DECRET 236/2022, de 30 de desembre, del Consell, pel qual es regula el procediment d'autorització de l'activitat d'aqüicultura, el règim d'inscripció i el funcionament del Registre d'establiments d'aqüicultura, i s'estableixen les normes bàsiques d'organització espacial de l'aqüicultura marina. [2022/13152]
(DOGV núm. 9510 de 12.01.2023) Ref. Base de dades 000270/2023
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 13.01.2023 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica Grup temàtic: Legislació Matèries: Caça i pesca Descriptors: Temàtics: aqüicultura, legislació, Dret regional , monografies
DECRET 236/2022, de 30 de desembre, del Consell, pel qual es regula el procediment d'autorització de l'activitat d'aqüicultura, el règim d'inscripció i el funcionament del Registre d'establiments d'aqüicultura, i s'estableixen les normes bàsiques d'organització espacial de l'aqüicultura marina. [2022/13152]
ÍNDEX
Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Objecte
Article 2. Àmbit daplicació
Article 3. Definicions
Capítol II. Autorització de lactivitat daqüicultura
Article 4. Autorització dactivitats
Article 5. Òrgans competents
Article 6. Presentació de sol·licituds i inici del procediment
Article 7. Instrucció
Article 8. Tràmit daudiència
Article 9. Proposta de resolució
Article 10. Resolució
Article 11. Modificació de les condicions en què es va autoritzar lactivitat dun establiment daqüicultura
Article 12. Canvi de titularitat de lautorització de lactivitat dun establiment daqüicultura
Capítol III. Registre destabliments daqüicultura
Article 13. Objecte i àmbit daplicació
Article 14. Estructura del registre
Article 15. Procediment dinscripció en el registre
Capítol IV. Vigència i extinció
Article 16. Vigència de lautorització de lactivitat dun establiment daqüicultura
Article 17. Extinció
Capítol V. Organització espacial dels establiments daqüicultura marina
Article 18. Classificació zonal-espacial
Article 19. Separació entre establiments
Capítol VI. Règim sancionador
Article 20. Principis generals
Disposicions addicionals
Primera. Inscripció en el REA dels establiments daqüicultura existents a lentrada en vigor daquesta disposició
Segona. Regla de no despesa pública
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposicions finals
Primera. Habilitació reglamentària
Segona. Entrada en vigor
Annex I. Documentació que ha dacompanyar les sol·licituds dautorització
Annex II. Relació despècies susceptibles de cria o cultiu
PREÀMBUL
Lactivitat aqüícola sha desenvolupat en les costes de la Comunitat Valenciana de manera molt important, la qual cosa fa que siga, sense cap dubte, any rere any, la primera comunitat autònoma productora de peixos marins a Espanya.
La Llei 9/1998, de 15 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de pesca marítima de la Comunitat Valenciana, ja preveia aquesta activitat, però restringida a làmbit marítim, quedant per desenvolupar les competències assumides per la Generalitat en els establiments situats en terra o en aigües continentals i dedicats a la producció despècies no marines o eurihalines.
La vigent Llei 5/2017, de 10 de febrer, de la Generalitat, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana, preveu aquesta activitat de manera integral i incorpora les activitats dulciaqüícoles al seu àmbit competencial, per la qual cosa es fa necessària també ladequació del marc de desenvolupament reglamentari existent que comprén fonamentalment el Decret 25/2000, de 22 de febrer, del Govern Valencià, pel qual es crea i regula el Registre destabliments daqüicultura de la Comunitat Valenciana, i part del capítol I i capítol II de lOrdre de 26 de novembre de 2007, de la Conselleria dAgricultura, Pesca i Alimentació, per la qual sestableixen normes dordenació i ajudes en el sector de la pesca i laqüicultura.
Es pretén, així mateix, dotar la Comunitat dun instrument modern i de concepció avançada que permeta consolidar el desenvolupament daquest important sector de leconomia blava, adequant el marc normatiu regulador a la realitat actual i intentant simplificar les tramitacions administratives necessàries per a linici de les activitats aqüícoles o les modificacions que el ritme de desenvolupament de les activitats de les diverses empreses obliga realitzar, i coordinar les diverses administracions que intervenen en la seua gestió.
Es pretén, també, crear les condicions necessàries per a assegurar una evolució harmònica de laqüicultura que garantisca el desenvolupament daquesta activitat de manera sostenible i respectuosa amb el medi sobre el qual sassenta, integrada en lEstratègia marina llevantinobalear, i permeta assolir uns estàndards de sanitat animal alts minimitzant lús de medicaments veterinaris.
Es considera necessària la substitució del Decret 25/2000, de 22 de febrer, del Govern Valencià, pel qual es crea i regula el Registre destabliments daqüicultura de la Comunitat Valenciana, i ladequació de la normativa a la situació actual, en la qual ha irromput laqüicultura vegetal, i shan assumit les competències en aqüicultura continental. Per tant, sinclouen en làmbit daplicació daquesta norma els establiments aqüícoles ja existents situats en el territori de la Comunitat Valenciana, en les aigües interiors i exteriors.
Es considera que cal establir una separació espacial entre les explotacions aqüícoles marines, mitjançant una distància de seguretat mínima entre aquestes, com a garantia bàsica de la sanitat animal i incidència ambiental, així com adequar la definició de capacitat de lestabliment i la capacitat de producció anual autoritzada.
