ORDRE 8/2016, de 23 de novembre, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es regulen els comités de bioètica assistencial en l'àmbit dels departaments de salut. [2016/9729]
(DOGV núm. 7931 de 05.12.2016) Ref. Base de dades 009147/2016
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 06.12.2016 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública Grup temàtic: Legislació Matèries: Organització de l'administració Sanitat Descriptors: Temàtics: reglament intern, bioètica , òrgan col.legiat
ORDRE 8/2016, de 23 de novembre, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es regulen els comités de bioètica assistencial en l'àmbit dels departaments de salut. [2016/9729]
Larticle 51 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, va ordenar la creació dòrgans especialitzats que vetlaren pel correcte compliment dels drets en els centres sanitaris i que assessoraren davant de situacions de conflicte ètic, de manera que quedara, en tot moment, protegida la dignitat de la persona en làmbit de la salut.
En aquest sentit, i en desplegament de lal·ludit article, sha publicat el Decret 130/2016, del Consell, de 7 doctubre de 2016, pel qual es crea i regula el Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana i els comités de bioètica assistencial dels departaments de salut com a òrgans garants dels drets de persones usuàries i pacients del Sistema Valencià de Salut (DOGV 7895, 13.10.2016), i la disposició final primera faculta la persona titular de la Conselleria amb competències en matèria de sanitat per a regular els comités de bioètica assistencial dels departaments de salut, creats en el punt 4, de larticle 1 del mateix decret.
Així, a través de la present ordre es regulen els comités de bioètica assistencial, i la seua finalitat, sense suplantar la responsabilitat de les persones que han de prendre les decisions, és oferir recomanacions que siguen fruit, tant de la seua experiència professional i científica, com de la seua formació en ètica mèdica i vinguen garantides per la deliberació col·legial dels seus membres, protegint i valorant daquesta manera, els drets de pacients i professionals, assessorant en ladopció de decisions complexes. Es tracta de fòrums interdisciplinaris que atendran aquelles situacions que es puguen plantejar en lentorn sanitari, en les quals es faça necessària lemissió duna recomanació, formulada des del prestigi i lautoritat moral, professional i científica dels seus membres.
Dacord amb el que estableixen larticle 37 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, larticle 4 del Decret 156/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual saprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i la disposició final primera del Decret 130/2016 i havent-se realitzat els tràmits daudiència preceptius, així com lelaboració dels tràmits pertinents establits en larticle 43 de la Llei 5/1983,
ORDENE
Article 1. Objecte
Lobjecte de la present ordre és regular els comités de bioètica assistencial en làmbit dels departaments de salut.
Article 2. Concepte i finalitat
1. Els comités de bioètica assistencial en làmbit dels departaments de salut es configuren com a òrgans interdisciplinaris de caràcter assessor i consultiu, al servei de professionals, de persones usuàries i de les institucions sanitàries.
2. La finalitat daquests comités és:
a) Examinar i assessorar en la resolució de les situacions de conflicte ètic que sorgisquen en el departament de salut/centre sanitari perquè, en qualsevol cas, quede emparada la dignitat de les persones i la qualitat de latenció sanitària.
b) Fomentar la difusió de la bioètica entre professionals, pacients i persones usuàries del sistema sanitari públic.
Article 3. Àmbit dactuació
1. En làmbit de lassistència sanitària pública hi haurà un comité de bioètica assistencial per departament de salut, i el seu àmbit dactuació és tant latenció primària com latenció hospitalària i la salut pública.
2. Els comités de bioètica assistencial depenen orgànicament de la direcció del departament de salut, si bé gaudiran de total independència funcional per al millor compliment dels seus fins.
