Ficha disposicion

Ficha disposicion





Convocatòria de 21 de febrer de 2019, del director general de l'Institut Valencià de Finances, per la qual es procedeix a convocar la línia de finançament de «Préstecs bonificats IVF - Inversió PIME».



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8525 de 09.04.2019
Número identificador:  2019/3515
Referència Base de Dades:  003272/2019
 



Convocatòria de 21 de febrer de 2019, del director general de l'Institut Valencià de Finances, per la qual es procedeix a convocar la línia de finançament de «Préstecs bonificats IVF - Inversió PIME». [2019/3515]

De conformitat amb el que s'estableix en l'Acord del Consell General de l'Institut Valencià de Finances de data 19 de febrer de 2019, es procedeix a la convocatòria de la línia de finançament «Préstecs bonificats IVF - Inversió PIME»



Primer. Regulació general

L'atorgament del finançament bonificat previst en aquesta convocatòria es regirà pel que es disposa en les normes generals aprovades pel Consell General de l'Institut Valencià de Finances mitjançant Acord de data 23 de gener de 2019, publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana núm. 8487, de data 15 de febrer de 2019.



Segon. Objecte de la convocatòria

Constitueix l'objecte de la present convocatòria l'atorgament de préstecs bonificats per al finançament dels projectes d'inversió desenvolupats per les petites i mitjanes empreses la seu social, establiment o sucursal de producció o de desenvolupament d'activitat de les quals es trobe radicat a la Comunitat Valenciana.

La bonificació d'interessos associada a aquesta línia de finançament és a càrrec de l'IVF. Amb aquest fi, l'Institut aplica la subvenció de capital que li ha sigut concedida per la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic per a l'exercici 2019, i que apareix consignada en la línia pressupostària X7384000 «Subvenció a l'ajuda al finançament de projectes empresarials» del programa 631.50. Les línies finançades a càrrec d'aquest programa pressupostari són «IVF-Circulant», «IVF-Inversió PIME», «IVF-Inversió gran empresa», i «IVF-Desenvolupament sostenible». La subvenció permet a l'IVF bonificar interessos per valor de 6.000.000 €, de manera que l'import màxim de finançament bonificat que l'Institut pot atorgar a tercers en el marc de les línies de finançament esmentades ascendeix a 75.000.000 €.



Tercer. Característiques i condicions específiques aplicables a aquesta convocatòria

1. Els projectes empresarials que podran acollir-se al finançament bonificat que es convoca hauran d'estar compresos en alguna de les categories que s'esmenten en el títol III, capítol IV, de les normes generals.

En concret, els projectes hauran de complir alguna de les característiques següents:

a) Projectes empresarials de modernització dels processos de producció i diversificació de la cartera de productes.

b) Projectes empresarials amb impacte positiu en l'ocupació, preferentment qualificat, i que promoguen la igualtat d'oportunitats.



c) Processos d'internacionalització i creixement de la grandària de l'empresa.

d) Actuacions que permeten un increment de la connectivitat i la capacitat logística que afavorisca l'obertura de nous mercats.

2. Les ajudes concedides a l'empara d'aquesta convocatòria hauran de tindre efecte incentivador per a l'execució dels projectes, en els termes establits en l'article 6 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L 187 de 26.6.2014), modificat pel Reglament (UE) 2017/1084, de la Comissió, de 14 de juny de 2017 quant a les ajudes a infraestructures portuàries i aeroportuàries, els llindars de notificació per a les ajudes a la cultura i la conservació del patrimoni i per a les ajudes a infraestructures esportives i recreatives multifuncionals, així com els règims d'ajudes de funcionament de finalitat regional, i pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 702/2014 quant al càlcul dels costos subvencionables (DO 156 de 20.6.2017).



Es considerarà que les ajudes tenen un efecte incentivador sobre l'activitat de l'empresa objecte de l'ajuda si, abans de començar el projecte o l'activitat, l'empresa beneficiària ha presentat per escrit una sol·licitud d'ajuda, per tant, no poden estar iniciats abans de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.



Quart. Beneficiaris del finançament bonificat

1. Els beneficiaris del finançament bonificat operaran en qualsevol sector d'activitat llevat dels següents:

a) La fabricació d'armament, armes i munició, el material o les infraestructures militars o policials i el material o les infraestructures destinats a limitar els drets individuals o la llibertat de les persones (és a dir, presons i centres de detenció de tota mena) o que violen els drets humans.

b) Els jocs d'atzar i el material corresponent.

c) La fabricació, la transformació o la distribució de tabac.

d) Les activitats controvertides per raons ètiques o morals o prohibides per la legislació nacional.

e) Les activitats l'únic propòsit de les quals siga la promoció immobiliària, excepte les destinades a afavorir l'accés a l'habitatge de col·lectius desfavorits en règim de propietat o de lloguer, en col·laboració amb la Generalitat Valenciana.

f) Les activitats merament financeres.

g) La pesca i aqüicultura, la producció primària dels productes agrícoles.

Si una empresa opera al mateix temps en sectors d'activitat subvencionables i en sectors exclosos podrà ser beneficiari sempre que siga possible garantir, mitjançant la separació d'activitats i distinció de costos, que les activitats excloses no es beneficien, de cap manera, del finançament que puga rebre per les activitats subvencionables.



2. No podran ser beneficiàries del finançament bonificat atorgat per l'IVF regit per les normes generals i aquesta convocatòria de desplegament, les entitats de dret públic, les universitats públiques, els organismes autònoms, les empreses públiques, les societats mercantils públiques entenent per tals aquelles en les quals més de la meitat del capital social pertanga directament o indirectament a una Administració pública, les fundacions públiques, i les societats participades majoritàriament per aquestes.

3. Amb caràcter general, els beneficiaris han de complir els requisits següents:

a) Acollir-se a la definició de PIME recollida en l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, que es reprodueix en l'annex I d'aquesta convocatòria.

b) Les societats mercantils i les cooperatives deuran acreditar que la seua xifra de negocis ha sigut superior a 100.000 euros en cadascú dels tres exercicis anteriors a la data de sol·licitud de finançament. No obstant, en el supòsit que el sol·licitant de finançament siga una societat mercantil que forme part d'un grup d'empreses, definit de conformitat amb l'article 42 del Codi de Comerç, l'empresa podrà accedir al finançament bonificat de l'IVF, si la xifra de negocis conjunta de la resta d'empreses del grup –després d'eliminar les transaccions internes- ha sigut superior a 500.000 euros en cadascú del tres exercicis anteriors a la data de sol·licitud del finançament, i sempre que les empreses del grup la facturació conjunta de les quals supere l'esmentat límit fiancen solidàriament el 100% del valor nominal i els interessos del préstec.



c) Les societats mercantils i les cooperatives hauran de comptar amb un volum d'actiu superior o igual a 0,25 milions d'euros i almenys un empleat registrat a la darrera relació nominal de treballadors remesa a la Seguretat Social. Les empreses i cooperatives d'actiu inferior a 0,5 milions d'euros hauran d'acreditar l'atorgament per un tercer d'un aval que, segons el parer de l'IVF, constituïsca una garantia efectiva de cobrament. A aquest efecte, es considerarà garantia efectiva l'aval atorgat per una societat de garantia recíproca pel 100% del valor nominal i els interessos ordinaris del préstec.

d) Comptar amb una qualificació creditícia satisfactòria (almenys BB-, en terminologia de l'Agència de Ràting Standard and Poors), d'acord amb el sistema intern d'anàlisi de riscos de l'Institut Valencià de Finances. Excepcionalment, podran ser beneficiàries les empreses amb un ràting creditici B o B+ (estructura financera feble), que aporten garanties efectives segons el parer de l'IVF. A aquest efecte, es considerarà garantia efectiva l'aval atorgat per una societat de garantia recíproca pel 100% del valor nominal i els interessos ordinaris del préstec.

