DECRET 217/2022, de 16 de desembre, del Consell, pel qual es regulen el Consell Valencià d'Inclusió i Drets Socials, els consells locals i zonals d'inclusió, l'òrgan de concertació i l'Observatori del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials [2022/12150]
(DOGV núm. 9494 de 21.12.2022) Ref. Base de dades 011658/2022
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 22.12.2022 Aquesta disposició afecta: Deroga: Desenvolupa o complementa: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: Desenvolupada o complementada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives Grup temàtic: Legislació Matèries: Assistència social Benestar social Descriptors: Temàtics: assistència social, benestar social , monografies
DECRET 217/2022, de 16 de desembre, del Consell, pel qual es regulen el Consell Valencià d'Inclusió i Drets Socials, els consells locals i zonals d'inclusió, l'òrgan de concertació i l'Observatori del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials [2022/12150]
ÍNDEX
Preàmbul
Títol I. Disposicions generals
Article 1. Objectiu
Article 2. Naturalesa i règim jurídic
Títol II. Els Consells dInclusió i Drets Docials
Capítol I. El Consell Valencià dInclusió i Drets Socials
Article 3. Finalitat i adscripció
Article 4. Seu
Article 5. Estructura de gestió
Article 6. Funcions del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials
Article 7. Estructura del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials
Article 8. Presidència
Article 9. Vicepresidències
Article 10. Secretaria
Article 11. Ple del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials
Article 12. Nomenament, duració del mandat i cessament de les persones membres del Ple
Article 13. Suplència de les persones membres del Ple
Article 14. Constitució i funcionament
Article 15. Funcions del Ple
Article 16. Comissions específiques permanents i temporals
Article 17. Comissió Específica Permanent de Gestió
Article 18. Drets de les persones membres del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials
Article 19. Deures de les persones membres del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials
Article 20. Indemnitzacions de les persones integrants del Consell
Capítol II. Els Consells Locals dInclusió i Drets Socials dàmbit local i zonal
Article 21. Els consells locals i zonals dInclusió i drets socials
Article 22. Criteris de composició dels Consells locals i Zonals
Article 23. Funcions dels Consells Locals i Zonals
Article 24. Funcionament dels Consells Locals i zonals
Títol III. LObservatori del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
Article 25. Definició
Article 26. Estructura funcional
Article 27. Seu
Article 28. Adscripció i estructura de gestió
Article 29. Presidència
Article 30. Vicepresidències
Article 31. Secretaria
Article 32. Composició
Article 33. Suplència
Article 34. Mandat
Article 35. Funcions
Article 36. Règim de funcionament
Article 37. La Comissió Permanent. Composició i funcions
Article 38. Comissions de treball
Article 39. Drets de les persones membres de lObservatori
Article 40. Deures de les persones membres de lObservatori
Article 41. Indemnitzacions
Títol IV. Les meses dacció concertada del sistema públic valencià de serveis socials
Capítol I. La Mesa dAcció Concertada del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
Article 42. Objectiu i adscripció de la Mesa dAcció Concertada del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
Article 43. Funcions
Article 44. Composició
Article 45. Funcionament
Capítol II. Meses sectorials de participació de lacció concertada
Article 46. Definició
Article 47. Composició i funcions
Títol V. Processos participatius en el sistema públic valencià de serveis socials
Article 48. Contingut, metodologia i modalitats dels processos participatius en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
Article 49. Impuls dels processos participatius en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
Disposicions
Disposicions addicionals
Disposició addicional primera. Representació equilibrada
Disposició addicional segona. Perspectiva i impacte de gènere
Disposició addicional tercera. Primera reunió del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials
Disposició addicional quarta. Constitució dels consells locals dinclusió i drets socials de caràcter local.
Disposició addicional cinquena. Constitució dels consells locals dinclusió i drets socials de caràcter zonal
Disposició addicional sisena. Constitució de lObservatori del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
Disposició addicional setena. Mesures daccessibilitat universal
Disposició addicional huitena. Protecció de dades de caràcter personal
Disposicions transitòries
Disposició transitòria única. Consells locals de participació existents
Disposició derogatòria
Única. Derogació normativa
Disposicions finals
Disposició final primera. Modificació de lapartat 4 de la disposició transitòria segona del Decret 38/2020, de 20 de març, del Consell, de coordinació i finançament de latenció primària de serveis socials
Disposició final segona. Habilitació normativa
Disposició final tercera. Entrada en vigor
PREÀMBUL
I
La participació ciutadana, en les diverses modalitats, constitueix un element indispensable i transversal en les administracions públiques. La normativa bàsica estatal sobre el règim jurídic de les administracions públiques dedica una part important de larticulat als òrgans col·legiats, amb especificitats per als que disposen de representació dinteressos socials.
La necessitat de garantir la participació ciutadana en la gestió pública i, especialment, en el sistema de protecció social de serveis socials que incideix en el benestar de la ciutadania, queda recollida en larticle 129 de la Constitució Espanyola. Així mateix, dacord amb larticle 9.4 de la Llei orgànica 1/2006, de 10 dabril, de reforma de la Llei orgànica 5/1982, d1 de juliol, dEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, es garanteix que totes les valencianes i valencians tenen dret a participar en la vida política, econòmica, social i cultural de la Comunitat Valenciana. Daltra banda, la Llei 2/2015, de 2 dabril, de participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, conté en el seu objectiu la promoció i el foment de la participació ciutadana en els assumptes públics.
El Consell està fermament compromés amb les necessitats socials de la ciutadania, i en aquest compromís la voluntat política és garantir les condicions necessàries per a aconseguir una participació real i efectiva, considerant que la implicació cívica és una qüestió fonamental que ha de preveure lAdministració pública per a millorar la seua eficàcia, leficiència i la qualitat dels serveis que presta.
La Generalitat, compromesa amb el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de lAgenda 2030, advoca per societats més cohesionades i democràcies amb millor governança territorial, que afavorisquen la inclusió social, així com per facilitar la participació social plena de les organitzacions i les entitats dacció social.
II
Diverses lleis de la Generalitat i decrets del Consell preveuen la participació de la conselleria en matèria de serveis socials en determinats òrgans col·legiats, i resulta necessari articular vies estables de representació de la societat civil que permeten desenvolupar de manera òptima la gestió de les inquietuds existents en la societat valenciana.
La Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, estableix les línies mestres del disseny dun nou model de serveis socials per a la Comunitat Valenciana. Una llei que, recordem, va rebre el reconeixement internacional pel procés participatiu implementat durant la seua elaboració, i per això va ser creditora del premi europeu de la European Social Network el desembre de 2020.
Sens dubte, la constitució del model de serveis socials exigeix que aquesta llei es desplegue normativament en cadascuna de les seues dimensions estructurals. Per tant, seguint les prescripcions de la llei esmentada, shavien de regular jurídicament: el finançament de lAtenció Primària; el model de concert social per al finançament de places en centres de serveis socials; la coordinació interadministrativa; la mapificació dels serveis socials valencians; la participació en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials (dara en avant, SPVSS); la cartera de prestacions; la tipologia i el funcionament dels serveis, els programes i els centres de serveis socials i lordenació daquests dins de lestructura funcional territorial i competencial de lSPVSS; els serveis datenció a les urgències socials i sociosanitàries; la protecció social en els espais vulnerables, i lEstratègia de Serveis Socials de la Comunitat Valenciana, entre altres matèries.
Seguint aquesta planificació prevista, sha publicat fins ara la següent normativa de desplegament de la Llei 3/2019: el Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa lacció concertada per a la prestació de serveis socials en làmbit de la Comunitat Valenciana per entitats diniciativa social; el Decret 59/2019, de 12 dabril, del Consell, dordenació del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials; el Decret 38/2020, de 20 de març, del Consell, de coordinació i finançament de latenció primària de serveis socials; el primer Pla dinfraestructures de serveis socials, aprovat mitjançant la Resolució, de 29 de juny de 2021, de la Vicepresidència i Conselleria dIgualtat i Polítiques Inclusives; i el Decret 34/2021, de 26 de febrer, del Consell, de regulació del mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana. I sha elaborat el mapa de necessitats i places en centres de serveis socials de la Comunitat Valenciana, presentat públicament el 14 de març de 2021, dins del pla Convivint.
La Llei 3/2019, de 18 de febrer, de la Generalitat, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, crea lSPVSS i defineix aquests serveis com a essencials i dinterés general. En aquesta llei, la participació es converteix en un dels seus valors, objectius i principis orientadors de la intervenció. Igualment, se subratlla com un dels objectius bàsics del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, quan, en larticle 5.2, estableix: «El Sistema Públic Valencià de Serveis Socials té per objectiu garantir lexercici dels drets socials que li són propis, afavorint la inclusió social, lautonomia i el desenvolupament personal, la convivència, la igualtat doportunitats i la participació social, desenvolupant una funció promotora, preventiva, protectora, dacompanyament, de suport i de rehabilitació enfront de les necessitats socials originades per situacions de vulnerabilitat, desprotecció, desemparament, dependència o urgència social».
La participació democràtica en lSPVSS és, també en la Llei 3/2019, un principi de gestió de caràcter territorial, administratiu i organitzacional, que estableix que «els poders públics promouran, en la planificació i el desenvolupament del sistema, la participació de les persones usuàries, dels familiars, de la societat civil organitzada i de tots els sectors relacionats amb el sistema, incloent-hi el voluntariat social. La participació es durà a terme mitjançant les vies i els mecanismes que establisquen aquesta llei i el seu desplegament reglamentari».
III
Per tot això, en virtut del que es disposa en els principis rectors i en el títol V de la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, aquest decret regula i articula la participació de la societat civil en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials. Així, i en desplegament dels articles 96 a 98 de la llei esmentada, es regula el Consell Valencià dInclusió i Drets Socials, un consell que, seguint la prescripció normativa que preveu larticle 97.1 daquesta, serà de caràcter autonòmic.
Igualment, i en desplegament de la previsió de la Llei 3/2019 establida en larticle 99, es regulen els consells locals dinclusió i drets socials dàmbit local o zonal, a fi de garantir a través daquests la participació ciutadana en làmbit de proximitat.
