Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 8/2008, de 25 de gener, del Consell, pel qual es regula la circulació de vehicles pels terrenys forestals de la Comunitat Valenciana. [2008/993]

(DOGV núm. 5690 de 29.01.2008) Ref. Base de dades 001004/2008

DECRET 8/2008, de 25 de gener, del Consell, pel qual es regula la circulació de vehicles pels terrenys forestals de la Comunitat Valenciana. [2008/993]
El patrimoni natural que formen les muntanyes de la Comunitat Valenciana ha esdevingut en l'espai ambiental més ric sota la competència, la gestió i la tutela de la Generalitat. La seua conservació i la defensa ha de ser totalment compatible amb una utilització racional i recreativa pel conjunt de la ciutadania.
La millora del nivell econòmic ha generalitzat l'accés als espais forestals, la qual cosa ha permés revitalitzar la funció recreativa de la muntanya i la seua destinació com a lloc de gaudi i oci. D'aquesta manera, els terrenys forestals han recuperat la seua importància social, una vegada que antics aprofitaments, hui en dia minimitzats pel procés de terciarització i els canvis que això comporta, han deixat de ser la destinació preeminent davant de l'ambiental i la recreativa.
Actualment la regulació de la circulació de vehicles per terrenys forestals es recull en el Decret 183/1994, d'1 de setembre, del Consell. No obstant això, és necessari donar una nova regulació a la circulació pels terrenys forestals, atesa la proliferació de nous tipus de vehicles i l'augment del seu nombre, la qual cosa ha produït greus efectes negatius, tant de tipus econòmic com ambiental.
Així, la protecció de les pistes i sendes forestals, vies de trànsit d'importància crucial per a la conservació de les muntanyes i, especialment per a la vigilància i l'extinció dels incendis, esdevé el principal objectiu de la nova regulació que introduïx aquest decret. És indiscutible el dany que es produïx en els ferms no asfaltats pels rodaments de certs vehicles. Açò s'ha d'unir a l'àmplia reivindicació popular de gaudir d'un medi natural lliure de la pressió incontrolada de vehicles que circulen per pistes i sendes sense destinació fixada i interferint activitats com el senderisme, el passeig o el simple gaudi del medi natural.
L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana establix en l'article 49.1.10a que la Generalitat té competència exclusiva sobre muntanyes, aprofitaments i serveis forestals, camins ramaders i pastos, espais naturals protegits i tractament especial de zones de muntanya, d'acord amb el que disposa el número 23 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució espanyola.
La Llei 3/1993, de 9 de desembre, Forestal de la Comunitat Valenciana, encomana a l'administració forestal la regulació de l'activitat recreativa i educativa en les muntanyes, sota el principi d'harmonització amb la conservació i la protecció del medi natural, tot això d'acord amb el que ha disposat la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de Forests, modificada per la Llei 10/2006, de 28 d'abril. En compliment d'aquesta competència s'elabora aquest nou reglament.
Vist l'anterior, a proposta del conseller de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 25 de gener de 2008,
DECRETE
Article 1. Objecte
És objecte d'aquest decret regular la circulació de qualsevol tipus de vehicles pels terrenys forestals de la Comunitat Valenciana.
Article 2. Circulació camp a través
Queda prohibida la circulació de qualsevol tipus de vehicles camp a través, açò és, fora de les pistes i sendes forestals. No obstant això, no s'aplicarà la prohibició anterior quan la circulació de vehicles camp a través siga necessària per a realitzar funcions de vigilància, executar treballs autoritzats, en especial els relacionats amb el manteniment i l'aprofitament de la muntanya i en els casos d'emergència o de força major.
Article 3. Pistes i sendes forestals
1. A l'efecte d'aquest decret s'entén per pista forestal aquella via de comunicació que discorre totalment o parcialment per àrees forestals i per la qual poden circular vehicles de quatre rodes. La seua finalitat fonamental és donar servei per a la protecció, la vigilància i l'aprofitament dels terrenys forestals, en especial facilitar l'accés per a dur a terme activitats cinegètiques i piscícoles i d'agricultura de muntanya. Així mateix, tenen aquesta consideració les vies de traure restes o les que s'habiliten per a un aprofitament o obra temporal. S'exclouen totes les vies de la xarxa de carreteres.
2. De la mateixa manera, a l'efecte d'aquest decret, es consideren sendes forestals aquelles vies o camins que discorren totalment o parcialment per terrenys forestals, l'amplària o el traçat de les quals no permeten la circulació de vehicles de quatre rodes. La seua finalitat fonamental és la recreativa, sense minva de possibles funcions de protecció, aprofitament i vigilància de la muntanya.
