Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 236/2022, de 30 de desembre, del Consell, pel qual es regula el procediment d'autorització de l'activitat d'aqüicultura, el règim d'inscripció i el funcionament del Registre d'establiments d'aqüicultura, i s'estableixen les normes bàsiques d'organització espacial de l'aqüicultura marina. [2022/13152]

(DOGV núm. 9510 de 12.01.2023) Ref. Base de dades 000270/2023

DECRET 236/2022, de 30 de desembre, del Consell, pel qual es regula el procediment d'autorització de l'activitat d'aqüicultura, el règim d'inscripció i el funcionament del Registre d'establiments d'aqüicultura, i s'estableixen les normes bàsiques d'organització espacial de l'aqüicultura marina. [2022/13152]
ÍNDEX

Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Objecte
Article 2. Àmbit d’aplicació
Article 3. Definicions
Capítol II. Autorització de l’activitat d’aqüicultura
Article 4. Autorització d’activitats
Article 5. Òrgans competents
Article 6. Presentació de sol·licituds i inici del procediment
Article 7. Instrucció
Article 8. Tràmit d’audiència
Article 9. Proposta de resolució
Article 10. Resolució
Article 11. Modificació de les condicions en què es va autoritzar l’activitat d’un establiment d’aqüicultura
Article 12. Canvi de titularitat de l’autorització de l’activitat d’un establiment d’aqüicultura
Capítol III. Registre d’establiments d’aqüicultura
Article 13. Objecte i àmbit d’aplicació
Article 14. Estructura del registre
Article 15. Procediment d’inscripció en el registre
Capítol IV. Vigència i extinció
Article 16. Vigència de l’autorització de l’activitat d’un establiment d’aqüicultura
Article 17. Extinció
Capítol V. Organització espacial dels establiments d’aqüicultura marina
Article 18. Classificació zonal-espacial
Article 19. Separació entre establiments
Capítol VI. Règim sancionador
Article 20. Principis generals
Disposicions addicionals
Primera. Inscripció en el REA dels establiments d’aqüicultura existents a l’entrada en vigor d’aquesta disposició
Segona. Regla de no despesa pública
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposicions finals
Primera. Habilitació reglamentària
Segona. Entrada en vigor
Annex I. Documentació que ha d’acompanyar les sol·licituds d’autorització
Annex II. Relació d’espècies susceptibles de cria o cultiu



PREÀMBUL

L’activitat aqüícola s’ha desenvolupat en les costes de la Comunitat Valenciana de manera molt important, la qual cosa fa que siga, sense cap dubte, any rere any, la primera comunitat autònoma productora de peixos marins a Espanya.
La Llei 9/1998, de 15 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de pesca marítima de la Comunitat Valenciana, ja preveia aquesta activitat, però restringida a l’àmbit marítim, quedant per desenvolupar les competències assumides per la Generalitat en els establiments situats en terra o en aigües continentals i dedicats a la producció d’espècies no marines o eurihalines.
La vigent Llei 5/2017, de 10 de febrer, de la Generalitat, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana, preveu aquesta activitat de manera integral i incorpora les activitats dulciaqüícoles al seu àmbit competencial, per la qual cosa es fa necessària també l’adequació del marc de desenvolupament reglamentari existent que comprén fonamentalment el Decret 25/2000, de 22 de febrer, del Govern Valencià, pel qual es crea i regula el Registre d’establiments d’aqüicultura de la Comunitat Valenciana, i part del capítol I i capítol II de l’Ordre de 26 de novembre de 2007, de la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s’estableixen normes d’ordenació i ajudes en el sector de la pesca i l’aqüicultura.
Es pretén, així mateix, dotar la Comunitat d’un instrument modern i de concepció avançada que permeta consolidar el desenvolupament d’aquest important sector de l’economia blava, adequant el marc normatiu regulador a la realitat actual i intentant simplificar les tramitacions administratives necessàries per a l’inici de les activitats aqüícoles o les modificacions que el ritme de desenvolupament de les activitats de les diverses empreses obliga realitzar, i coordinar les diverses administracions que intervenen en la seua gestió.
Es pretén, també, crear les condicions necessàries per a assegurar una evolució harmònica de l’aqüicultura que garantisca el desenvolupament d’aquesta activitat de manera sostenible i respectuosa amb el medi sobre el qual s’assenta, integrada en l’Estratègia marina llevantinobalear, i permeta assolir uns estàndards de sanitat animal alts minimitzant l’ús de medicaments veterinaris.
Es considera necessària la substitució del Decret 25/2000, de 22 de febrer, del Govern Valencià, pel qual es crea i regula el Registre d’establiments d’aqüicultura de la Comunitat Valenciana, i l’adequació de la normativa a la situació actual, en la qual ha irromput l’aqüicultura vegetal, i s’han assumit les competències en aqüicultura continental. Per tant, s’inclouen en l’àmbit d’aplicació d’aquesta norma els establiments aqüícoles ja existents situats en el territori de la Comunitat Valenciana, en les aigües interiors i exteriors.

Es considera que cal establir una separació espacial entre les explotacions aqüícoles marines, mitjançant una distància de seguretat mínima entre aquestes, com a garantia bàsica de la sanitat animal i incidència ambiental, així com adequar la definició de capacitat de l’establiment i la capacitat de producció anual autoritzada.
L’elaboració d’aquest decret del Consell estava prevista en el Pla normatiu de la Generalitat Valenciana 2020.
Per a complir els principis de bona regulació que estableix l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, cal revisar, actualitzar i completar la regulació de l’aqüicultura per a evitar la dispersió normativa que suposen les modificacions successives.

