Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 121/2013, de 13 de setembre, del Consell, pel qual es regulen les avaluacions de diagnòstic en els centres educatius sostinguts amb fons públics, de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7111 de 16.09.2013
Número identificador:  2013/8914
Referència Base de Dades:  008565/2013
 



DECRET 121/2013, de 13 de setembre, del Consell, pel qual es regulen les avaluacions de diagnòstic en els centres educatius sostinguts amb fons públics, de la Comunitat Valenciana. [2013/8914]

PREÀMBUL



L'article 27.1 de la Constitució Espanyola establix el dret de tots a l'educació i assigna als poders públics l'obligació de garantir-lo, i l'article 149.1.30a assigna a l'Estat la competència exclusiva en la regulació de les condicions d'obtenció, expedició i homologació de títols acadèmics i de les normes bàsiques per al desplegament de l'article 27 de la Constitució, sobre el dret a l'educació.



L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 53, establix la competència exclusiva de la Generalitat en la regulació i l'administració de l'ensenyança en tota la seua extensió, nivells, graus i modalitats.

Actualment, este dret a l'educació comprén aconseguir uns nivells alts de qualitat, independentment de les condicions socials, culturals i econòmiques de la família i de l'entorn educatiu.

La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (LOE), en els articles 21 i 29, establix que tots els centres realitzaran una avaluació de diagnòstic de les competències bàsiques aconseguides pels seus alumnes en finalitzar el segon cicle de l'Educació Primària i en finalitzar el segon curs de l'Educació Secundària, respectivament, i dedica el títol VI a l'avaluació del sistema educatiu. L'article 141 estén l'avaluació a tots els àmbits educatius regulats en la llei i assigna esta competència a l'Institut d'Avaluació, en col·laboració amb les administracions educatives (articles 142 i 143). En l'article 144 assigna a l'Institut d'Avaluació i als organismes corresponents de les administracions educatives el deure de col·laborar en la realització de les avaluacions generals de diagnòstic, les quals versaran sobre les competències bàsiques del currículum.

El Decret 111/2007, de 20 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum de l'Educació Primària a la Comunitat Valenciana, després d'establir l'avaluació de diagnòstic en els termes de la LOE, disposa que la conselleria competent en matèria d'educació, d'acord amb el seu pla d'avaluació, podrà realitzar avaluacions externes a tot l'alumnat en finalitzar qualsevol dels cicles de l'Educació Primària; a continuació establix que els centres utilitzaran els resultats de les avaluacions per a, entre altres fins, organitzar les mesures de reforç adreçades a garantir que tot l'alumnat aconseguisca les corresponents competències bàsiques. Les avaluacions d'etapa permetran analitzar, valorar i reorientar, si és el cas, les distintes actuacions educatives. En els mateixos termes es pronuncia el Decret 112/2007, de 20 de juliol, del Consell, referit a l'Educació Secundària.



Les competències bàsiques estan definides en els Reials Decrets 1513/2006, de 7 de desembre, pel qual s'establixen les ensenyances mínimes de l'Educació Primària, i 1631/2006, de 29 de desembre, pel qual s'establixen les ensenyances mínimes corresponents a l'Educació Secundària Obligatòria, en l'annex I, com «els aprenentatges que es consideren imprescindibles des d'un plantejament integrador i orientat a l'aplicació dels sabers adquirits. D'ací el seu caràcter bàsic. Són aquelles competències que ha d'haver desenrotllat una persona en finalitzar l'ensenyança obligatòria per a poder aconseguir la seua realització personal, exercir la ciutadania activa, incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria i ser capaç de desenrotllar un aprenentatge permanent al llarg de la vida».

L'avaluació de diagnòstic té com a objecte conéixer els nivells competencials de l'alumnat, incorporar processos d'avaluació externa als centres i proporcionar-los informació de manera més objectiva. També permet establir comparacions dels resultats dels centres al llarg del temps i identificar com i en quina direcció evolucionen, i impulsa una cultura d'avaluació i de millora contínua. D'altra banda, l'avaluació de diagnòstic aporta informació sobre la situació del sistema educatiu valencià i propicia l'impuls de processos d'innovació i millora de tot el sistema.

