenrotlla per a arreplegar un nou concepte de terreny dirigit a les plantacions amb espècies forestals en terrenys utilitzats prèviament per a altres activitats diferents de la forestal i que s’establixen a fi d’obtindre un benefici tangible durant un període determinat, alhora que se simplifica el procediment de reversió dels dits terrenys al seu ús anterior, una vegada finalitzat el cultiu forestal.

En este context, esta orde crea i regula el Registre de Plantacions Forestals Temporals, desplegant així el que s’establix pel Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s’aprova el Pla d’Acció Territorial Forestal de la Comunitat Valenciana. Així mateix, esta normativa regula el Catàleg d’espècies alòctones, per complir el que disposa el decret esmentat, que inclou espècies forestals no autòctones l’ús de les quals en el medi natural adquirix únicament sentit en plantacions de caràcter temporal i amb un objectiu de producció concret.

D’altra banda, i per complir el que disposa l’ordenament jurídic forestal, és a dir la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de Forests, modificada per la Llei 10/2006, de 28 d’abril, i la Llei 3/1993, de 9 de desembre, Forestal de la Comunitat Valenciana, i la normativa que la desplega, s’assenyala el procediment que ha de regir l’aprofitament de les plantacions forestals temporals registrades. Pel que fa als productes obtinguts, s’establix un sistema orientat a facilitar la seua traçabilitat. En este sentit, la present orde resulta un instrument que promou el compliment de determinats requisits bàsics amb vista a la certificació forestal.

Finalment, cal assenyalar que esta orde incorpora els principis de bona regulació aplicables a les iniciatives normatives que dicta la Llei 2/2011, de 4 de març, d’Economia Sostenible. S’han simplificat i reduït les càrregues administratives, en el marc de la legislació forestal vigent, s’ha normalitzat gran part dels documents associats, i s’ha atorgat el tràmit d’informació pública a través de la Mesa Forestal de la Comunitat Valenciana, creada pel Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s’aprova el Pla d’Acció Territorial Forestal de la Comunitat Valenciana.
Vist tot això, en virtut de les facultats que tinc atribuïdes per l’article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i pel Decret 192/2012, de 21 de desembre, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d’Infraestructures, Territori i Medi Ambient, i de conformitat amb el que establixen els articles 25, 26 i 60 del Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s’aprova el Pla d’Acció Territorial Forestal de la Comunitat Valenciana,

ORDENE

Article 1. Objecte
Esta orde té com a objecte crear i regular el Registre de Plantacions Forestals Temporals de la Comunitat Valenciana i publicar el Catàleg d’espècies alòctones.

Article 2. Creació del Registre
Es crea el fitxer denominat «Registre de Plantacions Forestals Temporals de la Comunitat Valenciana», sotmés a la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.


Article 3. Objectiu del Registre
L’objectiu del Registre és facilitar l’accés a la informació que sobre les plantacions forestals temporals siga necessària per a garantir els drets de les persones interessades, assegurar la traçabilitat dels productes que s’obtinguen i elaborar les estadístiques forestals públiques.


Article 4. Gestió del Registre
La gestió del Registre correspondrà a la direcció general competent en matèria forestal.

Article 5. Format i contingut del Registre i accés a la informació
1. Les dades de caràcter personal que s’inclouen en el Registre es referixen als titulars de les plantacions forestals temporals o del seu aprofitament, als propietaris dels terrenys on s’hi establixen i als representants legals, si és el cas.
2. El Registre té format electrònic i conté la informació relativa a:

a) Les dades personals de caràcter obligatori: número d’identificació fiscal, nom i cognoms o raó social, adreça i número de telèfon.

b) Les dades personals de caràcter facultatiu: número de fax i adreça de correu electrònic.
c) La identificació espacial dels terrenys segons dades cadastrals.
d) La informació bàsica relativa a la descripció de la plantació, la gestió i l’aprofitament.
e) La cartografia digital de les plantacions forestals temporals.
f) L’anotació dels documents administratius que es deriven de les accions i els procediments establits en esta orde.
g) La documentació administrativa digitalitzada quan esta s’efectue en format paper.
3. Les plantacions registrades s’identifiquen per mitjà d’un codi amb el format i la informació següents: codi Unió Europea (UE)/codi del país (ES)/codi INE del municipi on està la plantació forestal temporal/identificador de la plantació forestal temporal en el Registre/any de la inclusió en el Registre.
4. Les dades de caràcter personal i la informació relativa a la plantació s’arrepleguen a través dels impresos de comunicació prèvia, de solicitud i de declaració responsable i la documentació adjunta solicitada previstos en esta orde.
5. No es preveu la cessió o transferència de dades de caràcter personal, llevat dels supòsits autoritzats per la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.
6. La cartografia digital és pública i accessible des dels sistemes i les infraestructures de dades espacials disposats per la conselleria competent en l’adreça electrònica http://cartoweb.cma.gva.es/visor/
7. Els drets d’accés, rectificació i cancelació poden exercir-se davant del servici competent en matèria forestal.
8. Les mesures de seguretat adoptades per al Registre són de nivell bàsic.