e) Estar en disposició de comptar amb totes les llicències, autoritzacions i permisos necessaris per a l'execució del projecte i complir la normativa nacional i comunitària que resulte aplicable i, en particular, en matèria de competència, contractació del sector públic i medi ambient.



f) Acreditar, abans de dictar-se la proposta d'acord, estar al corrent de compliment de les obligacions tributàries davant l'Estat i la Generalitat, així com de les obligacions davant la Seguretat Social.



g) No estar subjectes a una ordre de recuperació pendent, després d'una decisió de la Comissió Europea que declara una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú.

h) No trobar-se en cap de les següents circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS):

i. Haver sigut condemnades mitjançant sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions o ajudes públiques o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de cabals públics, tràfic d'influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.



ii. Haver sol·licitat la declaració de concurs voluntari, haver sigut declarats insolvents en qualsevol procediment, trobar-se declarats en concurs, llevat que en aquest haja adquirit l'eficàcia un conveni, estar subjectes a intervenció judicial o haver sigut inhabilitats conforme a la Llei 22/2003, de 9 de juliol, concursal, sense que haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.



iii. Haver donat lloc, per causa de la qual hagueren sigut declarats culpables, a la resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb l'Administració.

iv. Estar incursa la persona física, els administradors de les societats mercantils o aquells que exercisquen la representació legal d'altres persones jurídiques, en algun dels supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració general de l'Estat, de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, o tractar-se de qualsevol dels càrrecs electius regulats en la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, en els termes establits en aquesta o en la normativa autonòmica que regule aquestes matèries.



v. Tindre la residència fiscal en un país o territori qualificat reglamentàriament de paradís fiscal.

vi. No trobar-se al corrent de pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que reglamentàriament es determinen.

vii. Haver sigut sancionat mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions conforme a aquesta o altres lleis que així ho establisquen.

viii. No podran accedir a la condició de beneficiaris les agrupacions previstes en l'article 11.3 de la LGS, paràgraf segon, quan concórrega alguna de les prohibicions anteriors en qualsevol dels seus membres.



ix. Les prohibicions d'obtindre subvencions afectaran també aquelles empreses de les quals, per raó de les persones que les regeixen o d'altres circumstàncies, puga presumir-se que són continuació o que deriven, per transformació, fusió o successió, d'altres empreses en les quals hagueren concorregut aquelles.

i) No estar en situació d'empresa en crisi entesa d'acord amb el que s'estableix en el punt 2.18 del Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny, general d'exempció per categories, com aquella empresa en la qual concórrega almenys una de les circumstàncies següents:

i. Si es tracta d'una societat de responsabilitat limitada, quan haja desaparegut més de la meitat del seu capital social subscrit com a conseqüència de les pèrdues acumulades; és el que succeeix quan la deducció de les pèrdues acumulades de les reserves (i de tots els altres elements que se solen considerar fons propis de la societat) condueix a un resultat negatiu superior a la meitat del capital social subscrit; a l'efecte de la present disposició, «societat de responsabilitat limitada» es refereix, en particular, als tipus de societats esmentats en l'annex I de la Directiva 2013/34/UE (1) i «capital social» inclou, quan siga procedent, tota prima d'emissió;

ii. Si es tracta d'una societat en la qual almenys alguns socis tenen una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat, quan haja desaparegut per les pèrdues acumulades més de la meitat dels seus fons propis que figuren en la seua comptabilitat; a l'efecte de la present disposició, «societat en la qual almenys alguns socis tenen una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat» es refereix, en particular, als tipus de societats esmentats en l'annex II de la Directiva 2013/34/UE.

iii. Quan l'empresa es trobe immersa en un procediment de fallida o insolvència o reunisca els criteris establits en el seu dret nacional per a ser sotmesa a un procediment de fallida o insolvència a petició dels seus creditors.

iv. Quan l'empresa haja rebut ajuda de salvament i encara no haja reembossat el préstec o donat fi a la garantia, o haja rebut ajuda de reestructuració i estiga encara subjecta a un pla de reestructuració.



4. El compliment dels requisits del present article ha d'acreditar-se mitjançant la signatura de la declaració responsable.

5. El fet de presentar aquesta declaració responsable facultarà l'IVF per a fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per a verificar la conformitat de les dades d'aqueixes declaracions.



Cinqué. Obligacions dels beneficiaris

1. Els beneficiaris del finançament bonificat regulat en la present convocatòria queden sotmesos a les obligacions següents:

a) Complir l'objectiu, executar el projecte, realitzar l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta l'atorgament del finançament bonificat i acreditar-lo davant l'IVF.

b) Justificar davant l'IVF el compliment dels requisits i les condicions que determinen l'atorgament del finançament bonificat.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que corresponguen a l'IVF i a la Intervenció General de la Generalitat, a la Sindicatura de Comptes o a altres òrgans competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que li siga requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

d) Comunicar a l'IVF en la data de la signatura del contracte de préstec l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat que el finançament bonificat, procedents de qualsevol Administració o entitat, públiques o privades, nacionals o internacionals.

e) Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable al beneficiari en cada cas, amb la finalitat de garantir l'adequat exercici de les facultats de comprovació i control per part de l'IVF.

f) Conservar durant 5 anys, comptats a partir de la data de venciment del préstec, els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control, d'acord amb la normativa comunitària.

g) Procedir al reintegrament del total import bonificat, incloent-hi, si escau, el tram no reembossable de capital, més els seus interessos legals, en el cas de revocació per incompliment dels requisits generals establits en l'article 21 d'aquesta convocatòria.

h) En el supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, el beneficiari haurà de destinar els béns al fi concret per al qual es va concedir el finançament bonificat, per un termini que no podrà ser inferior a cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic, ni a dos anys per a la resta dels béns.



2. L'incompliment de l'obligació de destinació, que es produirà en tot cas amb l'alienació o el gravamen del bé, serà causa de reintegrament, amb les excepcions següents:

a) Que tractant-se de béns no inscriptibles en un registre públic, foren substituïts per uns altres que servisquen en condicions anàlogues al fi per al qual es va concedir la bonificació i aquest ús es mantinga fins a completar el període establit, sempre que la substitució haja sigut autoritzada per l'IVF.

b) Que tractant-se de béns inscriptibles en un registre públic, el canvi de destinació, alienació o gravamen siga autoritzat per l'IVF. En aquest supòsit, l'adquirent assumirà l'obligació de destinació dels béns pel període restant i, en cas d'incompliment d'aquesta, del reintegrament de la bonificació.



Sisé. Forma de presentació de sol·licituds

La sol·licitud de finançament es realitzarà mitjançant els formularis d'emplenament electrònic previstos en la present convocatòria com a annexos II i III, i serà obligatori presentar-la en línia a través dels mitjans disponibles en la pàgina web de l'IVF (https://prestamos.ivf.es), amb signatura i registre electrònic.

Per a realitzar la tramitació electrònica, el sol·licitant podrà utilitzar qualsevol dels sistemes de signatura electrònica admesos en la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es/es/web/sede_electronica/sede_certificados), entre els quals es troba el certificat electrònic emés per l'Agència Valenciana de Certificació.

La presentació de la sol·licitud portarà implícita l'acceptació de les normes generals i de les condicions específiques d'aquesta convocatòria.





Seté. Termini de presentació de sol·licituds

Les sol·licituds podran presentar-se des de l'endemà de la publicació de la present convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de l'IVF.

Es podran presentar ofertes fins que s'esgote el pressupost indicat en l'apartat segon d'aquesta convocatòria.

Per a general coneixement l'IVF publicarà en la seua pàgina web la data en la qual es tancarà aquesta convocatòria per la circumstància expressada en el paràgraf anterior.