L'avaluació de diagnòstic està regulada, en l'àmbit autonòmic de la Comunitat Valenciana, en l'Orde d'11 d'abril de 2006, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, dictada abans de l'entrada en vigor de la LOE. Este canvi en la legislació bàsica de referència i l'experiència de l'aplicació de les avaluacions de diagnòstic realitzades fins ara, aconsellen una actualització de la normativa i la creació d'un nou marc que la regule, com a instrument útil per a la millora i com una responsabilitat compartida per tots els agents de la comunitat educativa. Perquè l'avaluació de diagnòstic puga complir els seus objectius, és imprescindible introduir en la seua aplicació qüestionaris que arrepleguen informació sobre el context socioeconòmic i cultural de les famílies i els alumnes que acullen els centres, així com de l'entorn del centre i dels recursos de què disposa (article 145 de la LOE).



També es convenient especificar les obligacions dels diferents agents que intervenen en el procés, des de l'administració educativa mateix, la Comissió de Seguiment i Control de l'Avaluació de Diagnòstic, la Comissió Tècnica, la Inspecció d'Educació i els equips directius i el professorat dels centres docents que col·laboraran amb les administracions educatives en les avaluacions que es realitzen en els seus centres, tal com disposa l'article 142 de la LOE. I, finalment, també cal regular de manera explícita el dret de les famílies que acrediten un interés legítim d'accedir als diferents informes que resulten de l'avaluació de diagnòstic, en estricta subjecció als termes de la legislació bàsica de referència.

Per tot això i segons es prescriu en els articles 18.f i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, després de l'audiència preceptiva a les organitzacions, a proposta de la consellera d'Educació, Cultura i Esport, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 13 de setembre de 2013,





DECRETE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. Este decret té com a objecte regular les avaluacions de diagnòstic i la seua elaboració, la seua aplicació i el tractament dels seus resultats.



2. L'avaluació de diagnòstic es realitzarà en la totalitat dels centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que impartisquen Educació Primària i/o Educació Secundària Obligatòria, en els nivells educatius que la direcció general competent determine anualment.



Article 2. Característiques de les proves de l'avaluació de diagnòstic



1. De conformitat amb els articles 21 i 29 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 maig, d'Educació, l'avaluació de diagnòstic tindrà un caràcter formatiu i orientador per als centres, i informatiu per a les famílies i el conjunt de la comunitat educativa.

2. Les proves de l'avaluació de diagnòstic tindran com a finalitat comprovar el grau de desenrotllament de les competències bàsiques aconseguit per l'alumnat. El nivell d'adquisició de competències esmentat tindrà en compte factors contextuals de caràcter sociocultural.

3. El resultat de les proves no tindrà, en cap cas, incidència acadèmica, ni en cap cas podrà ser utilitzat per a l'establiment de classificacions dels centres (article 144.3 de la LOE).



Article 3. Òrgans de participació en el procediment de l'avaluació de diagnòstic

L'administració educativa, en el procés d'elaboració, aplicació i avaluació dels resultats de l'avaluació de diagnòstic, es dota dels següents òrgans:

1. Comissió de Seguiment i Control de l'Avaluació de Diagnòstic.



2. Comissió Tècnica.

3. Comissió de Coordinació Pedagògica, en els centres educatius (COCOPE).



Article 4. Comissió de Seguiment i Control de l'Avaluació de Diagnòstic

1. Es constituïx, com a òrgan de caràcter consultiu de la direcció general competent en matèria d'avaluació educativa, la Comissió de Seguiment i Control de l'Avaluació de Diagnòstic, formada per un grup d'experts compost per tècnics de la conselleria amb competències en matèria d'educació, per assessors del Centre de Formació, Innovació i Recursos Educatius (CEFIRE), per inspectors d'Educació i per professorat en actiu. Els integrants seran nomenats per una resolució de la persona titular de la direcció general amb competències en matèria d'avaluació educativa, a la qual s'adscriu la comissió. La presidència de la comissió correspondrà a la persona titular de la subdirecció general amb competències en matèria d'avaluació educativa.



2. Esta comissió, que dependrà funcionalment de la direcció general amb competències en matèria d'avaluació educativa, es regirà, quant a la constitució, funcionament i adopció d'acords, per la normativa vigent en matèria d'òrgans col·legiats continguda en el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.



