Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 9 de gener de 2007, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual es regula la retirada del mercat de fruites i hortalisses amb destinació a biodegradació i alimentació animal en estat fresc, en el marc del règim comunitari de les intervencions en el sector de les fruites i hortalisses.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5435 de 24.01.2007
Número identificador:  2007/577
Referència Base de Dades:  0887/2007
 



En el títol IV del Reglament (CE) 2200/1996, del Consell, de 28 d'octubre de 1996, pel qual s'establix l'organització comuna de mercats en el sector de les fruites i hortalisses, es regula el règim de les intervencions i es possibilita que les organitzacions de productors o les seues associacions no posen a la venda determinades quantitats de productes. Segons les disposicions del seu article 30, els productes retirats del mercat que hagen quedat sense vendre podran tindre com a destinació, entre altres, la utilització per a l'alimentació animal en estat fresc o, en cas que no siga possible una altra destinació, per a processos de biodegradació.

Este reglament ha sigut desplegat pel Reglament (CE) 103/2004, de la Comissió, de 21 de gener de 2004, pel que fa al règim de les intervencions i de retirades del mercat en el sector de les fruites i hortalisses, amb la regulació del control i les sancions de les distintes modalitats de col·locació dels productes retirats.

Esta orde es dicta amb l'objecte de garantir la destinació final dels productes retirats i evitar que tornen als circuits comercials habituals, com també a fi de garantir que les operacions de retirada de productes amb destinació a l'alimentació animal per mitjà de l'escampament en parcel·la o a processos de biodegradació i compostatge siguen compatibles amb el respecte al medi ambient.

Per tot això que s'ha exposat, fent ús de les competències que tinc atribuïdes, a proposta del sotssecretari de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació,

ORDENE

Article 1. Objecte

1. Esta orde té com a objecte regular, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, les condicions que han de complir les organitzacions de productors i els ramaders o assimilats en el subministrament i utilització dels productes hortofructícoles retirats del mercat amb destinació a l'alimentació animal en estat fresc per mitjà de l'escampament en parcel·la, així com les organitzacions de productors i abocadors autoritzats en el cas de productes destinats a biodegradació o compostatge, els procediments que han de seguir-se en l'aplicació d'estos mètodes i els justificants que han de presentar les organitzacions de productors juntament amb la sol·licitud d'indemnització comunitària per les fruites i hortalisses retirades del mercat amb destinació a alimentació animal i biodegradació, d'acord amb el Reglament (CE) 103/2004, pel qual s'establixen les disposicions d'aplicació del Reglament (CE) 2200/1996, pel que fa al règim d'intervencions i de retirades del mercat en el sector de fruites i hortalisses.

2. Els productes inclosos en l'àmbit d'aplicació d'esta orde són els detallats en l'article 1.2 del Reglament (CE) 2200/1996 esmentat.

Article 2. Compostatge i biodegradació en abocadors autoritzats

1. Quan la destinació siga la biodegradació en abocador o el compostatge, el centre corresponent ha de comptar amb l'autorització de l'autoritat competent en matèria de medi ambient per a rebre fruites i hortalisses retirades del mercat amb estes destinacions, així com dels procediments que han de ser aplicats per a produir la dita biodegradació o compostatge.

2. Per a poder beneficiar-se de la indemnització comunitària per les retirades realitzades amb estes destinacions, l'organització de productors ha d'aportar les autoritzacions corresponents a partir del moment de la presentació de l'acord de retirada i sempre abans de la primera notificació de retirada.

Article 3. Biodegradació en parcel·les agrícoles

1. Les organitzacions de productors que pretenguen realitzar operacions de biodegradació en parcel·les han de presentar la sol·licitud, segons l'annex I d'esta orde, davant de les direccions territorials corresponents de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació. Esta sol·licitud ha d'anar acompanyada de l'acreditació documental del fet que l'escampament en les parcel·les agrícoles indicades ha sigut autoritzat per l'autoritat mediambiental, i especificar:

a) Que no és possible destinar els productes retirats a alguna de les destinacions establides en l'article 30.1 del Reglament (CE) 2200/1996, amb la indicació de les raons que ho justifiquen i que hauran d'estar basades, entre altres aspectes, en la quantitat i l'estacionalitat dels productes a retirar;

b) La identificació de les parcel·les en què es durà a terme l'escampament dels productes retirats per a la seua biodegradació;

c) L'aprovació de l'autoritat mediambiental per a efectuar esta biodegradació en les parcel·les indicades;

d) El compromís de respectar les directrius mediambientals recollides en l'article 4 d'esta orde.

