![diari](img/diari.gif)
DECRET 72/2021, de 21 de maig, del Consell, d'organització de l'orientació educativa i professional en el sistema educatiu valencià. [2021/6157]
(DOGV núm. 9099 de 03.06.2021) Ref. Base de dades 005413/2021
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport Grup temàtic: Legislació Matèries: Educació Descriptors: Temàtics: accés a l'educació, administració regional, legislació escolar, planificació educativa, política educativa , monografies
DECRET 72/2021, de 21 de maig, del Consell, d'organització de l'orientació educativa i professional en el sistema educatiu valencià. [2021/6157]
Índex
Títol I. Disposicions generals
Article 1. Objecte
Article 2. Àmbit daplicació
Article 3. Estructura de lorientació educativa i professional
Títol II. Organització de lorientació educativa i professional
Capítol I. Lacció tutorial i lorientació educativa
Article 4. Acció tutorial i orientació educativa
Capítol II. Els equips dorientació educativa
Article 5. Equips dorientació educativa
Article 6. Funcions de lequip dorientació educativa
Capítol III. Els departaments dorientació educativa i professional
Article 7. Departaments dorientació educativa i professional
Article 8. Funcions del departament dorientació educativa i professional
Article 9. Direcció del departament dorientació educativa i professional
Capítol IV. La coordinació externa dels equips dorientació educativa i els departaments dorientació educativa i professional
Article 10. Agrupacions dorientació de zona
Article 11. Coordinació territorial de lorientació
Capítol V. Les unitats especialitzades dorientació
Article 12. Unitats especialitzades dorientació
Article 13. Funcions de les unitats especialitzades dorientació
Article 14. Personal de les unitats especialitzades dorientació
Article 15. Direcció de la unitat especialitzada dorientació
Article 16. Secretaria-habilitació de la unitat especialitzada dorientació
Títol III. La planificació de lorientació educativa i professional
Article 17. Pla general dorientació educativa i professional i dacció tutorial
Disposicions addicionals
Primera. Serveis psicopedagògics escolars
Segona. Gabinets psicopedagògics municipals
Tercera. Gabinets psicopedagògics autoritzats en centres privats concertats
Quarta. Centres privats concertats
Cinquena. Zones geogràficament aïllades i medi rural
Sisena. Unitats datenció i intervenció del Pla PREVI
Setena. Centres deducació especial com a centres de recursos
Huitena. Canvis de denominació
Novena. Incidència pressupostària
Disposicions transitòries
Primera. Audició i llenguatge i orientació educativa en centres privats concertats
Segona. Personal no docent adscrit als serveis psicopedagògics escolars
Disposició derogatòria
Única. Derogació normativa
Disposicions finals
Primera. Desenvolupament reglamentari
Segona. Difusió i supervisió de la norma
Tercera. Modificació de lOrdre 33/2018, de 10 dagost, de la Conselleria dEducació, Investigació, Cultura i Esport
Quarta. Entrada en vigor
I
La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, deducació, disposa que els poders públics prestaran una atenció prioritària al conjunt de factors que afavoreixen la qualitat de lensenyament, entre els quals es troba lorientació educativa i professional amb perspectiva de gènere i inclusiva, com un dret bàsic de lalumnat i un mitjà necessari per a lassoliment duna formació personalitzada, que propicie una educació integral en coneixements, destreses i valors. Així doncs, lorientació i lacció tutorial acompanyen lalumnat en el procés educatiu, individual i col·lectiu, al llarg de totes les etapes educatives.
La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, en el títol III, planteja un model dinformació i dorientació professional integrat i de qualitat en les etapes educatives inicials, en els centres educatius del sistema i en els centres integrats públics de formació professional.
La Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties de la infància i adolescència reconeix els drets de la infància i ladolescència i el principi de corresponsabilitat de tota la societat, les administracions públiques i les famílies, com també lestabliment del marc normatiu que defineix les polítiques públiques en aquest àmbit i la distribució de competències i mesures de coordinació daquestes polítiques.
El Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis dequitat i dinclusió en el sistema educatiu valencià, dedica el capítol cinqué a lorientació educativa, psicopedagògica i professional en el marc de lescola inclusiva, que sestructura i sorganitza en diferents nivells dactuació, en què els professionals treballen de manera coordinada.
El Decret 252/2019, de 29 de novembre, del Consell, de regulació de lorganització i el funcionament dels centres públics que imparteixen ensenyaments dEducació Secundària Obligatòria, Batxillerat i Formació Professional, estableix lestructura i les funcion dels departaments dorientació acadèmica i professional com a òrgans de coordinació docent en els quals sarticulen les funcions dorientació i tutoria, així com una oferta curricular adaptada i diversificada.
El Decret 253/2019, de 29 de novembre, del Consell, de regulació de lorganització i el funcionament dels centres públics que imparteixen ensenyaments dEducació Infantil o dEducació Primària, atribueix determinades tasques als equips dorientació educativa i psicopedagògica de la zona.
El Decret 173/2020, de 30 doctubre, del Consell, daprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria dEducació, Cultura i Esport, atribueix a la Direcció General dInclusió Educativa, entre altres, la competència dordenar i gestionar els serveis especialitzats dorientació educativa, psicopedagògica i professional, així com el suport als centres educatius i a altres organismes amb competències en aquesta matèria.
II
Lescola actual està sotmesa a noves exigències i demandes, que són el reflex duna societat diversa i globalitzada en què els canvis socials, econòmics i productius succeïxen a un ritme ràpid. Aquesta realitat comporta que els centres educatius estiguen sotmesos a processos dadaptació constant, però també que participen com a agents transformadors, contribuint a leliminació de les barreres existents en els diferents contextos i creant les oportunitats perquè tot lalumnat puga accedir i romandre en el sistema educatiu en condicions digualtat i dequitat, tinga èxit en els estudis i millore la seua inserció sociolaboral, posant especial atenció a lalumnat que es troba en situació de major vulnerabilitat i en risc dexclusió.
Aquests processos de transformació requereixen, duna banda, el compromís i el lideratge dels equips directius, que treballen conjuntament amb la comunitat educativa i els agents de lentorn, i daltra, que les polítiques educatives tinguen com a referent els mateixos centres i el seu context pròxim, implementant actuacions de caràcter global y multisectorial.
En aquests escenaris canviants, lorientació educativa i professional constitueix un dels pilars essencials, en tant que facilita que les persones adquirisquen les competències necessàries per a desenvolupar el seu projecte de vida i professional, gestionar les decisions amb autonomia, adaptar-se amb èxit als canvis, previstos i imprevistos, que poden produir-se en els diferents àmbits i al llarg de la vida, i reconéixer i aprofitar les oportunitats que sels presenten.
Daquesta manera, lorientació educativa i professional esdevé un factor clau que afavoreix la qualitat de lensenyament, com un dret bàsic que sha de posar a labast de la totalitat de lalumnat al llarg del seu procés formatiu, des de les etapes inicials, i com una tasca col·lectiva, que implica la necessària col·laboració entre els diferents agents, amb especial consideració de les famílies.
