Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 12 desembre de 1994, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, sobre gestió i registre comptable de les operacions d'administració i execució del pressupost de la Generalitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 2418 de 31.12.1994
Referència Base de Dades:  2883/1994
 



ORDRE de 12 desembre de 1994, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, sobre gestió i registre comptable de les operacions d'administració i execució del pressupost de la Generalitat Valenciana.

L'Ordre de 15 d'octubre de 1985, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, expressà la voluntat d'aplicar en la Generalitat Valenciana el PGCP. Aquesta aplicació comportava substituir el sistema de comptabilitat administrativa-pressupostària pel de comptabilitat econòmico-pressupostària, patrimonial i analítica, passant així mateix, del mètode de partida simple al de partida doble. Si a això sumem el canvi de sistema de comptabilitat centralitzada, per un sistema descentralitzat, resulta evident que la seua posada en marxa comportà un gran esforç.

Tot això significà una revisió profunda de les normes comptables i la seua aplicació real que necessitaren determinades modificacions en els mètodes operatius dissenyats; aconsellà dictar, amb caràcter provisional, les instruccions necessàries per a la posada en funcionament del sistema esmentat, mitjançant l'Ordre de 30 de desembre de 1986, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, per la qual es dictaren normes provisionals per a la implantació del Pla General de Comptabilitat Pública en la Generalitat Valenciana.

Una vegada transcorregut el període d'adaptació definitiva del sistema d'informació comptable de la Generalitat Valenciana, cal dictar les corresponents normes de gestió comptable que substituïsquen les provisionals que regeixen des de l'exercici 1987.

Aquesta ordre constitueix l'inici d'un procés, encaminat a aconseguir una regulació integral de la comptabilitat de la Generalitat en el qual, a títol purament enunciatiu, es podrien distingir els aspectes següents, el desenvolupament dels quals es pretén efectuar de forma successiva:

- Desenvolupament del subsistema de projectes de despeses (inversió i línies de subvenció, etc...)

- Desenvolupament del procediment de pagaments que han de justificar-se.

- Desenvolupament del mòdul de bestretes de caixa fixa.

- Comptabilització automàtica de la nòmina de personal, al servei de l'administració de la Generalitat.

- Regulació de despeses amb finançament afectat.

- Desenvolupament de les normes comptables dels ingressos gestionats pels serveis territorials de la Conselleria d'Economia i Hisenda.

- Actualització de l'estructura pressupostària.

- Adaptació del vigent PGCP de la Generalitat Valenciana al Pla Comptable marc per a totes les administracions públiques, aprovat per Ordre del Ministeri d'Economia i Hisenda de 6 de maig de 1994.

Per tot això, i a proposta de la Intervenció General de la Generalitat Valenciana i en compliment del que preveu l'article 68 del text refós de la vigent Llei de la Hisenda Pública,

ORDENE

TíTOL I

El sistema de comptabilitat de l'administració

de la Generalitat Valenciana

CAPíTOL I

Principis generals del sistema

Regla 1. Subjecció al règim de comptabilitat pública

La Generalitat Valenciana queda subjecta al règim de comptabilitat pública en els termes previstos en el text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, aprovat per Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991 del Consell de la Generalitat Valenciana.

El control econòmic i pressupostari de l'activitat financera de la Generalitat Valenciana correspon a la Sindicatura de Comptes, sense perjudici del que estableix la legislació de l'Estat.

Regla 2. Obligació de rendir comptes

La subjecció al règim de comptabilitat pública comporta l'obligació de rendir comptes de les operacions respectives, siga quina siga la seua naturalesa, a la Sindicatura de Comptes, sense perjudici de les facultats atribuïdes al Tribunal de Comptes.

Regla 3. Període comptable

L'exercici comptable coincidirà amb l'exercici pressupostari.

Regla 4. Mètode de comptabilitat

La comptabilitat de la Generalitat Valenciana es durà d'acord amb les normes contingudes en aquesta ordre i aquelles que es dicten en el seu desplegament, i s'haurà d'ajustar al Pla General de Comptabilitat Pública en els termes i els terminis previstos en aquest i altres disposicions que resulten aplicables.

Tots els actes o operacions de caràcter administratiu, civil o mercantil, amb repercussió financera, patrimonial o econòmica en general, tindran la seua expressió comptable, i es procedirà a la realització d'anotacions comptables mitjançant el mètode de partida doble en tot cas i d'acord amb el Pla General de Comptabilitat Pública, i mitjançant el mètode de partida simple per a la formació dels llibres i registres relatius al subsistema de control i desenvolupament de la gestió pressupostària, en la forma prevista i d'acord amb les normes contingudes en aquesta ordre.

Regla 5. Procediments de comptabilitat

La formació dels llibres, registres i comptes es podrà realitzar a través de mitjans informàtics que garantisquen la concordança i l'exactitud de les operacions anotades amb els documents justificatius d'aquestes.

Regla 6. Autorització d'actes i nota d'intervenció

Tot document comptable, perquè produïsca la corresponent anotació, haurà d'estar acreditat com cal per l'òrgan o l'autoritat competent, segons la normativa vigent.

Igualment, en tot document que haja produït anotació en comptabilitat, haurà de figurar una diligència de nota d'intervenció, acreditativa com a mínim de la data i del número d'assentament amb què aquest document haja estat assentat en el corresponent llibre que haurà de ser certificada pel responsable de la comptabilitat.

Regla 7. àrees o agrupacions comptables del sistema

Entenem per agrupació comptable el conjunt d'operacions o fets comptables que són objecte de registre de forma diferenciada per raó d'alguna característica comuna a aquests, constituint així una àrea o divisió del sistema d'informació.

En el sistema d'informació comptable de la Generalitat Valenciana es distingiran les grans àrees o agrupacions de comptabilitat següents:

- Pressupost corrent.

- Agrupació de romanents.

- Agrupació d'exercicis tancats (resultes).

- Agrupació d'exercicis futurs.

- Operacions no pressupostàries de Tresoreria.

CAPíTOL II

Normes generals de codificació

Regla 8. Estructura pressupostària

L'estructura dels estats d'ingressos i despeses del pressupost de la Generalitat Valenciana, sense perjudici de les seues peculiaritats, s'ajustarà, d'acord amb l'article 23 del text refós de la Llei d'Hisenda de la Generalitat Valenciana, a la normativa que amb caràcter general s'aplique al sector públic estatal.

A aquest efecte, pel que fa a les classificacions econòmiques, se seguiran els codis i les denominacions establerts pel Ministeri d'Economia i Hisenda, que resulta obligatori i, per tant, comuns en totes dues administracions, a nivell de capítol i d'article.

S'aplicarà el mateix criteri pel que fa a la classificació funcional a nivell de grup de funció i funció.

Regla 9. Estructura dels comptes de fons extrapressupostaris (FE)

Denominen comptes de fons extrapressupostaris, aquells comptes destinats a recollir les operacions d'aquest caràcter.

En general la seua estructura respondrà al format següent:

9999 - Any o exercici corresponent

E - Caracterització com a concepte extrapressupostari

99 - Tipus de compte

99 - Secció orgànica

99 - Servei en l'àmbit del qual es realitzen les operacions

99 - Centre gestor de l'operació de què es tracte

9999 - Subdivisió a realitzar segons les necessitats i el criteri del centre gestor, tenint present que aquests codis es corresponen amb una determinada unitat administrativa, normalment seran sempre 0000

999999 - Concepte extrapressupostari de què es tracte

X - Lletra de control proporcionada pel sistema

Regla 10. Estructura dels comptes financers (FI)

Entenem per comptes financers, aquells comptes de tresoreria cridats a ser comptes reflexos dels que el subjecte comptable manté amb entitats financeres, o bé comptes destinats a recollir valors en dipòsit, i determinades operacions de formalització de la Tresoreria General.

