Ficha disposicion

Ficha disposicion





Decret 12/1985, de 14 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es regula la creació i funcionament dels Centres de Professors de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 234 de 07.03.1985
Referència Base de Dades:  0268/1985
 



Decret 12/1985, de 14 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es regula la creació i funcionament dels Centres de Professors de la Comunitat Valenciana.

Els canvis profunds que s'estan produint en la nostra societat exigeixen una adequació constant dels continguts i de les tècniques de l'educació, així com dels mètodes de perfeccionament del professorat, condició necessària per a la transformació del sistema educatiu.

A la Comunitat Valentina hi ha nombrosos moviments de renovació pedagògica i altres col·lectius que, des de fa molt de temps, estan treballant en la renovació pedagògica, a partir de l'experiència diària de classe i dels avanços haguts en la investigació educativa.

L'Administració reconeix el treball d'aquests col·lectius i pensa que el perfeccionament del professorat no pot ser només una tasca que els professors realitzen més o menys espontàniament, sinó que és llur responsabilitat alentar i estendre aquestes iniciatives i obrir-hi noves vies institucionals.

Els Centres de Professors han de ser una d'aquestes vies que faciliten al professorat el treball de formació permanent, en donar suport a les activitats renovadores i ser nuclis de dinamització pedagògica per a professors i centres d'ensenyament. S'hi haurà de conjugar tant la reflexió teòrica com. la investigació aplicada, tasques per a les quals necessàriament hom ha de comptar amb la cobertura científica que pot proporcionar la Universitat.

Els Centres de Professors, en primer lloc, han de servir per acollir i proporcionar una infraestructura material que facilite la tasca de tots els grups que, fins aleshores, han estat treballant d'una forma, força vegades, espontània.

L'Administració és conscient que la creació d'aquests grups s'ha produït sense gairebé suport de les autoritats educatives, i que la dedicació dels integrants supera, a bastament, el rendiment i la professionalitat que hom pot exigir al professorat. Es possible que, a partir de ;a creació dels Centres de Professors, es formen nous grups que hi tinguen el centre de reunió, però hom corre el risc que prompte s'arribe a un sastre difícilment superable si les facilitats que s'ofereixen no són més estimulants.

Conseqüentment i en segon lloc, els Centres de Professors han de procurar un assessorament de qualitat a la resta de professorat. Aquest assessorament anirà a càrrec de professionals de prestigi reconegut en el camp de la renovació pedagògica, alliberats, en part o totalment, de llurs responsabilitats docents.

El lloc natural per a la renovació pedagògica i el perfeccionament del professorat són els propis centres d'ensenyament. L'experiència demostra que el fet que un professor modernitze les perspectives didàctiques, no garanteix la introducció de canvis en l'ambient del seu centre de treball.

Per tant, i en tercer lloc, l'atenció preferent dels Centres de Professorat haurà de dirigir-se envers els centres d'ensenyament i les tasques que s'hi realitzen, més que no pus al professorat aïllat.

Publicat en el “Boletín Oficial del Estado”, núm.282, de 24 de novembre de 1984, el Reial Decret 2112/1984, de 14 de novembre, pel qual es regula la creació i el funcionament dels Centres de Professors, en l'article 2, estableix que "correspon al Ministeri d'Educació i Ciència, la promoció, creació i coordinació dels Centres de Professors", i disposa en la Disposició Addicional segona que "el que disposa aquest Reial Decret s'entendrà sense perjudici de les facultats que corresponen a les Comunitats Autònomes que, tot tenint competència plena en matèria educativa, segons els Estatuts d'Autonomia respectius, han rebut els traspassos de funcions i serveis d'acord amb els Reials Decrets corresponents".

En atenció d'aquests motius, reconeguda la competència plena en matèria d'ensenyament, per l'article 35 de la Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i transferides aquestes competències en matèria d'educació pel Reial Decret 2093/1983, de 28 de juliol, a proposta de l'Honoroble Sr. Conseller de Cultura, Educació i Ciència, i amb la deliberació prèvia del Govern Valencià, en la reunió del dia 14 de febrer de 1985,

DECRETE:

Article primer

Els Centres de Professors de la Comunitat Valenciana són instruments educatius de caràcter comarcal o de zona, que tenen la finalitat primordial del perfeccionament del professorat en exercici, la dinamització pedagògica dels centres d'ensenyament i, en general, la renovació pedagògica de tot el sistema educatiu.