3. Esta comissió tindrà les funcions següents:

a) Conéixer i assessorar la direcció general competent en matèria d'avaluació educativa sobre el marc teòric de referència de l'avaluació de diagnòstic.

b) Presentar propostes en el procés d'elaboració de les proves d'avaluació de diagnòstic, amb referència al seu marc teòric.

c) Efectuar propostes sobre el contingut i l'abast dels qüestionaris de context.

d) Elevar propostes sobre el disseny de les proves pilot, conéixer els resultats de la seua aplicació i informar del nivell tècnic de les proves definitives que conformaran l'avaluació de diagnòstic.

e) Efectuar propostes de mesures que asseguren la realització de l'avaluació de diagnòstic en els centres amb rigor i qualitat.

f) Proposar mesures que garantisquen la confidencialitat i la protecció de les dades obtingudes durant tot el procés d'avaluació.

g) Analitzar els resultats de l'avaluació diagnòstica i conéixer l'informe executiu final, amb la finalitat d'aconseguir conclusions i generar coneixement per a l'adequat desenrotllament de les seues propostes.

h) Efectuar propostes sobre el contingut dels diferents informes d'avaluació.

i) Assessorar sobre el procés d'adopció dels plans de millora que es deriven dels resultats de l'avaluació de diagnòstic.

j) Elevar propostes tècniques o normatives relacionades amb l'avaluació de diagnòstic sobre qualsevol aspecte que es considere, o que li encomane la direcció general amb competències en matèria d'avaluació educativa.



Article 5. Comissió Tècnica

La Comissió Tècnica s'encarregarà de l'elaboració de materials, proves i qüestionaris de context que constituïxen l'avaluació de diagnòstic, els quals s'elevaran a la Comissió de Seguiment i Control de l'Avaluació de Diagnòstic perquè en tinga coneixement i els informe.

Esta Comissió Tècnica, els membres de la qual seran designats per la direcció general competent en matèria d'avaluació educativa, estarà integrada per tècnics de la subdirecció general amb competències en matèria d'avaluació educativa.



Article 6. Comissió de Coordinació Pedagògica, en els centres educatius (COCOPE)

En cada centre educatiu, la Comissió de Coordinació Pedagògica assumirà les funcions de coordinació de les accions necessàries per a l'aplicació de l'avaluació de diagnòstic, com ara:

1. Planificar l'execució de l'avaluació en els termes establits en la resolució prevista en l'article 10.

2. Col·laborar, si és el cas, amb el personal extern al centre que realitze l'aplicació de mostra o de contrast.

3. Supervisar que l'aplicació es faça d'acord amb les instruccions, de manera que es garantisca la uniformitat en l'aplicació i la correcció de les proves.

4. Informar els diferents òrgans del centre i els membres del Consell Escolar dels resultats, i propiciar un procés d'avaluació interna que afavorisca l'anàlisi i la presa de decisions que conduïsquen a l'adopció de les oportunes mesures de millora.

5. Aportar, a partir de les dades extretes i de les conclusions de l'avaluació, reflexions i línies de treball que s'hauran d'incorporar a la programació general anual.

6. Coordinar els processos d'avaluació interna i externa, i dissenyar itineraris de millora contínua del centre.



Article 7. Contingut de les proves

L'avaluació de diagnòstic versarà sobre les competències bàsiques del currículum, tal com es regula en l'article 144 de la LOE i en els Reials Decrets 1513/2006, de 7 de desembre, pel qual s'establixen les ensenyances mínimes de l'Educació Primària, i 1631/2006, de 29 de desembre, que establix les ensenyances mínimes de l'Educació Secundària Obligatòria.



Article 8. Instruments d'avaluació: les proves i els qüestionaris de context, processos i recursos

1. Els instruments d'avaluació aplicables són els següents, referits als agents de la comunitat educativa que es detallen:

a) Alumnat: proves de competències bàsiques per a detectar el nivell aconseguit en cada competència bàsica avaluada i qüestionari per a detectar les variables de context, recursos, processos d'ensenyança-aprenentatge i satisfacció amb el centre escolar.

b) Famílies de l'alumnat: qüestionari per a detectar les variables de context, la relació i el grau de satisfacció amb el centre escolar.

c) Professorat de les competències avaluades: qüestionari per a detectar les variables de context, recursos materials i humans i processos d'ensenyança-aprenentatge.

d) Directors: qüestionari per a detectar les variables de context, recursos i processos d'ensenyança-aprenentatge.

2. Tant les proves com els qüestionaris tindran caràcter anònim.





Article 9. Elaboració de les proves

L'elaboració de les proves serà a càrrec de la Comissió Tècnica descrita en l'article 5 d'este decret, formada per professionals especialitzats en el coneixement de les diferents competències bàsiques. La Comissió de Seguiment i Control de l'Avaluació de Diagnòstic, d'acord amb l'article 4, informarà la direcció general competent en matèria d'avaluació educativa sobre les proves proposades a la seua consideració.





