Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 128/2002, de 30 de juliol, del Govern Valencià, pel qual s'establix el currículum de les ensenyances del grau superior de Dansa a la Comunitat Valenciana i es regula la prova d'accés a estos estudis.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4308 de 06.08.2002
Número identificador:  2002/X8712
Referència Base de Dades:  3421/2002
 



DECRET 128/2002, de 30 de juliol, del Govern Valencià, pel qual s'establix el currículum de les ensenyances del grau superior de Dansa a la Comunitat Valenciana i es regula la prova d'accés a estos estudis. [2002/X8712]

El desenrotllament normatiu de les ensenyances de Dansa en el marc de la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, es va iniciar per al grau superior amb l'aprovació del Reial Decret 1.463/1999, de 17 de setembre, pel qual es determinen els aspectes bàsics del seu currículum, establint-se i organitzant-se, a més de les matèries específiques de cada especialitat, altres basades en l'aprofundiment en continguts teoricohumanístics, potenciats en consciència de la seua necessitat per a la imprescindible formació intel·lectual dels futurs professionals de la Dansa.

El present decret desenrotlla per a l'àmbit de la Comunitat Valenciana dites matèries bàsiques, el que, junt amb altres no vinculades a les matèries establides en el citat Reial Decret, dóna lloc a un conjunt d'assignatures que configuren el currículum de cada especialitat, que haurà de completar-se amb aquelles per les quals el propi alumne opte al llarg dels estudis.

L'ordenació de les ensenyances del grau superior de Dansa, que es regulen en este decret, té com a objecte dotar els ballarins dels coneixements adequats per a l'exercici de les activitats professionals en els àmbits de la docència, la investigació i la interpretació. Per a això, el present decret establix les ensenyances teòriques i pràctiques que comprenen les dos especialitats de grau superior de Dansa que preveu el Reial Decret 1.463/1999, de 17 de setembre, relatius a la «Pedagogia de la Dansa» i «Coreografia i Tècniques d'Interpretació de la Dansa», culminant en l'àmbit de la Comunitat Valenciana el procés d'implantació dels tres graus acadèmics de Dansa, previstos en l'article 39 de la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu.

El decret regula el procediment d'accés al grau superior de Dansa i establix el contingut de les proves d'accés tant dels alumnes que complixen amb els requisits acadèmics que establix l'article 40.3 de la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu com la dels alumnes que, mancant d'estos requisits, han de demostrar el nivell de requisits bàsics i habilitats específiques per a cursar amb aprofitament el grau superior de Dansa.

Per tot el que s'ha exposat, en virtut de les competències que té atribuïdes la Generalitat Valenciana per l'article 35 de l'Estatut d'Autonomia, amb l'informe previ del Consell Escolar Valencià, a proposta del conseller de Cultura i Educació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i després de la deliberació del Govern Valencià, en la reunió del dia 30 de juliol de 2002,

DECRETE

Article 1. Objecte de la norma

El present decret establix el currículum de les ensenyances del grau superior de Dansa, que impartiran els conservatoris superiors de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que disposa l'article 4 de la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, i integra el que disposa el Reial Decret 1.463/1999, de 17 de setembre, pel qual s'establixen els aspectes bàsics del currículum de les ensenyances de grau superior de Dansa i es regula la prova d'accés a estos estudis.

Així mateix, la present norma regula la prova d'accés als estudis superiors de Dansa en els supòsits que preveu l'apartat 3 de l'article 40 de la citada Llei Orgànica, així com la prova de caràcter voluntari prevista en l'article 18 del Reial Decret 1.463/1999, de 17 de setembre

Article 2. Objecte del grau superior de les ensenyances de Dansa

Les ensenyances conduents a l'obtenció del Títol Superior de Dansa proporcionaran una formació pràctica, teòrica i metodològica a través de l'aprofundiment en les matèries que conformen l'especialitat elegida, a fi de garantir la qualificació dels futurs professionals de la Dansa en els àmbits relatius a la interpretació, la investigació i la docència com a mitjà imprescindible per a la creació i transmissió de coneixements relacionats amb este fet artístic.

Article 3. Durada i ordenació acadèmica de les ensenyances

1. El grau superior de les ensenyances de Dansa comprendrà un sol cicle segons el que disposa l'apartat c) de l'article 39.1 de la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu.

2. Així mateix, i d'acord amb el que establix l'article 6 del Reial Decret 1.463/1999, de 17 de setembre, pel qual s'establixen els aspectes bàsics del currículum de les ensenyances de grau superior de Dansa i es regula la prova d'accés a estos estudis, el grau superior de Dansa tindrà una duració de quatre cursos en les especialitats que es relacionen en l'article 5 del present decret.

3. La unitat de valoració temporal, tant global de l'especialitat com parcial de les diferents assignatures i cursos de les mateixes que integren el currículum, serà el crèdit. Cada crèdit equivadrà a deu hores lectives, tant en les ensenyances teòriques com en les pràctiques.

Article 4. Titulació acadèmica

D'acord amb el que establix l'article 42.3 de la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, els que hagen superat el grau superior de les ensenyances de Dansa tindran dret al Títol Superior de l'especialitat corresponent, en què constarà l'especialitat cursada, que serà equivalent, a tots els efectes, al títol de Llicenciat Universitari.

Article 5. Especialitats

El currículum dels estudis de grau superior de Dansa s'estructurarà en quatre cursos acadèmics i dos especialitats:

a) Pedagogia de la Dansa.

b) Coreografia i Tècniques d'Interpretació de la Dansa.

Article 6. Objectius generals de les especialitats que configuren el grau superior de Dansa

1. Especialitat Pedagogia de la Dansa.

Les ensenyances de grau superior de Dansa corresponents a l'especialitat de Pedagogia de la Dansa tindran com a objectius generals els següents:

a) Conéixer, comprendre i valorar el desenrotllament històric de la Dansa en les distintes cultures i els factors socials, estètics i artístics que el sustenten.

b) Conéixer el cos humà, el seu procés de desenrotllament i les seues capacitats i limitacions com a vehicle artístic i d'expressió a través de la Dansa.

c) Capacitar per a l'ensenyança de la Dansa per mitjà de l'adquisició i aplicació de coneixements pedagògics i didàctics bàsics, així com l'aprofundiment en mètodes pedagògics especialitzats.

d) Conéixer els aspectes generals del sistema educatiu, els procediments per a l'elaboració de plans i programes educatius, les seues diferents formes d'aplicació i desenrotllament i els criteris i tècniques d'avaluació educatives.

e) Conéixer el marc jurídic i administratiu en què es desenrotlla l'activitat docent i la producció dels espectacles de Dansa.

f) Conéixer els fonaments de la creació coreogràfica i dels factors espacials, temporals i interpretatius que acompanyen l'escenificació.

g) Conéixer i analitzar el repertori i les escoles estils i tècniques de la Dansa i capacitar el mestre de Dansa per a la seua transmissió als alumnes.

h) Aprofundir en les tècniques interpretatives i en els nous llenguatges escènics. Conéixer el procés creatiu dels ballarins.

i) Conéixer i utilitzar la música com a part del procés d'aprenentatge de la Dansa.

