Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 17/2013, de 15 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen les titulacions administratives que faculten per a l'ensenyament en valencià, del valencià, i en llengües estrangeres en les ensenyances no universitàries en la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7006 de 18.04.2013
Número identificador:  2013/3662
Referència Base de Dades:  003630/2013
 



ORDE 17/2013, de 15 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen les titulacions administratives que faculten per a l'ensenyament en valencià, del valencià, i en llengües estrangeres en les ensenyances no universitàries en la Comunitat Valenciana. [2013/3662]

Preàmbul



La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en l'article 2.1.j), establix que el sistema educatiu espanyol s'orientarà a la consecució, entre altres fins, de la capacitació per a la comunicació en la llengua oficial i cooficial, si n'hi ha, i en una o més llengües estrangeres.



La Llei 4/1983, de 23 de novembre, d'Ús i Ensenyament del Valencià, regula en el capítol I del títol II el valencià en l'ensenyament, i concreta en l'article 23 el coneixement del valencià per part del professorat.

El Reial Decret 1834/2008, de 8 de novembre, definix les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'Educació Secundària Obligatòria, el Batxillerat, la Formació Professional i les Ensenyances de Règim Especial i establix les especialitats dels cossos docents d'Ensenyança Secundària. El Reial Decret 1594/2011, de 4 de novembre, establix les especialitats docents del cos de mestres que exercisquen les seues funcions en les etapes d'Educació Infantil i d'Educació Primària regulades en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació. En la disposició addicional quinta del Reial Decret 1834/2008, de 8 de novembre, i en les disposicions addicionals segona i tercera del Reial Decret 1594/2011, de 4 de novembre, es regulen els nivells mínims de competència lingüística exigits al professorat segons es definixen en el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües, i s'establix que les administracions educatives regularan els requisits de formació afegits que s'exigiran al professorat per a impartir en una llengua estrangera, àrees, matèries o mòduls diferents de la de la dita llengua.



El Reial Decret 860/2010, de 2 de juliol, pel qual es regulen les condicions de formació inicial del professorat dels centres privats per a exercir la docència en les ensenyances d'Educació Secundària Obligatòria o de Batxillerat, indica que correspon a les administracions educatives de les comunitats autònomes amb llengua cooficial, la determinació de la qualificació específica adequada per a impartir la matèria de llengua cooficial i literatura i del procediment per a la seua acreditació.



El Decret 127/2012, de 3 d'agost, del Consell, pel qual es regula el plurilingüisme en l'ensenyança no universitària en la Comunitat Valenciana establix en l'article 11 que la conselleria competent en matèria d'educació regularà els requisits d'acreditació de la capacitació del professorat dels nivells d'ensenyança no universitària en llengües per a impartir àrees, matèries o mòduls no lingüístics en valencià, en anglés i en altres llengües. L'article 12 disposa que la conselleria competent en matèria d'educació facilitarà la formació contínua del professorat en valencià i en anglés, a través de la direcció general competent en matèria de formació del professorat.

El Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües va establir els descriptors globals per a poder dur a terme tant l'ensenyament i l'aprenentatge com l'avaluació dels nivells de competència en llengües, sense que hi haja, per ser contrari a la intenció del Marc, un únic organisme o sistema d'avaluació europeu que acredite els mencionats nivells de competència lingüística. Així, per a facilitar i simplificar la possibilitat d'acreditar la competència en llengües estrangeres, en la present orde s'establix l'acreditació de la competència lingüística d'acord amb el Marc Comú Europeu de Referència de Llengües a través de títols, diplomes i certificats que responen als mencionats descriptors, expedits per institucions i universitats competents.



Correspon ara regular i actualitzar els requisits mínims quant a formació del professorat per a l'ensenyament en les diferents llengües en la Comunitat Valenciana, i establir de manera diferenciada les titulacions administratives del Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià, el Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Llengua Estrangera, amb especificació de la dita llengua estrangera, i el Diploma de Mestre de Valencià.

Per tot el que s'ha exposat anteriorment, esta orde es dicta en l'exercici de les competències que atribuïxen a la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport les disposicions addicionals segona i tercera del Reial Decret 1594/2011, de 4 de novembre, la disposició addicional quinta del Reial Decret 1834/2008, de 8 de novembre, l'article 8 del Reial Decret 860/2010, de 2 de juliol, i l'article 11 del Decret 127/2012, de 3 d'agost, del Consell.

