Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 15 de juny del 2005, de la Direcció General de Seguretat Industrial i Consum de la Conselleria d'Empresa, Universitat i Ciència, per la qual s'adapta la Resolució de 7 d'octubre del 2003 de la Direcció General d'Indústria i Investigació Aplicada de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme relativa a l'especialitat de professional autoritzat denominada "operador de grua mòbil autopropulsada" a les característiques pròpies dels ports de la Comunitat Valenciana on desenvolupen la seua activitat les Societats estatals d'Estiba i Desestiba.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5051 de 18.07.2005
Número identificador:  2005/X8261
Referència Base de Dades:  3835/2005
 



RESOLUCIÓ de 15 de juny del 2005, de la Direcció General de Seguretat Industrial i Consum de la Conselleria d'Empresa, Universitat i Ciència, per la qual s'adapta la Resolució de 7 d'octubre del 2003 de la Direcció General d'Indústria i Investigació Aplicada de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme relativa a l'especialitat de professional autoritzat denominada “operador de grua mòbil autopropulsada” a les característiques pròpies dels ports de la Comunitat Valenciana on desenvolupen la seua activitat les Societats estatals d'Estiba i Desestiba. [2005/X8261]

D'acord amb el que establix l'apartat 2 de l'annex VII “Carnet d'operador de grua mòbil autopropulsada” del Reial Decret 837/2003, de 27 de juny, pel qual s'aprova el nou text modificat i refós de la Instrucció tècnica complementària «MIE-AEM-4» del Reglament d'aparells d'elevació i manutenció, referent a grues mòbils autopropulsades, des de la seua entrada en vigor, els que es dediquen al muntatge i maneig d'este tipus de màquines han d'estar en possessió d'un carnet d'operador que s'expedirà als que acrediten els requisits que en tal annex s'estipulen.

L'ampli camp d'aplicació d'esta norma comprén, des dels treballs realitzats amb este tipus de grues per a elevar una càrrega al terrat d'un edifici des del paviment d'una via pública de circulació de trànsit rodat en els voltants de voreres previstes per al pas de vianants, fins a l'hissat de càrregues en llocs de treball perfectament limitats i només accessibles per a personal ensinistrat i degudament informat en matèria de prevenció de riscos laborals, situació que caracteritza els llocs de treball dels subjectes a què es dirigix la present disposició, per no entrar en la variada casuística concernent als tipus de grues i les seues peculiaritats d'operació. El vast abast d'esta norma requerix, per tant, que les seues disposicions hagen de ser interpretades d'acord amb la resta de la regulació que afecta cada un dels sectors d'activitat en què este tipus de maquinària està present, buscant d'esta manera una comprensió global i coherent de l'ordenament jurídic que li és aplicable, encaixant, en definitiva, de forma adequada les innovacions normatives que van introduint-se en el cos legal existent.

Este és el cas dels operaris de les grues mòbils autopropulsades que treballen en els entorns portuaris en què desenvolupen la seua activitat les corresponents Societats estatals d'Estiba i Desestiba, entitats que per una norma amb rang de llei, el Reial Decret Llei 2/1986, de 23 de maig, modificat per la Llei 48/2003, de 26 de novembre, de règim econòmic i de prestació de servicis de ports d'interés general, presenten un peculiar sistema d'organització del treball i, principalment, han realitzat, i seguixen en l'actualitat, realitzant importants tasques en matèria formativa per a proporcionar als seus treballadors una adequada i permanent formació professional, de caràcter pràctic, a fi de garantir la seua competència en el desenvolupament de les tasques portuàries, tot això, com s'ha indicat, en compliment de les exigències derivades d'una disposició del màxim rang jurídic.