Article 4. Circulació de vehicles de motor per pistes forestals
1. La circulació de vehicles de motor per pistes forestals situades fora de la xarxa de carreteres queda limitada a les servituds de pas a què hi haguera lloc, la gestió agroforestal i les tasques de vigilància i extinció de les administracions públiques, com també d'entitats col·laboradores d'aquestes en aquestes funcions.
2. Excepcionalment, la direcció territorial corresponent de la conselleria competent en matèria forestal pot autoritzar el trànsit obert motoritzat quan el beneficiari aporte l'adequació del vial, la correcta senyalització de l'accés, l'acceptació dels titulars i l'assumpció per aquests del manteniment i de la responsabilitat civil que es puga derivar del seu ús. En cap cas pot aparcar-se fora de zones degudament preparades o de pistes forestals.
3. La velocitat de circulació per tot tipus de pista forestal es limita a 30 quilòmetres per hora. Queden exceptuats d'aquesta limitació els vehicles de serveis d'urgència públics o privats, quan es troben en un servei de tal caràcter, com també les activitats esportives degudament autoritzades. No obstant això, la velocitat ha de ser adequada a les característiques de cada pista, sense que en cap cas se supere el límit establit.
4. Tots els vehicles que circulen per pistes forestals han d'estar equipats amb el dispositiu silenciador propi de la seua homologació, sense sobrepassar els valors límits d'emissió sonora fixats en el Decret 19/2004, de 13 de febrer, del Consell, pel qual s'establixen normes per al control del soroll produït pels vehicles de motor, o norma que el substituïsca.
5. No obstant això, queda prohibit el trànsit de qualsevol vehicle el nivell d'emissió sonora del qual, fixat en la fitxa d'homologació del vehicle per a l'assaig estàtic o assaig a vehicle parat determinat pel procediment establit en l'annex I de l'esmentat Decret 19/2004, de 13 de febrer, del Consell, supere els 81 dB(A) en el cas de circulació en període diürn o 71 dB(A) en el cas de circulació en el període nocturn.
6. De manera general, i d'acord amb les definicions del Reial Decret 711/2006, de 9 de juny, pel qual es modifiquen determinats Reials decrets relatius a la inspecció tècnica de vehicles (ITV) i a l'homologació de vehicles, les seues parts i peces, i es modifica, així mateix, el Reglament General de Vehicles, aprovat pel Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, queda prohibida la circulació per les pistes forestals de vehicles de tres rodes, quadricicles, quads, ciclomotors de tres rodes, quadricicles lleugers i quads-ATV. Així mateix, es prohibix la circulació de qualsevol altre vehicle de motor sense matrícula i l'ús de pneumàtics de motocròs en la roda motriu fora dels circuits degudament autoritzats excepcionalment.
7. Queda prohibit l'ús del clàxon o botzines en la circulació per pistes forestals, excepte en els casos estrictament necessaris. Igualment queda prohibida la circulació nocturna, excepte per a vehicles de serveis públics o que realitzen funcions de vigilància o extinció, excepte en els casos estrictament necessaris. Aquesta última limitació no serà aplicable a usuaris amb drets de servitud de pas particular sobre les pistes que transiten o amb autorització expressa.
8. En tot cas, els vehicles de motor han de respectar la prioritat dels senderistes o passejants, a peu o a cavall, i dels vehicles sense motor, a excepció dels vehicles d'emergències o de servei públic.
Article 5. Circulació de vehicles de motor per sendes forestals
Queda prohibida la circulació de qualsevol tipus de vehicles de motor per les sendes forestals, excepte els vehicles d'emergències i de servei de vigilància o extinció d'incendis.
Article 6. Circulació de vehicles sense motor
1. Els vehicles sense motor poden circular per totes aquelles pistes i sendes forestals en què no estiga prohibit aquest tipus de circulació.
2. El límit de velocitat establit és de 30 quilòmetres a l'hora. Sempre que circulen per pistes o sendes forestals, han de respectar els drets de pas dels senderistes o passejants a peu o a cavall, que tindran prioritat davant dels vehicles sense motor.
Article 7. Activitats esportives de vehicles
1. S'entén per activitats esportives de vehicles, les organitzades per entitats públiques o privades amb competències per a això, d'acord amb la Llei 4/1993, de 20 de desembre, de la Generalitat, de l'esport de la Comunitat Valenciana, les seues normes de desplegament i la resta de disposicions que resulten aplicables. En cap cas, es poden autoritzar activitats d'aquest tipus a la nit o les que suposen el desenvolupament de velocitats o pràctiques pels vehicles que posen en perill la integritat de les pistes forestals o puguen produir danys a aquestes. Tampoc poden autoritzar-se si pogueren produir molèsties a la fauna silvestre o cinegètica o afectaren la flora autòctona.