En general la seua estructura respondrà al format següent:

9999 - Any

F - Caracterització com a compte financer

99 - Tipus de compte

99.99.99.999999 - Subdivisió a realitzar segons les necessitats i el criteri del gestor

X - Lletra de control proporcionada pel sistema



Regla 11. L'expedient comptable

Entenem per nombre d'expedient comptable el codi que permet relacionar les actuacions d'execució pressupostària mitjançant la vinculació dels documents de gestió, entre sí i amb les aplicacions pressupostàries.

Les operacions principals d'execució i administració del pressupost del subjecte comptable, reben en la fase inicial un codi assignat seqüencialment pel sistema d'informació comptable de la Generalitat Valenciana. Amb aquest codi i mitjançant successius desplegaments d'aquest, són referides les posteriors operacions d'execució pressupostària, de forma jeràrquica i subordinades a l'operació inicial.

Això permet, junt amb la relació de les operacions de gestió, disposar de saldos per fases d'un determinat expedient i referir els actes de gestió successius al codi d'expedient no sols a les aplicacions pressupostàries i als codis de tercers interessats.

D'aquesta manera el sistema permet també:

- Referir els documents de gestió i els seus inversos al codi d'expedient, sent les dades d'aplicació pressupostària i del tercer interessat dades d'eixida, dades ofertes pel sistema.

- Fer ús dels documents de gestió denominats documents complementaris; els imports acumulats i els saldos de fase podran ser modificats dins de cada expedient.

- En definitiva, relacionar d'una forma jeràrquica els documents de gestió.

El codi d'expedient es construeix sobre els elements següents:

- Tipus d'expedient

Tipus 0. Expedient de modificacions pressupostàries.

El sistema assigna un codi seqüencial a cada operació de modificació pressupostària en el moment de registrar-se en comptabilitat.

El document o documents suport han d'estar recollits en el corresponent expedient administratiu tramitat amb ocasió de cada operació de modificació del pressupost.

Tipus 1. Expedient del pressupost de despeses

El sistema assigna un codi seqüencial a cada document RA o A amb què s'inicia el registre comptable de les operacions d'execució del pressupost de despeses.

Sobre aquest codi i com a desplegament d'ell, s'associen i vinculen entre sí els successius documents comptables.

Tipus 2. Expedient del pressupost d'ingressos

Igual que ocorre en el cas anterior, el sistema assigna un codi seqüencial al primer document de registre de les operacions de gestió del pressupost d'ingressos, document DD.

Regla 12. Projectes i subprojectes d'inversió

El codi de projectes d'inversió serà seqüencial i disposarà de cinc posicions.

Seqüencialment també, el codi de subprojectes disposa de tres dígits per a procedir a la numeració d'aquests dins de cada projecte.

Regla 13. Codi de tercer

El codi de cada tercer interessat, endossatari o embargant relacionat amb el subjecte comptable es formarà d'acord amb les normes següents:

- Un primer dígit destinat a caracteritzar el tercer, que distingirà com a mínim entre persones físiques, persones jurídiques, habilitats i tercers empleats en operacions virtuals o en formalització.

- El codi de tercer pròpiament dit, codi de caràcter alfanumèric de nou posicions, que s'ha d'emprar en la forma que dispose la Intervenció General de la Generalitat Valenciana.

- Dos dígits addicionals per recollir per a un mateix tercer la possibilitat de realitzar pagaments a través de diferents entitats financeres.

TíTOL II

Documents de comptabilitat

CAPíTOL I

Documents comptables. Pressupost corrent

Secció 1

Normes generals

Regla 14. Suport d'operacions

Qualsevol anotació comptable ha d'estar suportada en el document corresponent, independentment dels justificants que en cada cas siguen exigits.

Regla 15. Tipus de documents suport

Els documents del sistema d'informació comptable poden ser:

- Proposta de documents comptables

- Documents comptables

El contingut de tots dos documents serà idèntic en tot cas. El document en fase de proposta és registrat per cada centre gestor, reflectint així els seus actes amb repercussió econòmica.

Regla 16. Registre de documents

La realització d'un document proposta no produeix cap anotació comptable, sols és recollit pel sistema com informació auxiliar i desapareixerà com a tal una vegada registrat en comptabilitat.

Es competència exclusiva de la Intervenció General la realització d'operacions de registre comptable.

Correspon a cada centre gestor l'enregistrament de les propostes de comptabilització dels fets o actes de gestió econòmica susceptibles de ser recollits pel sistema d'informació econòmica i comptable de la Generalitat Valenciana.

La comptabilització, si escau, de cadascun dels documents proposta origina un registre comptable i la desaparició de la mateixa proposta entre les pendents de comptabilització.

Les unitats administratives dependents de la Intervenció General, podran realitzar aquelles operacions i documents de comptabilitat, directament i sense necessitat de document proposta quan aquest hagués estat omés pel centre corresponent o quan les operacions siguen pròpies dels serveis centrals de comptabilitat.

Secció 2

Documents de comptabilitat del pressupost de despeses

Regla 17. Concepte

Són documents de comptabilitat del pressupost de despeses aquells que serveixen de suport a les anotacions comptables que tenen lloc com a conseqüència de fets econòmico-comptables motivats per canvis de situació de crèdits i per operacions de modificació i execució del pressupost de despeses.

Regla 18. Classe de documents

CI o de consignacions inicials

MC o de modificació de crèdits

RC i RA o de retenció de crèdits

A o d'autorització de despeses

D o de compromís de crèdits

O o de reconeixement d'obligacions

K o de proposta de pagament

P o d'ordre de pagament

T o de realització material de pagament

Documents mixtos

Documents inversos

Documents amb annex

Documents (J) «a justificar»

Regla 19. Contingut dels documents

Els documents esmentats, contindran com a mínim les dades següents:

- Descripció completa de l'operació.

- Agrupació comptable.

- Període comptable.

- Aplicació pressupostària.

- Import de l'operació.

- Codi d'expedient.

En el cas que es realitzen operacions a càrrec de més d'una aplicació pressupostària, en el document corresponent s'han de fer constar, per a cadascuna d'aquestes, les dades identificatives i l'import que hi corresponga.

Els documents que incloguen la fase D i qualsevol altra de les subsegüents en el procediment de despesa, contindran les dades relatives a l'interessat o perceptor, la denominació i el codi identificatiu.

Els documents que incloguen les fases d'ordenació de pagament i la seua realització, han d'afegir a les dades anteriors:

- Forma de pagament, que n'indique la modalitat, és a dir, si s'efectua en metàl.lic, xec, transferència bancària, etc.

Si es tracta de pagaments per mitjà d'una entitat bancària; a més s'hi haurà d'incloure la seua identificació i el compte bancari pel qual l'interessat, endossatari o embargant rebrà l'import.

En el cas que l'import del pagament haja estat endossat o embargat haurà de recollir les dades relatives a l'endossatari o embargant, amb expressió del codi identificatiu i la seua descripció.

- Descomptes a què estiga sotmesa l'operació, indicant per a cadascun d'ells, el concepte, l'import i el compte de fons extrapressupostaris on queden dipositats.

