DECRET LLEI 3/2020, de 10 d'abril, d'adopció de mesures urgents per a establir ajudes econòmiques als treballadors i les treballadores afectats per un ERTO, i als quals han reduït la jornada laboral per conciliació familiar amb motiu de la declaració de l'estat d'alarma per la crisi sanitària provocada per la Covid-19. [2020/2895]
(DOGV núm. 8787 de 11.04.2020) Ref. Base de dades 003041/2020
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 12.04.2020 Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: Modificada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic;Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball Grup temàtic: Legislació Matèries: Ocupació i formació professional Malaltia infecciosa Descriptors: Temàtics: informació dels treballadors, ajuda econòmica, Dret del treball, malaltia infecciosa, epidèmia, ajuda d'urgència, estat d'emergència, política sanitària, política sanitària , monografies
DECRET LLEI 3/2020, de 10 d'abril, d'adopció de mesures urgents per a establir ajudes econòmiques als treballadors i les treballadores afectats per un ERTO, i als quals han reduït la jornada laboral per conciliació familiar amb motiu de la declaració de l'estat d'alarma per la crisi sanitària provocada per la Covid-19. [2020/2895]
Com a conseqüència de lemergència de salut pública ocasionada per la Covid-19, el Govern dEspanya ha declarat lestat dalarma en tot el territori nacional mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març.
Limpacte que està tenint aquesta situació dexcepcionalitat obliga les administracions públiques, en làmbit de les seues competències, a adoptar amb la màxima celeritat les mesures que tendisquen a pal·liar els efectes que està patint la nostra societat.
La ràpida paràlisi de lactivitat que està afectant amplis sectors de la nostra economia fa necessària ladopció de mesures que atenuen els efectes de la brusca disminució dingressos dels subjectes econòmics més vulnerables.
Un dels col·lectius que més pot patir aquesta crisi són els treballadors i les treballadores per compte daltri amb rendes baixes. El passat 17 de març, el Govern dEspanya, mitjançant el Reial Decret Llei 8/2020, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a limpacte econòmic i social de la Covid-19, va establir mesures de flexibilització dels mecanismes dajust temporal dactivitat per a prioritzar el manteniment de locupació sobre lextinció dels contractes.
Les mesures adoptades en matèria de suspensió temporal de contractes i reducció temporal de la jornada (ERTO) persegueixen evitar que una situació conjuntural com lactual tinga un impacte negatiu de caràcter estructural sobre locupació. Des de la Generalitat es pretén coadjuvar en aquest marc de mesures, amb la finalitat de reduir els efectes negatius que les suspensions temporals dels contractes tenen sobre els treballadors i les treballadores a la Comunitat Valenciana, mitjançant lestabliment dunes ajudes econòmiques per a qui veja reduïts els seus ingressos.
Dacord amb el Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, corresponen a la Conselleria dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball les competències en matèria deconomia, ocupació, sectors productius i comerç. No obstant això, atenent raons díndole organitzativa i deficàcia administrativa derivades de lestat dalarma, es considera necessari atribuir la gestió de les ajudes dirigides als treballadors i les treballadores afectats per ERTO a lAgència Tributària Valenciana, dacord amb el que es preveu en larticle 56 de la Llei 7/2014, de 22 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i dorganització de la Generalitat.
Larticle 6 del Reial Decret Llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a limpacte econòmic i social de la Covid-19, estableix que els treballadors i les treballadores tindran dret a una reducció especial de la jornada de treball en les situacions previstes en larticle 37.6 de lEstatut dels Treballadors quan concórreguen les circumstàncies excepcionals previstes en lapartat primer daquest, amb la reducció proporcional del salari. La reducció de jornada especial podrà arribar, si cal, al 100 % de la jornada, sense que això implique un canvi de naturalesa als efectes daplicació dels drets i garanties establits en lordenament per a la situació de cures prevista en lEstatut dels Treballadors. La proporcional reducció de salari fins a un cent per cent fa necessària ladopció de mesures per a atenuar els efectes de la brusca disminució dingressos dels treballadors i les treballadores que han de dedicar-se a la cura en aquesta situació excepcional.
En aquest cas concorren circumstàncies singulars i raons dinterés públic, social, econòmic i humanitari que dificulten la convocatòria de totes dues ajudes i justifiquen que satorguen en règim de concessió directa, dacord amb el que estableix larticle 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Daltra banda, larticle 168 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, regula el contingut mínim de les bases reguladores daquestes subvencions i també alguns dels tràmits que han de seguir-se en el procediment delaboració. Les actuacions, a més, han de tindre el caràcter de màxima urgència. Per aquesta raó, i dacord amb el que es preveu en lapartat 4 de la disposició addicional tercera del Reial Decret 463/2020, no saplicarà al procediment regulat en aquesta disposició la suspensió de terminis establida en aquest.
