Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 10/2023, de 4 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les ajudes a la millora de la competitivitat i sostenibilitat de les explotacions ramaderes de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9591 de 09.05.2023
Número identificador:  2023/4853
Referència Base de Dades:  004832/2023
 



ORDRE 10/2023, de 4 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les ajudes a la millora de la competitivitat i sostenibilitat de les explotacions ramaderes de la Comunitat Valenciana. [2023/4853]

Índex

Preàmbul

Article 1. Objecte de l'ajuda

Article 2. Beneficiaris

Article 3. Inversions subvencionables

Article 4. Condicions de la inversió a subvencionar

Article 5. Convocatòria d'ajudes

Article 6. Procediment de concessió i criteris de preferència

Article 7. Presentació de sol·licituds

Article 8. Tramitació i resolució de les ajudes

Article 9. Realització de la inversió, procediment de control i pagament de l'ajuda

Article 10. Intensitat i quantia de les ajudes

Article 11. Acumulació i compatibilitat de les ajudes

Article 12. Reintegrament de quantitats percebudes indegudament

Article 13. Revisió

Article 14. Procediment de control

Article 15. Publicitat i informació

Article 16. Transparència, subministrament de dades i dades obertes

Article 17 Protecció de dades de caràcter personal.

Disposició addicional primera. No-incidència pressupostària.

Disposició addicional segona. Delegació.

Disposició derogatòria única. Derogació normativa anterior.

Disposició final primera. Disposició d'aplicació i desenvolupament.

Disposició final segona. Vigència de l'Ordre.

Disposició final tercera. Manuals de procediment.

Disposició final quarta. Entrada en vigor.





PREÀMBUL



El suport econòmic mitjançant la creació de règims d'ajudes és un dels instruments amb què compta l'Administració de la Generalitat Valenciana per a potenciar els programes de modernització de les explotacions ramaderes.

L'objecte d'aquestes ajudes és afavorir les inversions realitzades pels titulars de les explotacions ramaderes amb la finalitat de renovar les instal·lacions, els equips i les infraestructures de les explotacions ramaderes per altres més avançades tecnològicament amb especial atenció a la millora de les condicions d'higiene, salubritat i bioseguretat, l'adaptació d'aquelles a les condicions de benestar animal i la sostenibilitat i reducció dels impactes ambientals produïts per la mateixa activitat ramadera, sense oblidar la reducció dels costos de producció, la millora de la producció, la millora de la qualitat del producte final i el foment dels productes ecològics.

La necessitat d'aquesta Ordre d'ajudes es manté en el temps i es fa més palés en aquests moments d'incertesa econòmica mundial que afecta la producció primària, a causa de l'evolució desfavorable dels mercats pels esdeveniments bèl·lics, el conseqüent increment dels costos de producció, la implantació de noves normes comercials, els canvis en la demanda i les preferències del consumidor, les noves polítiques enfront del canvi climàtic i el benestar animal i a les exigències normatives de la Unió Europea en aquestes matèries així com els nous ordenaments sectorials del porcí, avícola i boví.



Aquestes ajudes s'ajusten al que es disposa en el capítol III, secció 1, article 14 del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022 (DO L 327 de 21.12.2022) pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (d'ara en avant, Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14.12.2022) i d'acord amb el procediment establit en l'article 11.1 del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, es notificarà a la Comissió Europea.

La present Ordre deroga i substitueix l'Ordre 12/2017, de 30 de març, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural per la qual s'estableixen les bases reguladores de les ajudes a la millora de la competitivitat i sostenibilitat de les explotacions ramaderes de la Comunitat Valenciana (DOGV 8023, 20.04.2017).

En la tramitació d'aquesta norma s'han respectat els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència previstos en l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Atesa l'adequació dels principis de necessitat i eficàcia, la present normativa està justificada per una raó d'interés general i pretén ser l'instrument per a la realització d'inversions per a la millora del rendiment general i la sostenibilitat de les explotacions ramaderes de la Comunitat Valenciana. Cal tindre en compte, a més, els elevats costos de producció que suposen el manteniment de les explotacions ramaderes i la importància del sector en el desenvolupament econòmic valencià.



En virtut del principi de proporcionalitat, la present norma pretén atendre la necessitat d'establir l'aprovació d'unes bases reguladores d'aquestes ajudes en règim de concurrència competitiva, dirigides a les explotacions ramaderes que tinguen la condició de PIMES agràries, si compleixen les condicions previstes en aquesta ordre i no existeixen unes altres mesures menys restrictives.

El principi de seguretat jurídica exigeix que la normativa s'exercisca de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, per a generar un marc normatiu estable i predictible. Aquesta normativa s'emmarca adequadament a aquest principi, ja que respon al repartiment competencial establit en el nostre règim nacional i autonòmic, així com en la normativa europea, i s'estableix mitjançant el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, l'exercici de la potestat reglamentària en matèria de ramaderia correspon a la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica i en el seu procediment de tramitació consten els informes favorables dels òrgans de control i supervisió que garanteixen la seguretat jurídica de la norma.

