ORDRE 7/2015, de 17 de setembre, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regulen les bases que han de regir la implantació d'un projecte experimental d'incorporació del nivell educatiu de 2 a 3 anys en determinats col·legis d'Educació Infantil i Primària de titularitat de la Generalitat.
Texto | Texto2 | |
---|---|---|
Publicat en: | DOGV núm. 7619 de 21.09.2015 | |
Número identificador: | 2015/7684 | |
Referència Base de Dades: | 007499/2015 | |
-
Anàlisi jurídica
Texto Texto Texto2 Data d'entrada en vigor: 22.09.2015 Data de fi de vigència: 08.05.2019 Aquesta disposició està afectada per: Derogada per: -
Anàlisi documental
Texto Texto Texto2 Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport Grup temàtic: Legislació Matèries: Educació Descriptors: Temàtics: ensenyament públic, ensenyament gratuït, educació preescolar
ORDRE 7/2015, de 17 de setembre, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regulen les bases que han de regir la implantació d'un projecte experimental d'incorporació del nivell educatiu de 2 a 3 anys en determinats col·legis d'Educació Infantil i Primària de titularitat de la Generalitat. [2015/7684]
L'article 27 de la Constitució Espanyola assenyala, entre altres coses, que tothom té dret a l'educació, la qual ha de tindre com a objecte el ple desenvolupament de la personalitat humana en el respecte als principis democràtics de convivència i als drets i a les llibertats fonamentals. A més, els poders públics han de garantir el dret de tots a l'educació, mitjançant una programació general de l'ensenyament, amb la participació efectiva de tots els sectors afectats, que inclou la creació de centres docents.
La UNESCO, en la seua iniciativa Educació per a tots (EPT), va adquirir un compromís mundial per a oferir educació bàsica de qualitat a tots els xiquets, joves i adults. Un dels seus objectius consisteix a estendre, millorar la protecció i educació integrals de la primera infància, especialment en el cas dels xiquets més vulnerables i desafavorits. Així mateix, l'escola ha d'actuar com a compensadora de les mancances que siguen conseqüència de les diversitats socials i familiars.
En estos primers anys de la infància s'efectuen els aprenentatges bàsics i es desenvolupen les estructures inicials del coneixement que permetran i facilitaran les adquisicions d'aprenentatges posteriors. Si en algun moment del desenvolupament humà es pot incidir de manera decisiva i compensatòria és precisament en estes fases inicials, en què s'haurà de contemplar un nou concepte de cultura escolar adaptada al conjunt de canvis socials.
L'oferta de places públiques en el primer cicle d'Educació Infantil s'està duent a terme a la Comunitat Valenciana a través de les Escoles Infantils de primer cicle dependents de la Generalitat i de les Escoles Infantils autoritzades dependents de les corporacions locals.
L'article 15.1. de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 maig, d'Educació determina que les administracions públiques promouran un increment progressiu en l'oferta de places públiques en el primer cicle d'Educació Infantil. Així mateix, en l'apartat 3 de l'article 15 de la citada llei orgànica s'estableix que els centres podran oferir el primer cicle d'Educació Infantil, el segon o ambdós.
És objectiu de la Generalitat incrementar l'oferta de llocs escolars d'Educació Infantil de primer cicle i afavorir la conciliació de la vida familiar i la laboral.
En este sentit es considera convenient iniciar un projecte experimental d'incorporació del nivell educatiu de 2 a 3 anys en determinats col·legis d'Educació Infantil i Primària de titularitat de la Generalitat.
El Decret 37/2008, de 28 març, del Consell (DOCV 03.04.2008), va establir els continguts educatius del primer cicle de l'Educació Infantil a la Comunitat Valenciana, amb la intenció de garantir al conjunt de xiquetes i xiquets una educació de qualitat.
Vista la proposta de la Direcció General de Política Educativa, de data 11 de setembre, i de conformitat amb esta.
