Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 17 de desembre de 2019, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, relativa a les despeses que poden efectuar les entitats socials concertants, en el sector d'igualtat en la diversitat per als anys 2019 i 2020, amb càrrec al concert social.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8701 de 19.12.2019
Número identificador:  2019/12192
Referència Base de Dades:  011038/2019
 



RESOLUCIÓ de 17 de desembre de 2019, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, relativa a les despeses que poden efectuar les entitats socials concertants, en el sector d'igualtat en la diversitat per als anys 2019 i 2020, amb càrrec al concert social. [2019/12192]

El Diari Oficial de la Generalitat Valenciana número 8464 va publicar el 15 de gener de 2019, la Resolució de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es convoquen els acords d'acció concertada en matèria de serveis socials especialitzats en el sector d'igualtat en la diversitat per als anys 2019 i 2020, modificada per una correcció d'errors publicada en el DOGV número 8473 el 28 de gener de 2019 i una altra correcció d'errors publicada en el DOGV 8561 el 3 de juny de 2019.

En data 4 de juny es publica en el DOGV número 8562, la Resolució de 31 de maig de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es resol el procediment de selecció d'entitats d'iniciativa social per a acollir-se al règim d'acords d'acció concertada en matèria de serveis socials especialitzats en el sector d'igualtat en la diversitat per als anys 2019 i 2020, modificada per una correcció d'errors publicada el 18 de juny de 2019, en el DOGV número 8573, i una altra correcció d'errors publicada el 18 de juliol de 2019 en el DOGV número 8594.

Tal com estableix la Resolució de 31 de maig abans esmentada, l'1 de juliol de 2019 s'iniciaren els acords d'acció concertada dels serveis socials especialitzats en el sector d'igualtat en la diversitat per als anys 2019 i 2020.

Els apartats c i d de l'article 24 de la Resolució de 31 de maig estableixen com a obligacions de l'administració concertant comunicar a l'entitat concertada, amb la suficient antelació, qualsevol circumstància que afecte les condicions del concert subscrit, i dictar les directrius tècniques i instruccions precises per al desenvolupament de l'activitat i assegurar la qualitat del servei, respectivament.

Vistes les consultes realitzades per les entitats concertants adjudicatàries dels concerts socials corresponents al Servei de millora socioeducativa dirigit a la infància i l'adolescència gitana: Programa Kumpania, i al Servei d'assessorament i suport a les persones LGTBI, els seus familiars i persones properes: Oficina Orienta, concretament la seua sol·licitud d'aclariment respecte a les despeses que poden efectuar amb càrrec a l'assignació econòmica derivada del pagament del concert social, tenint en compte la seua obligació permanent de rendició de comptes davant l'administració.

Resultant que s'ha generat la necessitat de concreció al no establir la normativa reguladora del concert social una previsió que responga directament a la qüestió que es realitza de la manera concreta que es planteja; és a dir, indicant la norma una relació concreta de potencials despeses emparades pel preu abonat per l'administració amb càrrec al concert social subscrit amb les entitats. A això s'afig que el concert social és un instrument jurídic de recent implantació per a la prestació dels serveis públics.

Considerant que la resposta a la qüestió queda resolta en l'article 22.2 del Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per entitats d'iniciativa social, que estableix que les tarifes màximes o mòduls econòmics retribuiran com a màxim els costos variables, fixos i permanents de les prestacions garantint la indemnitat patrimonial de l'entitat prestadora, sense incloure benefici industrial.

En relació amb l'exposat cal indicar que el sistema utilitzat per a fixar el preu en cadascun dels serveis Kumpania i Orienta ha tingut en compte els costos variables, fixos i permanents previsibles per a l'adequada prestació del servei per a tot el període de vigència del concert, però sense entendre que aquests constituïsquen un número tancat de manera que no pogueren afegir-se aquells costos que indubtablement resulten relacionats i resulten necessaris per a l'adequada prestació del servei que es concerta. D'una altra manera es faria fallida la garantia de la indemnitat patrimonial que estableix la norma, podent l'Administració enriquir-se injustament amb l'esforç econòmic de l'entitat o arriscar-se a la prestació d'un servei per davall dels límits de qualitat exigibles d'acord amb la naturalesa del servei concret que es presta.



A més, l'existència de costos variables, fixos i permanents fa necessari establir de quina manera les entitats que presten el servei concertat han de comptabilitzar les quantitats que reben, tenint en compte que han de presentar un resum econòmic de cada exercici.

Considerant que els serveis públics que actualment ofereix l'acció concertada en el sector de la igualtat en la diversitat, amb els requisits que predetermina la normativa del concert social en matèria d'igualtat en la diversitat, són tots de nova creació. Per això, pot ser necessari realitzar xicotetes adaptacions en els espais físics, així com adquisicions de material inventariable indispensable per a la prestació del servei. Així mateix, les entitats que presten el servei concertat necessiten comptar amb una estabilitat financera, proporcionada per instruments crediticis, que els permeten el compliment puntual de les seues obligacions econòmiques, tenint en compte les seues obligacions i els retards que, per diferents motius, té l'administració en la comptabilització i transferència dels pagaments. Això comporta una ineludible despesa financera.



