Presidència de la Generalitat. RESOLUCIÓ de 24 de gener de 2022, de la Direcció General de Relacions amb la Unió Europea i l'Estat, per la qual es publica l'Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat Generalitat, en relació amb la Llei 4/2021, de 16 d'abril, de la funció pública valenciana. [2022/563]
(DOGV núm. 9284 de 23.02.2022) Ref. Base de dades 001440/2022
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 23.02.2022 Aquesta disposició afecta: Afecta: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: 000
RESOLUCIÓ de 24 de gener de 2022, de la Direcció General de Relacions amb la Unió Europea i l'Estat, per la qual es publica l'Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat Generalitat, en relació amb la Llei 4/2021, de 16 d'abril, de la funció pública valenciana. [2022/563]
Dacord amb el que estableix larticle 33 de la Llei orgànica 2/1979, de 3 doctubre, del Tribunal Constitucional, modificat per la Llei orgànica 1/2000, de 7 de gener, aquesta direcció general disposa la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de lacord que es transcriu com a annex en aquesta resolució.
València, 24 de gener de 2022. La directora general de Relacions amb la Unió Europea i lEstat: Daría Terrádez Salom.
ANNEX
Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de lEstat-Generalitat en relació amb la Llei 4/2021, de 16 dabril, de la funció pública valenciana
I. De conformitat amb les negociacions prèvies celebrades pel grup de treball constituït per Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de lEstat-Generalitat Valenciana per a lestudi i proposta de solució de les discrepàncies manifestades en relació amb els articles 3, 4, 11, 18, 19, 64, 76, 108, 122, 123, 124, 133, 141 i 143, disposicions addicionals quarta, vint-i-cinquena i vint-i-sisena i disposició transitòria quarta de la Llei 4/2021, de 16 dabril, de la funció pública valenciana, les dues parts consideren solucionades aquestes dacord amb els compromisos següents:
a) En relació amb els articles 3 i 4 les dues parts entenen que la seua recta interpretació i aplicació ha de fer-se de conformitat amb el que es disposa en la legislació bàsica i, en particular, dacord amb les previsions establides en larticle 2 del text refós de la Llei de lEstatut Bàsic de lEmpleat Públic aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 doctubre, de manera que el personal subjecte a legislació específica i, especialment, el personal dadministració i serveis de les universitats públiques de la Comunitat Valenciana es regirà, a més de per la seua regulació específica, pel que es preveu en la legislació general dempleats públics, així com, depenent del cas, per la legislació general de funcionaris o la legislació laboral.
b) Respecte de larticle 18, el Govern de la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa daquest precepte de tal manera que tinga el següent tenor literal:
«Article 18. Personal funcionari interí
1. És personal funcionari interí el que, en virtut de nomenament legal i per raons expressament justificades de necessitat i urgència, presta serveis en una administració pública, organisme públic, consorci o universitat pública mitjançant una relació professional de caràcter temporal, regulada pel dret administratiu, per a lexercici de funcions atribuïdes al personal funcionari de carrera.
2. Les circumstàncies que poden donar lloc al seu nomenament són les següents:
a) Lexistència de llocs de treball vacants, quan no siga possible la seua cobertura per personal funcionari de carrera, per un màxim de tres anys, en els termes previstos en lapartat 9.
b) La substitució transitòria de la persona titular dun lloc de treball, durant el temps estrictament necessari.
c) Lexecució de programes de caràcter temporal, que no podran tindre una duració superior a tres anys, excepte el que es preveu en el següent paràgraf.
El termini màxim, dins del límit de tres anys, haurà de fer-se constar expressament en el nomenament i respondrà a necessitats no permanents de ladministració pública, organisme públic, consorci o universitat pública corresponent. Finalitzat el termini inicial, el nomenament podrà ser prorrogat anualment sempre que el programa estiga vigent en aquest moment, amb dotació pressupostària per a això i sacredite de manera expressa la necessitat de la pròrroga. En cap cas la suma del termini màxim que shaguera fet constar en el nomenament i el de les seues pròrrogues podrà excedir de quatre anys.
d) Lexcés o acumulació de tasques per termini màxim de nou mesos, dins dun període de díhuit mesos.
3. Els nomenaments de personal funcionari interí sefectuaran mitjançant el procediment establit en la normativa reglamentària de desenvolupament.
4. Els nomenaments de personal funcionari interí sefectuaran en llocs de treball corresponents a la categoria dentrada en el cos, escala, agrupació professional funcionarial o agrupació de llocs de treball corresponent, amb les excepcions que reglamentàriament es determinen amb la finalitat de garantir ladequada prestació del servei públic.