2. Aquest tipus d'activitats han d'estar autoritzades per la corresponent federació esportiva. En cap cas limitaran els drets de servitud més de 5 hores al dia.
Article 8. Autoritzacions
1. La celebració d'activitats esportives de vehicles que tinguen lloc en terrenys forestals es pot autoritzar de manera excepcional, sempre que no incomplisca el que establix el paràgraf 1 de l'article anterior, per la direcció territorial que tinga encomanada la gestió de les muntanyes, sense perjudici d'altres exigibles per la legislació aplicable. La resolució d'autorització ha de contemplar la incidència de l'esdeveniment sobre el perill d'incendis, la biodiversitat i l'activitat i la riquesa cinegètica, com també el possible deteriorament de les pistes forestals sobre les quals discórrega i la compatibilitat amb la normativa del corresponent espai natural, si és el cas. Així mateix, determinarà les mesures correctores necessàries que hagen d'assumir els promotors.
2. La sol·licitud, juntament amb l'autorització del corresponent ajuntament, es dirigirà al corresponent servei territorial de la conselleria competent en matèria de medi ambient amb una antelació mínima de dos mesos al començament de l'activitat.
3. La sol·licitud es realitzarà en el model normalitzat corresponent i s'acompanyarà de l'autorització dels propietaris dels terrenys sobre els quals discórreguen els vials, de les mesures de prevenció d'incendis que s'adoptaran per l'organització de la prova, com també, en el cas d'activitats esportives, de la conformitat de la corresponent federació legalment constituïda i inscrita en el Registre d'Entitats Esportives de la Comunitat Valenciana. S'inclourà un mapa a escala 1:25.000, de l'Institut Cartogràfic Valencià amb l'itinerari.
4. En aquelles autoritzacions excepcionals de qualsevol activitat esportiva que afecte pistes amb servitud de pas, els organitzadors han de notificar, amb una antelació mínima de cinc dies, l'activitat a les associacions d'agricultors, ramaders i ajuntaments afectats, com també a qualsevol col·lectiu que puga resultar afectat.
Article 9. Consolidació
1. L'autorització a què es referix l'article anterior exigirà el depòsit d'una fiança o aval en la tresoreria territorial de la conselleria competent en economia, a favor de la conselleria competent en matèria de medi ambient. La quantia d'aquesta consolidació serà determinada pels serveis territorials corresponents de la conselleria competent en matèria de medi ambient. Aquesta valoració es realitzarà raonadament, tenint en compte els previsibles danys que es puguen ocasionar d'acord amb les característiques de l'activitat.
2. La quantia de la fiança o aval serà d'un mínim de 2000 euros per als vehicles esportius de motor i de 50 euros per als vehicles sense motor.
Per a activitats que no afecten àrees protegides, el requisit anterior no serà exigible si l'organitzador acredita la disposició d'una assegurança que cobrisca de forma expressa els danys i perjudicis que els participants puguen ocasionar, tant als béns i serveis públics que són objecte de tutela administrativa com als ecosistemes, les espècies de flora i fauna silvestres, els elements geomorfològics, el paisatge del medi natural o altres danys al medi ambient. Aquesta assegurança no ha de tindre franquícia i posseir una cobertura mínima de 50.000 euros.
Article 10. Itineraris i circuits autoritzats
1. La conselleria competent en matèria de medi ambient, en col·laboració amb les diverses federacions esportives d'automobilisme, motociclisme i ciclisme, associacions de propietaris forestals, de conservació de la natura, de defensa de la caça i dels ajuntaments corresponents, com també d'altres persones o entitats que es considere convenient, elaborarà un catàleg d'itineraris pels quals poden ser autoritzades les activitats esportives i les excursions organitzades.
2. En col·laboració amb els ajuntaments s'elaborarà una xarxa de rutes i itineraris encaminats a fomentar l'ús de la bicicleta de muntanya en determinades àrees amb especial interés turístic, històric o paisatgístic, que serviran, així mateix, per a regular el flux d'aquesta activitat recreativa.
3. Les proves d'autocròs, motocròs, enduro, trial i modalitats semblants amb vehicles prohibits en aquest decret únicament poden autoritzar-se sobre circuits i zones permanents i expressament concebuts per a aquests esports. Per a la seua autorització s'ha de sotmetre el projecte a procediment de declaració d'impacte ambiental, i ha de disposar de l'autorització dels propietaris dels terrenys afectats i titulars de drets de servitud. El seu titular es responsabilitzarà dels danys que es puguen derivar als recursos naturals. No es poden autoritzar en muntanyes d'utilitat pública ni en espais naturals protegits.
