DECRET 24/2022, de 4 de març, del Consell, pel qual es modifica el Decret 170/1992, de 16 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova l'Estatut de l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana. [2022/2394]
(DOGV núm. 9305 de 24.03.2022) Ref. Base de dades 002411/2022
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 25.03.2022 Aquesta disposició afecta: Modifica: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica Grup temàtic: Legislació Matèries: Infraestructures Entitats i empreses de la Generalitat Aigües Descriptors: Temàtics: tractament de l'aigua, aigua residual, reglament intern, institució pública , Entitat Publica de Sanejament d'Aigues Residuals de la Comunitat Valenciana, monografies
DECRET 24/2022, de 4 de març, del Consell, pel qual es modifica el Decret 170/1992, de 16 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova l'Estatut de l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana. [2022/2394]
PREÀMBUL
LEntitat de Sanejament dAigües Residuals de la Comunitat Valenciana (EPSAR) es crea mitjançant la Llei 2/1992, de 26 de març, de sanejament daigües residuals de la Comunitat Valenciana, com a entitat de dret públic de la Generalitat, a lempara de larticle 5.2, hui derogat, del text refós de la Llei dhisenda pública valenciana, aprovat pel Decret legislatiu de 26 de juny de 1991 (TRLHPV), que es regeix per la seua normativa.
Daltra banda, el Decret 170/1992, de 16 doctubre, del Consell, va aprovar lEstatut de lEntitat Pública de Sanejament dAigües Residuals de la Comunitat Valenciana.
A causa de normativa aprovada amb posterioritat en diferents àmbits de lordenament jurídic i, de manera particular, dacord amb la Llei 1/2015, de 26 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, sector públic instrumental i subvencions, que regula el sector públic valencià, lEPSAR es configura com una entitat del sector públic de la Generalitat, en concret del sector públic instrumental, inclosa en la categoria dels organismes públics de la Generalitat, com a entitat pública empresarial (art. 2.1.b, 2.3.a, 2n i 155 de la Llei 1/2015).
Per tant, dacord amb el règim jurídic de lEPSAR derivat de la seua normativa i de laplicació del Decret 95/2016, de 29 de juliol, del Consell, de regulació, limitació i transparència del règim de personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat, en relació amb lordre 5/2016, de 13 de setembre, de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, es fa necessari modificar-ne lestructura per a adaptar-la a la dita norma, a lefecte dincloure la nova figura de vicegerent o vicegerenta en lestructura de lEntitat com a personal directiu, amb base en lautorització concedida per la Direcció General del Sector Públic, Model Econòmic i Patrimoni.
Per tot el que sha exposat, i dacord amb el que sestableix en els articles 28.f i 64 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera dAgricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, i vist linforme preceptiu de ladvocacia de la Generalitat, dacord amb el que es disposa en els articles 5.2 i 6 de la Llei 10/2005, de 9 de desembre, de la Generalitat, dassistència jurídica de la Generalitat i altres tràmits de conformitat a lordenament jurídic i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 4 de març de 2022,
DECRETE
Article únic. Modificació del Decret 170/1992, de 16 doctubre, del Consell, pel qual saprova lEstatut de lEntitat Pública de Sanejament dAigües Residuals de la Comunitat Valenciana
Es modifiquen els articles sisé, huité, nové, dihuité i denové de lEstatut de lEntitat Pública de Sanejament dAigües Residuals de la Comunitat Valenciana, i shi afegeix larticle denové bis.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior en tot el que soposen a aquest decret.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 4 de març de 2022
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera dAgricultura, Desenvolupament Rural,
Emergència Climàtica i Transició Ecològica,
MIREIA MOLLÀ HERRERA
ANNEX
Es modifiquen els articles sisé, huité, nové, dihuité i denové de lEstatut de lEntitat Pública de Sanejament dAigües Residuals de la Comunitat Valenciana, i shi afegeix larticle denové bis.
Article sisé. Òrgans
Són òrgans de lEntitat de Sanejament dAigües:
El Consell dAdministració.
El Consell de Participació.
La Gerència i, si és procedent, la Vicegerència.
Article huité. Facultats del Consell dAdministració
El Consell dAdministració de lEntitat de Sanejament tindrà a càrrec seu, amb plena responsabilitat davant del Consell, totes les facultats necessàries per a dirigir, administrar i gestionar tot el que constituïsca el compliment del seu objecte o shi relacione, entre les quals, sense que lenumeració siga exhaustiva, hi ha les següents:
1. Lorganització, direcció, vigilància i funcionament de lEntitat de Sanejament dAigües.
2. Disposar dels béns i drets propis de lEntitat de Sanejament dAigües, amb la declaració prèvia que no són necessaris i de les autoritzacions requerides per a aquesta finalitat.