El Consell Valencià dInclusió i Drets Socials sarticula com lòrgan superior de participació de les entitats que treballen en làmbit dels serveis socials, així com de les persones usuàries de lSPVSS. El consell esmentat està configurat com un òrgan de representació de tots els agents i les instàncies socials, i es dissenya amb la finalitat de traslladar les seues aspiracions i propostes en matèria de serveis socials a la Generalitat Valenciana.
Així, aquest decret complementa el desplegament normatiu del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials i també estableix les bases dels denominats consells locals i zonals dinclusió i drets socials, tal com estableix larticle 95.1.b de la Llei 3/2019, inspirats en els principis de proximitat, municipalisme i equitat territorial.
Daltra banda, lesmentada Llei 3/2019, en larticle 125, estableix que «
es constituirà, mitjançant un decret, un observatori del sistema públic de serveis socials
» per a col·laborar en el desenvolupament de les funcions atribuïdes a lInstitut Valencià de Formació, Investigació i Qualitat dels Serveis Socials en matèria dinvestigació aplicada, innovació i qualitat, relacionades amb la prevenció i la intervenció individual, familiar, de grups o comunitària en matèria digualtat, inclusió, autonomia personal, diversitat o infància i adolescència, incloent-hi estudis de valoració de les condicions socioeconòmiques de la població, la mesura de la vulnerabilitat social i de necessitats dinclusió i la idoneïtat de les estructures datenció social, entre daltres. També per a col·laborar en lavaluació de les condicions laborals de les persones professionals de serveis socials, així com la proposta de mesures que milloren la seua salut laboral.
Daltra banda, la disposició addicional setzena de la llei 3/2019 estableix que lObservatori del Sistema Públic de Serveis Socials treballarà, col·laborativament i coordinadament, amb la resta dobservatoris adscrits a la conselleria competent en matèria de serveis socials.
Per això, amb la finalitat de complir el mandat legal, aquest decret estableix la creació de lobservatori i en determina lestructura funcional i de gestió, la composició, les funcions, el règim de funcionament i les comissions.
Daltra banda, i de manera complementària a això, per lespecificitat i lentitat del seu contingut i a fi de convertir-se en referent en matèria de concertació, saposta per cuidar de manera especial les relacions amb les entitats diniciativa social participants en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, i crear i regular la Mesa dAcció Concertada.
Finalment, i una vegada desplegada normativament la participació de les persones usuàries dels serveis socials en els centres i els serveis dels quals són usuàries, i amb una mirada posada en el futur i en la participació àgil, accessible i continuada de la ciutadania en matèria de serveis socials, en col·laboració i seguint les orientacions de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació de la Generalitat Valenciana, i en desplegament de larticle 100 de la Llei 3/2019, sestableixen en aquest decret els models de processos participatius que simpulsaran en matèria de serveis socials, així com les bases per a desenvolupar-los.
IV
Aquest decret consta de cinc títols, huit disposicions addicionals, una disposició transitòria, una disposició derogatòria i tres disposicions finals. Els quatre primers títols regulen cadascun dels òrgans de participació mitjançant la determinació del seu objectiu, composició, funcions i règim de funcionament. El títol V regula els processos participatius en lSPVSS. I les disposicions addicionals es dediquen a lhabilitació de crèdits per a la dotació del personal necessari, la representació equilibrada entre homes i dones, mesures daccessibilitat universal, protecció de dades de caràcter personal, així com a la regulació de la constitució inicial de cada comité i a les meses sectorials de participació de lacció concertada. Sinclou una disposició transitòria única referida als consells locals de participació existents i tres disposicions finals referides a una modificació de lapartat 4 de la disposició transitòria segona del Decret 38/2020, de 20 de març, del Consell, de coordinació i finançament de latenció primària de serveis socials, a lhabilitació normativa i lentrada en vigor daquest decret.
Sadequa als principis de bona regulació que estableix larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i a la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic.
En el procediment delaboració daquesta norma, sha garantit la seguretat jurídica, ja que és coherent amb el marc jurídic vigent, i és una iniciativa normativa que compleix el principi de proporcionalitat i conté la regulació imprescindible per a desplegar lesmentada Llei 3/2019, de 18 de febrer, de manera que sen complete i concrete el contingut, dotant-lo daplicabilitat en la pràctica.
Així mateix, sha complit el principi de transparència, tant en la fase de consulta pública com en el tràmit dinformació pública i audiència a les persones interessades, ja que shan observat tots els tràmits que regulen tant la normativa en matèria de procediment administratiu comú com el decret sobre la forma, lestructura i el procediment delaboració dels projectes normatius de la Generalitat, i, en particular, la normativa en matèria de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i sha respectat en la mateixa mesura la normativa pròpia sobre protecció de dades de caràcter personal.
Aquesta disposició sinclou en el Pla normatiu de lAdministració de la Generalitat de 2021, aprovat pel Consell mitjançant lAcord de 29 de desembre de 2020.
Per tot això, a proposta de la vicepresidenta i consellera dIgualtat i Polítiques Inclusives, dacord amb els articles 18 f, 28.c i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, havent-se realitzat els tràmits daudiència preceptius, lelaboració dels tràmits pertinents, dacord amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió de 16 de desembre de 2022,
DECRETE
TÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objectiu
Aquest decret té per objectiu:
a) Regular el Consell Valencià dInclusió i Drets Socials i els consells locals dinclusió i drets socials de caràcter local i zonal (dara en avant, consells locals i zonals) previstos en el títol V de la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana.
b) Constituir i desenvolupar lObservatori del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, previst en larticle 125 de la llei esmentada.
c) Crear i regular lòrgan de concertació per al Sistema Públic Valencià de Serveis Socials denominat Mesa dAcció Concertada.
d) Regular els processos participatius en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials (dara en avant, SPVSS) que estableix larticle 100 de la Llei 3/2019.
Article 2. Naturalesa i règim jurídic
1. Els òrgans que regula aquest decret tenen naturalesa col·legiada i caràcter deliberatiu, consultiu, assessor i propositiu.
2. El Consell Valencià dInclusió i Drets Socials (dara en avant, CVIDS) es regeix pel que disposen la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, i les previsions daquest decret, així com la resta de normativa aplicable.
3. Els consells locals dinclusió i drets socials dàmbit local i zonal es regeixen pel que disposa la Llei 3/2019, per les previsions daquest decret i la resta de normativa que resulte aplicable, així com per les disposicions de la respectiva administració local que determinen la seua constitució, funcionament i composició.
4. La resta dòrgans previstos es regiran pel que disposa la Llei 3/2019, per les disposicions daquest decret, pels reglaments de règim intern que es puguen aprovar i la resta de disposicions aplicables.
TÍTOL II.
Els Consells dInclusió i Drets Socials
CAPÍTOL I.
El Consell Valencià dInclusió i Drets Socials
Article 3. Finalitat i adscripció
1. El CVIDS té com a finalitat garantir que hi haja vies efectives que faciliten la participació cívica en la planificació, el funcionament i lavaluació de lSPVSS, adequant aquest sistema a les necessitats de les persones que hi participen. Tindrà caràcter dòrgan col·legiat consultiu i no vinculant.
2. Estarà adscrit a la conselleria competent en matèria de serveis socials. Dependrà orgànicament de la secretaria autonòmica amb competències en matèria de planificació i organització del sistema i funcionalment estarà adscrit a la direcció general amb competències en matèria de planificació, formació, investigació i qualitat en els serveis socials.
Article 4. Seu
El CVIDS tindrà la seu a la ciutat de València, en una dependència de la conselleria competent en matèria de serveis socials, sense perjudici que puga celebrar sessions en qualsevol municipi de la Comunitat Valenciana.
Article 5. Estructura de gestió
Per a complir adequadament les seues funcions, el CVIDS disposarà de lestructura i la dotació de personal necessària, dependent de la direcció general competent en matèria de planificació, formació, investigació i qualitat en els serveis socials.
Article 6. Funcions del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials
Corresponen al CVIDS les funcions següents:
a) Valorar i emetre informes previs sobre els avantprojectes de llei i els decrets del Consell en matèria de serveis socials.
b) Emetre els informes que se li sol·liciten sobre els instruments de planificació en matèria de serveis socials i sobre el Catàleg i la Cartera de prestacions de lSPVSS, així com sobre els seus canvis i modificacions.
c) Debatre i, si és el cas, emetre un informe sobre lavantprojecte anual de pressupostos de la Generalitat en matèria de serveis socials, així com fer el seguiment de lexecució. Linforme esmentat semetria en la fase administrativa inicial delaboració de lavantprojecte de llei.
d) Emetre els informes que li sol·licite la conselleria competent en matèria de serveis socials.
e) Elaborar, durant el primer semestre de cada exercici, un informe anual sobre la gestió dels serveis socials. La persona titular de la conselleria competent en matèria de serveis socials presentarà anualment al Consell linforme esmentat, que es remetrà també a les Corts.
f) Dur a terme el seguiment de lexecució dels plans i els programes autonòmics en matèria de serveis socials.
g) Conéixer la memòria anual dactivitats de lSPVSS i informar-ne.
h) Formular propostes i recomanacions per a la millora de lSPVSS.
i) Deliberar sobre les qüestions que la persona titular de la conselleria competent en matèria de serveis socials sotmeta a la seua consideració i emetre els informes que li sol·liciten a aquest efecte.
j) Conéixer les polítiques públiques en matèria de serveis socials, vetlar-ne per lequitat territorial i articular-les amb els sistemes deducació, salut, cultura, ocupació i formació ocupacional, habitatge i justícia.
k) Donar suport als consells locals dinclusió i drets socials dàmbit local i zonal creats a lempara de larticle 99 de la Llei 3/2019, així com realitzar el seguiment del seu funcionament, coneixent i valorant les seues deliberacions i propostes.
l) Fomentar processos de participació, donant suport a lestabliment i lactualització de formes i mecanismes de consulta i debat oberts a tota la ciutadania, especialment els que es constituïsquen amb les administracions públiques, les entitats cíviques i les persones usuàries directament afectades.
m) Conéixer i analitzar les entitats i les seues activitats en matèria dassociacionisme i voluntariat i les iniciatives de solidaritat de caràcter social en làmbit dels serveis socials, i poder formular recomanacions o criteris dactuació per al seu foment i promoció.
n) Col·laborar amb lObservatori del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, i conéixer i valorar els seus informes, investigacions, resultats i memòries.
o) Col·laborar amb el Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana i conéixer i valorar els seus informes, propostes i memòries.
p) Promoure les activitats de prevenció, promoció i desenvolupament, social i cultural, dels grups poblacionals als quals serveix el CVIDS.
q) Qualsevol altra que se li atribuïsca legalment o reglamentàriament.
