Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDRE 8/2016, de 23 de novembre, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es regulen els comités de bioètica assistencial en l'àmbit dels departaments de salut. [2016/9729]

(DOGV núm. 7931 de 05.12.2016) Ref. Base de dades 009147/2016

ORDRE 8/2016, de 23 de novembre, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es regulen els comités de bioètica assistencial en l'àmbit dels departaments de salut. [2016/9729]
L’article 51 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, va ordenar la creació d’òrgans especialitzats que vetlaren pel correcte compliment dels drets en els centres sanitaris i que assessoraren davant de situacions de conflicte ètic, de manera que quedara, en tot moment, protegida la dignitat de la persona en l’àmbit de la salut.
En aquest sentit, i en desplegament de l’al·ludit article, s’ha publicat el Decret 130/2016, del Consell, de 7 d’octubre de 2016, pel qual es crea i regula el Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana i els comités de bioètica assistencial dels departaments de salut com a òrgans garants dels drets de persones usuàries i pacients del Sistema Valencià de Salut (DOGV 7895, 13.10.2016), i la disposició final primera faculta la persona titular de la Conselleria amb competències en matèria de sanitat per a regular els comités de bioètica assistencial dels departaments de salut, creats en el punt 4, de l’article 1 del mateix decret.

Així, a través de la present ordre es regulen els comités de bioètica assistencial, i la seua finalitat, sense suplantar la responsabilitat de les persones que han de prendre les decisions, és oferir recomanacions que siguen fruit, tant de la seua experiència professional i científica, com de la seua formació en ètica mèdica i vinguen garantides per la deliberació col·legial dels seus membres, protegint i valorant d’aquesta manera, els drets de pacients i professionals, assessorant en l’adopció de decisions complexes. Es tracta de fòrums interdisciplinaris que atendran aquelles situacions que es puguen plantejar en l’entorn sanitari, en les quals es faça necessària l’emissió d’una recomanació, formulada des del prestigi i l’autoritat moral, professional i científica dels seus membres.

D’acord amb el que estableixen l’article 37 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, l’article 4 del Decret 156/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i la disposició final primera del Decret 130/2016 i havent-se realitzat els tràmits d’audiència preceptius, així com l’elaboració dels tràmits pertinents establits en l’article 43 de la Llei 5/1983,

ORDENE

Article 1. Objecte
L’objecte de la present ordre és regular els comités de bioètica assistencial en l’àmbit dels departaments de salut.

Article 2. Concepte i finalitat
1. Els comités de bioètica assistencial en l’àmbit dels departaments de salut es configuren com a òrgans interdisciplinaris de caràcter assessor i consultiu, al servei de professionals, de persones usuàries i de les institucions sanitàries.
2. La finalitat d’aquests comités és:
a) Examinar i assessorar en la resolució de les situacions de conflicte ètic que sorgisquen en el departament de salut/centre sanitari perquè, en qualsevol cas, quede emparada la dignitat de les persones i la qualitat de l’atenció sanitària.
b) Fomentar la difusió de la bioètica entre professionals, pacients i persones usuàries del sistema sanitari públic.

Article 3. Àmbit d’actuació
1. En l’àmbit de l’assistència sanitària pública hi haurà un comité de bioètica assistencial per departament de salut, i el seu àmbit d’actuació és tant l’atenció primària com l’atenció hospitalària i la salut pública.

2. Els comités de bioètica assistencial depenen orgànicament de la direcció del departament de salut, si bé gaudiran de total independència funcional per al millor compliment dels seus fins.
Article 4. Funcions
1. Corresponen als comités de bioètica assistencial les funcions següents:
a) Protecció i sensibilització dels drets de pacients i, per la seua especial rellevància, el relatiu al compliment dels requisits ètics dels consentiments informats.
b) Analitzar, assessorar i facilitar els processos de decisió clínica en situacions que plantegen conflictes ètics entre els seus intervinents: personal sanitari, institucions i pacients, familiars i persones acostades.