- Codi del compte financer a càrrec del qual ha de realitzar-se el pagament.

Regla 20. Documents inversos

Amb caràcter general, quan una operació comptabilitzada mitjançant un document pressupostari, haja de cancel.lar-se per qualsevol motiu, l'anul.lació es durà a terme mitjançant un document invers. Aquest document serà idèntic al que donà lloc a l'operació anul.lada, llevat de la descripció de l'operació i la seua caracterització com a document invers associada al tipus d'operació i que adjuntarà la denominació del document.

Regla 21. Documents CI o de consignacions inicials

Són documents CI o de consignacions inicials aquells que tenen com a finalitat recollir per a cadascuna de les aplicacions del pressupost corrent de despeses, els crèdits inicials que figuren en la Llei de Pressupostos de la Generalitat Valenciana per a cada exercici pressupostari i comptable.

La justificació dels documents CI està constituïda pels pressupostos aprovats per les Corts Valencianes.

Els documents CI sols afectaran les agrupacions comptables de corrent i d'exercicis futurs.

Regla 22. Pròrroga del pressupost

En el cas que s'haja de prorrogar el pressupost, es comptabilitzarà l'assentament d'obertura mitjançant els documents CI indicats, pels imports dels crèdits inicials del pressupost prorrogat.

Posteriorment, després de ser aprovat el pressupost definitiu, mitjançant documents CI complementaris es registraran els nous crèdits inicials.

Regla 23. Documents MC o de modificació de crèdits

Són documents de modificació de crèdits els que afecten els crèdits pressupostaris mitjançant la introducció de modificacions que augmenten o disminueixen aquests crèdits.

Tots els documents positius augmenten les consignacions definitives i qualsevol tipus de document invers, les disminueix.

Mitjançant aquest document es registraran les operacions següents, a través dels diferents tipus d'aquest:

Crèdits extraordinaris:MC.E

Suplementació de crèdit:MC.S

Ampliació de crèdits:MC.A

Transferències de crèdit positives:MC.T

Incorporació de romanents de crèdit:MC.R

Crèdits generats per ingressos:MC.G

Baixes per anul.lació:MC/B

Igualment, mitjançant aquests documents suport poden operar-se modificacions pressupostàries merament qualitatives.

Regla 24. Documents MC/

L'anul.lació de les operacions indicades es durà a terme mitjançant els corresponents documents inversos.

Anul.lació de crèdits extraordinaris:MC/E

Anul.lació de suplements de crèdit:MC/S

Anul.lació d'ampliació de crèdits:MC/A

Anul.lació de transferències de crèdits:MC/T

Anul.lació d'incorporació de romanents de crèdit:MC/R

Anul.lació de crèdits generats per ingressos:MC/G

Anul.lació de baixes per anul.lació:MC.B

Transferències de crèdits negatives:MC/X

Regla 25. Documents RC i RA, o de retenció de crèdits

Són documents de retenció de crèdits aquells que tenen com a finalitat afectar l'estat de situació dels crèdits pressupostaris.

Els documents de retenció de crèdits sols afectaran les agrupacions comptables de corrent i d'exercicis futurs. Poden ser de dues classes, documents RC o de retenció de no disponibilitat i documents RA o de retencions per a posteriors autoritzacions de despeses.

a) Documents del tipus RC.

Són documents suport de retencions de crèdits realitzats amb la finalitat d'evitar la posterior assignació d'aquests a qualsevol tipus d'expedient de despesa. Poden ser de dos tipus:

- Retenció de crèdits per a transferències.

- Retenció de crèdits per a no disponibilitat.

b) Documents del tipus RA

Són documents suport de retencions de crèdits realitzats amb la finalitat d'assignar-los posteriorment a qualsevol tipus d'expedients de despesa. poden ser de dos tipus:

- Retenció de crèdits per a la posterior autorització.

- Retenció de crèdits per a la posterior assignació a expedients de despesa l'execució dels quals és registrada pel subsistema de projectes d'inversió-línies de subvenció.

Regla 26. Documents A o d'autoritzacions de despeses

Són documents A aquells que s'expedeixen per a comptabilitzar les autoritzacions de despeses.

L'autorització és l'operació comptable que reflecteix l'acte en virtut del qual s'acorda la realització d'una despesa determinada per una quantia certa o aproximada, i que destina a aquesta finalitat la totalitat o part d'un crèdit pressupostari disponible.

L'autorització constitueix l'inici del procediment d'execució de la despesa. Origina, per tant, l'obertura d'un nou expedient de despesa, que rep un nombre seqüencial assignat pel sistema, si bé encara no implica relacions amb tercers aliens a l'entitat.

L'anul.lació total o parcial de les operacions indicades es duu a terme mitjançant els documents inversos A/.

Igualment, en el cas en què es comprometa una despesa per import inferior al que es realitzà l'autorització, la diferència es reposarà a la situació de disponible mitjançant document A/ per l'import de la diferència.

Regla 27. Document D o de compromís de crèdits

S'expediran els documents D per a realitzar les operacions de compromisos de despeses amb tercers, que vinculen el subjecte comptable a realitzar una despesa concreta, determinada tant en la quantia com en les condicions d'execució.

El compromís de despeses o disposició és l'operació comptable que reflecteix l'acte en virtut del qual s'acorda o concerta, després del compliment dels tràmits corresponents, la realització de despeses, prèviament autoritzades, per un import exactament determinat.

El sistema assigna un codi a cada document D dins del codi d'expedient assignat en la fase anterior.

L'anul.lació total o parcial d'aquestes operacions es durà a terme mitjançant el document de caràcter invers D/.

Regla 28. Document O, o de reconeixement d'obligacions

El document O és aquell que s'expedeix per a comptabilitzar el reconeixement d'obligacions a càrrec del subjecte comptable.

El reconeixement d'obligacions és l'acte mitjançant el qual es declara l'existència d'un crèdit exigible contra l'entitat, derivada d'una despesa prèviament autoritzada i compromesa.

Amb caràcter general, prèviament al reconeixement d'obligacions s'ha d'acreditar documentalment davant l'òrgan competent la realització de la contraprestació o el dret del creditor, d'acord amb els acords que al seu moment autoritzaren i comprometeren la despesa.

El sistema assigna un codi a cada document O dins del codi d'expedient conformat en les fases anteriors.

L'anul.lació total o parcial d'aquestes operacions es durà a terme mitjançant el document de caràcter invers O/.

Regla 29. Document K o de proposta de pagament

Són documents de proposta de pagament aquells mitjançant els quals se suporta l'operació consistent a proposar al conseller d'Economia i Hisenda el pagament d'obligacions prèviament reconegudes.

El sistema assigna un codi a cada document K dins del codi d'expedient conformat en les fases anteriors.

L'anul.lació total o parcial d'aquestes operacions es durà a terme mitjançant el document de caràcter invers K/.

Regla 30. Document P o d'ordenació de pagaments

Són documents d'ordenació de pagament aquells mitjançant els quals se suporta l'operació consistent en l'ordenació formal del pagament per part del conseller d'Economia i Hisenda.

L'anul.lació total o parcial d'aquestes operacions d'ordenació de pagaments es durà a terme mitjançant el document de caràcter invers /P.

Regla 31. Document T o de realització material de pagament

Són documents suport de les operacions de pagament material, aquells mitjançant els quals se suporta l'operació consistent en el compliment d'una obligació pecuniària prèviament assumida, que podrà manifestar-se segons que comporten o no una eixida material de fons, en pagaments en efectiu i pagaments en formalització, respectivament.