Lelaboració daquest decret del Consell estava prevista en el Pla normatiu de la Generalitat Valenciana 2020.
Per a complir els principis de bona regulació que estableix larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, cal revisar, actualitzar i completar la regulació de laqüicultura per a evitar la dispersió normativa que suposen les modificacions successives.
Aquest decret és, per tant, necessari per a una adequada regulació del procediment dautorització de lactivitat daqüicultura, el règim dinscripció i funcionament del registre dels seus establiments i la seua organització espacial, que permeta promoure el sector aqüícola i donar suport al seu desenvolupament sostenible i la seua innovació, objectius establits en el títol V de la ja esmentada Llei 5/2017, de 10 de febrer. Aquest decret conté la regulació imprescindible per a atendre les necessitats actuals i previsibles a mitjà termini de laqüicultura, en la seua tramitació shan tingut en compte també els preceptes que asseguren els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, eficiència, transparència adequada del procés, i no genera noves càrregues administratives
Dacord amb lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2006, de 10 dabril, de reforma de la Llei orgànica 5/1982, d1 de juliol, de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, són competències exclusives: «Pesca en aigües interiors, marisqueig, aqüicultura, caça i pesca fluvial i lacustre. Confraries de pescadors», «Comerç interior, defensa del consumidor i de lusuari, sense perjudici de la política general de preus, lliure circulació de béns, la legislació de defensa de la competència i la legislació de lEstat» (article 49. 1.17é i 35é).
A conseqüència daixò, lesmentada Llei 5/2017, de 10 de febrer, de la Generalitat, estableix en el títol V el desenvolupament reglamentari duns certs aspectes com el Registre destabliments daqüicultura, el procediment dautorització daquestes activitats, els motius dextinció daquestes o la determinació de zones aptes o zones dinterés per a laqüicultura.
Per tot això, a proposta de la consellera dAgricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, dacord amb els articles 18. f i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, tenint en compte els informes preceptius, el tràmit daudiència i dacord amb el Consell Jurídic Consultiu, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 30 de desembre de 2022,
DECRETE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
És objecte daquest decret del Consell el desenvolupament del que disposa el títol V de la Llei 5/2017, de 10 de febrer, de la Generalitat Valenciana, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana, que estableix les condicions per a lexercici de laqüicultura a la Comunitat Valenciana quant a:
a) Lestabliment de normes bàsiques dordenació espacial de laqüicultura marina.
b) El règim jurídic de lautorització dactivitats daqüicultura.
c) La regulació del règim dinscripció i funcionament del Registre destabliments daqüicultura.
Article 2. Àmbit daplicació
1. Aquest decret del Consell és aplicable a qualsevol activitat daqüicultura que es desenvolupe en làmbit que preveu larticle 3.4 de la Llei 5/2017, de 10 de febrer, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana.
2. Queden excloses de lobtenció de lautorització que regula aquesta disposició les activitats desenvolupades exclusivament amb una finalitat científica o formativa, així com les col·leccions particulars ornamentals sense fins comercials, els nuclis zoològics i els parcs zoològics.
Article 3. Definicions
A lefecte daquest decret del Consell sentén per:
1. Establiment daqüicultura: qualsevol lloc o instal·lació en el territori o la mar on es desenvolupa lactivitat daqüicultura.
2. Activitat daqüicultura: cal ajustar-se al que estableix lart. 4 de la Llei 5/2017, de 10 de febrer, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana.
3. Espècie aqüícola: aquella espècie dorganisme aquàtic classificat científicament que es pot criar o cultivar en laigua.
4. Capacitat de producció anual autoritzada: la biomassa màxima extraïble a lany.
5. Capacitat de lestabliment: biomassa màxima que admet lestabliment en qualsevol moment.
CAPÍTOL II
Autorització de lactivitat daqüicultura
Article 4. Autorització dactivitats
Cal ajustar-se al que sestableix en els apartats 1,2 i 3 de larticle 26 del títol V de la Llei 5/2017, de 10 de febrer, de la Generalitat Valenciana, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana.
Article 5. Òrgans competents
1. Lòrgan amb competència per a dictar els actes de tràmit durant les fases dinstrucció del procediment dautorització de lactivitat daqüicultura serà la direcció territorial de la conselleria competent en matèria de pesca marítima i aqüicultura de la província corresponent quan aquesta es localitze en terra. Quan lactivitat es duga a terme en mar, cal ajustar-se a la descripció dels límits de làmbit territorial de les capitanies marítimes i els districtes marítims que estableix el Reial decret 638/2007, de 18 de maig, pel qual es regulen les capitanies marítimes i els districtes marítims.
2. La competència per a dictar la resolució que pose fi al procediment dautorització de lactivitat daqüicultura serà de la persona titular de la direcció general amb competència en pesca marítima i aqüicultura, dacord amb el que estableix larticle 21.1 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En el cas de desistiment, la resolució consistirà en la declaració daquesta circumstància amb indicació dels fets produïts i les normes aplicables, i aquesta resolució la dictarà la persona titular de la direcció territorial competent per a la tramitació del procediment.
