Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 25 de març de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures especials de caràcter preventiu en establiments funeraris de qualsevol tipus en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, per a limitar la propagació i el contagi pel COVID-19.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8773 de 27.03.2020
Número identificador:  2020/2726
Referència Base de Dades:  002779/2020
 



RESOLUCIÓ de 25 de març de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures especials de caràcter preventiu en establiments funeraris de qualsevol tipus en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, per a limitar la propagació i el contagi pel COVID-19. [2020/2726]

Antecedents de fet

1. L'extensió de la malaltia Covid-19, la seua facilitat de contagi, les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut i del Ministeri de Sanitat, aconsellen adoptar mesures de caràcter preventiu davant la malaltia, evitar determinades activitats que per les circumstàncies en les quals es desenvolupen puguen potencialment facilitar la transmissió i contagi de la malaltia. L'evolució de la pandèmia de COVID-19, i la implantació d'estrictes mesures de contenció, exigeixen limitar al màxim les situacions en les quals es pot afavorir l'expansió del virus



2. L'alt risc de contagi de la malaltia que es pot produir en aglomeracions de persones en espais tancats, fa recomanable evitar aquestes situacions, no sent aconsellables les reunions en vetles, tanatoris i altres establiments funeraris. Les vetles de persones mortes en tanatoris i qualsevol altre establiment funerari, així com les cerimònies de cremació, presenten una alta assistència de familiars i afins, i amb aquesta mesura es pretén evitar un major nombre de contagis i protegir a familiars i als professionals que participen en els serveis.





Fonaments de drets

1. La Generalitat, a través de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d'higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11a de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.



2. La Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix en el seu article 1 que «A fi de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deterioració, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins de l'àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o necessitat», i en el seu article 3, més en concret, que «Amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o hagen estat en contacte amb els mateixos i del medi ambient immediat, així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter transmissible.»3. La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, per part seua, estableix en el seu article 54.1 que «sense perjudici de les mesures previstes en la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, amb caràcter excepcional i quan així ho requerisquen motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'Administració general de l'Estat i les de les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, en l'àmbit de les seues respectives competències, podran adoptar quantes mesures siguen necessàries per a assegurar el compliment de la Llei», i en el seu apartat 2 que «en particular, sense perjudici del que es preveu en la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, l'autoritat competent podrà adoptar, mitjançant resolució motivada, les següents mesures:

a) La immobilització i, si escau, el decomís de productes i substàncies.

b) La intervenció de mitjans materials o personals.

c) El tancament preventiu de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries.

d) La suspensió de l'exercici d'activitats.

e) La determinació de condicions prèvies en qualsevol fase de la fabricació o comercialització de productes i substàncies, així com del funcionament de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries a què es refereix aquesta llei, amb la finalitat de corregir les deficiències detectades.

f) Qualsevol altra mesura ajustada a la legalitat vigent si existeixen indicis racionals de risc per a la salut, inclosa la suspensió d'actuacions d'acord amb el que s'estableix en el títol II d'aquesta llei».

En l'apartat 3 d'aquest precepte s'estableix: «Les mesures s'adoptaran prèvia audiència dels interessats, excepte en cas de risc imminent i extraordinari per a la salut de la població i la seua duració no excedirà del temps exigit per la situació de risc que les va motivar.



Les despeses derivades de l'adopció de mesures cautelars contemplades en el present article seran a càrrec de la persona o empresa responsable.»

4. L'article 26.1 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, preveu: «En cas que existisca o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries adoptaran les mesures preventives que estimen pertinents, com ara la confiscació o immobilització de productes, suspensió de l'exercici d'activitats, tancaments d'empreses o les seues instal·lacions, intervenció de mitjans materials i personals i quantes unes altres es consideren sanitàriament justificades.»5. L'article 83.2 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, estableix: «Així mateix, les activitats públiques i privades de les quals, directa o indirectament, puga derivar-se un risc per a la salut i seguretat de les persones, incloses les de promoció i publicitat, se sotmetran a les mesures d'intervenció que reglamentàriament s'establisquen.»



I l'article 86.2.b de la citada Llei de salut de la Comunitat Valenciana, de regulació de les mesures especials cautelars i definitives, assenyala: «Quan l'activitat desenvolupada poguera tindre una repercussió excepcional i negativa en la salut, les autoritats públiques sanitàries, a través dels seus òrgans competents en cada cas, podran procedir a l'adopció de les mesures especials que resulten necessàries per a garantir la salut i seguretat de les persones, que tindran caràcter cautelar o, després del corresponent procediment contradictori, caràcter definitiu.

Sense perjudici del que es disposa en la normativa bàsica estatal, les mesures a utilitzar per l'administració seran, entre altres, les següents:

a) El tancament d'empreses o les seues instal·lacions.

b) La suspensió de l'exercici d'activitats.

(…).»

6. El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, modificat pel Reial decret 465/2020, de 17 de març, limita en el seu article 7 la llibertat de circulació amb determinades excepcions, i en el seu article 10, sobre mesures de contenció, declara la suspensió de l'obertura al públic de determinats locals i establiments, i estableix, en la seua redacció donada pel Reial decret 465/2020 que, en qualsevol cas, se suspendrà l'activitat de qualsevol establiment que, segons el parer de l'autoritat competent, puga suposar un risc de contagi per les condicions en les quals s'estiga desenvolupant.



Valorada l'actual situació, tenint en compte el risc de propagació del *coronavirus, procedeix l'adopció de totes les mesures preventives necessàries dirigides a frenar o pal·liar el risc de contagi o transmissió, i en conseqüència, resolc:

Establir la següent mesura especial, de caràcter preventiu, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana:

1. Prohibir l'assistència de públic a les vetles de persones mortes per qualsevol causa en instal·lacions o establiments funeraris de qualsevol tipus, públics o privats.2. Únicament podran romandre en els citats establiments funeraris els familiars de primer grau per consanguinitat i afinitat de la persona morta, assegurant-se l'adopció de les mesures preventives individuals de distanciament social i etiqueta respiratòria i col·lectives de neteja i desinfecció, d'acord amb les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut i del Ministeri de Sanitat.3. En el cas que els citats establiments funeraris disposen de llocs autoritzats per a la realització de cerimònies religioses fúnebres, s'estarà al que es disposa en l'article 11 del Reial decret 463/2020. 4. La vigència d'aquestes mesures es mantindrà en tant es trobe declarat l'estat d'alarma.



5. Queda sense efecte la Resolució de 12 de març de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures especials de caràcter preventiu en vetles en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, per a limitar la propagació i el contagi pel Covid-19.



Advertisca's que la present resolució posa fi a la via administrativa i contra aquesta es pot interposar-se recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà al de la seua notificació, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb els articles 10.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció contenciosa administrativa, o recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, computat en els termes ja indicats, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.





València, 25 de març de 2020.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.

Mapa web