Article 7. Estructura del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials
El CVIDS sestructura en els òrgans següents:
1. Òrgans unipersonals:
a) La Presidència
b) La Vicepresidència o vicepresidències
c) La Secretaria
2. Òrgans col·legiats
a) El Ple
b) Les comissions específiques, permanents i temporals
Article 8. Presidència
1. La Presidència del CVIDS lexercirà la persona titular de la conselleria competent en matèria de serveis socials o la vicepresidència del CVIDS en què delegue.
2. La persona que exercisca la Presidència del CVIDS tindrà atribuïdes les funcions següents:
a) La representació de lòrgan i la direcció de les seues actuacions davant de les institucions, els organismes, les entitats, les associacions, les autoritats i els particulars.
b) Nomenar, tant la Secretaria com les persones membres del Ple, a proposta dels representants de cada entitat que compon el CVIDS.
c) Fixar lordre del dia, convocar i presidir les sessions del Ple i, si és el cas, de la Comissió Permanent, així com elaborar les directrius generals per al bon govern daquestes i moderar el desenvolupament dels debats.
d) Confirmar amb la seua signatura les actes de les sessions, ordenar la remissió i la publicació dels acords, disposar-ne el compliment i dirimir amb el seu vot els empats.
e) Complir i fer complir aquest decret, i proposar al Ple la seua interpretació en els casos de dubtes, i la seua integració, en els domissió.
f) Totes les altres funcions que li atorgue la Llei i aquest Decret, les que siguen inherents a la condició de president o presidenta, i, en general, totes les que no siguen atribuïdes per aquest Decret a altres òrgans.
Article 9. Vicepresidències
1. Exerceixen les vicepresidències del CVIDS les persones titulars de les secretaries autonòmiques de la conselleria competent en matèria de serveis socials.
2. La persona que exercisca la Vicepresidència Primera del CVIDS serà la persona titular de la secretaria autonòmica amb competències en matèria de planificació i organització del sistema, i tindrà atribuïdes les funcions següents:
a) Coordinar lactuació del CVIDS amb les seues comissions tècniques específiques i els altres òrgans de participació que preveu aquest decret, així com amb la resta dòrgans de participació cívica adscrits a la conselleria competent en matèria de serveis socials.
b) Organitzar la Secretaria del CVIDS.
c) Substituir la Presidència en casos de vacant, absència, malaltia o delegació, i exercir les funcions que satribuïsquen a aquesta, si és el cas.
d) Qualsevol altra funció que li encomane expressament la Presidència del CVIDS o que aquesta li delegue, en làmbit de les seues competències.
3. Les resta de vicepresidències exerciran funcions de coordinació en les matèries que els corresponguen en funció de la secretaria autonòmica a què pertanguen, així com les altres funcions que els atribuïsca la Presidència.
Article 10. Secretaria
1. La Secretaria del CVIDS lexercirà una persona de la direcció general amb competències en matèria de planificació, formació, investigació i qualitat en els serveis socials, nomenada per la Presidència del CVIDS, que actuarà amb veu i sense vot.
2. La persona que exercisca la Secretaria del Ple del CVIDS tindrà atribuïdes les funcions següents:
a) Assistir a les sessions del Ple, estendren acta i donar el curs corresponent als acords que shi adopten.
b) Efectuar la convocatòria de les sessions per ordre de la Presidència.
c) Mantindre a la disposició de les persones membres del Ple tots els documents que es referisquen als assumptes inclosos en lordre del dia.
d) La recepció, lordenació i la preparació de tots els assumptes, els informes, les propostes o els documents que es desitge presentar al CVIDS, tant pels membres daquest com per terceres persones, i tramitar-los tots segons corresponga.
e) Traslladar a les persones, els òrgans o les institucions procedents, i a les persones membres del Ple, la informació que origine o de què dispose el CVIDS.
f) Certificar, amb el vistiplau de la Presidència, els informes, les actes i els acords adoptats pel Ple, i fer constar expressament, si és el cas, que el certificat és anterior a laprovació de lacta corresponent.
g) Remetre les actes, les memòries i, si és el cas, els informes del CVIDS a la secretaria autonòmica amb competències en matèria de planificació i organització del sistema, al Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana i a lObservatori del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.
h) Organitzar i custodiar els expedients i larxiu a càrrec seu, així com el registre dentrada i eixida de documents, i posar-lo a la disposició dels òrgans del CVIDS i els seus membres quan se li requerisca.
i) Tots els actes de gestió i coordinació que li encomane la persona que exercisca la Presidència, o els que siguen inherents a la seua condició.
Article 11. Ple del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials
1. El Ple del CVIDS estarà compost per:
a) Presidència
b) Vicepresidències
c) Secretaria
d) Vocalies permanents
e) Vocalies no permanents
2. Les vocalies permanents estaran exercides per les persones representants següents:
2.1. Per part de la societat civil organitzada:
a) Dos vocals en representació de les organitzacions sindicals més representatives.
b) Dos vocals en representació de les entitats diniciativa empresarial més representatives en làmbit de lSPVSS, una de les quals ho serà en representació de les entitats diniciativa empresarial i laltra en representació de les entitats diniciativa social.
c) Quatre vocals en representació, respectivament, dels col·legis oficials de Treball Social, Psicologia, Educació Social i de lAssociació Valenciana de Tècniques i Tècnics dIntegració Social.
d) Dos vocals en representació de les persones usuàries de lSPVSS, un que represente els serveis socials datenció primària i un altre els datenció secundària.
e) Una persona vocal de la Federació Valenciana dAssociacions de Veïns i Veïnes.
f) Tres persones vocals en representació de les tres xarxes integrants de la Plataforma dEntitats del Tercer Sector dAcció Social de la Comunitat Valenciana, de les quals:
Una en representació de la Xarxa Europea de Lluita contra la Pobresa (EAPN-CV)
Una en representació del Comité Espanyol de Representants de Minusvàlids de la Comunitat Valenciana (CERMI-CV)
Una en representació de la Plataforma Valenciana del Voluntariat (PVV)
g) Set vocals en representació dels consells de participació existents de Dones, Infància, Persones Majors, Poble Gitano, LGTBI, Trans i Immigració, Asil i Refugi. En tot cas, les persones representants no hauran de pertànyer a lAdministració pública i el seu nombre sincrementarà en tantes vocalies permanents com nous consells puguen crear-se.
h) Una persona vocal en representació del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana, que no haurà de pertànyer a lAdministració pública.
i) Una persona vocal representant de lObservatori de lSPVSS, que no haurà de pertànyer a lAdministració pública.
2.2. Per part de les administracions públiques:
a) Set vocals en representació de les direccions generals amb competències en atenció primària bàsica, específica i secundària i, en defecte daixò, amb competències en atenció primària, renda valenciana dinclusió, infància i adolescència, diversitat funcional, majors, igualtat en la diversitat i dona i igualtat.
b) Quatre vocals membres de lÒrgan de Coordinació i Col·laboració Interadministrativa (OCCI), un dels quals ho serà en representació de les diputacions provincials.
3. Es podran convocar als plens, com a vocalies no permanents, si és el cas, persones amb rang mínim de direcció general en representació dels departaments del consell que corresponga en funció de la matèria a tractar.
Article 12. Nomenament, duració del mandat i cessament de les persones membres del Ple
1. Cada organització representada en el Ple proposarà, de manera simultània, la persona titular i suplent que la represente, de manera que es garantisca una presència equilibrada entre dones i homes i sassegure una paritat 40-60 %. En el cas de la representació de les persones usuàries, aquesta serà proposada pel Ple sobre la base del procediment de designació que sestablisca en el seu reglament de funcionament.
2. Les persones titulars i els suplents daquestes seran nomenades i separades dels càrrecs mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials, a proposta de les organitzacions i les institucions que representen. Aquests nomenaments i cessaments es publicaran en el DOGV.
3. La duració màxima del mandat de les vocalies en representació de les entitats i les organitzacions que recull larticle 13.2.1 serà de quatre anys a partir de la data del nomenament, encara que continuaran exercint les seues funcions fins a la presa de possessió de les i els nous membres que els succeïsquen.
4. La duració del mandat de les vicepresidències es correspondrà amb el període de permanència en el seu nomenament en el DOGV.
5. El cessament com membres del Ple tindrà lloc per alguna de les causes següents:a. Per lexpiració del termini del seu mandat, sense perjudici del que sestableix en lapartat 3 daquest article.
b) A proposta de les entitats que representen.
c) Per resolució ferma, de caràcter judicial o administrativa, que comporte la inhabilitació o la suspensió per a càrrecs públics, si és el cas.
d) Per renúncia.
e) Per defunció.
6. Tota vacant anticipada que no shaja produït per expiració del mandat es cobrirà a proposta de lentitat que representava la persona titular del lloc vacant, de la mateixa manera establida per a la seua designació respectiva. El mandat daquestes vocalies expirarà en finalitzar el període que resta a les persones substituïdes.
Article 13. Suplència de les persones membres del Ple
1. En els casos de vacant, malaltia o absència, la persona o persones que exercisquen les vicepresidències seran substituïdes en la totalitat de les seues atribucions per les persones que, amb rang mínim de direcció general en la conselleria amb competències en matèria de serveis socials, designe la Presidència del CVIDS.
2. En els casos de vacant, malaltia o absència, la persona que exercisca la Secretaria serà substituïda en la totalitat de les seues atribucions per la persona tècnica de la direcció general amb competències en matèria de planificació, formació, investigació i qualitat en serveis socials.