Article 6. Requisits per a la inscripció d’una plantació en el Registre
1. Podran inscriure’s en el Registre les plantacions que s’efectuen en terrenys situats en el territori de la Comunitat Valenciana que complisquen les condicions previstes en l’article 2, apartat g, de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, Forestal de la Comunitat Valenciana.
2. El terreny on s’establisca la plantació no podrà excedir de les 25 ha i no haurà d’estar afectat per espais naturals protegits, Xarxa Natura 2000 o àrees protegides per instruments internacionals en una superfície major de 10 ha. En tot cas, la seua aforestació no haurà d’estar sotmesa a avaluació d’impacte ambiental per la normativa en la matèria.
3. La inscripció de plantacions que s’efectuen amb altres espècies o objectius d’aprofitament diferents dels inclosos en l’annex I estarà subjecta a reconeixement previ del caràcter forestal temporal d’estes per part de la direcció general competent en matèria forestal.
4. Podran inscriure’s en el Registre diverses plantacions com una unitat conjunta, sempre que els recintes de parceles en què s’establisquen estiguen en el mateix terme municipal i les plantacions siguen coetànies, tinguen les mateixes característiques, presentant una memòria de plantació comuna, i es tracten com una unitat de maneig i aprofitament.


Article 7. Inscripció en el Registre de plantacions amb espècies incloses en l’annex I
1. La inscripció en el Registre d’una plantació que s’establisca amb qualsevol de les espècies incloses en l’annex I s’efectuarà per comunicació prèvia de la persona interessada.
2. La comunicació prèvia s’efectuarà abans d’iniciar l’establiment de la plantació i haurà d’anar acompanyada per l’eixida gràfica de cadastre en què es detalle amb precisió adequada la superfície afectada per la plantació. Haurà de presentar-se al mateix temps la solicitud d’aprovació de pla tècnic de gestió forestal simplificat a què fa referència l’article 11.1 d’esta orde. Suposat el compliment dels requisits exigits, la comunicació prèvia permet l’inici immediat de l’activitat; açò és, l’establiment de la plantació.
3. Si les dades de la comunicació prèvia són correctes i suficients, la direcció territorial competent efectuarà la comunicació interna corresponent a la direcció general competent, que efectuarà l’assentament d’inscripció de la plantació en el Registre. Es notificarà a la persona interessada el codi de registre assignat a la plantació en el termini d’un mes des de la recepció de la comunicació prèvia en el registre de l’òrgan competent per a la seua tramitació.
4. En el cas que la direcció territorial competent comprove que les plantacions o els terrenys no complixen els requisits exigits per esta orde, informarà la direcció general competent perquè esta emeta una resolució raonada que denegue la inscripció de la plantació en el Registre.
5. En el cas que la direcció territorial competent comprove que la comunicació prèvia no reunix els requisits de forma exigits, es demanarà a la persona interessada que, en el termini de 10 dies, esmene la falta o aporte la documentació requerida. Si no ho fa així, es considerarà desistida la comunicació prèvia mitjançant una resolució expressa de la direcció territorial competent. En cas de ser atés el requeriment i esmenades les deficiències o omissions advertides, la direcció territorial esmentada es pronunciarà expressament sobre el fet i notificarà a la persona interessada la continuació del procés d’inscripció.