Aquest enfocament requereix que lorientació educativa i professional estiga contextualitzada a les diferents realitats i necessitats existents, que es planifique i es desenvolupe des dels centres educatius en tots els nivells de resposta i al llarg de les diferents etapes, que forme part de la funció docent i que sintegre en el procés educatiu a través dels diferents plans, programes i àmbits dactuació: la docència, la tutoria i lorientació especialitzada, en col·laboració amb tota la comunitat educativa i els agents de lentorn.
III
Aquesta nova organització de lorientació educativa i professional ha destar en consonància també amb els models deducació inclusiva i dorientació per a la vida, cosa que implica tindre en consideració els aspectes generals següents:
1. Donar suport al procés de transformació dels centres cap a una educació de qualitat, inclusiva i equitativa per a tot lalumnat, amb el propòsit de promoure i aconseguir canvis consistents en les seues cultures, polítiques i pràctiques.
2. Posar el focus de la intervenció en el conjunt del centre, contribuint al benestar de la comunitat educativa i al procés de millora de lorganització.
3. Actuar des duna perspectiva educativa i de drets, i no des duna perspectiva mèdica o essencialista, que se centre en la identificació i leliminació de les barreres presents en el context escolar i sociocultural i en la dinamització dels recursos que augmenten la capacitat dels centres educatius per a respondre de forma inclusiva a la diversitat, perquè tot lalumnat puga aconseguir un desenvolupament integral i equilibrat de totes les seues capacitats.
4. Garantir que les experiències daprenentatge de tot lalumnat es planifiquen i es desenvolupen de forma personalitzada, implicant-lo en la presa de decisions i posant el focus no només en les seues necessitats i interessos, sinó també en les seues fortaleses i possibilitats de progrés.
5. Adoptar una perspectiva ecològica-sistèmica, que faça possible la participació en cada nivell de resposta de tots els agents implicats, interns i externs, a través dinteraccions simètriques i cooperatives.
6. Desenvolupar un sistema dorientació professional ajustat i eficaç, que contribuïsca a la consideració de tot tipus dopcions formatives i professionals i que fomente la igualtat efectiva de dones i homes.
IV
En el sistema educatiu valencià, fins al moment actual, han coexistit estructures de lorientació educativa i professional clarament diferenciades entre les diferents etapes. Així, els centres deducació infantil i primària han comptat amb la intervenció dels serveis psicopedagògics escolars de titularitat de la Generalitat, com a equips de sector externs als centres, i amb els gabinets psicopedagògics municipals dependents dajuntaments, mancomunitats de municipis i entitats locals menors. Els centres deducació secundària, per altra banda, disposen de departaments dorientació acadèmica i professional com a equips interns.
Si bé és cert i cal reconéixer que els serveis psicopedagògics escolars han desenvolupat un treball amb alts nivells de qualitat i professionalitat, els reptes que ha dafrontar lescola actual requereixen avançar cap a noves formes dorganització, amb lobjectiu dimplantar un sistema integrat de lorientació al llarg de totes les etapes educatives que implique les diferents administracions, serveis i agents de lorientació, tot aprofitant els avantatges i lexperiència acumulada de totes les estructures.
En la nova organització que estableix aquest decret, els equips dorientació educativa, en les etapes deducació infantil i primària, i els departaments dorientació educativa i professional, en educació secundària, com a òrgans de coordinació interprofessional, contribuïxen a dinamitzar els canvis i les transformacions des de dins del centre, sense renunciar a les xarxes externes de coordinació i de suport a la seua intervenció.
Les agrupacions dorientació de zona interconnecten els equips dorientació educativa i els departaments dorientació educativa i professional, facilitant així els processos de transició i lestabliment de línies conjuntes dactuació que promoguen la prevenció i el desenvolupament integral de lalumnat des de la infància i lacompanyament al llarg del seu procés formatiu. Complementàriament, les coordinacions periòdiques amb altres professionals dins dun mateix àmbit territorial possibiliten la cohesió, el treball horitzontal, lintercanvi dinformació, experiències i recursos, la formació especialitzada, lestabliment destratègies de gestió conjunta i lenriquiment professional.
Les unitats especialitzades dorientació, juntament amb la inspecció deducació, els centres deducació especial com a centres de recursos, la xarxa de centres de formació, innovació i recursos per al professorat (CEFIRE) i els diferents dispositius de lentorn sociocomunitari, ofereixen assessorament, intervenció i recursos complementaris a les intervencions que, des de la proximitat, realitzen els equips dorientació educativa i els departaments dorientació educativa i professional.
V
Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de lAdministració de la Generalitat per a lany 2021, i desenvolupa lobjectiu operatiu 3.2.14 del Pla Valencià dInclusió i Cohesió Social 2017-2022 (Pla VICS): redefinir el model dorientació educativa, a partir de lanàlisi de lactual model per a millorar la seua qualitat i eficiència; i garantir la coherència de les actuacions orientadores al llarg de totes les etapes educatives i a linici previ de lescolarització.
En la tramitació daquest decret shan seguit els principis de bona regulació, recollits en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
Pel que fa al principi de necessitat i eficàcia, la norma, com sha exposat, respon a la necessitat destablir una estructura de lorientació que estiga integrada en els centres docents i done continuïtat a lorientació al llarg de tot el procés formatiu de lalumnat.
Quant al principi de proporcionalitat, la norma conté la regulació adequada i imprescindible i estableix les obligacions necessàries a fi datendre lobjectiu que es persegueix.
La disposició compleix també el principi de seguretat jurídica, semmarca en la resta de lordenament jurídic i respon al repartiment competencial establit en la Constitució Espanyola i en lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana.
El principi de transparència sha garantit mitjançant els processos de consulta, audiència i informació públiques i la negociació de la norma en tots els àmbits de participació: mesa sectorial deducació, mesa tècnica de funció pública, comissió de seguiment del document sobre la implantació de la reforma educativa en els centres concertats, mesa de mares i pares i Consell Escolar de la Comunitat Valenciana.
En relació amb al principi deficiència, la disposició regula la creació destructures dorientació educativa i professional que actuen de forma interconnectada i complementària, en diferents nivells despecialització, la qual cosa fa possible un treball més coordinat i un millor aprofitament dels recursos disponibles.
Per tot això exposat, dacord amb el que es disposa en larticle 28 c) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, amb linforme previ del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, a proposta del conseller dEducació, Cultura i Esport, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 21 de maig de 2021,
DECRETE
TÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
Aquest decret té per objecte regular lorganització de lorientació educativa i professional en el sistema educatiu valencià, perquè, des dun vessant de drets, inclusiva, intercultural, amb perspectiva de gènere i de forma cooperativa entre tots els agents implicats, contribuïsca a loptimització dels processos de desenvolupament personal, social, emocional, acadèmic i professional de lalumnat, garantisca lorientació al llarg de tot litinerari formatiu i acompanye els centres docents en el procés de transformació cap a la inclusió.
Article 2. Àmbit daplicació
Làmbit daplicació daquest decret són els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris.
Article 3. Estructura de lorientació educativa i professional
Lorientació educativa i professional sestructura en quatre tipus dintervenció, dacord amb les seues característiques i els equips que hi participen:
1. El primer tipus dintervenció correspon als equips educatius dels centres docents, coordinats pel professorat tutor dels diferents grups dalumnat, i es du a terme a través de la docència i la tutoria.