Fent ús de les atribucions que em confereix l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell i de les competències assignades en l'article 22 del Decret 103/2015, de 7 de juliol, del Consell (DOCV 08.08.2015), pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat,
ORDENE
Article 1. Objecte de la norma
La present ordre té per objecte aprovar les instruccions que figuren en l'annex I d'esta ordre per a la implantació, durant el curs 2015-16, d'un projecte experimental d'incorporació del nivell educatiu de 2 a 3 anys en determinats col·legis d'Educació Infantil i Primària de titularitat de la Generalitat.
Article 2. Vigència
Abans de finalitzar el curs acadèmic 2015-16, prèvia avaluació del projecte experimental, es podrà ampliar la seua vigència per a posteriors cursos acadèmics.
Article 3. Àmbit d'aplicació
El projecte experimental d'incorporació del nivell educatiu de 2 a 3 anys es portarà a terme en els centres públics d'Educació Infantil i Primària de titularitat de la Generalitat que figuren en l'annex II d'esta ordre.
Article 4. Model de sol·licitud de plaça escolar
La instància per tal de sol·licitar l'admissió als centres serà la que figura en l'annex III d'esta ordre.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Delegació de competències
Es faculta a les direccions generals amb competències en matèria de centres docents, personal, ordenació i innovació educativa perquè es dicten les resolucions necessàries per a l'execució i desplegament de la present ordre.
Segona. Difusió, aplicació i supervisió de la norma
1. Els equips directius dels centres compliran i faran complir el contingut de la present ordre i el difondran entre els membres de la comunitat educativa.
2. Les direccions territorials competents en matèria d'educació adoptaran les mesures necessàries per a la difusió i aplicació d'esta ordre.
3. La Inspecció d'Educació vetllarà pel compliment del que estableix esta ordre.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que disposa esta ordre.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 17 de setembre de 2015
El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,
VICENT MARZÀ IBÁÑEZ
ANNEX I
Instruccions
1. Planificació
1.1. Documents de planificació educativa:
Els centres educatius en els quals s'implanta el projecte experimental d'incorporació d'aules del primer cicle d'Educació Infantil, de 2 a 3 anys, durant el curs 2015-16 modificaran els seus documents de planificació educativa, per tal d'incloure tot allò referit a este nivell educatiu. Així doncs, s'haurà de referenciar al Projecte Educatiu de Centre, al Projecte Lingüístic de Centre i a la Programació General Anual.
1.2. Personal docent
1.2.1. Tutor/a
La Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport dotarà cada centre seleccionat amb un docent més d'Educació Infantil.
1.2.2. Educador/a d'Educació Infantil
La Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport dotarà els centres seleccionats amb un educador/a d'Educació Infantil.
L'horari de l'educador/a es regirà per allò que disposa el Decret 175/2006, de 24 de novembre, del Consell (DOCV 5397, 28 de novembre) pel qual es regulen les condicions de treball del personal al servici de l'administració del Consell i la instrucció de la Direcció General de Centres i Personal Docent de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport de 23 de juny de 2014.
1.2.3. Equip educatiu del projecte
L'equip educatiu del projecte experimental estarà format pel tutor/a del grup, l'educador/a d'Educació Infantil, el cap d'estudis, el coordinador de segon cicle d'Infantil i, si s'escau, l'especialista en Pedagogia Terapèutica i el d'Audició i Llenguatge; a més, sempre que siga convenient, comptarà amb el suport de l'orientador escolar del SPE i/o del psicòleg del Gabinet Psicopedagògic Municipal, si és el seu cas.
L'equip educatiu del projecte s'haurà de coordinar per a portar endavant les següents funcions:
L'elaboració, desenvolupament i seguiment de la proposta pedagògica que configura la programació d'aula. Correspon al tutor/a del grup l'elaboració de la citada programació d'acord amb el que s'estableix en l'article 6.3 del Decret 37/2008 (DOC 5734, de 3 d'abril),
L'orientació i el seguiment del projecte experimental,
L'elaboració del Pla d'Adaptació i Acollida i del Pla de Salut i Higiene,
La coordinació de l'atenció a la diversitat de l'alumnat,
L'avaluació del projecte experimental.