Article 8. Inscripció en el Registre de plantacions amb espècies no incloses en l’annex I
1. La inscripció en el Registre d’una plantació que s’establisca amb una espècie diferent de les incloses en l’annex I s’efectuarà per resolució de la direcció general competent i després de la solicitud de la persona interessada.
2. La solicitud s’efectuarà almenys tres mesos abans d’iniciar l’establiment de la plantació i haurà d’anar acompanyada per l’eixida gràfica de cadastre on es detalle amb precisió adequada la superfície afectada per la plantació. Haurà de presentar-se al mateix temps la solicitud d’aprovació de pla tècnic de gestió forestal simplificat a què fa referència l’article 11.1 d’esta orde.
3. La direcció general competent procedirà a avaluar el caràcter forestal temporal de la plantació. En cas d’avaluació negativa es resoldrà de manera motivada en un termini màxim de tres mesos. En el cas que esta avaluació del caràcter forestal temporal de la plantació resulte positiva, la direcció territorial competent avaluarà si les dades de les plantacions són correctes i suficients i informarà sobre el resultat de la dita avaluació a la direcció general competent, que haurà de resoldre en un termini màxim de tres mesos. En cas de resolució estimatòria, es procedirà a l’assentament de la plantació en el Registre i a notificar el codi de registre assignat a la persona interessada.
Article 9. Baixa de plantació del Registre
1. Podran donar-se de baixa del Registre només les plantacions que hagen sigut eliminades totalment, per la tallada del vol i per eliminació mecànica o per mitjà de tractament químic dels ceps en cas d’espècies rebrotadores.
2. La baixa del Registre d’una plantació s’efectuarà d’ofici després de la declaració responsable del titular de la plantació que s’ha eliminat la plantació. La direcció general competent notificarà el fet al titular de la plantació.
3. La direcció general competent podrà promoure d’ofici, després de la comunicació prèvia al titular de la plantació, l’assentament de baixa d’una plantació en el Registre quan en constate la desaparició.

Article 10. Actualització de les dades del Registre
1. Per a mantindre el Registre degudament actualitzat, els titulars de les plantacions estan obligats a:
a) Eliminar la plantació quan haja finalitzat l’objectiu del seu aprofitament.
b) Informar l’Administració sobre qualsevol actuació que s’efectue en les plantacions que signifique una modificació substancial de les dades registrades.
2. Si la conselleria competent en matèria forestal constata que ha finalitzat l’aprofitament d’una plantació registrada i que esta no ha sigut eliminada i donada de baixa del Registre, podrà procedir, amb l’advertència prèvia, a l’execució subsidiària a costa de la persona interessada, en aplicació del que establixen els articles 95 i 96 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
3. Sense perjuí de l’article 10.1 d’esta orde, la direcció general competent podrà autoritzar mitjançant una resolució la permanència d’una plantació en el Registre més enllà del seu període d’aprofitament quan hi haja raons d’interés natural, ambiental, paisatgístic o cultural per a això, sempre que l’increment del temps de permanència no signifique una amenaça per a l’entorn natural on estiga la dita plantació.


Article 11. Aprofitament de plantacions incloses en el Registre i traçabilitat dels productes
1. L’autorització dels aprofitaments està supeditada a l’aprovació del corresponent pla tècnic de gestió forestal simplificat per a plantacions forestals temporals per part de la direcció territorial competent en matèria forestal.
2. El pla tècnic de gestió forestal simplificat es presentarà en el moment d’efectuar la comunicació prèvia o la solicitud d’inclusió d’una plantació en el Registre indicades en els articles 7.1 i 8.1 d’esta orde.
3. Una vegada aprovat el dit pla tècnic de gestió forestal simplificat, s’haurà d’efectuar la comunicació prèvia de cada aprofitament al servici territorial competent en matèria forestal.
4. Les dades de producció que han d’indicar-se en la comunicació prèvia d’aprofitament seran utilitzades per l’Administració amb fins estadístics.
5. Per a facilitar la traçabilitat dels productes derivats dels aprofitaments, els documents que els acompanyen en el seu moviment (albarans, factures o altres documents acreditatius) hauran d’indicar:

a) El nom científic de l’espècie objecte d’aprofitament.
b) El codi de registre assignat a la plantació en el Registre de Plantacions Forestals Temporals, seguit de les dos últimes xifres de l’any en què es duga a terme l’aprofitament.
6. S’haurà d’informar la direcció territorial competent sobre les modificacions que puguen afectar els plans de gestió a què es referix l’article 11.1, i per a això se’n presentarà un de nou degudament actualitzat per a la seua aprovació.
7. El període de vigència màxima dels plans de gestió de les plantacions registrades és de cinc anys. Finalitzat el dit període, se’n prorrogarà la vigència de manera automàtica pel període màxim legalment establit i tantes vegades com siga necessari fins a la finalització de la plantació forestal temporal, llevat que este se substituïsca per un de nou.

