DECRET 1/2023, de 13 de gener, del Consell, pel qual es desenvolupa la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana. [2023/345]
(DOGV núm. 9514 de 18.01.2023) Ref. Base de dades 000497/2023
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 19.01.2023 Aquesta disposició afecta: Deroga: Desenvolupa o complementa: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica Grup temàtic: Legislació Matèries: Transparència administrativa Benestar social Descriptors: Temàtics: assistència social, commemoració, drets humans, guerra civil, cultura regional , monografies
DECRET 1/2023, de 13 de gener, del Consell, pel qual es desenvolupa la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana. [2023/345]
Índex
Preàmbul
Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Objecte
Article 2. Àmbit daplicació
Article 3. Memòria democràtica de les dones
Capítol II. Cens de víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició de la Comunitat Valenciana
Article 4. Creació, finalitat i contingut
Article 5. Cens de nadons i menors sostrets
Article 6. Òrgan responsable
Article 7. Caràcter del cens
Article 8. Dades inscriptibles en el cens
Article 9. Metodologia del banc de dades per al cens
Article 10. Base territorial del cens
Article 11. Procés de comunicació de dades i sol·licitud dinscripció en el cens
Article 12. Protecció de dades de caràcter personal
Article 13. Col·laboració amb altres administracions públiques
Capítol III. Disposicions generals sobre actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació de les víctimes
Article 14. Actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació de les víctimes
Article 15. Mitjans dactuació
Article 16. Protocols dactuació per a la recerca, localització, exhumació i identificació
Article 17. Finançament de les actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació de les víctimes
Article 18. Víctimes de la Vall de Cuelgamuros
Capítol IV. Mapes de localització
Article 19. Mapes de localització
Article 20. Actualització del Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana i publicitat de la informació
Article 21. Preservació de les fosses
Capítol V. Procediment per a la recerca, localització, exhumació i identificació de víctimes de la guerra i la dictadura franquista
Article 22. Iniciació del procediment per a la recerca, localització, exhumació i identificació
Article 23. Recerca de víctimes desaparegudes
Article 24. Registre de víctimes desaparegudes
Article 25. Localització, exhumació i identificació
Article 26. Pla valencià dexhumacions de víctimes de la guerra i la dictadura franquista
Article 27. Autorització de les activitats de localització, exhumació i identificació
Article 28. Permisos daccés als terrenys
Article 29. Troballa casual de restes
Article 30. Dipòsit i custòdia temporal de restes i objectes associats
Article 31. Trasllat i destinació de les restes
Article 32. Destinació, custòdia i conservació dels objectes associats
Capítol VI. Identificació i banc dADN
Article 33. Pla valencià didentificació de víctimes de la guerra i la dictadura franquista
Article 34. Proves per a la identificació de restes
Article 35. Banc de dades dADN
Article 36. Procediment per a la realització de proves didentificació genètica
Capítol VII. Actuacions per a la dignificació de les fosses
Article 37. Protocol de dignificació de fosses
Article 38. Actuacions de dignificació
Article 39. Conservació, senyalització i accés als llocs en els quals es puguen localitzar restes de víctimes
Capítol VIII. Posada en coneixement a les Forces i Cossos de Seguretat, la Fiscalia i els òrgans judicials, de lexistència dindicis de la comissió de delictes i atenció a les víctimes.
Article 40. Denúncia i personació davant els òrgans jurisdiccionals
Article 41. Oficines de víctimes
Capítol IX. Moviment memorialista
Article 42. Registre dentitats memorialistes de la Comunitat Valenciana i procediment dinscripció
Capítol X. Documentació relativa a la memòria democràtica valenciana
Article 43. Dret daccés als documents i arxius públics, privats i eclesiàstics
Article 44. Pla dactuació de protecció i recuperació de documents de la memòria democràtica valenciana
Article 45. Fons Documental de Memòria Democràtica Valenciana
Capítol XI. Llocs i itineraris de la memòria democràtica valenciana
Article 46. Principis generals
Article 47. Llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana
Article 48. Contingut del Catàleg dels llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana
Article 49. Tipologia i categories de béns inscrits
Article 50. Xarxa despais de la memòria democràtica valenciana
Article 51. Activitats de difusió i divulgació
Capítol XII. Investigació, ensenyament i divulgació
Article 52. Seccions museístiques de la memòria democràtica valenciana
Article 53. Seccions en arxius i biblioteques de la memòria democràtica valenciana
Article 54. Ensenyament de la memòria democràtica valenciana
Capítol XIII. Elements contraris a la memòria democràtica
Article 55. Catàleg de Vestigis de la guerra i la dictadura franquista
Article 56. Procediment per a la retirada delements contraris a la memòria democràtica
Article 57. Destinació i custòdia de vestigis
Disposicions addicionals
Primera. Creació de la Comissió de la veritat, la justícia i la reparació de la Comunitat Valenciana
Segona. Incidència pressupostària
Tercera. Protecció de dades
Disposició derogatòria
Única. Normativa derogada
Disposicions finals
Primera. Habilitació normativa
Segona. Entrada en vigor.
PREÀMBUL
La Llei 14/2017, de 10 de novembre, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, va suposar el primer pas, després de dècades dinacció i abandó per tal de recuperar, protegir i conservar la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana. Recuperar un temps de la nostra història com a poble, farcit dinnombrables injustícies silenciades, de dolors amagats, dhistòries individuals i familiars, que van teixir la nostra història col·lectiva.
Daquesta manera es va articular una norma per a donar cobertura jurídica a les polítiques públiques en matèria de memòria, com una forma de reparació daquest deute històric, i també com una exigència de qualitat democràtica de la nostra societat de lactualitat. Allò que significa també fer justícia i reparar, no deixant que loblit puga esborrar la contribució de tantes dones i homes en una lluita silenciada durant 40 anys de dictadura franquista, que va privar aquestes persones de la seua vida, els seus béns, o la seua llibertat, i moltes vegades també els dels seus familiars, això és, es tracta de reparar una vulneració dels drets humans que reclama justícia, articulant polítiques de memòria que consoliden la nostra democràcia, a més de reconéixer el llegat daquestes generacions que ens han transmés el respecte a la defensa dels valors democràtics que conformen el nostre ordre constitucional, donant una lliçó de compromís amb la democràcia i també per a les generacions futures.
La disposició final primera del mateix text legal determina que el Consell, com també les conselleries competents per raó de la matèria, han daprovar les disposicions necessàries per a desenvolupar i aplicar el que hi ha establit en aquesta llei; i en els articles 5.2 i 3; 6.2; 7.3; 12.3 i 30.3, es preveu de manera específica la regulació per via reglamentària de matèries com el cens de víctimes, els mapes de localització les activitats dirigides a la localització, lexhumació i, si escau, la identificació de restes de víctimes desaparegudes durant la guerra i la dictadura; les condicions i els procediments per a garantir que les persones i les entitats afectades puguen recuperar les restes per a identificar-les i traslladar-les; el desenvolupament del banc de dades dADN; i, finalment el funcionament del registre dentitats memorialistes de la Comunitat Valenciana, així com el procediment dinscripció.
Al costat daixò, es considera necessari que en altres àmbits de la llei es dicten les regles que en completen la regulació legal i que són necessàries per a la seua aplicació com a garantia dels drets a la veritat, la memòria, la justícia i la no repetició, com és el cas dels preceptes relatius a la dignificació de fosses, posada en coneixement dels òrgans judicials per lexistència dindicis de delictes, el dret daccés als documents sobre memòria democràtica, els llocs i itineraris de la memòria democràtica, la investigació, lensenyament i la divulgació de la memòria democràtica, així com el procediment per a la retirada dels elements contraris a la memòria democràtica.
A més, el text regula la col·laboració de lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, amb les entitats locals, a lempara de lart 57 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, per tal que lexercici de les seues competències redunde en lexecució del que hi ha disposat en aquesta llei i en la consecució dels seus objectius i finalitats.
Des duna perspectiva formal, el decret del Consell sestructura en 57 articles, distribuïts en 13 capítols. El capítol I conté les disposicions generals en les quals es determina lobjecte i làmbit daplicació, fent un esment exprés al reconeixement de la memòria democràtica de les dones.
El capítol II regula el Cens de víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició de la Comunitat Valenciana, amb una referència especial al cens de nounats i menors sostrets i el capítol III preveu les disposicions generals sobre actuacions dinvestigació, localització, exhumació i identificació de les víctimes de la guerra, la dictadura i la transició. El capítol IV es refereix a lelaboració i actualització del Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana, i el capítol V recull les normes dels diferents procediments dirigits a la investigació, localització, exhumació, i identificació i contempla la creació dun Registre de víctimes desaparegudes així com lelaboració dun Pla Valencià dExhumacions. El capítol VI tracta de la identificació i el Banc de dades dADN, i el capítol VII de la dignificació de les fosses comunes mitjançant la seua senyalització com a Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana, i remetent en qualsevol cas al protocol de dignificació al qual es refereix larticle 37 de la llei.
El capítol VIII regula la posada en coneixement a les forces i cossos de seguretat, la Fiscalia i els òrgans judicials de lexistència dindicis de la comissió de delictes i atenció a les víctimes amb la creació i regulació de les oficines de víctimes; el capítol IX desenvolupa els articles de la llei sobre el moviment memorialista; el capítol X aborda la documentació relativa a la memòria democràtica valenciana amb la regulació del dret daccés als documents i arxius i la creació dun Fons Documental de Memòria Democràtica Valenciana; el capítol XI regula els Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica Valenciana i el contingut del seu Catàleg així com la creació de la xarxa despais de la memòria democràtica valenciana. El capítol XII desenvolupa els preceptes de la llei sobre investigació, ensenyament i divulgació, promovent seccions museístiques i en arxius i biblioteques de la memòria democràtica valenciana així com limpuls de la creació de xarxes de centres educatius i del professorat per a la difusió i desenvolupament de la memòria democràtica valenciana als centres educatius. Finalment, el capítol XIII regula els elements contraris a la memòria democràtica, defineix labast del Catàleg de vestigis de la guerra i el franquisme i preveu el procediment per a la retirada voluntària dels elements contraris a la memòria democràtica per part dels ajuntaments i, en el cas de no retirada, la iniciació dun procediment dofici per la Generalitat, per a la seua retirada, així com el destí i custòdia dels vestigis retirats.