En virtut de les facultats anteriors, a proposta de la Direcció General d'Innovació, Ordenació i Política Lingüística, de data 26 de març de 2013, de conformitat amb esta, d'acord amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i en virtut de les competències que m'atribuïxen l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i l'article 6 del Decret 19/2012, de 7 de desembre, del president de la Generalitat, pel qual es determina les conselleries en què s'organitza l'administració de la Generalitat,



ORDENE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. Esta orde té com a objecte regular les titulacions administratives que faculten per a l'ensenyament en valencià, del valencià, i en les llengües estrangeres curriculars, en totes les etapes educatives no universitàries regulades en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.



2. Esta orde serà aplicable a tot el personal docent no universitari que preste els seus servicis en qualsevol centre públic o privat de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Titulacions administratives

1. Les titulacions administratives regulades en la present orde són:



a) El Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià.

b) Els certificats de Capacitació per a l'Ensenyament en Llengua Estrangera, amb indicació de la llengua estrangera corresponent entre les que s'impartisquen en el currículum vigent per a cada etapa educativa.

c) El Diploma de Mestre de Valencià.

2. La direcció general amb competències en matèria de formació del professorat i les universitats de la Comunitat Valenciana seran competents per a l'expedició d'estes titulacions administratives, que es realitzarà segons allò que es regula en esta orde, per als qui acrediten estar en possessió de les condicions necessàries per a la seua obtenció.



Article 3. Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià

1. El Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià facultarà el professorat que l'obtinga, i al mateix temps serà el requisit mínim, per a l'ensenyament en valencià, com a llengua vehicular, en totes les ensenyances no universitàries regulades en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, sempre que estiga en possessió de les altres titulacions o condicions acadèmiques i administratives requerides per a impartir la docència en els esmentats nivells i etapes.

2. Així mateix, el Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià facultarà el professorat que l'obtinga, i serà el requisit mínim, per a impartir continguts curriculars de valencià en Educació Infantil i l'Àrea de Valencià: Llengua i Literatura en Educació Primària, sempre que estiga en possessió de les altres titulacions o condicions acadèmiques i administratives requerides per a impartir la docència en les esmentades etapes.

3. En els centres privats, el Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià serà vàlid a l'efecte d'estar en possessió d'una formació d'educació superior adequada en els procediments d'acreditació de la qualificació específica a què es referix l'article 8 del Reial Decret 860/2010, de 2 de juliol, sense perjuí del compliment de les altres condicions acadèmiques i administratives requerides per a impartir la docència del valencià.

4. En l'educació de persones adultes, el Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià facultarà el professorat, i al mateix temps serà el requisit mínim, per a l'ensenyament en valencià, com a llengua vehicular, en estes ensenyances. Així mateix, facultarà el professorat, i serà al mateix temps requisit mínim, per a impartir la docència del mòdul de Valencià en el cicle I de la Formació Bàsica de Persones Adultes.



Article 4. Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Llengua Estrangera

El Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Llengua Estrangera facultarà el professorat que l'obtinga, i al mateix temps serà el requisit mínim, per a l'ensenyament en la llengua estrangera corresponent, com a llengua vehicular, en les àrees, matèries, àmbits i mòduls no lingüístics que s'impartisquen en les ensenyances no universitàries regulades en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, sempre que estiga en possessió de les altres titulacions o condicions acadèmiques i administratives requerides per a impartir la docència en els esmentats nivells i etapes.



Article 5. Diploma de Mestre de Valencià

1. El Diploma de Mestre de Valencià tindrà com a objecte millorar la competència professional aconseguida pel professorat per mitjà de l'obtenció del Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià.

2. El Diploma de Mestre de Valencià facultarà el professorat que l'obtinga per a impartir l'ensenyament en valencià, com a llengua vehicular, en la totalitat de les ensenyances no universitàries regulades en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, sempre que estiga en possessió de les altres titulacions o condicions acadèmiques i administratives requerides per a impartir la docència en els esmentats nivells i etapes.