En aplicació del principi de transparència, en el procés d'elaboració de la present normativa s'han seguit els procediments establits de transparència i accés a la informació pública de la ciutadania realitzar els tràmits d'audiència pública i informació en els termes establits en l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En el preàmbul de la norma, es reflecteixen de manera clara tant els objectius com la seua justificació i en les seues bases la publicació de les convocatòries i la seua resolució perquè se'n prenga coneixement públic.

En aplicació del principi d'eficiència, en el present text, s'ha tingut en consideració com a principal objectiu la reducció de les càrregues administratives que l'aplicació d'aquesta norma porta implícita en la seua gestió i facilitar l'accés als procediments dels sol·licitants.

Tenint en compte que el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, l'exercici de la potestat reglamentària en matèria de ramaderia correspon a la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica.

Per tot això, i en virtut de les facultats que em confereix l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell i l'article 160.2.b de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, vistos els informes preceptius emesos, l'informe de l'Advocacia de la Generalitat, havent efectuat el tràmit d'audiència pública i a proposta de la direcció general competent en matèria de ramaderia,





ORDENE



Article 1. Objecte de l'ajuda

L'objecte d'aquestes ajudes és afavorir les inversions en matèria d'instal·lacions, maquinària i equips realitzades pels titulars de les explotacions ramaderes amb la finalitat de millorar el rendiment general i sostenibilitat de les explotacions ramaderes, en particular mitjançant una reducció dels costos de producció o la millora de la producció, compatibles amb el respecte al medi ambient i al benestar animal.





Article 2. Beneficiaris

1. Podran ser persones beneficiàries d'aquestes ajudes els titulars d'explotacions ramaderes que ho sol·liciten i que complisquen això:

a). Les explotacions ramaderes en actiu i amb cens a data de la sol·licitud que siguen de la classe de producció i reproducció, centres de concentració i llocs de parada o control, radiquen en el territori de la Comunitat Valenciana i estiguen inscrits en el Registre d'Explotacions Ramaderes de la Comunitat Valenciana creat per la Llei 6/2003, de 4 de març, de la Generalitat, de Ramaderia de la Comunitat Valenciana.



b). El que es disposa en els articles 13 i 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

c). Tinguen la consideració de PIMES agràries dedicades a la producció primària, tal com es defineixen en l'annex 1 del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022.

d). Complisquen les normes mínimes en matèria de medi ambient de competència en ramaderia, higiene i benestar dels animals, o utilitzar aquest règim d'ajudes per a aconseguir el seu compliment efectiu.

e). Estar inscrites les explotacions ramaderes en el Registre d'Explotacions Ramaderes de la Comunitat Valenciana (d'ara en avant REGA) amb anterioritat a l'1 de gener de l'any de l'exercici pressupostari objecte de la convocatòria i amb activitat.

2. Els titulars de les explotacions ramaderes sol·licitants de l'ajuda, podran ser persones físiques o jurídiques, així com les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puga dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobe en la situació que motiva la concessió de la subvenció.

3. El compliment dels requisits del punt 1 subapartats a, d i e del present article es comprovarà d'ofici en els termes previstos en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Publiques, i mitjançant declaració responsable l'acreditació del compliment dels subapartats b i c.





Article 3. Inversions subvencionables

1. Les inversions subvencionables s'especificaran detalladament en cada convocatòria d'ajudes i es classificaran per la seua finalitat segons els següents grups:

Grup A. Millora de la bioseguretat i condicions higienicosanitàries.



Grup B. Millora del benestar dels animals i seguretat de l'explotació.

Grup C. Promoció de l'extensificació, de la bioeconomia circular sostenible, de l'aprofitament de recursos naturals, i la reorientació de la producció, així com el foment de la ramaderia ecològica.

Grup D. Reducció de costos, millora de la qualitat del producte final, eficiència energètica, estalvi d'aigua i energia i la implantació d'energies sostenibles.

Grup E. Reducció d'impacte ambiental i de l'emissió de gasos amb efecte d'hivernacle i mitigació i adaptació al canvi climàtic.

2. Les ajudes cobriran els costos subvencionables següents:

a) Els costos per a la construcció o millora de béns immobles, incloses les inversions en cablejat intern passiu o cablejat estructurat per a xarxes de dades i, si és necessari, la part auxiliar de la xarxa passiva en propietat privada fora de l'edifici, però dins dels límits de l'explotació, sent subvencionables únicament en una mesura que no supere el 10 % dels costos subvencionables totals de l'operació de què es tracte; queda exclosa la compra o arrendament de terres.



b) La compra de maquinària i equips fins al valor de mercat dels béns.

c) Els costos generals vinculats a les anteriors despeses que no supere el 10 % dels costos subvencionables totals de l'operació de què es tracte, com ara honoraris d'arquitectes, enginyers i assessors, honoraris relacionats amb l'assessorament sobre sostenibilitat mediambiental i econòmica, inclosos els estudis de viabilitat si sobre la base dels seus resultats, no s'incorre en cap despesa en virtut de les lletres a i b.



d) L'adquisició, desenvolupament o ús de programari informàtic, solucions en el núvol o similars per a la gestió ramadera i l'adquisició de patents, llicències, drets d'autor i marques registrades relacionats amb la gestió ramadera.

e) La compra d'animals de producció i reproducció exclusivament en el cas de catàstrofes naturals per a restablir el potencial productiu fins al nivell existent abans que es produïren els desastres naturals o fenòmens climàtics adversos assimilables.