Així mateix, també ha de considerar-se que la utilització de recursos propis de l'entitat vinculats al concert, comporta un aprofitament injustificat per part de l'administració d'un recurs econòmic que genera un cost d'oportunitat a l'entitat social. Aquestes adquisicions o despeses no suposen un benefici o lucre per a l'entitat, sinó una càrrega econòmica. Per això, si l'entitat haguera de sufragar aquestes despeses pel seu compte, se li generaria un detriment patrimonial. I, finalment, si l'entitat no poguera fer-se càrrec d'aquestes contractacions, també es produiria un perjudici per a les persones usuàries al no disposar del millor servei que se'ls pot oferir amb el preu que l'administració ve, en tot cas, obligada a pagar per aquest.

Considerant que cal significar que encara que la figura del concert social és de recent implantació en la Comunitat Valenciana, també ho és en altres comunitats autònomes, la normativa i els procediments de les quals han sigut consultats com a referents, i que, en definitiva, avalen el resultat a la consulta que empara la present resolució.

Per tot l'exposat, en ús de les atribucions conferides per l'article 3 del Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el número i la denominació de les conselleries, així com la disposició final primera del Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per entitats d'iniciativa social, resolc:



Primer

Es consideren, essencialment, despeses atribuïbles a les quanties pagades pel concert social les següents:

1. Retribucions i despeses de personal del servei: salaris bruts, quotes de la Seguretat Social a càrrec de l'empresa i altres costos salarials com a pagues extraordinàries, etc, reportats durant el període del concert.

2. Arrendament de locals en els quals es desenvolupe el servei.

3. Subministraments dels locals: aigua, electricitat, gas, telefonia, etc.

4. Despeses d'equipament i mobiliari necessaris per al desenvolupament del servei, tant de despatx, escolar, com per a l'activitat grupal. En aquest cas, cada equipament o mobiliari haurà d'estar associat a una persona professional, a una persona usuària o ser necessari per a una acció permanent del servei. Tot l'equipament i mobiliari comprat haurà d'utilitzar-se exclusivament per al funcionament del servei.



5. Despeses de reparació, obres menors d'adequació d'espais, manteniment i conservació de béns necessaris per al desenvolupament del servei.

6. Despeses de locomoció i dietes, tant del personal professional com de les persones usuàries del servei, quan siga necessari. Les quanties d'aquests s'ajustaran, per analogia, al que s'estableix en el Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Consell.

7. Despeses de subministraments a través de rènting: informàtica, impressió, etc.

8. Despeses de material d'oficina.

9. Despeses de material específic per al desenvolupament del servei.

10. Despeses necessàries per a la difusió i publicitat del servei.

11. Despeses vinculades a activitats organitzades dins de la programació del servei.

12. Despeses d'assessoria fiscal, laboral o comptable.

13. Despeses derivades de la petició de préstecs o pòlisses de crèdit necessàries per a disposar de suficient liquiditat per al compliment dels pagaments corresponents la prestació del servei: cost d'avals i interessos bancaris.

14. Assegurances dels espais i activitats vinculades al servei.



Segon

Determinades les despeses fixes de l'entitat com a despeses de personal, serveis de professionals independents, lloguer, subministraments, material, equipament, assegurances, despeses financeres i uns altres, i tenint en compte el preu abonat per l'administració amb càrrec al concert, l'entitat podrà incórrer en altres despeses no fixes també necessàries vinculades al servei que presta.



Tercer

La documentació justificativa de les despeses haurà de custodiar-se per l'entitat i estar disponible per a la seua verificació en qualsevol moment per part de l'administració i per a això les factures s'indicaran ordenades per conceptes i amb una breu explicació de la seua relació amb la prestació del servei. A més, de manera concreta:

1. Despeses de personal.

a) Contractes del personal.

b) Nòmines del personal.

c) TC1 i TC2 (relació nominal del personal treballador per al compte de cotització de l'entitat concertant) dels mesos corresponents. S'assenyalaran en el document, si escau, les línies corresponents al personal treballador que imputen hores al servei concertat. El model TC1 ha d'estar mecanitzat o segellat per l'entitat bancària i pot ser substituït pel Rebut de Liquidació de Cotitzacions, també segellat o mecanitzat per l'entitat bancària, o pel rebut bancari que acredita el pagament de la Seguretat Social per cadascun dels mesos corresponents.



d) Model 111 i 190, si escau.

e) Transferència bancària. Haurà d'identificar-se a la persona destinatària, l'import i la data d'aquesta. A aquests efectes no es considerarà vàlida l'ordre de pagament, es requereix el justificant bancari o, si escau, un certificat bancari en el qual es recullen els apartats esmentats anteriorment, signat i segellat per l'entitat financera en qüestió.



f) Remeses. En cas que els justificants de pagament estiguen pel total del personal treballador, haurà de presentar-se el desglossament per treballadora o treballador en els següents documents:

1r. Certificat bancari que acredite que en la remesa bancària presentada s'inclouen els pagaments del personal treballador del servei. El certificat ha de detallar el número de remesa, la seua data, els noms del personal treballador, la nòmina pagada i el seu import.