2. L'autorització sol·licitada, una vegada efectuades les comprovacions documentals corresponents i a la vista de l'aprovació de l'autoritat mediambiental, la concedirà el director territorial competent de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini màxim d'un mes des de la presentació de la sol·licitud. Una vegada transcorregut el termini esmentat sense haver-se emés l'autorització, els interessats podran considerar-la estimada d'acord amb l'article 43 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. El període de validesa d'esta autorització estarà condicionat per l'establit en l'aprovació de l'autoritat mediambiental, i en el cas que en esta no es mencione tindrà validesa, com a màxim, fins al final de l'any en què es presente. A més a més, l'autorització especificarà les quantitats màximes que poden ser retirades mensualment amb eixa destinació, i si no hi ha especificació expressa en l'aprovació de l'autoritat mediambiental serà aplicable allò que s'ha indicat en l'apartat c del punt 2 de l'article 4.

Article 4. Directrius mediambientals per a la biodegradació en parcel·la

1. Les organitzacions de productors han de comprometre's a evitar els possibles riscs ambientals que afecten la contaminació del sòl i la contaminació de les aigües superficials o subterrànies, així com els problemes sanitaris, de males olors o d'impacte visual que poden produir les retirades. Així mateix, sense perjudici de les disposicions de la disposició addicional d'esta orde, s'han de comprometre que les parcel·les triades per a biodegradació complisquen les condicions següents:

- Contaminació del sòl

a) Preferiblement les parcel·les han d'estar formades per un terreny compactat, amb baixa capacitat de filtració (presència de roques argiloses o roca mare calcària pròxima a la superfície).

b) En el cas que no es trobe compactat, un contingut mínim d'un 20% d'argiles garantix una baixa capacitat de filtració.

- Contaminació de les aigües superficials i subterrànies

a) Terreny pla o degudament anivellat, de manera que no puguen formar-se escolaments o corrents de lixiviats; en tot cas, sempre pendents inferiors al 3%.

b) Allunyament dels cursos d'aigua superficials i de qualsevol tipus de pou, font, etc., almenys en 50 metres.

c) Prohibició de realitzar estos processos en les denominades zones vulnerables de patir una contaminació per nitrats tant per escolament com per filtració a causa de les activitats agrícoles desplegades.

- Problemes sanitaris o de males olors, impacte visual i altres

a) Realització de la retirada en una zona apartada, en què no hi haja trànsit de persones.

b) Zona prou allunyada de vivendes, nuclis habitats, zones urbanes, vies de comunicació, per a evitar males olors.

c) Prohibició d'abocar qualsevol tipus de residu que no siguen les fruites i hortalisses.

d) Compromís d'establir les mesures higienicosanitàries que corresponga (per mitjà de soterrament dels productes o segellament de l'abocador, per exemple) en el cas que apareguen molèsties a les persones o a qualsevol altre tipus d'improvís.

e) Caldrà assegurar prèviament, per mitjà de l'elecció adequada del punt d'abocament i, si és el cas, per mitjà de l'adopció de les mesures preventives o correctores corresponents, que l'abocament no provoque impactes negatius significatius sobre els hàbitats naturals, la vegetació, la fauna o el medi hídric superficial i subterrani. En tot cas, els abocaments que afecten l'àmbit territorial d'espais naturals protegits, zones humides catalogades, coves, plans d'ordenació dels recursos naturals o altres àmbits protegits per la normativa vigent en matèria d'espais naturals protegits, hauran de complir les determinacions generals de la dita normativa i les que específicament continguen els seus instruments d'ordenació i gestió respectius.

f) Evitar la realització de retirades sobre parcel·les en el cas de pluges que entollen el terreny.

g) En general, ha d'existir un compromís permanent per a realitzar un seguiment continu i un control de l'evolució tant dels terrenys com dels mateixos residus gestionats.