Quant a ladequació daquest decret als principis de bona regulació previstos en larticle 129.1 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la iniciativa és necessària per a comptar amb un marc normatiu que complete el previst en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana. A més, amb ladopció del decret es respecten els principis de proporcionalitat i seguretat jurídica, ja que el rang de la disposició és el que millor sajusta a la finalitat perseguida i al seu àmbit daplicació material i territorial, i la seua aprovació i publicació permetran a tots els poders públics i a tota la ciutadania conéixer el seu abast i el context en el qual sadopta, per la qual cosa també es respecta el principi de transparència. Finalment, des del punt de vista de la seua eficàcia i eficiència, sha previst diferents procediments administratius que garantisquen laccés de les víctimes, els seus familiars i de la ciutadania en general als diferents àmbits materials objecte del decret, així com diferents vies de col·laboració i cooperació interadministratives necessàries a fi que el decret es convertisca en linstrument òptim per a procurar la consecució dels fins previstos en la citada Llei 14/2017, de 10 de novembre.
Durant la tramitació daquest decret sha aprovat la Llei 20/2022, de 19 doctubre, de memòria democràtica (BOE 252, 20.10.2022), el contingut i la regulació del qual ha sigut tingut en compte en lelaboració daquesta norma.
Per tot això, dacord amb larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de setembre, del Consell, a proposta de la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, conforme amb el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió del dia 13 de gener de 2023:
DECRETE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
Aquest decret té per objecte el desenvolupament normatiu de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, dara endavant Llei 14/2017, de 10 de novembre, sobre la creació i la regulació dun cens de víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició, en el període comprés entre el 18 de juliol de 1936 i el 29 de desembre de 1978, i altres mesures per a garantir els drets de les víctimes a la veritat, la memòria i la justícia, i satisfer el dret de la societat a conéixer la veritat dels fets esdevinguts durant la guerra, la dictadura franquista i la transició, tot establint les regles necessàries per a la seua aplicació.
Així mateix, és objecte daquest decret el desenvolupament de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, quant a les mesures a adoptar en matèria de memòria democràtica, entesa aquesta com la salvaguarda, el coneixement i la difusió de la història de la lluita dels valencians i valencianes pels seus drets i llibertats democràtiques, en el període que abasta des de la proclamació de la Segona República Espanyola el 14 dabril de 1931, fins a lentrada en vigor de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana el 10 de juliol de 1982.
Article 2. Àmbit daplicació
Les administracions públiques, en lexercici de les seues competències, aplicaran en el territori de la Comunitat Valenciana les disposicions contingudes en aquest decret del Consell.
A lefecte, la Generalitat actuarà de manera coordinada amb els ajuntaments i les diputacions provincials, així com amb ladministració general de lEstat i les administracions daltres comunitats autònomes, dacord amb els principis de cooperació, col·laboració i coordinació.
Article 3. Memòria democràtica de les dones
La Generalitat adoptarà les mesures necessàries per a reparar les formes especials de repressió o violència de qualsevol tipus patida per les dones a conseqüència de la seua activitat pública, política o intel·lectual, durant la guerra i la dictadura fins a la promulgació de la Constitució de 1978, o com a mares, companyes o filles de persones represaliades o assassinades, i les que van patir privació de llibertat o altres penes a conseqüència dels delictes dadulteri i interrupció voluntària de lembaràs.
Igualment la Generalitat adoptarà les mesures i accions necessàries per a la difusió i coneixement de les limitacions i discriminacions educatives, econòmiques, socials i culturals que les dones van suportar específicament durant la guerra i la dictadura, a fi de la seua reparació i el reconeixement daquelles que les van sofrir.
CAPÍTOL II
Cens de víctimes de la guerra, la dictadura franquista
i la transició de la Comunitat Valenciana
Article 4. Creació, finalitat i contingut
1. Es crea el cens de víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició com a registre oficial de les persones que tinguen la condició de víctima, dacord amb allò que estableixen els articles 3 i 4 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre.
2. En aquest cens sincorporaran, així mateix, els valencians i valencianes dorigen que van morir fora del territori de lactual Comunitat Valenciana en defensa de la llibertat, la justícia social i la democràcia, per haver sigut víctimes de la repressió en camps de concentració o en qualsevol altra circumstància vinculada a lexili i al desplaçament forçat.
3. En el cens de víctimes es farà constar els fets de violència o repressió que van patir les víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició, en el període comprés entre el 18 de juliol de 1936 i el 29 de desembre de 1978, en la lluita pels drets i llibertats, com a reconeixement i reparació de la seua dignitat i la de les seues famílies, així com per a fer efectius els drets daquestes i de la societat en general a conéixer les circumstàncies en què durant la guerra, la dictadura franquista i la transició, es van produir desaparicions de persones i es van cometre vulneracions dels drets humans.
4. La informació del cens permetrà lobtenció de les dades necessàries per a restablir els lligams familiars, per tal de poder facilitar laccés a les mesures de reconeixement i reparació previstes en la llei, i la identificació de les restes exhumades.
Article 5. Cens de nadons i menors sostrets
1. Dependent del cens de víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició, es confeccionarà un cens de nadons i menors sostrets o donats en adopció sense autorització dels progenitors, ocorreguda durant la guerra, la dictadura franquista i la transició, en el període comprés entre el 18 de juliol de 1936 i el 29 de desembre de 1978.
2. Aquest cens incorporarà la informació relativa a aquestes persones i a les seues mares, detingudes, empresonades o represaliades durant la guerra, la dictadura franquista i la transició, en centres de detenció o penitenciaris existents en el territori de la Comunitat Valenciana, amb atenció especial a les que en aquests moments estaven embarassades o tenien menors a càrrec seu, o que van donar a llum en hospitals, clíniques, o qualsevol centre públic o privat. Així com la informació relativa al pare, germans i germanes o altres familiars.
3. Per a la formació del cens, lInstitut Valencià de Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, o bé, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, sol·licitarà la col·laboració de totes les institucions, públiques o privades, que custodien arxius, expedientes o historials mèdics sobre naixements esdevinguts a la Comunitat Valenciana en el període i respecte a les dones adés assenyalades, i als llibres dadopcions i dexpedients a la protecció de menors.
4. La informació daquest cens permetrà lobtenció de les dades necessàries per a restablir els lligams familiars per al retrobament de les persones afectades, i per tal de poder facilitar laccés a les mesures de reconeixement i reparació previstes en la llei, així com la investigació i el coneixement de la veritat sobre aquests delictes. Amb aquesta finalitat sadoptaran mesures per a coordinar el cens de nadons i menors sostrets amb els altres cens de les comunitats autònomes i de lEstat.
Article 6. Òrgan responsable
Lòrgan responsable del cens de víctimes al qual es refereixen els preceptes anteriors serà lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.
Article 7. Caràcter del cens
1. El cens tindrà caràcter públic, dacord amb la normativa en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
2. Això no obstant, la informació incorporada al cens tindrà caràcter reservat:
a) Per decisió de la mateixa víctima.
b) En cas de defunció o desaparició daquesta, per petició de descendents directes fins al tercer grau, i amb ponderació prèvia dels interessos dignes de tutela.
c) En el cas de nadons i menors sostrets, la informació compresa en el cens no tindrà caràcter públic, per tal de salvaguardar les dades personals que continga.
No obstant el caràcter reservat daquesta informació, es proporcionarà a les persones interessades còpia dels documents que les afecten. Es faran públiques les dades estadístiques que deriven del cens.
3. El cens tindrà un format electrònic, de manera que la tramitació, la gestió i la consulta de la informació continguda en aquest, així com les comunicacions entre lòrgan responsable i les persones interessades, sefectuen de forma preferent per mitjans electrònics, dacord amb la normativa reguladora en matèria dadministració electrònica i procediment administratiu.
Article 8. Dades inscriptibles en el cens
1. En el cens de víctimes sincorporaran dades relatives a les víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició, així com dades relatives a les persones que van patir casos de sostracció i/o entrega irregular a altres persones de nadons o menors.
2. Respecte a les dades relatives a les víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició, sincorporarà el nom i cognom de la víctima, sexe, i municipi, comarca o província on va patir la repressió. A més, sincorporaran totes les dades de caràcter biogràfic i polític, així com les relacionades amb la repressió, detenció i condemna patida, incloses les causades per creences ideològiques o religioses, orientació sexual, expressió de gènere, situació familiar, diversitat funcional, origen ètnic o identitat nacional.
a) Dins del grup de dades biogràfiques, sinclouran les dades següents:
Nom
Sexe
Data de naixement
Lloc de naixement (segons corresponga: municipi, comarca, país)
Lloc de residència (segons corresponga: municipi, comarca, país)
Professió
Alfabetització
Edat
Estat civil
Nom i cognoms dels progenitors
En cas de ser militar:
Període de mobilització
Si era voluntari
Unitat militar
En el cas de persones desaparegudes:
Data de desaparició
Període de desaparició
Lloc de desaparició
En el cas de persones assassinades:
Data de lassassinat
Lloc dassassinat
Si ha sigut localitzat
Lloc de localització
b) Dins de les dades polítiques de la víctima sinclouran, en el cas de ser conegudes, dades relatives a:
Militància política i sindical
Si va exercir cap càrrec en alguna organització, sindicat, partit polític o institució.
c) Així mateix, en cas de ser conegudes, shi hauran dincloure les dades següents:
Motiu i circumstàncies respecte de la repressió patida; de lassassinat, defunció o desaparició de cada persona, fent especial esment en el cas de les dones si els motius van ser per la defensa dels seus drets i dels drets socials, o per la seua filiació com a familiar de persona represaliada.
En relació a la detenció: data i lloc.
En relació amb el procediment judicial i la sentència condemnatòria: data, lloc i causa de la condemna, número dexpedient / procediment.