Aquest decret és, per tant, necessari per a una adequada regulació del procediment d’autorització de l’activitat d’aqüicultura, el règim d’inscripció i funcionament del registre dels seus establiments i la seua organització espacial, que permeta promoure el sector aqüícola i donar suport al seu desenvolupament sostenible i la seua innovació, objectius establits en el títol V de la ja esmentada Llei 5/2017, de 10 de febrer. Aquest decret conté la regulació imprescindible per a atendre les necessitats actuals i previsibles a mitjà termini de l’aqüicultura, en la seua tramitació s’han tingut en compte també els preceptes que asseguren els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, eficiència, transparència adequada del procés, i no genera noves càrregues administratives
D’acord amb l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2006, de 10 d’abril, de reforma de la Llei orgànica 5/1982, d’1 de juliol, de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, són competències exclusives: «Pesca en aigües interiors, marisqueig, aqüicultura, caça i pesca fluvial i lacustre. Confraries de pescadors», «Comerç interior, defensa del consumidor i de l’usuari, sense perjudici de la política general de preus, lliure circulació de béns, la legislació de defensa de la competència i la legislació de l’Estat» (article 49. 1.17é i 35é).
A conseqüència d’això, l’esmentada Llei 5/2017, de 10 de febrer, de la Generalitat, estableix en el títol V el desenvolupament reglamentari d’uns certs aspectes com el Registre d’establiments d’aqüicultura, el procediment d’autorització d’aquestes activitats, els motius d’extinció d’aquestes o la determinació de zones aptes o zones d’interés per a l’aqüicultura.

Per tot això, a proposta de la consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, d’acord amb els articles 18. f i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, tenint en compte els informes preceptius, el tràmit d’audiència i d’acord amb el Consell Jurídic Consultiu, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 30 de desembre de 2022,


DECRETE

CAPÍTOL I
Disposicions generals

Article 1. Objecte
És objecte d’aquest decret del Consell el desenvolupament del que disposa el títol V de la Llei 5/2017, de 10 de febrer, de la Generalitat Valenciana, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana, que estableix les condicions per a l’exercici de l’aqüicultura a la Comunitat Valenciana quant a:
a) L’establiment de normes bàsiques d’ordenació espacial de l’aqüicultura marina.
b) El règim jurídic de l’autorització d’activitats d’aqüicultura.

c) La regulació del règim d’inscripció i funcionament del Registre d’establiments d’aqüicultura.

Article 2. Àmbit d’aplicació
1. Aquest decret del Consell és aplicable a qualsevol activitat d’aqüicultura que es desenvolupe en l’àmbit que preveu l’article 3.4 de la Llei 5/2017, de 10 de febrer, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana.
2. Queden excloses de l’obtenció de l’autorització que regula aquesta disposició les activitats desenvolupades exclusivament amb una finalitat científica o formativa, així com les col·leccions particulars ornamentals sense fins comercials, els nuclis zoològics i els parcs zoològics.


Article 3. Definicions
A l’efecte d’aquest decret del Consell s’entén per:
1. Establiment d’aqüicultura: qualsevol lloc o instal·lació en el territori o la mar on es desenvolupa l’activitat d’aqüicultura.
2. Activitat d’aqüicultura: cal ajustar-se al que estableix l’art. 4 de la Llei 5/2017, de 10 de febrer, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana.
3. Espècie aqüícola: aquella espècie d’organisme aquàtic classificat científicament que es pot criar o cultivar en l’aigua.
4. Capacitat de producció anual autoritzada: la biomassa màxima extraïble a l’any.
5. Capacitat de l’establiment: biomassa màxima que admet l’establiment en qualsevol moment.


CAPÍTOL II
Autorització de l’activitat d’aqüicultura

Article 4. Autorització d’activitats
Cal ajustar-se al que s’estableix en els apartats 1,2 i 3 de l’article 26 del títol V de la Llei 5/2017, de 10 de febrer, de la Generalitat Valenciana, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana.

Article 5. Òrgans competents
1. L’òrgan amb competència per a dictar els actes de tràmit durant les fases d’instrucció del procediment d’autorització de l’activitat d’aqüicultura serà la direcció territorial de la conselleria competent en matèria de pesca marítima i aqüicultura de la província corresponent quan aquesta es localitze en terra. Quan l’activitat es duga a terme en mar, cal ajustar-se a la descripció dels límits de l’àmbit territorial de les capitanies marítimes i els districtes marítims que estableix el Reial decret 638/2007, de 18 de maig, pel qual es regulen les capitanies marítimes i els districtes marítims.
2. La competència per a dictar la resolució que pose fi al procediment d’autorització de l’activitat d’aqüicultura serà de la persona titular de la direcció general amb competència en pesca marítima i aqüicultura, d’acord amb el que estableix l’article 21.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En el cas de desistiment, la resolució consistirà en la declaració d’aquesta circumstància amb indicació dels fets produïts i les normes aplicables, i aquesta resolució la dictarà la persona titular de la direcció territorial competent per a la tramitació del procediment.