Article 4. Funcions
1. Corresponen als comités de bioètica assistencial les funcions següents:
a) Protecció i sensibilització dels drets de pacients i, per la seua especial rellevància, el relatiu al compliment dels requisits ètics dels consentiments informats.
b) Analitzar, assessorar i facilitar els processos de decisió clínica en situacions que plantegen conflictes ètics entre els seus intervinents: personal sanitari, institucions i pacients, familiars i persones acostades.
c) Proposar a les institucions protocols dactuació, especialment per a les situacions, que bé per la seua freqüència, o bé pel seu impacte, suposen conflictes ètics.
d) Impulsar la formació i la investigació en bioètica en el departament.
e) Fomentar el coneixement dels dilemes dordre bioètic entre professionals de la salut i en la societat.
f) Elevar al Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana les qüestions que, per la seua especial rellevància sanitària o social, o per la seua complexitat, requerisquen un estudi més profund i detallat.
g) Elaboració del reglament de règim intern, per a laprovació pel Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana.
h) Aquelles altres funcions que li siguen assignades pel Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana.
2. Les funcions dels comités seran completament independents de les competències, que en assumptes deontològics, corresponguen als respectius col·legis professionals dels seus membres.
3. No és funció dels comités de bioètica assistencial peritar o manifestar-se sobre les denúncies o reclamacions que afecten els aspectes procedimentals tècnics derivats de lactivitat sanitària. També, en cap cas podran emetre juís sobre les eventuals responsabilitats de professionals implicats en els assumptes que se li sotmeten.
Article 5. Composició
1. Els comités de bioètica assistencial, lactuació dels quals tinga lloc en els departaments de salut dependents de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, han de ser pluridisciplinaris.
2. El comité de bioètica assistencial ha destar format per un mínim de nou membres, i hi han destar presents:
a) Dos professionals mèdics que exercisquen activitat assistencial en el departament de salut.
b) Un professional farmacèutic que faça la seua activitat en el departament de salut.
c) Dos professionals dinfermeria que exercisquen lactivitat assistencial en el departament de salut.
d) Un/a professional de treball social que exercisca activitat assistencial en el departament de salut.
e) Un/a professional que faça la seua activitat en el Servei dAtenció i Informació al Pacient (SAIP).
f) Una persona aliena a la institució no vinculada a les professions sanitàries que siga considerada dinterés pel comité de bioètica assistencial.
3. Altres persones la categoria professional de les quals siga considerada dinterés pel comité de bioètica assistencial, i es dóna preferència delecció a una persona graduada o equivalent en filosofia, dret o psicologia. Un dels membres que forme part del comité ha de ser al seu torn membre del comité en matèria dinvestigació departamental, si nhi havia, i un altre membre del comité, ha de pertànyer a la Comissió de Qualitat, ambdós referits al Decret 74/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual saprova el Reglament sobre estructura, organització i funcionament de latenció sanitària a la Comunitat Valenciana.
4. Almenys, dos persones, membres del comité de bioètica assistencial, han de tindre una formació de postgrau en bioètica, o acreditada una formació en matèria de bioètica, i és desitjable que tots els membres del comité adquirisquen eixa formació.
5. El personal directiu del departament de salut no podrà formar part del comité de bioètica assistencial.
6. Una vegada aprovat pel Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana el comité triarà, entre els seus membres, una comissió permanent que estarà constituïda, almenys per tres membres, els quals actuaran en situacions demergències, que seran determinades en el seu reglament de règim intern de funcionament, que ha destar adequat al que preveuen la present ordre i la Llei 40/2015, d1 doctubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
7. Els successius nomenaments dels membres, que voluntàriament es presenten, sefectuaran pel propi comité de bioètica assistencial, atenent al seu reglament de règim intern.
8. Tots els membres del comité seran anomenats pel Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana per un període de quatre anys, transcorregut el qual, es procedirà a la renovació dun terç dels seus membres, afectant els membres de més antiguitat en el càrrec. La sol·licitud de renovació haurà defectuar-se, almenys, amb tres mesos dantelació a la data dexpiració del mandat, sent preceptiva laprovació de la nova composició del comité pel Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana.
9. Ha de procurar-se que hi haja una presència paritària de dones i hòmens, en compliment del que disposa larticle 10 de la Llei 9/2003, de 2 dabril, de la Generalitat, per a la igualtat entre hòmens i dones.