En relació al compliment de la pena privativa de llibertat: nom de les presons i/o penals on va patir la condemna, temps que va estar a la presó en compliment de la condemna imposada, data en què es va posar en llibertat la víctima, si la condemna va ser objecte de commutació o indult, i si es va imposar a la víctima una pena de desterrament o confinament.
Si la víctima va morir durant el temps de compliment de la condemna, sinclouran, en cas de ser conegudes, les dades següents:
La causa de la mort, indicant si la víctima va ser executada o va morir a causa duna malaltia o altres circumstàncies en la presó.
Data i lloc de la mort (presó, centre de detenció o altres) així com lloc on la víctima va ser soterrada.
d) Respecte a les dates, sinclouran sempre, siguen fefaents o aproximades.
3. En relació amb les víctimes de camps de concentració sinclouran les dades següents:
Camp de concentració
Data de la deportació
Si la víctima va tindre o no la condició de supervivent del camp
Data de la mort al camp o data de lalliberació en el cas que tinguera la condició de supervivent
Motiu i circumstàncies de la deportació
4. Respecte als nadons i menors sostrets, sinclouran les dades següents:
Nom de la persona sostreta
Nom de la mare biològica
Nom del pare, de les germanes i germans biològics i altres familiars
Hospital o institució de naixement
Lloc i data de naixement
Circumstàncies del robatori
5. El cens inclourà una classificació de la víctima que atendrà també els col·lectius de reconeixement específic i situacions de repressió recollides en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, durant la guerra, la dictadura franquista i letapa de la transició, fins a lentrada en vigor de la Constitució Espanyola de 1978.
Aquesta classificació recollirà, almenys, la relació següent per formes de repressió, sense ser en cada cas excloent:
Desaparició
Assassinat: afusellat / executat per sentència / execució extrajudicial
Empresonament
Treballs forçats
Deportació
Persecució / Depuració
Altres condemnes dictades pels tribunals il·legítims després del colp militar de juliol de 1936
Confinament
Tortures
Violència sexual
Escarni públic
Exili
Confiscació de béns o propietats
Altres causes de repressió mort en la presó / centre de detenció/ altres
6. Les dades daquelles víctimes que consten en el cens com desaparegudes es comunicaran dofici al Registre de víctimes desaparegudes previst a larticle 24 daquest decret del Consell.
7. Es faran constar, així mateix, de les persones o entitats que han sol·licitat inscripció en el cens, les dades següents:
Nom i cognom de la persona sol·licitant o de la representant de lentitat.
DNI
Relació amb la persona afectada o amb el o la familiar en nom de qui sefectua la sol·licitud.
Article 9. Metodologia del banc de dades per al cens
1. El sistema per a la gestió de tota la informació relacionada amb el cens de víctimes es basarà en la integració i interrelació amb totes les bases documentals vinculades a la legislació sobre memòria democràtica, així com als mapes de fosses o els fons documentals, generant un espai digital sota els criteris de seguretat, organització i accessibilitat.
2. La recopilació de les dades es realitzarà a través dun sistema integral dins del qual es podran realitzar qualsevol encreuament de dades, cerques simultànies i totes aquelles funcions que requerisca el treball amb la informació, a través dun protocol consensuat i uniformitzat, seguint un model únic de recollida i catalogació.
3. Aquest model unificat dinformació no anirà en contra de lespecificitat en el tractament de cada tipologia de víctima, perquè en cada cas ha de tractar-se la informació de manera concreta i adequada a la seua tipologia.
Article 10. Base territorial del cens
1. El cens de víctimes sorganitza dacord amb un criteri territorial, de manera que puga tindre una estructura sistematitzada de dades territorialitzades, tant en làmbit municipal, com en el comarcal i provincial. En aquest sentit, lestructura del cens incorporarà les demarcacions territorials incloses en lannex de la Llei 21/2018, de 16 doctubre, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana.
2. Es procurarà establir una interconnexió entre la ubicació geogràfica de les persones desaparegudes, donada per la seua residència al moment de la desaparició, o del lloc on va patir la repressió, i el Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana que puga permetre la localització i identificació daquestes persones.
Article 11. Procés de comunicació de dades i sol·licitud dinscripció en el cens
1. La informació sincorporarà:
a) Dofici per part de lInstitut Valencià de Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o bé, si fa el cas, de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.
b) A instància de les entitats locals en lexercici de les seues competències, de familiars de les víctimes, dentitats memorialistes o associacions de víctimes i associacions de nadons o menors sostrets.
2. Les sol·licituds han danar acompanyades de les proves documentals o de la relació dindicis que les justifiquen i sefectuarà de manera preferent per mitjà dels formularis, que es trobaran en la seu electrònica del cens, i es remetrà de forma telemàtica a lInstitut Valencià de Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, a la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.
En el cas que la incorporació de la informació es demane per la mateixa víctima, el consentiment per a fer pública la informació es prestarà de manera individualitzada i de forma expressa.
3. LInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, dictarà resolució estimant o desestimant la sol·licitud dinscripció en el terme de tres mesos des de la sol·licitud. Si transcorregut el termini màxim de tres mesos no sha produït una resolució expressa, sentendrà estimada la sol·licitud dinscripció en el cens. Enfront de la desestimació dinscripció podrà interposar-se els recursos que corresponguen.
Article 12. Protecció de dades de caràcter personal
Sadoptaran les mesures tècniques i organitzatives necessàries per a garantir la seguretat de les dades de caràcter personal associades al cens que no tinguen caràcter públic i evitar-ne lalteració, pèrdua, tractament o accés no autoritzat, tenint en compte la tecnologia disponible, la naturalesa de les dades especialment protegides i els riscos als quals es troben exposats.
Article 13. Col·laboració amb altres administracions públiques
1. La conselleria competent en matèria de memòria democràtica col·laborarà amb les entitats locals del territori de la Comunitat Valenciana, als efectes de la gestió i manteniment del cens de víctimes de la Comunitat Valenciana, i daltres censos que es puguen crear en làmbit local, i procurarà establir els mitjans adequats per a compartir informació relativa al cens de víctimes, dacord amb la normativa en matèria de protecció de dades.
2. Ladministració de la Generalitat establirà convenis de col·laboració amb les administracions públiques que hagen confeccionat censos de víctimes, per tal de compartir la informació dacord amb la normativa de protecció de dades de caràcter personal, als efectes didentificació de persones desaparegudes que, constant al cens de víctimes de la Comunitat Valenciana, hi haja indicis que la seua desaparició puga haver-se produït fora de la Comunitat Valenciana, així com per a determinar altres extrems relatius a les dades del cens de víctimes.
CAPÍTOL III
Disposicions generals sobre actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació de les víctimes
Article 14. Actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació de les víctimes
1. Correspon a lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, a la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, dur a terme les actuacions necessàries següents:
a) La recerca documental i registral de les víctimes desaparegudes durant la guerra, la dictadura franquista, fins a lentrada en vigor de la Constitució de 1978, el parador de les quals siga desconegut.
b) La recerca i localització de les restes de les persones desaparegudes mitjançant la realització destudis històrics, arqueològics i antropològics pertinents, que poden incloure prospeccions, estudis analítics i recollida de testimonis, per a determinar les circumstàncies, personals o socials, de la desaparició.
c) Lexhumació, si escau, de les restes de les persones desaparegudes mitjançant les excavacions necessàries.
d) La identificació, si escau, de les restes mitjançant les anàlisis antropològiques, històriques, biològiques i genètiques.
e) La restitució de les restes de les víctimes desaparegudes als familiars que ho sol·liciten així com la inhumació de les restes que no siguen reclamades ni identificades.
f) La senyalització, la dignificació i la declaració com a Llocs de la memòria de la Comunitat Valenciana de les fosses o indrets on es puguen localitzar restes de víctimes desaparegudes.
2. La resta dadministracions públiques deuran adoptar les mesures necessàries per tal de contribuir a garantir els drets a la veritat, la memòria i la justícia de les víctimes, i satisfer el dret de la societat a conéixer la veritat dels fets esdevinguts durant la guerra, la dictadura franquista i la transició.
Article 15. Mitjans dactuació
1. LInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, és lòrgan competent per a executar les actuacions establides per aquest decret del Consell.
2. Als efectes que preveu lapartat anterior les entitats locals del territori de la Comunitat Valenciana, en exercici de les seues competències, les entitats memorialistes i associacions de familiars de víctimes podran ser promotores de les actuacions per a la recerca, localització, exhumació i identificació de les restes de víctimes desaparegudes durant la guerra i la dictadura, en els termes de la corresponent autorització i sempre que compten amb el personal i equips tècnics necessaris o contractats a lefecte.
Article 16. Protocols dactuació per a la recerca, localització, exhumació i identificació
Les actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació es realitzaran conforme als protocols que, si escau, saproven concordes amb els principis i directrius bàsiques establides en la normativa estatal i el dret internacional, i al Protocol dexhumacions de víctimes de la guerra i la dictadura, aprovat pel Consell de Ministres el 23 de setembre de 2011.
Article 17. Finançament de les actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació de les víctimes
1. Les despeses derivades de les actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació de les víctimes executades per lòrgan competent en matèria de memòria democràtica, seran sufragades per la Generalitat, en els termes establits en el present decret del Consell, sense perjudici de laportació daltres administracions i dinstitucions públiques i privades.
2. Al mateix temps, la Generalitat podrà fomentar les actuacions de recerca, localització, exhumació i identificació mitjançant la convocatòria dajudes i subvencions.
3. En els pressupostos generals de la Generalitat de cada any es reflectiran les corresponents partides pressupostàries per a aquestes comeses.
Article 18. Víctimes de la Vall de Cuelgamuros
La Conselleria competent en matèria de memòria democràtica prestarà el suport necessari en les iniciatives dexhumació i trasllat de les víctimes valencianes que van ser il·legalment i clandestinament inhumades sense autorització i, en molts casos, sense coneixement de les seues famílies, a la Vall de Cuelgamuros.