2. Especialitat Coreografia i Tècniques d'Interpretació de la Dansa.

Les ensenyances de grau superior de Dansa corresponents a l'especialitat de Coreografia i Tècniques d'Interpretació de la Dansa tindran com a objectius generals els següents:

a) Conéixer, comprendre i valorar el desenrotllament històric de la Dansa en les distintes cultures i els factors socials, estètics i artístics que el sustenten.

b) Conéixer el cos humà, el seu procés de desenrotllament i les seues capacitats i limitacions com a vehicle artístic i d'expressió a través de la Dansa.

c) Comprendre els processos psicològics i els sistemes de percepció que afecten el fet artístic de la Dansa.

d) Conéixer el marc jurídic, administratiu i de gestió en què es desenrotlla la producció dels espectacles de Dansa.

e) Dominar els elements que regixen la composició coreogràfica clàssica i contemporània i els factors interpretatius espacials i temporals que afecten l'escenificació i la percepció dels espectacles de Dansa.

f) Conéixer i analitzar el repertori i les escoles, estils i tècniques de la Dansa com a base per a la creació artística i la investigació en les tècniques interpretatives.

g) Aprofundir en les tècniques d'interpretació de la Dansa. Conéixer el procés creatiu dels ballarins.

h) Conéixer i utilitzar la música com a part del procés d'aprenentatge de la Dansa.

Article 7. Currículum

1. Els continguts del currículum de les ensenyances que constituïxen el grau superior de Dansa es concreten en matèries que, al seu torn, s'organitzen en assignatures que es corresponen a cada una de les especialitats segons es descriuen en l'annex III del present decret.

2. Els centres superiors de Dansa oferiran assignatures optatives d'acord amb les seues disponibilitats docents, les necessitats professionals i la demanda dels alumnes.

3. A fi que l'alumne trie entre les assignatures optatives el número necessari per a completar els crèdits que en cada cas s'establisquen, estes assignatures hauran de ser incloses pels centres en els currículums corresponents, indicant la càrrega lectiva de cada una d'elles, expressada en crèdits, la seua duració –que serà com a mínim quadrimestral– i una breu descripció dels seus continguts que, en tot cas, estaran relacionats amb l'especialitat corresponent.

4. Els conservatoris superiors de Dansa establiran els criteris de prioritat de l'alumnat en l'elecció d'assignatures optatives de manera que l'oferta es corresponga amb les possibilitats organitzatives i horàries del centre.

5. Quan els continguts de qualsevol assignatura optativa exigisquen la seua distribució en diversos blocs de crèdits, esta s'ha de cursar íntegrament. En este cas, serà requisit imprescindible per a formalitzar la matricula haver superat el curs precedent de la mateixa assignatura.

Article 8. Classificació de les assignatures del currículum de Dansa

1. Les ensenyances de Dansa que es regulen en el present decret es classifiquen en teòriques i pràctiques, segons es relacionen en l'annex I, de conformitat amb el que preveu la disposició addicional tercera del Reial Decret 1.463/1999, de 17 de setembre.

2. La classificació de les assignatures, a efectes de la relació numèrica màxima professor/alumne a què es referix l'article 31.3 del Reial Decret 389/1992, de 15 d'abril, pel qual s'establixen els requisits mínims dels centres que impartisquen ensenyances artístiques, es determina en el citat annex I.

Article 9. Estructura del pla d'estudis

1. La distribució per períodes lectius i cursos de les assignatures constitutives de les especialitats que impartiran els conservatoris superiors de Dansa de la 2Comunitat Valenciana queda explicitada en l'annex II, en compliment del que disposa l'article 10.2 del Reial Decret 1.463/1999, de 17 de setembre, pel qual s'establixen els aspecte2s bàsics del currículum de les ensenyances de grau superior de Dansa i es regula la prova d'accés a estos estudis.

2. De la mateixa manera, es determina en dit annex, per a cada especialitat, el número global de crèdits referits a les assignatures optatives. Correspon als centres, en l'exercici de la seua autonomia pedagògica i organitzativa, distribuir per cursos o períodes lectius, el número de crèdits corresponent a dites assignatures.

2

3. Els continguts de les assignatures constitutives de les especialitats que impartiran els 2conservatoris superiors de Dansa de la Comunitat Valenciana, queden explicitats per este decret en l'annex III, en compliment del que disposa l'article 4.2. de la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, i d'acord amb l'article 10 del Reial Decret 1.463/1999, de 17 de setembre.

Article 10. Autonomia pedagògica i organitzativa

La Conselleria de Cultura i Educació fomentarà l'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres, afavorirà el treball en equip del professorat i estimula2à l'activitat artística i investigadora dels mateixos a través, entre altres àmbits i medis, de la pràctica docent.

Article 11. Avaluació i qualificacions

1. L'avaluació dels alumnes es basarà en la consecució dels objectius generals establits en el Reial Decret 1.463/1999, de 17 de setembre i en els objectius específics fixats en el present decret. L'avaluació serà contínua i diferenciada en cada una de les assignatures que constituïxen el currículum.

2 Els alumnes rebran qualificacions numèriques d'1 a 10 sense decimals, sent necessari un mínim de 5 punts com a qualificació final necessària per a superar cada assignatura. Les qualificacions tindran la següent correspondència literal:

Fins a 4: suspens

5 i 6: aprovat

7 i 8: notable

9: excel·lent

10: matrícula d'honor

Article 12. Projecte fi de carrera

Per a les dos especialitats serà obligatori, durant l'últim curs, la realització d'un treball, estudi o investigació sobre un tema proposat per l'alumne que versarà sobre els coneixements i les capacitats adquirides durant la seua carrera. El tema del treball o estudi serà aprovat pel centre, al començament de l'últim curs, i dirigit per un dels professors de les assignatures pròpies de l'especialitat més afí a la naturalesa del tema que serà l'encarregat d'avaluar-lo. Este treball serà valorat amb un total de 4,5 crèdits que s'acumularan als establits per a cada especialitat segons l'annex II del present decret.

Article 13. Premi extraordinari fi de carrera

Els conservatoris superiors de Dansa de la Comunitat Valenciana, podran convocar un premi extraordinari final de carrera en cada especialitat.

Article 14. Avaluació final

1. L'avaluació i qualificació final dels alumnes se realitzarà en el mes de juny. No obstant, l'alumnat podrà recuperar les assignatu2222res pendents per mitjà de la realització de proves específiques en el mes de setembre.

2. En els casos d'assignatures amb una duració inferior a un curs acadèmic, l'avaluació tindrà lloc al finalitzar el seu corresponent període lectiu. Els alumnes que cursen este tipus d'assignatures disposaran de la possibilitat de presentar-se a les proves específiques que es convoquen en el mes de setembre.

Article 15. Promoció i permanència

1. D'acord amb el que disposa l'article 10.3 del Reial Decret 1.463/1999, de 17 de setembre, la promoció al curs següent queda condicionada a la superació de, almenys, un 75% dels crèdits establits per a cada curs.

2. El límit màxim de permanència en el centre serà de sis cursos acadèmics.

3. El centre podrà autoritzar, excepcionalment, la prorroga per un únic curs en aquells casos que, per la seua singular justificació, es considere oportú.