Huité. Documentació necessària per a la presentació de les sol·licituds

1. Informe de prefactibilitat de l'IVF:

a) L'Institut Valencià de Finances facilitarà un enllaç en la seua pàgina web perquè l'empresa puga sol·licitar un informe de prefactibilitat de l'operació de finançament.

i. Juntament amb l'imprés de sol·licitud, inclòs en l'annex II d'aquesta convocatòria, el sol·licitant aportarà els últims comptes anuals depositats en el Registre Mercantil de la província. Si el sol·licitant és una societat mercantil que forme part d'un grup d'empreses definit de conformitat amb l'article 42 del Codi de Comerç el sol·licitant adjuntarà també els darrers comptes anuals consolidats del grup, inlcús malgrat que el grup estiguera exempt de l'obligació de consolidar els seus estats financers.

ii. El sol·licitant adjuntarà els darrers comptes anuals formulats per l'òrgan d'administració (incloent, si escau, els comptes anuals consolidats), si els esmentats comptes encara no han sigut dipositats al Registre Mercantil.

iii. El sol·licitant identificarà el sector d'activitat de l'empresa mitjançant el corresponent codi a dos dígits de la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques de 2009.

b) La sol·licitud d'informe de prefactibilitat implica l'autorització a l'IVF per a la comprovació d'ofici de les dades relatives al compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Generalitat, i de les obligacions amb la Seguretat Social, per part del sol·licitant.

c) En un termini no superior a tres dies hàbils el sol·licitant rebrà l'informe per correu electrònic i podrà completar la sol·licitud de finançament, sempre que el citat informe siga favorable.

2. Una vegada obtingut l'informe favorable de prefactibilitat, l'empresa emplenarà l'imprés de sol·licitud del finançament bonificat, inclòs en l'annex III d'aquesta convocatòria, que anirà acompanyat de la documentació següent:

a) Avanç dels estats financers de l'empresa corresponents a l'exercici en curs

b) Comptes anuals dels darrers quatre exercicis tancats. Si el sol·licitant és una societat mercantil que forme part d'un grup d'empreses definit de conformitat amb l'article 42 del Codi de Comerç, el sol·licitant adjuntarà també els comptes anuals consolidats del grup corresponents als darrers quatre exercicis tancats, inclús malgrat que el grup estiguera exempt de l'obligació de consolidar els seus estats financers.



c) Declaració de l'Impost de Societats dels últims quatre exercicis tancats.

d) Informe actualitzat de riscos emés per la Central d'Informació de Riscos del Banc d'Espanya.

e) Pla de Negoci, conforme al model inclòs en l'annex IV.

f) Estats financers previsionals corresponents als cinc exercicis posteriors a l'últim exercici tancat en la data de la sol·licitud, conforme al model inclòs en l'annex V.

g) Detall d'altres ajudes rebudes o sol·licitades per a les mateixes despeses elegibles, si n'hi ha, procedents de qualsevol administració o entitat, públiques o privades, nacionals o internacionals, amb especificació de la quantia, la data d'atorgament i l'ens atorgant, que s'inclou com a declaració annexa, en la sol·licitud.

h) Declaració responsable del compliment dels requisits per a ser beneficiari que es recull com a annex VI.

i) Compromís exprés del compliment de les obligacions que en cas de resultar beneficiari correspondrien al sol·licitant que es recull com a annex VII.

j) Nota simple del Registre Mercantil que acredite, entre altres qüestions, la CNAE sota el qual opera l'entitat sol·licitant.



Nové. Procediment de valoració de les sol·licituds

1. El procediment d'atorgament és el de concurrència competitiva segons el que es preveu per l'article 165.2 apartat f) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, atenent exclusivament l'ordre de presentació de les sol·licituds que acompanyen la documentació esmentada a l'article 8, fins a esgotar l'import previst en l'article 2 d'aquesta convocatòria per a la bonificació d'interessos, sense que siga necessari establir comparació entre sol·licituds ni la prelació entre aquestes.

2. Rebudes les sol·licituds de finançament bonificat, els serveis tècnics de l'IVF realitzaran les actuacions següents:

a) Comprovació del compliment dels requisits del beneficiari i elegibilitat del projecte.

b) Determinació de l'import de les despeses elegibles finançables del projecte.

c) Qualificació del risc creditici d'acord amb el sistema intern d'anàlisi de riscos de l'IVF, que apareix descrit en l'annex IX d'aquesta convocatòria. A aquest efecte, en cas que l'operació siga fiançada per un tercer, i la fiança siga considerada per l'IVF com una garantia efectiva de cobrament, s'assignarà al beneficiari la qualificació creditícia del fiador. Si el sol·licitant de finançament bonificat és una societat mercantil que forma part d'un grup d'empreses definit conforme a l'article 42 del Codi de Comerç, la qualificació creditícia atorgada per l'IVF a l'esmentada societat mercantil no podrà ser superior a la del grup d'empreses al qual pertany.



d) Determinació de la viabilitat econòmica de l'operació, d'acord amb la capacitat de repagament estimada per al projecte d'inversió. L'IVF podrà demanar els informes externs que siguen necessaris per a acreditar la viabilitat tècnica del projecte presentat. Si l'operació ha sigut avalada prèviament per una SGR, es considerarà acreditada la viabilitat econòmica de l'operació, amb la presentació prèvia de l'informe de riscos elaborat per l'entitat avaladora, i sempre que la qualificació creditícia del sol·licitant siga superior o igual a B, atés el sistema intern de qualificació creditícia de l'IVF.

e) Valoració de les garanties, si escau.

3. Per a aquells projectes que resulten elegibles, i considerant el resultat de les actuacions detallades en l'article anterior, l'IVF dictaminarà l'aprovació o denegació del finançament i establirà les condicions financeres del préstec, així com el seu import, termini i garanties. En el marc d'aquesta convocatòria, els serveis tècnics de l'IVF no podran proposar en cap cas operacions de deute subordinat.



4. Les operacions que s'acullen a aquesta convocatòria seran aprovades o rebutjades en el termini de tres mesos a comptar des de la data d'entrada de la corresponent sol·licitud.



Deu. Despeses finançables elegibles

1. L'import bonificable de cada projecte d'inversió presentat es determinarà a partir de l'import total dels costos que tinguen la consideració de despeses finançables elegibles segons determina aquesta convocatòria. En cap cas, el cost d'adquisició de les despeses finançables elegibles podrà ser superior al valor de mercat.

A aquest efecte, es consideren despeses finançables elegibles aquelles que de manera indubtable responguen a la naturalesa del projecte finançat i es realitzen amb posterioritat a la sol·licitud. En concret, seran despeses finançables elegibles els costos de la inversió en actius materials i immaterials; i els costos salarials estimats relatius a l'ocupació creada directament pel projecte d'inversió, calculats al llarg d'un període de dos anys.

a) Per a ser considerades com a despeses finançables elegibles a l'efecte de l'article 10.1, les inversions hauran de consistir en:

i. Actius materials o immaterials per a la creació d'un nou establiment, l'ampliació d'un establiment existent, la diversificació de la producció d'un establiment en nous productes addicionals o un canvi essencial en el procés general de producció d'un establiment existent.



ii. Actius pertanyents a un establiment, quan es complisquen les condicions següents:

· que l'establiment haja tancat o hauria tancat si no haguera sigut adquirit.

· que els actius siguen adquirits a un tercer no relacionat amb el comprador

· que l'operació tinga lloc en condicions de mercat.

Quan un membre de la família del propietari inicial o un empleat es faça càrrec d'una petita empresa, no s'aplicarà la condició que els actius hagen de ser adquirits a tercers no relacionats amb el comprador. La mera adquisició de les accions d'una empresa no constituirà una inversió.

b) Perquè els costos salarials siguen considerats com a despeses finançables elegibles a l'efecte de l'article 10.1, l'ocupació creada directament per un projecte d'inversió haurà de complir les condicions següents:

i. Haurà de crear-se en els tres anys següents a la finalització de la inversió.

ii. Es produirà un increment net del nombre d'empleats en l'establiment de què es tracte, comparat amb la mitjana dels últims 12 mesos.



iii. Haurà de mantindre's durant un període mínim de tres anys a partir de la data en què s'haja cobert el lloc per primera vegada.