3. Quan la ubicació de l’actuació afecte més d’una província, en terra o mar, la direcció general competent en pesca marítima i aqüicultura haurà d’instruir i resoldre el procediment, llevat que delegue la instrucció a la direcció territorial de la província on se situe la major part de l’establiment, i en aquest cas es notificarà a l’interessat, en la comunicació que regula l’article 21.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. La direcció general competent en pesca marítima i aqüicultura, de conformitat amb el que preveu l’article 10 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, podrà reclamar per a si la instrucció del procediment d’autorització de cultius marins dels projectes que, per la seua incidència especial en el desenvolupament i foment de l’aqüicultura, la magnitud o les possibles afeccions, ho facen convenient. Aquesta decisió, que correspondrà a la persona titular de l’esmentada direcció general, s’haurà de motivar i notificar a l’interessat.


Article 6. Presentació de sol·licituds i inici del procediment
1. Les sol·licituds d’autorització d’activitats d’aqüicultura noves es podran fer en qualsevol moment de l’any natural i s’hauran de dirigir a la conselleria competent en aqüicultura, presentar juntament amb la documentació exigible, preferiblement en els registres de la direcció territorial de la Conselleria competent en aqüicultura en l’àmbit territorial de la qual es duga a terme el projecte, i es podran presentar també en qualsevol dels registres que preveu la normativa reguladora del procediment administratiu comú.
Les persones obligades a relacionar-se electrònicament amb l’Administració ho faran d’acord amb el que s’estableix en l’article 14 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú, així com els sol·licitants que, sense estar obligats a fer-ho, opten per aquesta via.
2. La sol·licitud s’haurà d’acompanyar de la documentació que es detalla en l’annex I, que es podrà modificar mitjançant una ordre de la conselleria amb competències en aqüicultura, i l’haurà de signar la persona sol·licitant, física o jurídica, o el seu representant legal. S’haurà de presentar emprant el formulari publicat en la seu electrònica de la Generalitat Valenciana.

Article 7. Instrucció
1. Informació pública
a) Una vegada presentades o, si és el cas, esmenades o completades, les sol·licituds, i, verificada la compatibilitat del projecte amb la normativa concurrent, l’òrgan instructor haurà de procedir a sotmetre l’expedient a informació pública, a fi que qualsevol persona el puga examinar, presentar al·legacions i manifestar-se sobre les autoritzacions i els informes que s’hagen d’integrar en l’autorització de noves activitats d’aqüicultura.
b) Sempre que no ho requerisca una altra normativa de caràcter sectorial, aquest tràmit no serà necessari quan l’explotació es trobe en terrenys de propietat privada, per a projectes experimentals i modificacions no substancials de les autoritzacions de cultius marins.

c) L’òrgan competent per a sotmetre l’expedient a informació pública serà el que defineix l’article 5, excepte en el cas que l’establiment estiga situat en el territori de la CV, i en aquest cas serà l’ajuntament afectat.
d) El termini d’informació pública tindrà la duració d’un mes i es farà mitjançant l’anunci en el DOGV. Així mateix, es remetrà l’anunci a l’ajuntament en què se situarà l’establiment que farà l’activitat o la seua franja litoral perquè l’inserisca en el tauler d’anuncis o el publique en la seua pàgina web. L’anunci haurà d’expressar el nom del sol·licitant, les característiques fonamentals de l’establiment projectat, la situació i la indicació de si està subjecte a ocupació del domini públic i l’avaluació d’impacte ambiental.
e) En el tràmit d’informació pública, la comunicació de dades personals s’haurà d’ajustar al que estableix el Reglament (UE) 2016/679 (Reglament general de protecció de dades) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
f) La persona sol·licitant podrà requerir de l’òrgan competent, per a tramitar aquesta autorització, que es mantinga la confidencialitat de les dades que estiguen en la documentació aportada i que tinguen transcendència comercial o industrial davant de persones o entitats diferents de l’Administració, mitjançant una sol·licitud raonada en la qual es concreten les dades afectades per la limitació, així com la documentació que siga necessària per a acreditar aquest caràcter.
L’òrgan competent en la instrucció, en el termini màxim de quinze dies, haurà de dictar i notificar resolució motivada en la qual es determine quines dades tindran el caràcter de confidencial, d’acord amb la legislació vigent en matèria de secret industrial i comercial, salvaguardant, en tot cas, els interessos generals. En cas que no es notifique la resolució expressa en el termini que s’assenyala, es podrà entendre desestimada la petició, sense perjudici de l’obligació de resoldre i notificar, de manera expressa, sobre aquesta, com exigeix l’article. 21.1 de l’LPACAP
g) Quan l’actuació promoguda estiga subjecta a altres autoritzacions o concessions administratives que incloguen en el seu procediment el tràmit d’informació pública, aquesta es podrà fer de manera conjunta amb el de l’autorització de l’activitat i a petició de l’interessat. En aquest cas, s’haurà d’indicar en l’anunci públic l’abast del tràmit d’informació pública.
2. Informació oficial, consulta i audiències
a) Simultàniament al tràmit d’informació pública, l’instructor haurà de recaptar dels diversos organismes i institucions, els informes que tinguen caràcter preceptiu, d’acord amb la normativa aplicable, així com altres informes o consultes que es consideren necessaris.
b) L’òrgan competent per a la instrucció de l’expedient d’autorització haurà de sol·licitar, quan siga procedent, els informes oficials següents:
1r) Informe de demarcació de costes, si és necessària l’ocupació de domini públic marítim terrestre (DPMT) o l’ús de servitud per a captació o abocament.
2n) Informe de la capitania marítima de la província corresponent.
3r) Informe del Ministeri de Defensa en el cas que el projecte incidisca sobre zones declarades d’interés per a la defensa nacional, i terrenys, edificacions i instal·lacions, incloses les zones de protecció, afectes a la defensa nacional.
4t) Informe de ports de l’Estat a l’efecte d’obtindre l’autorització d’abalisament per a incloure’l en les cartes nàutiques i els avisos a navegants per tal que es tinguen en compte en la navegació amb la finalitat que indiquen si hi ha cap inconvenient per a exercir l’activitat.