CAPÍTOL IV
Mapes de localització
Article 19. Mapes de localització
1. La recerca i localització i, si fa el cas, lexhumació i identificació de les víctimes hauran danar precedides de la pertinent investigació que permeta deduir amb la major de les certeses possible la localització de les fosses.
2. El Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana constitueix la principal eina descriptiva sobre els llocs o zones on es localitzen o, dacord amb les dades disponibles, es presumeix que poden localitzar-se restes de víctimes desaparegudes durant la guerra i la dictadura franquista.
Article 20. Actualització del Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana i publicitat de la informació
1. LInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, és lorganisme responsable de lactualització permanent del Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana, en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural, lInstitut Cartogràfic Valencià i, si és el cas, amb altres administracions públiques dàmbit territorial, així com amb les associacions memorialistes i de familiars de les víctimes.
2. El Mapa de Fosses serà públic. La documentació cartogràfica i geogràfica, periòdicament actualitzada, així com la informació complementària disponible, estaran a la disposició de les persones interessades i del públic en general, en suport analògic i digital, i accessible en la pàgina web de lòrgan competent en matèria de memòria, així com allotjat als serveis web de lInstitut Valencià de Cartografia.
3. La informació dels mapes serà remesa per a la seua inclusió en el mapa integrat de tot el territori espanyol, de conformitat amb els procediments previstos en larticle 17 de la Llei 20/2022, de 19 doctubre, de memòria democràtica.
4. Digual manera es remetrà als diferents ajuntaments un resum daquesta informació que incloga les referències cartogràfiques cadastrals de les parcel·les afectades en cada municipi, a lefecte de la preservació de les fosses.
Article 21. Preservació de les fosses
1. De conformitat amb la disposició addicional novena de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, les fosses incloses en el Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana tenen la consideració de Llocs de la Memòria de la Comunitat Valenciana, i gaudiran del règim de protecció a què es refereix larticle 27 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, així com també seran objecte de difusió i senyalització, que necessàriament inclourà la interpretació de lesdevingut i, si fa el cas, el nom de les víctimes.
2. En el cas que les fosses hagueren sigut intervingudes o nestiguera en marxa o prevista la intervenció seran senyalitzades provisionalment, i en finalitzar les tasques dexhumació i identificació, ho seran amb caràcter definitiu, sense perjudici de les actuacions de dignificació previstes en el present decret del Consell.
3. Els ajuntaments afectats i les persones propietàries dels terrenys col·laboraran amb lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, en la preservació de les fosses, dacord amb la normativa sobre planejament i ordenació del territori i de protecció del patrimoni històric. Així mateix, facilitaran la informació necessària per a protegir-les com a llocs de la memòria democràtica dacord amb la Llei 14/2017, de 10 de novembre.
4. La construcció o remoció en els terrenys de les fosses incloses en el Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana quedarà supeditada, en tot cas, a lautorització de lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si és el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, amb linforme previ, si convé, de la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural.
CAPÍTOL V
Procediment per a la recerca, localització, exhumació i identificació de víctimes de la guerra i la dictadura franquista
Article 22. Iniciació del procediment per a la recerca, localització, exhumació i identificació
1. El procediment per a la recerca, localització i exhumació i identificació de les víctimes siniciarà dofici per lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, o bé, si és el cas, per la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, o a instàncies de part.
2. Poden sol·licitar aquestes actuacions, les entitats locals, en exercici de les competències i les persones o entitats següents:
a) el o la cònjuge de la víctima o persona lligada per anàloga relació dafectivitat i familiars fins al quart grau.
b) Les entitats memorialistes i associacions de familiars de víctimes.
c) Les persones que formen part de la comunitat acadèmica i científica, per a les activitats de localització.
d) Qualssevol altres persones i entitats que hi acrediten un interés directe.
3. La sol·licitud sefectuarà preferentment per mitjà dels formularis que es troben en la seu electrònica de la Conselleria competent en matèria de memòria democràtica, i haurà dacompanyar-se de les proves documentals o de la relació dindicis que la justifiquen.
4. Totes les actuacions de localització, exhumació i, si és el cas, identificació, requeriran lautorització administrativa a què es refereix larticle 27 daquesta norma.
Article 23. Recerca de víctimes desaparegudes
1. En el cas de sol·licitud de la recerca de víctimes desaparegudes, es comunicarà a la persona o entitat sol·licitant el resultat de la cerca i localització i de les gestions efectuades, i també sels facilitarà una còpia de la documentació obtinguda, sempre que es justifique suficientment les circumstàncies que motiven lactuació de lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si és el cas, de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.
2. A lefecte es podrà sol·licitar la col·laboració de les administracions públiques que es considere que poden disposar dels documents o registres que permeten obtenir dades sobre el possible parador de la persona desapareguda.
3. La sol·licitud de la recerca i localització de les víctimes implicarà la inscripció de la víctima en el registre de víctimes desaparegudes amb la comprovació prèvia de la concurrència efectiva de les circumstàncies que la justifiquen.
Article 24. Registre de víctimes desaparegudes
1. LInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, confeccionarà un registre de caràcter públic de víctimes desaparegudes, o no localitzades, durant la guerra, la dictadura franquista i la transició, en el període comprés entre el 18 de juliol de 1936 i el 29 de desembre de 1978, en el qual shan dinscriure les dades de les víctimes desaparegudes que puguen permetre la seua recerca i localització i, si escau, la seua exhumació i identificació.
2. Les dades de les víctimes desaparegudes i les circumstàncies de la desaparició que han de ser objecte dinscripció així com de les persones interessades en la recerca, seran les previstes en larticle 8 del present decret del Consell.
3. La cancel·lació de la inscripció de les dades inscrites en el Registre es produirà quan així ho sol·liciten la persona o entitat que en va promoure la inscripció. Igualment, sactuarà dofici a la cancel·lació de la inscripció quan shaja pogut determinar de manera fefaent el parador de la persona desapareguda.
Article 25. Localització, exhumació i identificació
1. En el cas de la sol·licitud dactuacions de localització, exhumació i identificació, lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si és el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, comunicarà a les persones sol·licitants si sinicien o no les actuacions dexhumació i identificació, nindicarà els motius i informarà de la necessitat dautorització de lòrgan competent en matèria de memòria democràtica i del règim de recursos que es poden interposar.
2. La resolució que es dicte es notificarà a les persones o entitats que hagen instat el procediment així com a aquelles persones interessades que, sense haver iniciat el procediment, tinguen drets que puguen resultar afectats per la decisió que shi adopte, i haurà datendre la informació sobre les víctimes continguda en el Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana, i en qualsevol altra investigació duta a terme, així com a la viabilitat tècnica i econòmica de la intervenció.
3. Així mateix, es ponderarà lexistència doposició a lexhumació per qualsevol descendent directe fins al tercer grau i el dret a lexhumació de les restants víctimes pels familiars i persones interessades. A lefecte es donarà adequada publicitat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i el Boletín Oficial del Estado de la sol·licitud presentada, per a coneixement general de les persones interessades i, si fa el cas, presentació dal·legacions.
Loposició del descendent directe fins al tercer grau duna víctima a la seua recuperació no podrà perjudicar el dret daltres familiars daltres víctimes a la intervenció en el mateix lloc.
4. La sol·licitud sentendrà desestimada transcorreguts nou mesos des de la seua presentació sense haver-se dictat i notificat resolució expressa. Les sol·licituds estimades quedaran incorporades al Pla valencià dexhumacions.
5. Excepcionalment, quan raons dinterès públic ho aconsellen, podrà acordar-se la tramitació de lexpedient per via durgència, mitjançant procediment simplificat.
6. En els procediments iniciats dofici es procedirà didèntica manera amb notificació a les persones interessades conegudes i publicitat adequada per a general coneixement. La caducitat del procediment es produirà transcorreguts dotze mesos des de la data de la seua iniciació dofici per lòrgan competent sense que shaja dictat i notificat la resolució.
Article 26. Pla valencià dexhumacions de víctimes de la guerra i la dictadura franquista
1. LInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, elaborarà un Pla valencià dexhumacions, en el qual anualment es determinarà les actuacions prioritàries relatives a lexhumació de les víctimes desaparegudes, a partir de la informació continguda en el Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana, les fosses intervingudes i les fosses que es projecten intervindre per altres administracions públiques i entitats memorialistes i de familiars de víctimes, així com atesa la viabilitat tècnica i econòmica de les intervencions.
2. Aquest Pla valencià dexhumacions tindrà caràcter públic i sajustarà als objectius, prioritats i recursos continguts en el Pla estratègic de memòria democràtica de la Comunitat Valenciana, per a lexercici corresponent i els seus programes.
Article 27. Autorització de les activitats de localització, exhumació i identificació
1. Les activitats dirigides a la localització, exhumació i identificació de les restes de les víctimes desaparegudes durant la guerra i la dictadura, hauran de ser autoritzades per lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, previ informe favorable de lòrgan que ostenta les competències en matèria de memòria democràtica i patrimoni històric i cultural valencià.
2. Lautorització shaurà dajustar al que es disposa en aquesta norma i en les de desenvolupament, i per a la resta saplica el Decret 107/2017, de 28 de juliol, del Consell, pel qual saprova el reglament de regulació de les actuacions arqueològiques en la Comunitat Valenciana, així com els protocols als quals es refereix la Llei 14/2017, de 10 de novembre.
3. Les restes humanes exhumades en les excavacions, així com els efectes personals sense valor artístic, històric o cultural, queden excloses del patrimoni cultural de la Comunitat Valenciana, dacord amb la Llei 4/1998, d11 de juny, de la Generalitat, del patrimoni cultural valencià, i el seu desenvolupament reglamentari.
4. Les troballes de restes humanes es posaran immediatament en coneixement de les autoritats judicials i de lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.
Article 28. Permisos daccés als terrenys
1. Els treballs relacionats amb les actuacions de localització i exhumació tenen la consideració dutilitat pública i interès social a lefecte de permetre, si escau, i dacord amb els articles 108 a 118 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, locupació temporal dels terrenys on hagen de dur-se a terme aquests treballs.