4. En ambdós casos, el desenvolupament de proves i activitats se sotmetrà al que preveuen els articles anteriors.
Article 11. Limitacions per riscos
1. En els dies i zones en què la preemergència per incendis forestals abaste el nivell 3, açò és, es declare risc extrem, quedarà suspesa qualsevol tipus d'autorització atorgada per a circulació esportiva per terrenys forestals.
2. En aqueixos dies i zones, la conselleria competent en matèria de medi ambient pot restringir o suspendre la circulació de vehicles per les pistes forestals on estiguera autoritzada.
3. Quan puga existir interferència entre la circulació de vehicles amb la conservació o reproducció d'espècies o la pràctica autoritzada d'activitats esportives o recreatives, es pot limitar o suspendre aquella. S'han de respectar les servituds de pas existents de particulars.
Article 12. Responsabilitats dels organitzadors
1. Els organitzadors d'activitats esportives o excursions organitzades de vehicles queden obligats a complir la legislació de conservació del medi ambient.
2. Així mateix, estan obligats a establir els corresponents serveis d'ordre i recollida de fems i restaurar els desperfectes ocasionats en les pistes forestals, com també complir la resta de condicions que s'establisquen en les autoritzacions.
Article 13. Prohibicions
Queda prohibit, en tot cas, en les activitats esportives i excursions organitzades de vehicles que transcórreguen per terrenys forestals:
- L'ús de botzines.
- L'ús de megafonia.
- El repartiment de propaganda gràfica fora dels punts de meta i eixida.
- Les competicions nocturnes.
Article 14. Circulació motivada per obres
1. Les empreses adjudicatàries d'obres o que realitzen treballs per als quals es requerisca l'ús de pistes forestals han de disposar d'autorització emesa pel corresponent director territorial de la conselleria competent en matèria de medi ambient. Els promotors d'aquestes obres seran responsables del dany que el trànsit dels seus vehicles, especialment si són pesants, produïsquen en les pistes.
2. L'autorització anterior exigirà el depòsit d'una fiança o aval en la tresoreria territorial de la conselleria competent en economia, a favor de la conselleria competent en matèria de medi ambient. La quantia d'aquesta consolidació serà, com a mínim, de 3.000 euros per quilòmetre que es tinga previst utilitzar. Quan els possibles danys puguen ser majors a aqueixa quantitat, els serveis territorials poden, raonadament, fixar una quantia superior, d'acord amb les característiques de l'activitat.
3. L'autorització es concedirà pel termini de duració de les obres. En cap cas serà superior a dos anys. Si es requerira un termini major, transcorreguts els dos anys ha de revisar-se la fiança. El seu titular es responsabilitzarà dels danys que es puguen derivar als recursos naturals. Ha de disposar de l'autorització dels propietaris dels terrenys afectats i titulars de drets de servitud.
Article 15. Altres prohibicions
Queda prohibit tirar des dels vehicles qualsevol tipus de desfet o fem, en especial puntes de cigarret o restes de qualsevol classe, incloses peces i substàncies necessàries per al funcionament dels vehicles. Així mateix, ni es poden netejar ni llavar-los en terrenys forestals.
Article 16. Competència
Per a dictar les resolucions a què es referix el present decret serà competent el corresponent director territorial de la conselleria competent en matèria de medi ambient, sense perjudici de que la direcció general competent en matèria de gestió del medi natural dicte resolucions els efectes de la qual s'estenguen a part o tota la Comunitat Valenciana.
Article 17. Règim sancionador
El règim sancionador aplicable serà l'establit en la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, Forestal de la Comunitat Valenciana, en la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de Forests, i en la resta de la legislació de protecció de la naturalesa vigent.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única
La circulació en els espais naturals protegits es regula pel que establix aquest decret, llevat que la seua normativa específica determine mesures de major protecció per a aquests.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única
Queda derogat el Decret 183/1994, d'1 de setembre, del Consell, pel qual es regula la circulació de vehicles per terrenys forestals, i la Resolució de 31 de juliol de 2006, del conseller de Territori i Habitatge, per la qual es prohibix la circulació de determinats vehicles per terrenys forestals.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Es faculta el conseller competent en matèria de medi ambient per a dictar les disposicions que siguen necessàries per al desenvolupament, eficàcia i execució d'aquest decret.
Segona
Aquest decret entrarà en vigor el dia que es publique en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 25 de gener de 2008
El president de la Generalitat,
FRANCISCO CAMPS ORTIZ.
El conseller de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge,
JOSÉ RAMÓN GARCÍA ANTÓN

linea
Mapa web