2. Així mateix, les organitzacions de productors que procedisquen a la realització de retirades han de comprometre's en la seua distribució en la parcel·la a:

a) Una vegada desnaturalitzats els productes per mitjà de destrucció mecànica i després de ser distribuïts en les parcel·les, no han de superar les alçades següents:

- 20 cm de grossària en terrenys que faciliten la filtració (és a dir, de textura predominantment arenosa),

- 30 cm de grossària en terrenys on no es facilite la filtració (de textura predominantment franca),

- 40 cm de grossària en terrenys que no permeten la filtració (de textura predominantment argilosa o amb presència de roca mare pròxima a la superfície).

b) En el cas que els productes hagen sigut desnaturalitzats, sense utilització de destrucció mecànica, per mitjà de l'ús d'un colorant no perjudicial per als sòls admés per la Unió Europea, es permetrà que arriben a unes alçades majors ja que, com que no estan destruïts prèviament les quantitats a distribuir ocuparien un volum major. En este cas, en distribuir-los per la parcel·la no s'hauran de superar les alçades següents:

- 30 cm de grossària en terrenys que faciliten la filtració (és a dir, de textura predominantment arenosa),

- 40 cm de grossària en terrenys on no es facilite la filtració (de textura predominantment franca),

- 50 cm de grossària en terrenys que no permeten la filtració (de textura predominantment argilosa o amb presència de roca mare pròxima a la superfície).

Així mateix, s'haurà de poder demostrar que el colorant està autoritzat per a ús alimentari animal per la Unió Europea.

c) Dosi recomanada: 500-3.500 t/h i any de residus, en funció del tipus de sòl:

- Fins a 500 t/h i any en terrenys que faciliten la filtració o de textura predominantment arenosa.

- Fins a 3.500 t/h i any en terrenys que no permeten la filtració o de textura predominantment argilosa.

d) Establiment d'un temps màxim de permanència dels residus en la parcel·la, transcorregut el qual hauran de ser soterrats. El temps màxim de permanència s'establix en 30 dies.

e) Les parcel·les han de ser prou àmplies per no haver d'acumular dos retirades consecutives en la mateixa zona de la parcel·la fins que les restes de la primera no hagen desaparegut o hagen sigut soterrades.

Article 5. Autoritzacions a ramaders o assimilats

1. Els ramaders amb explotacions ubicades al territori de la Comunitat Valenciana que desitgen beneficiar-se del subministrament dels productes retirats en intervenció per a l'alimentació dels seus animals en estat fresc, hauran de sol·licitar-ho a les direccions territorials corresponents de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació segons l'annex II d'esta orde. S'assimilaran a estos ramaders els parcs zoològics, els titulars de terrenys amb aprofitament cinegètic i la resta d'empreses que disposen de bestiar que puga ser alimentat amb estos productes.

Cal adjuntar a la sol·licitud còpia del llibre registre de l'explotació actualitzat a la data de la presentació de la sol·licitud, en què constarà l'espècie o les espècies animals presents, així com el seu cens. Així mateix, en la sol·licitud hauran de fer-se constar els punts següents:

a) El codi de l'explotació d'acord amb el que s'establix en l'article 5 del Reial Decret 479/2004, pel qual s'establix i es regula el Registre General d'Explotacions Ramaderes.

b) La ubicació geogràfica de l'explotació ramadera o assimilada, amb indicació del lloc on es realitzaran, si és el cas, la recepció o el depòsit dels productes retirats i la referència de les parcel·les en què es produirà l'escampament del producte subministrat, a més de detallar-ne les dades cadastrals.

c) La descripció de la forma en què se subministraran els productes als animals.

d) El compromís de respectar les directrius sobre mètodes de retirada respectuosos amb el medi ambient establides en l'article 4 d'esta orde.

e) Acreditació de disposar de les autoritzacions sectorials emeses per les respectives administracions públiques, quan estes resulten necessàries.

f) Que s'adjunta còpia actualitzada del llibre registre de l'explotació.

2. En el cas que la sol·licitud d'autorització es referisca a plataformes de formigó delimitades perimetralment o qualsevol altra instal·lació adequada que impedisca el risc de lixiviació no serà exigible el compliment de les directrius mediambientals a què es fa referència en el punt 1 de l'article 4 relatives a la contaminació del sòl i les aigües superficials i subterrànies, així com les contingudes en l'apartat c del punt 2 de l'article 4, referit a les dosis recomanades en funció del tipus de sòl. Pel que fa als apartats a, b i e de les directrius relatives als problemes sanitaris o de males olors, impacte visual i altres, incloses en l'article 4.1, l'autorització de l'explotació ramadera estarà supeditada al pronunciament previst en l'informe tècnic emés per l'autoritat mediambiental.