Seguint la reiterada jurisprudència constitucional, segons la qual «els decrets llei han de tallar situacions concretes dels objectius governamentals que, per raons difícils de preveure, requerisquen una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment durgència per a la tramitació parlamentària de les lleis», les normes contingudes en el decret llei han de tindre una relació directa amb la situació dextraordinària i urgent necessitat i han de contindre una explícita i raonada declaració de les raons durgència i necessitat. La situació que afronta la Comunitat Valenciana per la crisi de salut pública originada per la Covid-19, declarada com a pandèmia internacional, unida a la declaració destat dalarma, generen la concurrència de greus motius que justifiquen lextraordinària i urgent necessitat dadoptar una mesura que no pot aconseguir-se pel procediment durgència de tramitació parlamentària. En lactual escenari de disrupció temporal i generalitzada de lactivitat econòmica, per a protegir la salut pública, és de la màxima urgència ladopció duna ajuda de contingut econòmic destinada a un sector vulnerable per a afrontar les conseqüències de la crisi.
Aquest decret llei respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència, exigits per la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest cas, compleixen els principis de necessitat i eficàcia, atés linterés general en què es fonamenten les ajudes que sestableixen, i per ser el decret llei linstrument jurídic més adequat i immediat per a garantir-ne la consecució. La norma compleix també el principi de proporcionalitat pel fet de contindre la regulació imprescindible per a atendre la necessitat destablir les ajudes que shi regulen. De la mateixa manera, sajusta al principi de seguretat jurídica, ja que és coherent amb la resta de lordenament jurídic. Quant al principi de transparència, la norma està exempta dels tràmits de consulta pública, audiència i informació pública, que no són aplicables a la tramitació i aprovació de decrets llei. Finalment, en relació amb el principi deficiència, en aquest decret llei sincorporen mecanismes perquè la norma genere les menors càrregues administratives per a la ciutadania.
Per tot això, i en virtut del que estableixen els articles 44, 49 i 52 de lEstatut dAutonomia, a proposta conjunta del conseller dHisenda i Model Econòmic i del conseller dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 10 dabril de 2020,
DECRETE
CAPÍTOL I
Suport econòmic als treballadors i les treballadores amb rendes baixes en centres de treball radicats a la Comunitat Valenciana
Article 1. Ajudes urgents als treballadors i les treballadores amb rendes baixes
1. Per mitjà dun decret del Consell, a proposta del conseller dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, sestablirà un règim dajudes urgents, per concessió directa, a treballadors i treballadores amb rendes baixes que presten serveis en centres de treball radicats a la Comunitat Valenciana i es troben afectats per un expedient de regulació temporal docupació com a conseqüència de la suspensió total dels seus contractes de treball, a conseqüència de la paralització de lactivitat econòmica amb motiu de la Covid-19.
2. La tramitació i gestió daquestes ajudes satribueix a lAgència Tributària Valenciana. La competència per a resoldre sobre la concessió de les ajudes correspondrà a qui siga titular de la Conselleria dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball.
Article 2. Raons dinterés públic que concorren en la concessió, i impossibilitat de convocatòria pública
Aquestes subvencions es concediran de manera directa, en aplicació del que es preveu en larticle 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb el que estableixen els apartats 2 i 3 de larticle 28, i larticle 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, per concórrer-hi raons dinterés públic, econòmic, social i humanitari, com a conseqüència de les circumstàncies provocades per la crisi sanitària de la Covid-19 i la declaració de lestat dalarma, i a fi de pal·liar la reducció dingressos de les persones que treballen a la Comunitat Valenciana.
Article 3. Persones beneficiàries
1. Les persones beneficiàries de les ajudes hauran de tindre la condició de treballadors i treballadores per compte daltri i estar afectats per un expedient de regulació temporal docupació (ERTO), amb la suspensió total del seu contracte de treball que shaguera sol·licitat amb posterioritat a la declaració de lestat dalarma.
2. Les persones beneficiàries hauran de prestar serveis en centres de treball radicats a la Comunitat Valenciana.
3. En el decret indicat sestablirà la resta de requisits i condicions que hauran de complir les persones beneficiàries.
4. De conformitat amb el que sestableix en larticle 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, atesa la naturalesa de les ajudes i la condició de les persones beneficiàries, no saplicaran les prohibicions establides en aquest apartat.
Article 4. Import de les ajudes
1. La quantia de lajuda individualitzada puja a 150,00 euros per persona beneficiària.
2. Limport global màxim de les ajudes que es concediran derivades daquest capítol del decret llei puja a 30.000.000,00 deuros. Dacord amb la previsió legal de lúltim paràgraf de larticle 168.1.c de la Llei 1/2015, aquestes ajudes simputaran a la línia de subvenció que shabilite mitjançant el corresponent expedient de modificació pressupostària, en el capítol IV del programa 315.10, Condicions de treball i administració de les relacions laborals, del pressupost de la Generalitat per a lexercici 2020.
3. Als efectes de la modificació de crèdit de lapartat anterior, atenent lexcepcionalitat de les circumstàncies que hi concorren, es podran aprovar transferències de crèdit que minoren crèdits per a operacions de capital.