3. Quan la ubicació de lactuació afecte més duna província, en terra o mar, la direcció general competent en pesca marítima i aqüicultura haurà dinstruir i resoldre el procediment, llevat que delegue la instrucció a la direcció territorial de la província on se situe la major part de lestabliment, i en aquest cas es notificarà a linteressat, en la comunicació que regula larticle 21.4 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
4. La direcció general competent en pesca marítima i aqüicultura, de conformitat amb el que preveu larticle 10 de la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic, podrà reclamar per a si la instrucció del procediment dautorització de cultius marins dels projectes que, per la seua incidència especial en el desenvolupament i foment de laqüicultura, la magnitud o les possibles afeccions, ho facen convenient. Aquesta decisió, que correspondrà a la persona titular de lesmentada direcció general, shaurà de motivar i notificar a linteressat.
Article 6. Presentació de sol·licituds i inici del procediment
1. Les sol·licituds dautorització dactivitats daqüicultura noves es podran fer en qualsevol moment de lany natural i shauran de dirigir a la conselleria competent en aqüicultura, presentar juntament amb la documentació exigible, preferiblement en els registres de la direcció territorial de la Conselleria competent en aqüicultura en làmbit territorial de la qual es duga a terme el projecte, i es podran presentar també en qualsevol dels registres que preveu la normativa reguladora del procediment administratiu comú.
Les persones obligades a relacionar-se electrònicament amb lAdministració ho faran dacord amb el que sestableix en larticle 14 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú, així com els sol·licitants que, sense estar obligats a fer-ho, opten per aquesta via.
2. La sol·licitud shaurà dacompanyar de la documentació que es detalla en lannex I, que es podrà modificar mitjançant una ordre de la conselleria amb competències en aqüicultura, i lhaurà de signar la persona sol·licitant, física o jurídica, o el seu representant legal. Shaurà de presentar emprant el formulari publicat en la seu electrònica de la Generalitat Valenciana.
Article 7. Instrucció
1. Informació pública
a) Una vegada presentades o, si és el cas, esmenades o completades, les sol·licituds, i, verificada la compatibilitat del projecte amb la normativa concurrent, lòrgan instructor haurà de procedir a sotmetre lexpedient a informació pública, a fi que qualsevol persona el puga examinar, presentar al·legacions i manifestar-se sobre les autoritzacions i els informes que shagen dintegrar en lautorització de noves activitats daqüicultura.
b) Sempre que no ho requerisca una altra normativa de caràcter sectorial, aquest tràmit no serà necessari quan lexplotació es trobe en terrenys de propietat privada, per a projectes experimentals i modificacions no substancials de les autoritzacions de cultius marins.
c) Lòrgan competent per a sotmetre lexpedient a informació pública serà el que defineix larticle 5, excepte en el cas que lestabliment estiga situat en el territori de la CV, i en aquest cas serà lajuntament afectat.
d) El termini dinformació pública tindrà la duració dun mes i es farà mitjançant lanunci en el DOGV. Així mateix, es remetrà lanunci a lajuntament en què se situarà lestabliment que farà lactivitat o la seua franja litoral perquè linserisca en el tauler danuncis o el publique en la seua pàgina web. Lanunci haurà dexpressar el nom del sol·licitant, les característiques fonamentals de lestabliment projectat, la situació i la indicació de si està subjecte a ocupació del domini públic i lavaluació dimpacte ambiental.
e) En el tràmit dinformació pública, la comunicació de dades personals shaurà dajustar al que estableix el Reglament (UE) 2016/679 (Reglament general de protecció de dades) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
f) La persona sol·licitant podrà requerir de lòrgan competent, per a tramitar aquesta autorització, que es mantinga la confidencialitat de les dades que estiguen en la documentació aportada i que tinguen transcendència comercial o industrial davant de persones o entitats diferents de lAdministració, mitjançant una sol·licitud raonada en la qual es concreten les dades afectades per la limitació, així com la documentació que siga necessària per a acreditar aquest caràcter.
Lòrgan competent en la instrucció, en el termini màxim de quinze dies, haurà de dictar i notificar resolució motivada en la qual es determine quines dades tindran el caràcter de confidencial, dacord amb la legislació vigent en matèria de secret industrial i comercial, salvaguardant, en tot cas, els interessos generals. En cas que no es notifique la resolució expressa en el termini que sassenyala, es podrà entendre desestimada la petició, sense perjudici de lobligació de resoldre i notificar, de manera expressa, sobre aquesta, com exigeix larticle. 21.1 de lLPACAP
g) Quan lactuació promoguda estiga subjecta a altres autoritzacions o concessions administratives que incloguen en el seu procediment el tràmit dinformació pública, aquesta es podrà fer de manera conjunta amb el de lautorització de lactivitat i a petició de linteressat. En aquest cas, shaurà dindicar en lanunci públic labast del tràmit dinformació pública.
2. Informació oficial, consulta i audiències
a) Simultàniament al tràmit dinformació pública, linstructor haurà de recaptar dels diversos organismes i institucions, els informes que tinguen caràcter preceptiu, dacord amb la normativa aplicable, així com altres informes o consultes que es consideren necessaris.
b) Lòrgan competent per a la instrucció de lexpedient dautorització haurà de sol·licitar, quan siga procedent, els informes oficials següents:
1r) Informe de demarcació de costes, si és necessària locupació de domini públic marítim terrestre (DPMT) o lús de servitud per a captació o abocament.
2n) Informe de la capitania marítima de la província corresponent.