Article segon

Els Centres de Professors tindran les funcions següents:

a)Acollir i donar suport material a les activitats dels col·lectius de professors que treballen en la renovació pedagògica.

b) Facilitat un servei de documentació i difusió de

materials didàctics i pedagògics als professors i centres

d'ensenyament de la zona o comarca.

c) Promoure la participació del professorat en seminaris, grups de treball o altres activitats de perfeccionament.

d) Estimular l'adequació dels programes educatius a

les peculiaritats del medi natural i social en què és ubicat el Centre de Professor, amb especial atenció a la problemàtica de la recuperació del valencià a l'escola.

e)Executar els plans de perfeccionament del professorat que l'Administració els atribuesca.

f) Promoure i realitzar activitats en el camp de la innovació, investigació i experimentació educatives, preferentment de caràcter aplicat, i que responguen a les necessitats de l'entorn sociocultural.

g) Col·laborar amb l'Administració en l'estudi de les necessitats pedagògiques dels professors i centres educatius de la zona o comarca i en la recerca de solucions.

i) Qualsevol altra que l'Administració els encomane.

Article tercer

Correspon a la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, a través de la Direcció General d'Ensenyaments Universitaris i Investigació, la promoció, creació i coordinació dels Centres de Professors, així com la determinació de l'àmbit geogràfic d'aquests.

Article quart

El Centres de Professors dependran funcionalment de la Direcció General d'Ensenyaments Universitaris i Investigació de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència i orgànicament dels Serveis Territorials d'Educació corresponents.

Article cinqué

1. Al front de cada Centre de Professors hi haurà un Director nomenat per la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, a proposta del Consell Directiu del Centre.

2. La durada del mandat del Director serà de tres anys, renovable per uns altres tres.

3. Seran funcions del Director:

a) Ostentar la representació del Centre.

b)Coordinar i donar publicitat al pla d'actuació del Centre.

c) Detectar i recollir les necessitats pedagògiques dels professors i centres educatius de la zona o comarca i promoure programes d'activitats encaminats a satisferles.

d) Convocar i presidir el Consell Directiu del Centre de Professors.

e) Vetlar pel compliment dels acords del Consell del Centre.

f) Autoritzar les despeses del Centre i ordenar els pagaments.

g) Visar les certificacions i d'altres documents oficials del Centre.

h) Totes les altres que li atribuesca el Reglament de Règim Interior del Centre.

Article sisé

1. A cada Centre de Professors hi haurà un Consell Directiu presidit pel Director i integrat pels membres següents:

Professors pertanyents a l'equip tècnico-pedagògic, fins un màxim de tres.

Professors elegits pels professionals de l'ensenyament adscrits al Centre, entre els coordinadors dels moviments de renovació pedagògica, seminaris o grups de treball, fins un màxim de set.

2. Els membres elegits del Consell Directiu ho seran per un període d'un any, renovable per un altre.

3. Seran funcions del Consell Directiu:

a) Confeccionar la programació anual de les activitats del Centre, impulsar-ne i supervisar-ne la realització i avaluar-ne els resultats.

b) Elaborar la proposta de despeses del Centre i controlar-ne l'execució.

c) Proposar el nomenament del Director del Centre.

d) Mantenir contactes regulars amb els centres d'ensenyament de la zona o comarca, a efectes del compliment de les finalitats.

e) Establir relacions de col·laboració amb altres Centres de Professors o Institucions educatives semblants.

f) Elaborar el Reglament de Règim Interior del Centre.

g) Toles les altres que li atribuesca l'anterior Reglament.

Article seté

1. A cada Centre de Professors hi haurà un equip d'assessorament tècnico-pedagògic, constituït per professors de prestigi professional reconegut en el camp de la renovació pedagògica i en règim de dedicació total o parcial.

2. La selecció d'aquests professors es realitzarà mitjançant concurs de mèrits que resoldrà una Comissió nomenada a l'efecte pel Director General d'Ensenyaments Universitaris i Investigació.

3. La durada del nomenament d'aquests professors serà de dos anys, renovable per uns altres dos.

4. Seran funcions d'aquest equip:

a) Procurar un assessorament de qualitat als professors adscrits al Centre.

b) Donar suport i coordinar els projectes experimentals que l'Administració els confie.

c) Promoure la dinamització pedagògica dels centres d'ensenyament de la zona o comarca.

d) Col·laborar estretament amb el Director en l'estudi de les necessitats pedagògiques dels professors i centres educatius de la zona o comarca, i en la programació d'activitats encaminades a satisfer-les.