5é) Informe sobre la compatibilitat del projecte amb les estratègies marines.
6é) Informe dels ajuntaments afectats per l’activitat proposada.

7é) Informe dels òrgans amb competències en matèria de planificació hidrològica i de domini públic hidràulic, i en matèria de qualitat de les aigües.
8é) Informe sobre la producció, la sanitat i el benestar animal.
9é) Informe de l’òrgan competent en el cas que el projecte se situe en espais protegits de la Xarxa Natura 2000 o els puga afectar.
10é) Informe sobre el patrimoni cultural.
11é) Informe de l’òrgan competent en matèria de biodiversitat si es tracta de desenvolupar l’activitat d’aqüicultura amb una espècie no inclosa en la resolució de la direcció general amb competències en aqüicultura.
12é) Qualssevol altres informes que siguen necessaris per a resoldre, d’acord amb la normativa sectorial d’aplicació.
c) Es donarà audiència a la Federació Provincial de Confraries de Pescadors i altres organitzacions del sector pesquer, associacions de defensa del medi ambient i organitzacions representants dels sectors afectats, si n’hi haguera, perquè manifesten el que consideren oportú en defensa dels seus interessos.
3. Tramitació ambiental
a) En el cas d’establiments d’aqüicultura situats en mar: l’òrgan substantiu del tràmit ambiental és la direcció general competent en pesca marítima i aqüicultura. Finalitzat el període d’informació pública, si és el cas, i recaptats els informes pertinents, es procedirà a remetre a l’òrgan ambiental el document tècnic ambiental presentat pel sol·licitant, juntament amb la resta de la documentació, perquè emeta el pronunciament ambiental que s’integrarà en l’expedient.

b) En el cas d’establiments d’aqüicultura situats en el territori de la CV: el tràmit ambiental és competència dels ajuntaments com a òrgans substantius ambientals.
Així doncs, la persona sol·licitant ha de disposar del document administratiu ambiental de l’ajuntament que hi corresponga com a requisit previ a l’autorització de l’activitat d’aqüicultura.
4. Finalització
Una vegada emés el pronunciament ambiental favorable per l’òrgan ambiental:
a) En el cas dels establiments situats en domini públic marítim terrestre, l’òrgan instructor haurà d’enviar l’expedient a la subdelegació de costes de la província, que es tramitarà segons el que estableix la llei de costes vigent per a l’obtenció del títol habilitant necessari per a l’ocupació del domini públic maritimoterrestre corresponent.
b) En el cas que l’establiment ocupe una zona de domini públic portuari, s’enviarà a l’autoritat portuària corresponent l’expedient amb la sol·licitud per a l’ocupació del domini públic portuari per a l’obtenció del títol habilitant necessari per a l’ocupació del domini públic corresponent.

Article 8. Tràmit d’audiència
Instruït el procediment, i immediatament abans de redactar la proposta de resolució, els termes en què s’haja de formular es posaran de manifest al titular o, si és el cas, al seu representant, per a la qual cosa s’hauran de tindre en compte les limitacions que preveu, si és el cas, la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la Llei de la Generalitat 1/2022, de 13 d’abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana.

Article 9. Proposta de resolució
1. Finalitzada la fase d’instrucció i fet, si és el cas, el tràmit d’audiència, l’òrgan competent per a la instrucció elaborarà la proposta de resolució d’autorització de l’establiment per a l’activitat d’aqüicultura amb el número de registre que hi corresponga, en la qual s’incorporaran les consideracions que s’estimen oportunes com a resultat de l’anàlisi dels informes recaptats en la informació pública i les consultes.

2. S’haurà de donar trasllat de la proposta de resolució, així com d’una còpia de l’expedient complet, a l’òrgan competent per a la seua resolució.

Article 10. Resolució
1. L’òrgan competent haurà de dictar la resolució que corresponga, i atorgar o denegar l’autorització sol·licitada, que posarà fi al procediment i que serà susceptible d’un recurs d’alçada.
2. L’òrgan que ha instruït l’expedient haurà de notificar la resolució a l’interessat.
3. La direcció territorial de la conselleria amb competències en aqüicultura en què estiga situada la instal·lació, haurà d’inscriure l’autorització de l’establiment en el Registre d’establiments d’aqüicultura, que regula el capítol IV, i. al seu torn, procedir a donar d’alta la instal·lació esmentada en el Registre d’explotacions ramaderes o en qualsevol altre registre que corresponga en cada cas.
4. Una vegada atorgada l’autorització de l’establiment d’aqüicultura i, si és el cas, l’ocupació del domini públic marítim terrestre, se’n remetrà una còpia a tots els òrgans de les diverses administracions públiques que hagen participat en la instrucció.
5. El contingut bàsic de les autoritzacions concedides, relatiu a les característiques de cria o cultiu i la seua ubicació, es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana,ajustant-se al que estableix la disposició addicional setena de la Llei orgànica 3/2018, i seguint els criteris o les orientacions establides per l’Agència Espanyola de Protecció de Dades i els òrgans amb competències en matèria de transparència i protecció de dades de la Generalitat Valenciana, si contenen dades de caràcter personal.
6. El termini màxim per a resoldre el procediment i notificar la resolució serà de huit mesos comptats a partir de la data en què la sol·licitud tinga entrada en el registre electrònic de l’organisme competent per a la tramitació. Transcorregut aquest termini, sense que haja recaigut una resolució expressa, la sol·licitud s’entendrà desestimada per silenci administratiu.
La publicitat i l’accés de les dades es regirà pel que disposen els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, el Reglament (UE) 2016/679 (Reglament general de protecció de dades) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. En relació amb la publicitat del NIF, en cas d’estar associat a una persona física, únicament podrá publicar-se d’acord amb el que estableix la disposició addicional setena de la Llei orgànica 3/2018 i seguint els criteris o orientacions establides per l’Agència Espanyola de Protecció de Dades i els òrgans amb competències en matèria de transparència i protecció de dades de la Generalitat Valenciana.