A lefecte del que es disposa en aquesta llei, en lAdministració de la Generalitat, sentendrà per llocs corresponents a la categoria dentrada aquells que tinguen assignat el menor nivell de complement competencial del lloc de treball dins de linterval de nivells en què estiguen classificats els llocs del cos, escala, agrupació professional funcionarial o agrupació de llocs de treball de què es tracte.
5. Quan les circumstàncies de la prestació del servei així ho requerisquen, motivant-lo prèviament i expressament, la corresponent administració pública, organisme públic, consorci o universitat pública podrà establir que la relació interina siga a temps parcial.
6. La selecció, que serà objecte de regulació reglamentària i tindrà per finalitat la cobertura immediata del lloc, haurà de realitzar-se mitjançant procediments àgils que respectaran els principis digualtat, mèrit, capacitat i publicitat, a través de la constitució de borses de treball vinculades al desenvolupament de les ofertes docupació pública en les quals només podran inscriures els qui hagen aprovat almenys alguna de les proves del procés selectiu, i la gestió de les quals correspondrà a la Direcció General que exercisca les competències en matèria de funció pública. No obstant això, podran preveures com altres vies daccés de personal interí, convocatòries específiques que garantisquen els principis de capacitat, mèrit, igualtat i publicitat, sempre que sexigisca superar alguna prova de coneixement.
En tot cas, els òrgans de selecció de les borses de personal interí es regularan pel que es disposa en larticle 67, sense perjudici que les organitzacions sindicals representatives en làmbit corresponent hagen de rebre puntual informació sobre la gestió de les borses i participar en la negociació dels criteris objectius pels quals han de regir-se.
7. El personal funcionari interí haurà de tindre els requisits legals i reglamentaris per a exercir les funcions pròpies del lloc de treball, així com posseir les capacitats i aptituds físiques i psíquiques adequades per al seu exercici. El seu nomenament en cap cas donarà lloc al reconeixement de la condició de personal funcionari de carrera, sense perjudici que els serveis prestats en aquesta condició puguen ser tinguts en compte en els concursos oposicions.
8. En qualsevol cas, es formalitzarà dofici la finalització de la relació dinterinitat per qualsevol de les causes següents, a més de per les previstes en larticle 69 de la present llei, sense dret a cap compensació:
a) Per la cobertura reglada del lloc per personal funcionari de carrera a través de qualsevol dels procediments legalment establits.
b) Per raons organitzatives que donen lloc a la supressió o a lamortització dels llocs assignats.
c) Per la finalització del termini autoritzat expressament recollit en el seu nomenament.
d) Per la finalització de la causa que va donar lloc al seu nomenament.
9. En el supòsit previst en lapartat 2.a, les places vacants exercides per personal funcionari interí hauran de ser objecte de cobertura mitjançant qualsevol dels mecanismes de provisió o mobilitat previstos en la normativa vigent.
No obstant això, transcorreguts tres anys des del nomenament del personal funcionari interí es produirà la fi de la relació dinterinitat i la vacant només podrà ser ocupada per personal funcionari de carrera, llevat que el corresponent procés selectiu quede desert, i en aquest cas es podrà efectuar un altre nomenament de personal funcionari interí.
Excepcionalment, el personal funcionari interí podrà romandre en la plaça que ocupe temporalment, sempre que shaja publicat la convocatòria corresponent dins del termini dels tres anys, comptadors des de la data del nomenament del personal funcionari interí i siga resolta en els terminis establits en larticle 55 de la llei. En aquest supòsit podrà romandre fins a la resolució de la convocatòria, sense que el seu cessament done lloc a compensació econòmica.
10. En els termes previstos en la present llei, al personal funcionari interí saplicarà el règim general del personal funcionari de carrera quan siga adequat a la naturalesa de la seua condició temporal i al caràcter extraordinari i urgent del seu nomenament, excepte aquells drets inherents a la condició de personal funcionari de carrera».
c) Respecte de larticle 19, el Govern de la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa daquest precepte de tal manera que se suprimisca lapartat 4 i lapartat 1 tinga el següent tenor literal:
«1. És personal laboral el que, superat el procés selectiu corresponent, en virtut dun contracte de treball formalitzat per escrit, en qualsevol de les modalitats de contractació de personal previstes en la legislació laboral, està vinculat a qualsevol de les administracions públiques, organismes públics, consorcis o universitats públiques».
d) En relació amb larticle 76, el Govern de la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la modificació legislativa corresponent daquest precepte de tal manera que lapartat 1 tinga el següent tenor literal:
«Article 76. Drets individuals
1. El personal empleat públic té els drets individuals següents en correspondència amb la naturalesa jurídica de la seua relació de servei:
(...)».