5. Quan així ho estime el Consell Directiu del Centre, podrà proposar al Director General d'Ensenyaments Universitaris i Investigació, per al trasllat a la Direcció General del nivell corresponent, l'adscripció de professors en règim de dedicació parcial o total per període inferiors a un any acadèmic, a fi de realitzar activitats concretes planificades pel Centre. Aquests professors seran col·laboradors de l'equip tècnico-pedagògic.

Article vuité

Podran ser adscrits a un Centre tots els professionals de l'ensenyament que ho sol·liciten.

Article nové

El treball dels membres d'un Centre de Professors serà canalitzat preferentment a través de moviments de renovació pedagògica, seminaris, o grups de treball, al capdavant dels quals hi haurà un coordinador.

Article deu

1. La coordinació dels Centres de Professors de la Comunitat Valenciana anirà a càrrec d'una Comissió presidida pel Director General d'Ensenyaments Universitaris i Investigació i integrada pels membres següents:

El Director General d'Educació Bàsica i Ensenyaments Especials o pesona en qui delegue.

El Director General d'Ensenyaments Mitjans o persona en qui delegue.

El Cap del Servei de Perfeccionament del Professorat i Renovació Pedagògica de la Direcció General d'Ensenyaments Universitaris i Investigació.

El Cap del Servei del Gabinet d'Us i Ensenyament del Valencià, o persona en qui delegue.

Els Caps dels Serveis Territorials d'Educació de Castelló, Alacant i València.

Un representant de la inspecció educativa designat per la Direcció General de Educació Bàsica i Ensenyaments Especials.

Un representant de la inspecció educativa designa. per la Direcció General d'Ensenyament Mitjà.

Els Directors dels Centres de Professors.

Un Secretari nomenat per la Direcció General d'Ensenyament Universitari i Investigació, entre el personal al seu càrrec.

2. Seran funcions de la Comissió:

a) Establir els criteris generals de planificació i actuació dels Centres de Professors.

b) Aprovar la programació anual dels Centres de Professors.

c) Proposar a la Direcció General d'Ensenyament Universitari i Investigació la creació o supressió, la ubicació i l'àmbit territorial dels Centres de Professors.

d) Determinar el personal necessari per a cada Centre de Professors i establir-ne el criteri de selecció.

e) Determinar la dotació econòmica i els recursos tècnics i materials necessaris per a cada Centre de Professors.

f) Promoure un programa anual de capacitació i assessorament permanent a l'equip tècnico-pedagògic dels Centres de Professors.

g) Exercir el seguiment, la coordinació i l'avaluació dels Centres de Professors.

Article onze

Per a l'exercici de les funcions pròpies dels Centres de Professors, la Generalitat Valenciana podrà establir convenis amb les Universitats o els seus Departaments, d'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei Orgànica 11/1983, de 25 d'agost, de Reforma Universitària, tot sense perjudici de la col·laboració que a títol individual puguen prestar els professors universitaris, d'acord amb la legislació vigent.

Article dotze

A efecte de l'avaluació global d'una zona o comarca escolar, els funcionaris docents adscrits a la funció inspectora podran elevar a la Comissió de Coordinació mitjançant les vies orgàniques corresponents, informes sobre la repercussió en els centres educatius de les activitats de perfeccionament, experimentació, innovació i investigació educativa dates a terme pels Centres de Professors.

DISPOSICIO ADDICIONAL

Els professors que actualment estiguen agrupats en els Cercles d'Estudi i Intercanvi per a la Renovació Educativa (CEIRES), creats a l'empar de l'Ordre de 3 d'agost de 1983 (BOE núm. 192, de 12 d'agost de 1983), s'integraran en un Centre de Professors.

DISPOSICIO TRANSITORIA

Per al primer any de funcionament de cada Centre de Professors, la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència nomenarà directament el Director del Centre, mitjançant un concurs de mèrits.

DISPOSICIO FINAL

Queda autoritzada la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència a dictar les normes necessàries per a l'aplicació i desplegament del que estableix aquest Decret, el qual entrarà en vigor l'endemà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, a 14 de febrer de 1985.

El President de la Generalitat,

JOAN LERMA I BLASCO

El Conseller de Cultura, Educació i Ciència,

CEBRIA CISCAR I CASABAN

Mapa web