3. Addicionalment, el Diploma de Mestre de Valencià facultarà el professorat per a impartir continguts curriculars de valencià en Educació Infantil i l'àrea de Valencià: Llengua i Literatura en Educació Primària, sempre que estiga en possessió de les titulacions o condicions acadèmiques i administratives requerides per a impartir la docència en les esmentades etapes.

4. En els centres privats, el Diploma de Mestre de Valencià serà vàlid a l'efecte d'estar en possessió d'una formació d'educació superior adequada en els procediments d'acreditació de la qualificació específica a què es referix l'article 8 del Reial Decret 860/2010, de 2 de juliol, sense perjuí del compliment de les altres condicions acadèmiques i administratives requerides per a impartir la docència del valencià.



5. En l'educació de persones adultes, el Diploma de Mestre de Valencià facultarà el professorat per a l'ensenyament en valencià, com a llengua vehicular, en estes ensenyances. Així mateix, facultarà el professorat per a impartir la docència del mòdul de Valencià en el cicle II de la Formació Bàsica de Persones Adultes.



Article 6. Condicions per a l'obtenció de les titulacions administratives

Per a obtindre el Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià, el Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Llengua Estrangera i el Diploma de Mestre de Valencià, el professorat haurà de complir les dos condicions següents:

1. Tindre una competència lingüística mínima en la llengua corresponent, segons allò que es regula en esta orde.

2. Demostrar la seua competència professional per a l'ensenyament en valencià o en llengua estrangera, respectivament.



Article 7. Competència lingüística mínima i la seua acreditació

1. La competència lingüística mínima exigida per a l'obtenció del Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià serà d'un nivell C1 en esta llengua segons es definix en el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües.

2. Per a l'obtenció del Diploma de Mestre de Valencià es requerirà acreditar estar en possessió d'un nivell C2 en esta llengua segons es definix en el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües.

3. La competència lingüística indicada en els apartats anteriors s'acreditarà per mitjà del certificat oficial expedit per la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià, per les escoles oficials d'idiomes autoritzades per a impartir les dites ensenyances, o per les universitats de la Comunitat Valenciana.

4. La competència lingüística mínima exigida per a l'obtenció del Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en una Llengua Estrangera serà l'establida per la normativa bàsica. Es podrà acreditar per mitjà d'alguns dels certificats següents, sense perjuí del que disposa l'apartat 5:

a) Els certificats de superació dels distints nivells dels ensenyaments d'idiomes, expedits per les Escoles Oficials d'Idiomes.

b) Els certificats expedits a l'empara d'altres normes del mateix rang o d'un rang superior, que establisquen el reconeixement i l'acreditació de la competència lingüística.

c) Els certificats expedits per les universitats del sistema educatiu espanyol i les institucions nacionals i estrangeres que es recullen en l'annex I.

d) Els certificats expedits per la direcció general amb competències en formació del professorat.

5. Els certificats expedits segons el que preveu l'epígraf c de l'apartat anterior hauran de complir els criteris establits en l'annex III, i es consideraran complits en tot cas per a les entitats que figuren en l'annex I d'esta orde, així com per a les adscrites a l'Associació d'Examinadors de Llengües a Europa (ALTE) i per a les universitats espanyoles que seguisquen el model d'acreditació d'exàmens de l'Associació de Centres de Llengües d'Educació Superior (ACLES). A estos efectes, no seran vàlids els certificats d'aprofitament d'activitats formatives o certificats que siguen expedits sense una avaluació prèvia de la competència lingüística.



Article 8. Competència professional i la seua acreditació

1. La competència professional per a l'obtenció de les titulacions administratives regulades en esta orde es demostrarà a través d'una de les dos vies següents:

a) La superació d'una prova convocada per la direcció general amb competències en matèria de formació del professorat, que avalue els coneixements i el domini de la metodologia d'acord amb els objectius i continguts establits en l'annex II.

b) La superació del pla de formació lingüística i didàctica d'alguna de les universitats de la Comunitat Valenciana, ajustat als continguts de competència professional establits en l'annex II d'esta orde.



2. Les proves convocades per la direcció general competent en matèria de formació del professorat hauran de realitzar-se íntegrament en la llengua en què s'haja de capacitar el professorat. Així mateix, la prova serà específica per a cada una de les llengües.