3. A l'efecte del càlcul de la intensitat d'ajuda i dels costos subvencionables, totes les xifres emprades s'entendran abans de qualsevol deducció fiscal o d'altres càrregues. Els costos subvencionables seran avalats per proves documentals clares, específiques i actualitzades. L'impost sobre el valor afegit (IVA) no serà subvencionable, excepte quan no siga recuperable conformement amb la legislació nacional en matèria d'IVA.



Article 4. Condicions de la inversió a subvencionar

Les condicions exigides per a subvencionar les inversions recollides en aquesta línia d'ajudes seran les següents:

1. Totes les ajudes a les inversions d'aquesta ordre no han de concedir-se en contravenció de cap prohibició o restricció establida en el Reglament (UE) núm. 1308/2013, fins i tot quan tals prohibicions o restriccions sols es refereixen al suport de la Unió previst en aquest Reglament i siga compatible amb les normes sobre l'Organització Comuna de Mercats. Les inversions hauran de ser conformes amb la normativa de la Unió Europea i amb la legislació nacional en matèria de protecció mediambiental.

2. No podran concedir-se ajudes per a subvencionar «inversions substitutives». Tindrà la condició d'inversió substitutiva tota inversió que es limite a substituir un edifici o una màquina existents, o parts d'aquests, per un edifici o una màquina nous i moderns, sense ampliar la capacitat de producció en més d'un 25 % o sense introduir canvis fonamentals en la naturalesa de la producció o millora de la tecnologia corresponent d'acord amb les finalitats previstes en aquesta Ordre per a les inversions. No es consideraran inversions substitutives la demolició total d'un edifici agrari de 30 anys o més i la seua substitució per un altre edifici modern, ni la renovació general d'un edifici agrari (una renovació es considerarà general quan el seu cost supose com a mínim el 50 % del valor de l'edifici nou).

3. Els beneficiaris de les ajudes contemplades en la present ordre hauran de destinar els béns al fi concret per al qual es concedeix la subvenció durant almenys cinc anys en el cas de béns inscriptibles en un registre públic i durant almenys dos anys per a la resta dels béns.



4. No seran subvencionables les inversions realitzades en explotacions piscícoles i apícoles.

5. No seran subvencionables les inversions realitzades amb anterioritat a la data de sol·licitud de l'ajuda en cada convocatòria.

6. En el cas d'inversions lligades a la producció d'energies renovables aquesta producció no podrà superar el consum mitjà anual de combustible o energia de l'explotació de què es tracte i compliran les normes mínimes d'eficiència energètica a nivell nacional.

7. L'ajuda no ha de concedir-se respecte al següent:

a) La compra de drets de producció agrària i drets de pagament. Tampoc per a la compra d'animals amb excepció de l'ajuda concedida per a les inversions a què es refereix l'apartat 2.e de l'article 3, ni l'enllumenat i cablejat fora de la propietat privada del recinte de l'explotació ramadera.

b) Inversions per a complir amb les normes nacionals o de la Unió Europea, llevat que la inversió supose una millora efectiva del compliment d'aquestes normes.

c) Els costos relacionats amb els contractes d'arrendament, com el marge de l'arrendador, els costos de refinançament d'interessos, les despeses generals i els càrrecs d'assegurança, així com el capital de treball.



d) Les obres de drenatge.

8. En el cas de les inversions que requerisquen una avaluació d'impacte ambiental en aplicació de la Directiva 2011/92/UE del Parlament Europeu i del Consell, l'ajuda estarà condicionada al fet que s'haja realitzat aquesta avaluació i al fet que s'haja atorgat l'autorització d'execució per al projecte d'inversió de què es tracte abans de la data de concessió de l'ajuda individual.



Article 5. Convocatòria d'ajudes

Les convocatòries es publicaran en el DOGV per resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de ramaderia, i en elles s'establiran el termini de presentació de sol·licituds i el de justificació per part del beneficiari, els imports globals màxims que es determinen per a cada anualitat d'acord amb les disponibilitats pressupostàries i altra informació relativa a la manera de presentar la sol·licitud, documentació requerida en el procediment i l'adreça oportuna de les seus electròniques de la Generalitat. Així mateix, s'haurà de remetre a la Base de dades nacional de subvencions informació sobre les convocatòries i les resolucions de concessió en els termes previstos en la Llei 38/2003, de 17 novembre, general de subvencions.





Article 6. Procediment de concessió i criteris de preferència

1. D'acord amb el que es disposa en l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, les ajudes es concediran en règim de concurrència competitiva.

