Ficha disposicion

Ficha disposicion





ACORD de 14 de desembre de 2015, del Consell de la Sindicatura de Comptes,pel qual s'aprova la instrucció que regula la rendició telemàtica del compte general de les entitats locals i el format del dit compte a partir del corresponent a l'exercici 2015



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7687 de 29.12.2015
Número identificador:  2015/10357
Referència Base de Dades:  009916/2015
 

  • Anàlisi jurídica

    Texto
    Texto Texto2
    Data d'entrada en vigor: 30.12.2015
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Sindicatura de Comptes
    Grup temàtic: 000



ACORD de 14 de desembre de 2015, del Consell de la Sindicatura de Comptes,pel qual s'aprova la instrucció que regula la rendició telemàtica del compte general de les entitats locals i el format del dit compte a partir del corresponent a l'exercici 2015 [2015/10357]

L'article 39 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana estableix que la Sindicatura de Comptes és l'òrgan a qui correspon el control extern econòmic i pressupostari de l'activitat financera de la Generalitat, dels ens locals compresos en el seu territori i de la resta del sector públic valencià, així com dels comptes que el justifiquen.

Hi ha, per tant, a escala estatutària, una inclusió específica dels ens locals dins de l'àmbit funcional propi de la Sindicatura de Comptes.



Més en concret, l'article 2.1.b de la Llei 6/1985, d'11 de maig, de la Generalitat, de Sindicatura de Comptes, considera que són part integrant del sector públic valencià tant les entitats locals que conformen el territori de la comunitat autònoma, com els seus organismes autònoms, qualsevol que siga la seua naturalesa; les empreses públiques que en depenguen i totes les entitats que estiguen participades majoritàriament per les entitats locals.

De la seua part, l'article 223 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, després de regular la funció fiscalitzadora del Tribunal de Comptes sobre les entitats locals, d'acord amb les lleis orgànica i de funcionament del dit òrgan, remet a les facultats que en matèria de fiscalització externa de les entitats locals tinguen atribuïdes les comunitats autònomes per part dels seus estatuts d'autonomia.

La rendició de comptes per les entitats locals constitueix un deure legal bàsic per garantir la transcendència en la gestió de l'activitat econòmica i financera d'aquestes entitats, que possibilita, d'una banda, que els òrgans de decisió i control i els ciutadans coneguen la situació financera d'aquelles, els resultats de la seua activitat, l'execució del seu pressupost i els seus fluxos de tresoreria, i, d'altra banda, que es puga portar a terme la fiscalització de la dita activitat per les institucions competents. La mateixa Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, en el seu article 28, considera com a infracció molt greu l'incompliment del deure esmentat, i preveu la sanció corresponent a l'efecte.

El compliment dels principis de transparència i bona gestió per les entitats públiques fa necessari que la rendició de comptes es realitze amb informació actualitzada, fiable, precisa i detallada, de manera que és imprescindible disposar dels comptes generals formats, aprovats i retuts en el termini legalment establit.

La necessitat d'implantar mitjans informàtics i telemàtics en el procés de rendició dels comptes de les entitats locals es va impulsar en l'àmbit local amb l'aprovació de les instruccions reguladores dels models bàsic, normal i simplificat de comptabilitat local, aprovades per les ordres del que llavors era Ministeri d'Economia i Hisenda 4040/2004, 4041/2004 i 4042/2004, de 23 de novembre, vigents fins al Compte General corresponent a l'exercici 2015. Aquestes van aplegar expressament la necessitat de promoure la implantació de les dites tècniques que les institucions de control extern poden establir per a la rendició dels comptes generals procediments d'enviament a través dels dits mitjans, sempre que es garantisca l'autenticitat, integritat i conservació de la informació comptable que es reta, així com la recepció de l'òrgan destinatari.

Les bases per a aquest model de rendició es van establir amb la definició d'un format normalitzat per als dits comptes generals, fet que va portar a terme la Intervenció General de l'Administració de l'Estat (IGAE), a impuls i amb la col·laboració del Tribunal de Comptes i dels òrgans de control extern de les comunitats autònomes (OCEX), i que va ser aprovat mitjançant Resolució de la IGAE de 28 de juliol de 2006. En aquesta definició es recomanava el dit format i es posava a disposició de les institucions de control extern les especificacions tècniques a què havien d'ajustar-se els fitxers corresponents. Amb el dit format es pretenia, a més, assolir el major grau d'homogeneïtzació en l'elaboració i remissió del Compte General de les entitats locals, així com en el seu tractament per les institucions fiscalitzadores.