2. No es consideraran despeses finançables elegibles ni els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació, ni els treballs realitzats per l'empresa beneficiària per al seu immobilitzat, ni els impostos personals sobre la renda.

3. Respecte a les subcontractacions enteses en els termes que defineix l'article 29.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, hauran de seguir-se les normes següents:

a) Només seran admissibles aquelles subcontractacions que s'ajusten al que es disposa en l'article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i en l'article 68 de l'esmentat Reglament, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

b) No podrà realitzar-se la subcontractació amb persones o entitats en les quals concórrega algunes de les circumstàncies detallades en l'article 29.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, exceptuant el que està disposat en el seu apartat d). En tot cas, en els contractes es mencionarà si existeix o no vinculació entre les parts.

c) El beneficiari no podrà subcontractar més del 50 per cent del cost del projecte.

d) Les persones o entitats subcontractades hauran d'estar al corrent en el moment de la contractació del compliment de les seues obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social. Aquest compliment haurà d'acreditar-se en el moment de la justificació d'inversions amb el corresponent certificat vigent a la data de contractació.

4. Quan l'import de la despesa bonificable supere les quanties establides en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, per al contracte menor (contractes de valor estimat inferior a 40.000 euros, quan es tracte de contractes d'obres, o a 15.000 euros, quan es tracte de contractes de subministrament o de serveis), l'empresa beneficiària haurà de disposar com a mínim de tres ofertes de diferents proveïdors amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, i, si escau, d'una memòria que justifique raonablement l'elecció del proveïdor, en aquells casos en què no haja recaigut en la proposta econòmica més avantatjosa.

5. A l'efecte del càlcul de la intensitat d'ajuda i de les despeses finançables elegibles, totes les xifres emprades s'entendran abans de qualsevol deducció fiscal o altres càrregues. Les despeses finançables elegibles hauran de ser avalades per proves documentals clares, específiques i actualitzades.



Onze. Característiques dels préstecs bonificats de l'IVF

1. El valor nominal del préstec se situarà entre 50.000 i 5.000.000 euros, sense que puga superar el 80% de l'import de les despeses finançables elegibles.

2. El termini d'amortització del finançament bonificat se situarà entre un mínim de cinc anys i un màxim de deu anys, amb possibilitat d'un període de carència d'amortització de capital de fins a dos anys, inclòs en aqueix termini.

3. En les operacions atorgades a l'empara d'aquesta convocatòria no s'aplicaran comissions d'obertura ni cancel·lació dels préstecs, sense perjudici del que s'estableix en l'article 22.

4. Els préstecs s'amortitzaran per trimestres vençuts.

5. Les garanties seran les considerades suficients a criteri de l'Institut Valencià de Finances.

6. Conforme a l'Acord del Consell General de l'IVF de data 20 de febrer o de 2019, el marge administratiu d'intermediació de l'IVF es fixa en un 1,25% (1%, si l'operació compleix els criteris d'elegibilitat exigits pel Banc Europeu d'Inversions en el marc del finançament atorgat per aquest organisme a l'IVF), i la prima promocional d'aquesta línia de finançament s'estableix en un 2,5%. Així mateix, s'estableix que el tipus d'interés de referència del mercat interbancari és el tipus d'interés EURIBOR a un any, amb un valor mínim igual a 0% .



En conseqüència, i d'acord amb el que s'estableix en l'article 16 de les normes generals, el tipus d'interés del préstec es determinarà sumant el tipus d'interés EURIBOR a un any, amb valor mínim igual a 0%, i la pèrdua esperada de l'operació, que dependrà de la qualitat creditícia del sol·licitant, la grandària de l'empresa, les garanties aportades, i el termini de venciment del préstec, conforme al quadre següent:



7. No obstant això, si l'operació compta amb un aval estés per AFIN-SGR per valor equivalent al 100% del valor nominal del préstec més els interessos ordinaris de l'operació, el tipus d'interés del préstec es determinarà sumant el tipus d'interés EURIBOR a un any, amb valor mínim igual a 0%, i la pèrdua esperada que correspon a un client d'actiu superior a 3 milions d'euros amb qualificació BB-, en un préstec sènior sense garantia hipotecària:

En el cas que l'aval siga atorgat per una altra societat de garantia recíproca, els serveis tècnics de l'IVF determinaran la seua qualitat creditícia per a fixar la pèrdua esperada de l'operació i, amb ella, el tipus d'interés aplicable al beneficiari del finançament.



8. Atesa la prima promocional que s'estableix en l'article 11.6 d'aquesta convocatòria, els préstecs atorgats a l'empara d'aquesta línia de finançament incorporen un tram no reembossable (TNR), que es determinarà en la data de la signatura de l'operació segons el que s'estableix en l'annex IX d'aquesta convocatòria.

L'import del tram no reembossable romandrà constant fins al final de la vida del préstec; moment en què procedirà la seua aplicació, amb les excepcions que es deriven de les condicions de revocació de la bonificació, establides en l'article 21. No obstant això, en el cas que, per les circumstàncies assenyalades en els articles 16 i 17, es produïra una variació o bé en el valor nominal del préstec, o bé en el termini de l'operació, l'IVF tornaria a estimar l'import del tram no reembossable, reconsiderant el càlcul a la baixa si, com a resultat dels canvis en l'operació original, l'import de l'ajuda implícita equivalent, calculada conforme a l'article 12, augmentara en percentatge sobre el valor nominal del préstec.

En la data d'aplicació del tram no reembossable, els serveis tècnics de l'IVF comprovaran el compliment de les obligacions del beneficiari establides en l'article 5.h. d'aquesta convocatòria. En cas que, per ser el termini de venciment del préstec superior al de l'obligació de manteniment del bé finançat, aquest bé finançat no estiga sent utilitzat per a les finalitats previstes en el Pla de negoci del projecte d'inversió objecte de finançament, l'empresa aportarà declaració responsable del compliment de les obligacions esmentades.





Dotze. Normativa sobre ajudes d'estat i càlcul de l'ajuda implícita equivalent

1. Els projectes objecte de finançament a l'empara d'aquesta convocatòria, s'adequaran al que es preveu en l'article 17 de la secció 2. Ajudes a les PIMES, del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió.

2. A l'efecte de l'aplicació de la normativa europea en matèria d'ajudes d'estat, i una vegada establides les condicions financeres del préstec, així com el seu import, termini i garanties, els serveis tècnics de l'IVF procediran a calcular l'ajuda implícita equivalent, que serà igual a l'estalvi de la càrrega financera que suposa per als beneficiaris respecte a un préstec alternatiu a preus de mercat.

3. A fi de calcular l'ajuda implícita equivalent es tindran en consideració els conceptes següents:

a) La diferència entre el tipus d'interés aprovat per a l'operació i el tipus d'interés de referència, que resultaria en aplicar la Comunicació de la Comissió Europea relativa a la revisió del mètode de fixació del tipus de referència i actualització (DOUE C 14, de 19.1.2008).

b) El tram no reembossable del préstec, calculat conforme al que s'estableix en aquesta convocatòria.

4. Quant al tipus de referència establit per la Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008), i d'acord amb l'article 9.3 que impedeix a l'IVF concedir finançament subordinat a l'empara d'aquesta convocatòria, els serveis tècnics de l'IVF calcularan el tipus de referència com a suma del tipus d'interés Euribor a un any i el marge previst per la Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008) per a la categoria de qualificació creditícia del sol·licitant de finançament, amb un nivell de colateralització normal:



Ràting

A 0.75%.

BBB 1.00%.

BB 2.20%

B 4.00%.





5. Atesos els convenis signats per les entitats financeres privades amb l'AFIN-SGR, en les operacions avalades per l'esmentada SGR l'IVF utilitzarà com a tipus d'interés de referència el corresponent a una empresa BB. En el cas que les operacions siguen avalades per una altra SGR, els serveis tècnics estimaran la seua qualitat creditícia, d'acord amb els convenis que haja subscrit amb les entitats financeres privades, i determinarà el tipus d'interés de referència en conseqüència.