2. Si el conjunt d'ajudes sol·licitades superara els fons disponibles, es tindran en compte en cada convocatòria, com a criteris d'atorgament i ponderació d'aquests, els següents punts:

a) Explotacions que realitzen inversions en compliment dels programes de control de malalties i que han hagut de realitzar sacrificis sanitaris dels animals l'any de la convocatòria o en l'immediatament anterior a la convocatòria: 5 punts.

b) Explotacions prioritàries concedides a data de l'últim dia del termini de presentació de sol·licituds de la respectiva convocatòria: 5 punts.

c) Explotacions el titular o el responsable de les quals de l'explotació i en cas de persones jurídiques el seu representant legal, haja realitzat cursos de formació sobre temes de ramaderia i impartits per l'administració, universitat, col·legis professionals, centres de formació professional, organitzacions professionals agràries o entitats reconegudes per l'administració: 5 punts.

d) Inversions realitzades per joves ramaders, tal com es defineixen en l'article 4 apartat 6 del Reglament (UE) 2021/2015 amb les condicions establides per cada Estat membre en el seu pla Estratègic de la PAC. S'inclouen en aquest apartat les persones jurídiques amb una participació superior al 50 % de joves ramaders acreditada com cal: 5 punts.



e) Explotacions situades en zones amb limitacions naturals o específiques d'acord amb els criteris establits pel Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013, d'acord amb el llistat de municipis disponible en la pàgina web https://www.mapa.gob.es/va/desarrollo-rural/temas/programas-ue/periodo23_27.aspx o l'actualització que si escau procedisca i que es relacionarà en l'annex en la convocatòria anual: 5 punts.

f) Explotacions que no han rebut les ajudes regulades per la present ordre en la convocatòria anterior: 5 punts.

g) Explotacions de determinades espècies productives i les seues orientacions zootècniques estipulades en la convocatòria anual: 10 punts.

h) Explotacions ramaderes acreditades com a ecològiques: 10 punts.

k) Explotacions ramaderes amb import d'inversió subvencionable per davall dels 20.000 euros: 5 punts.

2. Una vegada baremades les sol·licituds conformement amb els criteris i la puntuació anteriors, es procedirà a ordenar-les per l'ordre de la puntuació obtinguda.

3. En cas d'insuficiència de crèdit, per als casos d'empat entre dues o més sol·licituds s'utilitzarà com a criteri de desempat el del major nombre d'unitats de bestiar major de l'explotació, segons les dades que consten en els registres a data de l'últim dia de termini de presentació de sol·licituds i, subsidiàriament, el de la data i hora de registre d'entrada de la sol·licitud. El crèdit sobrant que no aconseguisca subvencionar de manera completa el següent expedient no es concedirà.



Article 7. Presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds d'ajudes es presentaran a través del model normalitzat que es publicarà en la seu electrònica de la Generalitat degudament emplenada i dirigida a la direcció general competent en matèria de ramaderia, en els llocs i mitjans previstos en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en els terminis, llocs i mitjans de presentació que s'establisca en cada convocatòria anual.

2. Les persones sol·licitants que d'acord amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estiguen obligades a relacionar-se amb l'administració a través de mitjans electrònics, així com aquelles altres que, no estant obligades a això, opten per aquesta via, presentaran les sol·licituds electrònicament a través de la seu electrònica de la Generalitat. En la convocatòria anual de l'ajuda s'explicitarà l'adreça d'internet de la seu electrònica de la Generalitat on es trobarà disponible el model de sol·licitud, així com el procediment per a la presentació de sol·licituds telemàtiques. La presentació de sol·licituds realitzada per via no electrònica, pels subjectes obligats a comunicar per via electrònica, serà objecte de requeriment per part de l'administració perquè es procedisca a realitzar la seua presentació conforme al que s'estableix. Es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual haja sigut realitzada aquesta última de manera correcta.

3. Mitjançant la presentació de la sol·licitud, el sol·licitant o el seu representant legal, manifesta sota la seua responsabilitat que totes les dades recollides en ella i en la documentació que s'adjunta són verídics i que es troba en possessió de la documentació que així ho acredita, quedant a la disposició de la Generalitat per a la comprovació, el control i inspecció posterior que s'estimen oportuns.

4. D'acord amb el que es disposa en la disposició addicional huitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personals i garantia dels drets digitals, l'administració podrà verificar l'exactitud de les dades de caràcter personal aportades pels interessats en l'àmbit de les finalitats de la convocatòria.

5. La presentació de la sol·licitud comporta l'autorització a l'òrgan gestor del procediment per a obtindre directament les dades d'identitat del sol·licitant o el seu representant legal i d'estar al corrent amb el compliment de les seues obligacions tributàries i davant la Seguretat Social. En cas que el sol·licitant s'opose al fet que l'òrgan gestor obtinga directament aquesta informació, haurà d'indicar-ho expressament en el formulari, i quedarà obligat a aportar els documents acreditatius corresponents.

6. La sol·licitud es registrarà amb anterioritat a l'inici de l'execució de la inversió per a les quals se sol·licita l'ajuda i inclourà el nom i grandària de l'empresa, la descripció del projecte o de l'activitat incloses les seues dates d'inici i finalització, la ubicació del projecte o de l'activitat i la llista de costos subvencionables i l'import de la subvenció pública necessaris per al projecte/activitat, així com una descripció del pla d'inversió previst i anirà acompanyada de la documentació que s'especificara en la corresponent convocatòria.



Article 8. Tramitació i resolució de les ajudes

1. La instrucció del procediment de concessió de subvencions correspon a les direccions territorials amb competències en matèria de ramaderia, que realitzarà d'ofici les actuacions que estime necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades. En la seua instrucció certificarà la realització de les comprovacions oportunes de la personalitat i representació amb la qual actua el sol·licitant, així com que la documentació presentada ha sigut declarada suficient d'acord amb les bases de l'ajuda.