El Tribunal de Comptes i els OCEX van regular, per als seus àmbits respectius, la rendició telemàtica dels comptes generals de les entitats locals, i n'eliminaren la rendició en suport paper, mitjançant l'aprovació de les instruccions corresponents per les quals s'establia el format del compte general de les entitats locals en suport informàtic –per remissió al recomanat per la IGAE en la mencionada Resolució de 2006– i el procediment telemàtic per a la rendició de comptes, aplicable a partir de les corresponents a l'exercici 2006.



La Sindicatura de Comptes va aprovar la seua instrucció mitjançant l'Acord de 26 d'abril de 2007 (DOCV 5521, 28.05.2007), que va ser modificat per un altre de data de 29 de juny de 2009 (DOCV 6065, 27.07.2009); i, per donar compliment, d'una manera eficaç, econòmica i eficient, a aquest conjunt normatiu, va subscriure amb el Tribunal de Comptes un conveni de col·laboració de data 24 de d'abril de 2007, a fi d'implantar mesures de coordinació de la rendició telemàtica dels comptes generals de les entitats locals. El dit conveni va ser actualitzat per un altre de subscrit el 13 de juliol de 2011, actualment en vigor.



A més, des de l'any 2007 es troba en funcionament la Plataforma de Rendició de Comptes de les entitats locals (www.rendiciondecuentas.es), una aplicació web, gestionada pel Tribunal de Comptes i per la major part dels OCEX, d'acord amb els convenis multilaterals subscrits el 29 d'octubre de 2007 i el 4 de desembre de 2014, per a la recepció, gestió, examen i explotació dels comptes retuts telemàticament i en format electrònic per les entitats locals, que a més ha permés publicar els comptes d'aquestes entitats, des de 2011, a través del Portal de Rendició de Comptes, que ofereix als ciutadans i a qualsevol interessat un accés senzill i directe a la informació referida.

L'experiència acumulada durant més de vuit anys mostra que la implantació de la rendició dels comptes de les entitats locals a través de mitjans informàtics i telemàtics ha representat un gran progrés en termes d'eficàcia, eficiència i economia i genera un increment considerable en els nivells de compliment de l'obligació. Permet, així mateix, optimitzar l'activitat de control extern, alhora que ha constituït una millora per a les entitats locals, tant en termes d'agilitat del procediment de rendició com de perfeccionament de la qualitat, comparabilitat i homogeneïtat de la informació comptable elaborada i retuda en els dits comptes generals. L'aplicació de les tecnologies de la informació a la rendició de comptes ha redundat, així mateix, en una major efectivitat de la transparència de la gestió local, alhora que ofereix informació puntual, àgil i actualitzada als interessats.

L'ús dels mitjans electrònics és avui un imperatiu per a les entitats públiques. Les Lleis 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, contenen un pronunciament ferm pel que fa a això. o estableixen que aquestes han d'operar en un entorn en el qual la utilització d'aquests mitjans i la tramitació electrònica dels procediments constituïsquen l'actuació habitual. Així, la identificació, la firma i la notificació electròniques, la seu electrònica, l'intercanvi electrònic i l'actuació administrativa informatitzada han de ser la regla general. Les referides Lleis disposen, així mateix, l'obligació de les administracions públiques de relacionar-se entre si per mitjans electrònics i recullen el dret i, de vegades, l'obligació de les persones de relacionar-se electrònicament amb aquelles.



A més d'aquest procés d'implantació de mitjans informàtics i telemàtics per a la rendició dels comptes generals de les entitats locals, cal destacar, pel que fa a aquesta Instrucció, que, simultàniament a aquest i des de l'entrada en vigor de l'esmentada Resolució de la IGAE de 2006, també s'ha desenvolupat un altre procés de normalització comptable. Així, l'aprovació del Pla General de Comptabilitat, mitjançant Reial Decret 1514/2007, de 16 de novembre, va representar l'harmonització de la normativa comptable espanyola mitjançant la incorporació dels criteris comptables de les Normes Internacionals de Comptabilitat, tot això de conformitat amb la normativa de la Unió Europea.



Igualment, es va aprovar el Pla General de Comptabilitat Pública, mitjançant l'Ordre EHA/1037/2010, de 13 d'abril, adaptant les normes comptables públiques al marc de les Normes Internacionals de Comptabilitat del Sector Públic (NIC-SP). Aquest pla constitueix la norma marc per al sector públic, que precisa d'una adaptació per als distints subsectors de l'Administració.