Es consideren pagaments en formalització aquells en què, per la concurrència de crèdits i dèbits del tercer o endossatari, es produeix una compensació entre aquests, i no es produeix eixida material de fons per la quantitat concurrent.

L'anul.lació total o parcial d'aquestes operacions de pagaments es durà a terme mitjançant el document de caràcter invers T/, que igualment suportarà els reintegraments de pagaments del corrent.

En el cas que el reintegrament comporte la reposició de crèdit en l'aplicació de què es tracte, això comportarà l'anul.lació mitjançant documents inversos de les fases d'execució corresponents.

Regla 32. Documents mixtos

Un mateix acte administratiu pot comprendre més d'una de les fases d'execució del pressupost de despeses. L'acte administratiu que acumule dos o més fases produirà els mateixos efectes que si aquestes fases s'acordaren en actes administratius separats.

Són documents mixtos aquells que suporten operacions que combinen més d'una fase d'execució del pressupost de despeses.

Els documents mixtos possibles són els següents:

Documents AD. Autorització i compromís de despeses sobre crèdits disponibles. El sistema assigna el corresponent nombre d'expedient.

Documents OK. Reconeixement de l'obligació i proposta de pagament sobre crèdits prèviament compromesos. El sistema assigna un codi a cada fase O i K, com si es tractés de documents independents, dins del codi d'expedient conformat en les fases anteriors.

Document ADO. Autorització, compromís i reconeixement d'obligacions sobre crèdits disponibles, quan el centre gestor acredite que no procedeix proposar el pagament. El sistema assigna un codi a cada fase A, D i O, com si es tractés de documents simples, no mixtos.

Document ADOK. Autorització, compromís, reconeixement de l'obligació i proposta de pagament. El sistema assigna un codi a cada fase A, D, O i K, com si es tractés de documents simples, no mixtos.

L'anul.lació de les operacions mixtes es tramitarà mitjançant els corresponents documents de caràcter invers.

Document RA/.. . El document RA/.. és un document mixt, que realitza de forma simultània les operacions corresponents a alguna de les següents associacions de documents simples, com si d'aquests es tractés. RA/A; RA/AD: RA/ADO i RA/ADOK.

Regla 33. Documents amb annex

Són documents amb annex, aquells documents que permeten realitzar les operacions que els són pròpies, però per a una diversitat d'aplicacions, o bé per a diversos tercers interessats.

Igualment, el document annex permet realitzar en un sol acte, documents diversos per a una aplicació o per a un mateix tercer.

Els documents MC annexats permeten realitzar mitjançant un sol document transferències positives i negatives de crèdit.

Regla 34. Documents «a justificar»

Són documents a justificar aquells basant-se en els quals es proposa al conseller d'Economia i Hisenda l'expedició d'ordre de pagament «a justificar».

Aquests dos documents, per tant, són els següents: K.J, OK.J i ADOK.J. L'expedició de qualsevol d'aquests produeix els registres previstos en el mòdul de control de pagaments a justificar.

Secció 3

Documents de comptabilitat del pressupost d'ingressos

Regla 35. Concepte

Són documents de comptabilitat del pressupost d'ingressos aquells que serveixen de suport a les anotacions comptables que tenen lloc com a conseqüència de fets econòmico-comptables motivats per operacions de modificació i d'execució del pressupost d'ingressos.

Al pressupost corrent s'imputaran totes aquelles operacions relatives a la gestió del pressupost corresponent a l'exercici comptable en curs.

A l'agrupació d'exercicis tancats s'imputaran totes aquelles operacions que corresponguen a drets reconeguts en exercicis anteriors a l'exercici en curs i que a l'inici d'aquest es trobaven pendents de cobrament.

A l'agrupació d'exercicis futurs s'imputaran els compromisos d'ingressos que hagen de tenir efectivitat en exercicis posteriors al corrent.

Regla 36. Classes de documents

CI o de consignacions inicials

MC o de modificació de previsions

DD o de drets definits

RL o de reconeixement i liquidació de drets

IK o de proposta d'ingrés

MI o d'ingrés en tresoreria

Documents mixtos

Documents inversos

Regla 37. Contingut dels documents

Els documents esmentats, tots, contindran com a mínim les dades següents:

- Descripció completa de l'operació

- Agrupació comptable

- Període comptable

- Aplicació pressupostària

- Import de l'operació

- Codi d'expedient

En el cas que es realitzen operacions a càrrec de més d'una aplicació pressupostària, en el corresponent document s'ha de fer constar, per a cadascuna d'aquestes, les seues dades identificatives i l'import que hi corresponga.

Aquests documents poden contenir les dades relatives a l'interessat o a la persona que realitza l'ingrés, la denominació i el codi identificatiu, si l'expedient d'ingrés correspon a una sola liquidació.

Els documents MI contindran a més el codi del compte financer on es realitza l'ingrés.

Regla 38. Documents CI o de consignacions inicials

Són documents CI o de consignacions inicials, aquells que tenen com a finalitat recollir per a cadascuna de les aplicacions del pressupost corrent d'ingressos, les previsions inicials d'ingressos que figuren en la Llei de Pressupostos de la Generalitat Valenciana per a cada exercici pressupostari i comptable.

La justificació dels documents CI està constituïda pels pressupostos aprovats per les Corts Valencianes.

Els documents CI sols afectaran les agrupacions comptables de corrents i d'exercicis futurs.

Regla 39. Pròrroga del pressupost

En el cas que el pressupost haja de prorrogar-se, es comptabilitzarà l'assentament d'obertura mitjançant els documents CI indicats, pels imports de les previsions inicials del pressupost prorrogat.

Posteriorment, després de ser aprovat el pressupost definitiu, mitjançant documents CI complementaris seran registrades les noves previsions inicials.

Regla 40. Documents MC

Com en tot cas, s'ha de complir el principi d'equilibri pressupostari; aquestes modificacions de les previsions d'ingressos sempre estaran originades per una modificació del pressupost de despeses.

Les modificacions en augment de les previsions d'ingressos es produiran com a conseqüència de modificacions en alça dels crèdits pressupostaris, sempre que el seu finançament estiga constituït totalment o parcialment per algun o alguns dels recursos següents:

Incorporació de superàvit

Incorporació romanents d'ingressos

Majors compromisos d'ingrés

Majors drets liquidats

Majors drets recaptats

Les modificacions en baixa de les previsions d'ingressos es produiran en els casos en què s'efectuen baixes per anul.lació dels crèdits pressupostaris, sempre que aquestes representen una disminució de l'import total dels crèdits assignats en el pressupost corresponent, i es realitzaran mitjançant un document invers.

Tots els documents positius augmenten les previsions definitives i qualsevol tipus de document invers les disminueix.

Mitjançant aquest document es registren, per tant, les operacions esmentades per mitjà dels tipus diferents d'aquest, que es detallen a continuació:

Incorporació de superàvit:MC.1

Incorporació romanents d'ingressos:MC.2

Majors compromisos d'ingrés:MC.3

Majors drets liquidats:MC.4

Majors drets recaptats:MC.5

Mov. invers de baixes per anul.lació:C.6

Regla 41. Document MC/ o de modificació de previsions

L'anul.lació de les operacions indicades es durà a terme mitjançant els documents inversos corresponents.