2. El segon tipus dintervenció el constitueixen els equips dorientació educativa dels centres docents deducació infantil i primària i deducació especial de titularitat de la Generalitat i els departaments dorientació educativa i professional dels centres docents deducació secundària sostinguts amb fons públics, que ofereixen un suport especialitzat a lalumnat, al professorat i a les famílies.
3. El tercer tipus dintervenció el realitzen les agrupacions dorientació de zona, les quals interconnecten els equips dorientació educativa i els departaments dorientació educativa i professional, a fi de garantir lorientació al llarg de les diferents etapes, alhora que interactuen amb les institucions de lentorn sociocomunitari pròxim.
4. El quart tipus dintervenció el conformen les unitats especialitzades dorientació, que donen suport extern als centres docents, als equips dorientació educativa, als departaments dorientació educativa i professional i a les agrupacions dorientació de zona.
TÍTOL II
Organització de lorientació educativa i professional
CAPÍTOL I
Lacció tutorial i lorientació educativa
Article 4. Acció tutorial i orientació educativa
1. La tutoria, en col·laboració amb les famílies, i lorientació educativa, acadèmica i professional són funcions del professorat, que han de realitzar-se de forma cooperativa amb els equips dorientació educativa i els departaments dorientació educativa i professional, dacord amb els criteris fixats pel claustre i allò que disposen els decrets que regulen lorganització i el funcionament dels diferents ensenyaments.
2. Els plans, programes i línies dactuació del projecte educatiu han dincloure, de forma transversal, lorientació educativa i professional i latenció personalitzada a les situacions de major vulnerabilitat, posant especial èmfasi en linici de lescolarització i en els moments de transició.
3. En la concreció curricular de cadascuna de les etapes i en les unitats didàctiques de les programacions de les diferents assignatures, el professorat ha dincorporar i desenvolupar projectes i activitats que contribuïsquen al desenvolupament de lorientació educativa i professional de tot lalumnat, com a eina que afavoreix el desenvolupament integral i la presa de decisions personals, acadèmiques i professionals lliures de biaixos de gènere i de prejudicis de qualsevol tipus, així com ladquisició de les competències necessàries per a la gestió del projecte de vida i, posteriorment, de la carrera professional.
4. Des de les actuacions dorientació educativa i professional i els plans dacció tutorial de totes les etapes, el professorat tutor, amb el conjunt de lequip educatiu, ha de participar també en el procés didentificació de les barreres a la inclusió i de les necessitats de lalumnat per a oferir la resposta més adequada en cada cas, amb la participació del mateix alumnat, de les famílies i dels agents socials, les organitzacions, les institucions i les associacions de lentorn, com a elements clau per a previndre els mecanismes dexclusió.
CAPÍTOL II
Els equips dorientació educativa
Article 5. Equips dorientació educativa
1. Els centres docents de titularitat de la Generalitat que imparteixen ensenyaments deducació infantil i primària i deducació especial disposaran dequips dorientació educativa, els quals tindran la consideració dòrgans de coordinació.
2. Els equips dorientació educativa dels centres deducació infantil i primària de titularitat de la Generalitat estaran constituïts pel professorat de lespecialitat dorientació educativa i pel personal especialitzat de suport, docent i no docent, que intervé en el centre.
3. Els equips dorientació educativa dels centres deducació especial de titularitat de la Generalitat estaran constituïts pel professorat de lespecialitat dorientació educativa i una persona de la plantilla, designada per la direcció del centre, per cada una de les especialitats següents: pedagogia terapèutica, audició i llenguatge, educadora deducació especial i fisioteràpia, així com pel personal de làmbit social i sanitari que intervé en el centre.
4. La persona coordinadora digualtat i convivència podrà participar, a criteri de la direcció del centre, en les reunions de lequip dorientació educativa, amb la finalitat de cooperar, planificar i donar suport a les actuacions que, en aquest àmbit, es desenvolupen en el centre, en coherència amb el pla digualtat i convivència, dacord amb el pla director de coeducació i els plans digualtat impulsats per la Generalitat que siguen aplicables.
5. Quan siga necessari, per la naturalesa dels temes a tractar, les famílies, les entitats diniciativa social i els agents externs de suport a lorientació i a la inclusió podran participar en les reunions de coordinació de lequip dorientació educativa.
6. Lequip dorientació educativa actuarà sota la supervisió de la direcció destudis.
7. El professorat de lespecialitat dorientació educativa formarà part del claustre del centre al qual està adscrit.
Article 6. Funcions de lequip dorientació educativa
Els equips dorientació educativa tindran les funcions següents:
a) Cooperar en la planificació, el desenvolupament i lavaluació de les actuacions dorientació educativa i professional i dacció tutorial, que incorporen la perspectiva de gènere i tinguen en compte la diversitat de tot lalumnat.
b) Assessorar i cooperar amb els equips educatius, amb les figures de coordinació i amb els òrgans de govern, de coordinació docent i de participació dels centres docents en:
1r. El procés didentificació de les barreres que estan presents en el context escolar, familiar i sociocomunitari, així com en la planificació, el desenvolupament i lavaluació dactuacions i programes que contribuïsquen a eliminar-les, posant especial atenció en aquells que tinguen un caràcter preventiu.
2n. Lorganització dels suports personals i materials perquè augmenten la capacitat del centre per a respondre de manera eficaç a la diversitat i asseguren laccés de tot lalumnat a lorientació educativa i a les experiències educatives comunes.
3r. Laccessibilitat dels entorns i dels materials didàctics i curriculars, incloent-hi el procés delaboració de les programacions didàctiques, en els diferents nivells de concreció, dacord amb els principis del disseny universal i laccessibilitat.
4t. La prevenció i la detecció primerenca de les dificultats daprenentatge, de les necessitats de suport i de les situacions de desigualtat o desavantatge, així com lorganització i el seguiment de les mesures que ajuden a superar-les i a compensar les situacions i circumstàncies que les produeixen.
5é. La planificació, el desenvolupament i lavaluació dactuacions de promoció de la igualtat i la convivència i la intervenció en els procediments derivats dels diferents protocols: absentisme, atenció sanitària, prevenció de la violència i desprotecció, acollida de lalumnat nouvingut o desplaçat i tots aquells que dispose ladministració per afavorir la inclusió de lalumnat.
6é. La planificació, el desenvolupament i lavaluació dels processos dacollida a linici de lescolarització i de transició entre etapes i modalitats descolarització, i en el cas dels centres deducació especial, també en els processos de transició a la vida adulta i dinserció sociolaboral.
