Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 16 de novembre de 2016, de la consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'aprova el Pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7928 de 30.11.2016
Número identificador:  2016/9481
Referència Base de Dades:  009037/2016
 



RESOLUCIÓ de 16 de novembre de 2016, de la consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'aprova el Pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana (2016-2020). [2016/9481]

A la Comunitat Valenciana mitjançant una resolució de data 21 d'octubre de 2013 es va aprovar el Pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental (2013-2015). El punt 5.3 de l'annex del pla esmentat fa referència a la seua revisió i assenyala que la seua vigència comprenia el període 2013-2015 entenent-se prorrogat per períodes successius de dos anys sense perjudici de la seua revisió, que es farà d'ofici en el cas que es produïsca un canvi significatiu en la normativa que serveix de base al pla o en les condicions bàsiques d'execució.

Amb l'entrada en vigor de la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats s'ha produït un canvi en la normativa que servia de base al pla anterior, això unit a l'entrada en vigor del nou Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, pel Decret 158/2015, de 18 de setembre, i a l'aprovació del Reglament (UE) número 660/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, pel qual es modifica el reglament (CE) número 1013/2006 relatiu als trasllats de residus, que fixa, a mes tardar l'1 de gener de 2017, per a establir un o mes plans per a realitzar inspeccions, ha derivat en l'oportunitat de revisar el pla d'inspecció vigent fins ara.



En l'actualitat, l'article 77 de la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats de la Comunitat Valenciana, regula la facultat inspectora de les instal·lacions subjectes a autorització ambiental integrada i assenyala que correspon a la conselleria competent en matèria de medi ambient, i en l'article 83 preveu que l'òrgan competent en matèria d'inspecció de qualitat ambiental de la conselleria amb funcions en matèria de medi ambient elaborarà plans d'inspecció ambiental amb la finalitat d'articular, programar i racionalitzar les inspeccions ambientals que es realitzen a la Comunitat Valenciana. Aquests plans seran aprovats per la conselleria competent en matèria de medi ambient i vincularan, en l'àmbit de les seues competències, tots els agents de l'autoritat que actuen en l'àmbit del medi ambient i en el territori de la Comunitat Valenciana.



Les distintes normes sectorials atribueixen, així mateix, en els respectius àmbits, la facultat d'inspecció als òrgans competents de la comunitat autònoma.

Així mateix l'article 29.2 de la Llei 5/2013, d'11 de juny, per la qual es modifica la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, ha transposat la Directiva 2010/75/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials (prevenció i control integrat de la contaminació).



El Reglament (UE) número 660/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, pel qual es modifica el reglament (CE) número 1013/2006 relatiu als trasllats de residus, estableix requisits per als trasllats de residus tant dins de la Unió com entre els estats membres i tercers països i a fi de protegir el medi ambient estableix que les inspeccions dels trasllats han de planificar-se adequadament per a determinar els mitjans que són necessaris i per a previndre amb eficàcia els trasllats il·lícits, i fixa, a mes tardar, l'1 de gener de 2017, per a establir un o més plans per a realitzar inspeccions.



El pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana (2016-2020), que s'aprova per mitjà de la present resolució, s'estructura en cinc apartats amb el contingut que, en síntesi, s'indica a continuació.

Una part introductòria, en la qual s'exposen els antecedents de l'activitat inspectora i la normativa aplicable en matèria d'inspecció mediambiental, elements necessaris per al desenvolupament del present pla.

Així mateix, inclou els objectius que persegueix: comprovar el grau de compliment de la normativa ambiental i els objectius estratègics, que es fixaran en els programes que el despleguen. 

Es fa referència, a més, al seu àmbit territorial d'aplicació i conté les definicions dels conceptes legals i termes clau continguts en aquest. També s'indica en aquest punt l'àmbit material d'aplicació del pla, i es delimita, amb caràcter general, els aspectes que són objecte d'inspecció i un llistat de documents legislatius la conformitat del qual serà comprovada.

El present pla es desenvoluparà i executarà a través de programes anuals, i s'establirà el procediment d'elaboració dels programes esmentats.

També s'identifiquen programes de millora contínua, a través d'activitats de millora de l'activitat inspectora com a formació, intercanvi d'experiències, activitats de coordinació amb altres administracions (Confederació Hidrogràfica, ajuntaments...).

Finalment s'estableix com es realitzarà l'avaluació i seguiment del pla, especificant els diferents indicadors que serviran com a base per a avaluar el grau de compliment tant del pla com dels programes concrets que el despleguen.

En virtut de tot això, i fent ús de les atribucions que em conferixen l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, en relació amb l'article 9 del Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les conselleries en què s'organitza l'administració de la Generalitat i s'assignen a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, entre altres, les competències en matèria de medi ambient i canvi climàtic, així com el Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, modificat per Decret 80/2016, d'1 de juliol i a la vista del que disposa l'article 9.2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana, resolc:





Primer

Aprovar el Pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana per al període 2016-2020, que figura com a annex a la present resolució.



Segon

Adoptar les mesures que siguen necessàries per a la difusió del contingut del pla mencionat.



Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se, amb caràcter potestatiu, recurs de reposició davant del mateix òrgan que l'ha dictat en el termini d'un mes comptador des de l'endemà del dia en què tinga lloc la seua notificació, De conformitat amb el que estableix l'apartat primer de l'article 123, en relació amb els articles 114.c i 124 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. No es podrà interposar cap recurs contenciós-administratiu fins que siga resolt expressament o se n'haja produït la desestimació presumpta del recurs de reposició interposat. La interposició del recurs contenciós administratiu, cal efectuar-se a elecció del demandant, davant del Jutjat Contenciós Administratiu de València, seu de l'òrgan que ha dictat l'acte administratiu a impugnar o davant del jutjat en la circumscripció del qual tinga el seu domicili el demandant, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la notificació, de conformitat amb el que estableixen els articles 8, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.





València, 16 de novembre de 2016.– La consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural: Elena Cebrián Calvo.