3. La formulació i proposta al Consell de les previsions sobre els resultats de lexplotació i la quantia dels fons necessaris per a eixugar el dèficit que puga produir-se.
4. Redactar i sotmetre al Consell els plans dinversions i despeses a llarg termini i els seus corresponents finançaments, inclosos, si és procedent, els préstecs necessaris i lemissió dobligacions.
5. Proveir el desenvolupament de la tresoreria amb adequada previsió, ordenació i escalonament de cobraments i pagaments dacord amb les normes comercials.
6. Laprovació del projecte de pressupost anual, amb linforme previ del Consell de Participació, i de la memòria de gestió anual corresponent, segons el que estableixen els articles 30 i 31.
7. Proposar a la conselleria competent en matèria dhisenda les modificacions dels elements del cànon de sanejament, règim, bonificacions i exempcions, i les tarifes daquest, amb linforme previ del Consell de Participació.
8. Adoptar les mesures necessàries per a ladequada gestió recaptadora del cànon de sanejament i proposar, si és procedent, la delegació daquesta gestió en empreses públiques o privades o en consorcis i entitats locals.
9. Proposar a la conselleria competent en matèria dinfraestructures hidràuliques, amb linforme previ del Consell de Participació, el programa dobres anual de lEntitat de Sanejament dAigües.
10. Proposar a la conselleria dadscripció les normes de desplegament de la Llei 2/1992, de 26 de març, de la Generalitat, pel que fa al cànon de sanejament i al seu règim economicofinancer.
11. Proposar a la conselleria competent en matèria de medi ambient les normes relatives a què hagen dadequar-se les instal·lacions, el material i els serveis de lEntitat de Sanejament dAigües a la protecció de lequilibri ecològic.
12. Declarar el caràcter dinnecessaris de béns immobles per a lexplotació dels serveis, a lefecte de fer-ne la desadscripció.
13. Acordar lexercici per lEntitat de Sanejament dAigües de les activitats previstes en larticle 2, paràgraf segon.
14. Proposar el nomenament del gerent o la gerenta i del vicegerent o de la vicegerenta a la persona titular de la conselleria dadscripció de lEntitat de Sanejament dAigües per al nomenament per mitjà dun decret del Consell.
Cessar el gerent o la gerenta i el vicegerent o la vicegerenta, a proposta del president o la presidenta del Consell dAdministració.
15. Nomenar i cessar la resta del personal directiu i contractar i cessar el personal fix.
16. Delegar lexercici de les atribucions que considere convenients en la Presidència, la Vicepresidència, la Gerència o la Vicegerència.
17. Qualssevol altres competències relacionades amb el compliment dels fins de lEntitat de Sanejament dAigües, no atribuïdes a altres òrgans daquesta entitat o de la Generalitat Valenciana.
Article nové. Facultats de la Presidència
Corresponen al president o a la presidenta del Consell dAdministració les facultats següents:
1. Convocar, presidir i alçar les reunions del Consell dAdministració.
2. Fixar lordre del dia, dirigir les deliberacions i dirimir els empats amb el seu vot de qualitat.
3. Ostentar la representació del Consell dAdministració i de lEntitat de Sanejament dAigües.
4. Portar la signatura de lEntitat de Sanejament dAigües, que podrà delegar, en la forma i mesura que estime convenient, en el vicepresident o la vicepresidenta, els vocals i el gerent o la gerenta, i atorgar tota classe de poders de representació.
5. Vetlar pel compliment dels acords del Consell dAdministració.
6. Lexercici de les accions i recursos que corresponguen a lEntitat de Sanejament dAigües en defensa dels seus drets. Podrà delegar aquesta facultat, amb lobligació de retren compte al Consell dAdministració en la primera reunió que realitze.
7. Comparéixer davant els tribunals de justícia i on fora necessari. Podrà delegar aquesta funció atorgant els poders oportuns.
8. Adoptar excepcionalment, en els casos de necessitat urgent o de reunió impossible del Consell dAdministració per falta de quòrum, les decisions reservades a la seua competència, i estarà obligat a donar compte al Consell dAdministració, en la primera reunió, de les decisions adoptades.
9. En general, les facultats que el Consell dAdministració li delegue, que podrà subdelegar llevat que expressament se li haja prohibit en la delegació.