3. Els òrgans de la Generalitat amb competències en matèria de política lingüística i d'ensenyament en llengües, així com les universitats de la Comunitat Valenciana, podran col·laborar amb l'òrgan amb competències en matèria de formació del professorat per al disseny i realització de les proves establides. En el marc dels convenis de col·laboració que se subscriguen, es podran crear comissions d'assessorament, integrades per representants de les diferents administracions participants.



4. En l'acreditació de la competència professional a través de la superació del pla de formació lingüística i didàctica d'alguna de les universitats de la Comunitat Valenciana:

a) Per a l'obtenció del Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià o del Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Llengua Estrangera, la dita formació en cap cas podrà ser inferior a 24 crèdits o 24 crèdits ECTS de formació i haurà d'ajustar-se als continguts de competència professional establits en l'annex II d'esta orde.



b) Per a l'obtenció del Diploma de Mestre de Valencià la formació no podrà ser en cap cas inferior a 32 crèdits o 32 crèdits ECTS, i haurà de circumscriure's a estudis d'educació superior conduents al títol de mestre en qualsevol especialitat, o títol de Grau equivalent, o bé al títol de llicenciat en Filologia en qualsevol de les seues especialitats, o títol de grau equivalent.



Article 9. Expedició de les titulacions administratives

1. Les titulacions administratives regulades en esta orde seran expedides per la direcció general amb competències en matèria de formació del professorat per als qui superen la prova de competència professional a què es referix l'article 8.1.a d'esta orde.

2. Les universitats de la Comunitat Valenciana seran competents per a expedir les dites titulacions administratives a les persones que superen el seu respectiu pla de formació lingüística i didàctica.

3. En tot cas, l'expedició de les titulacions administratives estarà supeditada al fet que les persones a les quals s'expedisquen acrediten tant la competència lingüística mínima exigida en la llengua corresponent, com la competència professional, segons el que preveu esta orde.





Article 10. Formació

1. La direcció general competent en matèria de formació del professorat i les universitats podran organitzar i oferir la formació necessària per a l'adquisició de la competència lingüística i de la competència professional que conduïxen a l'obtenció de les titulacions administratives regulades en esta orde, d'acord amb el que establix l'annex IV. La formació específica per a cada llengua que es realitze des de la direcció general competent en matèria de formació del professorat es realitzarà en la llengua corresponent.

2. Per a la formació del professorat, podran establir-se convenis de col·laboració amb entitats públiques i privades entre els fins de les quals figure la formació del professorat.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Professorat que complix els requisits de capacitació

1. El professorat que ja estiga capacitat per a impartir ensenyaments en llengües estrangeres en els nivells educatius no universitaris en la Comunitat Valenciana continuarà estant-ho a l'entrada en vigor d'esta orde, sense perjuí del que disposa la normativa bàsica quant a la competència lingüística mínima exigida.

2. El professorat que en el moment de l'entrada en vigor d'esta orde ja estava facultat per a impartir ensenyaments de valencià i en valencià en els nivells educatius no universitaris a la Comunitat Valenciana, continuarà estant-ho després de la dita entrada en vigor. A este efecte, quedarà inclòs en l'àmbit d'aplicació d'este precepte el personal docent del cos de mestres que es trobava habilitat per a impartir docència en els dos primers cursos de l'Educació Secundària Obligatòria i que ja estava capacitat per a impartir ensenyaments de valencià i en valencià.





Segona. Professorat de l'especialitat de llengua estrangera

El professorat que estiga en possessió dels requisits per a impartir ensenyaments d'alguna llengua estrangera en els nivells educatius no universitaris a la Comunitat Valenciana, bé per l'adquisició de l'especialitat corresponent en el cos de mestres, o de professors o catedràtics d'Ensenyança Secundària, o bé per disposar de la titulació i qualificació específica per a impartir docència de la llengua estrangera corresponent en centres privats, es considerarà a tots els efectes capacitat per a l'ensenyament en la dita llengua estrangera en àrees o matèries no lingüístiques, sempre que estiga en possessió de les altres titulacions o condicions acadèmiques i administratives requerides per a impartir la docència en les dites àrees o matèries. Per tant, a este professorat no se li requerirà ni se li expedirà el Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en la Llengua Estrangera corresponent.



