Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Decret 187/1994, de 13 de setembre, del Govern Valencià, pel qual es regula la supervisió de materials didàctics curriculars, per als ensenyaments de règim general, i el seu ús en els centres docents de la Comunitat Valenciana.

(DOGV núm. 2351 de 22.09.1994) Ref. Base de dades 2026/1994

DECRET 187/1994, de 13 de setembre, del Govern Valencià, pel qual es regula la supervisió de materials didàctics curriculars, per als ensenyaments de règim general, i el seu ús en els centres docents de la Comunitat Valenciana. [94/6307]
La Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, en la disposició final quarta manté en vigor la disposició addicional cinquena de la Llei 14/1970, de 4 d'agost, General d'Educació i Finançament de la Reforma Educativa. Aquesta última disposició estableix que els llibres i el material necessaris per al desenvolupament del sistema educatiu en els nivells d'ensenyament no universitari s'atindran a la supervisió del Ministeri d'Educació i Ciència.
El Reial Decret 2093/1983, de 28 de juliol, sobre traspàs de funcions i serveis de l'administració de l'estat a la Comunitat Valenciana en matèria d'educació, determina, en l'apartat D.i) de l'annex, les condicions en què l'autorització dels llibres de text i del material didàctic serà realitzada per la Conselleria d'Educació i Ciència.
D'altra banda, els decrets 19/1992, de 17 de febrer, 20/1992, de 17 de febrer, i 47 /1992, de 30 de març, estableixen respectivament els currículums de l'Educació Infantil, l'Educació Primària i l'Educació Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana, al temps que disposen que la Conselleria d'Educació i Ciència fomentarà l'elaboració de projectes i materials de desenvolupament curricular que faciliten i orienten el treball dels equips educatius, mestres i professors.
Per la seua part, la Llei 4/1983, de 23 de novembre, d'Us i Ensenyament del Valencià, al preàmbul VII, assenyala l'especial importància que té la incorporació del valencià en l'ensenyament en tots els nivells educatius com a factor fonamental per a fer realitat el dret que tot ciutadà té de conéixer i usar el valencià. En aquest sentit, el Decret 79/1984, de 30 de juliol, sobre l'aplicació de la Llei 4/1983, estableix en l'article 9 que la Conselleria d'Educació i Ciència afavorirà els plans d'escolarització en valencià que es promoguen i que els centres, en llurs projectes educatius, faran referència a les àrees i matèries que seran impartides en valencià i a la pedagogia i el material didàctic adient.
En aquesta situació, cal dissenyar un model de supervisió que, sent respectuós amb el caràcter obert del currículum i amb l'autonomia pedagògica dels centres, reconeguts per la nova ordenació del sistema educatiu, harmonitze els drets i llibertats d'alumnes, professors, mares i pares, autors i editors, amb l'obligació de l'administració de supervisar i homologar el sistema educatiu, vetlant per l'adequació dels materials didàctics als currículums vigents a la Comunitat Valenciana.
Per tot això, a proposta del conseller d'Educació i Ciència, amb l'informe previ del Consell Escolar Valencià, d'acord amb el Consell d'Estat i amb la deliberació prèvia del Govern Valencià en la reunió del dia 13 de setembre de 1994,
DECRETE:
Article primer
El que disposa aquest decret s'aplicarà a l'àmbit territorial de gestió de la Conselleria d'Educació i Ciència.
Article segon
1. S'han d'entendre com a materials didàctics curriculars, als efectes del que disposa aquest decret, els llibres de text i altres materials editats que professors i alumnes utilitzen en els centres docents, públics i privats, per al desenvolupament i l'aplicació dels currículums vigents a la Comunitat Valenciana dels ensenyaments de règim general establerts per la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu.
2. El que disposa aquest decret no s'aplicarà a la producció editorial que professors i alumnes utilitzen com a material de suport, i que no estiga destinada de manera específica al desenvolupament d'una matèria o àrea concreta del currículum.
Article tercer
1. S'estableix com a objecte de supervisió el projecte editorial a partir del qual s'elaboren els corresponents materials curriculars de l'Educació Infantil, l'Educació Primària, l'Educació Secundària Obligatòria i el Batxillerat.
2. D'acord amb el procediment, criteris i requisits establerts per aquest decret, la Conselleria d'Educació i Ciència, si escau, aprovarà els projectes editorials. L'aprovació d'un projecte editorial implicarà l'homologació dels materials didàctics curriculars que resulten del seu desenvolupament perquè puguen ser utilitzats en els centres docents públics i privats.
3. La Conselleria d'Educació i Ciència establirà la documentació que s'ha d'incloure en els projectes editorials que es presenten per a ser supervisats i, si escau, aprovats. En tot cas, aquesta documentació contindrà una mostra significativa de cada material curricular elaborat a partir del projecte editorial.