El responsable de la coordinació de l'equip educatiu del projecte serà la persona que ostente la direcció d'estudis i, per això, comptarà amb la col·laboració del coordinador/a del segon cicle d'Infantil, del tutor o tutora d'Educació Infantil de l'alumnat de 2 a 3 anys i de l'educador/a d'Educació Infantil.
Ràtio
La ràtio màxima de les aules de 2 a 3 anys dels centres que participen en el projecte experimental serà, durant el curs 2015-16, de 18 alumnes.
2. Organització
Coordinació
El tutor/a de l'aula de dos anys i l'educador/a d'Educació Infantil s'integraran en l'equip de segon cicle d'Educació Infantil.
Horari
L'horari de la jornada escolar serà el mateix que el de la resta de l'alumnat d'Educació Infantil de segon cicle del centre.
Activitat educativa
L'activitat educativa s'organitzarà d'acord amb la perspectiva globalitzadora de l'etapa i de manera que puga donar resposta a les necessitats biològiques d'alimentació, d'higiene, de descans, de seguretat i de comunicació, entre d'altres. En tot moment s'atendrà a allò que disposa el Decret 37/2008, de 28 de març, del Consell (DOCV 5734, 3 d'abril), pel qual s'estableixen els continguts educatius del primer cicle d'Educació Infantil a la Comunitat Valenciana.
Avaluació de l'alumnat
L'avaluació de l'alumnat es farà d'acord amb allò que disposa l'Ordre de 24 de juny de 2008, de la Conselleria d'Educació sobre l'avaluació de l'etapa d'Educació Infantil, (DOCV 5814, 25 de juliol) i d'acord amb les orientacions que facilitarà la Direcció General de Política Educativa.
3. Admissió i matriculació
3.1. Normativa d'admissió
Per a l'admissió de l'alumnat s'aplicarà el que s'estableix en el Decret 33/2007, de 30 de març, del Consell, pel qual es regula l'accés als centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments de règim general (DOCV 5483, 3 de abril), modificat pel Decret 42/2013, de 22 de març, del Consell (DOCV 6991, 26 de març).
També serà d'aplicació l'Ordre 14/2013, de 4 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyances d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat de la Comunitat Valenciana (DOCV núm 7001, d'11 d'abril).
3.2. Calendari d'admissió
Per al curs 2015-2016 s'obrirà un període extraordinari de lliurament de sol·licituds d'admissió, del 21 al 28 de setembre de 2015.
La comprovació de duplicitats serà fins el 29 de setembre.
La baremació de les sol·licituds per part dels consells escolars dels centres: primera, segona i tercera opció fins el 30 de setembre.
Els centres faran pública la relació provisional d'alumnat admés, amb la baremació corresponent, al seu tauler d'anuncis l'1 d'octubre.
Les reclamacions a la llista provisional podran presentar-se al centre els dies 1 i 2 d'octubre de 2015.
El Consell Escolar del centre resoldrà les reclamacions i la llista definitiva d'admesos es farà pública el dia 5 d'octubre de 2015.
Les reclamacions contra les llistes definitives es formularan davant de la Comissió d'Escolarització fins el 6 d'octubre. Estes reclamacions es resoldran i contestaran per escrit fins el dia 8 d'octubre.
3.3. Procediment
La Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport informarà la comunitat educativa sobre el programa experimental i la relació de centres participants, amb la col·laboració de la Regidoria d'Educació de l'ajuntament corresponent i de la Inspecció Educativa.
Podran accedir a estes aules de 2 a 3 anys els xiquets i xiquetes que hagen nascut en l'any 2013.
Els criteris per a la valoració de les sol·licituds de lloc escolar seran els que figuren en l'annex I de l'ordre 4/2013, de 4 d'abril.
Els sol·licitants de plaça escolar hauran d'aportar amb la sol·licitud els documents acreditatius de les circumstàncies al·legades per a la seua baremació.