4. Els alumnes que no superen cap assignatura a causa de la incompareixença injustificada, no podran prosseguir els estudis en el centre en què hagueren estat matriculats.

Article 16. Reclamació de qualificacions

Durant tres dies, a partir de la data en què es faça públic el resultat de l'avaluació de l'assignatura, els estudiants podran sol·licitar del professor o, si és procedent, del tribunal, la revisió de la qualificació i la ponderació obtinguda pels diferents criteris aplicats. En el termini màxim de set dies es procedirà a la revisió i s'emetrà el corresponent informe. Produïda la contestació, l'estudiant podrà impugnar, durant un període de tres dies, l'avaluació i sol·licitar-ne la revisió davant de l'òrgan competent del centre, el qual resoldrà en el termini màxim de set dies.

Article 17. Condicions d'accés al grau superior de Dansa

1. Podran accedir al grau superior de Dansa els alumnes que reunisquen els següents requisits:

a) Estar en possessió del títol de Batxiller, establit en la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu o haver superat el Curs d'Orientació Universitària del sistema educatiu anterior o estar en possessió del títol corresponent al Batxillerat Experimental, aprovat per l'Orde de 21 d'octubre de 1986 o estudis equivalents.

b) Haver aprovat els estudis corresponents al tercer cicle del grau mitjà de Dansa.

c) Haver superat la prova específica prevista en l'article 40.3 de la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, regulada en els articles 14 i 16 del Reial Decret 1.463/1999, de 17 de setembre, que permeta l'aspirant demostrar que posseïx els coneixements i habilitats professionals necessaris per a cursar amb aprofitament l'especialitat a què opta.

2. No obstant allò previst en l'apartat anterior, serà possible accedir a estes ensenyances sense complir els requisits acadèmics establits per mitjà de la prova d'accés a l'especialitat per la qual s'opte que es regula en els articles 16, 17 i 18 del Reial Decret 1.463/1999, de 17 de setembre, sempre que l'aspirant demostre tindre tant els coneixements i aptituds propis del grau mitjà com les habilitats específiques i coneixements bàsics necessaris per a cursar amb aprofitament les ensenyances corresponents al grau superior.

Article 18. Convocatòria de proves d'accés

1. Les proves d'accés als estudis del grau superior de Dansa es realitzaran, per mitjà de convocatòria, en els centres superiors d'ensenyança de Dansa, públics i privats autoritzats.

2. Correspondrà a la Conselleria de Cultura i Educació la convocatòria, organització i desenrotllament de les proves d'accés als centres superiors de Dansa de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que establix el Reial Decret 1.463/1999, de 17 de setembre.

3. L'aspirant disposarà de fins a quatre convocatòries per a superar la prova d'accés. En el cas que la qualificació global obtinguda superara el 5, però no és prou per a l'obtenció de la corresponent plaça, podrà realitzar la prova d'accés en successives convocatòries a fi de millorar la mencionada qualificació.

4. La superació de la prova d'accés faculta només per a matricular-se en el curs acadèmic per al qual haja sigut convocat.

Article 19. Prova d'accés amb requisits acadèmics

La prova d'accés al grau superior de Dansa a què es referix l'article 17.1.c) d'este decret constarà de dos exercicis:

1. El primer exercici serà escrit, comú per a les dos especialitats, sobre un tema general proposat pel tribunal relacionat amb la Dansa que permeta comprovar la formació artística de l'aspirant, a través de la utilització del llenguatge, la comprensió de conceptes i la capacitat de relacionar i sintetitzar.

Este exercici es qualificarà entre 0 i 10 punts i serà necessari aconseguir per a la superació una puntuació igual o superior a 5 punts.

2. El segon exercici es referirà a l'especialitat elegida i tindrà caràcter teoricopràctic. Correspondrà a la Conselleria de Cultura i Educació establir l'estructura i el contingut. Este exercici tindrà com a objectius:

a) En l'especialitat de Pedagogia de la Dansa: avaluar els coneixements generals tècnics, artístics, creatius i interpretatius de la Dansa que posseïx l'aspirant i la seua aptitud per a transmetre'ls.

b) En l'especialitat de Coreografia i Tècniques d'Interpretació de la Dansa: avaluar els coneixements generals del repertori coreogràfic i de les tècniques de Dansa que posseïx l'aspirant i la seua aptitud per a analitzar els recursos emocionals, expressius i artístics que són necessaris per a la creació.

Este exercici es qualificarà entre 0 i 10 punts i serà necessari per a la superació aconseguir una puntuació igual o superior a 5 punts.

Article 20. Qualificació global de la prova ordinària

La qualificació global de la prova d'accés a què es referix l'article 19 del present decret resultarà de la mitjana aritmètica entre les puntuacions obtingudes en els dos exercicis i serà necessari per a la seua superació aprovar cada un dels dos exercicis de la prova.

Article 21. Prova d'accés sense requisits acadèmics

La prova d'accés al grau superior de Dansa a què es referix l'article 17.2 d'este decret constarà de dos exercicis:

1. Un primer exercici, consistent en l'exposició oral dels treballs i activitats realitzats en l'àrea de l'especialitat corresponent seguida d'un debat respecte d'això amb el tribunal en què este podrà formular a l'aspirant les preguntes que considere oportunes per a l'adequada avaluació de la maduresa intel·lectual, de la formació artística i de les activitats desenrotllades en l'àmbit de la Dansa de l'aspirant. Per a la realització d'este exercici, els aspirants hauran d'aportar, prèviament a la seua celebració, una memòria justificativa i documentació dels treballs i activitats realitzats.

Este exercici es qualificarà entre 0 i 10 punts i serà necessari per a la seua superació aconseguir una puntuació igual o superior a 5 punts.

2. Un segon exercici, d'índole teoricopràctica, en què l'estructura i el contingut corresponent a cada especialitat seran determinats per la Conselleria de Cultura i Educació.

Este exercici tindrà com a objectius:

a) En l'especialitat de Pedagogia de la Dansa: avaluar els coneixements generals tècnics, artístics, creatius i interpretatius de la Dansa que posseïx l'aspirant i la seua aptitud per a transmetre'ls.

b) En l'especialitat de Coreografia i Tècniques d'Interpretació de la Dansa: avaluar els coneixements generals del repertori coreogràfic i de les tècniques de Dansa que posseïx l'aspirant i la seua aptitud per a analitzar els recursos emocionals, expressius i artístics que són necessaris per a la creació.

Este exercici es qualificarà entre 0 i 10 punts i serà necessari per a la seua superació aconseguir una puntuació igual o superior a 5 punts.

Article 22. Qualificació global de la prova extraordinària

La qualificació global de la prova d'accés a què es referix l'article anterior, resultarà de la mitjana aritmètica entre les puntuacions obtingudes en els dos exercicis, sent necessari per a la superació aprovar cada un dels dos exercicis de la prova.

Article 23. Prova voluntària

1. A més dels exercicis primer i segon, als quals es referixen els articles 19 i 21 del present decret, els alumnes disposaran d'una prova de caràcter voluntari.