2. La persona titular de la direcció territorial de cada província emetrà un informe d'avaluació de les sol·licituds en el qual conste que de la informació que obra en el seu poder, es desprén que els beneficiaris compleixen tots els requisits per a accedir a l'ajuda o en cas contrari, el motiu de la denegació que remetrà a l'òrgan col·legiat.

3. A la vista dels informes d'avaluació de les direccions territorials, i sobre la base d'aquests, l'òrgan col·legiat formularà la proposta de resolució de concessió de les ajudes que, a través de l'òrgan instructor, s'elevarà a la persona titular de la direcció general competent en matèria de ramaderia. Aquest òrgan col·legiat estarà integrat per 3 persones nomenades per la persona titular de la direcció general competent en matèria de ramaderia: la persona que ostenta la prefectura del servei que actuarà en qualitat de president/presidenta, un cap/a de secció que actuarà en qualitat de vicepresident/vicepresidenta i un funcionari amb categoria professional de veterinari que actuarà com a secretari o secretària. En cas de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal el president/presidenta serà substituït pel vicepresident/vicepresidenta.

4. A la vista de la documentació aportada, de l'informe i de la proposta de resolució de l'òrgan col·legiat, la persona titular de la direcció general competent en matèria de ramaderia resoldrà la concessió d'aquestes ajudes d'acord amb els criteris de preferència previstos en l'article 6 i a la disponibilitat pressupostària.

5. La resolució inclourà la concessió o denegació expressa de la subvenció i el seu import, de la qual estaran exclosos tots els impostos, motivant degudament el sentit d'aquestes, així com el termini que s'atorgue d'execució de les inversions en la convocatòria anual, i es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. La publicació de la resolució de concessió en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana substitueix a les notificacions individuals, tenint els mateixos efectes, conforme al que s'estableix en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques

6. El termini per a resoldre i publicar la resolució del procediment és d'un màxim de 6 mesos comptats a partir de la data de publicació de la convocatòria anual. Transcorregut aquest termini sense que se n'haja produït la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, els interessats podran entendre desestimada la seua sol·licitud per silenci administratiu, de conformitat amb el que es disposa en l'article 25.1.a de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa es podrà interposar potestativament un recurs de reposició davant la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la publicació, o un bé recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la publicació. Tot això, de conformitat amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



Article 9. Realització de la inversió, procediment de control i pagament de les ajudes

1. Les inversions i reformes realitzades hauran de justificar-se davant l'administració fins al 20 d'octubre. No obstant això, es podrà concedir una pròrroga per la direcció general competent en matèria de ramaderia de fins a un mes dels terminis de realització i justificació, quan el projecte o activitat subvencionada no puga realitzar-se o justificar-se en el termini previst, per causes degudament justificades. La justificació es farà mitjançant la comunicació de la finalització de la inversió, que inclourà la descripció de les inversions realitzades objecte de l'ajuda i el seu cost, amb el desglossament de les despeses incorregudes, adjuntant les factures de tercers, així com els seus justificants bancaris. Una vegada efectuada la justificació, es procedirà al pagament de la subvenció al prestador de les mesures.

2. El beneficiari haurà d'acreditar el pagament corresponent a les factures amb la següent documentació:

a) Pagaments mitjançant transferències bancàries. Es justificarà el pagament mitjançant còpia del resguard del càrrec d'aquesta, havent de figurar en el concepte de la transferència el número de factura o, a falta d'aquesta, el concepte abonat.

b) Pagaments mitjançant xecs bancaris. Es justificarà el pagament amb els següents documents:

– Vaig rebre signat i segellat pel proveïdor en el qual s'especificarà factura o documentació justificativa de la despesa i la seua data, número i data del xec. Davall de la signatura ha d'aparéixer el nom i el NIF del signant.

– Còpia de l'extracte bancari del càrrec en compte corresponent a l'operació justificada.

c) Pagaments per mitjà de pagarés. Es justificarà el pagament amb els següents documents:

– Vaig rebre signat i segellat pel proveïdor en el qual s'especificarà factura o documentació justificativa de la despesa i la seua data, número i data de venciment del pagaré. Davall de la signatura ha d'aparéixer el nom i el NIF del signant (la data de venciment del pagaré haurà de ser anterior a la data de justificació de la despesa).

– Còpia de l'extracte bancari del càrrec en compte corresponent a l'operació justificada.

3. La justificació de l'ajuda es realitzarà a través del model normalitzat, que es publicarà en la seu electrònica de la Generalitat, emplenada com cal, en els llocs i pels mitjans previstos en l'article 16 de Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. En els casos d'inversions que per la seua naturalesa estiguen incloses en algun dels supòsits establits en la normativa urbanística i mediambiental, es presentarà l'oportú instrument d'intervenció administrativa ambiental i/o llicència d'obres.

5. A la vista dels documents aportats, només s'autoritzarà el pagament de les ajudes pels conceptes contemplats en la memòria descriptiva i amb el límit màxim del pressupost aprovat, independentment que el valor de la inversió siga superior, d'acord amb les factures justificades o els projectes aportats.