Per a l'obtenció de la puntuació pel concepte de renda anual de la unitat familiar serà requisit imprescindible omplir les dades que figuren en l'annex VI de l'Ordre 14/2013, de 4 d'abril, abans esmentada, perquè l'administració educativa obtinga confirmació de les dades a través de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. A este efecte, tots els membres de la unitat familiar majors de 16 anys autoritzaran l'esmentada comprovació amb la seua firma en este document.
En cas que la demanda de llocs escolars siga inferior a l'oferta, s'acceptaran totes les sol·licituds.
Si la demanda és superior a les places oferides, el Consell Escolar del centre les assignarà d'acord amb el barem determinat en l'annex I de l'Ordre 14/2013, de 4 de abril (DOCV 7001, d'11 d'abril).
3.4. Comissió d'Escolarització
En cada localitat on s'oferisca el projecte experimental actuarà la comissió d'escolarització que es va constituir per a l'admissió de l'alumnat per al curs acadèmic 2015-2016.
3.5. Formalització de la matrícula
La matrícula de l'alumnat admés es realitzarà als centres educatius des del dia 6 al 8 d'octubre.
El termini de formalització de la matrícula per a cobrir les places vacants per renúncia serà el dia 13 d'octubre.
Per a la formalització de la matrícula s'aportaran:
a) El llibre de família o, si no n'hi ha, una certificació de la inscripció de naixement lliurada pel Registre Civil.
b) El document sanitari obligatori per a inici d'etapa educativa establit per la conselleria competent en matèria de sanitat.
Este document es facilitarà en els centres sanitaris i serà omplit gratuïtament pel facultatiu que tinga a càrrec seu el control sanitari de l'alumne/a.
4. Calendari inici de curs
De forma extraordinària, l'alumnat que participe en el projecte experimental, iniciarà el curs el dia 13 d'octubre i el finalitzarà d'acord amb allò que assenyala el calendari escolar per al curs 2015-16.
5. Incorporació de l'alumnat
5.1. Atenció a la diversitat
S'aplicarà allò que disposa l'article 12 del Decret 37/2008, de 28 de març, del Consell (DOCV 5734, 3 d'abril), pel qual s'estableixen els continguts educatius del primer cicle d'Educació Infantil a la Comunitat Valenciana.
5.2. Pla de Salut i Higiene
L'equip educatiu, atenent les característiques del centre, de l'aula i de l'alumnat, redactarà un Pla de Salut i Higiene segons el model de document que facilitarà la direcció general de Política Educativa. Este pla haurà d'estar elaborat abans de la incorporació de l'alumnat al centre.
6. Recursos materials
La Inspecció Educativa informarà la Direcció General de Centres i Personal Docent sobre les possibles necessitats de mobiliari de l'aula perquè se'ls dote.
7. Relacions amb les famílies
7.1. Reunió inicial
Prèviament a l'inici del curs, fetes públiques les llistes de l'alumnat admés, l'equip docent de l'aula de 2-3 anys, mestres d'Educació Infantil, educador/a d'Educació Infantil i la direcció del centre convocaran les persones que tinguen la pàtria potestat o tutela de les xiquetes i dels xiquets a una reunió en què figuraran com a punts de l'ordre del dia el funcionament del centre i els aspectes que es consideren necessaris sobre la col·laboració i participació de les famílies.
L'equip educatiu elaborarà el Pla d'Acció Tutorial específic per a l'aula de dos anys, d'acord amb les característiques pròpies de l'edat. La Direcció General de Política Educativa facilitarà un model que servirà d'orientació a l'equip docent de l'aula de 2-3 anys.
Durant el mes d'octubre serà realitzada, exclusivament per les tutores o tutors de l'alumnat que inicia l'escolaritat en este projecte, l'entrevista inicial amb les famílies.
Una vegada emplenat el model d'entrevista, formarà part de l'historial educatiu de l'alumnat. El calendari d'avaluació i d'entrega d'informació als representants legals de l'alumnat es realitzarà en l'esmentada entrevista.