3. Les entitats proponents de les persones membres del Ple del CVIDS han de designar, a més dels seus representants, les persones que els substituiran, les quals exerciran les seues funcions en absència daquestes. La designació de les persones suplents es realitzarà de manera simultània a la de les titulars.
Article 14. Constitució i funcionament
1. El CVIDS funcionarà en ple o en comissions específiques, que seran permanents o temporals.
2. Podran constituir-se en el si del CVIDS grups de treball per a realitzar estudis o informes en les matèries que afecten les comeses del CVIDS i que funcionaran com a comissions específiques, de caràcter permanent o temporal, per a deliberar, de manera especialitzada, sobre planificació, programació i ordenació dàmbits concrets dels serveis socials, o bé sobre projectes, problemàtiques o temes específics, i en les quals podran participar persones expertes de prestigi reconegut en matèria de serveis socials, a proposta del Ple.
3. Una daquestes comissions específiques permanents representarà els interessos de les entitats del tercer sector i la seua composició i funcions es fixaran en el seu reglament de règim interior. Una altra daquestes serà la Comissió Específica Permanent de Gestió, la composició i les funcions de la qual sestableixen en larticle 17 daquest decret.
4. Les normes de funcionament del CVIDS es concretaran en el seu reglament de règim interior. Aquest reglament haurà dincloure, entre daltres, el règim de convocatòries i els quòrums necessaris per a constituir-se, així com els mecanismes i les majories en les votacions.
Article 15. Funcions del Ple
Corresponen al Ple les funcions següents:
a) Emetre informes i adoptar acords sobre les matèries que constitueixen les funcions del CVIDS.
b) Acordar, si és el cas, la creació de grups de treball i comissions específiques amb la composició i les funcions que es determinen en cada cas.
c) Establir les línies generals dactuació de lòrgan.
d) Aprovar el reglament de funcionament intern del CVIDS i modificar-lo, si és el cas.
e) Conéixer el contingut del projecte de pressupostos de la Generalitat en matèria de serveis socials.
f) Conéixer les actuacions del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana.
g) Conéixer les actuacions de lObservatori del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.
h) Conéixer les actuacions dels consells locals dinclusió i drets socials dàmbit local o zonal.
i) Aprovar la memòria anual sobre les seues activitats, que es remetrà a la conselleria competent en matèria de serveis socials. Si és el cas, transmetre les seues conclusions a altres consells de participació de la Generalitat.
j) Aprovar, rebutjar o modificar els projectes, els informes i els acords que li sotmeten la Comissió Permanent i les comissions tècniques específiques.
Article 16. Comissions específiques permanents i temporals
1. Es preveu la possibilitat de crear comissions amb una finalitat específica i amb caràcter permanent o temporal.
2. El nombre, la composició, les finalitats, els objectius, làmbit dactuació, les funcions, les normes de funcionament i la duració daquestes comissions són competència del Ple del CVIDS.
3. Les comissions específiques temporals sextingiran una vegada complit el seu objectiu.
4. Les persones que formen part de les comissions específiques seran membres del Ple que voluntàriament decidisquen formar-ne part a proposta del mateix Ple.
5. Les comissions específiques podran comptar amb persones assessores tècniques especialitzades en la matèria a tractar per la comissió.
6. Les comissions específiques tractaran, de manera especialitzada, sobre planificació, programació i organització dels serveis socials.
Article 17. La Comissió Específica Permanent de Gestió
La Comissió Específica Permanent de Gestió que preveu larticle 14.3 daquest decret tindrà la composició i les funcions següents:
1. Composició:
a) La presidenta o president del Ple o persona en qui delegue.
b) Les vicepresidentes o vicepresidents primers del Ple.
c) Les vicepresidències, segona i successives, si és el cas.
d) La persona titular de la direcció general amb competències en matèria de planificació, formació, investigació i qualitat en els serveis socials.
e) La secretària o secretari del Ple.
f) Dues persones representants de les persones usuàries dels Serveis Socials, una de les quals serà representant de lAtenció Primària, i una altra, de lAtenció Secundària.
g) Una persona representant de les organitzacions sindicals més representatives, que, amb una temporalitat anual, tindrà caràcter dalternança entre les dues organitzacions sindicals representades en el Ple.
h) Una persona representant de les organitzacions empresarials més representatives, que, amb una temporalitat anual, tindrà caràcter dalternança entre les dues organitzacions empresarials representades en el Ple.
i) Una persona representant de lÒrgan de Coordinació i Col·laboració Interadministrativa (OCCI).
j) Una persona representant dels col·legis i les associacions professionals de la Comunitat Valenciana, dentre els de Treball Social, Psicologia, Educació Social i Integració Social.
k) Una persona representant de les entitats diniciativa social del tercer sector dacció social.
l) Una persona representant dels consells externs existents en matèria de serveis socials vinculats al Ple.
2. Funcions:
a) Preparar les sessions del Ple del CVIDS, a través de lassessorament a la Presidència del CVIDS, per a fixar lordre del dia de les sessions, recopilar la documentació necessària amb antelació suficient a la celebració i preparar els informes previs dels assumptes que hauran de tractar-se en el Ple.
b) Realitzar tot el que calga per a complir els acords del Ple.
c) Desenvolupar els treballs encomanats pel Ple.
d) Presentar i proposar iniciatives dactuació al Ple.
e) Coordinar els treballs de les comissions tècniques específiques.
f) Conéixer les actes dels òrgans de participació que hi ha en matèria de serveis socials, així com del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana i de lObservatori del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.
g) Representar el CVIDS en el que es considere necessari.
h) Promoure iniciatives en tots els assumptes que el Ple considere dinterés en els diferents àmbits de serveis socials.
i) Qualsevol altra que li delegue expressament el Ple.
Article 18. Drets de les persones membres del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials
Les persones membres del Ple del CVIDS tenen els drets següents:
a) Participar amb veu, exercir el dret al vot i formular el vot particular en les sessions dels òrgans col·legiats, així com expressar el sentit del seu vot i els motius que el justifiquen.
b) Sol·licitar la convocatòria amb caràcter extraordinari del CVIDS, en els termes expressats en el seu Reglament de règim interior.
c) Presentar propostes i suggeriments per a inclourels en els ordres del dia, així com per a adoptar acords o per a estudiar una determinada matèria.
d) Conéixer amb lantelació que sassenyale en la convocatòria lordre del dia de les sessions, i tindre a la seua disposició els documents i la informació sobre els assumptes que figuren en aquests, així com lacta de la sessió anterior.
e) Formular precs i preguntes.
Article 19. Deures de les persones membres del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials
Les persones membres del Ple del CVIDS tenen els deures següents:
a) Assistir a les sessions del Ple i de les comissions de les quals siguen membres.
b) Actuar amb el sigil i la reserva oportuns quan així ho exigisca la naturalesa dels assumptes de què es tracte i, especialment, quan afecten els drets a lhonor, a la intimitat personal i familiar i la pròpia imatge de les persones, mantenint en tot cas el dret a la protecció de dades de caràcter personal.
c) Actuar dacord amb el reglament del CVIDS i les directrius i les instruccions que, si és el cas, saproven en desenvolupament daquest.
d) Abstindres en tots els assumptes que afecten interessos personals o interessos econòmics directes de les entitats que representen.
Article 20. Indemnitzacions de les persones integrants del Consell
La participació en el CVIDS no comportarà cap retribució. No obstant això, les persones membres del Ple o de les comissions del CVIDS que hagen de desplaçar-se des de la seua localitat de residència per a acudir a les reunions convocades seran indemnitzades per les despeses que, en matèria de transport, dietes i, si és el cas, allotjament els ocasione, dacord amb les quanties establides per aquest concepte per a les persones ocupades públiques al servei de lAdministració del Consell en la normativa vigent.
CAPÍTOL II
Els Consells Locals dInclusió
i Drets Socials dàmbit local i zonal
Article 21. Els consells locals i zonals dinclusió i drets socials
1. Amb la finalitat de facilitar la participació en serveis socials de la ciutadania i dels grups dinterés des de la proximitat, es crearan consells zonals dinclusió i drets socials, en totes les zones bàsiques de serveis socials existents, dacord amb el mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana. Aquests consells zonals seran creats i gestionats pels ajuntaments i les mancomunitats de les quals depenguen respectivament.
2. En tots els municipis de la Comunitat Valenciana es podran constituir consells locals dinclusió i drets socials. Aquests consells seran preceptius a les ciutats de més de 20.000 habitants i també en tots els municipis que gestionen àrees de serveis socials, dacord amb el mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana.
3. En els municipis de més de 20.000 habitants que constituïsquen una única zona bàsica de serveis socials, es constituirà un únic consell, que serà local i zonal.
4. Daltra banda, en els municipis o les mancomunitats amb més duna zona de serveis socials es podrà constituir un únic consell local dinclusió i drets socials.
5. Els consells locals dinclusió i drets socials dàmbit local i zonal estaran adscrits a les entitats locals, les mancomunitats o els ajuntaments que els constituïsquen respectivament.
Article 22. Criteris de composició dels consells locals i zonals
1. Els consells zonals dinclusió i drets socials dara en avant, consells zonals, així com els consells locals dinclusió i drets socials dara en avant, consells locals, hauran de recollir, quant a la seua estructura i representativitat, i sense perjudici de lautonomia municipal per a determinar-ne la composició concreta, les regles següents:
a) Estructura:
Presidència
Vicepresidència
Secretaria
Vocalies
b) Paritat
Haurà de procurar-se una representació equilibrada dhomes i dones en totes les composicions dels diferents consells locals i zonals.
c) Composició dels consells locals:
Presidència del consell local, que correspondrà a lalcalde o alcaldessa del municipi, que podrà delegar en la Vicepresidència en casos dabsència o malaltia.
Vicepresidència, que correspondrà a la regidora o regidor amb competència en matèria de serveis socials del seu govern municipal.
Secretaria, que correspondrà a la secretària o secretari de lajuntament de la localitat, que actuarà amb veu però sense vot.