Article 10. Procés d'aplicació de les proves

1. En cada curs escolar que es realitze l'avaluació de diagnòstic, la direcció general amb competències en matèria d'avaluació del sistema educatiu establirà, amb suficient antelació, per mitjà d'una resolució, les competències i els cursos objecte de l'avaluació. En la mateixa resolució es detallaran el període concret en què s'aplicaran les proves, i els processos d'aplicació i correcció.

2. L'aplicació de les proves es realitzarà de manera simultània en tots els centres educatius participants de la Comunitat Valenciana.

3. La direcció del centre tindrà a càrrec seu la custòdia de les proves fins al moment que siguen utilitzades, i vetlarà perquè siguen aplicades correctament.

4. En cada centre escolar hi haurà tantes persones responsables de l'aplicació com grups hagen de ser avaluats.

5. Als centres en els quals l'avaluació de diagnòstic haja de ser realitzada per responsables externs, la direcció general competent en matèria d'avaluació educativa els comunicarà esta circumstància amb l'antelació suficient.

6. La Inspecció d'Educació col·laborarà amb la direcció general amb competències en matèria d'avaluació educativa en l'assessorament previ als directors i les persones responsables de l'aplicació dels qüestionaris, i atendrà les incidències que es puguen plantejar en el moment de realitzar-les.





Article 11. Controls de qualitat

1. Per a comprovar l'adequació de tot el procés i la consegüent fiabilitat i rigor dels resultats i de les dades obtingudes, es duran a terme les següents aplicacions i/o correccions de control de qualitat:



a) Una mostra representativa i aleatòria de centres comptaran amb responsables externs al centre per a l'aplicació de la prova. En el cas de l'Educació Primària, serà necessària la presència de la tutoria durant el desenrotllament de la prova.

b) En una mostra representativa i aleatòria de centres es realitzarà una doble correcció de les proves per part de personal extern.

2. Els aplicadors i correctors externs esmentats en este article seran sempre personal dependent de la conselleria competent en matèria d'educació i seran designats per la direcció general amb competències en matèria d'avaluació educativa.



Article 12. Tractament dels resultats

Els resultats de l'avaluació de diagnòstic es reflectiran en els informes següents:

1. Informe general de l'avaluació de diagnòstic. Este informe arreplegarà els estudis i les conclusions generals del sistema educatiu.

2. Informe de resultats de centre. Este informe serà enviat a cada centre i inclourà, almenys, els resultats obtinguts pel centre i pels seus grups en cada competència avaluada i informació sobre el context sociocultural i econòmic de l'alumnat del centre educatiu.



Article 13. Mesures de millora i incorporació a la programació general anual (PGA) del centre

1. Una vegada que el centre haja rebut l'informe de resultats de centre, la Comissió de Coordinació Pedagògica (COCOPE) informarà els diferents òrgans de coordinació didàctica del centre i els membres del Consell Escolar dels resultats, a fi que se'n faça una anàlisi i s'adopten les oportunes mesures de millora. Este procés, supervisat per la Inspecció Educativa, ha de concloure amb la inclusió de les mesures de millora en la programació general anual del centre. Els centres que ja compten amb plans de millora o plans d'actuació, incorporaran a estos les mesures de millora adoptades com a conseqüència de l'avaluació de diagnòstic.

2. Els centres arreplegaran en la seua memòria final el grau d'adquisició de les competències bàsiques objecte de la prova de diagnòstic i, si és el cas, les mesures de reforç i millora que consideren necessàries, així com aquelles altres actuacions acadèmiques i organitzatives que siguen acordades.



Article 14. Informació a les famílies

1. La conselleria amb competències en matèria d'avaluació educativa divulgarà, per a coneixement de tots els sectors de la comunitat educativa, un informe global dels resultats generals obtinguts en l'avaluació de diagnòstic.

2. Cada centre, a través de la Comissió de Coordinació Pedagògica, abans del procés d'aplicació de l'avaluació de diagnòstic, decidirà la informació que ha de proporcionar a les famílies, tant de contingut com de procediment.