Article 6. Estructura
1. Dentre els membres dels comités de bioètica assistencial, es designaran les persones que ostentaran el càrrec de la presidència, la vicepresidència i la secretaria. La resta de membres actuaran com a vocals del comité.
2. La persona que ostente el càrrec de la presidència serà triada, per majoria de dos terços dels membres del comité. Una vegada triada, lha de nomenar la gerència del departament de salut.
3. Així mateix, han de triar les persones que ostentaran el càrrec de la vicepresidència i la secretaria dacord amb les majories que assenyalen els seus propis reglaments de règim intern, en els quals sestablirà la periodicitat de renovació deixos càrrecs.
Article 7. Funcions de la persona que ocupe la presidència
1. La persona que ocupe la presidència exercirà les següents funcions, atenent el que preveu la Llei 40/2015, d1 doctubre, de Règim Jurídic del Sector Públic:
a) Ostentar la representació del comité.
b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i la fixació de lordre del dia, tenint en compte, si és el cas, les peticions dels altres membres que hagen sigut formulades amb la suficient antelació.
c) Presidir les sessions, moderar el desenrotllament dels debats i suspendrels per causes justificades.
d) Dirimir amb el seu vot els empats, per tal dadoptar acords.
e) Assegurar el compliment de les lleis.
f) Visar les actes i certificacions dels acords del comité.
g) Exercir totes les altres funcions que siguen inherents a la seua condició de president o presidenta del comité.
2. En cas de vacant, absència o malaltia, o una altra causa legal, la persona que ostente el càrrec de la presidència serà substituïda per la persona que ostente el càrrec de la vicepresidència del comité i, a falta daixò, pel membre del comité de major antiguitat, i si haguera diversos membres amb la mateixa antiguitat, es triarà el de major edat.
Article 8. Funcions de la persona que ocupe la secretaria
1. La persona que ocupe la secretaria vetlarà per la legalitat formal i material de les actuacions de lòrgan col·legiat, certificarà les seues actuacions i garantirà que els procediments i regles de constitució i adopció dacords siguen respectades.
2. Exercirà les funcions següents, atenent al que preveu la Llei 40/2015, d1 doctubre, de Règim Jurídic del Sector Públic:
a) Assistir a les reunions, amb veu i vot.
b) Efectuar la convocatòria de les sessions de lòrgan per ordre de la persona que ocupe la presidència, així com les citacions als membres del comité.
c) Rebre els actes de comunicació dels membres amb lòrgan, siguen notificacions, peticions de dades, rectificacions o qualsevol altra classe descrits dels quals haja de tindre coneixement.
d) Preparar el despatx dels assumptes, redactar i autoritzar les actes de les sessions.
e) Expedir certificacions de les consultes, dictàmens i acords aprovats.
f) Totes les altres funcions que siguen inherents a la seua condició de secretari o secretària del comité.
Article 9. Procediment per a la constitució dels comités de bioètica assistencial
1. La constitució dels comités de bioètica assistencial serà iniciada per la gerència del departament de salut, per mitjà duna sol·licitud dirigida al Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana, a la qual sha dadjuntar la documentació següent:
a) Declaració firmada per la persona que ostente el càrrec de la gerència del departament de salut, en la qual sespecifiquen els mitjans materials i recursos humans que es posen a disposició del comité per a dur a terme les seues funcions.
b) Curriculum vitae dels membres del comité, amb especial menció dels seus coneixements i experiències en bioètica, i que es deixe constància expressa dels membres que tinguen acreditada una formació de postgrau amb el títol de Màster en Bioètica cursat en alguna institució oficial o bé tinguen acreditada una formació en matèria de bioètica.
2. Atenent al que estableix el punt anterior, i després de valorar la sol·licitud, el Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana podrà atorgar laprovació del comité de bioètica assistencial.
3. El Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana podrà denegar o revocar, mitjançant una resolució motivada, laprovació dun comité de bioètica assistencial per incompliment del que disposa la present norma o en qualsevol altra que es dicte en desplegament.