Les persones interessades en el procediment d’inscripció i de modificació de dades en el registre seran informades en els termes establits en els articles 13 i 14 del Reglament general de protecció de dades.


Article 11. Modificació de les condicions en les quals es va autoritzar l’activitat d’un establiment d’aqüicultura
1. Quan es promoguen modificacions substancials de les condicions originals de l’autorització de cria o cultiu, la direcció general competent en pesca marítima i aqüicultura podrà modificar aquesta autorització a instàncies del titular, que formalitzarà la sol·licitud corresponent acompanyada del projecte tècnic nou. A més, s’haurà de tramitar el procediment ordinari, amb els tràmits d’informació pública i audiència, de consulta i emissió d’informes nous, que analitzaran el projecte amb les modificacions essencials, inclosa l’avaluació d’impacte ambiental que emeta l’òrgan competent, així com l’obtenció de les altres autoritzacions i concessions que siguen procedents, ajustades als canvis introduïts. I, finalment, s’atorgarà el tràmit d’audiència i s’elaborarà la proposta que siga procedent abans de resoldre el procediment.

Serà sempre necessària l’obtenció de la resolució favorable amb anterioritat a l’execució de les modificacions.
2. Es considera que una modificació és substancial quan els elements que es canvien o alteren, en relació amb l’ocupació i autorització originària, produeixen una modificació clara del projecte original. A aquest efecte, es tindran en compte els criteris següents:
a) L’alteració de l’objectiu principal: la realització d’usos o activitats diferents d’aquells per als quals es va atorgar l’autorització o l’ocupació.
b) L’increment de la capacitat de producció anual autoritzada o la capacitat de càrrega de l’establiment, l’augment de la superfície ocupada o de la superfície de les instal·lacions construïdes (volum o alçària màxima d’aquestes en més del 10 % sobre el projecte autoritzat), sempre que no supere la concessió de la superfície atorgada per l’autoritat competent.
c) La modificació de les característiques de les obres o instal·lacions de manera que es genere un impacte ambiental superior a l’autoritzat.
d) La modificació que supose una afecció a un espai natural protegit o àrees de protecció especial designades en aplicació de normatives europees, convenis internacionals o qualsevol altra normativa vigent.

3. Quan la sol·licitud de modificació de l’autorització només es referisca a alguna modificació no substancial, la sol·licitud del titular només s’haurà d’acompanyar dels documents que la definisquen, i s’haurà d’ajustar la instrucció als tràmits i informes requerits, que directament resulten de les modificacions no substancials que es projecte fer i la seua connexió amb les atribucions dels òrgans preinformants, la qual cosa segurament conduirà a una tramitació simplificada, cas per cas, segons la naturalesa específica de cada modificació no substancial.
Serà sempre necessària l’obtenció de la resolució favorable amb anterioritat a l’execució de les modificacions.
4. El termini màxim per a resoldre el procediment d’autorització de modificacions no substancials i notificar-lo serà de dos mesos comptats a partir de la data en què la sol·licitud haja tingut entrada en el registre electrònic de l’administració competent per a la tramitació. Transcorregut aquest termini, sense que haja recaigut una resolució expressa, la sol·licitud s’entendrà desestimada per silenci administratiu.
5. En el cas de les modificacions substancials, el termini màxim serà de huit mesos, com s’indica en el punt 6é de l’article 12 d’aquest decret del Consell. Transcorregut aquest termini, sense que hi haja recaigut cap resolució expressa, la sol·licitud s’entendrà desestimada per silenci administratiu.

Article 12. Canvi de titularitat de l’autorització de l’activitat d’establiment d’aqüicultura
1. La transmissió de l’autorització d’establiment d’aqüicultura derivada d’actes inter vivos s’haurà de preveure com una modificació no substancial de l’autorització d’establiment d’aqüicultura.
Aquesta modificació es tramitarà a petició dels interessats, d’acord amb l’article 8 d’aquest decret, signada per les dues parts, juntament amb la documentació que acredite el canvi de titularitat.
2. La transmissió de l’autorització de l’activitat d’establiment d’aqüicultura mortis causa, a l’efecte d’aquest decret, es considera una modificació no substancial de l’autorització de l’establiment d’aqüicultura.
Aquesta modificació s’haurà de tramitar a petició de l’interessat, d’acord amb l’article 6 d’aquest decret, signada per ell i acompanyada del certificat de defunció del titular i el document públic que acredite la transmissió.
3. En els dos supòsits de canvi de titularitat, el titular nou se subrogarà en les mateixes condicions, drets i obligacions del titular anterior, incloses les condicions de rendibilitat i bon ús de l’explotació que preveu el títol administratiu d’atorgament, tot això sense perjudici del que s’estableix en les normes sectorials que hi siguen aplicables.