10. Exercir les facultats ordinàries com a òrgan de contractació de lEntitat de Sanejament, dins dels límits legals i pressupostaris, amb lobligació de donar-ne compte al Consell dAdministració en la primera reunió que realitze.
11. Subscriure convenis de finançament amb entitats locals titulars de la gestió dinstal·lacions de sanejament i depuració, amb lobligació de donar-ne compte al Consell dAdministració en la primera reunió que realitze i comunicar, si és procedent, la interposició als representants de lAdministració local en el Consell dels recursos de reposició contra els actes administratius que sen deriven.
12. Resoldre els expedients de finançament complementari a lexplotació dinstal·lacions de sanejament i depuració, amb lobligació de donar-ne compte al Consell dAdministració en la primera reunió que realitze.
13. Resoldre els procediments de responsabilitat patrimonial en làmbit dactuació de lEntitat de Sanejament dAigües, amb lobligació de donar-ne compte al Consell dAdministració en la primera reunió que realitze.
14. Subscriure, en el marc de les seues competències, convenis diferents dels inclosos en lapartat 11 daquest article, amb lobligació de donar-ne compte al Consell dAdministració en la primera reunió que realitze.
15. Delegar lexercici de les atribucions pròpies que considere convenient en el vicepresident o la vicepresidenta, gerent o gerenta o vicegerent o vicegerenta.
Article dihuité. Assignació de facultats
El Consell dAdministració, que es reserva les facultats necessàries per a assegurar el govern de lEntitat de Sanejament dAigües, assignarà al gerent o la gerent i al vicegerent o la vicegerenta lexercici permanent i efectiu de les facultats dadministració i gestió daquesta, així com les executives corresponents dins dels límits i dacord amb les directrius establides pel mateix Consell.
El gerent o la gerenta i el vicegerent o la vicegerenta estaran subjectes al règim previst en larticle 19 del Decret llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de mesures urgents de règim economicofinancer del sector públic empresarial i fundacional, i a les limitacions i autoritzacions previstes en les lleis anuals de pressupostos.
Article denové. Gerent o gerenta
El gerent o la gerenta assistirà, amb veu però sense vot, a les sessions del Consell dAdministració, del qual dependrà, així com a les del Consell de Participació, en què exercirà les seues funcions en subordinació directa al president o presidenta.
El nomenament del gerent o la gerenta es formalitzarà mitjançant el contracte oportú dacord amb la legislació vigent.
Correspondrà al gerent o la gerenta lexercici de les facultats següents:
1. Les funcions directives de tots els serveis de lEntitat de Sanejament.
2. Lexecució puntual i correcta dels acords del Consell dAdministració.
3. La iniciativa, la direcció, la gestió, ladministració activa i la inspecció de lEntitat de Sanejament, dins de lesfera datribucions que li assenyalen o li confien el Consell dAdministració i el president o la presidenta, que podrà tindre, si és procedent, la representació de lEntitat de Sanejament per a lexercici de tota classe daccions i recursos.
4. Lexercici de les accions i recursos en cas durgència, de què haurà de donar compte posteriorment al Consell dAdministració.
5. La direcció superior de tots els serveis, fins i tot dels complementaris o accessoris a lobjecte social, així com de tot el personal de lEntitat de Sanejament.
6. Proposar al Consell dAdministració lorganigrama funcional, el nomenament i cessament del personal directiu de lEntitat de Sanejament, així com la contractació i el cessament del personal fix.
En lorganigrama de lEntitat de Sanejament es contemplaran, necessàriament i amb el nivell adequat de responsabilitat, els mitjans personals que siguen precisos destinats a garantir, en contacte estret amb la Conselleria de Medi Ambient, un control permanent de leficiència dels sistemes de sanejament i la depuració daigües residuals.
7. La contractació del personal eventual.
8. Formular lavantprojecte de pressupost i la memòria de gestió anual amb les particularitats de lexercici, dades estadístiques, balanços de situació, comptes i resultats.
9. Lexercici de les facultats que el Consell dAdministració o el president li deleguen.
10. Iniciar i instruir els procediments de responsabilitat patrimonial en làmbit dactuació de lEntitat de Sanejament.
11. Delegar lexercici de les atribucions pròpies que considere convenient en el vicegerent o la vicegerenta.
Article denové bis. Vicegerent o vicegerenta
Correspondrà al vicegerent o la vicegerenta suplir el gerent o la gerenta en les seues funcions en cas dabsència, impossibilitat temporal, vacant o malaltia, sempre que el lloc no siga proveït, així com lexercici de les facultats que el Consell dAdministració, el president o la presidenta o el gerent o la gerenta li deleguen.