ANNEX

Pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana (2016-2020)



1. Introducció

1.1. Antecedents

1.2. Antecedents de la labor inspectora a nivell autonòmic

1.3. Normativa aplicable

2. Objectius

2.1. Objectiu general

2.2. Objectius estratègics

3. Pla d'inspecció

3.1. Activitats objecte del pla

3.2. Àmbit territorial

3.3. Definicions

3.4. Àmbit material d'aplicació

3.5. Període de vigència

3.6. Àmbit competencial

4. Programa anual

4.1. Programes anuals d'inspecció mediambiental: estructura

4.2. Activitat inspectora

4.3. Inspecció documental

5. Millora contínua i creació de capacitat

6. Seguiment i avaluació

6.1. Memòria anual

6.2. Pla de qualitat

6.3. Revisió del pla d'Inspecció



1. Introducció

1.1. Antecedents

En un primer moment, la inspecció es va concebre per a donar resposta a denúncies de particulars o situacions sobrevingudes. La inspecció programada representava un percentatge minoritari en el conjunt de les actuacions realitzades per la conselleria amb competència en matèria de medi ambient.

Progressivament, l'enfocament va anar ampliant-se cap a nous plantejaments més estratègics, la qual cosa va permetre incrementar el nombre d'actuacions realitzades i millorar la seua eficàcia, destinant els recursos a aquells sectors i problemàtiques on s'identificava que les labors d'inspecció oferixen un valor més gran afegit.

El present pla d'inspecció té el seu origen en l'exigència legal establida en l'article 77 de la vigent Llei 6/2014, de 25 de juliol, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana, segons el qual la facultat inspectora de les instal·lacions subjectes a autorització ambiental integrada correspon a la conselleria competent en matèria de medi ambient, així com en l'article 83 de l'esmentat text legal que estableix que l'òrgan competent en matèria d'inspecció de qualitat ambiental de la conselleria amb competències en medi ambient elaborarà plans d'inspecció ambiental amb la finalitat d'articular, programar i racionalitzar les inspeccions ambientals que es realitzen a la Comunitat Valenciana, i que aquests plans seran aprovats per la conselleria competent en matèria de medi ambient i vincularan, en l'àmbit de les seues competències, tots els agents de l'autoritat que actuen en l'àmbit del medi ambient i en el territori de la Comunitat Valenciana.



Així mateix, es fonamenta en les denúncies que els ciutadans (no sols les associacions proteccionistes) formulen davant de l'Administració en defensa del dret a gaudir d'un medi ambient adequat reconegut per l'article 45 de la nostra carta magna.

En l'àmbit europeu, el Parlament i el Consell de la Unió Europea van aprovar la Recomanació 2001/331/CE, de 4 d'abril de 2001 sobre criteris mínims de les inspeccions mediambientals dels estats membres, i considera la conveniència de comptar amb un o més programes d'inspeccions que cobrisquen tot el territori de l'estat membre i totes les instal·lacions controlades que s'hi troben.



D'aquesta manera, la recomanació preveia l'establiment de plans d'inspecció i fixava criteris generals sobre l'abast, contingut mínim i base sobre la qual han de desenvolupar-se.

Les anàlisis dutes a terme per la Comissió Europea sobre l'aplicació de la recomanació des de la seua aprovació van posar de manifest que la situació en els distints estats membres en matèria d'inspecció ambiental era molt heterogènia, aquesta divergència es deu, d'una banda, a les distintes maneres d'interpretar les definicions i requisits fixats en la recomanació, i d'una altra, a les grans diferències en la prioritat política que es concedeix a la inspecció mediambiental en els estats de la Unió Europea. En molts països els plans d'inspecció no contenien elements estratègics com indicava la recomanació sinó que eren, més aïna, llistes d'instal·lacions o sectors que anaven a inspeccionar-se en un període de temps determinat, en altres estats es van establir distintes categories d'inspeccions (com ara inspeccions reactives o no reactives, programades o no programades...), que no sempre podien assignar-se a les categories de rutinàries o no rutinàries. Aqueixa distinció és especialment important per a la planificació de les inspeccions, ja que en els plans han de tindre's en compte el temps i els recursos necessaris per a ambdós tipus d'inspeccions.



Dels estudis realitzats es va concloure que podia millorar-se la labor inspectora, en particular ampliant el seu àmbit d'aplicació, aclarint algunes definicions, introduint nous criteris per a la planificació de les inspeccions i simplificant els informes de manera que puga obtindre's informació comparable.

D'altra banda, la Comissió considerava necessari establir requisits sectorials jurídicament vinculants per a determinades instal·lacions o activitats específiques. Aquests requisits són necessaris perquè es concedisca una major prioritat política a les inspeccions i perquè la legislació de medi ambient es faça complir millor en tota la Comunitat.



L'aprovació de la Directiva 2010 75/UE/, del Parlament Europeu i del Consell, de 24  de  novembre de 2010, sobre les emissions industrials (DEI) preveu, en l'article 23, la necessitat de comptar amb un sistema d'inspecció mediambiental que incloga l'anàlisi de tota la gamma d'efectes ambientals rellevants de la instal·lació de què es tracte. A través d'aquest sistema es garanteix l'adequat nivell de comprovació del comportament ambiental de les instal·lacions que es troben dins del seu àmbit d'aplicació.

L'article esmentat determina la necessitat d'assegurar per part de tots els estats membres que totes les instal·lacions estan cobertes per un pla d'inspecció mediambiental a escala nacional, regional o local i garantir que aquest pla es reexamina i, quan pertoque, s'actualitza regularment. Així mateix, s'especifica el contingut mínim que han de tindre aquests plans d'inspecció i l'obligació d'elaborar periòdicament programes d'inspecció, dins dels plans referits i de notificar i publicar els informes de les inspeccions dins d'uns terminis establits.



1.2. Antecedents de la labor inspectora a nivell autonòmic

A la Comunitat Valenciana, en els seus orígens, la inspecció es va organitzar per a donar resposta a denúncies de particulars o situacions sobrevingudes. Es va tractar d'una ferramenta de control relatiu que, en alguns casos, es completava amb una sistemàtica d'inspecció sense planificació prèvia.

En l'actualitat, els modes d'actuació han d'evolucionar cap a nous plantejaments basats en la planificació estratègica, sotmesos a un procés de millora contínua basada en la mesura d'indicadors d'eficàcia i d'eficiència que permeten avaluar tant els recursos destinats com els objectius aconseguits.