2. En el cas de terrenys de titularitat privada, se sol·licitarà pels qui en promoguen lexhumació, el consentiment dels o de les titulars dels drets sobre els terrenys en els quals es troben les restes. En el supòsit que no se nobtinga el consentiment en el termini dun mes, lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, pot autoritzar locupació temporal daquests terrenys, previ acord del Consell de declaració de la necessitat docupació temporal, precedit pel tràmit dinformació pública.
3. En el supòsit que es tracte de terrenys de titularitat pública, les autoritats competents autoritzaran en igual termini dun mes laccés als terrenys, excepte causa justificada dinterès públic, i sen farà locupació temporal en un altre cas.
Article 29. Troballa casual de restes
1. En el cas que, per atzar, una persona descobrisca restes òssies que puguen correspondre a les víctimes desaparegudes durant la guerra, la dictadura franquista i la transició, en el període comprés entre el 18 de juliol de 1936 i el 29 de desembre de 1978, haurà de comunicar-ho de manera immediata, bé a les Forces i Cossos de Seguretat, bé al Ministeri Fiscal o al jutjat, els quals hauran de posar-ho en coneixement, a la major celeritat, de lòrgan competent de la Generalitat en matèria de memòria democràtica.
2. Els ajuntaments, en làmbit de les seues competències, preservaran, delimitaran i vigilaran les zones daparició de les restes.
Article 30. Dipòsit i custòdia temporal de restes i dobjectes associats
1. Mentre no es faça el trasllat de restes de víctimes per a la seua identificació o trasllat definitiu una vegada identificades, aquestes seran dipositades i custodiades degudament protegides i referenciades, en el cementeri del municipi o en el lloc de la troballa casual, o a aquell altre lloc que lajuntament especifique. Lopció a triar serà lassenyalada en la resolució dautorització, dacord amb els mitjans que oferisca lajuntament, i sempre tenint en compte la necessitat de preservació dels mateixos per a la identificació de les víctimes.
2. Es procedirà de la mateixa manera pel que fa al depòsit i custòdia temporal dels objectes associats a les restes de les víctimes, llevat que lautorització, dacord amb linforme de lòrgan competent en matèria de cultura i patrimoni, determine la conveniència del seu depòsit i custòdia en el museu o institució, atenent prioritàriament la integritat de les col·leccions, a la seua millor conservació i funció cultural i científica i a la proximitat al lloc on shaja realitzat lexhumació.
Article 31. Trasllat i destí de les restes
1. Les restes de les víctimes identificades es posaran a la disposició dels familiars que les reclamen. En el cas que el destí daquestes restes siga un cementeri serà comunicat a lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, que adoptarà les mesures oportunes per a la senyalització i preservació del lloc dinhumació.
2. LInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, autoritzarà el trasllat de les restes de les víctimes una vegada identificades, previ informe de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica i informe de la conselleria competent en matèria de sanitat, sense perjudici del que lautoritat judicial puga disposar.
3. Les restes de les víctimes no identificades hauran de ser inhumades en el cementeri corresponent del terme municipal en el qual shaja produït la troballa. La seua nova inhumació es practicarà de manera honorable i garantint la integritat de les restes a lefecte de futures identificacions, i no podran ser inhumades en la fossa comuna dorigen.
4. En qualsevol cas, el trasllat i destí de les restes es desenvoluparà dacord amb els protocols autonòmics que saproven i el Protocol dexhumacions de víctimes de la guerra i la dictadura franquista, aprovat pel Consell de Ministres el 23 de setembre de 2011.
Article 32. Destinació, depòsit, custòdia i conservació dels objectes associats
1. Es restituiran als familiars que ho sol·liciten els documents i els objectes de valor, material o afectiu, que shagen trobat i recuperat, associats a les víctimes identificades.
2. En el cas dobjectes associats a víctimes no identificades el seu depòsit, custòdia i conservació correspondrà al museu o institució que senyale lautorització, de conformitat amb linforme de lòrgan competent en matèria de cultura i patrimoni, atenent prioritàriament la integritat de les col·leccions, a la seua millor conservació i funció cultural i científica i a la proximitat al lloc on shaja realitzat lexhumació.
3. Lòrgan competent en matèria de memòria democràtica podrà autoritzar o subscriure convenis de col·laboració amb altres entitats públiques o privades a fi de fer el trasllat, estudi, conservació, restauració, exhibició pública i difusió dels béns associats a les víctimes.
CAPÍTOL VI
Identificació i banc dADN
Article 33. Pla valencià didentificació de víctimes de la guerra i la dictadura franquista
1. LInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, o bé, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, elaborarà un Pla valencià didentificació de víctimes, en el qual es prioritzarà amb caràcter anual la identificació de les restes òssies exhumades de les víctimes de la guerra i la dictadura franquista, i de les persones afectades pels robatoris de nadons i menors, atesa lantiguitat de lexhumació i altres criteris tècnics que es determinen, i a les disponibilitats pressupostàries.
2. Aquest Pla valencià didentificació serà públic i sajustarà als objectius, prioritats i recursos continguts en el Pla estratègic de memòria democràtica de la Comunitat Valenciana per a lexercici corresponent i els seus programes.
Article 34. Proves per a la identificació de restes
1. La conselleria competent en matèria de memòria democràtica, en coordinació amb la conselleria de sanitat, realitzarà proves bioantropològiques i genètiques amb la finalitat didentificar les restes òssies exhumades de les víctimes de la guerra i la dictadura franquista, així com la recollida de mostres de les persones afectades pels robatoris de menors, tant en el cas de les mares biològiques com de les persones adoptades.
2. Sense perjudici de la realització de les proves genètiques per lòrgan competent en matèria de memòria democràtica, en el cas de projectes dexhumacions promoguts per les entitats locals del territori de la Comunitat Valenciana, o per les entitats memorialistes i per les associacions de familiars de víctimes, les proves genètiques podran ser encarregades per aquestes, si compten amb els fons econòmics necessaris dins del projecte.
Article 35. Banc de dades dADN
1. Dacord amb larticle 12.3 de la Llei 14/2017, les proves bioantropològiques i genètiques es gestionaran a través dun sistema de banc de dades dADN, que posarà a la disposició de les famílies els mitjans tècnics per a la identificació de les persones desaparegudes durant la guerra i la dictadura franquista.
2. En tot cas, el banc de dades dADN contindrà una base de dades dels perfils genètics obtinguts a partir dels restes exhumats de les persones desaparegudes durant la guerra i la dictadura franquista, i una base de dades dels perfils genètics dels familiars daquestes persones desaparegudes que així ho requerisquen.
Igualment, en el cas de nadons i menors sostrets, recollirà una base de dades de perfils genètics de les mares biològiques i altres familiars així com de les persones adoptades que ho sol·liciten.
3. La gestió daquest sistema de bancs de dades correspondrà a la conselleria competent en matèria de memòria democràtica i suposarà establir els perfils genètics que permeten la interconnexió de dades i la col·laboració i cooperació administrativa deguda amb altres bancs dADN que pogueren existir, en ladministració general de lEstat i en la resta de comunitats autònomes.
Article 36. Procediment per a la realització de proves didentificació genètica
1. A través de mitjans propis, o mitjançant conveni o contracte amb entitats externes amb capacitat tècnica suficient, sestablirà el procediment per a recollir mostres dADN tant de les restes òssies provinents de les exhumacions, com de familiars daquests, per a seqüenciar-ne lADN, determinar-ne el perfil genètic i fer-ne la comparació i inscripció al banc de dades dADN.
2. Les persones afectades per la sostracció de nadons o menors i els descendents directes fins al quart grau de víctimes desaparegudes de la guerra i la dictadura franquista, podran sol·licitar que els siguen preses mostres per a seqüenciar el seu ADN i comparar-lo amb les dades que semmagatzemen, o puguen ser emmagatzemades, en el banc de dades dADN. Aquestes mostres hauran de ser analitzades en un termini de tres mesos després de la seua sol·licitud, evitant la deterioració daquestes i donant preferència a les persones dedat avançada.
3. Les persones sol·licitants hauran dautoritzar a través de document administratiu el lliurament de mostres biològiques i consentiment per a la seua utilització dacord amb els objectius marcats en la Llei 14/2017, de 10 de novembre i la legislació de protecció de dades. Així mateix, en el cas de sostracció de nadons o menors, shaurà de realitzar una declaració jurada sobre la veracitat de la relació familiar amb la víctima.
4. A lefecte saprovarà un protocol didentificació que haurà de tindre en compte la normativa de protecció de dades de caràcter personal i tots aquells criteris establits pel Ministeri de Justícia, Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forense, així com els aspectes ètics i de bioseguretat i els continguts en la Guia de bones pràctiques, per a lús de la genètica forense i investigacions sobre drets humans i dret internacional humanitari del Ministeri de Justícia.
5.Es promourà la col·laboració amb entitats acadèmiques i institucions públiques i privades oportunes, havent de garantir-se la presència dun grup expert en bioètica per a assegurar la solvència ètica de les comprovacions.
CAPÍTOL VII
Actuacions per a la dignificació de les fosses
Article 37. Protocol de dignificació de fosses
Dacord amb larticle 37 de la Llei 14/2017, lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, o bé, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural, i dacord amb les entitats locals, impulsarà un protocol dactuació per a dignificar les fosses en els cementeris municipals, parroquials, i en tots els llocs fora dells que continguen o hagen contingut enterraments relacionats amb la guerra i el franquisme.
Article 38. Actuacions de dignificació
1. LInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, senyalitzarà com a llocs de la Memòria de la Comunitat Valenciana, les fosses incloses en el Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana.
2. Sense perjudici del que es preveja en el protocol que saprove, la dignificació consistirà a instal·lar una placa commemorativa amb les principals dades disponibles de les persones que presumptament van ser enterrades en la fossa i la interpretació de lesdevingut, o bé un monòlit o senyal de dignificació equivalent.
3. Qualsevol altra forma de dignificació a instància de les persones interessades o dels ajuntaments exigirà autorització de lòrgan competent en matèria de memòria democràtica. La dignificació i senyalització de fosses no previstes en el Mapa de Fosses de la Comunitat Valenciana, seguirà els criteris fixats en el corresponent protocol i donant en qualsevol cas audiència a lajuntament.