Article quart
1. El criteri d'aprovació del projecte editorial serà la seua adequació als currículums vigents a la Comunitat Valenciana, i als principis orientadors de la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, i el compliment dels requisits establerts en l'article 5 d'aquest decret.
2. El criteri d'aprovació dels projectes editorials per a l'ensenyament en valencià i del valencià serà la seua conformitat amb la normativa lingüística utilitzada per l'Institut de Filologia Valenciana, a més d'allò que prescriu el punt 1 d'aquest article.
Article cinqué
Els projectes editorials que es presenten per a ser supervisats i, si escau, aprovats, hauran de complir els requisits següents:
1. Indicaran el nivell, etapa, cicle o curs, i l'àrea o àrees a què es refereixen.
2. Expressaran la versió lingüística: valenciana o castellana.
3. Inclouran, almenys, els continguts previstos en un cicle educatiu i hauran de tenir connexió amb el plantejament general de l'etapa respectiva.
En el segon cicle de l'Educació Secundària Obligatòria, els projectes editorials es referiran a un sol curs i estaran diferenciats per matèries en els casos previstos per l'article 5, apartats 2, 3 i 4, del Decret 47/1992, de 30 de març.
Es tindrà especial cura que els continguts referents al coneixement de la Comunitat Valenciana en els aspectes històrics, geogràfics, lingüístics, culturals i socials, hi siguen presents de manera sistemàtica i gradual.
4. A l'efecte de facilitar les programacions d'aula, els projectes explicitaran clarament els criteris que s'han utilitzat per a l'organització i la distribució dels continguts, i també els principis metodològics en què es basen.
Així mateix, el projectes recolliran els continguts propis dels currículums vigents a la Comunitat Valenciana, atesos la distinció de conceptes, els procediments i les actituds sobre la qual s'organitza el currículum.
5. D'acord amb el que estableix la Llei 4/1983, de 23 de novembre, d'ús i Ensenyament del Valencià, tindran en compte l'especificitat sòciocultural de la Comunitat Valenciana, on s'han d'utilitzar els diferents materials curriculars.
6. Els materials curriculars, tenint en compte la diversitat de l'alumnat, permetran l'adequació als diferents ritmes d'aprenentatge, motivacions i interessos dels alumnes.
7. Inclouran, juntament amb els continguts específics, aquells altres que són transversals al currículum i que es poden treballar més adequadament des de l'àrea o àrees de què es tracte, com ara: l'educació moral i cívica, l'educació per a la pau, per a la salut, per a la igualtat entre els sexes, l'educació ambiental, l'educació sexual, l'educació del consumidor i l'educació viària.
8. Quan el projecte preveja l'edició de materials sobre els quals l'alumne haja de treballar directament, garantirà que aquests es presenten en format independent dels altres materials d'ús més durador, excepte en el cas dels destinats a l'Educació Infantil i al primer cicle de l'Educació Primària.
Article sisé
Pel que fa al Batxillerat, la Conselleria d'Educació i Ciència adequarà els requisits establerts en l'article 5 al caràcter propi del currículum d'aquest nivell educatiu.
Article seté
Atés el caràcter específic i voluntari dels ensenyaments de religió, la supervisió i, si escau, l'aprovació dels projectes editorials que els desenvolupen correspondrà als responsables de fixar els seus continguts. No obstant això, els materials curriculars que desenvolupen projectes editorials aprovats, quan s'editen en valencià, hauran de ser homologats, d'acord amb el criteri establert en l'article 4.2 d'aquest decret. Així mateix, els materials curriculars s'editaran en format independent.
Article vuité
La supervisió dels projectes editorials s'atindrà al següent procediment:
1. Les empreses editorials trametran a la Conselleria d'Educació i Ciència els projectes editorials que tinguen el propòsit de plasmar en els corresponents materials curriculars.
2. La Conselleria d'Educació i Ciència estudiarà els projectes rebuts i resoldrà el que calga en el termini màxim de 60 dies hàbils des de l'inici de l'expedient administratiu.
Si la Conselleria d'Educació i Ciència no resol en aquest termini, hom considera estimada la sol·licitud d'aprovació del projecte editorial.
3. Si la Conselleria d'Educació i Ciència estima que els projectes presentats posseeixen els requisits a què es refereix l'article 5 del present Decret, els aprovarà perquè els materials curriculars homologats que resulten del seu desenvolupament puguen ser utilitzats als centres docents, públics i privats.
Els materials curriculars editats reflectiran aquesta homologació, en els termes que determine la Conselleria d'Educació i Ciència. Sense perjudici del que disposa el punt 3 de l'article 5, la presentació editorial dels materials curriculars homologats serà a criteri d'autors i editors.