7é. Lorganització i el desenvolupament del programa daccions formatives del centre, els projectes dinvestigació i innovació i les actuacions de sensibilització dirigides als equips educatius, lalumnat, les famílies i lentorn sociocomunitari.
c) Participar en lavaluació sociopsicopedagògica i cooperar amb els equips educatius en el disseny, desenvolupament, seguiment i avaluació de les mesures de resposta que sen deriven i dels plans dactuació personalitzats, facilitant lassessorament i acompanyament necessari a les famílies i a lalumnat, recollint la seua opinió, fent-los partícips en el procés, en la presa de decisions i en la consecució dels objectius planificats.
d) Col·laborar amb la direcció del centre en la tramitació de les mesures de resposta educativa per a la inclusió que requerisquen lautorització de lAdministració educativa, i amb aquesta i el professorat, en el registre en els sistemes de gestió de les dades de lalumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i de compensació de desigualtats.
e) Donar suport a lalumnat que ho requerisca mitjançant un acompanyament que en reforce lajust personal, el sentit de pertinença al centre i al grup classe i lassoliment dels aprenentatges.
f) Orientar les famílies i acordar pautes que contribuïsquen a millorar el desenvolupament personal, intel·lectual, acadèmic, social i emocional de les seues filles i els seus fills.
g) Participar en les sessions davaluació dels diferents cursos de les etapes corresponents.
h) Transmetre i recollir, dacord amb la normativa vigent, la informació educativa de lalumnat que requereix una resposta personalitzada, entre les diferents estructures de lorientació educativa i professional, els serveis i institucions de lentorn implicades i els serveis públics de ladministració local, autonòmica o estatal.
i) Establir i coordinar accions conjuntes amb els agents externs i els serveis educatius, sanitaris, socials, dinfància, culturals i laborals de lentorn que contribuïsquen al desenvolupament del pla dactivitats de lequip dorientació educativa.
j) Qualsevol altra que lAdministració educativa determine en el seu àmbit de competències.
CAPÍTOL III
Els departaments dorientació educativa i professional
Article 7. Departaments dorientació educativa i professional
1. Els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen educació secundària i els centres públics integrats de formació professional disposaran de departaments dorientació educativa i professional.
2. Els departaments dorientació educativa i professional estaran constituïts pel professorat de lespecialitat dorientació educativa i pel personal especialitzat de suport, docent i no docent, que intervé en el centre. En el cas dels centres que imparteixen cicles formatius, també en formarà part la professora o el professor que realitza les tasques dinformació i orientació vinculades a locupació.
3. La persona coordinadora digualtat i convivència podrà participar, a criteri de la direcció del centre, en les reunions del departament dorientació educativa i professional, amb la finalitat de cooperar, planificar i donar suport a les actuacions que, en aquest àmbit, es desenvolupen en el centre, en coherència amb el pla digualtat i convivència, dacord amb el pla director de coeducació i els plans digualtat impulsats per la Generalitat que siguen aplicables.
4. Quan siga necessari, per la naturalesa dels temes que cal tractar, les famílies, les entitats diniciativa social i els agents externs de suport a lorientació i a la inclusió podran participar en les reunions de coordinació del departament dorientació educativa i professional.
5. El departament dorientació educativa i professional actuarà sota la supervisió de la direcció destudis.
Article 8. Funcions del departament dorientació educativa i professional
1. Els departaments dorientació educativa i professional tindran les funcions següents:
a) Cooperar en la planificació, el desenvolupament i lavaluació de les actuacions dorientació educativa i professional i dacció tutorial, que incorporen la perspectiva de gènere, que tinguen en compte la diversitat de tot lalumnat i que possibiliten la realització dun acompanyament socioeducatiu personalitzat, amb lobjectiu de facilitar la continuació dels estudis i la inserció sociolaboral.
b) Assessorar i cooperar amb els equips educatius, amb les figures de coordinació i amb els òrgans de govern, de coordinació docent i de participació dels centres docents en:
1r. El procés didentificació de les barreres que estan presents en el context escolar, familiar i sociocomunitari, així com en la planificació, el desenvolupament i lavaluació dactuacions i programes que contribuïsquen a eliminar-les, posant especial atenció en aquells que tinguen un caràcter preventiu.
2n. Lorganització dels suports personals i materials perquè augmenten la capacitat del centre per a respondre de manera eficaç a la diversitat i asseguren laccés de tot lalumnat a lorientació educativa i a les experiències educatives comunes.
3r. Laccessibilitat dels entorns i dels materials didàctics i curriculars, incloent el procés delaboració de les programacions didàctiques, en els diferents nivells de concreció, dacord amb els principis del disseny universal i laccessibilitat.
4t. La prevenció i detecció primerenca de les dificultats daprenentatge, de les necessitats de suport i de les situacions de desigualtat o desavantatge, així com lorganització i el seguiment de les mesures que ajuden a superar-les i a compensar les situacions i circumstàncies que les produeixen.
5é. La planificació, el desenvolupament i lavaluació dactuacions de promoció de la igualtat i la convivència i la intervenció en els procediments derivats dels diferents protocols: absentisme, atenció sanitària, prevenció de la violència i desprotecció, acollida de lalumnat nouvingut o desplaçat i tots aquells que dispose ladministració per afavorir la inclusió de lalumnat.
6é. La planificació, el desenvolupament i lavaluació dels processos de transició entre etapes, de transició entre modalitats descolarització i dinserció sociolaboral.
7é. Lorganització i el desenvolupament del programa daccions formatives del centre, els projectes dinvestigació i innovació i les actuacions de sensibilització dirigides als equips educatius, lalumnat, les famílies i lentorn sociocomunitari.
c) Participar en lavaluació sociopsicopedagògica i cooperar amb els equips educatius en el disseny, desenvolupament, seguiment i avaluació de les mesures de resposta que sen deriven i dels plans dactuació personalitzats, facilitant lassessorament i acompanyament necessari a les famílies i a lalumnat, recollint la seua opinió, fent-los partícips en el procés, en la presa de decisions i en la consecució dels objectius planificats.
d) Col·laborar amb la direcció del centre en la tramitació de les mesures de resposta educativa per a la inclusió que requerisquen lautorització de lAdministració educativa, i amb aquest i el professorat, en el registre en els sistemes de gestió de les dades de lalumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i de compensació de desigualtats.
e) Donar suport a lalumnat que ho requerisca, mitjançant un acompanyament que en reforce lajust personal, el sentit de pertinença al centre i al grup classe i lassoliment dels aprenentatges.
f) Orientar les famílies i acordar pautes que contribuïsquen a millorar el desenvolupament personal, intel·lectual, acadèmic, social i emocional de les seues filles i els seus fills.
g) Participar en les sessions davaluació dels diferents cursos de les etapes corresponents.
h) Transmetre i recollir, dacord amb la normativa vigent, la informació educativa de lalumnat que requereix una resposta personalitzada, entre les diferents estructures de lorientació educativa i professional, els serveis i institucions de lentorn implicades i els serveis públics de ladministració local, autonòmica o estatal.
i) Establir i coordinar accions conjuntes amb els agents externs i els serveis educatius, sanitaris, socials, de joventut, culturals i laborals de lentorn que contribuïsquen al desenvolupament del pla dactivitats del departament dorientació acadèmica i professional.
j) Qualsevol altra que lAdministració educativa determine en el seu àmbit de competències.
2. Els departaments dorientació educativa i professional han de dissenyar i desenvolupar, amb el conjunt del professorat, a través de la concreció curricular i dels plans, programes i línies dactuació del projecte educatiu, les actuacions conduents a fomentar la presència equilibrada de dones i homes i a erradicar la bretxa de gènere en laccés i la promoció als ensenyaments de formació professional, a les diferents modalitats del batxillerat i a la universitat, especialment en aquelles titulacions en què sobserve una menor presència de les dones.