Article 39. Conservació, senyalització i accés als llocs en els quals es puguen localitzar restes de víctimes
1. Correspon als ajuntaments de la Comunitat Valenciana, dacord amb les seues competències respectives:
a) Vetlar perquè les noves inhumacions de les restes de les víctimes exhumades es practiquen de manera honorable, dacord amb les seues conviccions religioses, filosòfiques o culturals, o les que determinen els seus familiars, i no podran ser inhumades en la fossa dorigen per a garantir-ne la preservació i futures identificacions.
b) Garantir que les fosses o els llocs on es puguen localitzar restes de víctimes desaparegudes siguen respectats, i convenientment conservats i senyalitzats, de manera que sempre es puguen localitzar.
c) Eliminar els obstacles que puguen impedir o dificultar laccés als llocs esmentats.
2. Les administracions locals i la Generalitat han de subscriure convenis i altres formes de col·laboració tècnica i econòmica en relació amb les activitats previstes en lapartat anterior, així com per a la construcció de monuments, memorials o elements anàlegs per a restituir la dignitat de les víctimes.
CAPÍTOL VIII
Posada en coneixement a les Forces i Cossos de seguretat, la Fiscalia i els òrgans judicials, de lexistència dindicis de la comissió de delictes i atenció a les víctimes
Article 40. Denúncia i personació davant els òrgans jurisdiccionals
1. La Generalitat, directament o a través de lAdvocacia de la Generalitat, denunciarà, quan siga procedent, davant els òrgans jurisdiccionals, lexistència dindicis de comissió de delictes presumiblement constitutius i tipificats com a crims de lesa humanitat dacord amb el dret internacional, que saprecien en ocasió de les localitzacions, troballes o identificacions de les víctimes, i qualssevol altres relacionats amb làmbit daplicació de la Llei 14/2017, de 10 de novembre.
2. De la mateixa manera i en els mateixos supòsits, lInstitut Valencià de Memòria Democràtica o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, podrà instar, quan siga escaient, la personació de lAdvocacia de la Generalitat en aquells procediments en els quals no haja sigut denunciant.
3. La Generalitat instarà els òrgans jurisdiccionals lobertura dinvestigacions relacionades amb la localització i identificació de víctimes desaparegudes, tant en fosses comunes de la guerra i la dictadura franquista, com en els supòsits de la sostracció de nounats i menors durant la guerra i la dictadura fins a la promulgació de la Constitució de 1978. Així mateix posarà a la disposició de les víctimes i les seues famílies els mitjans oportuns per a la indagació, esclariment, persecució i reparació de les persones perjudicades pels delictes relacionats amb làmbit daplicació de la Llei 14/2017, de 10 de novembre.
Article 41. Oficines de víctimes
1. La Generalitat Valenciana facilitarà a les persones o entitats interessades la informació, ajuda i assistència necessàries per a lexercici dels seus drets en aquesta matèria, dacord amb larticle 15 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, per mitjà de la Xarxa dOficines de Víctimes de base territorial, per mitjà de la Xarxa dOficines de la Generalitat dAssistència a les Víctimes del Delicte, i el que sestableix en el Decret 165/2016, de 4 de novembre, del Consell, pel qual es crea i regula la Xarxa dOficines de la Generalitat dAssistència a les Víctimes del Delicte.
2. Les oficines de víctimes tindran per objecte el suport tècnic, psicològic i jurídic a les víctimes de la guerra, la dictadura i la transició, en el període comprés entre el 18 de juliol de 1936 i el 29 de desembre de 1978, així com els seus familiars i els facilitaran la informació necessària per a lexercici dels seus drets. A aquest efecte, selaborarà un protocol datenció a les víctimes en col·laboració amb lInstitut Valencià de Memòria Democràtica o, si és el cas, per lòrgan competent en matèria de memòria democràtica.
3. Les persones interessades podran presentar en les Oficines de Víctimes les sol·licituds dinscripció en el Cens de víctimes de la Comunitat Valenciana i en el Registre de víctimes desaparegudes, així com qualsevol altra dada, testimoniatge i documentació sobre la vulneració de drets humans durant la guerra i la dictadura franquista i la transició que serà traslladat a lòrgan competent per a la seua tramitació i resolució.
Amb caràcter anual es donarà compte de totes les actuacions de les oficines de víctimes en relació amb les víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició a lInstitut Valencià de Memòria Democràtica o, si és el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica,
4. Les oficines de víctimes realitzaren labors de divulgació i sensibilització sobre els sofriments i lluites que van protagonitzar les víctimes de la guerra, la dictadura franquista i la transició en el període adés establert.
CAPÍTOL IX
Moviment memorialista
Article 42. Registre dentitats memorialistes de la Comunitat Valenciana i procediment dinscripció
El funcionament de les entitats memorialistes i el procediment dinscripció en aquelles serà el previst en el Decret 178/2016, de 2 de desembre, del Consell, pel qual saprova el registre dentitats memorialistes de la Comunitat Valenciana.
CAPÍTOL X
Documentació relativa a la memòria democràtica valenciana
Article 43. Dret daccés als documents i arxius públics, privats i eclesiàstics
1. Lòrgan competent en matèria de memòria democràtica, en col·laboració amb el competent en matèria de cultura, de conformitat amb larticle 19 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, i ateses les disposicions en matèria darxius vinculats a Drets Humans que recullen lONU, la UNESCO i el Parlament Europeu, garantirà laccés als arxius públics, privats i eclesiàstics, en relació amb persones desaparegudes en ocasió de la guerra, la dictadura franquista i la transició, de conformitat amb la seua pròpia normativa.
2. Les institucions privades i eclesiàstiques davant de les quals es realitzen les peticions daccés hauran datendre les sol·licituds amb promptitud i diligència. La conselleria competent en matèria de memòria democràtica actuarà davant els arxius públics i privats, en cas de no facilitar la documentació sol·licitada o dificultar-ne la consulta.
3. Per lòrgan competent en matèria de memòria democràtica es promouran mesures de col·laboració, cooperació i coordinació amb lAdministració General de lEstat, per a facilitar laccés a la documentació sobre persones desaparegudes que tinga depositada i respecte dels arxius militars.
Article 44. Pla dactuació de protecció i recuperació de documents de la memòria democràtica valenciana
1. En el marc del Pla estratègic de memòria democràtic, lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, anualment elaborarà un pla dactuació de protecció i recuperació de documents de la memòria democràtica valenciana, en el qual sescometran les actuacions necessàries per a reunir i recuperar els documents i testimoniatges orals dinterès en aquesta matèria.
2. El pla dactuació inclourà dacord amb les disponibilitats pressupostàries, un programa dadquisició o trasllat de documents referits a la memòria democràtica valenciana que obren en arxius públics o privats, nacionals o estrangers, la rellevància pública, dificultat daccés o perill de desaparició dels quals així ho aconsellen.
3. El pla dactuació incorporarà la previsió de col·laboració amb les entitats locals valencianes en la conservació i manteniment de la documentació que obre en poder daquelles, que es referisquen a la violència i repressió exercides durant la guerra i la posterior dictadura franquista.
Article 45. Fons documental de memòria democràtica valenciana
1. Lòrgan competent en matèria de memòria democràtica en col·laboració amb lòrgan competent en matèria de cultura, impulsarà la creació dun Fons documental de memòria democràtica valenciana, la missió del qual serà la investigació històrica, la recerca i laccés de noves fonts.
2. El Fons comptarà amb un Centre Virtual Documental de la Memòria Democràtica Valenciana, on es recopilaran en suport digital els documents de la memòria, amb la finalitat de contribuir a la conservació de la informació que contenen i facilitar al màxim la seua difusió a través del web corporatiu.
3. Sestabliran les fórmules de cooperació necessàries amb persones investigadores, fundacions, entitats memorialistes i associacions de familiars de víctimes, així com amb el Centre Documental de la Memòria Històrica, previst en lart. 25 de Llei 20/2022, de 19 doctubre, de memòria democràtica.
CAPÍTOL XI
Llocs i itineraris de la memòria democràtica valenciana
Article 46. Principis generals
La Generalitat Valenciana, en làmbit de les seues competències, desenvoluparà les seues actuacions en relació amb els espais de la memòria democràtica valenciana, conformement als principis següents:
a) Caràcter general de la protecció. Constitueix un deure dels poders públics i de la ciutadania adoptar les mesures previstes en la Llei 14/2017,10 de novembre, i el desenvolupament reglamentari per a la seua protecció.
b) Col·laboració institucional. LAdministració de la Comunitat Valenciana col·laborarà amb lAdministració general de lEstat i amb les entitats locals, amb vista a la seua declaració, protecció, conservació i divulgació.
c) Col·laboració amb les parts titulars dels béns. Les administracions públiques de la Comunitat Valenciana col·laboraran, en el marc del que es disposa en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, i el seu desenvolupament reglamentari, amb particulars i institucions que siguen titulars de béns que integren els espais de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana, amb vista a la seua declaració, protecció, conservació i divulgació.
d) Foment. Els pressupostos de la Generalitat concediran especial consideració a la protecció, conservació i divulgació dels llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana.
e) Accés. En els termes previstos en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, i el seu desenvolupament reglamentari, els espais de la memòria democràtica valenciana seran accessibles a la ciutadania a fi de contribuir al seu coneixement i respecte.
f) Divulgació. Les administracions públiques de la Comunitat Valenciana promocionaran i divulgaran els espais de la memòria democràtica valenciana, i el seu estudi formarà part del sistema educatiu de la Comunitat Valenciana.
Article 47. Llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana
1. Seran objecte dinscripció en el Catàleg de Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana, mitjançant el procediment previst en larticle 22 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, aquells espais, immobles o paratges de la Comunitat Valenciana que revelen interés per a la Comunitat Autònoma, per haver-shi desenvolupat fets de singular rellevància vinculats a la memòria democràtica, per la seua significació històrica, simbòlica o per la seua repercussió en la memòria col·lectiva de la lluita dels valencians i valencianes pels seus drets i llibertats democràtiques, en el període que abasta des de la proclamació de la II República Espanyola, el 14 dabril de 1931, fins a lentrada en vigor de lEstatut dautonomia de la Comunitat Valenciana, el 10 de juliol de 1982.