3. Quan l'explotació ramadera estiga ubicada fora de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, el ramader ha de sol·licitar l'autorització de l'òrgan competent de la comunitat autònoma on estiga ubicada l'explotació per a rebre productes procedents d'operacions de retirada del mercat i aportar esta autorització a la direcció territorial de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació més pròxima a la seua explotació. Estes autoritzacions hauran de contindre, com a mínim, els mateixos requisits i pronunciaments que les emeses per als ramaders de la Comunitat Valenciana. Les autoritzacions s'inscriuran en el registre de ramaders autoritzats que s'esmenta en l'article 7 d'esta orde.

4. Correspon l'autorització de la sol·licitud al director territorial competent de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, després de la verificació documental i els informes tècnics que avalen l'adequació de l'explotació. Esta autorització s'efectuarà en el termini màxim d'un mes des de la presentació de la sol·licitud; transcorregut este termini sense que s'haja emés l'autorització, els interessats podran considerar-la estimada d'acord amb l'article 43 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. L'autorització tindrà validesa, com a màxim, fins al final de l'any en què es presente. S'hi especificaran les quantitats màximes que poden ser retirades quinzenalment amb eixa destinació, com també el procediment autoritzat que cal seguir per al subministrament de productes retirats a l'alimentació animal. Per a la renovació de l'autorització concedida per a un nou període anual és necessària la presentació de l'imprés que s'adjunta com a annex III, juntament amb còpia actualitzada del llibre registre de l'explotació i la documentació oportuna, en el cas que s'hagen produït modificacions en les instal·lacions de l'explotació.

Article 6. Quantitats màximes a retirar i períodes de subministrament

1. Les quantitats màximes de productes retirats que podran ser subministrades als ramaders o assimilats amb destinació a l'alimentació animal en estat fresc seran les següents, en funció de l'espècie animal de què es tracte:

a) Bestiar boví i semblants: 23 quilograms per cap i dia.

b) Bestiar boví de llet en el pic de lactació: 18 quilograms per cap i dia.

c) Bestiar oví, caprí, remugants salvatges: 4 quilograms per cap i dia.

d) Bestiar porcí i suids: 12 quilograms per cap i dia.

e) Aviram i caça menor: 1 quilogram per cap i dia.

2. Les quantitats establides en l'apartat anterior hauran de subministrar-se de manera que, una vegada efectuada una notificació de retirada amb destinació a ramader i computant el termini dels últims 15 dies des de la data de retirada proposada, la suma de les quantitats retirades i les quantitats proposades no supere la quantitat màxima quinzenal autoritzada a eixe ramader.

Article 7. Retirades amb destinació a alimentació animal en fresc

1. Els ramaders que hagen sigut autoritzats passaran a formar part d'un registre de ramaders autoritzats que la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació constituirà a l'efecte de possibilitar que únicament els ramaders registrats puguen rebre el subministrament de productes de retirada amb destinació a l'alimentació ramadera en fresc.

2. Les organitzacions de productors que pretenguen retirar productes per a l'alimentació ramadera en fresc hauran de notificar a la direcció territorial corresponent l'operació de retirada prevista. La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació comunicarà a l'organització de productors de què es tracte el ramader receptor de la retirada.

Article 8. Justificació de la destinació final dels productes

Les sol·licituds de pagament de la indemnització comunitària per les retirades del mercat de productes hortofructícoles, d'acord amb allò que s'establix en el Reglament (CE) 103/2004, han d'incloure justificants de la destinació final dels productes retirats.

8.1 En el cas que els productes retirats hagen sigut destinats a un centre de compostatge o abocador autoritzat, el justificant serà un certificat del titular de la instal·lació o document acreditatiu equivalent on figurarà, almenys:

- Nom de l'organització de productors que efectue la retirada.

- Identificació del centre de compostatge o abocador.

- Lloc i data de l'entrega.

- Identificació del producte entregat.

- Pes brut i net.

- Identificació del representant del centre de compostatge o abocador.

- Firma del representant del centre de compostatge o abocador.

- Identificació del mitjà de transport.

- Identificació i NIF del transportista.

- Firma del transportista.

- El compliment de les directrius mediambientals.

8.2. Si la destinació ha sigut l'alimentació animal en fresc, el justificant de la destinació final estarà constituït per l'albarà d'entrega, transport i recepció del producte de retirada firmat pel ramader i que haurà de contindre, almenys, la informació següent:

- Nom de l'organització de productors que efectue la retirada.

- Lloc i data de l'entrega.

- Identificació del producte entregat.

- Pes brut i net.

- Identificació del mitjà de transport.