Igualment, en el marc d'un projecte d'inversió cofinançat amb entitats financeres privades, l'IVF podrà utilitzar com a tipus d'interés de referència el major dels tipus d'interés aplicats per les entitats cofinançadores en transaccions «pari passu».

A aquest efecte, perquè una operació de cofinançament siga considerada «pari passu», hauran de complir-se les condicions següents:

a) El finançament bancari complementari s'ha atorgat al mateix temps que la de l'IVF, o en un lapse de temps en el qual no han canviat materialment les condicions financeres del client,

b) Les condicions de l'operació són les mateixes per a l'IVF que per als bancs privats que cofinancen el projecte d'inversió, en termes de termini, garanties, manques i calendari de venciments,

c) El finançament atorgat per la banca privada és substancial, i no simbòlic o marginal, en el conjunt del projecte d'inversió finançat, i



d) La posició de partida tant de l'IVF com de l'entitat o entitats financeres privades és comparable, en el sentit que:

1. el risc previ de l'IVF respecte al client és de quantia similar,



2. el préstec genera les mateixes sinergies en un cas i un altre, i els costos de transacció que ha d'assumir el client per qualsevol circumstància concreta són similars en les operacions signades amb l'IVF que en aquelles signades amb l'entitat o entitats financeres que cofinancen el projecte d'inversió.

6. L'import de l'ajuda implícita equivalent es calcularà actualitzant els imports bonificats al seu valor en el moment en què es concedisca el finançament. El tipus d'interés que haurà d'emprar-se a l'efecte d'actualització serà el tipus d'actualització aplicable en el moment en què es concedisca l'ajuda, conforme a la Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008).

7. El valor actual net de l'import total de l'ajuda implícita equivalent no podrà ser en cap cas superior al 30% del valor nominal del préstec atorgat per l'IVF.

8. D'acord amb l'article 17 de la secció 2. Ajudes a les PIMES, del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, la intensitat de l'ajuda no haurà d'excedir:

a) del 20% dels costos subvencionables en el cas de les petites empreses;

b) del 10% dels costos subvencionables en el cas de les mitjanes empreses.

L'import d'aquestes ajudes no podrà excedir en cap cas de 7,5 milions d'euros per empresa i projecte d'inversió, sense que aquest llindar puga ser eludit mitjançant la divisió artificial dels règims d'ajudes o dels projectes d'ajuda.

En cas de superar aquests límits, la proposta que s'eleve a l'òrgan competent per a l'aprovació del finançament haurà de minorar el tram no reembossable per a ajustar l'import de l'ajuda implícita equivalent del préstec a aquests límits.



Tretze. Acumulació del finançament bonificat atorgat per l'IVF amb altres ajudes i subvencions

El finançament bonificat que puga atorgar l'IVF podrà acumular-se amb:

a) Qualsevol ajuda estatal, sempre que es referisca a costos subvencionables identificables diferents dels costos elegibles que han servit per a calcular els imports del finançament bonificat.

b) Qualsevol ajuda estatal, corresponent, parcial o totalment, als mateixos costos elegibles únicament si aquesta acumulació no supera la intensitat d'ajuda o l'import d'ajuda més elevada aplicable a aquesta ajuda en virtut del Reglament 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.



c) Ajudes acollides al Reglament de minimis, corresponents, parcialment o totalment, als mateixos costos elegibles únicament si aquesta acumulació no supera la intensitat d'ajuda o l'import d'ajuda més elevada aplicable a aquesta ajuda en virtut del Reglament 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.



Catorze. Aprovació del finançament bonificat

1. Una vegada avaluades les sol·licituds en els termes previstos en l'article 9 d'aquesta convocatòria l'òrgan competent de l'IVF decidirà sobre l'aprovació o no del finançament bonificat.

2. L'aprovació determinarà amb exactitud les condicions financeres de l'operació, que hauran de ser acceptades expressament pel sol·licitant i seran immodificables en la formalització del contracte de préstec, a excepció del que es disposa en els articles 16 i 17 d'aquesta convocatòria; així com la intensitat de l'ajuda concedida calculada de conformitat amb la normativa europea d'aplicació.



Quinze. Formalització del contracte de préstec

1. Després de l'aprovació del finançament bonificat s'haurà de formalitzar entre l'IVF i el sol·licitant-beneficiari el contracte de préstec en document públic, que a partir d'aqueixa signatura entre les parts produirà tots els seus efectes.

2. El contracte de préstec haurà de recollir tots els requisits específics d'aquest, derivats de l'aplicació d'aquesta convocatòria, així com les condicions particulars amb vista a la seua execució (disposició dels fons, amortitzacions anticipades, justificació de l'aplicació dels fons rebuts, facultats de control per part de l'IVF, etc.), que hauran quedat especificats en l'aprovació de la sol·licitud de finançament bonificat.



3. Els contractes de préstec mitjançant els quals es formalitzen les operacions de finançament se sotmetran al dret privat.



Setze. Disposició dels fons

1. El desembossament dels préstecs serà d'una sola vegada o en desembossaments parcials.

2. El termini màxim per a disposar i el nombre màxim de disposicions parcials serà l'establit en l'aprovació del finançament bonificat i es traslladarà sense modificació al contracte de préstec. Aquest termini no excedirà el període de carència en l'amortització del préstec, excepte autorització expressa per part del director general de l'IVF, conforme al que es disposa en l'article 17.

3. El desembossament es realitzarà a sol·licitud del prestatari i es requerirà la presentació de factures, informes d'auditoria o altres documents de valor probatori equivalent que justifiquen l'actuació realitzada, d'acord amb el que s'establisca en l'acord d'atorgament del préstec.



4. Transcorregut el termini màxim de disposició sense que es dispose de la totalitat dels fons, l'import del préstec quedarà fixat en la quantia efectivament disposada. En aquest supòsit, l'IVF emetrà una resolució que modifique l'acord d'atorgament del finançament bonificat i anul·le el compromís per la part no disposada, i s'ajustarà l'import de l'ajuda implícita equivalent al resultant de l'import efectivament disposat.



Dèsset. Modificació de les condicions del finançament bonificat



1. En cas que sorgisquen circumstàncies degudament justificades que alteren les condicions recollides en l'atorgament del finançament bonificat, el beneficiari podrà sol·licitar-ne la modificació.



2. Els supòsits en els quals es resultarà possible modificar les condicions inicials del finançament atorgat són:

a) Canvis de titularitat, operacions de transformació societària, fusió o escissió, sempre que el nou titular continue complint tots els requisits generals i específics establits en la present convocatòria.



b) Ampliació del termini d'amortització del préstec que derive de circumstàncies sobrevingudes i que siguen imprevisibles amb un comportament diligent del beneficiari en el moment en què va tindre lloc l'atorgament del finançament, o que sent previsibles foren inevitables.



En cap cas es considerarà com a causa justificativa de l'ampliació del termini d'amortització la situació econòmica del beneficiari.

c) Ampliació del termini de disposició, amb una sol·licitud prèvia motivada per part del beneficiari, i sempre que això no implique una alteració de les quotes anuals d'amortització del principal de l'operació.

3. Per a valorar la procedència de la modificació sol·licitada, els serveis tècnics de l'IVF podran requerir tota la informació i documentació que consideren convenient i hauran d'informar favorablement, si escau, sobre la modificació amb base en les raons oferides pel beneficiari.



4. En tot cas no es podrà modificar l'atorgament del finançament bonificat si les circumstàncies al·legades per a justificar la procedència de la modificació han determinat en el seu moment la desestimació de la sol·licitud realitzada.

5. Les modificacions dels préstecs no podran suposar en cap cas un increment de l'import de l'ajuda implícita equivalent establida en l'aprovació del finançament bonificat.