En gran manera amb base en estes consideracions, amb data 27 d'abril del 2005 va tindre entrada en esta Administració autonòmica una Circular de la Subdirecció General de Qualitat i Seguretat Industrial del Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç, del dia 14 d'abril de 2005, referent a la “aplicació del Reial Decret 837/2003, de 27 de juny, per la qual s'aprova la ITC MIE AEM 4, sobre grues mòbils autopropulsades” en la qual, en síntesi, s'establix la conveniència que l'annex VII “Carnet d'operador de grua mòbil autopropulsada” de la citada ITC siga interpretat d'una forma més apropiada per al col·lectiu dels estibadors portuaris que manegen este tipus de màquines i puguen acollir-se a la Disposició Transitòria Única de tal reglament, interpretació que reformula el mòdul de formació teòrica exigible per a les proves que han de superar-se per a obtindre l'esmentat carnet, reduint sensiblement els continguts, i per tant, s'entén que la seua duració, eliminat per a això diversos epígrafs i, d'altra banda, detallant els que manté, més coincidents a les necessitats reals, a fi d'una major precisió en la definició dels objectius formatius perseguits. No obstant, i a la vista dels arguments exposats, pareix prou racional que la nova configuració del mòdul teòric exigible per a este tipus d'operadors siga aplicable, tant per als que puguen emparar-se en la mencionada disposició transitòria, tal com proposa en la seua Circular l'administració General de l'Estat, com per als que no, atés que al cap i a la fi, la distinció entre ambdós col·lectius residix exclusivament en la praxi professional, i la sumarietat apuntada del programa teòric es fonamenta tant en les particularitats que presenten les Societats estatals d'Estiba i Desestiba, amunt exposades, com en la seua millor adaptació als verdaders menesters d'estos professionals.

Així mateix, i ja en un altre orde de coses, en la dita instrucció l'esmentat òrgan directiu de l'administració estatal també assenyala l'oportunitat que en els carnets “operador de grua mòbil autopropulsada” que s'expedisquen per les comunitats autònomes, es faça constar que la seua validesa en estos casos queda circumscrita als ports marítims en què actuen les mencionades Societats estatals d'Estiba i Desestiba, aspecte este que suposa implícitament la creació d'una subcategoria específica dins de les modalitats de carnets establides en la regulació general existent.

Atés la plena aplicabilitat de la Circular de la Subdirecció General de Qualitat i Seguretat Industrial del Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç a la Comunitat Valenciana en raó que les seues tres províncies tenen ports de mar, en tots els quals s'han constituït Societats estatals d'Estiba i Desestiba, i que els criteris en ella exposats són apreciats per esta Direcció General, amb les observacions dalt advertides, així com la seua limitada virtualitat jurídica per a produir efectes, es fa indispensable aprovar la corresponent disposició a fi de dotar de l'adequat suport jurídic als actes administratius que hagen de dictar-se pels corresponents òrgans provincials competents en esta matèria.

Per tot això, i en virtut de les facultats atorgades per la disposició final segona de l'Orde de 23 d'abril de 1997, de la Conselleria d'Ocupació, Indústria i Comerç, per la qual s'actualitza el procediment per a l'obtenció dels carnets professionals que autoritzen la instal·lació, manteniment i altres activitats en matèria de seguretat industrial en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, esta Direcció General de Seguretat Industrial i Consum, resol:

Primer. Incorporació d'una nova subcategoria a l'Orde de 23 d'abril de 1997, de la Conselleria d'Ocupació, Indústria i Comerç.