Anul.lació d'incorporació de superàvit: MC/.1

Anul.lació d'incorporació de romanents d'ingressos:MC/.2

Anul.lació de majors compromisos d'ingressos:MC/.3

Anul.lació de majors drets liquidats:MC/.4

Anul.lació de majors drets recaptats:MC/.5

Baixes per anul.lació:MC/.6

Regla 42. Document DD o de drets definits

El document DD reflecteix la definició d'un dret amb caràcter previ al reconeixement i liquidació del deute corresponent.

Mitjançant aquest document es registra una expectativa d'ingrés, entés aquest com l'acte pel qual qualssevol ens o persones, públiques o privades, resulten obligades de forma pura o condicionada, mitjançant un acord, protocol, concert o document, a aportar determinats recursos, o bé, si escau, a finançar totalment o parcialment una despesa determinada.

Quan es concerten compromisos d'ingrés que s'hagen d'estendre a diversos exercicis s'imputarà a cadascun d'aquests la part que s'hi preveja realitzar, d'acord amb les estipulacions que figuren en l'acord, el protocol o document pel qual aquest compromís es considere ferm.

Els compromisos d'ingrés imputables a exercicis posteriors seran objecte de comptabilització independent.

Els drets definitius comptabilitzats, que una vegada finalitzat l'exercici no hagen estat ingressats, s'incorporaran a l'agrupació d'exercicis tancats de l'exercici següent, sempre que se'n preveja la realització.

L'anul.lació total o parcial de les operacions indicades es duu a terme mitjançant els documents inversos DD/.

La fase DD, o de drets definits, es configura en tot cas com una fase anterior al reconeixement i la liquidació de drets.

Regla 43. Documents RL o de reconeixement i liquidació de drets

Són documents RL aquells que s'expedeixen per a comptabilitzar el reconeixement i la liquidació de drets.

El reconeixement de drets és l'acte pel qual es realitza l'anotació en comptes dels drets liquidats a favor del subjecte comptable.

En tot cas, el reconeixement de drets s'aplicarà a l'exercici corrent.

Justifica l'expedició d'aquest document, aquells en què es materialitzen les liquidacions practicades, bé siga individualment o mitjançant l'allistament d'aquestes autoritzades com cal.

L'anul.lació total o parcial de les operacions indicades es duu a terme mitjançant els corresponents documents RL/.

Regla 44. Document IK o de proposta d'ingrés

Són documents de proposta d'ingrés aquells mitjançant els quals se suporta l'operació consistent a proposar a la Direcció General del Tresor l'ingrés de drets prèviament reconeguts i liquidats.

L'anul.lació total o parcial d'aquestes operacions es durà a terme mitjançant els corresponents documents de caràcter invers IK/.

Regla 45. Document MI o d'ingrés en tresoreria

Són documents mitjançant els quals es registren les entrades reals o virtuals de fons en la Tresoreria General.

Suporten el cobrament d'ingressos prèviament proposats. Poden ser, segons que comporten o no una entrada material de fons, ingressos en efectiu o ingressos en formalització.

Els ingressos virtuals tindran lloc per la compensació de deutes que el subjecte comptable haja de satisfer a un tercer creditor, donant lloc en tot cas a un ingrés en formalització.

El justificant d'aquests documents, en el cas d'ingressos efectius, serà sempre un document expedit per l'entitat financera on estiguen dipositats. En el cas d'ingressos virtuals o en formalització, servirà de justificant el document corresponent del pressupost de despeses on es facen constar els descomptes corresponents.

Es tracta d'un document exclusiu de la Tresoreria General.

Regla 46. Documents mixtos

Un mateix acte administratiu pot comprendre més d'una de les fases d'execució del pressupost de despeses. L'acte administratiu que acumule dos o més fases produirà els mateixos efectes que si aquestes fases s'acordassen en actes administratius separats.

Són documents mixtos del pressupost d'ingressos aquells que suporten operacions que combinen més d'una fase d'execució del pressupost de despeses.

Els documents mixtos possibles són els següents:

Document DR. Reflecteix la definició de drets, el reconeixement i la liquidació simultània d'aquests.

Document DRK. Reflecteix la definició de drets, el reconeixement i la liquidació i la proposta a la Tresoreria General del seu ingrés.

Document RK. Reflecteix el reconeixement i la liquidació de drets prèviament definits, i la simultània proposta d'ingrés d'aquests en la Tresoreria General de l'entitat.

Document DRKI. Reflecteix la definició de drets, el reconeixement i la liquidació, i la proposta d'ingrés i l'entrada en els comptes financers corresponents, tot això de forma simultània.

Es tracta d'un document exclusiu de la Tresoreria General.

Regla 47. Documents inversos

Amb caràcter general, quan una operació comptabilitzada mitjançant un document pressupostari, s'haja de cancel.lar per qualsevol motiu, l'anul.lació es durà a terme mitjançant un document invers. Aquest document serà idèntic al que donà lloc a l'operació anul.lada, llevat de la descripció de l'operació i del tipus d'operació que s'adjuntarà a la denominació del document.

Igual que els documents de caràcter positiu, aquests documents inversos poder ser també mixtos. Són els següents:

Document DD/

Es el document suport de l'anul.lació per qualsevol causa d'un dret prèviament definit.

Document RL/

Aquest document suporta l'anul.lació d'un acte de reconeixement i liquidació de drets.

Segons les diferents causes d'aquesta operació, pot ser dels tipus següents:

Anul.lació de drets per anul.lació de liquidacions

Anul.lació de drets per insolvències

Anul.lació de drets per altres causes (errors)

Document DR/

Aquest document suporta l'anul.lació simultània de l'acte de reconeixement i liquidació d'un dret i de l'acte de compromís d'aquells drets, com a fase prèvia sempre necessària, realitzats també de forma simultània.

Segons les diferents causes d'aquesta operació, pot ser dels tipus següents:

Anul.lació de drets per anul.lació de liquidacions

Anul.lació de drets per insolvències

Anul.lació de drets per altres causes (errors)

Document RDK/

Aquest document suporta l'anul.lació simultània de la definició de drets, del reconeixement i liquidació i de la proposta d'ingrés d'aquests, realitzada també de forma simultània.

Segons les diferents causes d'aquesta operació, pot ser dels tipus següents:

Anul.lació de drets per anul.lació de liquidacions

Anul.lació de drets per insolvències

Anul.lació de drets per altres causes (errors)

Document RK/

Aquest document suporta l'anul.lació simultània de l'acte de reconeixement i liquidació de drets i de proposta d'ingrés d'aquests realitzats prèviament també de forma simultània.

Segons les diferents causes d'aquesta operació, pot ser dels tipus següents:

Anul.lació de drets per anul.lació de liquidacions

Anul.lació de drets per insolvències

Anul.lació de drets per altres causes (errors)

Document DRKI/

Suporta aquest document l'anul.lació simultània dels drets definits, del reconeixement i liquidació d'aquests, de la seua proposta d'ingrés i del seu ingrés efectiu, tot això realitzat també prèviament amb caràcter simultani.

Es un document d'ús exclusiu per la Tresoreria General.

Document MI/

Aquest document és un document simple que segons la seua caracterització suporta les operacions següents:

a) L'anul.lació d'ingressos per correcció d'errors materials.

b) La devolució d'ingressos indeguts.

Es un document exclusiu de la Tresoreria General.

Secció 4

Documents de comptabilitat d'altres operacions

no pressupostàries de tresoreria

Regla 48. Consideracions generals

Tindran la consideració d'operacions no pressupostàries de tresoreria o operacions extrapressupostàries, aquelles de contingut patrimonial, no derivades directament de l'execució del pressupost o que, independentment d'aquest, ajuden a l'execució i comptabilització.