Tercera. Incidència en les dotacions de gasto

La implementació i el posterior desplegament d'esta orde no podran tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent en matèria d'educació, i en tot cas haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent per raó de la matèria.



DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Persones que complisquen els requisits per a l'expedició de titulacions administratives

1. S'establix un termini de dotze mesos perquè les persones que, a l'entrada en vigor d'esta orde, estiguen en procés de formació o tinguen els requisits de formació establits en l'Orde de 5 d'octubre de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula el Pla de Formació Lingüisticotècnica en Llengües del Professorat no Universitari i l'obtenció de les titulacions administratives necessàries per a l'ús vehicular de les llengües en tots els nivells d'ensenyança no universitària, sol·liciten l'expedició de les titulacions administratives corresponents.



2. Aquelles persones que amb anterioritat a la finalització del curs 2012-2013 complisquen els requisits de formació en les respectives titulacions universitàries, segons es regula en l'Orde de 24 de maig de 1995, de la Conselleria d'Educació i Ciència, podran sol·licitar en qualsevol moment, en les universitats en què hagen cursat els estudis conduents a les dites titulacions, l'expedició del Certificat de Capacitació i del Diploma de Mestre de Valencià segons el que preveu la dita orde.





Segona. Convalidacions de la prova de competència professional per a l'obtenció del Certificat de Capacitació en Llengua Estrangera

1. Es considerarà convalidada la prova corresponent a la competència professional, per al professorat que fins a la finalització del curs 2013-2014 haja impartit docència directa en la corresponent llengua estrangera durant un mínim de 50 hores en centres docents que es troben en alguna de les situacions següents:

a) Centres autoritzats que apliquen el Programa Experimental Plurilingüe regulat per l'Orde de 19 de maig de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual s'establix l'organització, estructura i funcionament d'un programa experimental plurilingüe en la Comunitat Valenciana.

b) Centres que pertanyen a la Xarxa de Centres Docents Plurilingües creada per l'Orde 19/2011, de 5 d'abril, de la Conselleria d'Educació, per la qual s'establix la Xarxa de Centres Docents Plurilingües en la Comunitat Valenciana.

2. En els centres públics, l'acreditació de la dita experiència es realitzarà per mitjà d'un certificat de la secretària del centre amb el vistiplau del director o directora; mentres que en el cas dels centres privats l'acreditació es realitzarà per mitjà d'una certificació de la direcció del centre amb el vistiplau de la direcció general competent en matèria d'ensenyament en llengües. En ambdós casos, les certificacions s'expediran seguint el model que figura en l'annex V.



Tercera. Competència lingüística en llengua estrangera del professorat d'Educació Infantil i Educació Primària

1. Fins a la finalització del curs 2012-2013, s'exigirà al professorat d'Educació Infantil i d'Educació Primària l'acreditació d'una competència lingüística, d'almenys, un nivell B1 del Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües per a la impartició d'ensenyaments en una llengua estrangera.

2. A partir de l'inici del curs 2013-2014, s'exigirà a este professorat que impartisca ensenyaments en una llengua estrangera, com a mínim, un nivell B2 del Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües, segons el que establixen les disposicions addicionals segona i tercera del Reial Decret 1594/2011, de 4 de novembre, pel qual s'establixen les especialitats docents del cos de mestres que exercisquen les seues funcions en les etapes d'Educació Infantil i d'Educació Primària regulades en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

3. Sense perjuí del que establixen els apartats anteriors, el professorat d'Educació Infantil i d'Educació Primària que haja acreditat en el seu moment un nivell B1 de llengua estrangera per a l'obtenció del Certificat de Capacitació en la dita llengua estrangera, segons el que disposa l'Orde de 5 d'octubre de 2009, de la Conselleria d'Educació, tindrà un termini màxim de quatre anys per a l'acreditació, d'almenys, un nivell B2 en esta llengua estrangera, amb la finalitat que li siga expedit en virtut de la present orde el Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en la mencionada llengua estrangera sense necessitat d'acreditar la seua competència professional.



Quarta. Exigència dels certificats de capacitació en llengües estrangeres

1. Fins al curs 2015-2016, només s'exigirà al professorat l'acreditació de la competència lingüística mínima regulada en la present orde per a la impartició d'ensenyaments en una llengua estrangera.