En l'àmbit local la dita adaptació ha tingut lloc mitjançant les Instruccions de Comptabilitat per a l'Administració Local, models normal i simplificat, aprovades per les Ordres HAP/1781/2013 i HAP (1782/2013, de 20 de setembre, que modifica, al seu torn, aquesta última, el model bàsic, que es regula en l'Ordre EHA/4040/2004, de 23 de novembre. En virtut d'aquests Instruccions, en vigor des de l'1 de gener de 2015, la normativa comptable aplicable a les entitats locals es normalitza plenament i s'harmonitza amb els criteris comptables del sector públic estatal.

Aquestes Instruccions representen una nova etapa en la comptabilitat de l'Administració Local. Incorporen canvis substancials en l'estructura i el contingut dels documents que integren els comptes anuals, el que ha fet necessari revisar i modificar el format informàtic normalitzat del Compte General, adaptant les especificitats del fitxers als nous comptes que cal elaborar a partir de la corresponent a l'exercici 2015. Per a tal fi, la IGAE ha aprovat amb data de 13 de novembre de 2015 (BOE 20.11.2015), una resolució que incorpora un nou format normalitzat del Compte General de les entitats locals en suport informàtic per a fer-ne la rendició. Al seu torn, és necessària l'aprovació pel Tribunal de Comptes i pels OCEX de noves instruccions que regulen el suport informàtic que cal aplicar als comptes generals a partir de l'esmentat exercici de 2015 i el procediment per a la rendició de comptes de les Entitats Locals; el que, pel que fa al Tribunal de Comptes, s'ha efectuat per Acord del Ple de data de 26 de novembre de 2015 (BOE 202, 10.12.2015).

Per tot això, el Consell de la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana, en exercici de les funcions que li atribueixen els articles 7.c, 10.1.a i 17.a de la seua Llei reguladora, aprova la següent Instrucció i la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana i en el Butlletí Oficial de les Corts:



Regla 1: Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquesta Instrucció té per objecte regular la rendició del Compte General de les entitats locals de la Comunitat Valenciana i el procediment per a efectuar-la de manera telemàtica davant la Sindicatura de Comptes, així com establir el suport informàtic en el qual han de presentar-se els comptes generals de les dites entitats corresponents a l'exercici 2015 i següents.

El dit compte general inclou els comptes de la mateixa Entitat principal, de les seues entitats dependents i, des de les corresponents a l'exercici 2015, també les dels consorcis que s'hi adscriguen.

2. Se sotmeten a l'àmbit d'aplicació de la Instrucció totes les entitats locals subjectes al règim general de comptabilitat pública local establit en les esmentades Instruccions de Comptabilitat per a l'Administració Local, aprovades en l'Ordre d'HAP/1781/2013 de 20 de setembre, Instrucció del model normal; l'Ordre d'HAP/1782/2013, de 20 de setembre, Instrucció del model simplificat; i l'Ordre d'EHA/4040/2004, de 23 de novembre, Instrucció del model bàsic, modificada per l'Ordre HAP/1782/2013, de 20 de setembre.



Les entitats locals del sector públic valencià donaran compliment a aquesta obligació presentant els Comptes davant la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana en els termes i amb els requisits previstos en aquesta Instrucció reguladora, en el marc dels convenis subscrits amb el Tribunal de Comptes i altres OCEX per a implantar mesures de coordinació de la rendició telemàtica dels comptes generals de les entitats locals.



Regla 2: Rendició del Compte General de les entitats locals en suport informàtic i determinació del format del dit compte a partir del corresponent a l'exercici 2015

El Compte General de les entitats locals corresponents a l'exercici 2015 i successius serà retuda a la Sindicatura de Comptes pels comptedants responsables exclusivament a través de la Plataforma de Rendició de Comptes de les entitats locals, en el model i format normalitzat recomanat per la Resolució de la IGAE de 13 de novembre de 2015 (BOE 278, 20.11.2015) –que aquesta Sindicatura de Comptes fa propi– abans del 31 d'octubre de l'any següent al que corresponguen els comptes retuts, d'acord amb el que estableix en l'article 9.1 de la Llei 6/1985, d'11 de maig, de Sindicatura de Comptes.

Per a la remissió dels comptes generals es complimentarà, a través de la Plataforma de Rendició de Comptes de les entitats locals, la informació addicional definida en l'annex II d'aquesta Instrucció. El Compte General haurà d'enviar-se amb el document de remissió recollit en l'annex III de la Instrucció.

Les societats mercantils el capital social de les quals pertanya íntegrament a l'entitat local, aquelles en les quals aquesta tinga una participació majoritària o es consideren dependents en aplicació de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, així com les entitats públiques empresarials dependents de l'entitat local, retran els seus comptes en suport informàtic en el model i format establit en l'annex I d'aquesta Instrucció.