Els plans d'inspecció ambiental i els programes anuals que els despleguen constitueixen l'instrument principal a l'hora d'establir les actuacions d'inspecció i control ambiental, a més de possibilitar el seguiment dels plans, projectes i activitats sotmeses als distints procediments ambientals i autoritzacions sectorials en les matèries que constitueixen la competència de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural.

Per la Resolució de 21 d'octubre de 2013, es va aprovar el Pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental 2013-2015, que fixa com a objectiu prioritari comprovar el grau de compliment de la normativa ambiental.

El pla s'ha desenvolupat en els corresponents programes d'inspecció en matèria de qualitat ambiental des de l'anualitat 2013 fins a 2015, per mitjà de resolucions de dates 22 d'octubre de 2013, 1 de maig de 2014 i 24 de març de 2015, respectivament.

El punt 5.3 de l'annex del Pla 2013-2015 fa referència a la seua revisió i assenyala que la seua vigència comprenia el període 2013-2015 i s'entén prorrogat per períodes successius de dos anys sense perjudici de la seua revisió, que es farà d'ofici en el cas que es produïsca un canvi significatiu en la normativa que serveix de base al pla o en les condicions bàsiques d'execució.

La Llei 6/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana, va derogar la Llei 2/2006, de 5 de maig, de prevenció de la contaminació i qualitat ambiental, llei en què es fonamentava el Pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental corresponent a les anualitats 2013-2015. Això unit a la nova estructura de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, donada pel Decret 158/2015, de 18 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural (article 15) s'organitza en una Subdirecció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental i, dins de la mateixa, el Servei d'Inspecció Mediambiental, al qual li correspon exercir les funcions d'inspecció, vigilància i control del compliment de les matèries pròpies de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental: qualitat ambiental, residus, prevenció i control integrat de la contaminació, qualitat de l'aire i protecció del medi ambient atmosfèric, intervenció administrativa ambiental, lluita contra el canvi climàtic i la inspecció mediambiental. D'aquesta manera, es procedeix a gestionar i controlar de manera centralitzada i integrada tots els aspectes rellevants des del punt de vista del medi ambient, des d'una mateixa subdirecció general, establint els procediments de treball i les instruccions tècniques pertinents.



1.3. Normativa aplicable

Per a l'elaboració del present Pla d'Inspecció en matèria de qualitat ambiental per al període 2016-2020 i els diversos programes anuals compresos en aquest període, haurà de tindre's en compte el que disposen els següents textos legals:

1. Article 4 de la Llei 40/2015, de 1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, que estableix que les administracions públiques vetlaran pel compliment dels requisits aplicables segons la legislació corresponent, per a la qual cosa podran inspeccionar les activitats, sense que en cap cas es produïsquen diferències de tracte discriminatòries.

2. Article 20 de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, que indica que les administracions públiques i la resta d'autoritats competents fomentaran un elevat nivell de qualitat dels serveis, en particular impulsaran inspeccions administratives i controls periòdics, així com el disseny i reforçament de plans d'inspecció.

3. Article 29 de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrat de la contaminació, que assenyala que les comunitats autònomes seran competents per a adoptar les mesures cautelars i les de control i inspecció, així com per a exercir la potestat sancionadora i per a garantir el compliment dels objectius d'aquesta i del seu desplegament reglamentari, i que els resultats de les actuacions de control i inspecció hauran de posar-se a disposició del públic.

4. Article 77 de la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana, que preveu que l'òrgan competent en matèria d'inspecció de qualitat ambiental de la conselleria amb competències en medi ambient elaborarà plans d'inspecció ambiental amb la finalitat d'articular, programar i racionalitzar les inspeccions ambientals que es realitzen a la Comunitat Valenciana. Aquests plans seran aprovats per la conselleria competent en matèria de medi ambient i vincularan, en l'àmbit de les seues competències, tots els agents de l'autoritat que actuen en l'àmbit del medi ambient i en el territori de la Comunitat Valenciana.



5. Article 43 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que estableix quines han de ser les competències i els mitjans de vigilància, inspecció i control, estableix que les funcions d'inspecció hauran de ser dutes a terme per mitjà dels cossos d'inspecció degudament reconeguts d'acord amb les normes que li siguen aplicables i regula, en l'article 44, la tipologia de les instal·lacions que estan subjectes a inspeccions periòdiques.

6. Article 26 de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, que determina que les comunitats autònomes, en l'àmbit de les seues competències, han d'adoptar les mesures de control i inspecció necessàries per a garantir el compliment de la llei.

7. Llei 1/2005, de 9 de març, per la qual es regula el règim del comerç de drets d'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle, i estableix que la comunitat autònoma és competent per a sancionar i hauran de dur-se a terme prèviament inspeccions de les condicions de seguiment establides en l'autorització d'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle.



8. Reial Decret 1777/2004, de 30 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de l'Impost sobre Societats, pel que fa a l'obtenció del certificat de convalidació mediambiental d'inversions destinades a la protecció del medi ambient en l'Impost de Societats.



9. Decret 254/1994, de 7 de desembre, del Govern Valencià, pel qual es designa, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, l'organisme competent per a atorgar l'etiqueta ecològica i efectuar a més funcions a què es refereix el Reglament (CEE) número 880/19092, de 23 de març.



10. Article 9.3 Reial Decret 1481/2001, de 27 de desembre, pel qual es regula l'eliminació de residus per mitjà de depòsit en abocador, que estableix que les autoritats competents inspeccionaran l'emplaçament i les instal·lacions de l'abocador per a comprovar que aquest compleix les condicions pertinents de l'autorització.

11. Decret 200/2004, d'1 d'octubre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la utilització de residus inerts adequats en obres de restauració, condicionament i farciment, o amb fins de construcció en relació amb el Reial Decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició, en l'article 8 del qual s'indica que l'autorització de les activitats de gestió es concedirà amb una inspecció prèvia de les instal·lacions en què haja de dur-se a terme l'activitat.

12. Directiva 2010/75/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials (prevenció i control integrats de la contaminació).

13. Reglament (UE) número 660/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, pel qual es modifica el Reglament (CE) número 1013/2006 relatiu als trasllats de residus.