3r) Informe del Ministeri de Defensa en el cas que el projecte incidisca sobre zones declarades dinterés per a la defensa nacional, i terrenys, edificacions i instal·lacions, incloses les zones de protecció, afectes a la defensa nacional.
4t) Informe de ports de lEstat a lefecte dobtindre lautorització dabalisament per a inclourel en les cartes nàutiques i els avisos a navegants per tal que es tinguen en compte en la navegació amb la finalitat que indiquen si hi ha cap inconvenient per a exercir lactivitat.
5é) Informe sobre la compatibilitat del projecte amb les estratègies marines.
6é) Informe dels ajuntaments afectats per lactivitat proposada.
7é) Informe dels òrgans amb competències en matèria de planificació hidrològica i de domini públic hidràulic, i en matèria de qualitat de les aigües.
8é) Informe sobre la producció, la sanitat i el benestar animal.
9é) Informe de lòrgan competent en el cas que el projecte se situe en espais protegits de la Xarxa Natura 2000 o els puga afectar.
10é) Informe sobre el patrimoni cultural.
11é) Informe de lòrgan competent en matèria de biodiversitat si es tracta de desenvolupar lactivitat daqüicultura amb una espècie no inclosa en la resolució de la direcció general amb competències en aqüicultura.
12é) Qualssevol altres informes que siguen necessaris per a resoldre, dacord amb la normativa sectorial daplicació.
c) Es donarà audiència a la Federació Provincial de Confraries de Pescadors i altres organitzacions del sector pesquer, associacions de defensa del medi ambient i organitzacions representants dels sectors afectats, si nhi haguera, perquè manifesten el que consideren oportú en defensa dels seus interessos.
3. Tramitació ambiental
a) En el cas destabliments daqüicultura situats en mar: lòrgan substantiu del tràmit ambiental és la direcció general competent en pesca marítima i aqüicultura. Finalitzat el període dinformació pública, si és el cas, i recaptats els informes pertinents, es procedirà a remetre a lòrgan ambiental el document tècnic ambiental presentat pel sol·licitant, juntament amb la resta de la documentació, perquè emeta el pronunciament ambiental que sintegrarà en lexpedient.
b) En el cas destabliments daqüicultura situats en el territori de la CV: el tràmit ambiental és competència dels ajuntaments com a òrgans substantius ambientals.
Així doncs, la persona sol·licitant ha de disposar del document administratiu ambiental de lajuntament que hi corresponga com a requisit previ a lautorització de lactivitat daqüicultura.
4. Finalització
Una vegada emés el pronunciament ambiental favorable per lòrgan ambiental:
a) En el cas dels establiments situats en domini públic marítim terrestre, lòrgan instructor haurà denviar lexpedient a la subdelegació de costes de la província, que es tramitarà segons el que estableix la llei de costes vigent per a lobtenció del títol habilitant necessari per a locupació del domini públic maritimoterrestre corresponent.
b) En el cas que lestabliment ocupe una zona de domini públic portuari, senviarà a lautoritat portuària corresponent lexpedient amb la sol·licitud per a locupació del domini públic portuari per a lobtenció del títol habilitant necessari per a locupació del domini públic corresponent.
Article 8. Tràmit daudiència
Instruït el procediment, i immediatament abans de redactar la proposta de resolució, els termes en què shaja de formular es posaran de manifest al titular o, si és el cas, al seu representant, per a la qual cosa shauran de tindre en compte les limitacions que preveu, si és el cas, la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la Llei de la Generalitat 1/2022, de 13 dabril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana.
Article 9. Proposta de resolució
1. Finalitzada la fase dinstrucció i fet, si és el cas, el tràmit daudiència, lòrgan competent per a la instrucció elaborarà la proposta de resolució dautorització de lestabliment per a lactivitat daqüicultura amb el número de registre que hi corresponga, en la qual sincorporaran les consideracions que sestimen oportunes com a resultat de lanàlisi dels informes recaptats en la informació pública i les consultes.
2. Shaurà de donar trasllat de la proposta de resolució, així com duna còpia de lexpedient complet, a lòrgan competent per a la seua resolució.
Article 10. Resolució
1. Lòrgan competent haurà de dictar la resolució que corresponga, i atorgar o denegar lautorització sol·licitada, que posarà fi al procediment i que serà susceptible dun recurs dalçada.
2. Lòrgan que ha instruït lexpedient haurà de notificar la resolució a linteressat.
3. La direcció territorial de la conselleria amb competències en aqüicultura en què estiga situada la instal·lació, haurà dinscriure lautorització de lestabliment en el Registre destabliments daqüicultura, que regula el capítol IV, i. al seu torn, procedir a donar dalta la instal·lació esmentada en el Registre dexplotacions ramaderes o en qualsevol altre registre que corresponga en cada cas.
4. Una vegada atorgada lautorització de lestabliment daqüicultura i, si és el cas, locupació del domini públic marítim terrestre, sen remetrà una còpia a tots els òrgans de les diverses administracions públiques que hagen participat en la instrucció.
5. El contingut bàsic de les autoritzacions concedides, relatiu a les característiques de cria o cultiu i la seua ubicació, es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana,ajustant-se al que estableix la disposició addicional setena de la Llei orgànica 3/2018, i seguint els criteris o les orientacions establides per lAgència Espanyola de Protecció de Dades i els òrgans amb competències en matèria de transparència i protecció de dades de la Generalitat Valenciana, si contenen dades de caràcter personal.