2. En el cas de la prova d'accés a què es referix l'article 19 d'este decret, els alumnes podran exposar oralment davant del tribunal els treballs i activitats realitzats en l'àrea de l'especialitat corresponent, degudament documentats, que el tribunal avaluarà.

3. En el cas de la prova d'accés a què es referix l'article 21 d'este decret, l'alumne podrà fer una exposició oral sobre un tema lliure relacionat amb l'especialitat corresponent i que el tribunal avaluarà.

4. En estos dos casos, si el tribunal ho considera oportú, l'exposició oral servirà per a millorar, fins a 1 punt, la qualificació global de les proves anteriors, sense que en cap cas, puga superar-se la qualificació total de 10 punts.

Article 24. Avaluació de la prova d'accés

Per a l'avaluació de la prova d'accés establida en els articles 19 i 21 del present decret es constituirà un únic tribunal per cada especialitat. Este tribunal estarà compost per un número impar de, almenys, tres membres pertanyents a l'especialitat. Per a la correcta valoració de la prova d'accés, el tribunal podrà comptar amb l'assessorament de professors de les especialitats relacionades amb els diferents exercicis.

Article 25. Adjudicació de places

1. La prova d'accés al grau superior de Dansa se celebrarà en una única convocatòria anual en el mes de setembre.

2. La Conselleria de Cultura i Educació determinarà les places disponibles en cada especialitat, atenent a la capacitat dels centres i a les necessitats dels diferents sectors professionals.

3. En els conservatoris superiors de Dansa, el nombre d'alumnes de nacionalitat estrangera, exclosos els nacionals dels Estats membres de la Unió Europea que, a estos efectes, tindran el mateix tractament que correspon als de nacionalitat espanyola, no podrà excedir d'un 15% del total de l'oferta anual de places disponibles en cada especialitat.

4. Quan la demanda de places siga superior a la disponibilitat de llocs d'una de les especialitats, per a l'adjudicació d'estes es consideraran prioritàriament les sol·licituds dels alumnes que superen les proves del centre.

5. Només en el cas que queden places disponibles en els conservatoris superiors de Dansa podran adjudicar-se a altres alumnes que hagen superat la prova en un centre distint.

6. Els conservatoris superiors de Dansa atendran les sol·licituds a què es referixen els apartats anteriors d'este article, d'acord amb les qualificacions obtingudes en les proves d'accés en la corresponent especialitat.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Modalitat d'ensenyança

Les ensenyances a què es referix el present decret tindran caràcter presencial, per la qual cosa es cursaran únicament en la modalitat de matrícula oficial.

Segona. Convenis per a cursar els estudis de tercer cicle

En compliment del que disposa l'article 42.4 de la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, la Conselleria de Cultura i Educació, fomentarà convenis amb les Universitats a fi de facilitar l'organització d'estudis de tercer cicle destinats als titulats superiors en Dansa.

Tercera. Canvi d'especialitat

Els alumnes que desitgen canviar d'especialitat hauran de sotmetre's a la prova d'accés establida per a esta. L'accés a la nova especialitat comportarà la revalidació de les assignatures comunes ja superades.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació legal per a l'aplicació i interpretació del present decret

La Conselleria de Cultura i Educació podrà dictar, en l'àmbit de les seues competències, les normes necessàries per a l'aplicació i desenrotllament d'este decret.

Segona. Entrada en vigor

El present decret entrarà en vigor l'endemà al de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 30 de juliol de 2002

El president de la Generalitat Valenciana,

JOSÉ LUIS OLIVAS MARTÍNEZ

El conseller de Cultura i Educació,

MANUEL TARANCÓN FANDOS

ANNEX I

Classificació de les assignatures en teòriques i pràctiques i relació numèrica màxima professor/alumne, segons el que disposa l'article 31 del Reial Decret 389/1992, de 15 d'abril, pel qual s'establixen els requisits mínims dels centres que impartixen ensenyances artístiques i en l'article 8 del present decret.

ASSIGNATURES TEÒRIQUES: RÀTIO 1/25

- TEORIA I HISTÒRIA DE LA DANSA I DE L'ART.

- EDUCACIÓ ESTÈTICA.

- HISTÒRIA DE LA DANSA.

- FISIOLOGIA.

- FONAMENTS DEL DESENROTLLAMENT.

- INTRODUCCIÓ A LA PSICOLOGIA.

- PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ.

- SOCIOLOGIA I TEORIA DE L'EDUCACIÓ.

- AVALUACIÓ EDUCATIVA.

- ORGANITZACIÓ DE CENTRES.

- DISSENY I ORGANITZACIÓ DEL CURRÍCULUM.

- NOTACIÓ.

- TÈCNIQUES DE POSADA EN ESCENA.

- PRODUCCIÓ I GESTIÓ CULTURAL.

- MOVIMENTS, TENDÈNCIES I ESCOLES.

- ANÀLISI DEL REPERTORI.

- ANÀLISI COREOGRÀFICA.

ASSIGNATURES TEÒRIQUES: RÀTIO 1/15

- ANATOMIA I FISIOLOGIA DEL MOVIMENT.

- LLENGUATGE ESCÈNIC I DRAMATÚRGIA.

ASSIGNATURES TEÒRIQUES: RÀTIO 1/10

- METODOLOGIA I DIDÀCTICA DE LA DANSA.

- ANÀLISI DEL REPERTORI.

- LLENGUATGE I TEORIA DE LA MÚSICA.

- ANÀLISI MUSICAL.

- NOVES TECNOLOGIES.

- MÚSICA I COREOGRAFIA.

- SISTEMES METODOLÒGICS.

ASSIGNATURES TEÒRIQUES: RÀTIO 1/4

- ACOMPANYAMENT MUSICAL EN CLASSES DE DANSA.

ASSIGNATURES PRÀCTIQUES: RÀTIO 1/10

- TÈCNIQUES DE PREPARACIÓ FÍSICA.

- PRÀCTIQUES DE REPERTORI.

- PRÀCTIQUES DE POSADA EN ESCENA.

- TÈCNIQUES DE DANSA.

- NOUS LLENGUATGES.

- INTERPRETACIÓ.

- COREOGRAFIA.

ASSIGNATURES PRÀCTIQUES: RÀTIO 1/4

- PRÀCTIQUES DE PROFESSORAT.

ANNEX III

Descripció dels continguts de les matèries i assignatures regulades en el present decret.

Especialitat: pedagogia de la dansa

Matèria: teoria i història de la dansa, de l'art i principis estètics

Teoria i Història de la Dansa i de l'Art I

– Estudi històric de les diferents formes d'espectacle. Antropologia de la Dansa. Estudi de la història de la Dansa des dels seus orígens fins al segle xv. Aproximacions antropològiques a la Dansa des de l'antiguitat. Estudi integrat de la Dansa com a manifestació artística i cultural en relació amb les altres arts i els moviments estètics i plàstics de l'època.

Fonaments culturals i socials. Anàlisi històrica interdisciplinar de la Dansa i altres arts: música, teatre, pintura, escultura, arquitectura.