14. Projecte xarxa d'inspecció ambiental (REDIA) relatiu a la implementació de l'article 23 de la Directiva 2010/75/UE, d'emissions industrials. Preparació d'un esquema comú per a l'elaboració de plans i programes d'inspecció.





2. Objectius

2.1. Objectiu general

L'article 23 del Reial Decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el reglament d'emissions industrials i de desplegament de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrat de la contaminació, defineix el Pla d'inspecció ambiental com el conjunt d'objectius i actuacions definides per les autoritats d'inspecció, al llarg d'un determinat període de temps, a fi de garantir el compliment de les condicions ambientals establides per la legislació ambiental aplicable.



L'objectiu general d'aquest pla és definir els recursos i les actuacions necessàries durant la seua vigència, per a la comprovació del grau de compliment de la normativa ambiental i dels requisits imposats en les autoritzacions ambientals integrades o sectorials competència de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, així com la detecció d'actuacions no autoritzades, i buscar com a fi la protecció del medi ambient de la Comunitat Valenciana, assegurant un desenvolupament sostenible en aquesta.

El present pla d'inspecció pretén la millora de l'activitat d'inspecció per mitjà de:

· L'assignació dels recursos disponibles a través d'un sistema de gestió de les prioritats que s'hauran de materialitzar per mitjà d'un sistema d'avaluació de riscos mediambientals.

· La reorientació de l'activitat cap a l'enfocament preventiu.

· L'adequació de la càrrega d'inspeccions prefixades a l'actual conjuntura socioeconòmica, als escenaris pressupostaris previstos en les pròximes anualitats i a la disponibilitat de recursos humans i materials que s'anirà definint anualment en els programes d'inspecció mediambiental.

L'objectiu general se centrarà a portar a bon fi les inspeccions prefixades previstes amb l'objectiu de comprovar que les instal·lacions existents compleixen els condicionants mediambientals de les seues respectives autoritzacions. Cal aplicar una metodologia en la labor inspectora, que consisteix en l'alçament d'acta i informe posterior corresponent després de cada visita i, si és el cas, notificacions, requeriments i inici dels expedients sancionadors que pertoquen, després d'aquestes actuacions, es podrà estar en condicions d'aconseguir els objectius mediambientals que es plantegen, quant a reducció d'emissions, abocaments i producció de residus, que deriven en una millora generalitzada de la qualitat ambiental.

2.2. Objectius estratègics

Les activitats subjectes a autorització ambiental integrada (AAI) són l'objectiu principal de les inspeccions mediambientals. A aquestes activitats se les sotmetrà a una avaluació dels seus riscos mediambientals per a prioritzar el seu control.

L'existència d'incompliments de les condicions imposades en les AAI està directament relacionada amb el nivell de control i exigències per part de l'organisme competent, de manera que l'absència d'inspeccions prefixades i la falta de mesures de correcció en cas de descobrir aquests incompliments pot fer que el nivell d'autocontrol mediambiental dels titulars de les instal·lacions es relaxe i que no es preocupen en excés de complir les seues obligacions mediambientals. Davant d'aquesta possibilitat és necessària una correcta planificació de la inspecció prefixada i l'exigència en el compliment de la normativa mediambiental.

En un altre ordre, en el cas dels titulars amb un alt nivell de compliment de la normativa mediambiental, que a més en tinguen un bon coneixement, i al seu torn disposen dels recursos necessaris, l'estratègia que s'ha de seguir serà el distanciament en la freqüència de les inspeccions.

Al seu torn l'estratègia que s'ha de seguir amb aquells titulars amb una bona actitud mediambiental, però amb carències en el maneig i coneixement de la legislació, o dificultat a l'hora de disposar dels mitjans tècnics i humans necessaris per al compliment de la normativa, han de ser la formació i l'assessorament, així com facilitar els mitjans adequats en la mesura que siga possible.

En cada programa d'inspecció anual s'haurà d'establir amb mes concreció les estratègies que s'han de seguir en funció dels grups destinataris, ja que aquests, a causa de la limitació dels recursos no es podran cobrir en la seua totalitat en cada exercici i per tant hauran de variar d'any en any.

Per tant com a objectius estratègics es fixen:

a) Potenciar el Servei d'Inspecció Mediambiental i incrementar la seua capacitat d'inspecció, per mitjà de:

· La formació del personal adscrit, com a base per a assegurar la competència tècnica.

· L'automatització dels processos, per mitjà de la implantació d'un sistema de qualitat amb procediments per a les diferents actuacions i el desenvolupament de ferramentes informàtiques que faciliten la labor inspectora.

· El suport especialitzat de tècnics de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, assistències tècniques, entitats col·laboradores en matèria de qualitat ambiental registrades, encàrrecs de gestió, etc., com a suport per a les funcions tècniques assignades al servei.



b) Conéixer el grau de compliment de la normativa ambiental a nivell d'activitat i de sectors productius. Diagnosticar el compliment normatiu a través d'inspeccions mediambientals de les instal·lacions i activitats dins de l'abast del pla, que permeta amb això identificar el grau de compliment i quines són les infraccions, tant a nivell d'activitat individual com dels diferents sectors i marcs legislatius.



c) Aconseguir que les entitats explotadores coneguen i comprenguen millor les disposicions legislatives comunitàries pertinents, les distintes formes de vulnerabilitat de medi ambient i les repercussions ambientals de les seues activitats.

d) Promoure la qualitat, competència tècnica i millora contínua. En el procés d'implantació del pla, s'han de desenvolupar els indicadors que ens permeten valorar si estem fent el correcte (eficàcia) i si ho estem fent correctament (eficiència). Per a això, en els programes que desenvolupen el pla s'establirà l'elaboració de ferramentes per a avaluar les actuacions d'inspecció. Així mateix, s'inclouran en els programes anuals les necessitats de formació del personal en l'exercici corresponent.

e) Fomentar la col·laboració entre les parts implicades, obtenint el compromís de les empreses per al desenvolupament de sistemes que impliquen l'autocontrol fiable de l'òmplic de la legislació.

f) Permetre la valoració del compliment dels condicionants exigits per les autoritzacions ambientals.

g) Proposar revisions d'autoritzacions basant-se en les inspeccions realitzades.

h) Fer complir l'article 23 de la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials (prevenció i control integrats de la contaminació), transposada a la legislació espanyola per mitjà del Reial Decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el reglament d'emissions industrials i de desplegament de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, que pretén que totes les instal·lacions estiguen cobertes per un pla d'inspecció mediambiental a escala nacional, regional o local i que es garantisca que aquest pla es reexamina i, quan pertoque, s'actualitze regularment.



i) Realitzar una avaluació de riscos ambientals de les empreses, segons el que indica l'article 23 de la Directiva 2010/75/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, d'emissions industrials, que servisca com a base per a planificar l'activitat inspectora de les instal·lacions sotmeses a autorització ambiental integrada. A més, i amb la referència de la directiva esmentada, haurà de realitzar-se una avaluació de riscos mediambientals a la resta d'instal·lacions i activitats sotmeses a qualsevol de les autoritzacions ambientals competència de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.