Dins de les categories A i B de l'especialitat de professional autoritzat designada com “Operador de grua mòbil autopropulsada”, regulades per la Resolució de 7 d'octubre del 2003, de la Direcció General d'Indústria i Investigació Aplicada de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme, es crea una subcategoria denominada “específic per a ports de la Comunitat Valenciana on desenvolupen la seua activitat les Societats estatals d'Estiba i Desestiba”, de manera que esta modalitat queda incorporada a les establides per a professionals autoritzats segons la disposició addicional segona de l'Orde de 23 d'abril de 1997 de la Conselleria d'Ocupació, Indústria i Comerç, per la qual s'actualitza el procediment per a l'obtenció dels carnets professionals que autoritzen la instal·lació, manteniment i altres activitats en matèria de seguretat industrial en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

Sense perjuí dels requisits que pogueren ser aplicats als treballadors dels servicis portuaris bàsics d'acord amb el que establix la Disposició Addicional Quinta de la Llei 48/2003, de 26 de novembre, de règim econòmic i de prestació de servicis de ports d'interés general, i el seu desplegament reglamentari, o per la normativa que la modifique o substituïsca, els titulars dels carnets de “Operador de grua mòbil autopropulsada”, en la subcategoria “específic per a ports de la Comunitat Valenciana on desenvolupen la seua activitat les Societats estatals d'Estiba i Desestiba”, podran muntar i manejar les màquines incloses en l'àmbit d'aplicació del Reial Decret 837/2003, de 27 de juny, sempre dins dels límits de càrrega nominal d'estes que corresponga a la categoria en què s'inserisca la dita subcategoria, i només en les zones i terrenys portuaris de la Comunitat Valenciana on les dites entitats estiguen autoritzades i capacitades per a actuar.

Segon. Requisits necessaris per a obtindre el carnet de «Operador de grua mòbil autopropulsada», de categoria A o B, en la subcategoria d'específic per a ports de la Comunitat Valenciana on desenvolupen la seua activitat les Societats estatals d'Estiba i Desestiba

Per a l'obtenció del carnet de «Operador de grua mòbil autopropulsada», en qualsevol de les seues dos categories A o B, i amb la modalitat “específic per a ports de la Comunitat Valenciana on desenvolupen la seua activitat les Societats Estatals d'Estiba i Desestiba” es requerirà acreditar degudament davant el Servici Territorial d'Indústria i Seguretat Industrial on radique l'interessat el compliment dels requisits següents:

a) Estar, com a mínim, en possessió del títol d'estudis primaris.

b) Haver complit 18 anys en el moment de realitzar la sol·licitud del curs que s'esmenta en l'apartat c).

c) Haver superat un curs teoricopràctic impartit per una Societat Estatal d'Estiba i Desestiba d'un port de la Comunitat Valenciana que haja sigut autoritzada a este efecte pel corresponent Servici Territorial d'acord amb el que preveu la present resolució i la resta de normativa que és d'aplicació.

d) Haver aprovat un examen teoricopràctic sobre el temari indicat en l'annex que acompanya a esta resolució i realitzat pel Servici Territorial corresponent. Per a l'admissió a esta prova serà necessari provar, dins dels terminis establits en les convocatòries que es promoguen amb tal fi, el compliment de les condicions indicades en els apartats a), b) i c).

e) Superar un examen mèdic, psicotècnic i físic, específic per a este tipus d'activitats, que incloga un reconeixement sobre agudesa visual, sentit de l'orientació, equilibri i agudesa auditiva.

El requisit de titulació indicat en l'incís a) anterior i els mòduls de formació teòrica i pràctica arreplegats en l'annex de la present resolució queden incorporats als annexos I i II, respectivament, de la Resolució de 9 de gener de 1996 de la Direcció General d'Indústria i Energia als efectes de l'article 5 de l'Orde de 23 d'abril de 1997 de la Conselleria d'Ocupació, Indústria i Comerç segons el que preveu la disposició addicional segona d'esta última norma.

Tercer. Expedició i validesa temporal dels carnets

1. Els carnets de la subcategoria regulada per la present resolució seran expedits pel Servici Territorial d'Indústria i Seguretat Industrial de la província on radique l'interessat o, si és el cas, de la província en què este haja superat el corresponent examen. L'expedició es farà una vegada acreditats que es posseïxen els requisits establits en el punt segon de la present resolució i, si és el cas, els que pogueren ser legalment exigibles en la corresponent convocatòria d'exàmens teoricopràctics previstos amb este fi. D'acord amb el que establix l'article 4 de l'Orde de 23 d'abril de 1997, de la Conselleria d'Ocupació, Indústria i Comerç, els carnets emesos seran inscrits d'ofici en el Registre de Professionals Autoritzats de cada Servici Territorial.