c) Proposar a les institucions protocols d’actuació, especialment per a les situacions, que bé per la seua freqüència, o bé pel seu impacte, suposen conflictes ètics.
d) Impulsar la formació i la investigació en bioètica en el departament.
e) Fomentar el coneixement dels dilemes d’ordre bioètic entre professionals de la salut i en la societat.
f) Elevar al Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana les qüestions que, per la seua especial rellevància sanitària o social, o per la seua complexitat, requerisquen un estudi més profund i detallat.
g) Elaboració del reglament de règim intern, per a l’aprovació pel Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana.
h) Aquelles altres funcions que li siguen assignades pel Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana.
2. Les funcions dels comités seran completament independents de les competències, que en assumptes deontològics, corresponguen als respectius col·legis professionals dels seus membres.
3. No és funció dels comités de bioètica assistencial peritar o manifestar-se sobre les denúncies o reclamacions que afecten els aspectes procedimentals tècnics derivats de l’activitat sanitària. També, en cap cas podran emetre juís sobre les eventuals responsabilitats de professionals implicats en els assumptes que se li sotmeten.

Article 5. Composició
1. Els comités de bioètica assistencial, l’actuació dels quals tinga lloc en els departaments de salut dependents de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, han de ser pluridisciplinaris.
2. El comité de bioètica assistencial ha d’estar format per un mínim de nou membres, i hi han d’estar presents:
a) Dos professionals mèdics que exercisquen activitat assistencial en el departament de salut.
b) Un professional farmacèutic que faça la seua activitat en el departament de salut.
c) Dos professionals d’infermeria que exercisquen l’activitat assistencial en el departament de salut.
d) Un/a professional de treball social que exercisca activitat assistencial en el departament de salut.
e) Un/a professional que faça la seua activitat en el Servei d’Atenció i Informació al Pacient (SAIP).
f) Una persona aliena a la institució no vinculada a les professions sanitàries que siga considerada d’interés pel comité de bioètica assistencial.
3. Altres persones la categoria professional de les quals siga considerada d’interés pel comité de bioètica assistencial, i es dóna preferència d’elecció a una persona graduada o equivalent en filosofia, dret o psicologia. Un dels membres que forme part del comité ha de ser al seu torn membre del comité en matèria d’investigació departamental, si n’hi havia, i un altre membre del comité, ha de pertànyer a la Comissió de Qualitat, ambdós referits al Decret 74/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament sobre estructura, organització i funcionament de l’atenció sanitària a la Comunitat Valenciana.

4. Almenys, dos persones, membres del comité de bioètica assistencial, han de tindre una formació de postgrau en bioètica, o acreditada una formació en matèria de bioètica, i és desitjable que tots els membres del comité adquirisquen eixa formació.
5. El personal directiu del departament de salut no podrà formar part del comité de bioètica assistencial.
6. Una vegada aprovat pel Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana el comité triarà, entre els seus membres, una comissió permanent que estarà constituïda, almenys per tres membres, els quals actuaran en situacions d’emergències, que seran determinades en el seu reglament de règim intern de funcionament, que ha d’estar adequat al que preveuen la present ordre i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
7. Els successius nomenaments dels membres, que voluntàriament es presenten, s’efectuaran pel propi comité de bioètica assistencial, atenent al seu reglament de règim intern.
8. Tots els membres del comité seran anomenats pel Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana per un període de quatre anys, transcorregut el qual, es procedirà a la renovació d’un terç dels seus membres, afectant els membres de més antiguitat en el càrrec. La sol·licitud de renovació haurà d’efectuar-se, almenys, amb tres mesos d’antelació a la data d’expiració del mandat, sent preceptiva l’aprovació de la nova composició del comité pel Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana.
9. Ha de procurar-se que hi haja una presència paritària de dones i hòmens, en compliment del que disposa l’article 10 de la Llei 9/2003, de 2 d’abril, de la Generalitat, per a la igualtat entre hòmens i dones.