Article 12. Altres deures dels titulars de plantacions registrades
1. En l’establiment de les plantacions s’hauran de guardar les distàncies que puguen haver-se establit per norma i aquelles necessàries per a no causar perjuí a explotacions agropecuàries contigües.
2. Els titulars de plantacions registrades hauran de:
a) Eliminar les restes de vegetals derivades de tractaments silvícoles o tales per a previndre la proliferació de plagues i malalties, reduir el risc d’incendis forestals i, si és el cas, evitar la proliferació de tàxons no autòctons en el medi natural o que puguen posar en perill la integritat genètica de les espècies autòctones.
b) Informar sobre l’aparició atípica d’organismes nocius a la direcció general competent, i facilitar, si és el cas, els treballs i les mesures de prevenció i extinció que esta determine.

Article 13. Seguiment i control de les plantacions registrades
L’autoritat competent podrà fer els controls que considere oportuns per a comprovar l’exactitud de les dades que acompanyen les comunicacions prèvies, declaracions responsables i solicituds, mantindre actualitzat el Registre i verificar que es complix la normativa vigent en matèria forestal.

Article 14. Catàleg d’espècies alòctones
S’autoritza la introducció, plantació o sembra de les espècies del Catàleg d’espècies alòctones de la Comunitat Valenciana inclòs en l’annex I d’esta orde, en l’àmbit geogràfic assenyalat per a cadascuna.


Article 15. Marc normatiu d’infraccions i sancions
S’aplicarà el règim d’infraccions i sancions establit per la Llei 3/1993, Forestal de la Comunitat Valenciana.

Article 16. Forma i lloc de presentació de documents i tramitació telemàtica
1. La documentació es formularà d’acord amb els models que figuren en l’annex II d’esta orde, accessibles en la pàgina de tràmits i servicis de la guia Prop electrònica.
2. En cas d’utilitzar suport de paper, la documentació es presentarà preferiblement en els registres dels òrgans administratius a què es dirigisquen. També podrà presentar-se davant de qualsevol òrgan administratiu que pertanga a l’Administració General de l’Estat, a la de qualsevol administració de les comunitats autònomes, o a la d’alguna de les entitats que formen l’Administració local si, en este últim cas, s’haguera subscrit el corresponent conveni, així com en les representacions diplomàtiques o oficines consulars d’Espanya a l’estranger. Podrà presentar-se, així mateix, en qualsevol oficina de correus, en sobre obert perquè es puguen estampar el segell i la data en l’imprés de solicitud i en la còpia.
3. La presentació dels documents també podrà efectuar-se de manera telemàtica en el Registre Electrònic de la Generalitat.
4. La remissió de documentació administrativa per part dels òrgans de l’Administració es farà a través del Registre Electrònic de la Generalitat, si així ho assenyala expressament la persona interessada, d’acord amb el Decret 18/2004, de 13 de febrer, del Consell de la Generalitat, de creació del Registre Telemàtic de la Generalitat i regulació de les notificacions telemàtiques de la Generalitat.


DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Plantacions forestals ja establides
Es podrà solicitar la inclusió en el Registre d’una plantació forestal que haja sigut establida amb anterioritat a l’aprovació d’esta orde durant un termini màxim de quatre anys des de la data de l’entrada en vigor, seguint el procediment assenyalat en l’article 8 d’esta orde. La inclusió en el Registre de Plantacions Forestals Temporals estarà condicionada al compliment dels requisits establits per esta orde i per la legislació que s’hi aplique. La no-solicitud d’inscripció en el Registre en el termini indicat significarà la consideració del terreny on està la plantació forestal com a terreny forestal amb caràcter permanent.


DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Dotació econòmica
La implementació i el desplegament posterior d’esta orde no podran tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignada a la conselleria competent per raó de la matèria i, en tot cas, hauran de ser atesos amb els mitjans personals i materials de la conselleria esmentada.


DISPOSICIÓ FINAL

Primera. Modificació de l’annex I
La modificació de l’annex I es farà mitjançant una orde de la conselleria competent, per iniciativa de la mateixa conselleria o per solicitud de qualsevol persona física o jurídica interessada, quan hi haja informació tècnica o científica que així ho aconselle.

Segona. Entrada en vigor
Esta orde entrarà en vigor l’endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 9 de març de 2015

La consellera d’Infraestructures, Territori i Medi Ambient,
ISABEL BONIG TRIGUEROS








linea
Mapa web