2. A partir del curs 2016-2017, per a poder impartir ensenyaments en una llengua estrangera, el professorat haurà d'estar en possessió del Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en la llengua estrangera corresponent.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

1. Queden derogades les disposicions següents:

a) L'Orde de 24 de maig de 1995, de la Conselleria d'Educació i Ciència, per la qual es regula l'obtenció del Certificat de Capacitació o el Diploma de Mestre de Valencià dins dels estudis conduents a l'obtenció de les diferents titulacions universitàries (DOCV 15.06.1995).



b) L'Orde de 5 d'octubre de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula el Pla de Formació Lingüisticotècnica en Llengües del Professorat no Universitari i l'obtenció de les titulacions administratives necessàries per a l'ús vehicular de les llengües en tots els nivells d'ensenyança no universitària (DOCV 28.10.2009).

2. Així mateix, queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa esta orde.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Interpretació i aplicació

1. S'autoritza les direccions generals competents en matèria d'ensenyament en llengües, de formació del professorat, i de personal docent per a dictar totes les resolucions i instruccions que siguen necessàries per a la interpretació i l'aplicació del que disposa la present orde, en els seus respectius àmbits competencials.

2. Es faculta la direcció general competent en matèria d'ensenyament en llengües per a la modificació dels annexos I, III i V de la present orde.

3. Així mateix, es faculta la direcció general competent en matèria de formació del professorat per a la modificació dels annexos II i IV d'esta orde.



Segona. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 15 d'abril de 2013



La consellera d'Educació, Cultura i Esport,

MARÍA JOSÉ CATALÁ VERDET







ANNEX I

Certificats i diplomes que acrediten la competència en llengües estrangeres



































* * * * *

ANEXO I

Certificados y diplomas que acreditan la competencia en lenguas extranjeras































ANNEX II

Objectius i continguts del currículum

sobre el qual versaran les proves



Objectius de les proves de competència professional conduents a titulacions administratives de capacitació:

a) Conéixer el marc legal que regula l'ensenyament de llengües i en diferents llengües, d'aplicació en la Comunitat Valenciana.

b) Conéixer els programes d'educació plurilingüe a la Comunitat Valenciana i els instruments de planificació de centre que els despleguen.

c) Planificar el procés d'ensenyament i aprenentatge de continguts lingüístics i no lingüístics, d'acord amb les titulacions administratives corresponents regulades en la present orde, utilitzant com a vehicle de comunicació la llengua corresponent, dins del projecte lingüístic del centre.

d) Dissenyar procediments eficaços d'avaluació per al diagnòstic de la situació de partida i la comprovació de la consecució dels objectius plantejats.

e) Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) com a ferramenta pedagògica en els processos d'ensenyament i aprenentatge de les llengües.

f) Desenrotllar interés i motivació per l'aprenentatge al llarg de la vida professional docent i l'establiment de xarxes de col·laboració i investigació entre el professorat.

g) Saber produir i corregir textos acadèmics orals i escrits en la llengua corresponent.



Continguts de les proves de competència professional conduents a titulacions administratives de capacitació:

a) Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües, marc legal de l'educació plurilingüe a Espanya i la Comunitat Valenciana.

b) Els programes d'educació plurilingüe a la Comunitat Valenciana. Documents de planificació de centre.

c) Fonaments de la psicolingüística en relació amb el procés d'aprenentatge de l'alumnat de cada etapa.

d) Enfocaments, conceptes i terminologia relacionada amb l'aprenentatge integrat de llengües i continguts i la seua relació amb les competències bàsiques.

e) Anàlisi i desenrotllament de materials i recursos per a l'aprenentatge.

f) El llenguatge d'aula. Tractament de les habilitats lingüístiques descrites en el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües.

g) Característiques fonològiques, morfològiques, lexicosemàntiques, sintàctiques i discursives de la llengua corresponent.

h) Disseny de seqüències didàctiques i tasques per a l'aprenentatge integrat de llengües i continguts.

i) L'avaluació en l'aprenentatge integrat de llengua i contingut: planificació, procediments i instruments. El tractament de l'error.

j) Metodologia d'integració de recursos de tecnologies de la informació i la comunicació per a l'aprenentatge i la col·laboració de l'alumnat.

k) Desenrotllament professional docent: metodologia d'investigació en l'aula i col·laboració entre el professorat.

l) Incorporació de la dimensió europea en l'educació, els programes europeus en l'àmbit educatiu.

m) Els llenguatges específics i d'especialitat. Recursos lexicogràfics i terminològics en la llengua corresponent.

n) Comunicació i variació. La variació lingüística de la llengua corresponent.

o) Comprensió i producció de textos acadèmics orals i escrits en la llengua corresponent.