CAPÍTOL III
Registre d’establiments d’aqüicultura

Article 13. Objecte i àmbit d’aplicació
1. Aquest capítol té per objecte regular el Registre d’establiments d’aqüicultura de la Comunitat Valenciana (REA, d’ara en avant) amb la finalitat de:
a) Inscriure els establiments autoritzats per a l’activitat d’aqüicultura segons el que es disposa en l’article 26 de la Llei 5/2017, de 10 de febrer, de la Generalitat, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana.
b) Servir d’instrument a l’òrgan competent per a l’elaboració de directrius, plans i estadístiques relacionats amb l’activitat aqüícola.
c) Contribuir a garantir la traçabilitat en compliment de la normativa vigent.
2. La direcció general competent en pesca marítima i aqüicultura haurà de gestionar el REA i li correspondrà la seua custòdia en l’àmbit autonòmic, de conformitat amb el que disposa la Llei 5/2017, de 10 de febrer, de la Generalitat, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana.

Article 14. Estructura del registre
El REA tindrà un caràcter informatiu, sense perjudici dels límits que legalment corresponguen per a la protecció de les dades de caràcter personal.
Es constituirà en una base de dades informatitzada, en què les direccions territorials de la Conselleria competent en pesca marítima i aqüicultura assignaran a cada establiment un codi que garantisca la identificació de forma i mantindran actualitzada aquesta informació.
Aquest codi tindrà l’estructura següent: _ _ / _ _ _ /_ _ _ i s’adjudica de la manera següent:
Els primers dos dígits numèrics correspondran a la província: 03 Alacant, 12 Castelló i 46 València.
Els tres següents, al número correlatiu provincial.
Els tres últims correspondran al codi municipal, quan siga procedent, i si no és el cas, a aquests tres camps se’ls assignaran zeros «000».
El sistema de gestió permetrà, en tot cas, que les altes, baixes i modificacions que es facen en els establiments aqüícoles es reflectisquen immediatament en el REA.
S’hauran de practicar, com a mínim, les anotacions següents per cada establiment:
1. Número de registre, titular de l’activitat, domicili o raó social, i número d’identificació fiscal.
2. Tipus d’establiment:
a) Tipus d’aqüicultura: marítima o continental (en el territori)
b) Tipus d’instal·lació: tancs, gàbies, bacs, long-line, altres.
c) Tipus d’explotació: reproducció, preengreix, engreix, altres.
3. Espècies autoritzades: les que reflecteix l’annex II, que es podrà modificar mitjançant una ordre de la conselleria amb competències en aqüicultura.
4. Capacitat:
a) Capacitat de producció anual autoritzada (Tn/any)
b) Capacitat màxima de càrrega de l’establiment (Tn).
5. Instal·lacions:
a) Ubicació de la instal·lació (coordenades geogràfiques).
b) Superfície ocupada (m²).
6. Data d’autorització i vigència d’aquesta.
7. Modificacions, quan siguen procedents: data i tipus.
8. Cessament de l’activitat i data, quan siga procedent.
Disposarà de la possibilitat de contindre altres informacions d’interés: nom de l’establiment, número REGA, trànsit d’animals i productes de l’aqüicultura, sistemes d’identificació utilitzats, subvencions sol·licitades, inspeccions, expedients sancionadors, informació sanitària o qualsevol informació que puga resultar rellevant.
Així mateix, disposarà d’arxius que contindran la documentació original, o degudament certificada o compulsada, referida als actes inscrits, així com la documentació necessària per a l’autorització, les possibles modificacions i la cancel·lació.

Article 15. Procediment d’inscripció en el registre
Les direccions territorials de la conselleria competent en aqüicultura en què es troben les instal·lacions, o la major part d’aquestes, en faran la gestió, les inscripcions, anotacions, modificacions i cancel·lacions de les autoritzacions d’establiments d’aqüicultura de la Comunitat Valenciana en el seu àmbit competencial.

CAPÍTOL IV
Vigència i extinció

Article 16. Vigència de l’autorització de l’activitat d’aqüicultura d’un establiment d’aqüicultura
Les autoritzacions d’aqüicultura es concediran amb «caràcter temporal o indefinit», segons el que s’ha preceptuat en l’article 27 de la Llei valenciana 5/2017, de 10 de febrer, apartat 1.

Article 17. Extinció
1. L’òrgan competent per a resoldre les autoritzacions de l’activitat d’aqüicultura, amb l’audiència prèvia de l’interessat, declararà extingida l’autorització administrativa quan concórrega alguna de les circumstàncies següents:
a) Per causes naturals i esdeveniments de naturalesa sanitària, biològica o mediambiental que impedisquen el cultiu, la cria o la producció de les espècies autoritzades de manera permanent.
b) Per raons d’utilitat pública que comporten la pèrdua de la disponibilitat dels espais per a ús aqüícola.
c) Per danys ecològics notoris o significatius sobre el patrimoni històric, perills per a la salut pública o la navegació, o altres riscos de conseqüències anàlogues causats pels establiments d’aqüicultura o el seu funcionament.
d) Per la pèrdua d’algun dels títols habilitants necessaris per a disposar de l’espai necessari per a exercir l’activitat.
e) Per renúncia expressa del titular.
f) Per paralització injustificada de l’activitat durant un període superior a dotze mesos consecutius.
g) Es podrà detindre l’activitat durant untermini superior a dotze mesos consecutius, amb un límit màxim de tres anys, quan s’al·leguen motius justificats, com seria el cas de danys en l’estructura de les instal·lacions, motius sanitaris, biològics o mediambientals que impedisquen el cultiu, la cria o la producció de manera temporal.
2. Quan es done l’extinció d’un establiment d’aqüicultura situat en una zona de domini públic, el titular tindrà l’obligació de restaurar la zona a l’estat anterior a l’ocupació.