2n. Talons bancaris. A cada taló s'annexarà el justificant bancari que acredite el seu cobrament.

2. Despeses de Seguretat Social.

a) Documents TC1 i TC2 en els quals aparega el segell de compensació (segell de pagament efectiu, no de registre o de recepció) o el pagament efectiu de l'entitat financera corresponent. El TC2 podrà no contindre el segell de compensació sempre que vinga acompanyat d'un rebut bancari o d'un TC1 o «Rebut de Liquidació de Cotitzacions» que continguen el segell de compensació.

b) Quan els pagaments a la Seguretat Social es realitzen pel sistema RED (Remissió Electrònica de Documents):

1r. Si el pagament es realitza per domiciliació bancària, el deute realitzat en el compte bancari.

2n. Si el pagament s'efectua a través d'una entitat financera, el Rebut de Liquidació de Cotitzacions segellat o validat mecànicament per l'entitat financera.

3r. Si el pagament es realitza a través d'altres canals, el Rebut de Liquidació de Cotitzacions i el justificant bancari de pagament.

3. Despeses en assegurances.

Còpia de la pòlissa del segur i el rebut bancari del seu abonament. La còpia de la pòlissa del segur ha de detallar el període de cobertura i el número o nom de les persones assegurades, així com identificar el servei.

4. Despeses en arrendaments de locals on es desenvolupa el servei.



a) Còpia del contracte d'arrendament.

b) Justificants acreditatius del pagament.

c) Justificants d'ingrés de retencions i ingressos a compte de l'IRPF en relació amb rendiments procedents de l'arrendament d'immobles urbans (models 115 i 180).

5. Despeses de locomoció i dietes.

a) Fulles de liquidació, degudament signades per les parts, segons les quantitats establides en el Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Consell.

b) Justificants acreditatius del pagament.

6. Despeses de subministraments, material, equipament, reparació, etc.

Factura amb número, i si existira, sèrie i data d'expedició. Haurà de fer-se constar la data en què s'hagen efectuat les operacions que es documenten o en la qual, si escau, s'haja rebut el pagament anticipat, sempre que es tracte d'una data diferent de la d'expedició de la factura. Haurà d'incloure les següents dades:

a) Nom i cognoms, raó o denominació social completa, tant de la persona obligada a expedir factura com de la destinatària de les operacions.

b) Número d'Identificació Fiscal atribuït per l'Administració Tributària.

c) Domicili, tant de la persona obligada a expedir factura com de la destinatària de les operacions.

d) Descripció de les operacions i/o productes, consignant-se totes les dades necessàries per a la determinació de la base imposable de l'impost (definit pels articles 78 i 79 de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'Impost sobre el Valor Afegit, d'ara en avant Llei de l'Impost) corresponent a aquelles i el seu import, incloent el preu unitari sense impost d'aquestes operacions, així com qualsevol descompte o rebaixa que no estiga inclòs en aquest preu unitari.

e) El tipus impositiu o tipus impositius, si escau, aplicats a les operacions.

f) La quota tributària que, si escau, es repercutisca, que haurà de consignar-se per separat.

g) En el cas que l'operació estiga exempta de l'Impost, una referència a les disposicions corresponents de la Directiva 2006/112/CE, de 28 de novembre, relativa al sistema comú de l'Impost sobre el Valor Afegit, o als preceptes corresponents de la Llei de l'Impost o indicació que l'operació està exempta.

h) En cas d'aplicació del règim especial de les agències de viatges, haurà de portar l'esment «règim especial de les agències de viatges».





Quart

Per a la comprovació de la no existència de benefici industrial, es tindrà el compte el resum econòmic final relatiu al període complet per al qual s'ha resolt l'acció concertada. En aquest cas, aqueix període finalitza el 31 de desembre de 2020, independentment de si prèviament s'estableix algun tipus de pròrroga. D'aquesta manera, el resum econòmic presentat per les entitats prestadores del servei referit a l'exercici 2019, podrà no contemplar la totalitat de les quantitats aportades per l'administració fins a aqueix moment, sempre que es contemple en el mateix resum la quantitat sobrant per a fer front a despeses derivades de la gestió del servei durant l'exercici 2020.





Contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, les persones interessades podran interposar recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la seua publicació. Així mateix, amb caràcter potestatiu podrà interposar recurs de reposició en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seua publicació, davant el mateix òrgan que ha dictat la resolució. Tot això de conformitat amb el que s'estableix en els articles 112, 114, 115, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 8, 14.2 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puguen exercitar, si escau, qualsevol altre que estimen procedent.



València, 17 de desembre de 2019.– La vicepresidenta del Consell i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives: Mónica Oltra Jarque.

Mapa web