6. Una vegada aprovada la modificació de l'acord aprovatori del finançament bonificat s'haurà de formalitzar la corresponent addenda al contracte de préstec, en document públic, regint referent a això el que estableix l'article 11 d'aquesta convocatòria.



Díhuit. Rectificació d'errors

L'IVF podrà rectificar d'ofici l'acord d'atorgament del finançament bonificat quan dels elements que hi figuren es deduïsca l'existència d'un error material, de fet, o aritmètic.



Dènou. Seguiment i control ordinari

1. Els beneficiaris del finançament bonificat han de justificar l'aplicació dels fons davant l'IVF.

2. Els beneficiaris hauran de facilitar qualsevol informació o comprovació relativa a l'objecte i finalitat del finançament bonificat que li puga requerir l'IVF.

3. L'IVF comprovarà l'adequada justificació de l'aplicació de les quantitats rebudes, la realització de l'activitat o el compliment de la finalitat que determina l'atorgament del finançament bonificat, així com si ha pogut haver-hi concurrència amb altres subvencions no compatibles amb aquella.

4. La comprovació administrativa de la justificació documental de la inversió per a la qual s'ha concedit el finançament bonificat es realitzarà mitjançant la revisió de les factures, informes d'auditoria o altres documents que justifiquen l'actuació realitzada d'acord amb els procediments de control vigents en l'IVF.

5. L'IVF realitzarà actuacions específiques de control com a conseqüència de denúncies o de l'existència d'indicis de frau o irregularitats en l'execució de l'activitat finançada a l'empara de la present Convocatòria.

6. El Consell General de l'Institut Valencià de Finances aprovarà el procediment d'informació i control que haurà d'integrar-se com a annex en els contractes de préstec que es formalitzen entre l'IVF i els beneficiaris del finançament bonificat, les seues obligacions seran vinculants per a aquests últims i, a més, el seu incompliment serà causa de venciment anticipat del contracte de préstec i de reembossament total de l'import percebut (inclòs el tram no reembossable, si escau) i dels interessos reportats.



Vint. Control extern

1. Al marge del seguiment i control ordinari que realitze l'IVF, els beneficiaris del finançament bonificat atorgat per l'IVF quedaran subjectes al control financer que corresponga a la Intervenció General de la Generalitat, així com a les actuacions de comprovació previstes en la normativa de la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents.

2. En el contracte de préstec a formalitzar entre l'IVF i el sol·licitant-beneficiari haurà de constar el sotmetiment exprés d'aquest a les facultats de comprovació i control extern dels organismes citats en l'apartat anterior.

3. La negativa o obstrucció a les labors de control de la Intervenció General de la Generalitat Valenciana o de la Sindicatura de Comptes serà causa de venciment anticipat del contracte de préstec i de reembossament total de l'import percebut (inclòs el tram no reembossable, si escau) i dels interessos reportats.



Vint-i-u. Revocació unilateral de la bonificació a instàncies de l'IVF



1. El contracte de préstec que es formalitze haurà de reconéixer expressament la facultat que tindrà l'IVF de declarar unilateralment la revocació de la bonificació quan es produïsca algun dels supòsits següents:

a) L'impagament de dues liquidacions consecutives de capital o interessos d'acord amb el pla de venciments previst en el contracte de préstec.

b) La novació a instàncies del prestatari del préstec subscrit amb l'IVF que modifique la qualificació del risc creditici d'acord amb el sistema intern d'anàlisi de riscos de l'IVF. En aquest supòsit, i sempre que l'empresa puga acreditar el compliment dels objectius del projecte que va donar lloc a la concessió del finançament bonificat, es revocarà únicament la bonificació pendent d'aplicar, i quedarà consolidada la bonificació atorgada fins a la data de la novació del préstec.



2. Així mateix seran causes de revocació unilateral de la bonificació:

a) Obtenció d'aquesta falsejant les condicions requerides per a això o ocultant aquelles que l'hagueren impedit.

b) Incompliment total o parcial de l'objectiu, de l'activitat, del projecte o la no adopció del comportament que fonamenten la concessió del finançament bonificat.

c) Incompliment de l'obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes previstos en aquesta convocatòria.

d) Incompliment de l'obligació d'adoptar les mesures de difusió contingudes en l'article 23 d'aquesta convocatòria.

e) Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en aquesta convocatòria, així com l'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan d'això es derive la impossibilitat de verificar l'ús donat als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats objecte del finançament bonificat.



f) Incompliment de les obligacions imposades en l'aprovació del finançament bonificat sempre que afecten o es referisquen a la manera en què s'han d'aconseguir els objectius, realitzar l'activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la seua concessió.



g) Incompliment de les obligacions als beneficiaris, diferents dels anteriors, quan d'això es derive la impossibilitat de verificar l'ús donat als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats objecte del finançament bonificat o la concurrència d'aquest amb altres ajudes, ingressos o recursos públics que resulten incompatibles amb aquell.

h) L'adopció d'una decisió de recuperació per part de la Comissió Europea, de la qual es derive una necessitat de reintegrament.

3. El contracte de préstec haurà de recollir expressament les causes de revocació unilateral de la bonificació a instàncies de l'IVF previstes en els apartats anteriors d'aquest article, i establir expressament que en el moment que a l'IVF li consten fefaentment les circumstàncies fàctiques indicades procedirà immediatament a suspendre la disposició dels fons pendents.

Al mateix temps el contracte haurà de recollir una condició resolutòria susceptible de ser activada per l'IVF en el moment que li consten fefaentment les circumstàncies expressades, així com una clàusula penal en virtut de la qual produïda la revocació de la bonificació per les causes esmentades el beneficiari haurà de reintegrar el total import bonificat, inclòs el tram no reembossable, si escau, els interessos bonificats i els interessos legals resultants, sense perjudici del que s'estableix en l'article 21.1.b.

Vint-i-dos. Cancel·lació anticipada del préstec i renúncia al finançament bonificat

Les empreses beneficiàries poden renunciar al finançament bonificat, mitjançant cancel·lació anticipada del préstec una vegada formalitzat. En aquests casos, l'acreditat haurà de reintegrar a l'IVF la bonificació atorgada, més els corresponents interessos legals.



Vint-i-tres. Publicitat del finançament bonificat per part de les entitats beneficiàries

1. L'empresa beneficiària del préstec bonificat ha de donar publicitat adequada al caràcter públic del finançament bonificat rebut en virtut de la convocatòria.

2. Les empreses beneficiàries de les subvencions hauran d'incloure la imatge institucional de l'IVF i la Generalitat Valenciana en la seua pàgina web. Els logotips i les imatges institucionals que s'han d'incloure són les del Programa d'identificació visual de la Generalitat.



Vint-i-quatre. Eficàcia

Aquesta convocatòria començarà a desplegar efectes a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de l'IVF.



València, 21 de febrer de 2019.– El director general de l'Institut Valencià de Finances: Manuel Illueca Muñoz.





ANNEX I

Definició de petita i mitjana empresa



Article 1. Empresa

Es considerarà empresa tota entitat, independentment de la seua forma jurídica, que exercisca una activitat econòmica. En particular, es consideraran empreses les entitats que exercisquen una activitat artesanal o altres activitats a títol individual o familiar, així com les societats de persones i les associacions que exercisquen una activitat econòmica de forma regular.



Article 2. Efectius i límits financers que defineixen les categories d'empreses

1. La categoria de microempreses, petites i mitjanes empreses (PIME) està constituïda per les empreses que ocupen menys de 250 persones i el volum de negocis anual de les quals no excedeix de 50 milions EUR o el balanç general dels quals anual no excedeix de 43 milions EUR.

2. En la categoria de les PIME, es defineix petita empresa com una empresa que ocupa menys de 50 persones i el volum de negocis anual o el balanç general anual de les quals no supera els 10 milions EUR.