3. En els centres que imparteixen ensenyaments de formació professional, ensenyaments esportius o ensenyaments artístics professionals hi ha dhaver una coordinació estreta entre el departament dorientació educativa i professional i el departament de formació i orientació laboral, amb lobjectiu de planificar adequadament les actuacions dassessorament i orientació professional i la transició a lentorn sociolaboral.
4. Els departaments dorientació educativa i professional dels centres que no disposen de cicles formatius shan de coordinar amb els departaments dorientació educativa i professional dels centres que nimparteixen, amb lobjectiu de planificar adequadament els processos dorientació professional i de transició cap a aquests ensenyaments.
Article 9. Direcció del departament dorientació educativa i professional
1. El departament dorientació educativa i professional, en els centres docents de titularitat de la Generalitat, estarà coordinat i dirigit per una direcció de departament designada per la direcció del centre, oït el departament, dentre les persones que el conformen, preferentment entre el professorat funcionari del cos de catedràtics de lespecialitat dorientació educativa amb destinació definitiva en el centre.
2. En cas de baixa o absència temporal de la persona que exercisca la direcció del departament dorientació educativa i professional, desenvoluparà les seues funcions, per suplència, una de les persones integrants, que serà designada per la direcció del centre, oït el departament, que podrà formular una proposta no vinculant.
3. La direcció del departament dorientació educativa i professional tindrà les funcions següents:
a) Representar el departament dorientació educativa i professional i donar a conéixer les seues activitats a la comunitat educativa, amb la col·laboració de la resta de membres.
b) Dirigir i coordinar totes les activitats del departament dorientació educativa i professional, a fi de donar cohesió al treball cooperatiu de les persones que el conformen.
c) Convocar i presidir les reunions ordinàries i extraordinàries del departament dorientació educativa i professional, emetren les actes i assistir, en representació del departament, a les reunions de la comissió de coordinació pedagògica.
d) Coordinar la redacció, la implementació i lavaluació del pla dactivitats del departament dorientació educativa i professional, i redactar la memòria final de curs.
e) Cooperar amb els òrgans de govern en la coordinació de les actuacions dorientació educativa i professional, lacció tutorial i les mesures de resposta a la inclusió que sorganitzen en el centre.
f) Establir procediments de comunicació, dintercanvi dinformació i de coordinació amb els agents, les institucions i les entitats de lentorn sociocomunitari que col·laboren en el desenvolupament de lorientació educativa i professional i en laplicació de les mesures de resposta a la inclusió de lalumnat del centre.
g) Recollir les propostes dels corresponents organismes de representació territorial en relació amb els programes dinformació i orientació educativa i professional per a la seua implementació en el centre.
h) Coordinar lorganització i lús de les instal·lacions assignades al departament dorientació educativa i professional, així com ladquisició, linventari i el manteniment dels materials i de lequipament específic del departament.
i) Qualsevol altra que lAdministració educativa determine en el seu àmbit de competències.
CAPÍTOL IV
La coordinació externa dels equips dorientació educativa i els departaments dorientació educativa i professional
Article 10. Agrupacions dorientació de zona
1. Les agrupacions dorientació de zona estaran constituïdes pel conjunt del professorat de lespecialitat dorientació educativa, i per qui tinga atribuïdes aquestes funcions, que atén els centres de titularitat de la Generalitat adscrits a un mateix institut deducació secundària obligatòria de titularitat de la Generalitat.
2. Les persones que integren lagrupació dorientació de zona hauran de reunir-se de forma sistemàtica i periòdica, amb lobjectiu destablir línies i criteris dactuació conjunts, tot considerant les peculiaritats de cada centre i les característiques del context sociocomunitari.
3. Les agrupacions dorientació de zona tindran les funcions següents:
a) Promoure plans, programes i actuacions preventives i de desenvolupament, daplicació al llarg de totes les etapes, que tinguen com a objectius la inclusió de lalumnat, leliminació de barreres, la prevenció de les dificultats daprenentatge, loptimització dels processos de desenvolupament personal, social, emocional i acadèmic, la igualtat i la convivència, lorientació acadèmica i professional, la inserció sociolaboral i qualsevol altre que la mateixa agrupació determine, en funció de les necessitats detectades en els centres que la conformen o a proposta de la conselleria competent en matèria deducació.
b) Planificar i coordinar, en el marc dels plans i processos de transició entre etapes i modalitats descolarització, lorientació educativa i professional, lacompanyament de tot lalumnat i de les famílies i el transvasament dinformació de lalumnat que requereix una resposta educativa personalitzada.
c) Analitzar, de forma conjunta, les valoracions sociopsicopedagògiques que han determinat lexistència de necessitats de caràcter complex i prendre decisions sobre les mesures i els suports més adients per donar-hi resposta, incloent-hi, si escau, les propostes descolarització i els plans dactuació personalitzats, considerant sempre la participació i lopinió de les famílies o representants legals.
d) Qualsevol altra que lAdministració educativa determine en el seu àmbit de competències.
4. Dins de les agrupacions dorientació de zona, els equips dorientació educativa i els gabinets psicopedagògics municipals han de realitzar la detecció i la identificació prèvia a lescolarització de las necessitats específiques de suport educatiu i cooperar amb els consells escolars municipals o les comissions tècniques corresponents en la identificació de les necessitats de compensació de desigualtats, amb la col·laboració, si escau, de les unitats especialitzades dorientació i dels centres deducació especial com a centres de recursos.
5. Quan siga necessari, per la naturalesa dels temes a tractar, les coordinacions incorporaran també altres professionals dels equips dorientació educativa i dels departaments dorientació educativa i professional que formen part de la mateixa agrupació, així com agents dels àmbits social, sanitari, educatiu i daltres àmbits que puguen contribuir al desenvolupament de les funcions de lagrupació.
6. La conselleria competent en matèria deducació podrà organitzar agrupacions dorientació de zona amb criteris diferents a lespecificat en lapartat 1 daquest article, en aquells casos en què la situació geogràfica o la planificació educativa així ho aconsellen.
Article 11. Coordinació territorial de lorientació
1. La conselleria competent en matèria deducació organitzarà, per demarcacions territorials, estructures flexibles de coordinació dels equips dorientació educativa i dels departaments dorientació educativa i professional que tinguen com a objectius, entre altres, la difusió i lintercanvi dinformació, recursos i bones pràctiques, el coneixement dels recursos de la zona dactuació, lactualització de competències professionals, la promoció de la investigació i la innovació educativa, la discussió professional, la presa de decisions i la unificació de criteris tècnics dintervenció per a la millora la qualitat de lorientació i de la inclusió de lalumnat.
2. Les unitats especialitzades dorientació han dorganitzar aquestes coordinacions territorials i col·laborar amb els equips dorientació educativa, els departaments dorientació educativa i professional i les agrupacions dorientació de zona en el desenvolupament de les funcions que tenen atribuïdes, dacord amb les directrius que establisca el centre directiu competent en orientació educativa.