3. Pla d'inspecció

3.1. Activitats objecte del pla

Les activitats objecte del pla d'inspecció són fonamentalment totes aquelles instal·lacions en què s'exerceixen activitats que requereixen AAI. En la taula següent es mostren, per epígraf, el nombre d'instal·lacions existents a la Comunitat Valenciana, enquadrades, cada una d'elles, en el seu grup de risc.



Epígraf Nre. total d'instal·lacions Inspecció

Anual Bianual Trianual

1.1.a 2 2

1.1.b 7 7

1.2.a 1 1

2.1 2 2

2.3.a 2 2

2.3.c 2 2

2.5.b 4 4

2.6 32 32

3.1 7 7

3.3 22 22

3.5 155 155

4.1.a 2 2

4.1.b 4 4

4.1.h 4 4

4.1.i 1 1

4.2.b 1 1

4.2.e 8 1 7

4.2.d 2 2

4.3 9 2 7

5.1 14 14

5.3 4 4

5.4 1 1

5.5 21 21

6.1.b 5 5

7.1 19 19

9.1.a 8 8

9.1.b1 2 2

9.1.b2 14 14

9.1.c 1 1

9.2 5 5

9.3.a 34 34

9.3.b 48 48

9.3.c 30 30

10.1 7 7

480 27 83 370







Altres activitats que també s'inclouen en el Pla d'Inspecció, encara que en menor grau són les següents:

· Activitats potencialment contaminants de l'atmosfera (APCA). Durant la vigència del Pla es programarà anualment un determinat nombre d'inspeccions a aquestes instal·lacions.

· Ativitats relacionades amb la producció i gestió de residus. El sector dels residus genera un gran nombre d'inspeccions per part de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, ja que es realitzen les inspeccions de comprovació prèvies a l'autorització de gestor i inspeccions prefixades i no prefixades a gestors i productors. Així mateix el SEPRONA de la Guàrdia Civil, funcionaris de la Unitat del Cos Nacional de Policia Adscrita a la Comunitat Valenciana i agents mediambientals, desenvolupen una important activitat de denúncies, el règim sancionador de la qual es canalitza a través de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, això implica la comprovació de dades en el registre de gestors de residus, emissió d'informes, en alguns casos és necessari realitzar nova visita d'inspecció, requeriments als denunciats. Atés l'elevat nombre de gestors i productors de residus és important efectuar una planificació que garantisca l'efectivitat dels recursos, per a això es podran dissenyar campanyes anuals especifiques, que s¡inclouran en els programes anuals i es fixarà com a objectiu estratègic global garantir l'arreplega i el tractament adequat dels residus i promoure la utilització de sistemes que conduïsquen al reciclatge i reutilització dels residus, evitant la seua crema, abocament al terrenys, a les aigües, o altres formes d'eliminació irregular.

· Instal·lacions registrades en l'inventari E-PRTR: per a les indústries que no estant afectades per la Llei 16/2002, sí que estan obligades a la notificació de les seues emissions i transferència de residus, conforme al reglament E-PRTR, s'estableix, com a objectiu, comprovar la veracitat i l'exactitud de les dades notificades, en funció del nombre i quantitat de contaminants i residus notificats.

· Instal·lacions subjectes al comerç de drets d'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle (GEI): l'objectiu és comprovar que es realitza correctament la verificació d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle d'aquestes instal·lacions, que reglamentàriament ha de dur a terme un verificador extern degudament acreditat.

· Organitzacions inscrites en el sistema de gestió mediambiental EMAS: l'objectiu és realitzar un seguiment de la millora contínua que han de tindre en matèria de gestió ambiental les organitzacions adherides al sistema EMAS. Igual que ocorre amb els gasos d'efecte d'hivernacle, la verificació de les memòries ambientals elaborades per les empreses ha de ser realitzada per un verificador extern específicament acreditat per a aquesta matèria.

· Instal·lacions que sol·liciten la convalidació d'inversions mediambientals: l'objectiu consisteix a realitzar per a cada exercici dins del termini i en la forma corresponent les inspeccions i comprovacions necessàries per a certificar o no l'adequació de les inversions realitzades a allò que s'ha estipulat reglamentàriament per a poder convalidar o no aquestes inversions i que les instal·lacions es puguen beneficiar de les exempcions fiscals consegüents.

· A partir de gener de 2017, es programaran les inspeccions relatives al trasllat de residus de conformitat amb el que disposa el Reglament (UE) número 660/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, pel qual es modifica el reglament (CE) número 1013/2006 relatiu als trasllats de residus.

La posada en marxa d'una planificació que incloga la realització d'inspeccions prefixades hauria de redundar en una reducció paral·lela de les inspeccions no prefixades relacionades amb la presentació de denúncies i amb l'aparició d'accidents o incidents, la qual cosa evidenciaria el caràcter preventiu de les inspeccions prefixades enfront del pal·liatiu de les inspeccions no prefixades.