Vocalies.
d) Composició dels consells zonals:
Presidència del consell zonal, que correspondrà a la persona que exercisca la presidència de la mancomunitat de municipis que integren la respectiva zona bàsica de serveis socials, que podrà delegar en la vicepresidència en casos dabsència o malaltia. En el cas de municipis amb més duna zona en el terme municipal, la presidència de cadascun dels seus consells zonals lexercirà la persona membre de la seua corporació designada per lalcaldessa o alcalde de la localitat on sintegren aquests consells. Si la zona està formada per només un municipi, la presidència lexercirà lalcalde o alcaldessa daquest.
Vicepresidència, que correspondrà a un alcalde o alcaldessa dels municipis que integren la zona bàsica de serveis socials, elegit entre tots els alcaldes i alcaldesses daquests municipis, que podrà delegar en una regidora o regidor amb competència en matèria de serveis socials del seu govern municipal. En el cas de municipis amb més duna zona en el terme municipal, les vicepresidències de cadascun dels seus consells zonals seran exercides per la persona membre de la seua corporació designada per lalcaldessa o alcalde de la localitat on sintegren aquests consells.
Secretaria, que correspondrà a una persona professional tècnica municipal de serveis socials de lajuntament lalcaldia del qual exercisca la Presidència i que actuarà amb veu, però sense vot. En el cas de municipis amb més duna zona en el terme municipal, les secretaries de cadascun dels seus consells zonals seran igualment exercides per les persones tècniques municipals de serveis socials designades per lalcaldessa o alcalde de la localitat on sintegren aquests consells.
Vocalies.
e) En la determinació de les vocalies dels consells locals i zonals haurà de preveures, en el nombre i la proporció que cada consell determine, la representació de totes les entitats dàmbit local que els integren en cada cas, quant a:
Associacions veïnals
Associacions de persones usuàries, o directament persones usuàries en el cas que no nhi haja en làmbit territorial local o zonal del comité associacions que els representaren.
Entitats representatives dels interessos de la ciutadania, entre les quals en tot cas haurà de preveures la presència dorganitzacions de dones que presten o reben serveis socials, associacions de dones majors i de ames de casa.
Organitzacions empresarials i sindicals més representatives
Organitzacions professionals
Entitats diniciativa privada col·laboradores amb lSPVSS del seu àmbit territorial, tant diniciativa social com empresarial
Professionals de Serveis Socials
A més daixò, en el cas dels consells zonals, figuraran representacions de totes les corporacions municipals que formen part de la mancomunitat, que seran les seues alcaldesses o alcaldes.
1. Els consells de participació de caràcter sectorial de les corporacions locals tindran representació en els consells locals i zonals dinclusió i drets socials del seu àmbit territorial que es creen.
2. La Generalitat, a través de la conselleria amb competència en matèries de serveis socials, tindrà una representació en tots els consells locals i zonals que es creen. Aquestes vocalies les nomenarà la persona titular de la conselleria i seran professionals dels serveis socials supervisores de departament, adscrites a la direcció territorial a la qual corresponga el consell local o zonal de què es tracte.
Article 23. Funcions dels consells locals i zonals
1. Seran funcions dels consells locals i zonals (dara en avant, consells), entre altres, les següents:
a) Participar en lelaboració dinformes anuals sobre la situació de les necessitats socials i dels serveis socials en la localitat o la zona de què es tracte, i fer-ne difusió pels mitjans telemàtics i altres que es consideren adequats.
b) Fer el seguiment i lavaluació dels processos i dels resultats desenvolupats en matèria de serveis socials.
c) Aprovar el reglament de funcionament intern del consell.
d) Crear les meses de treball per a debatre temes concrets de làmbit dels serveis socials, si es considera necessari o oportú.
e) Coordinar i supervisar les meses de treball que es creen eventualment en el marc del consell.
f) Emetre informes que els encomane lajuntament de la localitat, en el cas de consells locals, o qualsevol ajuntament de la zona, en el cas de consells zonals, sobre matèries de competència municipal en làmbit dels serveis socials.
g) Emetre i formular propostes i suggeriments en relació amb el funcionament dels serveis socials municipals, zonals i autonòmics.
h) Afavorir la coordinació entre les institucions i els actors que actuen en làmbit dels serveis socials.
i) Promoure la participació comunitària en la localitat o en els municipis de la zona, de manera que es fomente lassociacionisme.
j) Ser informats sobre la gestió dels serveis socials de la localitat o dels municipis integrants de la seua zona.
k) Promoure fórmules que permeten la màxima informació ciutadana i fomentar actuacions de sensibilització ciutadana en matèria de serveis socials.
l) Desenvolupar jornades formatives, tallers o activitats en matèries de participació i serveis socials.
m) Estimular, guiar, orientar en la creació de teixit social en matèria dorganitzacions sense ànim de lucre o organitzacions socials, especialment en entorns locals.
n) Altres que les administracions competents els puguen encomanar.
2. Per a garantir la comunicació, la coordinació, la sinergia i la integració dels diferents consells locals i zonals amb el CVIDS, aquells hauran dincloure entre les seues funcions les següents:
a) Proposar actuacions al CVIDS i implantar els programes o les iniciatives de caràcter institucional que aquest promoga.
b) Canalitzar les propostes i els suggeriments de la iniciativa social o de les diverses administracions públiques que contribueixen a una qualitat més alta i una aportació de benestar en làmbit dels serveis socials.
c) Afavorir la coordinació interinstitucional quant a la implantació de polítiques orientades als serveis socials
d) Informar periòdicament el Consell Valencià dInclusió i Drets Socials de les seues deliberacions, decisions i memòries, i traslladar-li les seues actes, així com de la creació, la modificació o la supressió dels diferents consells locals o zonals dinclusió i drets socials.
3. En els municipis de menys de 5.000 habitants es podran incorporar les funcions dels consells de participació local dinclusió i drets socials als consells de participació ja constituïts.
4. Dacord amb la disposició addicional novena de la Llei 3/2019, els consells locals dinclusió i drets socials dàmbit local o zonal, passaran a constituir-se com a comissions permanents de seguiment de la renda valenciana dinclusió i del Pla valencià dinclusió i cohesió social, en el seu àmbit local, de conformitat amb el que disposa la Llei 19/2017, de 20 de desembre, de la Generalitat, de renda valenciana dinclusió, amb la finalitat dafavorir el seguiment de la seua implementació i gestió, així com la sensibilització, coordinació, anàlisi i propostes de millora daplicació de la llei esmentada.
Article 24. Funcionament dels consells locals i zonals
Els criteris bàsics de funcionament dels consells locals i zonals, sense perjudici del que sestableix en la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic, seran els següents:
a) La duració dels nomenaments de les persones membres dels consells serà de quatre anys, renovable per quatre anys més.
b) La substitució de persones membres dels consells es farà mitjançant una sol·licitud per escrit de les entitats interessades.
c) Tota vocalia haurà de comptar amb persona titular i suplent. Ambdues seran designades per escrit per lentitat que representen.
d) En el cas de les vocalies corresponents a personal empleat públic al servei de lAdministració de la Generalitat, i les substitutes corresponents, aquestes seran proposades i nomenades per la persona titular de la conselleria a la qual estiguen adscrites.
e) Les persones membres dels consells deixaran de ser-ho per les causes següents:
Per expiració del seu mandat.
Per voluntat expressa de lentitat que representen.
Per voluntat pròpia.
Per dissolució de lentitat representada.
En els supòsits segon, tercer i quart, la baixa com a membre del Consell es materialitzarà mitjançant una comunicació escrita de la persona afectada o de lentitat a la qual representa dirigida a la Presidència del Consell.
f) Periodicitat de les sessions. El ple es reunirà, com a mínim, dues vegades per any. Podrà reunir-se de manera extraordinària i justificada, siga a sol·licitud de la Presidència del Consell o a demanda dun terç dels vocals. Les sessions plenàries del consell shauran de dur a terme sempre que hi estiguen presents almenys la meitat de les persones membres, incloent-hi, de manera ineludible, les persones que ocupen la presidència, la vicepresidència i la secretaria.
g) Seu dels consells. La seu dels consells locals és el municipi de la localitat. La seu dels consells zonals es triarà dentre les seus municipals dels municipis que integren la zona, sense perjudici que les sessions daquests puguen celebrar-se en qualsevol altre municipi de la mateixa zona.
h) Ordre del dia. Lordre del dia de les sessions dels consells es consensuarà entre la Presidència i la Vicepresidència, oïdes les propostes dels membres. La secretaria haurà denviar lordre del dia consensuat a totes les persones membres daquests, juntament amb la convocatòria de la sessió.
i) Convocatòries. Les convocatòries de les sessions plenàries les haurà delaborar la Secretaria, per ordre de la Presidència del Consell. Les convocatòries shauran de transmetre a les persones membres del consell respectiu amb una antelació de quinze dies naturals, juntament amb el material sobre els assumptes que es tractaran en el ple i una còpia de lacta de la sessió anterior.
TÍTOL III
LObservatori del Sistema Públic
Valencià de Serveis Socials
Article 25. Definició
LObservatori del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials (dara en avant, lObservatori) es constitueix com a òrgan interdisciplinari, independent, científic, dassessorament i propositiu, especialitzat en la gestió de dades i el coneixement en matèria de serveis socials, amb vocació de ser un espai de referència danàlisi, estudi i estadística en la matèria.
Article 26. Estructura funcional
1. LObservatori mantindrà lestructura següent:
a) La Presidència
b) La Vicepresidència
c) La Secretaria
d) El Ple
e) La Comissió Permanent
2. Podran constituir-se comissions de treball per acord del Ple i aquestes podran, al seu torn, ser de caràcter sectorial o territorial.
Article 27. Seu
LObservatori tindrà la seu a la ciutat de València, en una dependència de la conselleria competent en matèria de serveis socials, sense perjudici que puga celebrar sessions en qualsevol municipi de la Comunitat Valenciana.
Article 28. Adscripció i estructura de gestió
1. LObservatori del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials estarà adscrit a la direcció general amb competències en matèria dinvestigació en serveis socials..