2. En expedir els corresponents carnets professionals el Servici Territorial farà constar en ells la categoria A o B corresponent a la càrrega nominal de les grues autopropulsades que este habilita per al seu muntatge i maneig, i amb indicació de la subcategoria “específic per a ports de la Comunitat Valenciana on desenvolupen la seua activitat les Societats Estatals d'Estiba i Desestiba” emprant per a això la codificació abreviada “de ports”.

3. Sense perjuí de les normes generals que sobre esta matèria l'administració General de l'Estat puga establir en l'exercici de les seues competències per a regular específicament la matèria que s'ordena en la present disposició, i que pogueren significar la modificació dels requisits necessaris per a l'actualització de les autoritzacions administracions que s'atorguen a l'empara de la present norma, el carnet corresponent a esta subcategoria tindrà una validesa de cinc anys, transcorreguts els quals podran ser objecte de renovació per successius i els mateixos períodes amb la sol·licitud prèvia de l'interessat dins dels sis mesos anteriors a la seua data de caducitat, sempre que no s'haguera anul·lat per alguna de les causes establides en la legislació, i s'acredite tant el requisit establit en l'apartat e) del punt segon d'esta resolució, que fa referència a la superació del certificat mèdic, com l'haver exercit l'activitat durant dos anys dins dels quatre últims, a través d'una relació laboral especial, en el si d'alguna Societat Estatal d'Estiba i Desestiba de ports marítims de la Comunitat Valenciana o per una relació laboral comuna amb l'empresa estibadora que preste els seus servicis en entorns portuaris de la Comunitat Valenciana on desenvolupen la seua activitat les mencionades Societats.

Quart. Autorització de centres de formació

Les entitats que desitgen ser autoritzades per a impartir els cursos a què es referix l'apartat c) del punt segon d'esta resolució, hauran d'obtindre prèviament l'autorització administrativa del Servici Territorial d'Indústria corresponent al domicili del propi centre.

Per a obtindre l'esmentada autorització, el titular o representant de l'entitat titular presentarà sol·licitud acompanyada dels documents següents:

a) Els acreditatius de la personalitat del sol·licitant i de la seua titularitat del centre i de la tipologia d'este. Sense perjuí de la transformació prevista de les Societats Estatals d'Estiba i Desestiba en agrupacions Portuàries d'Interés Econòmic en la Disposició Addicional Sexta de Llei 48/2003, de 26 de novembre, de règim econòmic i de prestació de servicis de ports d'interés general, dins dels terminis preceptius que en ella s'establixen, prorrogats per l'article 1 del Reial Decret Llei 3/2005, de 18 de febrer, els sol·licitants hauran de tindre la forma de Societat Estatal d'Estiba i Desestiba d'algun port de la Comunitat Valenciana.

b) Descripció i justificació que el centre disposa dels recursos humans, tècnics i materials necessaris que, com a mínim, seran:

Personal:

El director del curs estarà en possessió de títol d'enginyer superior o tècnic amb experiència professional acreditada en el sector.

El professorat per a formació teòrica estarà en possessió de títol d'enginyer superior o tècnic amb experiència professional acreditada en el sector.

El professorat per a formació pràctica serà oficial qualificat amb experiència professional acreditada d'almenys tres anys en el sector.

Instal·lacions:

Local independent amb capacitat i mobiliari suficient per a impartir la formació teòrica.

Espai adequat per a impartir la formació pràctica.