La inscripció dun lloc o itinerari de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana en el Catàleg mitjançant el procediment previst en lart. 22 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, suposaran un reconeixement singular i laplicació del règim de protecció establit en els art. 25, 26 i 27 de la citada llei, i seran objecte de difusió i senyalització, en la qual necessàriament sinclourà la interpretació de lesdevingut i, si fa el cas, el nom de les víctimes.
2. Els llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana als quals es refereix la Disposició addicional novena, apartats 1 i 2 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, seran inscrits directament en el Catàleg dels Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana, dofici o a instàncies de part, com a Llocs i Itinerari de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana a documentar, i seran objecte de senyalització i difusió oficial per la Generalitat interpretant lesdevingut i, si fa el cas, amb indicació del nom de les víctimes, amb la col·laboració de les entitats locals de lentorn, universitats i associacions memorialistes.
Aquests llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana gaudiran del règim de protecció al qual es refereix larticle 27 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, en atenció a la transcendència dels fets que shi van produir, la seua ubicació i estat de conservació, tot salvaguardant sempre la seua naturalesa memorialista i reparadora, i sinclouran en el corresponent catàleg municipal de béns.
3. Els ajuntaments, en exercici de les seues competències, podran declarar llocs i itineraris de la memòria democràtica dinterés local per haver-se desenvolupat en ells fets de singular rellevància vinculats a la memòria democràtica, per la seua significació històrica, simbòlica o per la seua repercussió en la memòria col·lectiva de la lluita dels valencians i valencianes pels seus drets i llibertats democràtiques, en el període que abasta des de la proclamació de la II República Espanyola, el 14 dabril de 1931, fins a lentrada en vigor de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, el 10 de juliol de 1982.
Aquests llocs i itineraris sinscriuran en el catàleg municipal de béns amb un grau de protecció adequat en atenció a la transcendència dels fets que shi van produir, la seua ubicació i estat de conservació, tot salvaguardant sempre la seua naturalesa memorialista i reparadora, i seran objecte de comunicació a lòrgan autonòmic competent en matèria de memòria democràtica.
Alhora, els referits llocs i itineraris de la memòria democràtica seran objecte de senyalització i difusió oficial pels ajuntaments, tot interpretant lesdevingut i, si fa el cas, amb indicació del nom de les víctimes.
Article 48. Contingut del Catàleg dels llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana
1. El Catàleg de llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana tindrà el contingut següent:
a) Cada lloc de la memòria inscrit tindrà el seu corresponent foli o fitxa registral.
b) Hauran de constar tant la resolució dinici del procediment, com la de declaració i ordre dinscripció de cada lloc i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana. Igualment, hi hauran de constar les resolucions que modifiquen el contingut registral.
c) Respecte de cada lloc i itinerari, es farà descripció de les seues característiques identificatives i de les mesures provisionals, cautelars i definitives adoptades en relació amb aquest.
d) Sinscriuran les transmissions i intervencions que afecten els béns identificats com a llocs i itineraris de la memòria.
e) Es recolliran quants actes administratius afecten els béns inscrits.
2. La informació inscrita es realitzarà conforme a una classificació dels Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica per tipologies i, al seu torn, per categories. Així mateix, haurà de realitzar-se una diferenciació territorial.
3. El Catàleg de Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana és públic i la seua consulta, telemàtica o presencial, serà gratuïta.
Article 49. Tipologia i categories de béns inscrits
1. La tipologia i categories dels béns inscrits serà la següent:
1.1. Tipologia: llocs i itineraris
1.2. Categories
1.2.1. Llocs de la memòria de la II República
a) Espais del govern i de ladministració
b) Espais educatius, espais culturals
c) Espais socials, polítics i sindicals
d) València, capitalitat de la República
1.2.2. Llocs de la memòria de la guerra
a) Llocs denfrontament bèl·lic, línies defensives, patrimoni bèl·lic, etc.
b) Llocs de bombardeig de nuclis urbans i població civil
c) Hospitals militars, de campanya o de sang
d) Espais de la rereguarda republicana (colònies escolars, llars infantils, residències, escoles)
e) Llocs de repressió i detenció durant la guerra
1.2.3. Llocs de la memòria de la repressió de la dictadura franquista i la transició
a) Camps de concentració, presons provisionals i centres de detenció
b) Murs o espais dexecució.
c) Fosses i memorials
d) Llocs públics o privats on es va utilitzar el treball forçat.
1.2.4. Llocs de la guerrilla republicana antifranquista
1.2.5 Llocs de lexili republicà
a) Monuments-homenatge, memorials
1.2.6. Llocs de deportació
a) Monuments-homenatge, memorials
1.2.7. Llocs dassemblees, vagues, reunions i resistència
1.2.8. Altres
2. Itineraris de la memòria.
Idèntica classificació i categorització
Article 50. Xarxa despais de la memòria democràtica valenciana
1. Es crea la xarxa despais de la memòria democràtica valenciana on sinclouran tots aquells espais, immobles o paratges amb valors històrics o simbòlics, que servisquen com a espais de transmissió de la memòria democràtica, tinguen protecció memorialista o no, com una manera dintegrar i posar en valor la memòria democràtica valenciana, a través de la recuperació, senyalització i difusió del patrimoni memorial del període 1931-1982.
2. Sense perjudici de la protecció dels llocs i itineraris de la Memòria Democràtica i dels béns del patrimoni cultural valencià, els restants béns i espais gaudiran en el planejament territorial i urbanístic despecial protecció en atenció a la transcendència dels fets que shi van produir, la participació de les dones, la seua ubicació, estat de conservació, adequació urbanística i impacte econòmic i social, salvaguardant sempre la seua naturalesa memorialista i reparadora.
Article 51. Activitats de difusió i divulgació
1. En compliment de larticle 28 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, adoptarà les mesures oportunes per a la difusió i divulgació dels llocs i itineraris de la memòria democràtica, així com dels valors que representen.
2. Entre les activitats de difusió i divulgació en relació amb els llocs de la memòria, sinclourà:
a) Centres dinterpretació dels esdeveniments
b) Edició de publicacions. Seditaran les publicacions corresponents per a la difusió de la memòria democràtica valenciana entorn dels llocs i itineraris de la memòria, a través de fullets, díptics, tríptics, llibres, guies i altres materials de divulgació.
c) Materials didàctics. Dacord amb larticle 33 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, es desenvoluparan els materials corresponents per a dotar el professorat deines conceptuals i metodològiques per al tractament educatiu de la memòria democràtica valenciana, entorn dels llocs i itineraris de la memòria.
d) Continguts audiovisuals. Dacord amb larticle 34 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, es crearan materials audiovisuals per a la difusió i divulgació de la memòria democràtica valenciana, a través dels mitjans de comunicació públics de la Comunitat Valenciana.
e) Senyalització. La identitat gràfica dels llocs i itineraris de la memòria democràtica es desenvoluparà dacord amb larticle 28.2 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre. En el cas de les fosses sactuarà dacord amb el capítol sobre actuacions per a la dignificació de les fosses del present decret del Consell.
3. En tots els casos, sinstal·laran panells informatius amb les principals dades històriques sobre lesdevingut; per a això, es crearà a més un manual tècnic de senyalització dels espais, llocs i itineraris de la memòria democràtica.
El manual recollirà les pautes de disseny gràfic i construcció de la senyalització dels espais, llocs i itineraris de la memòria, amb lobjectiu de dotar-los duna identitat visual pròpia.
4. El contingut de les activitats i els materials atendrà el manual destil sobre llenguatge i tractament de la informació en matèria democràtica previst en larticle 34 de la Llei 14/2017,de 10 de novembre, i en tot cas sinclourà la informació històrica relativa als fets esdevinguts entorn de la repressió patida per les persones i organitzacions allí represaliades, incloent-hi tota la informació relativa als qui van patir aquella situació en la defensa dels valors democràtics, com noms i dades biogràfiques de les víctimes, nom de les organitzacions polítiques, sindicalistes i dun altre tipus a les quals pertanyien les víctimes, així com la iconografia vinculada a aquestes organitzacions i al propi govern democràtics de la segona República. En tot cas es destacarà la participació de les dones en els fets.
5. Es promourà la col·laboració amb les associacions memorialistes i entitats locals de la Comunitat Valenciana en activitats que posen en valor els llocs de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana, i commemoren els esdeveniments que van motivar la seua inscripció en el Catàleg.
6. La Generalitat afavorirà laccés a la memòria democràtica a través de Tecnologies de la Informació i la Comunicació, i subministrarà mitjançant elles tota la informació necessària relativa als llocs de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana. Això inclou visites virtuals daquells llocs que es consideren de particular rellevància com a patrimoni de la memòria democràtica.
7. LInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, impulsarà en col·laboració amb els òrgans competents en gestió de patrimoni cultural i foment turístic, ladequada promoció de Llocs i itineraris de Memòria Democràtica amb lobjecte que puguen ser degudament coneguts i visitats.
CAPÍTOL XII
Investigació, ensenyament i divulgació
Article 52. Seccions museístiques de la memòria democràtica valenciana
1. A fi de contribuir al foment de la cultura de la memòria democràtica valenciana es crearan centres dinterpretació, espais expositius i seccions museístiques en els museus gestionats per la Generalitat. En el cas que es tracte dequipaments de titularitat duna altra administració pública del territori de la Comunitat Valenciana, es realitzarà en col·laboració amb aquelles mitjançant conveni, i sempre respectant el principi de titularitat daquests.
2. En aquestes seccions es dipositaran tots aquells objectes relacionats amb la II República, la guerra, la repressió franquista, la transició, i la memòria democràtica valenciana, que els familiars i propietaris legítims decidisquen donar o cedir, i també aquells que no siguen reclamats per cap familiar.