Teoria i Història de la Dansa i de l'Art II

– Del segle xv fins als ballets russos de Diaghilev. Estudi de les escoles, estils, autors, i del repertori coreogràfic a través del temps. Estudi integrat de la Dansa com a manifestació artística i cultural en relació amb les altres arts i els moviments estètics i plàstics. L'evolució del llenguatge clàssic i neoclàssic. Els grans intèrprets i coreògrafs. Els ballets de repertori. La influència de les avantguardes.

Educació Estètica

– Educació Estètica com una educació per l'Art i per a l'Art.

– La formació de la capacitat de l'apreciació artística.

– L'educació de comportaments estètics: l'art com a expressió creadora.

– Variables facilitadores per una educació estètica.

– Teoria i fonament de les Arts. Els conceptes d'art i de bellesa.

– Principis estètics per a una classificació de les arts. Estudi d'aproximació a les diferents polítiques de creació artística. Comprensió del concepte de creativitat i la seua evolució al llarg de la història. Teoria de les arts. L'educació estètica i la crítica. Modernitat i postmodernitat.

Història de la Dansa I (per opcions)

Opció clàssic:

– Aprofundir en la història de la Dansa atenent al seu desenrotllament històric, diferents èpoques, principals ballarins i coreògrafs, balls i coreografies claus per a l'evolució de l'art de la Dansa. Des dels inicis fins a finals del XIX.

Opció espanyol:

– Aprofundir en la història de l'escola bolera des del seu començament. El seu origen popular i la relació entre ella i el ballet. Estudi de la història del folklore espanyol segons les regions: zona nord, occidental, central, oriental, Balears, sud i les Illes Canàries.

Opció contemporani:

– Pioners i precursors de la Dansa contemporània. La Dansa moderna als Estats Units. La Dansa creativa i Dansa teatre a Alemanya. El neoclassicisme. Primera meitat del segle xx.

Història de la Dansa II (per opcions)

Opció clàssic:

– Aprofundir en la història de la Dansa atenent al seu desenrotllament històric, diferents èpoques, principals ballarins i coreògrafs, balls i coreografies claus per a l'evolució de l'art de la Dansa. Des de principis del segle xx fins al moment actual.

Opció espanyol:

– Estudi de la història del ball flamenc des dels seus orígens. Primera etapa: els balls de cresol. Segona etapa: els Cafés Cantants. Tercera etapa: el teatre. Història de la Dansa espanyola (Dansa estilitzada) en les sarsueles.

Opció contemporani:

– Des de meitat del segle xx fins al moment actual . Anàlisi de la terminologia de la Dansa des del segle xx i el seu mestissatge amb altres arts.

– La Dansa en el món contemporani: nous llenguatges, noves tecnologies. Claus per a comprendre l'estètica contemporània. Diferents aspectes del desenrotllament històric de la Dansa des de li segle xx: idees dels coreògrafs pioners d'estes noves formes de Dansa, atenent especialment a les formes de concebre el cos, utilització del temps i de l'espai, de l'espai escènic, la pròpia Dansa. Estudi del concepte postmodern del cos: identitat, context i gènere.

MATÈRIA: ANATOMIA I FISIOLOGIA DEL MOVIMENT

Anatomia i Biomecànica I

– Estudi anatòmic biomecànic en els següents aspectes: Articulacions i músculs més importants en el sistema musculoesquelètic. Desenrotllar les capacitats per a reconéixer i analitzar les estructures i les funcions biomecàniques del cos humà.

– Fonaments, conceptes i elements específics del sistema biomecànic. Biomecànica de l'aparell locomotor.

Anatomia i Biomecànica II

– Patologies. Alteracions d'alineació. Detecció i correcció. Conceptes elementals de rehabilitació postural. Lesions més freqüents en la pràctica de la Dansa. Prevenció i tractament primari.

– Anàlisi del funcionament del cos humà ballant, concretament en els diferents moviments relacionats amb els més habituals estils i escoles de Dansa.

Fisiologia

– Estudi fisiològic del cos humà en els següents aspectes:

– Funció muscular. Fisiologia del múscul. Consum energètic. Fatiga muscular. Preparació muscular. Patologies i prevenció. Fisiologia del sistema cardiorespiratori. Consum d'oxigen. Gasto cardíac. Treball aeròbic i anaeròbic. Sistema nerviós. Fisiologia i funcions. Connexió amb l'exterior. Equilibri, sensibilitat i memòria propioceptives. Fonaments de nutrició i dietètica. Anorèxies. Fisiologia de l'esforç.

Fonaments del desenrotllament

– Particularitats del xiquet.Estudi del procés de creixement. Canvis hormonals i la seua incidència sobre el sistema osteoarticular. Possibles alteracions. Característiques osteoarticulars del xiquet, adolescent i adult.

Tècniques de preparació física

– Millora del rendiment físic segons diferents tècniques. Introducció a la preparació física amb aparells. Diferents tècniques de control i relaxació (Alexander, Pilates, Tai-Chi, Feldenkrais ...)

MATÈRIA: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ

Introducció a la Psicologia

– Processos psicològics bàsics. Percepció. Modalitats.

– Anàlisi funcional del sistema perceptiu.

– Percepció i representació.

– Emoció i motivació.

– Activació, reforç, incentiu.

– Respostes corporals i emoció.

– Expressió emocional i adaptació.

– Emoció i cognició.

– Tècniques de relació i autocontrol.

– Teories i models explicatius del desenrotllament.

Psicologia Evolutiva i de l'Educació

– Desenrotllament psicològic i processos educatius.

– Característiques psicològiques i psicosociològiques de l'alumnat.

– Desenrotllament cognitiu, emocional i social.

– Els processos d'aprenentatge: aprenentatge significatiu.

– Organització del coneixement en contextos educatius.

– Autoconcepte, expectatives, patrons atribucionals.

– Interacció professor-alumne, alumne-alumne.

– Clima institucional.

– Clima de l'aula i aprenentatge.

MATÈRIA: PEDAGOGIA

Organització de centres

– Disseny i organització del currículum.

– Organització escolar: l'organització curricular en l'ensenyança obligatòria i postobligatòria i en les ensenyances artístiques.

– El desenrotllament del currículum en els centres docents: projecte educatiu, projecte curricular i programacions. Els currículums integrats (ensenyances obligatòries i ensenyances artístiques).

– Tutoria i orientació educativa: orientació i intervenció educativa. Les adaptacions curriculars.

– Organització i funcionament dels centres: ensenyances obligatòries i ensenyances artístiques. Reglaments, òrgans de govern i de coordinació docent.

Avaluació educativa

– Avaluació dels aprenentatges dels alumnes i avaluació de l'ensenyança. Funcions de l'avaluació.

– Criteris de promoció.

– L'avaluació del currículum i dels centres educatius.

– Tècniques de diagnòstic i avaluació de les matèries pròpies de cada especialitat, grau i cicle.

Sociologia i teoria de l'educació

– La Dansa com a part de la formació cultural del xiquet i de l'adult. Sociologia de l'educació: teoria i institucions contemporànies d'educació.

– Anàlisi sociològica del sistema educatiu, de l'educació obligatòria i de l'educació artística.

– Acció educativa. Processos pedagògics.