Tota anotació comptable en el subsistema d'operacions no pressupostàries de tresoreria, tindrà el seu equivalent i simultània anotació en el sistema de control dels comptes financers.







Regla 49. Agrupació d'aquestes operacions

Aquestes operacions es classifiquen en:

a) Creditors no pressupostaris

Tindran la consideració de creditors no pressupostaris, aquells que sorgisquen d'operacions independents o auxiliars a l'execució del pressupost, préstecs o dipòsits rebuts, sempre que com a conseqüència d'aquestes es generen dèbits a càrrec del subjecte comptable.

Igualment, tindran la consideració de creditors no pressupostaris de Tresoreria, els dèbits que s'originen com a conseqüència de la concertació d'operacions de Tresoreria.

La cancel.lació dels dèbits referits es realitzarà, amb caràcter general, mitjançant el pagament als creditors de les quantitats degudes.

Els dèbits, que d'acord amb les prescripcions legals, incórreguen en prescripció, amb la tramitació prèvia de l'expedient corresponent, constituiran un recurs ordinari del pressupost corrent.

Justificarà la realització d'aquesta operació el mateix expedient de prescripció.

b) Ingressos pendents d'aplicació

Són ingressos pendents d'aplicació aquells que en el moment de produir-se no se'ls pot donar aplicació comptable definitiva en els conceptes corresponents, ja siga per no conéixer aquesta aplicació o per qualsevol altra causa, de manera que d'acord amb la normativa vigent siga necessària l'aplicació provisional.

c) Moviments interns de tresoreria

Es denominen moviments interns de tresoreria aquells moviments de fons que es realitzen entre els distints comptes financers del subjecte comptable, o entre aquests i les caixes d'efectiu, si n'hi ha.

Regla 50. Concepte

Són documents de comptabilitat de les operacions no pressupostàries de tresoreria o de fons extrapressupostaris, aquells que serveixen de suport a les operacions d'aquesta naturalesa.

Es denominen en general documents FE, aquests documents destinats a suportar el moviment dels fons extrapressupostaris.

Regla 51. Classes

Aquests documents són de dos tipus principals:

a) Documents proposta

Document FEKI i el seu invers FEKI/

El document FEKI suporta l'operació de proposar a la Tresoreria General la realització d'un ingrés extrapressupostari.

Document FEKP i el seu invers FEKP/

El document FEKP suporta l'operació de proposar a la Tresoreria General la realització d'un pagament extrapressupostari.

b) Documents comptables

Document FEMI i el seu invers FEMI/

El document FEMI s'expedeix amb ocasió de la realització d'ingressos extrapressupostaris.

Document FEMP i el seu invers FEMP/

El document FEMP s'expedeix amb ocasió de la realització de pagaments extrapressupostaris.

Document FEMT

El document FEMT suporta la realització de moviments interns de Tresoreria i entre diferents comptes extrapressupostaris.

Contingut necessari:

Aquests documents contindran com a mínim les dades següents:

- Descripció de l'operació

- Agrupació comptable

- Exercici comptable

- Compte extrapressupostari

- Import de l'operació

Secció 5

Documents de comptabilitat de valors en dipòsit

Regla 52. Documents de moviment de valors

Els documents d'altres operacions no pressupostàries de tresoreria, relatius a moviments de valors, són idèntics als establerts anteriorment per a les operacions no pressupostàries de tresoreria de fons metàl.lics.

La diferència entre unes operacions i altres s'efectua mitjançant el tipus de comptes sobre els quals actuen. Els comptes que recullen fons de valors han d'estar caracteritzats mitjançant un codi exclusiu.

CAPíTOL II

Seguiment de romanents

Regla 53. Determinació dels romanents

Com a conseqüència de la liquidació del pressupost s'hauran de determinar els romanents de crèdit. Els romanents de crèdit estan constituïts per saldos de crèdits definitius no afectats al compliment d'obligacions reconegudes, de manera que estan integrats per:

a) Els saldos de disposicions, és a dir, la diferència entre despeses disposades o compromeses i les obligacions reconegudes.

b) Els saldos d'autoritzacions, és a dir, les diferències entre despeses autoritzades i les compromeses.

c) Els saldos de crèdit, és a dir, la suma dels crèdits disponibles, crèdits no disponibles i crèdits retinguts pendents d'autorització.

La determinació dels romanents incorporables es realitzarà en els corresponents nivells de vinculació jurídica dels crèdits.

Regla 54. Anul.lació de romanents

Els romanents de crèdit, sense més excepcions que les assenyalades en l'article 30 del text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, quedaran anul.lats en tancar l'exercici i en conseqüència no podran incorporar-se al pressupost de l'exercici següent.

Regla 55. Incorporació de romanents

En cap cas podran ser incorporats els crèdits declarats no disponibles i els romanents de crèdit ja incorporats en l'exercici precedent.

Els crèdits que emparen projectes finançats amb ingressos afectats o finalistes s'hi hauran d'incorporar obligatòriament, llevat que es desistisca totalment o parcialment d'iniciar o continuar l'execució de la despesa, sense que els siga aplicable la regla anterior sobre limitació en el nombre d'exercicis.

Els romanents de crèdit incorporats s'ajustaran a allò disposat sobre aquestes modificacions del pressupost i seran objecte de seguiment i registre comptable de forma diferenciada. A aquest efecte la seua incorporació al pressupost corrent i el seguiment de l'execució pressupostària serà recollida en una àrea o agrupació comptable específica.

Regla 56. Documents

Són documents de l'agrupació comptable de romanents de crèdit, amb idèntic significat i contingut que els documents de comptabilitat del pressupost de despeses recollits en les seccions 1 i 2 del capítol 1 del títol II d'aquesta ordre, els següents:

MC.R o d'incorporació de romanents

RC i RA o de retenció de crèdits

A o d'autorització de despeses

D o de compromís de crèdits

O o de reconeixement d'obligacions

K o de proposta de pagament

P o d'ordre de pagament

T o de realització material de pagament

Documents mixtos

Documents inversos

Documents amb annex

CAPíTOL III

Agrupació d'exercicis tancats

Secció 1

Normes generals

Regla 57. Comptabilització diferenciada

La comptabilitat de pressupostos tancats es desenvoluparà independentment de la referida al pressupost corrent, en una àrea comptable diferenciada.

Regla 58. Pressupost refós

La Llei d'Hisenda de la Generalitat Valenciana fa referència al pressupost refós com aquell resultant de la incorporació de resultes d'ingressos i despeses al pressupost corrent. Per aquesta raó la gestió de l'agrupació d'exercicis tancats es realitza mitjançant els mateixos documents de suport de les operacions corresponents, que els emprats en l'administració i la gestió del pressupost corrent, amb les particularitats que s'indiquen a continuació.

Secció 2

Documents de comptabilitat. Despeses

Regla 59. Documents de comptabilitat de despeses. Exercicis tancats

No existeix el document CI

La incorporació de les resultes de despeses les realitza el mateix sistema mitjançant el document MC a l'efecte, i els subsegüents A, D i O, i s'arribarà a la fase K si al tancament s'havia proposat ja el pagament a la Tresoreria General de les corresponents obligacions reconegudes.

Les operacions subsegüents, la proposta de pagament, l'ordenació del pagament i la realització efectiva d'aquest, se suporten en idèntics documents que en el cas del pressupost corrent, variant però el codi d'expedient i els dígits indicatius de l'any.