Objectius de les proves de competència professional conduents a la titulació administrativa Diploma de Mestre de Valencià:

a) Ser capaç de comprendre, analitzar i extraure informació de qualsevol tipus de discurs oral o audiovisual, seguint interaccions complexes entre interlocutors experts, sobre qualsevol tema i amb objectius diversos, com inferir informació implícita sobre actituds i intencions dels parlants.

b) Ser capaç de comprendre i d'interpretar de manera crítica qualsevol forma de llenguatge escrit, captant inclús sentits implícits i identificant ràpidament el contingut i l'objectiu de cada discurs.

c) Ser capaç de produir discursos orals sobre temes especialitzats o generals, de manera apropiada, fluida i ben estructurada, fent ús d'una gamma important de recursos.

d) Poder produir, de manera fluida i espontània o preparada, escrits complexos com a objectius propis de persones amb preparació especialitzada i també resumir per escrit informacions precises de fonts d'informació diverses.

e) Poder participar sense esforç en conversacions i discussions de qualsevol àmbit, generant textos fluids adequats, utilitzant amb correcció un repertori ampli de procediments pragmàtics i semàntics i mantenint un nivell elevat de control gramatical sobretot tipus de situacions lingüístiques.

f) Ser capaç de desenrotllar habilitats per a l'estudi de la llengua i estratègies de descobriment i d'anàlisi que el fan independent en l'aprenentatge i en l'ús del valencià.

g) Reconéixer la variació lingüística com un fet enriquidor de la llengua i conéixer els indicadors semàntics i lèxics, gramaticals, fonètics o d'entonació d'esta.

h) Tindre un gran coneixement de la realitat sociocultural de la història i del territori valencians i poder participar en totes les pràctiques socials de la vida quotidiana, del món professional i de l'àmbit cultural valencià.

i) Poder analitzar les mesures necessàries en l'àmbit escolar per a poder aconseguir els objectius lingüístics prescrits en el currículum oficial.

j) Poder desenrotllar, a partir del coneixement de la complexitat dels aspectes implicats en el tractament didàctic de les habilitats lingüístiques, la programació, el disseny i valoracions crítiques d'activitats per a l'aprenentatge lingüístic des de la perspectiva de l'educació plurilingüe.

k) Saber transmetre la importància del llenguatge com a mitjà per a la construcció, la transmissió i el tractament de la informació.



Continguts de les proves de competència professional conduents a la titulació administrativa Diploma de Mestre de Valencià:

a) Comprensió i producció de discursos. El sistema educatiu valencià i el discurs acadèmic. La competència comunicativa en més d'una llengua en una societat plurilingüe. Aprofitament de les tipologies textuals per a l'aprenentatge de llengües.

b) Elocució, fonologia i ortografia de la llengua culta.

c) Morfologia i sintaxi.

d) Lèxic i semàntica.

e) La llengua: estructura i ús. Llengua i societat. La diversitat lingüística. Les llengües en contacte.

f) Llengua i societat: la variació lingüística.

g) El discurs literari. La literatura com a ferramenta d'aprenentatge en l'aula de llengua.

h) Teories gramaticals i ensenyament de llengües en contacte. L'enfocament comunicatiu en el marc de la intervenció didàctica. Adquisició i aprenentatge de primeres i segones llengües: comprensió i producció de textos orals i escrits. Aprenentatge integrat de llengua i continguts. Els programes lingüístics del sistema educatiu valencià. Avaluació del programa plurilingüe.

i) Teoria i pràctica de l'educació plurilingüe. L'atenció a la diversitat en l'educació plurilingüe. Atenció a l'alumnat de nova incorporació al sistema educatiu valencià.