6. El termini màxim per a resoldre el procediment i notificar la resolució serà de huit mesos comptats a partir de la data en què la sol·licitud tinga entrada en el registre electrònic de lorganisme competent per a la tramitació. Transcorregut aquest termini, sense que haja recaigut una resolució expressa, la sol·licitud sentendrà desestimada per silenci administratiu.
La publicitat i laccés de les dades es regirà pel que disposen els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, el Reglament (UE) 2016/679 (Reglament general de protecció de dades) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. En relació amb la publicitat del NIF, en cas destar associat a una persona física, únicament podrá publicar-se dacord amb el que estableix la disposició addicional setena de la Llei orgànica 3/2018 i seguint els criteris o orientacions establides per lAgència Espanyola de Protecció de Dades i els òrgans amb competències en matèria de transparència i protecció de dades de la Generalitat Valenciana.
Les persones interessades en el procediment dinscripció i de modificació de dades en el registre seran informades en els termes establits en els articles 13 i 14 del Reglament general de protecció de dades.
Article 11. Modificació de les condicions en les quals es va autoritzar lactivitat dun establiment daqüicultura
1. Quan es promoguen modificacions substancials de les condicions originals de lautorització de cria o cultiu, la direcció general competent en pesca marítima i aqüicultura podrà modificar aquesta autorització a instàncies del titular, que formalitzarà la sol·licitud corresponent acompanyada del projecte tècnic nou. A més, shaurà de tramitar el procediment ordinari, amb els tràmits dinformació pública i audiència, de consulta i emissió dinformes nous, que analitzaran el projecte amb les modificacions essencials, inclosa lavaluació dimpacte ambiental que emeta lòrgan competent, així com lobtenció de les altres autoritzacions i concessions que siguen procedents, ajustades als canvis introduïts. I, finalment, satorgarà el tràmit daudiència i selaborarà la proposta que siga procedent abans de resoldre el procediment.
Serà sempre necessària lobtenció de la resolució favorable amb anterioritat a lexecució de les modificacions.
2. Es considera que una modificació és substancial quan els elements que es canvien o alteren, en relació amb locupació i autorització originària, produeixen una modificació clara del projecte original. A aquest efecte, es tindran en compte els criteris següents:
a) Lalteració de lobjectiu principal: la realització dusos o activitats diferents daquells per als quals es va atorgar lautorització o locupació.
b) Lincrement de la capacitat de producció anual autoritzada o la capacitat de càrrega de lestabliment, laugment de la superfície ocupada o de la superfície de les instal·lacions construïdes (volum o alçària màxima daquestes en més del 10 % sobre el projecte autoritzat), sempre que no supere la concessió de la superfície atorgada per lautoritat competent.
c) La modificació de les característiques de les obres o instal·lacions de manera que es genere un impacte ambiental superior a lautoritzat.
d) La modificació que supose una afecció a un espai natural protegit o àrees de protecció especial designades en aplicació de normatives europees, convenis internacionals o qualsevol altra normativa vigent.
3. Quan la sol·licitud de modificació de lautorització només es referisca a alguna modificació no substancial, la sol·licitud del titular només shaurà dacompanyar dels documents que la definisquen, i shaurà dajustar la instrucció als tràmits i informes requerits, que directament resulten de les modificacions no substancials que es projecte fer i la seua connexió amb les atribucions dels òrgans preinformants, la qual cosa segurament conduirà a una tramitació simplificada, cas per cas, segons la naturalesa específica de cada modificació no substancial.
Serà sempre necessària lobtenció de la resolució favorable amb anterioritat a lexecució de les modificacions.
4. El termini màxim per a resoldre el procediment dautorització de modificacions no substancials i notificar-lo serà de dos mesos comptats a partir de la data en què la sol·licitud haja tingut entrada en el registre electrònic de ladministració competent per a la tramitació. Transcorregut aquest termini, sense que haja recaigut una resolució expressa, la sol·licitud sentendrà desestimada per silenci administratiu.
5. En el cas de les modificacions substancials, el termini màxim serà de huit mesos, com sindica en el punt 6é de larticle 12 daquest decret del Consell. Transcorregut aquest termini, sense que hi haja recaigut cap resolució expressa, la sol·licitud sentendrà desestimada per silenci administratiu.
Article 12. Canvi de titularitat de lautorització de lactivitat destabliment daqüicultura
1. La transmissió de lautorització destabliment daqüicultura derivada dactes inter vivos shaurà de preveure com una modificació no substancial de lautorització destabliment daqüicultura.
Aquesta modificació es tramitarà a petició dels interessats, dacord amb larticle 8 daquest decret, signada per les dues parts, juntament amb la documentació que acredite el canvi de titularitat.
2. La transmissió de lautorització de lactivitat destabliment daqüicultura mortis causa, a lefecte daquest decret, es considera una modificació no substancial de lautorització de lestabliment daqüicultura.
Aquesta modificació shaurà de tramitar a petició de linteressat, dacord amb larticle 6 daquest decret, signada per ell i acompanyada del certificat de defunció del titular i el document públic que acredite la transmissió.