Article 6. Estructura
1. D’entre els membres dels comités de bioètica assistencial, es designaran les persones que ostentaran el càrrec de la presidència, la vicepresidència i la secretaria. La resta de membres actuaran com a vocals del comité.
2. La persona que ostente el càrrec de la presidència serà triada, per majoria de dos terços dels membres del comité. Una vegada triada, l’ha de nomenar la gerència del departament de salut.
3. Així mateix, han de triar les persones que ostentaran el càrrec de la vicepresidència i la secretaria d’acord amb les majories que assenyalen els seus propis reglaments de règim intern, en els quals s’establirà la periodicitat de renovació d’eixos càrrecs.

Article 7. Funcions de la persona que ocupe la presidència
1. La persona que ocupe la presidència exercirà les següents funcions, atenent el que preveu la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic:
a) Ostentar la representació del comité.
b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i la fixació de l’ordre del dia, tenint en compte, si és el cas, les peticions dels altres membres que hagen sigut formulades amb la suficient antelació.
c) Presidir les sessions, moderar el desenrotllament dels debats i suspendre’ls per causes justificades.
d) Dirimir amb el seu vot els empats, per tal d’adoptar acords.
e) Assegurar el compliment de les lleis.
f) Visar les actes i certificacions dels acords del comité.
g) Exercir totes les altres funcions que siguen inherents a la seua condició de president o presidenta del comité.
2. En cas de vacant, absència o malaltia, o una altra causa legal, la persona que ostente el càrrec de la presidència serà substituïda per la persona que ostente el càrrec de la vicepresidència del comité i, a falta d’això, pel membre del comité de major antiguitat, i si haguera diversos membres amb la mateixa antiguitat, es triarà el de major edat.

Article 8. Funcions de la persona que ocupe la secretaria
1. La persona que ocupe la secretaria vetlarà per la legalitat formal i material de les actuacions de l’òrgan col·legiat, certificarà les seues actuacions i garantirà que els procediments i regles de constitució i adopció d’acords siguen respectades.
2. Exercirà les funcions següents, atenent al que preveu la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic:
a) Assistir a les reunions, amb veu i vot.
b) Efectuar la convocatòria de les sessions de l’òrgan per ordre de la persona que ocupe la presidència, així com les citacions als membres del comité.
c) Rebre els actes de comunicació dels membres amb l’òrgan, siguen notificacions, peticions de dades, rectificacions o qualsevol altra classe d’escrits dels quals haja de tindre coneixement.
d) Preparar el despatx dels assumptes, redactar i autoritzar les actes de les sessions.
e) Expedir certificacions de les consultes, dictàmens i acords aprovats.
f) Totes les altres funcions que siguen inherents a la seua condició de secretari o secretària del comité.

Article 9. Procediment per a la constitució dels comités de bioètica assistencial
1. La constitució dels comités de bioètica assistencial serà iniciada per la gerència del departament de salut, per mitjà d’una sol·licitud dirigida al Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana, a la qual s’ha d’adjuntar la documentació següent:
a) Declaració firmada per la persona que ostente el càrrec de la gerència del departament de salut, en la qual s’especifiquen els mitjans materials i recursos humans que es posen a disposició del comité per a dur a terme les seues funcions.
b) Curriculum vitae dels membres del comité, amb especial menció dels seus coneixements i experiències en bioètica, i que es deixe constància expressa dels membres que tinguen acreditada una formació de postgrau amb el títol de Màster en Bioètica cursat en alguna institució oficial o bé tinguen acreditada una formació en matèria de bioètica.

2. Atenent al que estableix el punt anterior, i després de valorar la sol·licitud, el Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana podrà atorgar l’aprovació del comité de bioètica assistencial.
3. El Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana podrà denegar o revocar, mitjançant una resolució motivada, l’aprovació d’un comité de bioètica assistencial per incompliment del que disposa la present norma o en qualsevol altra que es dicte en desplegament.
4. Després de l’aprovació del comité, qualsevol modificació que es produïsca en la seua composició i règim de funcionament haurà de ser comunicada al Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana en un termini no superior a 30 dies, amb el detall de les causes que van donar lloc a l’esmentada modificació.