CAPÍTOL V
Organització espacial dels establiments d’aqüicultura marina

Article 18. Classificació zonal – espacial
Atesos els criteris que estableix l’article 25 de la Llei 5/2017, de pesca marítima i aqüicultura de la Generalitat Valenciana, els coneixements científics i la informació disponible, les diverses zones estudiades es classificaran com a:
1. Zones aptes per a l’aqüicultura, seran les zones potencials enteses com les zones àmplies en les quals es pot desenvolupar l’aqüicultura marina, segons uns paràmetres generals i sense atendre limitacions tècniques actuals. Aquestes se subdivideixen en:
a) Zones potencials: les que s’han definit sobre la base de paràmetres i criteris no limitants per a l’activitat.
b) Zones potencials condicionades: les que es poden veure limitades per paràmetres, altres usos o limitacions normatives.
2. Zones d’interés per a l’aqüicultura, enteses com les zones o àrees preferents més restringides en què s’han fet estudis exhaustius i es consideren òptimes actualment per al desenvolupament de l’activitat aqüícola. Dins d’aquestes tindrem:
a) Àrees preferents, enteses com les que no preveuen paràmetres ni criteris que puguen limitar l’activitat.
b) Àrees preferents condicionades, que són les que es poden veure limitades per alguns criteris.
En compliment del que s’estableix en l’article 25.4 de la Llei 5/2017, de pesca marítima i aqüicultura de la Generalitat Valenciana, una vegada s’haja declarat una zona d’interés (àrea preferent) per al desenvolupament d’establiments d’aqüicultura, aquesta no es podrà veure afectada per abocaments d’aigües o residus que contaminen o enterbolisquen les aigües que siguen perjudicials per a les espècies explotades, pel que fa a la pèrdua de productivitat o pel dany potencial a la població humana consumidora.

Article 19. Separació entre establiments
Els establiments d’aqüicultura marina situats en un domini públic marítim (d’ara en avant, DPM) mantindran una distància de separació d’un mínim de 3 milles nàutiques, que es comptaran entre els punts més pròxims dels seus perímetres. Aquesta separació mínima no es tindrà en compte per a les instal·lacions situades en el domini públic portuari.



CAPÍTOL VI
Règim sancionador

Article 20. Règim aplicable
L’exercici de la potestat sancionadora en l’àmbit d’aquest decret es regirà pel que disposa el títol XI de la Llei 5/2017, de 10 de febrer, de la Generalitat, de pesca marítima i aqüicultura de la Comunitat Valenciana, o les normes que la substituïsquen.


DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Inscripció en el Registre d’establiments d’aqüicultura dels establiments d’aqüicultura existents a l’entrada en vigor d’aquesta disposició
S’inscriuran en el REA de la Comunitat Valenciana amb el nou codi d’identificació:
1. D’ofici, els establiments d’aqüicultura que disposen d’autorització en vigor per a l’activitat d’aqüicultura en data d’entrada en vigor d’aquest decret i dispose de totes les dades necessàries per a l’enregistrament en l’aplicació informàtica.
2. Amb comunicació prèvia, els establiments d’aqüicultura que disposen d’autorització en vigor per a l’activitat d’aqüicultura en data d’entrada en vigor d’aquest decret, però que no disposen de totes les dades necessàries per a l’enregistrament en l’aplicació informàtica: hauran de presentar un escrit en un termini no superior a sis mesos a partir de l’endemà de la publicació d’aquest decret acompanyat de la informació pertinent.
3. Amb la sol·licitud prèvia, els establiments que posseïsquen un títol administratiu habilitant que empare l’activitat hauran de presentar una sol·licitud, en un termini no superior a sis mesos, a partir de l’endemà de la publicació d’aquest decret, acompanyada d’una memòria justificativa que incloga la informació necessària per a la resolució favorable i la inscripció de l’establiment en el registre.

Segona. Regla de no despesa pública
La implementació i el desenvolupament posterior d’aquest decret del Consell no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la conselleria amb competències en matèria d’aqüicultura en la data de publicació d’aquest, i, en tot cas, s’haurà d’atendre amb els mitjans personals i materials de la conselleria esmentada.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s’oposen al que disposa aquest decret del Consell.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació reglamentària
1. S’autoritza la conselleria competent en pesca marítima i aqüicultura a dictar les disposicions necessàries per al desenvolupament d’aquest decret del Consell.
2. La conselleria competent en pesca marítima i aqüicultura, mitjançant l’ordre corresponent, podrà modificar els annexos I i II d’aquest decret del Consell.
3. La conselleria competent en pesca marítima i aqüicultura avaluarà i, mitjançant una resolució, classificarà les diverses àrees en què és possible el desenvolupament i la instal·lació d’establiments d’aqüicultura basant-se en criteris de sostenibilitat ambiental.
4. Les instal·lacions marines autoritzades en domini públic marítim terrestre, a l’entrada en vigor d’aquest decret del Consell, s’inclouran en la categoria espacial que siga procedent segons la ubicació.
5. Mitjançant la resolució de la persona titular de la direcció general competent en aqüicultura, es delimitaran les diverses zones definides en el capítol V.
6. Mitjançant la resolució de la persona titular de la direcció general competent en aqüicultura, s’establirà el contingut bàsic de les resolucions de les autoritzacions de l’activitat d’aqüicultura.