3.2. Àmbit territorial

L'àrea geogràfica a què s'aplicarà el present pla d'inspecció, així com els programes anuals que el despleguen, és el territori de la Comunitat Valenciana. Per a fer-nos una idea global del camp que aquest pla d'inspecció mediambiental pretén comprendre ha de tindre's en compte que la Comunitat Valenciana té aproximadament una població de 5.111.706 habitants, que resideix en una superfície de 23.255 km². La major part dels principals sectors industrials de la Comunitat Valenciana es caracteritzen per la seua elevada concentració geogràfica, així a Castelló tenim les indústries de productes ceràmics, a València sector metallmecànic, d'automoció i moble i a Alacant calçat i joguet (encara que aquestes activitats no estan sotmeses a l'AAI). Cal destacar la denominada zona ceràmica que s'estén des d'uns quilòmetres al nord de la població de l'Alcora fins a la de Nules (al sud) i des d'Onda (a l'oest) fins a la costa mediterrània: la qual cosa equival a una àrea de 30x30 km, en què es concentra aproximadament el 30 % de les instal·lacions amb AAI de la Comunitat Valenciana. Mentres que les activitats ramaderes es concentren en les comarques interiors de les províncies de Castelló i València.

En la taula adjunta es mostra la distribució dels quatre grans grups d'activitats sotmeses a AAI, per comarques a la Comunitat Valenciana (GRE: gestors de residus; V: abocadors; CER: ceràmiques; AG: activitats ramaderes; IND: indústries).

3.2. Definicions

– Pla d'inspecció mediambiental: document marc de caràcter plurianual que conté objectius i actuacions definides per les autoritats d'inspecció ambiental, amb la finalitat de garantir el compliment de les condicions ambientals establides en la legislació ambiental aplicable.



– Programa d'inspecció mediambiental: document executiu, de caràcter anual, que arreplega tota la informació necessària per a realitzar les inspeccions mediambientals que s'hi inclouen i prioritzen, així com la previsió dels recursos necessaris per a la seua execució.

– Instal·lacions i activitats controlades: es consideren instal·lacions i activitats objecte d'inspecció mediambiental, qualsevol instal·lació, activitat, pla o programa subjecte a autorització en aplicació de la legislació vigent en matèries competència de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural.

– Inspecció mediambiental: activitat consistent, segons siga procedent, en:

· Comprovar si les instal·lacions controlades compleixen els requisits mediambientals pertinents establits en la legislació i impulsar-ne el compliment.

· Realitzar les activitats necessàries per a aquests propòsits:

a) Visita d'instal·lacions.

b) Supervisió del compliment de les normes de qualitat ambiental.

c) Consideració i verificació de les activitats d'autocontrol realitzades per entitats explotadores d'instal·lacions controlades o en nom seu.



d) Avaluació de les activitats i operacions realitzades en la instal·lació controlada.

e) Control dels locals i els equips pertinents, i de la idoneïtat de la gestió mediambiental de les instal·lacions.

f) Control dels registres pertinents en poder de les entitats explotadores de les instal·lacions controlades.

– Inspeccions prefixades: són les realitzades com a part d'un programa d'inspeccions previst i tenen per objecte la revisió periòdica del compliment mediambiental d'instal·lacions i activitats controlades.

– Inspeccions no prefixades: les realitzades amb motiu d'accidents, incidents, denúncies i seguiment.

– Inspecció documental: són les inspeccions mediambientals d'instal·lacions i activitats controlades que no es realitzen físicament, consistents en la sol·licitud per mitjà del corresponent ofici de documentació a l'efecte de comprovar el compliment dels requisits mediambientals establits en la legislació competència de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.

– Control: les actuacions de comprovació realitzades per la mateixa empresa o per entitats privades degudament acreditades, si bé els resultats o els seus informes queden sotmesos a revisió segons els criteris de l'òrgan ambiental.

– Subprograma: nivell d'agregació en què s'agrupen les actuacions previstes en els programes d'inspecció. Es distingeix per la seua permanència al llarg del temps i el caràcter general del seu contingut. A la Comunitat Valenciana els subprogrames d'inspecció es defineixen en funció de les diferents lleis que obliguen en matèria d'inspecció mediambiental.

– Campanya: nivell d'agregació en què s'agrupen les distintes actuacions que, a través d'un conveni de col·laboració amb organismes amb competències mediambientals, poden incloure's dins dels programes d'inspecció mediambiental, bé dins d'un mateix subprograma o incloent-n'hi diversos. Es distingeix pel caràcter flexible de la seua duració o tipologia d'instal·lacions a inspeccionar.

– Personal d'inspecció: funcionaris de l'Administració amb competències en matèria de medi ambient que realitzen inspeccions ambientals. Hauran d'estar adscrits a l'òrgan directiu que exercisca les competències en matèria d'inspecció ambiental. En l'exercici de les seues funcions gaudiran de la condició d'agents de l'autoritat.

– Un altre personal: personal que no té relació directa d'ocupació en una institució pública (assistències tècniques, personal d'entitats col·laboradores i semblants) però realitza activitats de col·laboració o comprovació del compliment de normes mediambientals.

– Avaluació de riscos mediambientals: als efectes d'aquest document es considera avaluació de riscos mediambientals l'anàlisi sistemàtica de les instal·lacions cobertes pels diferents programes anuals d'inspecció i, com a resultat d'aquesta anàlisi, la selecció d'instal·lacions rellevants, l'assignació de prioritats temporals per a la realització d'inspeccions, així com la selecció d'aspectes ambientals clau que seran objecte de comprovació.

– Jornada d'inspecció: cada un dels dies que es dediquen a la inspecció mediambiental física d'activitats o instal·lacions.

– Actuació inspectora: cada una de les inspeccions mediambientals físiques d'activitats o instal·lacions que es realitzen durant una jornada d'inspecció.

3.4. Àmbit material d'aplicació

Amb caràcter general, els aspectes que seran objecte de comprovació seran els següents:

1. Aire. Inspecció de les condicions d'autorització de les emissions a l'atmosfera i de les condicions d'autorització d'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle.

2. Residus. Inspecció de gestors, productors, transportistes i emmagatzematges de residus.

3. Protecció de la qualitat del sòl. Comprovació de l'existència i adequació dels informes preliminars de situació de sòl de les activitats inspeccionades.

4. Soroll i vibracions en l'àmbit industrial.

5. Prevenció i control integrats de la contaminació. Inspecció d'activitats sotmeses a la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana.

6. Aigua. La inspecció es limita a la gestió d'aigües residuals a l'interior de les activitats i comprén la verificació del compliment, en el punt d'abocament, dels límits establits en l'autorització corresponent.