Les entitats sense ànim de lucre dependents i adscrites a una entitat local a les quals es refereix la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, retran els seus comptes en el format establit en l'annex I d'aquesta Instrucció.



Regla 3: Drets i garanties

L'aplicació de la Instrucció es realitzarà amb sotmetiment a les disposicions que conté la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i a la resta de normes específiques que regulen la propietat intel·lectual i el tractament electrònic de la informació.



Regla 4: Procediment telemàtic de rendició de comptes a través de la Plataforma de Rendició Telemàtica de Comptes

La remissió del Compte General de les entitats locals, conjuntament amb la resta de documents exigits d'acord amb aquesta Instrucció, es realitzarà a través de la Plataforma de Rendició de Comptes de les entitats locals.

Els comptes es registraran en el Registre Telemàtic d'aquesta Sindicatura de Comptes, d'acord amb els criteris disposats en l'Acord del Consell de la Sindicatura de Comptes de 12 de setembre de 2012, regulador del referit Registre.

El procediment de remissió telemàtica dels comptes (integritat, autenticitat, seguretat, entre altres aspectes) s'ajustarà al que preveu la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, així com als estàndards establits en la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'Accés dels Ciutadans als Serveis Públics i en les normes que la desenvolupen. Tan prompte com entre en vigor la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, una vegada transcorregut el termini d'un any de vacant des que es va publicar, en els termes que estableix en la seua disposició final setena i en la seua disposició derogatòria única, hi seran d'aplicació aquesta llei i les seues disposicions de desenvolupament pel que fa als procediments electrònics.



Regla 5: Còmputs per a la remissió de documentació al Registre Telemàtic

La presentació de documents electrònics en el Registre Telemàtic, així com la seua recepció per aquest, es regirà, als efectes de còmput dels terminis fixats en dies hàbils, pels criteris establits en l'esmentat Acord del Consell de la Sindicatura de Comptes de 12 de setembre de 2012.



Disposició transitòria



La rendició dels comptes generals de les entitats locals corresponents als exercicis 2014 i anteriors s'efectuarà d'acord amb els requisits i procediments que es contenen en la Instrucció que regula el format del Compte General de les entitats locals en suport informàtic i el procediment telemàtic per a la rendició de comptes, aprovada per l'Acord de 26 d'abril de 2007 (DOCV 28.05.2007), que va ser modificat per un altre de 29 de juny de 2009 (DOCV 27.07.2009).





Disposició final



Aquesta Instrucció entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 14 de desembre de 2015



El síndic major,

RAFAEL VICENTE QUERALT

ANNEX I

Fitxers que cal remetre



Entitats incloses en l'àmbit subjectiu del Compte General que apliquen normes i principis de comptabilitat pública

Els comptes generals de les entitats locals incloses en l'àmbit subjectiu del Compte General de les entitats locals que apliquen les normes i principis de comptabilitat pública, és a dir, la de la mateixa entitat local, la dels seus organismes autònoms i la dels consorcis que s'hi adscriguen, estaran formats pels fitxers establits en la Resolució de la IGAE de 13 de novembre de 2015 amb les especificacions que s'hi regulen.



La relació de fitxers es detalla en els annexos II, III i IV de la dita resolució.



Entitats incloses en l'àmbit subjectiu del Compte General que apliquen el PGC aprovat per Reial Decret 1514/2007, models normal i abreujat, o PIME (Reial Decret 1515/2007)

Les societats mercantils el capital social de les quals pertany íntegrament a l'entitat local, aquelles en les quals tinga una participació majoritària l'entitat, aquelles que es consideren dependents en aplicació de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, així com les entitats públiques empresarials dependents de l'Entitat Local, retran els seus comptes anuals mitjançant els fitxers següents:

– ENTIDAD(9)_EJERCICIO(4)_NOR_CUENTAS-ANUALES.xml per al model de comptes anual normal.

– ENTIDAD(9)_EJERCICIO(4)_ABR_CUENTAS-ANUALES.xml per al model de comptes anuals abreujades.

– ENTIDAD(9)_EJERCICIO(4)_PYM_CUENTAS-ANUALES.xml per al model de comptes anuals de pimes i microempreses.

– ENTIDAD(9)_EJERCICIO(4)_MEMORIA.pdf

En el camp «ENTITAT» s'haurà de consignar el NIF de l'entitat comptable (societat o entitat pública empresarial).