3. En la categoria de les PIME, es defineix microempresa com una empresa que ocupa menys de 10 persones i el volum de negocis anual o el balanç general anual de les quals no supera els 2 milions EUR.



Article 3. Tipus d'empreses considerats per al càlcul dels efectius i els imports financers

1. És una «empresa autònoma» la que no pot qualificar-se ni com a empresa associada segons l'apartat 2, ni com a empresa vinculada segons l'apartat 3.

2. Són «empreses associades» totes les empreses a les quals no es pot qualificar d'empreses vinculades segons l'apartat 3 i entre les quals hi ha la relació següent: una empresa (empresa participant) posseeix per si sola, o conjuntament amb una o més empreses vinculades, segons de l'apartat 3, el 25% o més del capital o dels drets de vot d'una altra empresa (empresa participada).

Una empresa podrà, no obstant això, rebre la qualificació d'autònoma, sense empreses associades, encara que s'aconseguisca o se supere el límit màxim del 25%, quan estiguen presents les categories d'inversors següents, i a condició que entre aquests, individualment o conjuntament, i l'empresa en qüestió no hi haja els vincles descrits en l'apartat 3:



a) Societats públiques de participació, societats de capital de risc, persones físiques o grups de persones físiques que realitzen una activitat regular d'inversió en capital de risc (inversors providencials o àngels inversors) i invertisquen fons propis en empreses sense cotització borsària, sempre que la inversió d'aquests inversors providencials en la mateixa empresa siga inferior a 1.250.000 EUR.

b) Universitats o centres d'investigació sense finalitats lucratives.

c) Inversors institucionals, inclosos els fons de desenvolupament regional.

d) Autoritats locals autònomes amb un pressupost anual de menys de 10 milions EUR i una població inferior a 5.000 habitants.

3. Són «empreses vinculades» les empreses entre les quals hi ha alguna de les relacions següents:

a) Una empresa posseeix la majoria dels drets de vot dels accionistes o socis d'una altra empresa.

b) Una empresa té dret a nomenar o revocar la majoria dels membres de l'òrgan d'administració, direcció o control d'una altra empresa.



c) Una empresa té dret a exercir una influència dominant sobre una altra, en virtut d'un contracte subscrit amb ella o d'una clàusula estatutària de la segona empresa.

d) Una empresa, accionista d'una altra o associada a una altra, controla sola, en virtut d'un acord subscrit amb altres accionistes o socis de la segona empresa, la majoria dels drets de vot dels seus accionistes o socis.

Es presumirà que no hi ha influència dominant quan els inversors enumerats en l'apartat 2, paràgraf segon, no tinguen implicació directa o indirecta en la gestió de l'empresa en qüestió, sense perjudici dels drets que els corresponguen en la seua qualitat d'accionistes.

Les empreses que mantinguen qualsevol de les relacions previstes en el paràgraf primer a través d'una altra o altres empreses, o amb els inversors enumerats en l'apartat 2, es consideraran també vinculades.



Així mateix, es consideraran empreses vinculades les que mantinguen alguna d'aquestes relacions a través d'una persona física o un grup de persones físiques que actuen de comú acord, si aquestes empreses exerceixen la seua activitat o part d'aquesta en el mateix mercat de referència o en mercats contigus.

Es considerarà «mercat contigu» el mercat d'un producte o servei situat en una posició immediatament anterior o posterior a la del mercat en qüestió.

4. A excepció dels casos esmentats en l'apartat 2, paràgraf segon, una empresa no podrà ser considerada PIME si el 25% o més del seu capital o dels seus drets de vot estan controlats, directament o indirectament, per un o més organismes públics, conjuntament o individualment.

5. Les empreses podran efectuar una declaració relativa a la seua qualificació com a empresa autònoma, associada o vinculada, així com a les dades relatives als límits enunciats en l'article 2. Aquesta declaració podrà efectuar-se encara que el capital estiga distribuït de tal forma que no es puga determinar amb precisió qui el posseeix, en aquest cas l'empresa podrà declarar de bona fe que pot tindre la presumpció legítima que el 25% o més del seu capital no pertany a una altra empresa ni el posseeix conjuntament amb empreses vinculades entre si. Aquestes declaracions no eximiran dels controls i verificacions previstos per les normatives nacionals o de la Unió.



Article 4. Dades que cal prendre en compte per a calcular els efectius, els imports financers i el període de referència

1. Les dades seleccionades per al càlcul del personal i els imports financers seran els corresponents a l'últim exercici comptable tancat i es calcularan sobre una base anual. Es tindran en compte a partir de la data en la qual es tanquen els comptes. El total de volum de negocis es calcularà sense l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA) ni tributs indirectes.



2. Quan una empresa, en la data de tancament dels comptes, constate que s'han excedit en un sentit o en un altre, i sobre una base anual, els límits d'efectius o financers enunciats en l'article 2, aquesta circumstància només li farà adquirir o perdre la qualitat de mitjana o petita empresa, o de microempresa, si aquest excés es produeix en dos exercicis consecutius.

3. En empreses de nova creació que no hagen tancat encara els seus comptes, s'utilitzaran dades basades en estimacions fiables realitzades durant l'exercici financer.





Article 5. Efectius

Els efectius correspondran al nombre d'unitats de treball anual (UTA), és a dir, al nombre de persones que treballen en l'empresa en qüestió o per compte d'aquesta empresa a temps complet durant tot l'any de què es tracte. El treball de les persones que no treballen tot l'any, o treballen a temps parcial, independentment de la duració del seu treball, o el treball estacional es computaran com a fraccions d'UTA. En els efectius s'inclouran les categories següents:

a) Assalariats.

b) Persones que treballen per a l'empresa, que tinguen amb ella un vincle de subordinació i estiguen assimilades a assalariats conformement al dret nacional.

c) Propietaris que dirigisquen la seua empresa.

d) Socis que exercisquen una activitat regular en l'empresa i gaudisquen d'avantatges financers per part de l'empresa.

Els aprenents o alumnes de formació professional amb contracte d'aprenentatge o formació professional no es comptabilitzaran dins dels efectius. No es comptabilitzarà la duració dels permisos de maternitat o dels permisos parentals.



Article 6. Determinació de les dades de l'empresa

1. En el cas de les empreses autònomes, les dades, inclosos els efectius, es determinaran únicament sobre la base dels comptes d'aquesta empresa.

2. Les dades, inclosos els efectius, d'una empresa amb empreses associades o vinculades es determinaran sobre la base dels comptes i altres dades de l'empresa, o bé, si n'hi ha, sobre la base dels comptes consolidats de l'empresa, o dels comptes consolidats en les quals l'empresa estiga inclosa per consolidació.

A les dades recollides en el paràgraf primer s'agregaran les dades de les possibles empreses associades amb l'empresa en qüestió, situades en posició immediatament anterior o posterior a aquesta. L'agregació serà proporcional al percentatge de participació en el capital o en els drets de vot (el més elevat d'aquests dos percentatges). En cas de participacions creuades, s'aplicarà el percentatge més elevat.

A les dades recollides en els paràgrafs primer i segon s'afegirà el 100% de les dades de les empreses que puguen estar directament o indirectament vinculades a l'empresa en qüestió i que no hagen sigut incloses en els comptes per consolidació.

3. A l'efecte de l'aplicació de l'apartat 2, les dades de les empreses associades amb l'empresa en qüestió han de procedir dels comptes, consolidats si n'hi ha, i de les altres dades, a les quals s'haurà d'afegir el 100% de les dades de les empreses vinculades a aquestes empreses associades, excepte si les seues dades comptables ja s'hagueren inclòs per consolidació.

A l'efecte de l'aplicació de l'apartat 2, les dades de les empreses vinculades a l'empresa en qüestió han de procedir dels seus comptes, consolidats si n'hi ha, i de les altres dades. A aquestes s'hauran d'agregar proporcionalment les dades de les empreses que puguen estar associades a aquestes empreses vinculades, situades en posició immediatament anterior o posterior a aquestes, excepte si s'hagueren inclòs ja en els comptes consolidats en una proporció almenys equivalent al percentatge definit en l'apartat 2, paràgraf segon.