6. Els serveis veterinaris oficials de la conselleria competent en ramaderia, duran a terme una visita d'inspecció en totes les explotacions justificades per a comprovar l'execució de les inversions realitzades d'acord amb la resolució de concessió d'ajuda dels costos subvencionables que siguen procedents. S'entendrà justificada la inversió a l'efecte del control establit en aquest punt, quan la inversió sol·licitada, siga un bé moble o immoble, complisca amb els requisits establits en la norma d'aplicació i es trobe present en l'explotació en el moment de la inspecció.

7. La direcció general competent en matèria de ramaderia establirà el manual de procediment administratiu de gestió i control de l'ajuda escaient.

8. No obstant això, en tot el referent a les despeses subvencionables i la seua justificació, quan existisquen dubtes d'interpretació sobre aquest tema, serà aplicable l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

9. La persona titular de la direcció general competent en matèria de ramaderia autoritzarà el pagament de les ajudes, amb el límit màxim de la subvenció aprovada, d'acord amb les factures i els seus justificants bancaris aportats a proposta de la persona titular de la direcció territorial de cada província que certificarà la comprovació dels justificants presentats pels beneficiaris de la subvenció, i es considerara conformes amb la normativa que regula l'ajuda concedida, i el compliment de les finalitats que justifiquen la concessió d'aquesta.

10. En cap cas podrà concertar el beneficiari l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb:

a) Persones o entitats incurses en alguna de les prohibicions de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



b) Persones o entitats que hagen percebut altres subvencions per a la realització de l'activitat objecte de contractació.

c) Intermediaris o assessors en els quals els pagaments es definisquen com un percentatge de cost total de l'operació, llevat que aquest pagament estiga justificat amb referència al valor de mercat del treball realitzat o els serveis prestats.

d) Persones o entitats vinculades amb el beneficiari, llevat que concórreguen les següents circumstàncies:

1a Que s'obtinga la prèvia autorització expressa de l'òrgan concedent.

2a Que l'import subvencionable no excedisca del cost incorregut per l'entitat vinculada. L'acreditació del cost es realitzarà en la justificació en els mateixos termes establits per a l'acreditació de les despeses del beneficiari.

e) Persones o entitats sol·licitants d'ajuda o subvenció en la mateixa convocatòria i programa, que no hagen obtingut subvenció per no complir els requisits o no aconseguir la valoració suficient.

11. El beneficiari podrà subcontractar totalment o parcialment l'activitat subvencionable amb ter-zeros. En cap cas podrà subcontractar-se activitats que augmentant el cost de l'activitat subvencionada no aporten valor afegit al contingut d'aquesta. Quan l'import de l'activitat concertada amb tercers siga superior a 60.000 euros la subcontractació estarà sotmesa a aquests requisits:

a) Que el contracte se subscriga per escrit.

b) Que la celebració d'aquest s'autoritze prèviament per l'entitat concedent de la subvenció mitjançant presentació del model de contracte a subscriure.



Article 10. Intensitat i quantia de les ajudes

1. El percentatge màxim de l'ajuda d'acord amb les directrius del Reglament podrà aconseguir com a màxim el 60 % de les despeses subvencionables que podrà incrementar-se fins a un 70 % d'intensitat en els següents casos:

a) inversions realitzades per joves ramaders.

b) les inversions vinculades a un o més dels objectius específics relacionats amb el medi ambient i el clima o al benestar dels animals, sempre que totes les inversions incloses en la sol·licitud per a la mateixa explotació pertanguen a inversions subvencionables del grup B. Millora del benestar dels animals i seguretat de l'explotació i/o del grup E. Reducció d'impacte ambiental i de l'emissió de gasos amb efecte d'hivernacle i mitigació i adaptació al canvi climàtic.

2. L'import de l'ajuda anual objecte d'ajuda per explotació ramadera i projecte d'inversió tindrà un límit màxim anual de 140.000,00 € per explotació. En cap cas se superarà la quantia total de 400.000 euros de subvenció per un mateix perceptor de les ajudes durant la duració del present règim d'ajudes.

3. Anualment es fixaran en la convocatòria els imports globals màxims pels quals es podran concedir aquestes ajudes i les línies i capítols dels pressupostos generals de la Generalitat a les quals es carregarà cada grup d'ajudes.



Article 11. Acumulació i compatibilitat de les ajudes

1. Les ajudes podran concedir-se simultàniament en el marc de diversos règims o acumular-se amb ajudes ad hoc, sempre que l'import total de l'ajuda estatal per a una activitat o projecte no supere els límits màxims d'ajuda establits en les directrius del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022.

2. Les ajudes amb costos subvencionables identificables podran acumular-se amb qualsevol altra ajuda estatal, sempre que aquestes ajudes es referisquen a costos subvencionables identificables diferents. Les ajudes amb costos subvencionables identificables podran acumular-se amb qualsevol altra ajuda estatal, en relació amb els mateixos costos subvencionables, que se superposen totalment o parcialment, únicament si aquesta acumulació no dona com a resultat que se supere la intensitat d'ajuda o l'import d'ajuda més alts aplicables a aquesta mena d'ajuda conformement a aquestes directrius.