2. Orgànicament vinculat a la direcció general amb competències en matèria dinvestigació en serveis socials de la conselleria competent en matèria de serveis socials, lObservatori disposarà de lestructura i la dotació de personal necessàries, per a donar-li la cobertura logística i de gestió que requerisca
Article 29. Presidència
1. La Presidència de lObservatori correspondrà a la persona titular de la conselleria competent en matèria de serveis socials, o la persona en qui delegue.
2. Tindrà atribuïdes les funcions següents:
a) Representar lObservatori, així com traslladar les seues actuacions davant de les institucions, els organismes, les entitats, les associacions, les autoritats i els particulars.
b) Realitzar els nomenaments, tant de la secretaria com de les persones membres de les vocalies, a proposta de les i els representants de cada entitat que compon lObservatori.
c) Fixar lordre del dia, dacord amb la Secretaria i oïdes les propostes de les persones membres del Ple.
d) Convocar i presidir les sessions del Ple i de la Comissió Permanent, així com elaborar les directrius generals per al bon govern daquestes i moderar el desenvolupament dels debats.
e) Confirmar amb la seua signatura les actes de les sessions, ordenar-ne la remissió i la publicació dels acords, així com disposar-ne el compliment i dirimir els empats amb el seu vot.
f) Complir i fer complir aquest decret, i proposar al Ple la seua interpretació en els casos de dubtes, i la seua integració, en els domissió.
g) Totes les funcions que se li atorguen en la llei i en aquest decret, i les que siguen inherents a la seua condició de president o presidenta.
Article 30. Vicepresidències
1. Exerceixen les vicepresidències de lObservatori:
a) La Vicepresidència Primera, que serà la persona triada per a això entre les persones membres del Ple.
b) La Vicepresidència Segona, que serà la persona que exercisca la secretaria autonòmica competent en matèria de planificació i organització de lSPVSS.
2. Les persones que exercisquen les vicepresidències de lObservatori tindran atribuïdes les funcions següents:
a) Coordinar lactuació de lObservatori i de les seues comissions de treball, així com de la resta dobservatoris adscrits a la conselleria competent en matèria de serveis socials.
b) Organitzar la Secretaria de lObservatori.
c) Substituir, per ordre de prelació, la Presidència en casos de vacant, absència o malaltia, i exercir les funcions que satribuïsquen a aquesta, si és el cas.
d) Qualsevol altra funció que li encomane expressament o li delegue la Presidència de lObservatori, en làmbit de les seues competències.
Article 31. Secretaria
1. La Secretaria de lObservatori lexercirà una persona funcionària tècnica de serveis socials adscrita a la direcció general amb competències en matèria dinvestigació, formació i qualitat de la conselleria competent en matèria de serveis socials, amb un nivell de direcció de servei o superior, nomenada per la Presidència de lObservatori.
2. La persona que exercisca la Secretaria de lObservatori tindrà atribuïdes les funcions següents:
a) Assistir, amb veu però sense vot, a les sessions del Ple i estendren acta, de manera que done el curs corresponent als acords que shi adopten.
b) Efectuar la convocatòria de les sessions per ordre de la Presidència.
c) Mantindre a la disposició de les persones membres de lObservatori tots els documents que es referisquen als assumptes inclosos en lordre del dia.
d) La recepció, lordenació i la preparació de tots els assumptes, els informes, les propostes o els documents que desitgen presentar a lObservatori tant els seus membres com terceres persones, i tramitar-los tots com pertoque.
e) Traslladar a les persones o les institucions procedents la informació que origine o de què dispose lObservatori.
f) Certificar amb el vistiplau de la Presidència els dictàmens, les actes i els acords adoptats pel Ple, i fer-hi constar expressament, si és el cas, que el certificat és anterior a laprovació de lacta corresponent.
g) Organitzar i custodiar els expedients i larxiu a càrrec seu, així com el registre dentrada i eixida de documents, i posar-lo a la disposició dels seus òrgans i membres quan li ho requerisquen.
h) Tots els actes de gestió i coordinació que li encomane la persona que exercisca la Presidència, o els que siguen inherents a la seua condició.
Article 32. Composició
1. LObservatori estarà compost pel president o presidenta, les vicepresidentes o vicepresidents, la Secretaria i les vocalies.
2. Les vocalies estaran integrades per:
a) Persones investigadores, proposades respectivament pels departaments universitaris amb competències dinvestigació en serveis socials i sociologia de les universitats públiques valencianes. Una per cada departament i universitat que dispose daquests.
b) Una persona proposada per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.
c) Una persona proposada pels col·legis de Treball Social de la Comunitat Valenciana.
d) Una persona proposada pel Col·legi de Politologia i Sociologia de la Comunitat Valenciana.
e) Una persona proposada pel Col·legi de Psicologia de la Comunitat Valenciana.
f) Una persona proposada pel Col·legi dEducadores i Educadors Socials de la Comunitat Valenciana.
g) Una persona proposada per lAssociació Valenciana de Tècniques i Tècnics dIntegració Social.
h) Tres persones proposades per entitats del tercer sector dacció social de la Comunitat Valenciana que gestionen centres, serveis i programes de lSPVSS.
i) Dues persones proposades, respectivament, per les dues organitzacions sindicals més representatives.
j) Dues persones proposades, respectivament, per les dues associacions empresarials o les seues federacions, més representatives en làmbit dels serveis socials.
k) Una persona proposada per lInstitut Valencià dEstadística.
l) Una persona proposada per lInstitut Cartogràfic Valencià.
m) Una persona proposada per cada laboratori de Serveis Socials existent a la Comunitat Valenciana.
n) Una persona proposada per cada càtedra del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials existent en les universitats públiques valencianes.
o) Una persona representant del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials.
p) Una persona que represente el Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana.
q) Una persona que represente lObservatori Valencià de la Salut.
r) Una persona en representació de les entitats del tercer sector dacció social més representatives de persones usuàries.
s) La directora o director general amb competències en matèria dinvestigació en serveis socials de la conselleria competent en matèria de serveis socials.
t) Tres persones funcionàries tècniques proposades per les secretaries autonòmiques amb competències en serveis socials, especialistes, respectivament, en matèries digualtat i diversitat, atenció primària, i planificació i organització del Sistema.
u) Una persona funcionària proposada pel gabinet tècnic de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials.
3. Totes les persones que ocupen les vocalies de lepígraf anterior hauran de comptar amb coneixement, formació i experiència, de caràcter tecnicocientífic, en làmbit dels serveis socials i en estadística o gestió de dades, de manera que es garantisca el rigor i la capacitat danàlisi i estudi científic en les matèries objecte de lObservatori.
Article 33. Suplència
1. En els casos de vacant, malaltia o absència, la presidenta o president serà substituït en la totalitat de les seues atribucions per la persona titular de la Vicepresidència Primera de lObservatori.
2. Les vicepresidències de lObservatori seran substituïdes en els casos de vacant, malaltia o absència, respectivament, per:
a) La Vicepresidència Primera, per la persona triada per a fer-ho entre els membres del Ple.
b) La Vicepresidència Segona, per la persona que designe a aquest efecte la persona titular de la conselleria competent en matèria de serveis socials.
3. Les entitats proponents de les persones membres del Ple de lObservatori han de designar, a més dels seus representants, les persones que els substituiran, que exerciran les seues funcions en absència daquelles. La designació de les persones suplents es realitzarà de manera simultània a la de les representants titulars, aplicant el mateix sistema de designació, i en aquesta es tindrà en compte la necessitat de mantindre la paritat en el Ple en un interval del 40-60 %.
Article 34. Mandat
1. Les persones vocals representants de les entitats que formen part de lObservatori seran nomenades per un màxim de quatre anys, i haurà defectuar-se un nou procediment delecció i nomenament una vegada transcorregut aquest període.
2. El mandat de les persones integrants del Ple de lObservatori podrà expirar abans de finalitzar el seu període de duració en els casos següents:
a) Revocació o cessament acordat per lentitat que el va nomenar.
b) Pèrdua de la condició en virtut de la qual van ser nomenades, en les i els membres que ho van ser per raó del seu càrrec.
c) Renúncia, presentada davant de la Presidència del Ple.
d) Defunció.
e) Resolució ferma, de caràcter judicial o administrativa, que comporte la inhabilitació o suspensió per a càrrecs públics, si és el cas.
3. En els casos previstos en lapartat anterior, les substitucions que hagen de produir-se es faran pel temps que quede del mandat de la persona membre substituïda.
Article 35. Funcions
1. Són funcions de lObservatori:
a) Impulsar i col·laborar en la realització destudis i investigacions, generant un sistema dindicadors que permeten conéixer millor la situació i les condicions de vida de la ciutadania en matèria de serveis socials.
b) Actuar com a òrgan permanent de recollida i anàlisi de la informació disponible en les diverses fonts locals, autonòmiques, nacionals, europees sobre serveis socials.
c) Fomentar i promoure trobades entre professionals i persones expertes, tant en làmbit autonòmic i estatal com internacional, per a facilitar lintercanvi dexperiències, investigacions i treballs en matèria de serveis socials.
d) Divulgar la informació generada de manera accessible i en format adaptat, per a la ciutadania en general i per a professionals de la intervenció, procedent de la investigació, la gestió o altres àmbits científics o tècnics vinculats als serveis socials valencians.
e) Realitzar propostes que, sobre la base dels estudis i les avaluacions realitzades, afavorisquen la presa de decisions sobre les polítiques que es desenvolupen en matèria de serveis socials i sobre noves necessitats socials, i permetre així identificar tendències futures.
f) Facilitar el disseny, el seguiment i lavaluació de les polítiques i les intervencions amb impacte en serveis socials.
g) Impulsar lavaluació de les polítiques en matèria de serveis socials.
h) Donar suport a la presa de decisions basades en levidència científica i el coneixement en làmbit local, supralocal o autonòmic valencià, fent èmfasi en la connexió entre informació i acció.
i) Assessorar la direcció general amb competència en matèria de planificació de serveis socials en lexercici de les seues funcions com a unitat danàlisi, estudi i estadística.