4. Després de laprovació del comité, qualsevol modificació que es produïsca en la seua composició i règim de funcionament haurà de ser comunicada al Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana en un termini no superior a 30 dies, amb el detall de les causes que van donar lloc a lesmentada modificació.
Article 10. Funcionament
1. El comité de bioètica assistencial sempre serà convocat per la presidència, amb lantelació establida en el seu reglament de règim intern, per a facilitar lestudi del cas i els documents referents.
2. En els casos durgència, i de forma excepcional, podrà seguir-se un procediment diferent de lestablit en el punt anterior, de conformitat amb el que establisca el seu reglament de règim intern.
3. El comité es reunirà en sessió ordinària, almenys, quatre vegades a lany.
4. El comité podrà crear subcomissions per a temes concrets. Així mateix, podrà designar una persona, que per la seua qualificació professional i amb caràcter puntual, puga assessorar el comité quan aquest ho sol·licite. Actuaran amb veu però sense vot.
5. Per a aquells casos lestudi i resposta dels quals no puguen ser diferits a una reunió ordinària, el comité disposarà duna comissió permanent, regulada en la seua estructura i funcions pel reglament de règim intern.
6. El comité podrà ser requerit en la seua funció assessora per professionals de la institució, per la mateixa institució i per persones usuàries del sistema sanitari públic:
a) Professionals sanitaris i institució sanitària tindran accés al comité a través de la seua secretaria.
b) Pacients i persones usuàries ho faran a través del Servei dAtenció i Informació al Pacient (SAIP), el qual tramitarà les sol·licituds.
7. Els acords shan dadoptar per majoria no inferior als dos terços de les persones presents. En el supòsit de no aconseguir la majoria, la secretaria en deixarà constància en lacta. Així mateix, lacta podrà incorporar les opinions discrepants amb lacord aconseguit i les abstencions, si nhi haguera, en atenció del que regula la Llei 40/2015, d1 doctubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
8. El dictamen emés pel comité de bioètica assistencial es remetrà sempre per escrit a qui ho haguera sol·licitat.
9. Els membres i la secretaria del comité garantiran el caràcter confidencial de tota la informació a què tinguen accés i preservaran el secret de les deliberacions dels seus membres.
10. Sense perjuí del que disposa la present ordre, les seues possibles disposicions de desplegament i allò que sha regulat en els reglaments de règim intern, els comités ajustaran el seu funcionament al que disposa la Llei 40/2015, d1 doctubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
Article 11. Utilització dels mitjans electrònics pels òrgans col·legiats
En les actuacions realitzades pels comités de bioètica assistencial, es tindrà en compte el que estableix la disposició addicional segona, del Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual saprova el Reglament dAdministració Electrònica de la Comunitat Valenciana.
Article 12. Memòria anual dactivitats dels comités de bioètica assistencial
Cada comité elaborarà una memòria anual de les seues activitats que serà remesa al Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència pressupostària
La implantació i posterior desplegament de la present ordre no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats a la conselleria amb competències en matèria de sanitat i, en qualsevol cas, ha de ser atés amb els mitjans personals i materials de lesmentada conselleria. Així mateix, les persones pertanyents als comités de bioètica assistencial no percebran retribució o compensació econòmica per lexercici de les seues funcions.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única. Adequació dels comités de bioètica assistencial a la nova normativa
Els comités que estiguen desplegant la seua activitat disposaran del termini de sis mesos, des de lentrada en vigor de la present ordre, per a adequar la seua composició i règim de funcionament al que disposa larticle 9 daquesta norma. No obstant això, els membres que actualment formen part dels comités podran continuar formant-ne part i, per a la renovació, es computarà el temps a partir de la nova aprovació dels dits comités.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions que de la Generalitat, del mateix rang o dun rang inferior, contradiguen o soposen al contingut del que estableix la present ordre.
DISPOSICIÓ FINAL
Entrada en vigor
La present ordre entrarà en vigor lendemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 23 de novembre de 2016
La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,
CARMEN MONTÓN GIMÉNEZ