ANNEX III

Criteris a complir per a la validesa

dels certificats de competència lingüística



El Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües (MCER) va establir els descriptors globals per a poder dur a terme tant l'ensenyament i l'aprenentatge com l'avaluació dels nivells de competència en llengües. No hi ha un únic organisme o sistema d'avaluació europeu que acredite els mencionats nivells de competència lingüística, per ser contrari a la intenció del MCER. No obstant això, certes entitats com les que figuren en l'annex I d'esta orde complixen una sèrie de requisits en les seues avaluacions que garantixen l'objectivitat de les proves i l'ancoratge als corresponents nivells de referència del MCER. Per este motiu, és necessari establir els requisits que hauran de complir, anàlogament, la resta d'entitats indicades en l'àmbit d'aplicació d'esta orde:



1. Les accions formatives es dissenyaran amb l'objectiu que les persones que les cursen aconseguisquen un determinat nivell de competència lingüística, segons es definixen estos nivells en el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües.

2. Després de cada acció formativa, haurà d'haver-hi una prova terminal que permeta realitzar l'avaluació del domini de la competència lingüística de la persona, que no de l'aprofitament de l'activitat de formació. Per a això, en la prova terminal s'haurà de realitzar una avaluació del domini de les següents destreses definides en el MCER:

a) Comprensió auditiva.

b) Comprensió de lectura.

c) Interacció oral.

d) Expressió oral.

e) Expressió escrita.

En aquells casos en què es considere necessari, les destreses d'expressió oral i d'interacció oral podran avaluar-se conjuntament.

3. La prova terminal haurà de dissenyar-se i avaluar-se basant-se en els descriptors definits per a cada nivell en el MCER.





ANNEX IV

Estructura de la formació lingüisticodidàctica en llengües



La formació lingüisticodidàctica en llengües estarà formada per:

1. Certificació lingüística

a) Els cursos de valencià dels nivells A2, B1, C1 i C2 del Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües.

b) Els cursos de formació lingüística en llengua estrangera orientats a l'obtenció del nivell B2 del Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües.



2. Cursos preparatoris per a la superació de les proves de competència professional conduents als certificats de capacitació

a) Curs de metodologia de tractament integrat de llengua i continguts, de continguts comuns per a totes les llengües.

b) Curs específic de capacitació per a l'ensenyament en valencià, que requerirà l'acreditació del nivell C1 i que constarà d'un contingut pràctic, específic i impartit en la llengua objecte de la capacitació, no convalidable amb altres llengües.

c) Curs específic de capacitació per a l'ensenyament en llengua estrangera, de formació didàctica, que requerirà l'acreditació del nivell B2 i que constarà d'un contingut pràctic, específic i impartit en la llengua objecte de la capacitació, no convalidable amb altres llengües.



3. Cursos preparatoris per a la superació de la prova de competència professional conduent al Diploma de Mestre de Valencià

El curs específic de Mestre de Valencià, que requerirà l'acreditació del nivell C2 de valencià, constarà d'un contingut pràctic, específic i impartit en valencià, no convalidable amb altres llengües.





ANNEX V

Model de certificació



Sr./Sra. ________________________________secretari/ària / director/a

del centre ___________________________________amb codi _________________,

situat en la localitat de ______________________, província __________________



CERTIFIQUE als efectes oportuns que, segons consta en els arxius del centre, ___________________________________amb DNI__________, ha participat en el projecte plurilingüe dut a terme en este centre en el qual ha impartit ________ hores de docència en la llengua _______________ d'acord amb la distribució següent:











_______ _______ de _________





Firmat Sr./Sra.

__________________________ Vist i plau





Secretari/ària del centre Director/a del centre

Director/a del centre Sr./Sra. ____________________

Direcció General de __________





* * * * *



ANEXO V

Modelo de certificación



D/doña ________________________________secretario/a / director/a

del centro ___________________________________con código _________________,

situado en la localidad de ______________________, provincia __________________



CERTIFICO a los efectos oportunos que, según consta en los archivos del centro, D/Dña ___________________________________con DNI__________, ha participado en el proyecto plurilingüe desarrollado en este centro impartiendo ________ horas de docencia en la lengua _______________ de acuerdo con la siguiente distribución:













En _______ a_______ de _________





Firmado D./D.ª

_________________________ Visto bueno







Secretario/a del centro Director/a del centro

Director/a del centro D./D.ª ____________________

Dirección General de __________

Mapa web