j) Col·laborar amb altres observatoris, organismes i entitats relacionades amb la gestió del coneixement en matèria de serveis socials, a fi daconseguir el millor compliment de les funcions encomanades.
k) Compartir la informació i les dades obtingudes amb lObservatori Valencià de Salut, proporcionant la informació de manera complementària amb lobjectiu principal daprofundir en la millora de la política i gestió pública.
l) Crear un fons de documentació, física i virtual, que afavorisca la promoció dactivitats de formació i informació i estimule lestudi i la investigació en matèria de serveis socials.
m) Analitzar les noves tendències i experiències observades en làmbit autonòmic, estatal i internacional, tant en les polítiques públiques de serveis socials com en el disseny i lorganització dels seus serveis i prestacions.
n) Proposar iniciatives adreçades a millorar la sensibilització i el tractament de la informació sobre els serveis socials en els mitjans de comunicació.
o) Proposar iniciatives en matèria de formació parella persones professionals dels serveis socials.
p) Elaborar un informe anual en matèria de serveis socials que reculla les dades més rellevants de les actuacions dutes a terme.
q) Participar i mantindre relacions de cooperació, coordinació i col·laboració amb altres institucions, organismes i òrgans autonòmics, nacionals i internacionals, de caràcter anàleg, fomentant i promovent trobades.
r) Treballar, col·laborativament i coordinadament, a fi destablir estratègies conjuntes i transversals, de manera estreta i contínua amb el Consell Valencià dInclusió i Drets Socials i el Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana, així com amb els observatoris dInfància i Immigració, el Consell Valencià de les Dones, la resta dobservatoris adscrits a la conselleria competent en matèria de serveis socials, així com amb tots els altres observatoris de caràcter autonòmic que tinguen encomanats àmbits vinculats als drets socials i a la millora de la qualitat de vida de la ciutadania (habitatge, comunicació, salut, justícia, o ocupació, accés a les TIC i bretxa digital, entre daltres).
s) Proposar el disseny dinstruments tècnics de treball dintervenció i avaluació digital i instrumental per a les persones professionals dels serveis socials.
t) Qualsevol altra que se li encomane.
2. En lexercici de totes les seues funcions, i de manera especial en la a, la f, la g, la l, la m i la p, lObservatori haurà de tindre en compte limpacte de gènere i les variables digualtat en la planificació, lexecució i la valoració.
Article 36. Règim de funcionament
1. LObservatori es reunirà, amb caràcter ordinari, quadrimestralment, i amb caràcter extraordinari quan siga convocat per la Presidència o a proposta de la meitat de les persones integrants daquest, que en tot cas hauran de proposar la inclusió de temes en lordre del dia.
2. La convocatòria, el règim de sessions, ladopció dacords i, en general, el funcionament intern, tant del Ple com de la Comissió Permanent, sajustaran al que es dispose en la legislació vigent de caràcter bàsic per als òrgans col·legiats en les administracions públiques.
3. A les reunions del Ple, la Comissió Permanent o les comissions de treball que puguen constituir-se, podran convidar-se, de manera puntual o permanent, les persones físiques o jurídiques que es consideren idònies per raó de la seua activitat o coneixement. Aquestes persones podran ser proposades per qualsevol de les persones membres del Ple i seran acceptades pel mecanisme de votació que sestablisca en el reglament dorganització i funcionament de lObservatori.
4. LObservatori aprovarà el seu reglament dorganització i règim de funcionament.
Article 37. La Comissió Permanent. Composició i funcions
1. La Comissió Permanent de lObservatori estarà composta per:
a) Presidenta o president de lObservatori o persona en qui delegue.
b) Vicepresidentes o vicepresidents de lObservatori.
c) Secretària o secretari de lObservatori.
d) Una persona investigadora, representant dels departaments universitaris amb competències en investigació en serveis socials i sociologia de les universitats públiques valencianes.
e) Una persona que represente la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.
f) Una persona en representació dels col·legis professionals de Treball Social, Politologia i Sociologia, Psicologia, Educadores i Educadors Socials, i de lAssociació de Tècniques i Tècnics dIntegració Social, de làmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
g) Dues persones representants de les entitats del tercer sector dacció social de la Comunitat Valenciana que gestionen centres, serveis i programes de lSPVSS.
h) Una persona que represente lInstitut Valencià dEstadística.
i) Una persona en representació de tots els laboratoris de serveis socials existents a la Comunitat Valenciana.
j) Una persona en representació de les càtedres del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials existents en les universitats públiques valencianes.
k) Tres persones, amb rang mínim de directora o director general, representants respectivament dels àmbits competencials en matèria digualtat i diversitat, atenció primària, i planificació i organització del sistema.
2. Funcions de la Comissió Permanent de lObservatori
a) Preparar les sessions del Ple a través de lassessorament de la Presidència per a fixar lordre del dia de les sessions, recopilar la documentació necessària amb suficient antelació a la celebració i preparar els informes previs dels assumptes que caldrà tractar en el Ple.
b) Dur a terme tot el que siga necessari per a complir els acords del Ple.
c) Desenvolupar els treballs encomanats pel Ple.
d) Presentar i proposar al Ple iniciatives dactuació.
e) Coordinar els treballs de les eventuals comissions de treball de lObservatori.
f) Representar lObservatori en el que es considere necessari.
g) Elaborar un informe anual en matèria de serveis socials que reculla les dades més rellevants de les actuacions realitzades en els serveis socials valencians perquè les aprove el Ple.
h) Emetre i formular propostes i suggeriments en relació amb el funcionament dels serveis socials valencians.
i) Promoure iniciatives en tots els assumptes que consideren dinterés els diferents àmbits dels serveis socials valencians.
j) Conéixer els treballs del Comité dÈtica de lSPVSS, així com del CVIDS.
k) Qualsevol altra que li delegue expressament el Ple.
Article 38. Comissions de treball
1. Es preveu la possibilitat de crear comissions de treball amb una finalitat específica i amb caràcter temporal.
2. El nombre, la composició, les finalitats, els objectius, làmbit dactuació, les funcions, les normes de funcionament i la duració de les comissions de treball són competència del Ple de lObservatori.
3. Les comissions de treball sextingiran una vegada shaja complit el seu objectiu.
4. Les persones que formen part de les comissions de treball seran membres del Ple que decidisquen voluntàriament formar part daquestes a proposta del mateix ple.
5. Les comissions de treball podran comptar amb persones assessores tècniques especialitzades en la matèria a tractar per cada comissió.
Article 39. Drets de les persones membres de lObservatori
Les persones membres del Ple de lObservatori tenen els drets següents:
a) Participar amb veu, exercir el dret al vot i formular el vot particular en les sessions dels òrgans col·legiats, així com expressar el sentit del seu vot i els motius que el justifiquen.
b) Sol·licitar la convocatòria, amb caràcter extraordinari, de lObservatori, en els termes expressats en el seu Reglament de règim intern.
c) Presentar propostes i suggeriments per a inclourels en lordre del dia, així com per a adoptar acords o per a estudiar una determinada matèria.
d) Conéixer, amb lantelació que sassenyale, la convocatòria i lordre del dia de les sessions i tindre a la seua disposició els documents i la informació sobre els temes que hi figuren, així com lacta de la sessió anterior.
e) Formular precs i preguntes.
Article 40. Deures de les persones membres de lObservatori
Les persones membres de lObservatori tenen els deures següents:
1. Assistir a les sessions dels òrgans col·legiats en la composició dels quals participen.
2. Actuar amb el sigil i la reserva oportuns quan així ho exigisca la naturalesa dels assumptes de què es tracte i, especialment, quan afecten els drets a lhonor, a la intimitat personal i familiar i la pròpia imatge de les persones.
3. Actuar de conformitat amb aquest reglament i amb les directrius i les instruccions que, si és el cas, saproven en desplegament daquest.
4. Abstindres en tots els assumptes que afecten interessos personals o interessos directes de les entitats a les quals representen.
Article 41. Indemnitzacions
La participació en lObservatori no comportarà cap retribució. No obstant això, les persones membres del Ple o de les comissions de lObservatori que hagen de desplaçar-se des de la seua localitat de residència per a acudir a les reunions convocades seran indemnitzades per les despeses que aquest fet els ocasione, de conformitat amb les quanties establides per aquest concepte per al personal empleat públic de lAdministració del Consell en la normativa vigent.
TÍTOL IV
Les meses dacció concertada del Sistema Públic
Valencià de Serveis Socials
CAPÍTOL I
La Mesa dAcció Concertada del Sistema Públic
Valencià de Serveis Socials
Article 42. Objecti i adscripció de la Mesa dAcció Concertada del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
La Mesa dAcció Concertada del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials serà lòrgan col·legiat de participació i linstrument de coordinació i col·laboració en el desenvolupament de lacció concertada a la Comunitat Valenciana. Estarà adscrit a la direcció general amb competències en matèria dorganització del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials en la conselleria competent en matèria de serveis socials i comptarà amb una unitat administrativa de suport que es crearà a aquest efecte.
Article 43. Funcions
Corresponen a la Mesa dAcció Concertada les funcions següents:
a) Fer el seguiment de la implantació de lacció concertada en matèria de serveis socials.
b) Formular propostes i recomanacions per a millorar lacció concertada en el marc de lSPVSS.
c) Debatre i conéixer els mòduls econòmics per a garantir un desenvolupament harmònic de lacció concertada en matèria de serveis socials.
d) Deliberar sobre les qüestions que la persona titular de la conselleria competent en matèria de serveis socials en làmbit de lacció concertada sotmeta a la seua consideració.
e) Conéixer les polítiques públiques en matèria dacció concertada, vetlar per lequitat daquestes i generar espais de diàleg en les accions concertades dels sistemes deducació i salut.
f) Promoure el desenvolupament harmònic dels recursos humans en làmbit de lacció concertada a través de propostes dactuació.