– Diferents concepcions de l'educació artística a Europa.

– Naturalesa, finalitats i funcions de les ensenyances artístiques en el sistema educatiu espanyol. La seua relació amb les ensenyances obligatòries.

– Anàlisi sociològica de les organitzacions educatives específicament dels centres d'ensenyances artístiques.

– L'educació i el coneixement educatiu.

– L'educació en l'àmbit no formal.

– L'educand com a subjecte de l'educació.

– La teoria i la pràctica educativa: problemes i propostes.

MATÈRIA: METODOLOGIA I DIDÀCTICA DE LA DANSA

Metodologia i Didàctica de la Dansa I, II, III, IV (per opcions)

– Recursos per a l'ensenyança de les matèries pròpies de cada especialitat, grau i cicle. Materials didàctics i curriculars. Equipaments i instal·lacions. Altres recursos didàctics.

– Estudi i pràctica de diferents mètodes d'ensenyança de Dansa, atenent als coneixements i particularitats de cada especialitat, per grau, cicle i edat.

– Avaluació del procés d'ensenyança/aprenentatge i del rendiment dels alumnes. Criteris de promoció.

– Avaluació de les matèries pròpies de cada especialitat, grau i cicle.

– Tipus i instruments d'avaluació.

– Didàctiques específiques de les ensenyances de la Dansa per opcions (Dansa clàssica, Dansa espanyola, i contemporània): aspectes bàsics de la didàctica de les matèries.

– Principals línies d'innovació i investigació didàctica.

DISSENY i organització del currículum

– El procés d'elaboració, aplicació, seguiment, avaluació i revisió de projectes curriculars i de programacions en les matèries pròpies de cada especialitat, grau i cicle.

– Anàlisi de projectes curriculars i de programacions.

Sistemes metodològics

– Estudi de metodologies de Dansa de diferents escoles.

Pràctiques de professorat I, II (per opcions)

– Realització de classes, impartides per l'alumne, a diferents nivells acadèmics, supervisats per un professor tutor.

MATÈRIA: ANÀLISI DEL REPERTORI

Moviments, tendències i escoles

– Moviments, tendències i escoles: aspectes artístics, culturals i socials. Estudi i revisió de les diferents formes, estils i conceptes coreogràfics en la seua evolució històrica.

– Anàlisi comparativa de les diferents escoles amb especial atenció a les seues característiques tècniques pròpies.

Anàlisi del repertori I

– Metodologia i tècniques d'anàlisi dels diversos llenguatges del Repertori de la Dansa, en directa relació amb la labor pedagògica.

– Anàlisi dels principals aspectes que determinen el procés creatiu dels ballarins i la seua influència en l'escenificació.

– Estudi de l'acció dramàtica i els seus components elementals en el repertori coreogràfic.

– Comprensió i estudi dels conceptes claus per a l'anàlisi d'una obra coreogràfica. Descripció dels components d'una coreografia.

Anàlisi del repertori II (per opcions)

– Aprofundir en l'estudi del repertori més característic de cada opció. Estudi teòric de les obres que han marcat l'evolució de la Dansa al llarg de la història, considerant-se especialment el moment històric que es van crear.

– Semiologia de la representació escènica. Estudi dels elements espectaculars que caracteritzen i definixen una expressió escènica en les seues diferents modalitats en les obres estudiades.

– Anàlisi de la contribució de diferents arts per a la realització de l'obra Dansada.

Pràctiques de repertori per opcions I, II (per opcions)

Opció clàssic:

– Aprendre i practicar el repertori dels grans ballets clàssics, cos de ball, solos i papers principals.

Opció contemporani:

– Interpretació pràctica de fragments de coreografies de diferents èpoques, estils i autors.

– Estudis pràctics (solos, duos, trios, grup...) d'experimentació i producció coreogràfica pròpia relacionat amb el repertori.

Opció espanyol:

– Aprendre i practicar el repertori de la Dansa espanyola.

MATÈRIA: ESCENIFICACIÓ DE LA DANSA

Notació I,II

– Estudi de la notació coreogràfica

Tècniques de posada en escena

– Estudi de la concepció, desenrotllament i evolució de l'espectacle, així com de les diferents metodologies i tècniques de la posada en escena d'un espectacle de Dansa.

– L'espai escènic, la caracterització i indumentària, la il·luminació i el so.

– Factors interpretatius, espacials i temporals que regixen l'escenificació.

– Noves tecnologies escèniques.

– Diferents perspectives d'anàlisi: la semiòtica, l'estètica, etc.

Pràctiques de posada en escena (per opcions)

– Pràctiques en l'escenari de la teoria apresa en l'assignatura. Tècniques de posada en escena.

MATÈRIA: PRODUCCIÓ I GESTIÓ CULTURAL

Producció i gestió cultural I

– L'empresa cultural.

– Organització, gestió i producció d'espectacles culturals i de Dansa.

– Finançament i gestió econòmica.

– Gestió de recursos humans. Contractació.

– Anàlisi de projectes.

– Patrocini. Promoció i màrqueting.

– El règim jurídic de la Dansa.

– Ordenació i gestió cultural en les administracions públiques.

– La cultura en la Unió Europea.

– Equip artístic, tècnic i administratiu.

Producció i gestió cultural II: Gestió de centres

– La gestió i qualitat en els centres educatius, companyies de Dansa i empreses culturals.

– Organització i gestió de centres d'ensenyances de Dansa.

– Cooperació entre centres d'ensenyança i centres de difusió artística.

– Planificació i programació. Equip docent.

MATÈRIA: MÚSICA

Llenguatge i teoria de la música I, II

– Coneixement dels recursos del llenguatge musical i de la seua transcripció gràfica. So, moviment i interpretació.

– Mètodes per a l'ensenyança de la música i el ritme.

– La relació entre música i Dansa.

Anàlisi musical

– Anàlisi del fet musical aplicant un procés de raonament lògic i sistemàtic.

– Estudi de les seues estructures, formes i sistemes.

– Coneixements de les característiques i recursos de la música en les diferents èpoques i estils.

– Característiques específiques de les obres musicals compostes per a ser ballades.

Acompanyament musical en classes de Dansa I, II (per opcions)

Opció clàssic

– Anàlisi musical de les estructures dinàmiques d'una classe de Dansa clàssica en els seus diferents estils.

– Relació entre el pianista acompanyant i el professor de Dansa.

– La motivació ritmicomelòdica en la improvisació pianística per a una classe de Dansa.

Opció espanyol

– Anàlisi musical de les estructures dinàmiques específiques d'una classe de base tècnica en els seus diferents estils. Coneixement i estudi (bibliogràfic, discogràfic etc.) del repertori musical de danses tradicionals i populars espanyoles. Adquisició d'un repertori ampli i representatiu dels diferents gèneres i estils. El valor educatiu i artístic del repertori tradicional com a suport a l'acompanyament per a les classes d'Escola bolera i Folklore.

– Coneixement del repertori de guitarra espanyola i les seues interrelacions amb la guitarra flamenca. Estils i criteris d'interpretació dels principals pals segons les èpoques i situacions geogràfiques. Desenrotllament de la capacitat d'aplicació del coneixement dels distints balls i cants flamencs en la improvisació de l'acompanyament.

