Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Decret 136/1984, de 10 de desembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es creen els serveis psicopedagògics escolars en la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència.

(DOGV núm. 217 de 10.01.1985) Ref. Base de dades 0054/1985

Decret 136/1984, de 10 de desembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es creen els serveis psicopedagògics escolars en la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència.
El dret dels alumnes a l'orientació escolar, vocacional i professional fou reconegut ja per la Llei General d'Educació de 4 d'agost de 1970, tant en el nivell bàsic dels ensenyaments com en el de Batxillerat Unificat Polivalent i en el de la Formació Professional.
L'Ordre Ministerial de 30 d'abril de 1977 (BOE de 13 de maig de 1977) posà en funcionament els Serveis d'Orientació Escolar i Vocacional, amb una dotació de tres Orientadors per província. En la modalitat de l'educació especial l'Ordre de 9 de setembre de 1981 (BOE de 15 de setembre de 1982) creà els Equips Multiprofessionals. Ambdós serveis són clarament insuficients ateses les necessitats existents.
En el nivell dels ensenyaments mitjans, els Instituts d'Orientació Educativa i Professional en què es transformaren, per Reial Decret 2689/1980, de 21 de novembre (BOE 16 de desembre de 1980), els antics Instituts de Psicologia Aplicada i que regulà l'Ordre Ministerial de 28 de setembre de 1982 (BOE 6 d'octubre), tingueren poca incidència en la vida dels Centres.
Són les Diputacions i els Ajuntaments els que, en els darrers anys, han coadjuvat amb l'Administració Central, atesa la demanda social creixent d'aquest tipus de serveis educatius, mitjançant el finançament i la posada en marxa dels Gabinets Sòcio-psicopedagògics.
La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, d'altra banda, i dins del programa d'Educació Compensatòria convingut amb el Ministeri d'Educació i Ciència, posà en funcionament els Equips d'Intervenció Psicopedagògica per Ordre de 29 d’octubre de 1983 (DOGV núm. 130, del 10 de novembre de 1983).
En no haver, d'altra banda, materials i personals per oferir una plena atenció psicopedagògica en les distintes àrees sòcio-educatives, és propòsit reiteradament expressat per la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència d'aplicar els recursos disposables segons criteris de Compensació educativa, fent-los incidir prioritàriament en aquelles Zones, Centres i Alumnes que sofresquen uns condicionaments socioculturals i familiars més greus.
Tot açò aconsella la creació d'uns Serveis Psicopedagògics Escolars, en què s'integren de la forma més convenient en cada cas els anteriorment esmentats, a fi d'evitar interferències i disfuncions en les actuacions, així com la dispersió i discontinuïtat en el ritme de les prestacions de suport Psicopedagògica.
En conseqüència, i en virtut de les competències que ostenta la Generalitat Valenciana pel Reial Decret 2093/83, de 28 de juliol, en matèria d'Educació, a proposta de l'Honorable Sr. Conseller de Cultura, Educació i Ciència, i amb la deliberació prèvia del Consell, en sessió celebrada el dia 10 de desembre de 1984,
DECRETE:
Article primer
Es creen en la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència els serveis Psicopedagògics Escolars, com a equips tècnics de composició multiprofessional i acció interdisciplinar en tots els nivells i les modalitats d'ensenyaments no universitaris, per tal de prevenir, detectar, valorar i donar resposta a les necessitats i deficiències sòcio-educatives a la zona escolar d'actuació, col·laborant al desenvolupament integral dels alumnes, facilitant-ne el procés d'aprenentatge i integració social, coordinant l'acció educativa família-escola i promovent, en definitiva, la millora qualitativa de l'ensenyament.
Article segon
Les funcions dels Serveis Psicopedagògics Escolars, als efectes dels objectius que els defineixen, seran les següents:
1. Pel que fa a l'alumnat:
-Detecció precoç dels problemes que afecten el desenvolupament global dels alumnes i de les seues necessitats educatives.
-Detecció dels alumnes amb dificultats en l'aprenentatge i en els processos d'adaptació i de les causes que les originen.