7.2. Reunions trimestrals
Amb una periodicitat almenys trimestral i amb un llenguatge senzill i fàcil d'interpretar, s'elaborarà un informe per als representants legals de l'alumnat que s'ajustarà als continguts desenrotllats al llarg del trimestre; este informe reflectirà el progrés aconseguit per la xiqueta o xiquet, i, si és procedent, les mesures educatives complementàries que s'hagen adoptat. El model d'informe figurarà en el projecte educatiu.
8. Formació
La Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport programarà una formació específica per al tutor/a, coordinador/a de cicle, cap d'estudis i educador/a implicat en el programa durant el mes de setembre i, a més, quan es considere necessari.
9. Seguiment i avaluació del projecte
Atés que es tracta d'un projecte experimental, la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, mitjançant la Direcció General de Política Educativa, planificarà un seguiment de caràcter científic que permeta la comprovació del nivell de qualitat del projecte, l'establiment de plans de millora a partir de la constatació dels diferents elements, la necessitat de recursos i la determinació dels factors d'èxit.
ANNEX II
Relació de centres públics d'educación infantil i primària
que aplicaran el projecte experimental
PROVÍNCIA ALACANT
MUNICIPI DT CODI CENTRE
1 Alacant Alacant 03010193 CEIP Emilio Varela
2 Alacant Alacant 03009971 CEIP Mora Puchol
3 Alcoi Alacant 03000230 CEIP El Romeral
4 Alcoi Alacant 03010284 CEIP Miguel Hernández
5 Almoradí Alacant 03009981 CEIP Manuel de Torres
6 Benidorm Alacant 03011914 CEIP Puig Campana
7 Dénia Alacant 03009750 CEIP Les Vessanes
8 Dénia Alacant 03004120 CEIP Cervantes
9 Elda Alacant 03011215 CEIP Nuevo Almafra
10 El Campello Alacant 03003565 CEIP Rafael Altamira
11 Elx Alacant 03012049 CEIP Ausiàs March
12 Elx Alacant 03004752 CEIP Dama d'Elx
13 Novelda Alacant 03006694 CEIP Alfonso X el Sabio
14 Orihuela Alacant 03007212 CEIP Villar Palasí
PROVÍNCIA CASTELLÓ
MUNICIPI DT CODI CENTRE
15 Borriana Castelló 12000625 CEIP Francesc Roca i Alcaide
16 Castelló Castelló 12000832 CEIP Bisbe Climent
17 Castelló Castelló 12000820 CEIP Maestro Canós Sanmartín
18 Castelló Castelló 12000868 CEIP Mestre Antonio Armelles Doménech
19 La Vall d'Uixó Castelló 12002701 CEIP Rosario Pérez
20 Vila-real Castelló 12002841 CEIP Concepción Arenal
21 Vila-real Castelló 12003456 CEIP Carlos Sarthou Carreres
PROVÍNCIA VALÈNCIA
MUNICIPI DT CODI CENTRE
22 Alaquàs València 46000158 CEIP Gonzàlez Gallarza
23 Alaquàs València 46027930 CEIP Ciutat de Cremona
24 Carcaixent València 46002702 CEIP Francesc Pons Boigues
25 Ontinyent València 46015629 CEIP Bonavista
26 Ontinyent València 46006136 CEIP Vicente Gironés Mora
27 Sagunt-Port València 46016567 CEIP Vilamar
28 Torrent València 46008731 CEIP Federico Maicas
29 València València 46012456 CEIP Miguel Hernández
30 València València 46018333 CEIP Federico García Lorca
31 València València 46014856 CEIP Nicolau Primitiu
32 València València 46012768 CEIP Padre Manjón
33 València València 46012732 CEIP Les Arts
34 Xàtiva València 46004735 CEIP Attilio Bruschetti
35 Xàtiva València 46004711 CEIP Taquígraf Martí
ANNEX III
Model de sol·licitud plaça escolar