3. En els dos supòsits de canvi de titularitat, el titular nou se subrogarà en les mateixes condicions, drets i obligacions del titular anterior, incloses les condicions de rendibilitat i bon ús de lexplotació que preveu el títol administratiu datorgament, tot això sense perjudici del que sestableix en les normes sectorials que hi siguen aplicables.
CAPÍTOL III
Registre destabliments daqüicultura
Article 13. Objecte i àmbit daplicació
1. Aquest capítol té per objecte regular el Registre destabliments daqüicultura de la Comunitat Valenciana (REA, dara en avant) amb la finalitat de:
a) Inscriure els establiments autoritzats per a lactivitat daqüicultura segons el que es disposa en larticle 26 de la Llei 5/2017, de 10 de febrer, de la Generalitat, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana.
b) Servir dinstrument a lòrgan competent per a lelaboració de directrius, plans i estadístiques relacionats amb lactivitat aqüícola.
c) Contribuir a garantir la traçabilitat en compliment de la normativa vigent.
2. La direcció general competent en pesca marítima i aqüicultura haurà de gestionar el REA i li correspondrà la seua custòdia en làmbit autonòmic, de conformitat amb el que disposa la Llei 5/2017, de 10 de febrer, de la Generalitat, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana.
Article 14. Estructura del registre
El REA tindrà un caràcter informatiu, sense perjudici dels límits que legalment corresponguen per a la protecció de les dades de caràcter personal.
Es constituirà en una base de dades informatitzada, en què les direccions territorials de la Conselleria competent en pesca marítima i aqüicultura assignaran a cada establiment un codi que garantisca la identificació de forma i mantindran actualitzada aquesta informació.
Aquest codi tindrà lestructura següent: _ _ / _ _ _ /_ _ _ i sadjudica de la manera següent:
Els primers dos dígits numèrics correspondran a la província: 03 Alacant, 12 Castelló i 46 València.
Els tres següents, al número correlatiu provincial.
Els tres últims correspondran al codi municipal, quan siga procedent, i si no és el cas, a aquests tres camps sels assignaran zeros «000».
El sistema de gestió permetrà, en tot cas, que les altes, baixes i modificacions que es facen en els establiments aqüícoles es reflectisquen immediatament en el REA.
Shauran de practicar, com a mínim, les anotacions següents per cada establiment:
1. Número de registre, titular de lactivitat, domicili o raó social, i número didentificació fiscal.
2. Tipus destabliment:
a) Tipus daqüicultura: marítima o continental (en el territori)
b) Tipus dinstal·lació: tancs, gàbies, bacs, long-line, altres.
c) Tipus dexplotació: reproducció, preengreix, engreix, altres.
3. Espècies autoritzades: les que reflecteix lannex II, que es podrà modificar mitjançant una ordre de la conselleria amb competències en aqüicultura.
4. Capacitat:
a) Capacitat de producció anual autoritzada (Tn/any)
b) Capacitat màxima de càrrega de lestabliment (Tn).
5. Instal·lacions:
a) Ubicació de la instal·lació (coordenades geogràfiques).
b) Superfície ocupada (m²).
6. Data dautorització i vigència daquesta.
7. Modificacions, quan siguen procedents: data i tipus.
8. Cessament de lactivitat i data, quan siga procedent.
Disposarà de la possibilitat de contindre altres informacions dinterés: nom de lestabliment, número REGA, trànsit danimals i productes de laqüicultura, sistemes didentificació utilitzats, subvencions sol·licitades, inspeccions, expedients sancionadors, informació sanitària o qualsevol informació que puga resultar rellevant.
Així mateix, disposarà darxius que contindran la documentació original, o degudament certificada o compulsada, referida als actes inscrits, així com la documentació necessària per a lautorització, les possibles modificacions i la cancel·lació.
Article 15. Procediment dinscripció en el registre
Les direccions territorials de la conselleria competent en aqüicultura en què es troben les instal·lacions, o la major part daquestes, en faran la gestió, les inscripcions, anotacions, modificacions i cancel·lacions de les autoritzacions destabliments daqüicultura de la Comunitat Valenciana en el seu àmbit competencial.
CAPÍTOL IV
Vigència i extinció
Article 16. Vigència de lautorització de lactivitat daqüicultura dun establiment daqüicultura
Les autoritzacions daqüicultura es concediran amb «caràcter temporal o indefinit», segons el que sha preceptuat en larticle 27 de la Llei valenciana 5/2017, de 10 de febrer, apartat 1.
Article 17. Extinció
1. Lòrgan competent per a resoldre les autoritzacions de lactivitat daqüicultura, amb laudiència prèvia de linteressat, declararà extingida lautorització administrativa quan concórrega alguna de les circumstàncies següents:
a) Per causes naturals i esdeveniments de naturalesa sanitària, biològica o mediambiental que impedisquen el cultiu, la cria o la producció de les espècies autoritzades de manera permanent.
b) Per raons dutilitat pública que comporten la pèrdua de la disponibilitat dels espais per a ús aqüícola.
c) Per danys ecològics notoris o significatius sobre el patrimoni històric, perills per a la salut pública o la navegació, o altres riscos de conseqüències anàlogues causats pels establiments daqüicultura o el seu funcionament.
d) Per la pèrdua dalgun dels títols habilitants necessaris per a disposar de lespai necessari per a exercir lactivitat.
e) Per renúncia expressa del titular.
f) Per paralització injustificada de lactivitat durant un període superior a dotze mesos consecutius.
g) Es podrà detindre lactivitat durant untermini superior a dotze mesos consecutius, amb un límit màxim de tres anys, quan sal·leguen motius justificats, com seria el cas de danys en lestructura de les instal·lacions, motius sanitaris, biològics o mediambientals que impedisquen el cultiu, la cria o la producció de manera temporal.