– Relació entre el guitarrista, cantaor i el professor de Dansa espanyola.

Opció contemporani

– Anàlisi musical de les estructures dinàmiques específiques de base tècnica de Dansa contemporània en els seus diferents estils. Relació entre el músic acompanyant i el professor de Dansa contemporània.

– Desenrotllament de la capacitat d'aplicació de coneixements dels distints ritmes (lliures – condicionats). Formes i estils en la improvisació musical a partir d'elements musicals (estructures harmonicoformals, melòdiques, rítmiques etc.) o extramusicals (textos, imatges ...).

MATÈRIA: INTERPRETACIÓ I TÈCNIQUES DE DANSA

Tècniques de Dansa I, II, III, IV (per opcions)

– Investigació en l'estudi de les tècniques tradicionals de Dansa: espanyola clàssica i contemporània.

Nous llenguatges I, II

– Estudi d'altres tècniques de Dansa.

– Els nous llenguatges interpretatius.

Interpretació I, II

– Desenrotllament de les capacitats creatives i expressives.

– Fonaments teòrics i artístics de la interpretació de la Dansa.

– Aprenentatge dels mecanismes interns i externs del procés de creació del personatge.

– Improvisació com a tècnica d'interpretació.

MATÈRIA: PROJECTE FI DE CARRERA

– Treball, estudi o investigació proposat per l'alumne amb l'aprovació del centre i davall la direcció d'un professor

– Aplicació per l'alumne dels coneixements i les capacitats adquirides durant la seua carrera.

– Especialització i aprofundiment en una àrea concreta.

ESPECIALITAT: COREOGRAFIA I TÈCNIQUES D'INTERPRETACIÓ DE LA DANSA

MATÈRIA: TEORIA I HISTÒRIA DE LA DANSA, DE L'ART I DELS PRINCIPIS ESTÈTICS.

Teoria i Història de la Dansa i de l'Art I

– Estudi històric de les diferents formes d'espectacle. Antropologia de la Dansa. Estudi de la història de la Dansa des dels seus orígens fins al segle xv. Aproximacions antropològiques a la Dansa des de l'antiguitat. Estudi integrat de la Dansa com a manifestació artística i cultural en relació amb les altres arts i els moviments estètics i plàstics de l'època.

– Fonaments culturals i socials. Anàlisi històrica interdisciplinar de la Dansa i altres arts: música, teatre, pintura, escultura, arquitectura.

Teoria i Història de la Dansa i de l'Art II

– Del segle xv fins als ballets russos de Diaghilev. Estudi de les escoles, estils, autors, i del repertori coreogràfic a través del temps. Estudi integrat de la Dansa com a manifestació artística i cultural en relació amb les altres arts i els moviments estètics i plàstics. L'evolució del llenguatge clàssic i neoclàssic. Els grans intèrprets i coreògrafs. Els ballets de repertori. La influència de les avantguardes.

Principis estètics

– Teoria i fonament de les Arts. Els conceptes d'art i de bellesa.

– Principis estètics per a una classificació de les arts. Estudi d'aproximació a les diferents polítiques de creació artística. Comprensió del concepte de creativitat i la seua evolució al llarg de la història. Teoria de les arts. L'experiència estètica i la crítica. Modernitat i postmodernitat.

Història de la Dansa I (per opcions)

Opció clàssic:

– Aprofundir en la història de la Dansa atenent al seu desenrotllament històric, diferents èpoques, principals ballarins i coreògrafs, balls i coreografies claus per a l'evolució de l'art de la Dansa. Des dels inicis fins a finals del xix.

Opció espanyol:

– Aprofundir en la història de l'escola bolera des del seu començament. El seu origen popular i la relació entre ella i el ballet. Estudi de la història del folklore espanyol segons les regions: zona nord, occidental, central, oriental, Balears, sud i les Illes Canàries.

Opció contemporani:

– Pioners i precursors de la Dansa contemporània. La Dansa moderna als Estats Units. La Dansa creativa i Dansa teatre a Alemanya. El neoclassicisme. Primera meitat del segle xx.

Història de la Dansa II (per opcions)

Opció clàssic:

– Mateix contingut que la Història de la Dansa I. Des de principis del segle xx fins al moment actual.

Opció espanyol:

– Estudi de la història del ball flamenc des dels seus orígens. Primera etapa: els balls de cresol. Segona etapa: els Cafés Cantants. Tercera etapa: el Teatre. Història de la Dansa espanyola (Dansa estilitzada) en les sarsueles.

Opció contemporani:

– Des de meitat del segle xx fins al moment actual. Anàlisi de la terminologia de la Dansa des del segle xx i el seu mestissatge amb altres arts.

– La Dansa en el món contemporani: nous llenguatges, noves tecnologies. Claus per a comprendre l'estètica contemporània. Diferents aspectes del desenrotllament històric de la Dansa des del segle xx: idees dels coreògrafs pioners d'estes noves formes de Dansa, atenent especialment a les formes de concebre el cos, utilització del temps i de l'espai, de l'espai escènic, la pròpia Dansa. Estudi del concepte postmodern del cos: identitat, context i gènere.

MATÈRIA: ANATOMIA I FISIOLOGIA DEL MOVIMENT

Anatomia i Biomecànica I

– Estudi anatòmic biomecànic en els següents aspectes: Articulacions i músculs més importants en el sistema musculoesquelètic. Desenrotllar les capacitats per a reconéixer i analitzar les estructures i les funcions biomecàniques del cos humà.

– Fonaments, conceptes i elements específics del sistema biomecànic. Biomecànica de l'aparell locomotor.

Anatomia i Biomecànica II

– Patologies. Alteracions d'alineació. Detecció i correcció. Conceptes elementals de rehabilitació postural. Lesions més freqüents en la pràctica de la Dansa. Prevenció i tractament primari.

– Anàlisi del funcionament del cos humà ballant, concretament en els diferents moviments relacionats amb els més habituals estils i escoles de Dansa.

Fisiologia

– Estudi fisiològic del cos humà en els següents aspectes:

Funció muscular. Fisiologia del múscul. Consum energètic. Fatiga muscular. Preparació muscular. Patologies i prevenció. Fisiologia del sistema cardiorespiratori. Consum d'oxigen. Gasto cardíac. Treball aeròbic i anaeròbic. Sistema nerviós. Fisiologia i funcions. Connexió amb l'exterior. Equilibri, sensibilitat i memòria propioceptives. Fonaments de nutrició i dietètica. Anorèxies. Fisiologia de l'esforç

Tècniques de preparació física.

– Millora del rendiment físic segons diferents tècniques. Introducció a la preparació física amb aparells. Diferents tècniques de control i relaxació (Alexander, Pilates, Tai-Chi, Feldenkrais ...)

MATÈRIA: PSICOLOGIA

Introducció a la Psicologia

– Processos psicològics bàsics. Percepció. Modalitats.

– Anàlisi funcional del sistema perceptiu.

– Percepció i representació.

– Emoció i motivació.

– Activació, reforç, incentiu.