-Diagnòstic i valoració multi i interdisciplinar de les necessitats educatives especials dels alumnes.
-Elaboració de Programes de Desenvolupament Individual, adequat a les necessitats de l'alumne, col·laborant-ne en l'aplicació i desplegament.
-Determinació, amb el tutor i la família, de la modalitat i l'àmbit institucional educatiu on s'ha d'executar el programa.
-Seguiment i avaluació sistemàtica del Programa de Desenvolupament Individual.
-Promoció de la integració en el sistema general d'educació de l'alumne amb necessitats educatives especials.
-Orientació escolar en els moments crítics de promoció de cicles o nivells educatius.
-Orientació professional i vocacional dels alumnes en el moment de finalitzar l'escolaritat en totes les modalitats educatives, atenent a les aptituds i els interessos.
2. Pel que fa al professorat:
-Coordinació amb els professors tutors per a la detecció precoç dels problemes i l'establiment de programes de prevenció educativa.
-Col·laboració amb els professors tutors per a la implantació i el seguiment de Programes de Desenvolupament Individual.
-Promoció de metodologies i elaboració de materials que faciliten els processos d'aprenentatge i la millora qualitativa de l'ensenyament.
-Assessorament als professors tutors en l'acció orientadora personal i escolar i en l'acció mitjancera amb la família.
-Assessorament en matèria de programació i avaluació
3. Pel que fa a la família:
-Orientació a les famílies per evitar les causes que generen els problemes de desenvolupament i adaptació personal, escolar i social.
-Assistència, atenció i orientació a les famílies d'alumnes amb necessitats educatives especials.
-Elaboració dels programes d'intervenció educativa familiar per realitzar els Programes de Desenvolupament Individual.
-Seguiment i valoració de l'acció dels pares en els Programes de Desenvolupament Individual.
-Promoció i participació d'activitats formatives, dirigides a les famílies a través d'escoles de pares, xarrades, conferències i altres activitats d'interés.
4. Pel que fa als Centres Escolars:
-Col·laboració amb els Clàustres de Professors en el disseny d'un currículum escolar adaptat al medi.
-Participació en l'organització del centre per facilitar la integració escolar i el correcte desenvolupament de programes individuals d'atenció als alumnes.
-Assessorament als Clàustres, Departaments i Equips Docents de matèria de programació, avaluació i recuperació.
-Orientació als Consells de Direcció i a les Associacions de Pares d'Alumnes en les matèries de competència.
-Participació en aquelles activitats que es realitzen en els centres per a actualització i perfeccionament del professorat.
-Col·laboració en la planificació i realització d'activitats estraescolars.
-Participació en l'avaluació de la institució escolar als efectes de la millora qualitativa de l'ensenyament.
5. Pel que fa als Centres de Professors:
-Col·laboració en el disseny del quadre de necessitats de la zona.
-Col·laboració en les activitats de perfeccionament del professorat.
-Col·laboració en el disseny i la producció de materials didàctics.
-Participació en els programes de Renovació Pedagògica.
-Promoció, col·laboració i participació en la Investigació i Experimentació Educativa.
6. Pel que fa a l'àmbit sociocomunitari:
-Col·laboració en l'aproximació dels centres escolars a l'entorn.
-Relació amb les Associacions, Col·legis Professionals i al tres entitats anàlogues, tot participant en les accions educatives que proposen.
-Promoció de campanyes de prevenció en el medi social.
-Coordinació d'accions amb la xarxa de serveis de Cultura, Salut i Benestar Social.
Article tercer
1. Els Serveis Psicopedagògics Escolars queden constituïts pels Instituts d'Orientació Educacional i Professional, pels Serveis d'Orientació Escolar i Vocacional els Equips Multiprofessionals, els Equips d'intervenció Psicopedagògica del Programa d'Educació Compensatòria. També s'integren en serveis que s'establesquen gradualment en els distints àmbits territorials.
2. Cada equip dels Serveis Psicopedagògics Escolars estarà format, almenys, per:
-Un especialista en Orientació Escolar i Professional.
-Un especialista en Educació Especial.
-Un especialista en transtors i dificultats en l'aprenentatge.