Article 10. Funcionament
1. El comité de bioètica assistencial sempre serà convocat per la presidència, amb l’antelació establida en el seu reglament de règim intern, per a facilitar l’estudi del cas i els documents referents.

2. En els casos d’urgència, i de forma excepcional, podrà seguir-se un procediment diferent de l’establit en el punt anterior, de conformitat amb el que establisca el seu reglament de règim intern.
3. El comité es reunirà en sessió ordinària, almenys, quatre vegades a l’any.
4. El comité podrà crear subcomissions per a temes concrets. Així mateix, podrà designar una persona, que per la seua qualificació professional i amb caràcter puntual, puga assessorar el comité quan aquest ho sol·licite. Actuaran amb veu però sense vot.
5. Per a aquells casos l’estudi i resposta dels quals no puguen ser diferits a una reunió ordinària, el comité disposarà d’una comissió permanent, regulada en la seua estructura i funcions pel reglament de règim intern.
6. El comité podrà ser requerit en la seua funció assessora per professionals de la institució, per la mateixa institució i per persones usuàries del sistema sanitari públic:
a) Professionals sanitaris i institució sanitària tindran accés al comité a través de la seua secretaria.
b) Pacients i persones usuàries ho faran a través del Servei d’Atenció i Informació al Pacient (SAIP), el qual tramitarà les sol·licituds.

7. Els acords s’han d’adoptar per majoria no inferior als dos terços de les persones presents. En el supòsit de no aconseguir la majoria, la secretaria en deixarà constància en l’acta. Així mateix, l’acta podrà incorporar les opinions discrepants amb l’acord aconseguit i les abstencions, si n’hi haguera, en atenció del que regula la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
8. El dictamen emés pel comité de bioètica assistencial es remetrà sempre per escrit a qui ho haguera sol·licitat.
9. Els membres i la secretaria del comité garantiran el caràcter confidencial de tota la informació a què tinguen accés i preservaran el secret de les deliberacions dels seus membres.
10. Sense perjuí del que disposa la present ordre, les seues possibles disposicions de desplegament i allò que s’ha regulat en els reglaments de règim intern, els comités ajustaran el seu funcionament al que disposa la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.

Article 11. Utilització dels mitjans electrònics pels òrgans col·legiats

En les actuacions realitzades pels comités de bioètica assistencial, es tindrà en compte el que estableix la disposició addicional segona, del Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament d’Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana.


Article 12. Memòria anual d’activitats dels comités de bioètica assistencial
Cada comité elaborarà una memòria anual de les seues activitats que serà remesa al Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana.


DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Incidència pressupostària
La implantació i posterior desplegament de la present ordre no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats a la conselleria amb competències en matèria de sanitat i, en qualsevol cas, ha de ser atés amb els mitjans personals i materials de l’esmentada conselleria. Així mateix, les persones pertanyents als comités de bioètica assistencial no percebran retribució o compensació econòmica per l’exercici de les seues funcions.


DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Adequació dels comités de bioètica assistencial a la nova normativa
Els comités que estiguen desplegant la seua activitat disposaran del termini de sis mesos, des de l’entrada en vigor de la present ordre, per a adequar la seua composició i règim de funcionament al que disposa l’article 9 d’aquesta norma. No obstant això, els membres que actualment formen part dels comités podran continuar formant-ne part i, per a la renovació, es computarà el temps a partir de la nova aprovació dels dits comités.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions que de la Generalitat, del mateix rang o d’un rang inferior, contradiguen o s’oposen al contingut del que estableix la present ordre.


DISPOSICIÓ FINAL

Entrada en vigor
La present ordre entrarà en vigor l’endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 23 de novembre de 2016

La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,
CARMEN MONTÓN GIMÉNEZ

linea
Mapa web