2. Quan es done lextinció dun establiment daqüicultura situat en una zona de domini públic, el titular tindrà lobligació de restaurar la zona a lestat anterior a locupació.
CAPÍTOL V
Organització espacial dels establiments daqüicultura marina
Article 18. Classificació zonal espacial
Atesos els criteris que estableix larticle 25 de la Llei 5/2017, de pesca marítima i aqüicultura de la Generalitat Valenciana, els coneixements científics i la informació disponible, les diverses zones estudiades es classificaran com a:
1. Zones aptes per a laqüicultura, seran les zones potencials enteses com les zones àmplies en les quals es pot desenvolupar laqüicultura marina, segons uns paràmetres generals i sense atendre limitacions tècniques actuals. Aquestes se subdivideixen en:
a) Zones potencials: les que shan definit sobre la base de paràmetres i criteris no limitants per a lactivitat.
b) Zones potencials condicionades: les que es poden veure limitades per paràmetres, altres usos o limitacions normatives.
2. Zones dinterés per a laqüicultura, enteses com les zones o àrees preferents més restringides en què shan fet estudis exhaustius i es consideren òptimes actualment per al desenvolupament de lactivitat aqüícola. Dins daquestes tindrem:
a) Àrees preferents, enteses com les que no preveuen paràmetres ni criteris que puguen limitar lactivitat.
b) Àrees preferents condicionades, que són les que es poden veure limitades per alguns criteris.
En compliment del que sestableix en larticle 25.4 de la Llei 5/2017, de pesca marítima i aqüicultura de la Generalitat Valenciana, una vegada shaja declarat una zona dinterés (àrea preferent) per al desenvolupament destabliments daqüicultura, aquesta no es podrà veure afectada per abocaments daigües o residus que contaminen o enterbolisquen les aigües que siguen perjudicials per a les espècies explotades, pel que fa a la pèrdua de productivitat o pel dany potencial a la població humana consumidora.
Article 19. Separació entre establiments
Els establiments daqüicultura marina situats en un domini públic marítim (dara en avant, DPM) mantindran una distància de separació dun mínim de 3 milles nàutiques, que es comptaran entre els punts més pròxims dels seus perímetres. Aquesta separació mínima no es tindrà en compte per a les instal·lacions situades en el domini públic portuari.
CAPÍTOL VI
Règim sancionador
Article 20. Règim aplicable
Lexercici de la potestat sancionadora en làmbit daquest decret es regirà pel que disposa el títol XI de la Llei 5/2017, de 10 de febrer, de la Generalitat, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana, o les normes que la substituïsquen.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Inscripció en el Registre destabliments daqüicultura dels establiments daqüicultura existents a lentrada en vigor daquesta disposició
Sinscriuran en el REA de la Comunitat Valenciana amb el nou codi didentificació:
1. Dofici, els establiments daqüicultura que disposen dautorització en vigor per a lactivitat daqüicultura en data dentrada en vigor daquest decret i dispose de totes les dades necessàries per a lenregistrament en laplicació informàtica.
2. Amb comunicació prèvia, els establiments daqüicultura que disposen dautorització en vigor per a lactivitat daqüicultura en data dentrada en vigor daquest decret, però que no disposen de totes les dades necessàries per a lenregistrament en laplicació informàtica: hauran de presentar un escrit en un termini no superior a sis mesos a partir de lendemà de la publicació daquest decret acompanyat de la informació pertinent.
3. Amb la sol·licitud prèvia, els establiments que posseïsquen un títol administratiu habilitant que empare lactivitat hauran de presentar una sol·licitud, en un termini no superior a sis mesos, a partir de lendemà de la publicació daquest decret, acompanyada duna memòria justificativa que incloga la informació necessària per a la resolució favorable i la inscripció de lestabliment en el registre.
Segona. Regla de no despesa pública
La implementació i el desenvolupament posterior daquest decret del Consell no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la conselleria amb competències en matèria daqüicultura en la data de publicació daquest, i, en tot cas, shaurà datendre amb els mitjans personals i materials de la conselleria esmentada.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que soposen al que disposa aquest decret del Consell.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació reglamentària
1. Sautoritza la conselleria competent en pesca marítima i aqüicultura a dictar les disposicions necessàries per al desenvolupament daquest decret del Consell.
2. La conselleria competent en pesca marítima i aqüicultura, mitjançant lordre corresponent, podrà modificar els annexos I i II daquest decret del Consell.
3. La conselleria competent en pesca marítima i aqüicultura avaluarà i, mitjançant una resolució, classificarà les diverses àrees en què és possible el desenvolupament i la instal·lació destabliments daqüicultura basant-se en criteris de sostenibilitat ambiental.
4. Les instal·lacions marines autoritzades en domini públic marítim terrestre, a lentrada en vigor daquest decret del Consell, sinclouran en la categoria espacial que siga procedent segons la ubicació.