CAPÍTOL V
Les unitats especialitzades dorientació
Article 12. Unitats especialitzades dorientació
1. Les unitats especialitzades dorientació es constitueixen com a unitats interprofessionals que complementen i donen suport, des duna perspectiva socioeducativa, a la intervenció que realitzen els equips dorientació educativa, els departaments dorientació educativa i professional i les agrupacions dorientació de zona.
2. Les unitats especialitzades dorientació assessoraran i intervindran, sense perjuí de les funcions de caràcter general i de coordinació que sels atribueixen, en els àmbits despecialització següents:
Convivència i conducta
Igualtat i diversitat
Trastorns de lespectre de lautisme (TEA)
Discapacitats sensorials: auditives i visuals
Discapacitat motriu
Discapacitat intel·lectual
Altes capacitats intel·lectuals
Dificultats específiques daprenentatge
Trastorn per dèficit datenció i hiperactivitat (TDAH)
3. La conselleria competent en matèria deducació podrà determinar, dacord amb la planificació educativa i les necessitats existents, altres àmbits despecialització.
4. Totes les unitats que integren la xarxa dunitats especialitzades dorientació dependran funcionalment del centre directiu amb funcions en orientació educativa de la conselleria competent en matèria deducació, que les coordinarà i establirà les línies generals dactuació.
Article 13. Funcions de les unitats especialitzades dorientació
Les unitats especialitzades dorientació tindran les funcions següents:
a) Assessorar, cooperar i donar suport als centres docents sostinguts amb fons públics, als equips dorientació educativa, als departaments dorientació educativa i professional i a les agrupacions dorientació de zona, en làmbit de les seues funcions i especialització, en coordinació, si escau, amb la inspecció deducació, els centres deducació especial com a centres de recursos, les unitats educatives terapèutiques i els centres de formació, innovació i recursos per al professorat.
b) Organitzar la coordinació territorial de lorientació educativa i professional.
c) Proposar programes preventius, difondre pràctiques educatives dèxit, així com elaborar i posar a disposició dels centres docents instruments i materials de suport relacionats amb els àmbits despecialització.
d) Realitzar els informes i les actuacions tècniques que, dins del seu àmbit despecialització, determine la conselleria competent en matèria deducació.
e) Col·laborar amb el centre de formació, innovació i recursos per al professorat específic en matèria dorientació i deducació inclusiva en la detecció de les necessitats de formació existents en els centres docents en aquests àmbits i, si escau, en la planificació daccions formatives per donar-hi resposta.
f) Impulsar i participar en projectes dinvestigació i innovació que tinguen com a objectiu millorar lorientació educativa i professional i la inclusió de lalumnat en els centres docents.
g) Elaborar, mantindre actualitzat i difondre el mapa de recursos comunitaris rellevants per a la resposta educativa i lorientació acadèmica i professional de lalumnat, en els respectius àmbits territorials dactuació.
h) Visar els informes sociopsicopedagògics elaborats pels centres docents privats concertats que proposen lescolarització de lalumnat en una unitat específica o en un centre deducació especial i aquells que tinguen a vore amb procediments específics, en les condicions que determine lAdministració educativa.
i) Col·laborar amb la inspecció deducació en els procediments que determine la conselleria competent en matèria deducació, en làmbit de les seues funcions i especialització.
j) Qualsevol altra que lAdministració educativa determine en el seu àmbit de competències.
Article 14. Personal de les unitats especialitzades dorientació
1. Les unitats especialitzades dorientació estaran constituïdes per professorat de les especialitats dorientació educativa, de pedagogia terapèutica i daudició i llenguatge i, si escau, per professorat daltres especialitats, per personal no docent datenció educativa i altre personal no docent que la conselleria competent en matèria deducació determine, dacord amb les necessitats existents i els àmbits despecialització.
2. Els llocs de treball de personal docent de les unitats especialitzades dorientació, en les seues diferents especialitats, seran coberts mitjançant comissions de servei específiques o per adscripció provisional entre el personal funcionari de carrera amb la titulació i lespecialització professional requerida en cada cas, dacord amb el procediment establit en la normativa aplicable vigent.
3. El personal docent de les unitats especialitzades dorientació percebrà el complement retributiu despecialista dunitat especialitzada dorientació i la direcció percebrà el complement retributiu de direcció dunitat especialitzada dorientació.
Article 15. Direcció de la unitat especialitzada dorientació
1. Cada unitat especialitzada dorientació comptarà amb una direcció, nomenada pel centre directiu amb competències en personal docent de la conselleria competent en matèria deducació, a proposta del centre directiu amb competències en orientació educativa, entre el professorat de lespecialitat dorientació educativa que forma part de la unitat.
2. La direcció de la unitat especialitzada dorientació tindrà les funcions següents:
a) Representar la unitat especialitzada dorientació i donar a conèixer als centres docents les tasques que realitzen, amb la col·laboració de la resta de membres.
b) Dirigir i coordinar totes les activitats de la unitat, tot donant cohesió al treball de lequip i sense perjuí de les funcions atribuïdes a la resta de membres.
c) Formalitzar la col·laboració amb els agents, les institucions, les entitats educatives, socials i sanitàries i altres agents del seu àmbit territorial dintervenció que puguen cooperar en el desenvolupament de les funcions de la unitat.
d) Convocar i presidir les reunions de coordinació de lequip.
e) Coordinar lelaboració i el desenvolupament del pla dactivitats i lelaboració de la memòria final de curs.
f) Coordinar lelaboració, el desenvolupament i lavaluació del programa daccions formatives de la unitat.
g) Assumir la direcció del personal adscrit a la unitat, supervisar i coordinar el desenvolupament de les seues funcions, controlar-ne el compliment de la jornada de treball i gestionar les justificacions de baixes, absències, permisos i llicències, sense perjuí de les competències que, en aquesta matèria, tinguen atribuïdes els centres directius de la conselleria competent en matèria deducació.
h) Coordinar lorganització i lús de les instal·lacions assignades a la unitat, així com ladquisició, linventari i el manteniment dels materials i de lequipament específic.
i) Planificar, gestionar i supervisar les despeses de la unitat, elaborar informes de la situació financera, a requeriment del centre directiu amb competències en orientació educativa.
j) Designar, entre el personal docent adscrit a la unitat, la persona que exercisca les funcions de secretaria-habilitació.
k) Qualsevol altra que la conselleria competent en matèria deducació determine en el seu àmbit de competències.
Article 16. Secretaria-habilitació de la unitat especialitzada dorientació
1. Cada unitat especialitzada dorientació comptarà amb una persona que exercirà les funcions de secretaria-habilitació, designada per la direcció de la unitat entre el personal docent que en forma part.
2. La secretaria-habilitació de la unitat especialitzada dorientació tindrà les funcions següents:
a) Encarregar-se de la gestió econòmica i administrativa i de la comptabilitat de la unitat, dacord amb les directrius de la direcció.
b) Estendre les actes de les reunions i donar-ne fe dels acords adoptats, amb el vistiplau de la direcció.
c) Custodiar els materials i la documentació administrativa.
d) Realitzar linventari general de la unitat, proposar els materials de substitució per trencament o obsolescència i mantindrel actualitzat dacord amb les indicacions de la direcció.
e) Qualsevol altra que la conselleria competent en matèria deducació determine en el seu àmbit de competències.