3. L'ajuda autoritzada en virtut de les directrius del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022 no ha d'acumular-se amb cap ajuda de minimis respecte als mateixos costos subvencionables si aquesta acumulació donara com a resultat una intensitat d'ajuda o un import d'ajuda superior al fixat en aquestes directrius.



4. Les inversions d'aquestes ajudes per a la reparació de danys materials no han d'acumular-se a les ajudes destinades a la restauració del potencial de potencial agrícola danyat per desastres naturals, successos excepcionals, malalties animals i plagues vegetals, animals protegits i la prevenció i mitigació de riscos dels danys causats per aquests esdeveniments i factors.

5. S'haurà de comunicar a l'òrgan que concedeix l'ajuda, l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos procedents d'altres administracions o ens públics o privats i concedits per a la mateixa finalitat contemplada en la present ordre. Aquesta comunicació haurà d'efectuar-se tan prompte com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.



Article 12. Reintegrament de quantitats indegudament percebudes

1. Segons estableix l'article 37.1 de la Llei 38/2003, general de subvencions, procedirà el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interés de demora des del moment del pagament de l'ajuda en els casos allí contemplats.

2. Quan la falta de justificació de la despesa subvencionable siga parcial, el reintegrament de la subvenció serà el que corresponga a aquestes despeses no justificats, sempre que el compliment de la subvenció s'aproxime de manera significativa a la satisfacció dels compromisos adquirits.

3. El procediment de reintegrament de les quantitats percebudes es regirà pel que s'estableix en el títol II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 13. Revisió i pròrrogues

1. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda o subvenció com els requisits dels beneficiaris, condicions, elegibilitat i característiques de les inversions i els criteris de preferència podrà donar lloc a la modificació de la Resolució de concessió.



2. De conformitat amb el que es disposa en la normativa bàsica en matèria de procediment administratiu, la direcció general competent en matèria de ramaderia podrà contemplar una pròrroga dels terminis de realització i justificació, quan el projecte o activitat subvencionada no puga realitzar-se o justificar-se en el termini previst, per causes degudament justificades previstes en la convocatòria.



Article 14. Procediment de control

1. D'acord amb el que s'estableix en l'article 165.2.j de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, per part de la direcció general competent en matèria de ramaderia s'elaborarà un pla de control que haurà de ser aprovat, amb caràcter previ a la seua execució, en el qual s'especificaran els tipus de controls a efectuar, els criteris de selecció de la mostra i el percentatge mínim d'ajuda a controlar respecte a l'import global.

2. En aquests controls, que es realitzaran durant la tramitació de l'ajuda (siguen controls administratius o sobre el terreny) o a posteriori, permetran verificar que els beneficiaris compleixen els requisits exigits per a percebre les ajudes contemplades en l'ordre i especialment, aquells aspectes recollits en les directrius del reglament.

3. La direcció general competent en matèria de ramaderia establirà el pla de control en l'oportú manual de procediment administratiu de gestió i control de l'ajuda

4. La falta de justificació o la insuficiència de la mateixa o la presentació de la justificació fora del termini establit en aquest apartat i, en general, qualsevol incompliment de les obligacions del beneficiari previstes en les presents bases o les establides amb caràcter general en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, determinarà el desistiment sense efecte i la revocació total o parcial de la resolució de concessió, i l'obligació de reintegrament de les quantitats indegudament percebudes, conforme al que s'estableix en el títol II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sense perjudici de les responsabilitats o sancions que procedisquen, derivades de la infracció o infraccions en què poguera haver-se incorregut a conseqüència d'aquest incompliment.



Article 15. Publicitat i informació

1. La conselleria competent en matèria de ramaderia garantirà la publicació en un lloc web global dedicat a les ajudes estatals a escala nacional o regional:

a) El text complet del règim d'ajudes i les seues disposicions d'aplicació o la base jurídica de les ajudes individuals, o un enllaç a aquest.



b) La identitat de l'autoritat o autoritats atorgants.

c) La identitat dels beneficiaris individuals, la forma i l'import d'ajuda concedit a cada beneficiari, la data de concessió, el tipus d'empresa (PIME/ gran empresa), la regió del beneficiari (en el nivell NUTS II) i el principal sector econòmic en el qual el beneficiari té les seues activitats (nivell de grup NACE). Aquest requisit pot no aplicar-se respecte de les concessions d'ajuda individuals que no excedisquen els següents llindars:

i) 10.000 euros per als beneficiaris actius en la producció agrícola primària.

ii) 100.000 euros per als beneficiaris actius en els sectors de la transformació de productes agrícoles, la comercialització de productes agrícoles, el sector forestal o que exerceixen activitats excloses de l'àmbit d'aplicació d'article 42 del Tractat.

2. La informació contemplada en l'apartat anterior ha de publicar-se després que s'haja pres la decisió d'atorgar l'ajuda, ha de conservar-se durant almenys 10 anys i estar disponible per al públic en general sense restriccions.