4. Si la Conselleria d'Educació i Ciència considera que determinats projectes no posseeixen els requisits establerts, podrà requerir del sol·licitant les esmenes escaients. Si, complert aquest tràmit, no n'estima possible l'aprovació, donarà vista de l'expedient a l'editor perquè en el termini de 10 dies hi faça les al·legacions que estime procedents. Una vegada complert el tràmit d'audiència, la Conselleria d'Educació i Ciència decidirà la concessió o denegació de l'aprovació del projecte editorial i l'homologació dels materials curriculars corresponents.
Article nové
1. Els materials curriculars homologats que es posen a la disposició dels alumnes s'atindran als projectes editorials aprovats i reflectiran en els seus textos i imatges els principis d'igualtat de drets entre els sexes, rebuig de tot tipus de discriminació, respecte a totes les cultures, foment dels hàbits de comportament democràtic i atenció als valors ètics i morals dels alumnes, d'acord amb el que estableix l'article 2.3, de la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu.
2. La Conselleria d'Educació i Ciència proposarà a les editorials en els materials curriculars de les quals s'hagen observat textos o il·lustracions que atempten contra els principis esmentats en l'apartat 1 d'aquest article, la supressió o substitució d'aquests en edicions o reimpressions posteriors. Si no es fa així, podran perdre l'homologació en les condicions que estableix l'apartat següent.
3. La Conselleria d'Educació i Ciència, d'ofici o a instància de part, i després de l'audiència de l'interessat, podrà revocar, amb efectes immediats, l'homologació dels materials curriculars en què s'observen infraccions als principis a què es refereix el punt 1 d'aquest article quan la gravetat o l'abundància d'aquests així ho aconsellen.
4. La Conselleria d'Educació i Ciència podrà revocar també l'homologació dels materials curriculars que, en desenvolupar el projecte editorial, s'allunyen de manera clara del projecte aprovat quan pertocava.
5. Així mateix, la Conselleria d'Educació i Ciència podrà revocar l'homologació dels materials curriculars que, en desenvolupar el projecte editorial aprovat per a l'ensenyament en valencià i del valencià, no siguen conformes a la normativa lingüística utilitzada per l'Institut de Filologia Valenciana.
Article deu
1. Els centres docents, en el moment de triar els materials que consideren més adequats als seus projectes curriculars, comprovaran prèviament que han estat homologats per correspondre a un projecte editorial aprovat per la Conselleria d'Educació i Ciència. No es podran adoptar materials en què no conste expressament la disposició en virtut de la qual van ser homologats.
2. Els materials curriculars triats per a un determinat cicle no es podran substituir fins que els alumnes hagen acabat el cicle corresponent. No obstant això, la Conselleria d'Educació i Ciència podrà modificar per causa justificada aquest criteri en els supòsits que determine.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera
Les disposicions que conté l'article 9 d'aquest decret s'aplicaran a la producció editorial a què fa referència l'article 2.2 del decret que haja de ser utilitzada en cadascun dels nivells, etapes, cicles i graus regulats per la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, pel que fa a l'obligació de reflectir en els textos i imatges els principis d'igualtat de drets entre els sexes, rebuig de tot tipus de discriminació, respecte a totes les cultures, foment dels hàbits de comportament democràtic i atenció als valors ètics i morals dels alumnes, d'acord amb el que estableix l'article 2.3 de l'esmentada llei.
Segona
La Conselleria d'Educació i Ciència prestarà l'assessorament pertinent i promourà activitats encaminades a millorar l'adequació dels materials a les peculiaritats geogràfiques, històriques, lingüístiques, culturals i socials de la Comunitat Valenciana que preveuen els currículums de les diferents etapes educatives.
DISPOSICIó TRANSITòRIA
La supervisió dels llibres de text per als nivells regulats per la Llei 14/1970, de 4 d'agost, General d'Educació i Finançament de la Reforma Educativa, durant el temps en què aquests plans d'estudi resten vigents, s'ajustarà al que estableix aquest decret per als nous ensenyaments regulats en la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, en la manera que determine la Conselleria d'Educació i Ciència.
DISPOSICIó DEROGATòRIA
Queda derogat l'article 7 de l'Ordre d'1 de setembre de 1984, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es desplega el Decret 79/1984, de 30 de juliol, sobre aplicació de la Llei 4/1983, de 23 de novembre, d'ús i Ensenyament del Valencià, en l'àmbit de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Valenciana, sobre l'autorització de llibres de text per a l'ensenyament del valencià i sobre la utilització en les classes de material didàctic en valencià i totes aquelles disposicions de rang igual o inferior que s'oposen al que preveu aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
S'autoritza la Conselleria d'Educació i Ciència a dictar les disposicions necessàries per a l'aplicació i el desplegament d'aquest decret.
Segona
Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 13 de setembre de 1994
El president de la Generalitat Valenciana,
JOAN LERMA I BLASCO
El conseller d'Educació i Ciència,
JOAN ROMERO GONZáLEZ

linea
Mapa web