TÍTOL III
La planificació de lorientació educativa i professional
Article 17. Pla general dorientació educativa i professional i dacció tutorial
1. El centre directiu amb competències en orientació educativa de la conselleria competent en matèria deducació establirà el pla general dorientació educativa i professional i dacció tutorial, que inclourà els continguts, les actuacions i les estratègies de coordinació que, en làmbit de lorientació educativa i professional i la tutoria, han de desenvolupar els centres docents, els equips educatius, els equips dorientació educativa, els departaments dorientació educativa i professional, les agrupacions dorientació de zona i les unitats especialitzades dorientació.
2. Els equips directius, els equips educatius i les diferents estructures que conformen lorientació educativa i professional han de concretar i adequar el pla general dorientació educativa i professional i dacció tutorial als respectius projectes, plans i programacions, tot considerant les actuacions prioritàries que definisca la conselleria competent en matèria deducació i les particularitats de cada centre, estructura i grup dalumnat.
3. El centre directiu amb competències en formació del professorat de la conselleria competent en matèria deducació, en coordinació amb el centre directiu amb competències en orientació educativa, dissenyarà els itineraris formatius que garantisquen ladquisició i lactualització de les competències professionals necessàries per al desenvolupament de lacció orientadora amb la màxima qualitat i eficàcia, i planificarà loferta formativa tenint en compte el pla general dorientació educativa i professional i dacció tutorial.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Serveis psicopedagògics escolars
1. Els serveis psicopedagògics escolars mantindran el seu funcionament fins al 31 dagost de 2021.
2. Els equips dorientació educativa, els departaments dorientació educativa i professional i les unitats especialitzades dorientació que es creen com a conseqüència de lentrada en vigor del present decret assumiran, amb efectes de l1 de setembre de 2021, les funcions i tasques atribuïdes en la normativa vigent als serveis psicopedagògics escolars, en les condicions que determine la conselleria competent en matèria deducació en el desplegament normatiu.
3. El personal docent de les especialitats dorientació educativa i daudició i llenguatge que ocupa un lloc amb caràcter definitiu als serveis psicopedagògics escolars passarà a la condició de suprimit per tal dadquirir posteriorment una nova destinació de la seua especialitat.
4. El professorat de lespecialitat dorientació educativa que ocupa un lloc amb caràcter definitiu com a especialista de servei psicopedagògic escolar en un institut deducació secundària o en un centre deducació especial mantindrà la seua destinació actual en el centre docent en què presta el servei.
5. Al personal referit en els apartats 3 i 4 daquesta disposició, mentre es mantinga en servei actiu, se li mantindrà el complement despecialista de servei psicopedagògic escolar, que passarà a denominar-se complement despecialista dunitat especialitzada dorientació.
6. El personal no docent adscrit actualment als serveis psicopedagògics escolars sadscriurà als centres docents de titularitat de la Generalitat, en les condicions que es negocien, dacord amb les previsions de la llei reguladora de la funció pública valenciana i la resta de normativa vigent en matèria de funció pública, tot respectant els pactes subscrits en matèria de condicions de treball per al personal educador deducació especial i el personal fisioterapeuta.
Segona. Gabinets psicopedagògics municipals
1. Les autoritzacions que la conselleria competent en matèria deducació ha concedit als gabinets psicopedagògics municipals fins a lentrada en vigor daquest decret seguiran vigents en les mateixes condicions, sense perjuí del que disposen les seues normes de desenvolupament.
2. Les funcions del personal dels gabinets psicopedagògics municipals que intervé en els centres docents sostinguts amb fons públics sassimilaran a les funcions assignades en aquest decret i en el seu desplegament normatiu al professorat de lespecialitat dorientació educativa, sense perjuí de la resta de tasques que, en làmbit de les seues funcions, puguen realitzar en els municipis, les mancomunitats de municipis o les entitats locals menors dels quals depenen.
Tercera. Gabinets psicopedagògics autoritzats en centres privats concertats
Els gabinets psicopedagògics que intervenen i sinclouen en els serveis complementaris dels centres privats concertats han de disposar de lautorització prèvia de la conselleria competent en matèria deducació, sense perjudici del que estableix larticle 12 del Decret 128/1986, de 20 doctubre, del Govern Valencià.
Quarta. Centres privats concertats
La titularitat dels centres privats concertats, en el marc de la seua autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió que el seu règim jurídic li reconeix, adaptarà allò que es preveu en aquest decret a la normativa pròpia que li és daplicació.
Cinquena. Zones geogràficament aïllades i medi rural
La conselleria competent en matèria deducació organitzarà i proveirà els mitjans necessaris per a garantir el dret a lorientació educativa i professional i latenció educativa especialitzada a lalumnat escolaritzat en els centres docents de titularitat de la Generalitat situats en zones geogràficament aïllades i en el medi rural.
Sisena. Unitats datenció i intervenció del Pla PREVI
Les unitats datenció i intervenció del Pla de prevenció de la violència i promoció de la convivència (PREVI) sintegraran en les unitats especialitzades dorientació en làmbit de la convivència i la conducta, en les condicions que determine la conselleria competent en matèria deducació en el desplegament reglamentari.
Setena. Centres deducació especial com a centres de recursos
1. Els centres deducació especial de titularitat de la Generalitat, com a centres de recursos, donen suport als centres docents ordinaris en els processos dinclusió de lalumnat que requereix suports educatius intensius i especialitzats, duen a terme les tasques establides en larticle 23 del Decret 104/2018, de 27 de juliol, i col·laboren amb les diferents estructures de lorientació educativa i professional.
2. Els equips dorientació educativa dels centres deducació especial de titularitat de la Generalitat han de col·laborar amb els equips dorientació educativa, els departaments dorientació educativa i professional i les agrupacions dorientació de zona en la valoració sociopsicopedagògica de lalumnat que requereix suports educatius intensius, especialitzats i individualitzats i, si escau. en els processos descolarització i en les propostes dels plans dactuació personalitzats que sen deriven.
3. El personal fisioterapeuta dels centres deducació especial de titularitat de la Generalitat ha de col·laborar amb els equips dorientació educativa i els departaments dorientació educativa i professional dels centres docents ordinaris, en el cas que no hi disposen daquest personal, en la valoració i identificació de les necessitats educatives de lalumnat que té dificultats motrius i, si escau, en la proposta del pla dactuació personalitzat.
4. El personal de treball social adscrit orgànicament als centres deducació especial com a centres de recursos de titularitat de la Generalitat, realitzarà la seua intervenció en el mateix centre i en làmbit territorial dintervenció daquest, donant suport als centres docents i a les agrupacions dorientació de zona, en làmbit de les seues funcions i en coordinació amb altres serveis sociocomunitaris.
5. El personal educador deducació especial que tinga com a àmbit territorial dactuació el centre de recursos de titularitat de la Generalitat, estarà adscrit orgànicament al centre deducació especial i funcionalment al centre docent on realitza les seues tasques.
Huitena. Canvis de denominació
1. La denominació genèrica de serveis especialitzats dorientació, referida en normes anteriors, se substitueix per la denominació genèrica dequips, departaments i unitats dorientació educativa, respectant les competències assignades a cadascun daquests.