Article 44. Composició
La composició de la Mesa dAcció Concertada del Sistema Públic de Serveis Socials estarà integrada per:
1. En representació de la Generalitat:
a) La consellera o conseller competent en matèria de serveis socials, que actuarà com a presidenta o president. Podrà delegar aquestes funcions en un alt càrrec del seu departament amb rang de secretaria autonòmica.
b) La secretària o secretari autonòmic competent en planificació i organització del Sistema, que actuarà com a vicepresidenta o vicepresident i que podrà delegar aquestes funcions en un alt càrrec amb rang de secretaria autonòmica.
c) La directora o director general competent en matèria de gestió i organització del Sistema, que actuarà com a secretària o secretari i que podrà delegar aquestes funcions en un alt càrrec amb rang de direcció general.
2. En representació de les entitats diniciativa social en làmbit de lacció concertada:
a) Un màxim de dos representants per part de les entitats més representatives diniciativa social de cadascun dels sectors de lacció concertada. La representació per part de cada entitat serà dun màxim una persona representant.
b) En cas que no hi haja dues entitats representants de sector, aquesta representació quedarà reduïda a un sol representant, i no es podrà acumular en la mateixa la representativitat.
c) Les persones representants de les entitats diniciativa social hauran de tindre lacord de les entitats integrants de les meses sectorials de participació corresponents i en tot cas hauran de conéixer el concert social i ser-ne partícips.
3. En representació de les organitzacions empresarials en làmbit de lacció concertada:
a) Un màxim de dos representants per part de les organitzacions empresarials de cadascun dels sectors de lacció concertada. La representació per part de cada patronal serà dun màxim dun representant.
b) En cas que no hi haja dues organitzacions empresarials de sector, aquesta representació quedarà reduïda a un sol representant, i no es podrà acumular en aquesta la representativitat.
c) Les persones representants de les organitzacions empresarials seran designades per aquestes i en tot cas tindran representativitat en els convenis de referència del sector i seran participes del concert social.
4. En representació de les organitzacions sindicals en làmbit de lacció concertada:
Quatre representants per part de cadascuna de les organitzacions sindicals més representatives de lacció concertada. Les persones representants de les organitzacions sindicals seran designades per aquestes.
Article 45. Funcionament
1. La Mesa dAcció Concertada shaurà de reunir, almenys, semestralment, a convocatòria de la persona titular de la conselleria competent en matèria de serveis socials, que exercirà les funcions de presidència.
2. Lorganització i el funcionament, així com el règim de substitució de les persones representants de la Mesa dAcció Concertada, es desenvoluparan mitjançant les seues normes de funcionament, que sacordaran en la Mesa dAcció Concertada i que en tot hauran de respectar el que es dispose en la normativa estatal i autonòmica en matèria dòrgans col·legiats i altra normativa vigent en aquesta matèria.
CAPÍTOL II
Meses sectorials de participació de lacció concertada
Article 46. Definició
1. Les meses sectorials de participació de lacció concertada es configuren com a espais de seguiment i participació en matèria dacció concertada. Es generaran tantes meses sectorials com sectors es regulen en lannex del Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa lacció concertada per a la prestació de serveis socials en làmbit de la Comunitat Valenciana per entitats diniciativa social.
2. També es podran agrupar en el cas que es considere adequat, per raó de la matèria o similitud en el seu desenvolupament, a proposta de la Conselleria amb competències en igualtat i polítiques inclusives.
Article 47. Composició i funcions
1. Les meses sectorials de participació estaran integrades per representants de lAdministració amb rang mínim de director/a general, representants de les entitats diniciativa social, representants de les organitzacions empresarials i representants de les organitzacions sindicals. La representació en la mesa sectorial de participació es desenvoluparà mitjançant les normes internes de funcionament i, en tot cas, han de ser entitats i organitzacions amb coneixement i representació en làmbit dactuació de lacció concertada del sector.
2. Les funcions de les meses sectorials seran, entre altres:
a) Impulsar la trobada entre lAdministració de la Generalitat i els actors socials facilitant la comunicació i el coneixement en matèria dacció concertada.
b) Millorar el coneixement sobre les línies generals, els objectius i les iniciatives específiques en el desenvolupament de lacció concertada.
c) Conéixer el desenvolupament i les accions de lacció concertada per sector.
TÍTOL V
Processos participatius en el Sistema Públic
Valencià de Serveis Socials
Article 48. Contingut, metodologia i modalitats dels processos participatius en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
1. A fi de dotar amb eines actuals i deslocalitzades que faciliten el coneixement i laccessibilitat universal a la participació de tota la ciutadania, en condicions equitatives, en lelaboració dels instruments de planificació en matèria de serveis socials, shabilitaran processos de participació en la planificació, la gestió, el seguiment, lorganització, el funcionament i lavaluació dels serveis socials i en tots els processos de desplegament normatiu làmbit dels quals siguen els serveis socials de la Comunitat Valenciana. Tot això, a través de la pàgina web específica establida a aquest efecte.
2. Els processos participatius podran adoptar, entre altres, una de les modalitats següents o més duna:
Fòrum telemàtic.
Jornada de treball o taller en línia.
Jornada de treball, seminari o taller presencial.
3. Els processos participatius inclouran les fases següents:
a) Informació en la qual es donarà a conéixer a la ciutadania el projecte en la participació del qual se la requereix.
b) Debat ciutadà, en el qual es promourà lintercanvi de propostes entre la ciutadania i les administracions públiques.
c) Retorn, en el qual es traslladarà a la ciutadania participant el resultat del procés.
Article 49. Impuls dels processos participatius en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
1. La responsabilitat de posar en marxa i articular aquests processos en el si de lAdministració de la Generalitat es reserva, per als assumptes de planificació general i desplegaments normatius transversals o sistèmics en matèria de serveis socials, a la direcció general amb competències en matèria de formació i investigació de la conselleria competent en matèria de serveis socials, mentre que per a les regulacions normatives de matèries específiques la responsabilitat serà de la direcció general competent en aquesta matèria.
2. Les entitats locals de la Comunitat Valenciana posaran en marxa processos participatius de la manera, amb les modalitats i amb el contingut descrits en larticle anterior.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Disposició addicional primera. Representació equilibrada
En tots els òrgans col·legiats que preveu aquest decret, així com en les respectives comissions específiques permanents i temporals, es garantirà la presència equilibrada de dones i homes, tant respecte de les persones membres titulars com dels suplents. Aquesta paritat haurà de mantindres en una ràtio de 40-60 %. En tot cas, en la composició dels òrgans de participació es garantirà la paritat de gènere i una distribució territorial equitativa.
Disposició addicional segona. Perspectiva i impacte de gènere
En totes les funcions dels òrgans col·legiats que preveu aquest decret relatives a elaboració dinformes, propostes programàtiques, avaluació de polítiques, establiment dindicadors, anàlisi de dades o anàlogues, shaurà de tindre en compte la perspectiva de gènere, així com la seua valoració en matèria dimpacte de gènere, i preveure variables específiques sobre dones i epígrafs específics davaluació dimpacte en igualtat entre homes i dones en tots els informes.
Disposició addicional tercera. Primera reunió del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials
El Consell Valencià dInclusió i Drets Socials haurà de reunir-se per primera vegada, en sessió constitutiva, en el termini de sis mesos des de lentrada en vigor daquest decret.
Disposició addicional quarta. Constitució dels consells locals dinclusió i drets socials de caràcter local
Els Consells Locals dInclusió i Drets Socials de caràcter local es constituiran i celebraran les primeres reunions al llarg dels nou mesos següents a lentrada en vigor daquest decret, i hauran de comunicar-ho a la secretaria autonòmica amb competències en matèria dorganització i planificació del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.
Disposició addicional cinquena. Constitució dels consells locals dinclusió i drets socials de caràcter zonal
Els consells locals dinclusió i drets socials de caràcter zonal es constituiran i celebraran les primeres reunions al llarg dels dotze mesos següents a lentrada en vigor daquest decret, i hauran de comunicar-ho a la secretaria autonòmica amb competències en matèria dorganització i planificació del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.
Disposició addicional sisena. Constitució de lObservatori del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.
LObservatori del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials haurà de constituir-se i reunir-se per primera vegada, en sessió constitutiva, en el termini de sis mesos des de lentrada en vigor daquest decret.
Disposició addicional setena. Mesures daccessibilitat universal
Els consells dinclusió i drets socials, de lObservatori de lSPVSS i de la Mesa dAcció Concertada de lSPVSS, regulats en aquest decret, observaran en el seu règim de funcionament les mesures daccessibilitat universal previstes en la normativa vigent aplicable a les administracions públiques.
Disposició addicional huitena. Protecció de dades de caràcter personal
El tractament de les dades, tant de les persones que formen part dels òrgans previstos en aquest decret i els seus suplents com de les persones que siguen usuàries o que utilitzen els serveis i els beneficis del mateix Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, es durà a terme dacord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Disposició transitòria única. Consells locals de participació existents
Els consells locals de participació en matèria de serveis socials que hagen sigut regulats per la normativa local respectiva sajustaran al que estableix aquest decret en el termini màxim de dotze mesos per als consells locals dinclusió i drets socials, i hauran de comunicar aquesta modificació a la direcció general amb competències en matèria datenció primària.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
1. A lentrada en vigor daquest decret, quedarà derogat el Decret 104/1998, de 21 de juliol, del Govern Valencià, pel qual saprova el Reglament del Consell Valencià de Benestar Social.
2. Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o dun rang inferior que soposen al que disposa aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Modificació de lapartat 4 de la disposició transitòria segona del Decret 38/2020, de 20 de març, del Consell, de coordinació i finançament de latenció primària de serveis socials
4. En el cas que una Diputació Provincial, a lentrada en vigor de les disposicions daquest decret reguladores de la col·laboració financera del contracte programa en lexercici 2023, no haja assumit la totalitat de finançament de les entitats locals del seu àmbit competencial, el seu finançament podrà assumir-lo transitòriament la Generalitat a través del contracte programa, el termini del qual sestendrà, com a màxim, fins al 31 de desembre de 2024.
Segona. Desplegament normatiu
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de serveis socials per a dictar les disposicions necessàries per a desplegar aquest decret.
Tercera. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 16 de desembre de 2022
El president de la Generalitat
XIMO PUIG I FERRER
La vicepresidenta del Consell
i consellera dIgualtat i Polítiques Inclusives.
AITANA MAS MAS