4. La concessió de les ajudes es prioritzarà en funció de la base de cotització de les persones beneficiàries, fins que sexhaurisca limport global, de manera que tindran prioritat les persones beneficiàries les bases de cotització de les quals siguen inferiors. En el cas que, quan sexhaurisca limport global, hi haja diverses beneficiàries amb la mateixa base de cotització, tindran prioritat les de major edat.
Article 5. Tractament i cessió de dades personals
Els tractaments de dades personals de les empreses i de les persones beneficiàries, i les cessions daquestes entre les administracions públiques que siguen necessàries per a la tramitació daquestes ajudes, es consideren fonamentades en el compliment duna missió realitzada en interés públic, per la qual cosa no caldrà obtindre el consentiment daquelles.
CAPÍTOL II
Suport econòmic als treballadors i les treballadores
per a la conciliació de la vida familiar i laboral
Article 6. Ajudes urgents per a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral de les persones que hagen exercit el dret de reducció de la seua jornada laboral per a latenció a menors, majors o dependents a càrrec seu, en els casos previstos en el Reial Decret Llei 8/2020, de 17 de març
1. Per mitjà dun decret del Consell, a proposta del conseller dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, sestablirà un règim dajudes urgents, per concessió directa, als treballadors i treballadores valencians que hagen exercit els drets de reducció total, o del 50 % o més, de la seua jornada laboral per a latenció a persones menors, majors o dependents a càrrec seu, amb motiu de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, en els termes establits en larticle 6 del Reial Decret Llei 8/2020, en relació amb larticle 37.6 de lEstatut dels Treballadors.
2. La tramitació i gestió daquestes ajudes sencarrega a LABORA Servei Valencià dOcupació i Formació. La competència per a resoldre sobre les sol·licituds presentades correspondrà a qui siga titular de la Secretaria Autonòmica dOcupació.
Article 7. Raons dinterés públic que concorren en la concessió, i impossibilitat de convocatòria pública
Aquestes subvencions es concediran de manera directa, en aplicació del que es preveu en larticle 22.2.c de la Llei 38/2003, en relació amb el que sestableix en els apartats 2 i 3 de larticle 28, i larticle 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, per concórrer-hi raons dinterés públic, econòmic, social i humanitari, en virtut de les circumstàncies provocades per la crisi sanitària per la Covid-19 i la declaració destat dalarma, que ha provocat que molts treballadors i treballadores hagen hagut dexercir forçosament el seu dret de reducció de la seua jornada laboral.
Article 8. Persones beneficiàries
1. En el decret indicat sestabliran els requisits i condicions que hauran de complir les persones beneficiàries.
2. No podran obtindre la condició de beneficiàries els treballadors i les treballadores en els quals concórrega alguna de les prohibicions previstes en lapartat 2 de larticle 13 de la Llei 38/2003.
Article 9. Import de les ajudes
1. La quantia de lajuda individualitzada per als treballadors i les treballadores que shagen vist obligats a reduir la seua jornada com a conseqüència del Reial Decret Llei 8/2020, de 17 de març, pujarà a 600,00 euros si la reducció de jornada és entre el 81 % i el 100 %; de 450,00 euros si la reducció és entre el 61 % i el 80 %, i de 300,00 euros si la reducció és entre el 50 % i el 60 % de la jornada.
2. Limport global màxim de les ajudes que es concedira derivades daquest capítol del decret llei puja a 3.000.000,00 deuros. Dacord amb la previsió legal de lúltim paràgraf de larticle 168.1.C de la Llei 1/2015, aquestes ajudes simputaran a la línia de subvenció que shabilite mitjançant el corresponent expedient de modificació pressupostària, en el capítol IV del programa 322.51, Foment de locupació, del pressupost de LABORA Servei Valencià dOcupació i Formació per a lexercici 2020.
3. Als efectes de la modificació de crèdit de lapartat anterior, atenent lexcepcionalitat de les circumstàncies que hi concorren, es podran aprovar transferències de crèdit que minoren crèdits per a operacions de capital.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Tramitació i disponibilitats pressupostàries
Les ajudes previstes en aquest decret llei es tramitaran de conformitat amb el que es preveu en larticle 168.1.C de la Llei 1/2015 i seran ateses a càrrec de les disponibilitats pressupostàries existents, incloent-hi a aquest efecte les dels projectes relatius a aportacions de capital a entitats del sector públic instrumental. Per a això, la conselleria competent en matèria dhisenda impulsarà les modificacions pressupostàries corresponents.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació per al desplegament reglamentari
Es faculta el Consell i les persones titulars de les conselleries dHisenda i Model Econòmic, i dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, en làmbit de les seues competències, per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament i lexecució del que es disposa en aquest decret llei.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret llei entrarà en vigor lendemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 10 dabril de 2020
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dHisenda i Model Econòmic,
VICENT SOLER I MARCO
El conseller dEconomia Sostenible,
Sectors Productius, Comerç i Treball,
RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