2. Les referències en la normativa vigent a la «compensació educativa» i a «centres dacció educativa singular (CAES)», sentendran fetes, respectivament, a «compensació de desigualtats» i a «centres docents de caràcter singular per estar ubicats en zones socialment, culturalment i econòmicament desfavorides».
3. El complement retributiu despecialista de servei psicopedagògic escolar passa a denominar-se complement despecialista dunitat especialitzada dorientació i el complement de direcció de servei psicopedagògic escolar passa a denominar-se complement de direcció dunitat especialitzada dorientació.
4. La referència en la normativa vigent al «dictamen descolarització» queda substituïda per la de «tràmit per a la determinació de la modalitat descolarització».
Novena. Incidència pressupostària
Laplicació i el desenvolupament daquest decret no pot tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la conselleria competent en matèria deducació, que en tot cas han de ser atesos amb els mitjans personals i materials que aquesta té assignats.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Audició i llenguatge i orientació educativa en centres privats concertats
1. Mentre no es desenvolupe la normativa reguladora, els centres privats concertats rebran latenció daudició i llenguatge a través del Pla dactuació per a la millora (PAM).
2. Mentre no es desenvolupe la normativa reguladora, els centres privats concertats deducació especial i els centres deducació infantil i primària que no disposen deducació secundària obligatòria rebran latenció dorientació educativa a través del Pla dactuació per a la millora (PAM).
Segona. Personal no docent adscrit als serveis psicopedagògics escolars
Els llocs de treball de personal no docent adscrits actualment als serveis psicopedagògics escolars, fins que es realitze ladscripció definitiva prevista en lapartat 6 de la disposició addicional primera, continuaran en ladscripció actual, sota la dependència funcional del centre directiu competent en inclusió educativa, que podrà destinar aquest personal a centres de treball dins de làmbit territorial en què està adscrit actualment.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades les disposicions següents:
Decret 131/1994, de 5 de juliol, del Govern Valencià, pel qual es regulen els serveis especialitzats dorientació educativa, psicopedagògica i professional.
Article 32, «Estructura de lorientació educativa, psicopedagògica i professional», del Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis dequitat i dinclusió en el sistema educatiu valencià.
Capítol V, «El departament dorientació acadèmica i professional», del Decret 252/2019, de 29 de novembre, del Consell, de regulació de lorganització i el funcionament dels centres públics que imparteixen ensenyaments dEducació Secundària Obligatòria, Batxillerat i Formació Professional.
Ordre de 10 de març de 1995, de la Conselleria dEducació i Ciència, per la qual es determinen les funcions i es regulen aspectes bàsics del funcionament dels serveis psicopedagògics escolars de sector.
Ordre 3/2017, de 6 de febrer, de la Conselleria dEducació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es constitueixen les unitats datenció i intervenció del Pla de prevenció de la violència i promoció de la convivència (PREVI) i sestableix el procediment per al seu funcionament.
Ordre 1/2019, de 8 de gener, de la Conselleria dEducació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual sestructuren els serveis psicopedagògics escolars i es desplega el Decret 104/2018, de 27 de juliol.
Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o dun rang inferior que soposen al que disposa aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desenvolupament reglamentari
1. Sautoritza la persona titular i els centres directius de la conselleria competent en matèria deducació perquè dicten les disposicions necessàries per al desenvolupament daquest decret i que permeten lorganització i el funcionament de les noves estructures de lorientació educativa i professional des de la seua entrada en vigor.
2. La conselleria competent en matèria deducació crearà les unitats especialitzades dorientació, nestablirà les plantilles i regularà, de manera singular, lorganització i el funcionament daquestes unitats i dels equips dorientació educativa i departaments dorientació educativa i professional.
3. La conselleria competent en matèria deducació organitzarà les condicions per facilitar lorientació educativa i professional en altres ensenyaments no universitaris o tipus de centres de titularitat de la Generalitat no previstos en els articles 5 i 7 daquest decret.
4. Les conselleries competents en matèria deducació, atenció primerenca, diversitat funcional, serveis socials, protecció de la infància i ladolescència i sanitat han de treballar de forma conjunta i coordinada en lestabliment de protocols que possibiliten la unificació de criteris i de pautes dactuació, el seguiment i la coordinació per part de les persones professionals implicades, amb lobjectiu doferir respostes eficaces a les necessitats que, en aquests àmbits, puguen existir en els centres docents i en els moments previs a lescolarització.
Segona. Altres actuacions
1. La conselleria competent en matèria deducació, en el seu àmbit de gestió corresponent, adoptarà les mesures necessàries per a la difusió, la implementació i lavaluació dallò que disposa aquest decret.
2. La inspecció deducació assessorarà i orientarà els diferents sectors de la comunitat educativa sobre el contingut daquest decret, vetlarà pel seu compliment i donarà suport a les estructures de lorientació educativa i professional perquè desenvolupen les seues funcions i tasques amb criteris tècnics i professionals, tot garantint la seua independència en la presa de decisions.
3. La conselleria competent en matèria deducació establirà els plans de formació i davaluació necessaris per a ladequada implementació daquest decret.
4. La conselleria competent en matèria deducació realitzarà les actuacions de promoció i difusió de recursos i bones pràctiques desenvolupades pels centres docents i les estructures de lorientació educativa i professional, i promourà espais de trobada entre els centres, la comunitat educativa, els serveis educatius i les diferents institucions de lentorn sociocomunitari, dirigides a la reflexió, lintercanvi dexperiències i la millora de lorientació educativa i professional i de lacció tutorial.
Tercera. Modificació de lOrdre 33/2018, de 10 dagost, de la Conselleria dEducació, Investigació, Cultura i Esport
Es modifica lapartat b del punt dos i lapartat c del punt quatre de la base huitena de lannex únic de lOrdre 33/2018, de 10 dagost, de la Conselleria dEducació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual saproven les bases reguladores per a la concessió dajudes econòmiques en concepte de subvenció i dhores addicionals de professorat dirigides a centres privats concertats per al desenvolupament dactuacions adreçades a lalumnat de compensació educativa, a la reducció de labandonament escolar i altres actuacions o programes inclosos en el Pla dactuació per a la millora, que queden redactats de la manera següent:
«2. Per a latorgament daquestes ajudes es tindrà en compte: (
)
b) El nombre total i el percentatge dalumnat amb necessitats de compensació de desigualtats i dalumnat amb necessitats específiques de suport educatiu matriculat en educació infantil (segon cicle) i educació primària, i educació secundària obligatòria. (
)
4. La ponderació dels criteris objectius datorgament de les hores addicionals de professorat seran les següents:
Per a letapa deducació infantil i primària: (
)
c) Puntuació per necessitats de compensació educativa (NCE), calculada com el nombre dalumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, així com dalumnat amb necessitats de compensació de desigualtats de cada etapa educativa, multiplicat pel percentatge de compensació educativa del centre: fins a un 60 %.(
).»
Quarta. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 21 de maig de 2021
La vicepresidenta del Consell,
MÓNICA OLTRA JARQUE
El conseller dEducació, Cultura i Esport,
VICENT MARZÀ I IBÁÑEZ
![linea](img/diari_pie.png)