3.5. Període de vigència

El Pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic a la Comunitat Valenciana s'aplicarà al període comprés entre 2016 i 2020.

3.6. Àmbit competencial

Correspon a la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental planificar les funcions d'inspecció i la vigilància ambiental, així com coordinar-les entre si i amb les d'altres administracions públiques i organismes inspectors.

Correspon al Servei d'Inspecció Mediambiental, adscrit a la Subdirecció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, la coordinació de l'execució del pla d'inspecció i la realització directa d'aquelles inspeccions que se li atribuïsquen en aquest, així com la coordinació de l'elaboració dels programes anuals d'inspeccions que despleguen els plans d'inspecció i l'elaboració de la memòria anual de resultats.



Les actuacions en les matèries competència de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental seran realitzades per personal funcionari adscrit a aquesta direcció general. No obstant això, els òrgans competents en matèria d'inspecció podran designar entitats que demostren la capacitat tècnica adequada per a la realització, en nom seu, d'actuacions materials d'inspecció que no estiguen reservades a funcionaris públics; en cap cas aquestes actuacions podran versar sobre el disseny de sistemes, plans o programes d'inspecció. En la designació d'aquestes entitats haurà de seguir-se un procediment de selecció en què es respecten els principis de publicitat, transparència, llibertat d'accés, no discriminació i igualtat de tracte, de conformitat amb la legislació de contractes del sector públic.

Així mateix, podran intervindre en l'execució de les actuacions d'inspecció i control:

– Agents mediambientals, adscrits a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural.

– Unitats de policia local dels diferents ajuntaments de la Comunitat Valenciana.

– Funcionaris de la Unitat del Cos Nacional de Policia Adscrita a la Comunitat Valenciana.

– SEPRONA de la Guàrdia Civil.

– Serveis de vigilància del domini públic hidràulic, dependents de la confederació hidrogràfica corresponent.





4. Programa anual

El programa anual d'inspecció és l'instrument principal d'execució del pla d'Inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic.

L'execució del pla d'inspecció ha de ser flexible als canvis, adaptant-se als recursos disponibles i a l'experiència que es va adquirint per mitjà de la implantació. Per això, el pla ha d'executar-se a través de programes anuals que el despleguen i de subprogrames amb objectius específics.

4.1. Programes anuals d'inspecció mediambiental. Estructura.

Cada any s'elaborarà un programa d'inspecció que, com a referència, contindrà els punts següents:

1. Introducció

2. Memòria d'actuacions

2.1. Inspeccions presencials

2.2. Inspecciones documentals

3. Objectius del programa

4. Recursos disponibles

5. Actuacions d'inspecció presencial

5.1. Inspeccions prefixades

5.1.1. Criteris per a l'avaluació de riscos

5.1.2. Relació d'instal·lacions amb AAI i freqüència d'inspeccions



5.1.3. Inspecció d'abocadors sense autorització, segellats i clausurats

5.1.4. Protocol d'actuació per a les inspeccions prefixades

5.2. Inspeccions no prefixades

6. Actuacions d'inspecció documental

7. Actuacions per a la qualificació i formació contínua dels inspectors

8. Actuacions per a la cooperació entre les distintes autoritats inspectores

9. Avaluació de les actuacions

9.1. Indicadors d'activitat

9.2. Indicadors de resultats

10. Sistema de gestió de la informació

4.2. Activitat inspectora

Dins de cada un dels programes anuals, es comprenen dos tipus d'inspeccions mediambientals en funció del tipus d'inspecció de què es tracte. Són les següents:

a) Inspeccions prefixades: segons es definia en l'apartat corresponent són les realitzades com a part d'un programa d'inspeccions previst i tenen per objecte la revisió periòdica del compliment ambiental d'instal·lacions i activitats controlades.

En aquest tipus d'inspeccions l'estructura de la programació de les inspeccions mediambientals d'instal·lacions i activitats controlades s'establirà basant-se en els epígrafs següents:

– Instal·lacions autoritzades basant-se en la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana.

– Instal·lacions autoritzades i subjectes a notificació basant-se en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, i en la Llei 1/2005, de 9 de març, per la qual es regula el règim del comerç de drets d'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle.



– Instal·lacions i activitats incloses en l'àmbit d'aplicació de la Llei 10/2000, de 12 de desembre, de residus de la Comunitat Valenciana, i en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

– Trasllat de residus, Reglament (UE) número 660/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, pel qual es modifica el Reglament (CE) número 1013/2006 relatiu al trasllat de residus, que estableix que les inspeccions dels trasllats de residus han de planificar-se adequadament per a determinar els mitjans que són necessaris i per a previndre amb eficàcia els trasllats il·lícits.

b) Inspeccions no prefixades: poden vindre condicionades per cada un dels següents motius, que es tindran en compte a l'hora de programar aquest tipus d'inspeccions:

· Denúncies: la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural a través de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, podrà realitzar inspeccions ambientals quan hi haja denúncies mediambientals.

· Investigació d'accidents, incidents o casos d'incompliment, incloses les detectades en el seguiment: l'objecte de la investigació ha de servir per a:

· Determinar les causes del fet i la seua repercussió ambiental i, si és procedent, les responsabilitats jurídiques i d'un altre tipus del que succeeix i les seues conseqüències, i comunicar, si és el cas, les conclusions a l'autoritat encarregada de l'aplicació de les disposicions reglamentàries.

· Mitigar i, si és possible, corregir les repercussions mediambientals del fet per mitjà de l'establiment de les mesures apropiades, que hauran d'adoptar l'entitat explotadora i les autoritats.

· Determinar les mesures que han d'adoptar-se per a previndre nous accidents, incidents o incompliments.

· Aplicar, quan siga procedent, mesures executives o sancions.

· Vetlar perquè l'operador prenga les mesures de seguiment adequades.

4.3. Inspecció documental

Hi ha diverses instal·lacions, activitats, que per la seua naturalesa, únicament poden estar subjectes a inspeccions mediambientals documentals.