Mitjans tècnics auxiliars:

Elements de grues, motors, cables, rodaments, manuals de manteniment, aparells de mesura elèctrics i mecànics i claus dinamomètriques.

c) Disposar de grues autopropulsades aptes per al maneig en recintes portuaris marítims, amb una antiguitat màxima de sis anys, en funcionament i a disposició durant el curs per al seu ús a efectes formatius per l'entitat sol·licitant de l'autorització.

d) Especificació dels cursos a desenvolupar, amb expressió de la programació del seu desenvolupament indicant la seua duració, distribució de temps i professorat, temaris, continguts i mode d'avaluació, que ha d'ajustar-se, com a mínim, al que disposa l'annex d'esta resolució. En tot cas, no s'admetrà cap sol·licitud en què es contemplen més de 30 alumnes per curs.

e) Memòria comprensiva de l'experiència del centre en activitats formatives.

f) Compromís formal del compliment de les obligacions derivades de l'autorització i de les altres que impose la normativa vigent, especialment en matèria de consumidors i usuaris.

Les sol·licituds d'autoritzacions de centres es presentaran de forma separada per a cada un, i la corresponent resolució especificarà els cursos a què l'autorització s'estén i les condicions a què se supedita, amb indicació del seu termini de validesa, que no serà superior a cinc anys, tot això, sense perjuí de les normes generals que sobre esta matèria l'administració General de l'Estat, en l'exercici de les seues competències puga establir per a regular específicament la matèria que s'ordena en la present disposició, i que pogueren significar la modificació dels requisits necessaris per a l'actualització de les autoritzacions administracions que s'atorguen a l'empara de la present norma.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Excepcions per a les persones amb experiència professional acreditada a la data d'entrada en vigor

Les persones que acrediten davant el Servici Territorial d'Indústria i Seguretat Industrial corresponent una experiència professional en el maneig de grues mòbils autopropulsades durant un mínim de 12 mesos continus o 18 mesos discontinus, sempre en el termini assenyalat a estos efectes per la Disposició Transitòria Única del Reial Decret 837/2003, de 27 de juny, pel qual s'aprova el nou text modificat i refós de la Instrucció tècnica complementària «MIE-AEM-4» del Reglament d'aparells d'elevació i manutenció, referent a grues mòbils autopropulsades, quedaran exceptuades de la realització del mòdul pràctic del curs de la categoria corresponent a la càrrega nominal de la grua mòbil autopropulsada el maneig de la qual s'acredite, així com del requisit de posseir el títol d'estudis primaris que se sol·licita en l'apartat a) del punt segon d'esta resolució.

L'acreditació de l'experiència es justificara documentalment per, almenys:

a) Vida laboral del treballador, expedida per l'Institut Nacional de la Seguretat Social o organisme equivalent.

b) Certificació de les empreses titulars de les grues mòbils autopropulsades, amb les quals es va exercir l'activitat per als treballadors amb relació laboral comuna o, si és el cas, per la corresponent Societat Estatal d'Estiba i Desestiba.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

La present resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 15 de juny de 2005.– El director general de Seguretat Industrial i Consum: Carlos Mazón Guixot.

ANNEX

Temari a què han d'ajustar-se els exàmens teoricopràctics per a l'obtenció del carnet d'Operador de grua mòbil autopropulsada, en les seues dos categories A i B, en la subcategoria denominada específic per a ports de la Comunitat Valenciana on desenvolupen la seua activitat les Societats Estatals d'Estiba i Desestiba

El curs teoricopràctic a què es referix l'apartat c) del punt segon d'esta resolució estarà format per un mòdul de formació teòrica i un altre de formació pràctica, amb la duració i continguts, com a mínim, que s'indiquen a continuació:

a) Duració:

Categoria Formació teòrica Formació pràctica Formació total

(hores) (hores) (hores)

A 20 225 245

B 30 300 330

A estos efectes, als titulars de carnet d'operador de grua mòbil autopropulsada de categoria A i subcategoria denominada específic per a ports de la Comunitat Valenciana amb Societats Estatals d'Estiba i Desestiba, per a accedir a un carnet de categoria B i igual subcategoria, se'ls computarà com a temps efectuat en la formació teòrica i pràctica l'assenyalat per a la categoria A, i hauran de realitzar el període restant de formació pràctica amb grues mòbils autopropulsades de càrrega nominal compresa en la categoria B.

b) Formació teòrica:

– Reglamentació aplicable:

• Reglament d'Aparells d'Elevació i Manutenció.