En el cas de modificació de les resultes inicials, s'anul.len els corresponents A, D, O i MC mitjançant els respectius documents inversos.

Secció 3

Documents de comptabilitat. Ingressos

Regla 60. Documents de comptabilitat d'ingressos. Exercicis tancats

No existeix el document CI

La incorporació de les resultes d'ingressos les realitza el mateix sistema mitjançant el document MC corresponent i els subsegüents DD i RL, i s'arribarà a la fase IK si al tancament s'havia proposat ja l'ingrés a la Tresoreria General dels corresponents drets reconegudes.

Les operacions subsegüents, proposta d'ingrés i realització efectiva d'aquest, se suporten en idèntics documents que en el cas del pressupost corrent, variant el codi d'expedient i els dígits indicatius de l'any.

En el cas de modificació de les resultes inicials, s'anul.len els corresponents DD, RL i MC mitjançant els respectius documents inversos.

CAPíTOL IV

Exercicis futurs

Secció 1

Normes generals

Regla 61. Operacions de caràcter plurianual

Són operacions de caràcter plurianual aquelles que estenen els seus efectes a exercicis posteriors. Aquestes operacions poden ser tant d'ingrés com de despesa.

Regla 62. Comptabilització diferenciada

Les operacions de caràcter plurianual seran objecte de comptabilització separada; a l'efecte seran registrades en una àrea comptable diferenciada.

Regla 63. Autorització de despeses d'abast plurianual

L'autorització o realització de les despeses de caràcter plurianual se subordinarà al crèdit que per a cada exercici autoritzen els pressupostos respectius, d'acord amb les previsions de l'article 29 del text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana.

Regla 64. Drets definits d'exercicis futurs

Podran formalitzar-se compromisos ferms d'aportació que hagen d'estendre's a exercicis posteriors a aquell en què es concerten. Aquests compromisos d'ingrés seran objecte d'adequada i independent comptabilització, imputant seqüencialment els recursos al pressupost d'ingressos de l'any en què hagen de fer-se efectius.

Secció 2

Documents de comptabilitat. Despeses

Regla 65. Documents de comptabilitat de despeses. Exercicis futurs

Els documents suport de les operacions de despesa de l'agrupació d'exercicis posteriors són:

Document CI que suportarà les consignacions inicials, s'hi recullen igualment els corresponents documents inversos.

Document MC.F o MC/.F suportarà les modificacions de les consignacions inicials.

Documents RC i RA, amb idèntics continguts i finalitats que en l'exercici corrent, i els seus inversos.

Documents A, D i AD amb idèntics continguts i finalitats que en l'exercici corrent, i els seus inversos i complementaris.

L'operació de retenció de crèdits amb imputació a exercicis posteriors, certifica l'existència de saldo en una aplicació pressupostària concreta, susceptible de generar despeses que afecten exercicis successius per a una o diverses anualitats.

L'operació d'autorització de despeses amb imputació a exercicis posteriors s'efectua, quan l'autoritat competent acorda la realització d'una despesa, que haja d'afectar pressupostos d'exercicis posteriors, determinant-ne la quantia de forma certa o aproximada.

L'autorització de despeses de caràcter plurianual es reflecteix en el major de conceptes del pressupost de despeses, agrupació d'exercicis futurs, augmentant l'import d'autoritzacions i minorant si escau el saldo de retencions, o quan pertoque, el saldo disponible del límit de crèdits plurianuals.

L'operació de compromís de despesa de caràcter plurianual s'efectua quan l'autoritat competent acorda o concerta la realització de despeses prèviament autoritzades, imputables a exercicis posteriors i que han d'efectuar-se en aquests, per un import exactament determinat.

El compromís de despeses de caràcter plurianual es reflecteix en el major de conceptes del pressupost de despeses, agrupació d'exercicis futurs, augmentant l'import de disposicions i minorant el saldo d'autoritzacions.

Secció 3

Documents de comptabilitat. Ingressos

Regla 66. Documents de comptabilitat d'ingressos. Exercicis futurs

En l'àrea comptable d'exercicis posteriors, pel que fa als ingressos únicament existirà la definició de drets com a fet comptable, amb el mateix contingut i característiques que per a l'exercici corrent, i també les consignacions inicials, suportada en document CI i les seues corresponents modificacions, operacions que se suportaran mitjançant el document MC de modificació de consignacions inicials.

La definició de drets se suportarà en el corresponent document DD i la seua anul.lació en el document invers DD/, tot dos amb idèntic contingut que en l'exercici corrent.

Aquesta definició de drets s'aplicarà als corresponents conceptes d'ingrés.

Justificarà aquesta operació l'acord, protocol o document en general en què es concrete aquest compromís.

Aquesta operació es reflectirà en el major de conceptes del pressupost d'ingressos, agrupació d'exercicis futurs, augmentant l'import dels compromisos d'ingrés concertats.

TíTOL III

Llibres de comptabilitat

CAPíTOL I

Normes generals

Regla 67. Llibres de comptabilitat. Normes generals

La comptabilitat es durà en llibres, registres i comptes segons els procediments tècnics que siguen més convenients per l'índole de les operacions i de les situacions que s'hi han d'anotar i de forma que facilite el compliment dels fins de la comptabilitat.

En els llibres, registres i comptes esmentats es comptabilitzaran la totalitat dels actes o operacions de caràcter administratiu, civil o mercantil, amb repercussió financera, patrimonial o econòmica en general.

L'exercici comptable coincidirà amb l'exercici pressupostari.

Els documents comptables a què fa referència aquesta instrucció hauran de produir les anotacions que corresponguen en els llibres de comptabilitat l'objecte dels quals serà ordenar, classificar i sistematitzar, de forma metòdica i cronològica, tots els fets comptables que es produïsquen en l'exercici per l'activitat de gestió.

Els llibres de comptabilitat hauran de ser duts amb claredat i exactitud, per ordre de dates, sense interpolacions, raspadures ni ratllades. S'hauran de salvar immediatament que s'advertisquen els errors i les omissions mitjançant les corresponents anotacions comptables.

Serà vàlida la realització d'assentaments i anotacions per qualsevol procediment idoni sobre fulls que després hauran de ser enquadernats, correlativament, per a formar els llibres esmentats.

En tot cas, les anotacions comptables hauran de realitzar-se expressant els valors en pessetes.

Regla 68. Llibres obligatoris

Seran obligatoris els llibres de comptabilitat principal auxiliar a què fan referència les seccions següents, sense perjudici que puguen establir-se qualssevol altres llibres que es consideren convenients, aquests últims tindran en tot cas el caràcter de voluntaris.

CAPíTOL II

Llibres principals

Regla 69. Llibres principals

Són llibres de comptabilitat principal els que es recullen en les normes següents.

Regla 70. Diari general d'operacions

El diari general d'operacions, obtingut de la comptabilitat financera, registrarà dia a dia totes les operacions de naturalesa econòmica i financera relatives a l'exercici de l'activitat, tant si tenen incidència pressupostària com si no.

Serà vàlida, tanmateix, l'anotació conjunta dels totals d'operacions per períodes no superiors al mes, sempre que el seu detall aparega en un altre llibre o registres auxiliars concrets.

Les anotacions en aquest llibre es realitzaran pel mètode de partida doble.

Regla 71. Major de comptes

El llibre major de comptes, obtingut de la comptabilitat financera, recollirà la situació de cadascuna d'aquestes en funció de com hagen estat registrades les operacions en el diari general d'operacions.