-Un especialista en activitats sociofamiliars.
També podran adscriure-s'hi altres especialistes en funció de les necessitats de la zona.
La titulació exigida per cada especialitat serà determinada reglamentàriament.
3. L'acció de cada equip es realitzarà en una zona escolar, sense perjudici de la coordinació que, a nivells territorials més amplis, s'establesca a través dels òrgans a què fa referència l'article següent.
4. Els Serveis Psicopedagògics Escolars atendran en el pla anual d'activitats, a tots els Centres Públics de la zona escolar assignada, tant dels ensenyaments bàsics com de secundaris, encara que donaran preferència als nivells inicials de l'escolaritat.
5. La creació dels Serveis Psicopedagògics Escolars de zona es farà paulatinament, d'acord amb les possibilitats pressupostàries existents i prioritzant-ne la ubicació en zones d'acció educativa preferent.
Article quart
1. Als efectes de planificar, coordinar i realitzar un continu seguiment de les activitats dels Serveis Psicopedagògics Escolars, es creen els òrgans següents:
1.-Comissió de Coordinació General.
2.-Comissió de Coordinació territorial.
3.-Coordinació Territorial.
4.-Un Director per cada Servei Psicopedagògic Escolar.
2. La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència determinarà les funcions, la selecció i composició dels òrgans relacionats en el punt anterior.
Article cinqué
1. Qualsevol Gabinet Psicopedagògic creat i finançat pels Ajuntaments, les Diputacions de la Comunitat Valenciana i altres entitats, que exercesca l'activitat en l'àrea de l'ensenyament públic no universitari, haurà d'estar homologat o autoritzat per la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència.
2. La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència establirà les condicions, els requisits i els procediments per a l’homologació o l'autorització dels Gabinets esmentats.
Article sisé
Els llocs de treball dels Serveis Psicopedagògics Escolars, en les diferents especialitats, seran coberts per concurs de mèrits entre el personal funcionari amb la titulació requerida en cada cas. Hom considerarà mèrit preferent pertànyer a cossos o escales docents.
Aquelles places que no foren cobertes en la forma assenyalada en el paràgraf anterior, seran provistes mitjançant les proves d'accés legalment establertes, en què hom valorarà especialment l'experiència en els Gabinets homologats o autoritzats a què fa referència l'article 5.é d'aquest Decret.
Article seté
1. El seguiment i l'avaluació dels Serveis Psicopedagògics Escolars de cada zona escolar correspondrà, d'igual forma que a la resta d'elements, agents i serveis del sistema escolar, als òrgans en què s'estructure la funció inspectora, segons que estableix la Disposició Addicional quinzena de la Llei 30/1984, de 2 d'agost, de mesures per a la reforma de la Funció Pública.
2. L'avaluació i el control dels Serveis Psicopedagògics Escolars a nivell territorial i central correspondrà a la Comissió de Coordinació Territorial en primer lloc, i a la Comissió de Coordinació General, en segon terme.
DISPOSICIONS TRANSITORIES
Primera
Mentre no s'efectue la reordenació del mapa escolar en circumscripcions o zones escolars, dotant-les d'un Equip Psicopedagògic Escolar, els actuals serveis integrats en els Serveis Psicopedagògics Escolars, a què fa referència l'article 3.r I d'aquest Decret, sense perjudici de la residència en la capital de cada província, actuaran selectivament en aquelles Zones d'Acció Educativa Preferent declarades com a tals per Ordre de 29 d'octubre de 1983 de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència.
DISPOSICIO DEROGATORIA
Queden derogades totes les normes d'igual o inferior rang que s'oposen al que estableix aquest Decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
L'Honorable Sr. Conseller de Cultura, Educació i Ciència queda autoritzat per adoptar totes les mesures reglamentàries i d'altres Resolucions necessàries per al desenvolupament i l'aplicació d'aquest Decret.
Segona
Aquest Decret entrarà en vigor el dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 10 de desembre de 1984.
El President de la Generalitat,
JOAN LERMA I BLASCO
El Conseller de Cultura, Educació i Ciència,
CEBRIA CISCAR I CASABAN

linea
Mapa web