- Identificació i NIF del transportista.

- Firma del transportista.

- Identificació i NIF del ramader o el seu representant.

- Firma del ramader o el seu representant.

Article 9. Verificació del compliment de les directrius

1. La verificació del compliment de les directrius mediambientals, recollides en l'article 4 d'esta orde, quan es tracte de la biodegradació en parcel·la correspon a l'autoritat mediambiental que va autoritzar estes operacions per mitjà de l'expedició d'un certificat que n'avale el compliment.

2. Quan la destinació dels productes retirats haja sigut l'alimentació animal en fresc, serà l'autoritat mediambiental que haja informat favorablement sobre la concessió de l'autorització ramadera qui certificarà el compliment de les directrius mediambientals.

3. En el supòsit de productes retirats a biodegradació o alimentació animal en parcel·les o explotacions ubicades fora de la Comunitat Valenciana, serà l'autoritat mediambiental que es designe per la comunitat autònoma corresponent la que certificarà el compliment de les directrius mediambientals.

4. La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació procedirà al seguiment d'eixe compliment per a fer efectiu el pagament de les retirades efectuades.

Article 10. Incompliment de les directrius

Si com a conseqüència de la realització dels controls basats en els articles 23 i 24 del Reglament (CE) 103/2004 es detecta l'incompliment reiterat per part d'una organització de productors, se li podrà retirar l'autorització per a efectuar retirades a càrrec d'eixa destinació. Així mateix, en el cas que l'incompliment siga conseqüència de l'actuació del ramader autoritzat es procedirà a retirar l'autorització per a rebre productes procedents d'operacions de retirada. Tot això sense perjudici de les sancions suplementàries als destinataris establides en l'article 27 del Reglament (CE) 103/2004 i la recuperació de les ajudes percebudes recollides en l'article 25 del reglament esmentat.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera

No obstant les disposicions de l'article 4.1, podrà autoritzar-se la biodegradació en parcel·la agrícola o l'escampament amb destinació a alimentació animal en fresc en zones vulnerables sempre que l'organització de productors o el responsable de l'explotació ramadera que haja presentat la sol·licitud corresponent acredite que s'evitaran els possibles riscs ambientals que afecten la contaminació del sòl, la contaminació de les aigües superficials o subterrànies, així com els problemes sanitaris, de males olors o d'impacte visual que poden produir les retirades. En particular, cal acreditar que les parcel·les triades complixen les condicions següents:

- Que el terreny es trobe compactat o que, almenys, tinga un contingut mínim d'un 40% d'argiles, que garantix una baixa capacitat de filtració;

- Que el terreny siga pla o degudament anivellat, de manera que no puguen formar-se escolaments o corrents de lixiviats; en tot cas, sempre pendents inferiors al 2%;

- Que es troben allunyades dels cursos d'aigua superficials i de qualsevol tipus de pou, font, etc., almenys en 100 metres.

Segona

No obstant les disposicions de l'article 5.4 d'esta orde, en el cas que l'autorització d'una explotació ramadera per a la recepció de productes procedents de retirada corresponga a una sol·licitud presentada durant els mesos de novembre i desembre, la direcció territorial corresponent de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació efectuarà d'ofici la renovació de l'autorització per a l'any natural següent. En tot cas, haurà d'aportar-se la documentació oportuna si s'han produït modificacions en les característiques de l'explotació respecte a les comunicades en sol·licitar l'autorització.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera

Les sol·licituds per a l'autorització de la biodegradació en parcel·la i d'autorització a ramaders presentades a l'empara de l'Orde de 9 de gener de 2006, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, que a la data d'entrada en vigor de la present orde es troben pendents de resolució, seran resoltes d'acord amb el que s'establix en esta orde.

Segona

Els compromisos ramaders vigents a la data d'entrada en vigor de la present orde mantindran els seus efectes fins a la data en què acabe el seu període de vigència que s'indica en estos.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queda derogada l'Orde de 9 de gener de 2006, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual es regula la retirada del mercat de fruites i hortalisses amb destinació a biodegradació i alimentació animal en estat fresc, en el marc del règim comunitari de les intervencions en el sector de les fruites i hortalisses.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

El sotssecretari de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació dictarà les disposicions necessàries per a l'aplicació de les disposicions d'esta orde.

Segona

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 9 de gener de 2007

El conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació,

JUAN GABRIEL COTINO FERRER

<div id="AquiVaUnaImagen"></div>

Mapa web