Els fitxers «xml» s'ajustaran a les especificacions tècniques publicades en el Portal del Tribunal de Comptes en internet (www.tcu.es) i en la Plataforma de Rendició de Comptes de les Entitats locals (www.rendiciondecuentas.es).

Els fitxers «pdf» no podran ser objecte de fraccionament ni excediran en grandària dels publicats en www.rendiciondecuentas.es.



Entitats sense fi de lucre incloses en l'àmbit del Compte General

Les entitats sense fi de lucre dependents o adscrites a una Entitat Local d'acord amb la Regla 49 de la Instrucció model simplificat o la Regla 48 de la Instrucció model normal, en relació amb la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, remetran els seus comptes anuals en els següents fitxers PDF:



ENTIDAD(9)_EJERCICIO(4)_ ESTADOS_CONTABLES.pdf

ENTIDAD(9)_EJERCICIO(4)_MEMORIA.pdf







ANNEX II

Informació addicional



Informació addicional de províncies, municipis, entitats locals menors (aquestes darreres, d'acord amb el que disposa la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local)

Les entitats locals completaran una informació addicional formada pels punts següents:

– Dades identificatives: Codi MAP, NIF, nom, entitat del la qual depén (si és el cas).

– Dades identificatives del president, interventor general, secretari i tresorer de cadascuna de les entitats locals.

– Informació sobre cadascuna de les entitats de les qual forma part l'entitat local (identificatius, naturalesa jurídica, etc.).

– Dades sobre cadascuna de les entitats dependents o adscrites a l'entitat local, amb expressió de les seues dades identificatives i activitat.

– Informació sobre altres entitats en les quals participa l'entitat local de manera minoritària.

– Informació sobre les dates en les quals es van portar a efecte els diversos tràmits necessaris per a la rendició de comptes (aprovació de la liquidació de pressupostos, formació del Compte General, dictamen de la Comissió Especial de Comptes, aprovació del Compte General, etc.).



Informació addicional de mancomunitats, comarques, agrupacions de municipis, àrees metropolitanes

Les entitats locals emplenaran una sèrie d'informació addicional corresponent a:

– Dades identificatives: Codi MAP, NIF, nom, així com entitats que formen part de l'entitat que ret els comptes.

– Dades identificatives del president, interventor general, secretari i tresorer de cadascuna de les entitats locals.

– Informació sobre cadascuna de les entitats de les quals forma part l'entitat local (identificatius, naturalesa jurídica, etc.).

– Dades sobre cadascuna de les entitats dependents o adscrites a l'entitat local, amb expressió de les seues dades identificatives i activitat.

– Informació sobre altres entitats en les quals participa l'entitat local de manera minoritària.

– Informació sobre les dates en les quals es van portar a terme els diversos tràmits necessaris per a la rendició de comptes (aprovació de la liquidació de pressupostos, formació del Compte General, dictamen de la Comissió Especial de Comptes, aprovació del Compte General, etc.).







ANNEX III

Document per a la remissió telemàtica



L'arxiu que conté els estats comptables, comptes i justificants, s'acompanyarà d'un document de tramesa, igualment protegit per signatura digital, així:



D/Dª ... (nom i cognoms del comptedant), ,,, (càrrec que ocupa, alcalde de ... /president de ...), ret el Compte General de... corresponent a l'exercici de …, conegut per l'entitat local en el Ple de …, una vegada complit el procediment establit en els articles 201 i 212 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, en la forma i amb la documentació addicional a què es refereixen les instruccions del Tribunal de Comptes i de la Sindicatura de Comptes, les quals regulen la rendició telemàtica del Compte General de les entitats locals i el format del dit Compte a partir del corresponent a l'exercici 2015, aprovats respectivament per Acord del Ple del Tribunal de Comptes de 26 de novembre de 2015 i per l'Acord del Consell de la Sindicatura de Comptes de 14 de desembre de 2015.



La informació relativa al dit compte queda continguda en el fitxer ..., el resum electrònic del qual és ..., en els termes indicats per l'apartat sisé de la resolució de la IGAE, de 13 de novembre de 2015, per la qual es recomana el format normalitzat dels comptes generals de les entitats locals en suport informàtic (BOE 20.11.2015).





... d ... de 20...

L'alcalde president de l'entitat local





Aquest arxiu serà anomenat com indiquem tot seguit:

ENTIDAD(9)_ EJERCICIO(4)_ DOC-REMISION.pdf

En el camp «ENTITAT» caldrà consignar el NIF de l'entitat local de què es tracte.

En el camp «EXERCICI» es farà constar l'exercici a què es refereix el Compte General.

Mapa web