3. Els vestigis franquistes censats en el Catàleg de vestigis de la guerra i la dictadura, que hagen sigut retirats per constituir elements contraris a la memòria democràtica i a la dignitat de les víctimes, podran ser dipositats en la secció museística de memòria democràtica habilitada a tals efectes.
Article 53. Seccions en arxius i biblioteques de la memòria democràtica valenciana
Amb lobjectiu de recuperar, conservar i divulgar la Memòria Democràtica de la II República, la guerra, la dictadura, la repressió franquista i la transició, la resistència i lexili durant el període de 1931 a 1982 a la Comunitat Valenciana, lòrgan competent en matèria de memòria democràtica, en col·laboració amb lòrgan competent en matèria de cultura, impulsarà el manteniment de sèries documentals sobre memòria democràtica valenciana en els arxius del Sistema darxius valencians. Així mateix, a les biblioteques del Sistema Bibliotecari Valencià es crearan seccions de la memòria democràtica valenciana.
Article 54. Ensenyament de la memòria democràtica valenciana
1. Sense perjudici de la inclusió per la conselleria competent en matèria deducació, de la memòria democràtica en el currículum de leducació primària, de leducació secundària obligatòria, del batxillerat i cicles formatius de formació professional i de leducació permanent de persones adultes, es promouran programes que fomenten una cultura de la pau i dels Drets Humans, així com dels valors de respecte, solidaritat i aprofundiment democràtic, amb la col·laboració de les entitats locals i les associacions memorialistes.
2. Així mateix, simpulsarà la creació de xarxes de centres educatius i del professorat a fi de difondre i desenvolupar la memòria democràtica valenciana i la seua inclusió en tots els projectes del centre. Preferentment es programaran activitats en llocs de la memòria democràtica sobre els esdeveniments que shi visqueren així com sobre els fets col·lectius i individuals en defensa dels valors democràtics durant la guerra i la dictadura franquista.
3. Els programes incidiran, a més, en el coneixement dels fets que han permés recuperar la identitat lingüística, cultural i democràtica del poble valencià i de les normes que han fet possible lexercici dels drets democràtics.
4. En tot cas, satendrà de forma singular lexperiència específica de les dones en làmbit de la memòria democràtica.
CAPÍTOL XIII
Elements contraris a la memòria democràtica
Article 55. Catàleg de vestigis de la guerra i la dictadura franquista
1. El catàleg de vestigis de la guerra i la dictadura és un registre públic on sha de censar, localitzar i identificar tots aquells elements contraris a la memòria democràtica, que sexhibeixen en llocs públics i realitzats en commemoració, exaltació o enaltiment individual o col·lectiu de la sublevació militar de 1936 i de la dictadura franquista, dels seus dirigents o de les organitzacions que sustentaren el règim dictatorial, per suposar una ofensa a les víctimes i representar una agressió als valors de la convivència democràtica.
2. Qualsevol persona física o jurídica podrà comunicar a lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si fa el cas, a la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, lexistència dun vestigi i sol·licitar la seua inclusió en el catàleg així com la seua retirada, si escau.
Article 56. Procediment per a la retirada delements contraris a la memòria democràtica
1. Una comissió tècnica dependent de lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, elaborarà la relació delements que shan de retirar. Sols es podrà exceptuar la retirada daquells elements contraris a la memòria democràtica, si hi concorren raons artístiques o arquitectòniques. Sobre aquest tema es podrà recaptar lassessorament tècnic de la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural o del comité tècnic dexperts creat a aquest efecte.
Mitjançant ordre de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica es regularà lestructura, composició i funcionament de la Comissió Tècnica i del Comité Tècnic dExperts.
2. Totes les administracions públiques, en exercici de les seues competències, hauran dadoptar les mesures necessàries per a fer la retirada o eliminació dels elements contraris a la memòria democràtica, sense perjudici de les actuacions que les víctimes o els seus familiars, o les entitats memorialistes, puguen dur a terme en defensa del seu dret a lhonor i la dignitat.
3. Són persones obligades a la retirada dels vestigis, si lelement es troba en un edifici privat amb projecció a un espai visible daccés o ús públic, les persones propietàries i, en el cas dedificis públics o espais públics, les institucions i organismes titulars o competents.
4. Lajuntament on se situe el vestigi requerirà a les persones, entitats i institucions obligades, a fi que en el termini de tres mesos es retiren voluntàriament els elements contraris a la memòria democràtica i a la dignitat de les víctimes, cosa que comunicarà posteriorment a lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si és el cas, a la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.
De la mateixa manera i davant el mateix òrgan, es comunicarà la retirada efectiva daquests elements per a donar-los de baixa en la relació delements contraris a la memòria democràtica i a la dignitat de les víctimes pendents de retirar.
5. En el supòsit de la no retirada voluntària dels elements contraris a la memòria democràtica, lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques o, si és el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, acordarà, en el termini dun mes, la incoació dofici del procediment al qual es refereix larticle 39.7 a 10 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre.
Article 57. Destinació i custòdia de vestigis
1. Els elements contraris a la memòria democràtica de titularitat pública que hagen estat retirats hauran de ser degudament custodiats pels ens públics propietaris dels mateixos i traslladats al cementeri de la localitat on se situen, en els casos que tinguen un caràcter funerari, o a museus o centres dinterpretació, pel seu interès com a documents o testimoniatges històrics.
2. Quan es tracte delements contraris a la memòria democràtica de titularitat privada que hagen sigut retirats, es reintegraran als seus propietaris. El destí daquests elements en cap cas podrà ser un immoble amb projecció a un espai visible daccés o ús públic, o un espai dús o accés públic.
3. Els elements traslladats a cementeris ho seran amb eliminació dels elements dexaltació i seran senyalitzats si tenen caràcter col·lectiu de forma que atorguen al lloc una funció didàctica i densenyament de la història. Digual manera es podrà respectar el llistat de les víctimes mortes, si hi haguera, i incorporar el de les víctimes de la dictadura franquista, amb les principals dades històriques sobre lesdevingut.
4. El procés haurà de realitzar-se respectant les sensibilitats religioses i no religioses de les persones mortes i dels seus familiars, i evitant, en tot cas, lofensa de les víctimes, així com facilitant el coneixement dels fets i circumstàncies esdevinguts durant la guerra i la dictadura franquista, a fi de construir una millor convivència democràtica.
5. En el cas dels vestigis traslladats a museus o centres dinterpretació, no seran alterats i podran mantindre els símbols dexaltació sempre que en els llocs on sexposen finalment vagen acompanyats de panells explicatius o altres suports dinformació històrica del seu contingut i de la justificació de la seua preservació, amb la finalitat dutilitzar-los al servei de la cultura de la convivència democràtica i la pau.
En aquests casos també ha devitar-se la mutilació de vestigis que, en conjunt, presenten una unitat amb interès artístic o documental, amb la finalitat de preservar la intel·ligibilitat del seu contingut.
6. Totes les actuacions hauran dacompanyar-se del procés de documentació fotogràfica, inventari i catalogació de lestat original del monument, així com dels elements retirats, que han de ser custodiats en dependències municipals, museu local o espai dinterpretació de la memòria històrica, per a la seua conservació, estudi i anàlisi per a la investigació històrica.
7. Els ajuntaments i les restants administracions públiques hauran de comunicar a lInstitut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, o bé, si fa el cas, la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, tots els acords que sadopten en relació amb els vestigis de la guerra i de la dictadura, així com els referits a la seua retirada i trasllat.
La revocació de les distincions, nomenaments, títols honorífics i altres formes dexaltació de persones vinculades a la defensa del règim franquista, serà també comunicada i feta pública per les diferents administracions així com remeses al Govern dEspanya.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Creació de la Comissió de la veritat, la justícia i la reparació de la Comunitat Valenciana
1. En compliment de la disposició addicional sisena de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, es crea la Comissió de la veritat, la justícia i la reparació de la Comunitat Valenciana, a fi de restablir la veritat històrica, jurídica i institucional sobre els fets i esdeveniments ocorreguts durant la guerra i la dictadura franquista fins a lentrada en vigor de la Constitució de 1978, al territori de la Comunitat Valenciana.
2. Una ordre de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica en regularà el règim de funcionament, estructura i composició.
3. La Comissió de la veritat, la justícia i la reparació de la Comunitat Valenciana serà convocada per la persona titular de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica, en el termini de tres mesos des de lentrada en vigor daquest decret.
4. El Consell sol·licitarà al govern la creació duna comissió de la veritat dàmbit estatal a la qual es farà arribar linforme final de la Comissió de la veritat, la justícia i la reparació de la Comunitat Valenciana, sobre lanàlisi de la realitat valenciana durant la guerra i la dictadura franquista fins a lentrada en vigor de la Constitució de 1978.
Segona. Incidència pressupostària
El desenvolupament i lexecució daquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despeses assignades a lòrgan competent en matèria de memòria democràtica; en un altre cas, hauran de ser ateses amb els mitjans personals i materials daquest mateix departament del Consell.
Tercera. Protecció de dades
1. El tractament de dades personals que es realitze en compliment daquesta norma, sajustarà al que es disposa en el règim jurídic europeu i estatal en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
2. Les dades personals que els individus proporcionen a ladministració en lexercici dels drets garantits en aquesta norma, seran utilitzades amb les finalitats i els límits previstos.
3. Amb la finalitat de garantir un nivell adequat de protecció dels drets i llibertats de les persones interessades, el departament competent en memòria democràtica haurà de determinar les mesures de seguretat, tècniques i organitzatives apropiades en funció dels riscos que suposa el tractament de dades personals, havent de realitzar, quan siga escaient conforme al règim jurídic en matèria de protecció de dades, loportuna avaluació dimpacte.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Normativa derogada
Queda derogada la Resolució de 16 doctubre de 2018, de la consellera de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, per la qual es crea un sistema de bancs de dades i sadopten altres mesures, dacord amb el que sestableix en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica per a dictar quantes disposicions siguen necessàries amb la finalitat de garantir el desenvolupament laplicació del present decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 13 de gener de 2023
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG FERRER
La consellera de Participació, Transparència,
Cooperació i Qualitat Democràtica,
ROSA PÉREZ GARIJO