• ITC «MIE-AEM-4».

• Normes UNIX citades en l'annex III de la ITC «MIE-AEM-4».

– Descripció de la grua mòbil autopropulsada i components (ploma, estabilitzadors, cabina i accessos, ganxos, cables, etc.). Funcionament general:

• Elements de la grua mòbil:

• Xassís

• Torre

• Ploma

• Cables de corrioles

• Mecanisme d'hissada

• Mecanisme d'abatiment

• Mecanisme de gir

• Mecanisme de translació

– Tipus de grua mòbil autopropulsada. Classificació:

• Descripció grua mòbil portuària:

• Xassís

• Torre

• Ploma

• Implements de la grua mòbil portuària:

• Ganxo

• Cullera de valves

• Polp d'urpes

• Bastidor equilibrador (Spreader)s.

– Elements de seguretat de les grues mòbils autopropulsades (indicador i limitador de càrrega, indicador de radi, limitadors de moviments, etc.). Coeficients de seguretat:

• Parades d'emergència

• Limitadors de recorregut, finals de carrera

• Cèl·lules de càrrega

• Indicadors d'abast

• Control de càrrega i taules de càrrega

• Parell de bolcada

• Limitadors climatològics de treball

– Operacions normals amb la grua (estrop, anivellació, interpretació de diagrames de càrregues, senyals, etc.). Maniobres prohibides.

• Indicadors gestuals de moviment

• Operació de translació, emplaçament i anivellació

• Operacions de càrrega amb la grua:

• Treball amb ganxo

• Treball amb cullera o polp

• Treball amb el bastidor o balancí (spreader)

• Equips de comunicació

– Deures i responsabilitats de l'operador de grua mòbil autopropulsada, de l'enganxador o estropador i del cap de la maniobra:

• Deures i responsabilitats de l'operador de grua portuària.

• Descripció de les funcions de l'equip de treball de la grua portuària:

• Capatàs

• Especialista

• Amanter

• Gruista (operador)

– Prevenció de riscos laborals: seguretat en servici. Seguretat amb vent. Senyalització. Desplaçament amb càrregues. Control de les mesures de seguretat. Equips de treball:

• Manipulació de càrregues suspeses

• Senyalitzacions moviment:

• Lluminoses

• Sonores

• Equips de protecció individual (EPI) de l'operador

• Accessos i treballs en altura

c) Formació pràctica:

– Presa de contacte amb la grua. Explicar la posada en funcionament per a operar des de l'estructura. Moviments des de l'estructura giratòria en buit i amb càrrega.

– Normes de maneig (maniobres permeses i prohibides). Senyals.

– Realització de les comprovacions diàries i setmanals de seguretat.

– Operacions amb els sistemes de seguretat. Utilització del sistema de control electrònic de la grua («ordinador a bord»).

– Manteniment de la grua: diferents punts de greixatge, verificació de nivells d'oli, neteja, etcètera.

– Desplaçament de grua desplegada amb càrrega i en buit. Xicotets desplaçaments en la línia d'atracada per a encarar la grua amb la zona d'estiba.

– Muntatge de la ploma i la seua utilització.

– Ensinistrament en el maneig amb càrrega: descàrrega de palés de rajola, etcètera.

– Pràctiques d''amanter (eslingar): reconeixement dels diferents tipus d'estrops, eslingues, grillons, cadenes, ganxos, i la seua utilització correcta.

Mapa web