5. Mitjançant la resolució de la persona titular de la direcció general competent en aqüicultura, es delimitaran les diverses zones definides en el capítol V.
6. Mitjançant la resolució de la persona titular de la direcció general competent en aqüicultura, sestablirà el contingut bàsic de les resolucions de les autoritzacions de lactivitat daqüicultura.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret del Consell entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 30 de desembre de 2022
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera dAgricultura, Desenvolupament Rural,
Emergència Climàtica i Transició Ecològica,
ISAURA NAVARRO CASILLAS
ANNEX I
Documentació que ha dacompanyar les sol·licituds dautorització
Documentació comuna:
1. En el cas de persones físiques, lòrgan gestor del procediment podrà verificar les dades didentitat de la persona interessada o, si és el cas, el seu representant legal, dacord amb el que estableix la disposició addicional huitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, i larticle 4 de la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic.
En el cas de persones jurídiques: còpia de la targeta didentificació fiscal, quan no sautoritze lòrgan gestor per a consultar-la, i document de constitució de la societat o comunitat de béns, estatuts o acte fundacional en el qual consten les normes per les quals sen regula lactivitat, inscrits en el corresponent registre oficial.
Els que compareguen i signen les sol·licituds dautorització en nom dun altre han de presentar lacreditació daquesta representació
2. Documentació acreditativa de la titularitat del bé sobre el qual se sol·licita lautorització (certificació actualitzada del Registre Mercantil o de la Propietat).
3. Acreditació del compliment de les condicions i els requisits fixats en la normativa comunitària, estatal i de la Comunitat Valenciana, que afecten la finalitat de lautorització.
4. Justificant dhaver pagat les taxes corresponents.
Documentació específica:
1. En noves activitats/establiments o ampliació en zones de domini públic marítim terrestre:
a) Projecte tècnic dobra signat i visat.
b) Memòria de lactivitat que sha de realitzar (incloent-hi la tecnologia de cultiu).
c) Estudi de viabilitat i rendibilitat econòmica.
d) Document tècnic ambiental.
e) Documentació tècnica dabalisament.
f) Programa higienicosanitari elaborat pel veterinari responsable de lexplotació que sencarregarà del control i la vigilància de les malalties.
g) Informe justificatiu de ladequació a criteris de compatibilitat amb les estratègies marines.
h) Informe de biodiversitat.
i) Estudi dintegració del paisatge (quan siga procedent).
j) Sol·licitud del promotor dinici de lavaluació dimpacte ambiental, si és el cas.
k) Sol·licitud dabalisament.
l) Concessió docupació del domini públic marítim terrestre o autorització o concessió del domini públic portuari, segons corresponga.
m) Si és el cas, sol·licitud de captació daigua dirigida a la Direcció General de Sostenibilitat de la Costa i de la Mar del Ministeri dAgricultura, i/o dabocament dirigida a la DG de la Generalitat competent en matèria de qualitat daigües. Si la captació i/o labocament fora en terrenys de lautoritat portuària, sol·licitud dirigida a aquesta autoritat.
n) Llicències, autoritzacions o certificacions necessàries segons la matèria.
2. En noves activitats/establiments situats en el territori:
a) Projecte tècnic dobra signat i visat.
b) Memòria de lactivitat que sha de realitzar (incloent-hi la tecnologia de cultiu).
c) Estudi de viabilitat i rendibilitat econòmica.
d) Document administratiu ambiental de lAjuntament.
e) Informe municipal de permissivitat de lactivitat i declaració, si és el cas, dinterés comunitari.
f) Escriptura de propietat registrada o contracte darrendament i, en aquest cas, lautorització estarà condicionada a la vigència daquest.
g) Llicències, autoritzacions o certificacions necessàries segons la matèria.
h) Programa higienicosanitari elaborat pel veterinari responsable de lexplotació que sencarregarà del control i la vigilància de les malalties.
i) Estudi integració del paisatge.
ANNEX II
Relació despècies susceptibles de cria o cultiu
Segons la Resolució de 24 de maig de 2019, de la Secretaria General de Pesca, per la qual es publica la llista de denominacions comercials despècies pesqueres i aqüicultura admeses a Espanya.
Nom comercial
nacional Nom
científic Nom comercial
C. Valenciana
Anguila Anguilla anguilla
Atún rojo o de aleta azul Thunnus thynnus Tonyina
Clorela Chorella vulgaris
Corvina Argyrosomus regius
Dorada Sparus aurata Orada
Espirulina Arthrospira platensis
Langostino tigre Penaeus japonicus
Langostino vannamei o langostino blanco Penaeus vannamei
Lenguado europeo Solea solea Llenguado
Lisa Chelon labrosus
Lubina o róbalo Dicentrarchus labrax Llobarro
Mejillón Mytilus galloprovincialis Clotxina/clochina
Ostra Ostrea edulis
Ostra rizada Magallana gigas
Pargo Pagrus pagrus Pagre
Pez de limón Seriola dumerili Cèrvia/letxa
Pulpo Octopus vulgaris Polp roquer
Reo o trucha marina Salmo trutta
Rodaballo Scophthalmus maximus Rémol empetxinat
Sargo picudo Diplodus puntazzo Morruda
Trucha arco iris Oncorhynchus mykiss
Zamburiña Chlamys varia