Regla. Inventaris i balanços

El llibre d'inventaris i balanços s'obrirà amb el balanç inicial detallat i recollirà, anualment, l'inventari; aquest és el recompte sistematitzat de tots els béns, drets i càrregues que constituïsquen el patrimoni.

Amb la mateixa periodicitat inclourà el balanç de situació de l'exercici, els comptes de resultats i el quadre de finançament, d'acord amb els principis comptables establerts amb caràcter general.

Així mateix, almenys mensualment es recolliran amb sumes i saldos els balanços de comprovació.

Regla 73. Diaris d'operacions del pressupost de despeses i del pressupost d'ingressos

Els llibres diaris d'operacions dels pressupostos de despeses i d'ingressos registrarà per ordre cronològic totes les operacions relatives als pressupostos esmentats.

En aquests llibres es duran per separat les agrupacions comptables del pressupost corrent, pressupostos tancats i exercicis futurs. Igualment, podrà presentar-se diferenciadament les operacions relatives a l'àrea de romanents de crèdit.

Les anotacions en aquests llibres diaris es duran pel mètode de partida simple.

Regla 74. Diari d'operacions no pressupostàries de Tresoreria

El llibre diari d'altres operacions no pressupostàries de Tresoreria registrarà per ordre cronològic totes les operacions d'aquest caràcter.

Les anotacions en aquest llibre diari es duran pel mètode de partida simple.

Regla 75. Major de conceptes del pressupost de despeses

El llibre major de conceptes del pressupost de despeses recollirà, per aplicacions pressupostàries, cadascuna de les operacions a què dóna lloc l'execució del pressupost de despeses.

En aquest llibre es duran per separat les agrupacions comptables del pressupost corrent, pressupostos tancats i exercicis posteriors; igualment podran presentar-se de forma separada les operacions relatives a l'àrea de romanents de crèdit.

Regla 76. Major de conceptes del pressupost d'ingressos

El llibre major de conceptes del pressupost d'ingressos recollirà per conceptes d'ingrés i ordre cronològic totes les operacions relatives a l'execució del pressupost d'ingressos.

En aquest llibre es duran per separat les agrupacions comptables de pressupost corrent, pressupostos tancats i exercicis posteriors.

Regla 77. Major de conceptes no pressupostaris

El llibre major de conceptes no pressupostaris recollirà per ordre cronològic els cobraments i els pagaments haguts en cadascun dels conceptes extrapressupostaris.

CAPíTOL III

Llibres auxiliars

Regla 78. Concepte

Com a desenvolupament de la informació continguda en els llibres de comptabilitat principal establerts en la secció anterior, es duran els llibres de comptabilitat auxiliar que es recullen a continuació.

Regla 79. Llibres de comptabilitat auxiliar del pressupost de despeses

Es duran els registres necessaris per a recollir, de forma individualitzada i per ordre cronològic, les dades relatives a les ordres de pagament expedides, i les anul.lades corresponents a obligacions pressupostàries.

Regla 80. Llibres de comptabilitat auxiliar del pressupost d'ingressos

Tindran aquest caràcter tots aquells llibres que amb el caràcter d'obligatoris hagen d'obtenir-se com a producte del subsistema de comptabilitat dels serveis territorials de la Conselleria d'Economia i Hisenda de la Generalitat Valenciana.

Regla 81. Llibres de comptabilitat auxiliar d'operacions no pressupostàries de Tresoreria

Es durà un registre de manaments de pagament on es recolliran, per ordre cronològic, les dades corresponents als manaments de pagament expedits com a conseqüència d'operacions no pressupostàries.

Igualment, es durà un registre dels manaments d'ingrés.

Regla 82. Llibres de comptabilitat auxiliar de Tresoreria

Es duran els llibres següents:

a) Un llibre de caixa, que recollirà, en la forma que es considere més convenient d'acord amb els procediments del subjecte comptable, la informació relativa als ingressos i els pagaments efectuats en la Tresoreria General amb origen en operacions de caràcter pressupostari, posant de manifest, tant els produïts de forma material com els de caràcter virtual en formalització.

b) Un registre on figuraran els ingressos i els pagaments realitzats per raó d'operacions no pressupostàries de tresoreria.

c) Auxiliar de comptes corrents bancaris, on es recolliran per a cadascun dels comptes financers del sistema els ingressos i els pagaments haguts.

d) Un llibre d'actes d'arqueig, on es reflectiran els arquejos que mensualment i al tancament de l'exercici es realitzen, i aquells de caràcter extraordinari.

TíTOL IV

Estats que s'han de rendir i informació

que s'ha de subministrar

Regla 83. Contingut del compte de l'administració de la Generalitat Valenciana

El compte de l'administració de la Generalitat Valenciana constarà de les parts següents:

1. La liquidació del pressupost, que comprendrà:

a) Quadre demostratiu dels crèdits autoritzats en estat de despeses i les seues modificacions.

b) Liquidació d'estat de despesa, per seccions i serveis.

c) Liquidació de l'estat de despeses per capítols.

d) Execució de l'estat d'ingressos, per capítols i articles.

e) Liquidació de l'estat d'ingressos, per capítols i articles.

f) Memòria relativa a l'evolució del pressupost d'ingressos.

2. Un estat demostratiu de l'evolució i la situació dels valors que s'han de cobrar i de les obligacions que s'han de pagar, procedents d'exercicis anteriors.

a) Drets pendents de cobrament d'exercicis anteriors, expressant-se per exercicis econòmics, i detallant-se les previsions inicials, les modificacions, i les previsions definitives, els drets liquidats, i distingint allò recaptat d'allò pendent de cobrament, i les diferències positives o negatives, per capítols i conceptes econòmics.

b) Obligacions pendents de pagament d'exercicis anteriors, de manera idèntica en l'apartat anterior.

3. El compte general de Tresoreria.

a) Estat de cobraments i pagaments de l'exercici.

b) Estat de situació d'existències de Tresoreria.

4. Un estat relatiu a l'avaluació i la situació de les bestretes de Tresoreria.

5. El compte general de deute públic.

Presenta la situació de les distintes emissions de títols o operacions, distingint-se:

* Import pendent d'amortització al principi d'exercici.

* Anualitat de l'exercici econòmic, amb desglossament de la part corresponent a amortització i interessos.

* Pendent d'amortitzar en acabar l'exercici.

6. Els resultats de l'exercici.

Estarà integrat per l'existència en caixa el 31 de desembre de l'exercici que es liquida, més els drets definits i pendents de cobrament, menys les obligacions pendents de pagament, integrats uns i altres, tant pels que corresponen a pressupost corrent com a l'agrupació d'exercicis tancats.

7. Un estat dels compromisos de despeses adquirits a càrrec d'exercicis futurs.

8. Els projectes a càrrec del capítol VI, i les línies de subvenció per transferències corrents i de capital.

9. Llista detallada dels avals concedits per la Generalitat.

10. Balanç de situació.

11. Quadre de finançament.

DISPOSICIó ADDICIONAL

Es faculta la Intervenció General perquè dicte les normes necessàries per al desenvolupament i el compliment d'aquesta ordre.

DISPOSICIó TRANSITòRIA

L'aplicació de les normes relatives als subsistemes d'exercicis futurs queda diferida al moment del complet desplegament.

DISPOSICIó FINAL

Aquesta ordre entrarà en vigor el mateix dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 12 de desembre de 1994

El conseller d'Economia i Hisenda

AURELIO MARTINEZ ESTEVEZ

Mapa web