5. Millora contínua i creació de capacitat

Un dels objectius del pla d'inspecció mediambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana, és la promoció de la qualitat, competència tècnica i millora contínua. Per a això, anualment hauran d'establir-se programes en els aspectes que s'indiquen a continuació:

Formació dels inspectors. La formació contínua dels inspectors i del personal que realitze labors de seguiment en el Servei d'Inspecció Mediambiental, resulta necessària per a aconseguir major eficàcia en les tasques d'inspecció. Són necessaris coneixements tècnics sobre processos i sistemes de depuració i reducció d'emissions de contaminants de l'activitat industrial, dominar l'aplicació de tota la normativa ambiental i estar familiaritzats amb les diferents tècniques o mètodes d'inspecció que faciliten unes relacions adequades amb les empreses.



Aquesta formació podrà ampliar-se als agents mediambientals, SEPRONA de la Guàrdia Civil, Policies Locals i funcionaris de la Unitat del Cos Nacional de Policia Adscrita a la Comunitat Valenciana, sempre segons allò que s'ha planificat en els programes anuals d'inspecció mediambiental.

Així mateix, podran realitzar-se jornades de treball amb les entitats col·laboradores de l'Administració incloses en l'abast del pla per a donar a conéixer instruccions tècniques que hauran de posar en pràctica a l'hora de comprovar el compliment de la normativa i de les condicions imposades en les autoritzacions ambientals autonòmiques.

Activitats d'intercanvi d'informació dels inspectors ambientals. El Servei d'Inspecció Mediambiental de la Subdirecció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental participa en la Xarxa d'Inspecció Ambiental de les comunitats autònomes i el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient ( REDIA) i, a través d'aquesta, coneix la informació que es pot compartir amb Xarxa d'autoritats ambientals d'inspecció del espai Econòmic Europeu (IMPEL), que inclou els estats membres i alguns altres que no formen part de la Unió Europea a través d'altres comunitats autònomes que hi intervenen.

Aquestes xarxes desenvolupen projectes molt relacionats amb la planificació i execució de les inspeccions, que s'aproven en sessions plenàries. En aquests, habitualment es realitza una primera fase de comparació entre els diferents òrgans participants sobre com es realitzen les funcions en els diferents serveis i seccions d'inspecció, a fi d'identificar bones pràctiques que puguen servir com a referència per a la resta d'autoritats. Amb això s'aconsegueix, d'alguna manera, harmonitzar i homogeneïtzar els criteris d'inspecció, tant a nivell de comunitats autònomes com d'estats membres.



La participació en aquests projectes ofereix la possibilitat d'intervindre en les decisions que s'estan adoptant, a nivell estatal directament i a través d'altres comunitats autònomes, de forma indirecta, a nivell europeu, sobre la regulació i execució de la inspecció en matèria mediambiental. Aquestes actuacions faciliten l'optimització dels recursos i l'actuació de manera proporcionada en cada situació.





6. Seguiment i avaluació

6.1. Memòria anual

El seguiment i l'avaluació del present pla i dels programes que el despleguen es realitzarà per mitjà d'una memòria anual, que serà el principal mitjà per a avaluar el grau de compliment de la normativa ambiental i l'eficàcia de les inspeccions realitzades per mitjà de l'elaboració de determinades ràtios a partir de les inspeccions mediambientals realitzades en el període corresponent a cada un dels programes anuals d'inspecció. Per tant, aquesta memòria constituirà el mitjà per a la millora contínua i la creació de capacitat a desenvolupar durant l'any.



La memòria anual es publicarà en el programa d'inspecció mediambiental corresponent l'any següent al del programa a què fan referència i s'hi tindran en compte les dades obtingudes en les inspeccions mediambientals realitzades.

Les conclusions permetran conéixer si s'ha aconseguit complir els objectius dels programes anuals, tant qualitatius com quantitatius, i detectar els problemes que s'hagen presentat durant el seu desenvolupament, amb l'únic objectiu de millorar l'actuació inspectora en el futur.



En la memòria anual corresponent a cada un dels programes anuals es realitzarà l'estudi de dos tipus generals d'indicadors:

· Indicadors d'activitat: proporcionen informació sobre el grau d'execució del corresponent programa anual i la seua evolució temporal.



Ajuden a revisar l'eficàcia. Aquests indicadors sintetitzen la informació sobre el nombre d'inspeccions, temps a realitzar les inspeccions i desviacions del nombre d'inspeccions programades. També han d'avaluar els resultats que ens permeten valorar els beneficis i l'eficiència de la intervenció administrativa.

S'empraran els indicadors d'activitat següents:

1. Nombre d'inspeccions ambientals realitzades.

2. Percentatge d'actuacions dutes a terme en relació amb el que s'ha programat.

3. Nombre de fitxes d'avaluació de riscos realitzades.

· Indicadors de resultats: es poden al seu torn dividir en els dos subgrups de compliment de normativa i millores mediambientals. La influència de la inspecció en l'increment de compliment de les diferents àrees de normativa i la reducció del risc potencial que comporta poden ser, en certa manera, més senzilles de quantificar que els indicadors orientats a avaluar les millores mediambientals.

Per a avaluar els resultats obtinguts després de la realització de les inspeccions mediambientals, s'empraran els següents indicadors de resultats:

1. Compliment de la normativa: nombre de desviacions de la normativa que implique la iniciació d'un procediment sancionador.

2. Millores mediambientals: nombre de propostes de millores mediambientals en relació amb les activitats inspeccionades.

3. Mesures correctores: nombre de sol·licituds de mesures correctores que no impliquen la iniciació d'un procediment sancionador.

6.2. Pla de qualitat

El desenvolupament de les competències i activitats corresponents a la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental estaran subjectes a un sistema de qualitat, de conformitat amb el que disposa el Decret 62/2010, de 16 d'abril, del Consell, pel qual s'estableixen els instruments generals del sistema per a la modernització i millora de la qualitat dels serveis públics dels ens, organismes i entitats del sector públic dependents de la Generalitat.

6.3. Revisió del pla d'inspecció

El període de vigència d'aquest pla d'inspecció és el període 2016-2020, encara que podrà ser objecte de revisions, modificacions i ampliacions si les circumstàncies durant el seu desenvolupament ho aconsellen.

El pla d'inspecció té caràcter plurianual i una vigència de quatre anys.

Mapa web