4. Quan en els comptes consolidats no consten els efectius d'una empresa donada, es calcularan incorporant de manera proporcional les dades relatives a les empreses amb les quals l'empresa estiga associada, i afegint els relatius a les empreses amb les quals estiga vinculada.

ANNEX IV

Pla de negoci



L'empresa inclourà en la sol·licitud del finançament un pla de negoci que haurà de comptar almenys amb els apartats següents:

a) Estructura de propietat de l'empresa, s'indicarà si l'empresa forma part d'un grup, amb independència que estiga obligada o no a formular estats financers consolidats. En aquest cas, s'hi adjuntarà una descripció detallada del grup i de les transaccions econòmiques entre empreses del grup amb incidència en els estats comptables del sol·licitant.



b) Explicació detallada del model de negoci de l'empresa i les seues perspectives de futur, s'identificaran les principals línies o segments de negoci del sol·licitant i les àrees geogràfiques en les quals opera. En aquest sentit, l'empresa aportarà informació quantitativa per als últims quatre exercicis tancats sobre les vendes, els aprovisionaments, la mà d'obra directa i altres costos directes per a cada combinació de segment i àrea geogràfica. L'empresa descriurà el component o components de la cadena de valor dels quals s'ocupa en el marc general de la producció de béns i serveis comercialitzables. L'anàlisi inclourà una comparació amb els principals competidors de l'empresa i una identificació dels proveïdors de serveis i matèries primeres estratègiques. Així mateix, es proporcionarà informació sobre els principals que clients, de manera que l'Institut puga valorar la dependència estratègica enfront de tercers.



c) Explicació detallada del projecte d'inversió, s'indicarà en què contribueix aquest: a) millorar els processos de producció, b) penetrar en nous mercats geogràfics, c) incorporar nous productes o serveis als ja existents, i d) generar llocs de treball. L'empresa acreditarà de forma motivada que compta amb els mitjans tècnics i humans per a desenvolupar el projecte d'inversió. L'empresa presentarà el detall de despeses i inversions que pretén finançar en el marc del projecte, desglossant-les amb el màxim detall possible i distribuint els imports en funció dels exercicis en els quals es porte a terme l'execució del projecte.



d) L'empresa presentarà informació qualitativa i quantitativa sobre la seua estructura de costos, desglossarà les despeses per naturalesa i funció, distingirà entre costos directes i indirectes, i descriurà qualsevol mesura adoptada o pendent d'adoptar pels òrgans de govern amb impacte potencial sobre els costos de l'activitat. L'informe inclourà informació sobre el nombre de treballadors que formen part de la plantilla actual i la previsió per als pròxims tres anys. Quant a l'energia i les matèries primeres utilitzades per l'empresa, es presentarà informació detallada sobre l'evolució prevista per al seu cost unitari en un horitzó de tres anys.



e) L'empresa aportarà informació sobre l'estructura de venciments de les seues obligacions financeres, els límits de les pòlisses de crèdit disponibles i el percentatge mitjà de disposició d'aquestes durant l'últim exercici.

f) L'empresa completarà la informació amb els estats financers previsionals sol·licitats en l'annex V d'aquesta convocatòria.

ANNEX VI

Declaració responsable del compliment

dels requisits per a ser beneficiari



Sr./Sra. .............................................................................................. amb DNI ...................., en qualitat de representant legal de l'empresa .................................................................



DECLARA QUE L'EMPRESA



a) S'acull a la definició de PIME recollida en l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió.

b) Està en disposició de comptar amb totes les llicències, autoritzacions i permisos necessaris per a l'execució del projecte i complir la normativa nacional i comunitària que resulte aplicable i, en particular, en matèria de competència, contractació del sector públic i medi ambient.

c) Compta almenys amb un empleat registrat a la darrera relació nominal de treballadors remesa a la Seguretat Social.



d) En data de hui, està al corrent de compliment de les obligacions tributàries davant l'Estat i la Generalitat, així com de les obligacions davant la Seguretat Social.

e) No està subjecta a una ordre de recuperació pendent, després d'una decisió de la Comissió Europea que declara una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú.

f) No es troba en cap de les circumstàncies següents previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

g) No està en situació d'empresa en crisi entesa, d'acord amb el que s'estableix en el punt 2.18 del Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny, general d'exempció per categories.

Aquesta declaració responsable faculta l'IVF per a fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per a verificar la conformitat de les dades incloses en aquesta.



(Lloc i data),



(Signatura del representant legal i segell de l'entitat)



Signat: .......................................





ANNEX VII

Compromís exprés del compliment de les obligacions que en cas de resultar beneficiari correspondrien al sol·licitant



Sr./Sra. ........................................................................................... amb DNI ................ en qualitat de representant legal de l'entitat .................................................................



DECLARA



Que aquesta entitat es compromet expressament a complir les obligacions que, en cas de resultar beneficiària del finançament, li correspondrien en virtut del que s'estableix en l'article cinqué de la convocatòria de la línia de finançament PRÉSTECS BONIFICATS IVF-INVERSIÓ PIME.



(Lloc i data),



(Signatura del representant legal i segell de l'entitat)



Signat: .......................................







ANNEX VIII

Sistema intern d'anàlisi de riscos de l'ivf



L'Institut Valencià de Finances ha desenvolupat un model intern de predicció de l'incompliment a dotze mesos vista, que ha sigut aprovat pel seu Consell General en la sessió realitzada el 23 de gener de 2019. Les variables utilitzades per a quantificar la probabilitat de morositat són les següents:

1. Deute bancari a curt termini / Actiu

2. Deute bancari a llarg termini / Actiu

3. Deute comercial / Actiu

4. Desp. fi. / (Deute bancari + Deute d'empreses del grup) – Tipus d'interés EURIBOR a un any

5. (Deute bancari + Deute d'empreses del grup) / (B. abans d'impostos + amortització + despeses financeres)

6. Caixa / Actiu total

7. Benefici abans d'interessos i després d'impostos sobre actiu total



8. Variable dicotòmica que s'activa en cas de pèrdues en l'últim exercici disponible

9. Grau de prociclicalitat del sector d'activitat

10. Previsió de creixement del PIB per als pròxims dotze mesos



Estimada la probabilitat de morositat d'una empresa concreta és possible derivar la seua categoria de risc. L'Acord de Basilea II exigeix a les entitats financeres que s'acullen al mètode IRB disposar almenys de 7 categories per a empreses que no estan en morositat i una categoria per a empreses que ja han incorregut en impagaments. L'Institut Valencià de Finances ha decidit implementar una classificació amb dotze categories creditícies, que replica parcialment l'escala de l'agència de qualificació Standard and Poor's. Seguint Dartsch i Weinrich (2002) [Dartsch, A., Weinrich, G., Dasgesamtprojektinternesrating. In: Hofmann, G. (Ed.), Basel II und MaK—Vorgaben, bankinterne Verfahren, Bewertungen. Bankakademie-Verlag, 2002], s'ha plantejat una taula d'equivalències entre els valors estimats per a la probabilitat de morositat i les diferents categories considerades. El quadre següent mostra aquesta taula d'equivalències.





Probabilitats de morositat que defineixen les categories de risc de crèdit considerades en el Sistema Intern de Ràtings de l'IVF



Categoria Límit inferior Límit superior

AA 0.030% 0.055%

A 0.055% 0.135%

BBB+ 0.135% 0.205%

BBB 0.205% 0.325%

BBB- 0.325% 0.512%

BB+ 0.512% 0.770%

BB 0.770% 1.120%

BB- 1.120% 1.635%

B+ 1.635% 2.905%

B 2.905% 5.785%

B- 5.785% 11.345%

CCC 11.345%





Font: Dartsch i Weinrich (2002)

Mapa web