3. L'anàlisi de l'informe de resultats de centre es tractarà en un punt específic de l'orde del dia del Consell Escolar.

4. Les famílies que acrediten un interés legítim podran sol·licitar als centres educatius l'accés a l'informe de resultats de centre. Este dret d'accés ha d'oferir garantia sobre la confidencialitat del seu contingut, per tal de no permetre l'establiment de classificacions dels centres, d'acord amb el que preveu l'article 144.3 de la LOE. A fi d'assegurar este deure de confidencialitat, la sol·licitud d'accés es formularà a través del model normalitzat contingut en l'annex d'este decret, que es presentarà en el centre educatiu. Es considerarà, a estos efectes, interés legítim la matriculació d'un fill o filla en el centre, així com les possibilitats d'escolarització d'una filla o fill en el centre. El receptor de la informació es compromet a no difondre-la per cap mitjà i a fer-ne ús exclusivament d'acord amb l'objecte de la seua sol·licitud.







Article 15. Confidencialitat de les proves i protecció de dades

1. L'ús de la informació derivada d'esta avaluació s'adequarà al que establix la disposició addicional 23 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i a la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal. En conseqüència, el document informatiu que s'entregue als interessats només arreplegarà aquelles dades que es consideren pertinents per a la finalitat expressada en la sol·licitud, que no podrà ser diferent de la prevista en este decret.



2. A fi de preservar esta confidencialitat, s'establirà un sistema restringit d'accés a la informació, de manera que l'accés a les dades de cada centre quede reservat a l'administració educativa i al centre.



3. La direcció del centre educatiu es responsabilitzarà de la custòdia dels quaderns i qüestionaris de les proves, que hauran de ser conservats mentres l'administració educativa no ordene que siguen destruïts.

4. El professorat i la resta del personal que, en l'exercici de les seues funcions, accedisca a dades personals i familiars, o que afecten la intimitat dels menors o de les seues famílies, ho faran subjectes al que disposa la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.



Article 16. Intervenció de la Inspecció d'Educació

En el marc definit pel programa d'actuació de la Inspecció d'Educació, les actuacions de la Inspecció en el desenrotllament de l'avaluació de diagnòstic tindran com a objecte:

1. Participar en el disseny i en el desenrotllament de les avaluacions de diagnòstic.

2. Controlar i supervisar l'aplicació de les proves i atendre les incidències que puguen sorgir durant el desenrotllament de l'avaluació diagnòstica el dia que es realitzen.

3. Informar la comunitat educativa sobre el caràcter i la finalitat de les avaluacions de diagnòstic.

4. Assessorar, informar i orientar els centres a partir dels resultats obtinguts i en l'elaboració del pla de millora.

5. Supervisar les actuacions de la Comissió de Coordinació Pedagógica en els centres educatius.

6. Fer el seguiment de la implantació i de l'avaluació de les mesures incloses en el pla de millora, que s'incorporaran a la programació general anual.



Article 17. Avaluació de competències bàsiques en altres cursos i nivells educatius

La conselleria amb competències en matèria d'educació podrà aprovar la realització d'avaluacions de competències bàsiques en qualsevol curs de les ensenyances obligatòries. La convocatòria, el procés d'aplicació i el tractament dels resultats s'aprovaran mitjançant una resolució de la direcció general amb competències en matèria d'avaluació educativa.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Òrgan de coordinació de l'avaluació diagnòstica en els centres privats amb règim de concert

En els centres privats amb règim de concert es constituirà un òrgan col·legiat de coordinació interna per a l'aplicació de l'avaluació de diagnòstic. Este òrgan estarà integrat pel la direcció del centre i per un professor de cada àrea objecte d'avaluació.



Segona. Participació del professorat

D'acord amb el que establixen els articles 91.1.k i 142.3 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en el marc de les seues obligacions professionals, el professorat i els equips directius, tant dels centres públics com dels privats concertats, participaran i col·laboraran en la realització de l'avaluació de diagnòstic en els termes que preveu este decret.



Tercera. No-incidència en l'increment del gasto

La implementació i el posterior desplegament d'este decret no podran tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, i, en tot cas, hauran de ser atesos amb els mitjans personals i materials propis d'esta conselleria.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queda derogada l'Orde d'11 d'abril de 2006, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula l'avaluació diagnòstica en l'ensenyança bàsica de la Comunitat Valenciana. Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix o d'inferior rang que s'oposen al que disposa este decret.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació

S'autoritza la direcció general amb competències en matèria d'avaluació educativa per a desenrotllar quanta normativa requerisca l'execució del present decret.



Segona. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà que es publique en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 13 de setembre de 2013



El president de la Generalitat,

ALBERTO FABRA PART



La consellera d'Educació, Cultura i Esport,

MARÍA JOSÉ CATALÁ VERDET

Mapa web