– Respostes corporals i emoció.

– Expressió emocional i adaptació.

– Emoció i cognició.

– Tècniques de relació i autocontrol.

– Teories i models explicatius del desenrotllament.

MATÈRIA: ANÀLISI DEL REPERTORI

Moviments, tendències i escoles

– Moviments, tendències i escoles: aspectes artístics, culturals i socials. Estudi i revisió de les diferents formes, estils i conceptes coreogràfics en la seua evolució històrica.

– Anàlisi comparativa de les diferents escoles amb especial atenció a les seues característiques tècniques pròpies.

Anàlisi del repertori I

– Diferents elements que intervenen en una coreografia. Signe i significat.

– Anàlisi dels principals aspectes que determinen el procés creatiu dels ballarins i la seua influència en l'escenificació.

– Estudi de l'acció dramàtica i els seus components elementals en el repertori coreogràfic.

– Metodologia i tècnica de l'anàlisi dels diversos llenguatges del Repertori de la Dansa amb especial atenció als elements que intervenen en la coreografia, en directa relació amb la labor interpretativa.

Anàlisi del repertori II (per opcions)

– Aprofundir en l'estudi del repertori més característic de cada opció. Estudi teòric de les obres que han marcat l'evolució de la Dansa al llarg de la història, considerant-se especialment el moment històric que es van crear.

– Semiologia de la representació escènica. Estudi dels elements espectaculars que caracteritzen i definixen una expressió escènica en les seues diferents modalitats en les obres estudiades.

– Anàlisi de la contribució de diferents arts per a la realització de l'obra Dansada.

Pràctiques de repertori per opcions I, II, III, IV

Opció clàssic:

– Aprendre i practicar el repertori dels grans ballets clàssics, cos de ball, solos i papers principals.

Opció contemporani:

– Interpretació pràctica de fragments de coreografies de diferents èpoques, estils i autors.

– Estudis pràctics (solos, duos, trios, grup...) d'experimentació i producció coreogràfica pròpia relacionat amb el repertori.

Opció espanyol:

– Aprendre i practicar el repertori de la Dansa espanyola.

MATÈRIA: COREOGRAFIA

Anàlisi coreogràfica i, II, III, IV

– La funció del coreògraf. Estudi de la creació de l'espectacle de Dansa des de la seua concepció fins a la seua posada en escena.

Coreografia I, II, III, IV (per opcions)

– Metodologies i tècniques de la coreografia. Factors interpretatius, espacials i temporals que regixen l'escenificació. Diferents perspectives per a la creació: la semiòtica, l'estètica...

Notació I,II

– La notació coreogràfica

Tècniques de posada en escena I, II

– Estudi de la concepció, desenrotllament i evolució de l'espectacle, així com de les diferents metodologies i tècniques de la posada en escena d'un espectacle de Dansa. L'espai escènic, la caracterització i indumentària, la il·luminació i el so.

– Factors interpretatius, espacials i temporals que regixen l'escenificació.

– Estudi de les teories i lleis de la percepció aplicades a la Dansa.

Noves tecnologies I, II

– Noves tecnologies aplicades a la composició i creació coreogràfica.

MATÈRIA: LLENGUATGE ESCÈNIC I DRAMATÚRGIA

Llenguatge escènic i dramatúrgia I, II, III

– Introducció a les principals corrents de les idees dramatúrgiques.

– Metodologia i anàlisi dels diferents llenguatges expressius que configuren l'espectacle.

– Anàlisi d'escenes: introducció a un mètode per a l'estudi analític dels principals aspectes que determinen el procés creatiu dels ballarins.

– Factors interpretatius: l'acció, els personatges, la seua funció en la progressió dramàtica. La funció del director de l'espectacle.

– Semiologia de la representació escènica. Bases d'un llenguatge especialitzat en l'acció dramàtica.

MATÈRIA: PRODUCCIÓ I GESTIÓ CULTURAL

Producció i gestió cultural I

– L'empresa cultural.

– Organització, gestió i producció d'espectacles culturals i de Dansa.

– Finançament i gestió econòmica.

– Gestió de recursos humans. Contractació.

– Anàlisi de projectes.

– Patrocini. Promoció i màrqueting.

– El règim jurídic de la Dansa.

– Ordenació i gestió cultural en les administracions públiques.

– La cultura en la Unió Europea.

– Equip artístic, tècnic i administratiu.

Producció i gestió cultural II: Gestió i producció

– La gestió i qualitat en els centres educatius, companyies de Dansa i empreses culturals.

– Organització i gestió de companyies de Dansa, tant públiques com privades

– Cooperació entre companyies i centres de difusió artística

MATÈRIA: MÚSICA

Llenguatge i teoria de la música I, II

– Coneixement dels recursos del llenguatge musical i de la seua transcripció gràfica. So, moviment i interpretació.

– Mètodes per a l'ensenyança de la música i el ritme.

– La relació entre música i Dansa.

Anàlisi musical

– Anàlisi del fet musical aplicant un procés de raonament lògic i sistemàtic.

– Estudi de les seues estructures, formes i sistemes.

– Coneixements de les característiques i recursos de la música en les diferents èpoques i estils.

– Característiques específiques de les obres musicals compostes per a ser ballades.

Música i coreografia I, II

– Característiques específiques de les obres musicals compostes per a ser ballades, la seua utilització pel coreògraf/a.

– Relació entre el coreògraf i el compositor de l'obra musical feta a propòsit de la peça coreogràfica.

– El fet musical com a mecanisme psicològic dels processos perceptius aplicats a una audició musical i la seua relació amb la coreografia.

– Estudi dels distints paràmetres del llenguatge parlat i poètic (forma, entonació, mètrica...) i la seua aplicació en la composició musical.

– Anàlisi de textos poètics i dramàtics i estudi comparatiu de la seua utilització en composicions musicals de diferents autors.

MATÈRIA: INTERPRETACIÓ, COREOGRAFIA I TÈCNIQUES DE DANSA

Tècniques de Dansa I, II, III, IV

– Investigació en l'estudi de les tècniques tradicionals i en els nous llenguatges del moviment.

– Estudi del moviment.

– Estudi bàsic del cos del ballarí com a instrument de creació artística.

– Anàlisi i transcripció.

Nous llenguatges I, II, III, IV

– Estudi d'altres tècniques de Dansa.

– Els nous llenguatges interpretatius.

– Estudi d'altres tècniques i llenguatges corporals: teatre, mim, pantomima, acrobàcia, etc.

Interpretació I, II

– Desenrotllament de les capacitats creatives i expressives.

– Fonaments teòrics i artístics de la interpretació de la Dansa.

– Aprenentatge dels mecanismes interns i externs del procés de creació del personatge.

– Improvisació com a tècnica d'interpretació.

– La interpretació de la coreografia: significat i qualitats estètiques.

MATÈRIA: PROJECTE FI DE CARRERA

– Treball, estudi o investigació proposat per l'alumne amb l'aprovació del centre i davall la direcció d'un professor.

– Aplicació per l'alumne dels coneixements i les capacitats adquirides durant la seua carrera.

– Especialització i aprofundiment en una àrea concreta.

Mapa web