Segona. Entrada en vigor
Aquest decret del Consell entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 30 de desembre de 2022

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

La consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural,
Emergència Climàtica i Transició Ecològica,
ISAURA NAVARRO CASILLAS


ANNEX I
Documentació que ha d’acompanyar les sol·licituds d’autorització

Documentació comuna:
1. En el cas de persones físiques, l’òrgan gestor del procediment podrà verificar les dades d’identitat de la persona interessada o, si és el cas, el seu representant legal, d’acord amb el que estableix la disposició addicional huitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, i l’article 4 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
En el cas de persones jurídiques: còpia de la targeta d’identificació fiscal, quan no s’autoritze l’òrgan gestor per a consultar-la, i document de constitució de la societat o comunitat de béns, estatuts o acte fundacional en el qual consten les normes per les quals se’n regula l’activitat, inscrits en el corresponent registre oficial.
Els que compareguen i signen les sol·licituds d’autorització en nom d’un altre han de presentar l’acreditació d’aquesta representació
2. Documentació acreditativa de la titularitat del bé sobre el qual se sol·licita l’autorització (certificació actualitzada del Registre Mercantil o de la Propietat).
3. Acreditació del compliment de les condicions i els requisits fixats en la normativa comunitària, estatal i de la Comunitat Valenciana, que afecten la finalitat de l’autorització.
4. Justificant d’haver pagat les taxes corresponents.
Documentació específica:
1. En noves activitats/establiments o ampliació en zones de domini públic marítim terrestre:
a) Projecte tècnic d’obra signat i visat.
b) Memòria de l’activitat que s’ha de realitzar (incloent-hi la tecnologia de cultiu).
c) Estudi de viabilitat i rendibilitat econòmica.
d) Document tècnic ambiental.
e) Documentació tècnica d’abalisament.
f) Programa higienicosanitari elaborat pel veterinari responsable de l’explotació que s’encarregarà del control i la vigilància de les malalties.

g) Informe justificatiu de l’adequació a criteris de compatibilitat amb les estratègies marines.
h) Informe de biodiversitat.
i) Estudi d’integració del paisatge (quan siga procedent).
j) Sol·licitud del promotor d’inici de l’avaluació d’impacte ambiental, si és el cas.
k) Sol·licitud d’abalisament.
l) Concessió d’ocupació del domini públic marítim terrestre o autorització o concessió del domini públic portuari, segons corresponga.

m) Si és el cas, sol·licitud de captació d’aigua dirigida a la Direcció General de Sostenibilitat de la Costa i de la Mar del Ministeri d’Agricultura, i/o d’abocament dirigida a la DG de la Generalitat competent en matèria de qualitat d’aigües. Si la captació i/o l’abocament fora en terrenys de l’autoritat portuària, sol·licitud dirigida a aquesta autoritat.
n) Llicències, autoritzacions o certificacions necessàries segons la matèria.
2. En noves activitats/establiments situats en el territori:
a) Projecte tècnic d’obra signat i visat.
b) Memòria de l’activitat que s’ha de realitzar (incloent-hi la tecnologia de cultiu).
c) Estudi de viabilitat i rendibilitat econòmica.
d) Document administratiu ambiental de l’Ajuntament.
e) Informe municipal de permissivitat de l’activitat i declaració, si és el cas, d’interés comunitari.
f) Escriptura de propietat registrada o contracte d’arrendament i, en aquest cas, l’autorització estarà condicionada a la vigència d’aquest.
g) Llicències, autoritzacions o certificacions necessàries segons la matèria.
h) Programa higienicosanitari elaborat pel veterinari responsable de l’explotació que s’encarregarà del control i la vigilància de les malalties.

i) Estudi integració del paisatge.



ANNEX II
Relació d’espècies susceptibles de cria o cultiu

Segons la Resolució de 24 de maig de 2019, de la Secretaria General de Pesca, per la qual es publica la llista de denominacions comercials d’espècies pesqueres i aqüicultura admeses a Espanya.

Nom comercial
nacional Nom
científic Nom comercial
C. Valenciana
Anguila Anguilla anguilla  
Atún rojo o de aleta azul Thunnus thynnus Tonyina
Clorela Chorella vulgaris  
Corvina Argyrosomus regius  
Dorada Sparus aurata Orada
Espirulina Arthrospira platensis  
Langostino tigre Penaeus japonicus  
Langostino vannamei o langostino blanco Penaeus vannamei  
Lenguado europeo Solea solea Llenguado
Lisa Chelon labrosus  
Lubina o róbalo Dicentrarchus labrax Llobarro
Mejillón Mytilus galloprovincialis Clotxina/clochina
Ostra Ostrea edulis  
Ostra rizada Magallana gigas  
Pargo Pagrus pagrus Pagre
Pez de limón Seriola dumerili Cèrvia/letxa
Pulpo Octopus vulgaris Polp roquer
Reo o trucha marina Salmo trutta  
Rodaballo Scophthalmus maximus Rémol empetxinat
Sargo picudo Diplodus puntazzo Morruda
Trucha arco iris Oncorhynchus mykiss  
Zamburiña Chlamys varia  

linea
Mapa web