Article 16. Transparència, subministrament d'informació i dades obertes

En compliment de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana i de l'article 18 de la Llei general de subvencions, les persones beneficiàries de la subvenció hauran de complir les següents obligacions de transparència:

1. Les entitats privades hauran de complir les obligacions de publicitat activa recollides en el capítol II del títol I de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, quan:

a) Perceben durant el període d'un any ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a 100.000 euros.

b) Perceben durant el període d'un any natural ajudes o subvencions de les entitats públiques de la Comunitat Valenciana recollides en l'article 3 de la Llei 1/2022 en una quantia superior a 50.000 euros.

c) Les ajudes o subvencions percebudes representen almenys el 40 % del total dels seus ingressos anuals, sempre que arriben com a mínim a la quantitat de 5.000 euros.

En particular, hauran de publicar en els termes previstos en els principis generals de l'article 5 de la Llei 19/2013 la informació institucional i organitzativa de l'article 6 i l'econòmica i pressupostària de l'article 8 d'aquesta. Aquesta publicació es realitzarà a través de la pàgina web de l'entitat, o bé a través de la plataforma TEP – Transparència Entitats Privades, de GVA Oberta, a la qual es pot accedir en gvaoberta.gva.es/tep.

Aquesta informació s'haurà de publicar a partir de l'any següent a aquell en el qual s'hagen superat els llindars establits, i haurà de mantindre's publicada durant almenys quatre anys naturals.

2. Sense perjudici de les obligacions previstes en l'apartat anterior, totes les entitats o persones beneficiàries de subvencions hauran de donar l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de programes, activitats, inversions o actuacions de qualsevol tipus que siguen objecte de subvenció, incloent-hi el logotip de la Generalitat Valenciana en mitjans de difusió com ara cartells, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals i en qualsevol altre mitjà de publicitat que es realitze de l'activitat subvencionada.

3. Les entitats o persones beneficiàries de subvencions estan obligades a subministrar a l'entitat concedent, previ requeriment, tota la informació que siga necessària per al compliment per aquesta de les obligacions previstes en la Llei 1/2022, de 13 d'abril, en el termini de 15 dies hàbils des del requeriment. Una vegada transcorregut el termini conferit en el requeriment sense que aquest haguera sigut atés, l'òrgan que ha realitzat el requeriment podria acordar, després d'advertiment i audiència a la persona interessada, la imposició de multes coercitives en els termes previstos en l'article 5 de la Llei 1/2022, de 13 d'abril.



4. Els nous conjunts de dades que es generen per la formalització i el desenvolupament de les subvencions atorgades per l'administració de la Generalitat s'han de disposar, sempre que siga possible, com a conjunt de dades obertes.



Article 17. Protecció de dades de caràcter personal

1. La gestió de les ajudes previstes en les presents bases comporta el tractament de dades de caràcter personal, i cal complir amb les mesures i garanties regulades en la normativa en matèria de protecció de dades, especialment el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. En la convocatòria s'inclourà la informació que ha de facilitar-se a les persones interessades en relació amb les seues dades de caràcter personal, de conformitat amb el que es preveu en els articles 13 i 14 del Reglament (UE) 2016/679 i l'article 11 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre.

3. En el disseny dels formularis de sol·licitud i aportació documental i en les publicacions i altres actes administratius hauran de tindre's en compte els principis de protecció de dades. En concret, les dades personals seran adequats, pertinents i limitats al necessari en relació amb els fins per als quals són tractats.

4. En tota la gestió de les ajudes es garantirà una seguretat adequada de les dades personals, inclosa la protecció contra el tractament no autoritzat o il·lícit i contra la seua pèrdua, destrucció a mal accidental, mitjançant l'aplicació de mesures tècniques o organitzatives apropiades i aconseguir així la integritat i confidencialitat de les dades.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. No-incidència pressupostària

L'aprovació de la present ordre no comporta, per si mateixa, obligacions econòmiques en els pressupostos de la Generalitat, sense perjudici de les possibles convocatòries que puguen resoldre's conformement amb la consignació pressupostària que s'establisca en el corresponent exercici.



Segona. Delegació

Es delega en la direcció general competent en matèria de ramaderia, la competència per a dictar la resolució de convocatòria, les resolucions de concessió, denegació, reintegrament i revisió de les ajudes contemplades en aquesta Ordre.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació de normativa anterior

Queda derogada l'Ordre 12/2017, de 30 de març, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les ajudes a la millora de la competitivitat i sostenibilitat de les explotacions ramaderes de la Comunitat Valenciana (DOGV 8023, 20.04.2017).

Així mateix, queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en la present ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Disposicions d'aplicació i desplegament

Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria de ramaderia per a dictar els actes, resolucions i instruccions que siguen necessaris per a l'aplicació de la present ordre.



Segona. Vigència de l'ordre

En compliment de les directrius del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, sobre l'entrada en vigor i aplicabilitat del règim d'ajudes a les quals s'acull aquesta Ordre, aquesta Ordre d'ajudes s'aplicarà a partir de l'1 de gener de 2023 i estarà vigent mentre es mantinguen les directrius del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022.



Tercera. Manuals de procediment

La gestió administrativa d'aquestes bases reguladores d'ajudes es durà a terme pels diferents òrgans administratius implicats i concorde al que s'estableix per la direcció general competent en matèria de ramaderia en els manuals de procediment.



Quarta. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 4 de maig de 2023



La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural,

Emergència Climàtica i Transició Ecològica,

ISAURA NAVARRO CASILLAS

Mapa web