e) Respecte de larticle 122, el Govern de la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la modificació legislativa corresponent daquest precepte de tal manera que safija un nou apartat 8 a larticle 122 en el qual sassenyale que «No es podrà romandre més de dos anys en millora docupació en els llocs de treball vacants».
f) Quant als articles 123 i 124, les dues parts acorden interpretar-los de conformitat amb la Llei 20/ 2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en locupació pública.
g) En relació amb larticle 133 apartat 5, les dues parts acorden interpretar-lo en el sentit que es limiten els efectes a la qüestió retributiva.
h) Quant al 141.2, el Govern de la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa daquest precepte de tal manera que tinga el següent tenor literal:
«El personal funcionari interí pot ser declarat en la situació de serveis especials amb els efectes previstos en larticle 142 daquesta llei, excepte el que es refereix a la promoció interna i ascensos de lapartat 2 i lapartat 3, que no són daplicació a aquest personal.
La situació de serveis especials es mantindrà únicament mentre no concórrega cap de les causes de cessament previstes per a aquest personal en la present llei.
El reingrés al servei actiu haurà de sol·licitar-se en el termini dun mes, comptador des de lendemà de lacabament de la causa que va donar lloc a la situació de serveis especials. Lincompliment daquesta obligació determinarà la pèrdua del dret a la reserva del lloc de treball».
i) Respecte de la disposició addicional quarta, el Govern de la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la modificació legislativa corresponent daquest precepte de tal manera que lapartat 2 de la disposició addicional quarta quede redactat així:
«2. El personal laboral fix que a lentrada en vigor de la present llei ocupe un lloc de treball de qualsevol administració pública valenciana o tinga una suspensió de contracte amb dret a reingrés o reserva dun lloc de treball, i aquest lloc estiga classificat o es classifique de naturalesa funcionarial a conseqüència daquesta, podrà participar en un procediment selectiu daccés als cossos, escales o agrupació professional funcionarial dels previstos en larticle 65 daquesta llei, que determine el Consell, sempre que, en el seu cas, posseïsquen la titulació necessària i complisquen la resta de requisits exigits en la convocatòria. Aquesta convocatòria podrà establir torns de promoció interna específics per a aquest personal i la seua experiència professional podrà ser valorada com a mèrit en la forma i condicions que sestablisquen. No podrà participar en aquest torn el personal el lloc del qual no haja sigut classificat amb caràcter previ a la convocatòria».
j) Finalment, respecte a la disposició transitòria quarta, el Govern de la Generalitat Valenciana es compromet a promoure la corresponent modificació legislativa daquest precepte de manera que tinga el següent tenor literal:
«1. El personal funcionarial que, dacord amb el que sestableix en la Llei 10/2010, de 9 de juliol, dordenació i gestió de la funció pública valenciana, es va integrar en el subgrup professional C1 i en les proves selectives daccés a ladministració pública se li va exigir específicament i expressament en la convocatòria, com a requisit per a poder participar-hi, estar en possessió del títol de tècnica o tècnic superior de formació professional, podrà accedir al nou grup professional B mitjançant la seua participació en un procés restringit de promoció interna que a aquest efecte es convoque.
En aquest procés es podrà eximir el personal de lavaluació dels continguts que es van tindre en compte en el temari daccés a la funció pública en les respectives proves selectives. El personal que supere aquestes proves dintegració restringida romandrà en el lloc de treball del qual era titular en la seua condició de personal funcionari de carrera del grup professional C1, i es modificarà aquest lloc i es classificarà com a B, amb les retribucions complementàries que procedisquen dacord amb els criteris i normes generals aplicables en matèria de classificació de llocs de treball establits en la present llei i en la seua normativa de desenvolupament.
2. El personal funcionarial que, dacord amb el que sestableix en la Llei 10/2010, de 9 de juliol, dordenació i gestió de la funció pública valenciana, es va integrar en el subgrup professional C2 i en les proves selectives daccés a ladministració pública se li va exigir específicament i expressament en la convocatòria, com a requisit per a poder participar-hi, estar en possessió del títol de tècnica o tècnic de formació professional, podrà accedir al nou subgrup professional C1 mitjançant la seua participació en un procés restringit de promoció interna que a aquest efecte es convoque.
El règim dintegració i els efectes daquest seran idèntics als establits en lapartat anterior daquesta disposició transitòria per al personal afectat per aquesta».
II. Quant a lacord aconseguit, les dues parts consideren resoltes les discrepàncies manifestades i conclosa la controvèrsia plantejada.
III. Comunicar aquest acord al Tribunal Constitucional als efectes previstos en larticle 33.2 de la Llei orgànica 2/1979, de 3 doctubre, del Tribunal Constitucional, així com publicar aquest acord en el Boletín Oficial del Estado i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.