Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET LLEI 18/2021, de 17 de desembre, de modificació del Decret llei 12/2020, de 7 d'agost, pel qual s'estableix el règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la covid-19 en els serveis socials valencians.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9239 de 21.12.2021
Número identificador:  2021/12732
Referència Base de Dades:  011608/2021
 



DECRET LLEI 18/2021, de 17 de desembre, de modificació del Decret llei 12/2020, de 7 d'agost, pel qual s'estableix el règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la covid-19 en els serveis socials valencians. [2021/12732]

Preàmbul



L'evolució de la crisi sanitària ocasionada per la covid-19 a la Comunitat Valenciana, d'acord amb l'informe de la Subdirecció General d'Epidemiologia, Vigilància de la Salut i Sanitat Ambiental, de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions de 22 de novembre de 2021, evidencia que la corba epidèmica mostra un creixement sostingut i generalitzat.

Els estudis realitzats sobre efectivitat de les vacunes contra la covid-19 han demostrat que són molt efectives enfront de l'hospitalització i la mortalitat, però el seu efecte és menor a interrompre la transmissió. Així i tot, aquests estudis demostren que el risc d'infectar-se és menor entre les persones vacunades que entre quins no ho estan i que la transmissió de la covid-19 també és menor.

Així, en aquest context de transmissió comunitària sostinguda, de difícil control, un dels pilars fonamentals de l'estratègia de la lluita contra els nous brots és l'adopció de mesures preventives, concretades per l'autoritat sanitària a la vista de l'evolució de la pandèmia i la seua evolució sanitària, amb la consegüent adaptació del règim sancionador i de control que reforce el compliment d'aquestes mesures.

S'ha d'assenyalar que de la mateixa manera que va ocórrer amb les mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la covid-19, aquestes mesures requereixen adoptar-se amb celeritat.

Tot això, valorat en un entorn de major seguretat i amb vocació d'actualitzar-se en funció de l'evolució de la situació epidemiològica de la Comunitat Valenciana, fa convenient adoptar la mesura consistent a exigir l'exhibició de la documentació coneguda com el «passaport Covid», per a l'accés a determinats establiments, locals i esdeveniments.



La Resolució de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Publica de 25 de novembre de 2021, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública, respecte de l'accés a determinats establiments en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la covid-19, exigeix la presentació de certificats de vacunació, prova diagnòstica, o «certificat de recuperació covid-19» per a l'accés de les persones majors de 12 anys a l'interior dels establiments, locals i esdeveniments detallats en aquesta, on és necessari l'ús de la mascareta.

Així mateix, estableix l'obligatorietat de col·locar en l'entrada a aquests establiments, esdeveniments i locals, en una zona visible, un cartell en el qual s'informe que el seu accés requereix la presentació d'aquests documents, així com la no conservació de les dades personals acreditades.

L'esmentada resolució de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Publica requereix l'adaptació del Decret llei 12/2020, de 7 d'agost, pel qual s'estableix el règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció davant de la covid-19 en els serveis socials valencians, a fi de preveure els nous supòsits que poden ser constitutius d'infracció administrativa aplicable, en principi, als establiments residencials del sistema públic o privat de serveis socials.

La interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, Sala Contenciosa Administrativa, secció quarta, número 479/21, de 29 de novembre de 2021, ha autoritzat les mesures adoptades en la resolució abans esmentada, considerant que resulten necessàries, proporcionades i idònies en la mesura que les activitats de més risc són aquelles que es realitzen en els interiors, especialment en aquells llocs en els quals no es pot fer un ús continu de la mascareta, és a dir, els establiments on –per la seua idiosincràsia– és impossible l'ús permanent de la mascareta, com els establiments d'hostaleria, restauració i oci nocturn; risc que és igualment predicable dels esdeveniments que suposen aglomeracions o concentracions de persones, en la mesura que es dificulta el manteniment de la distància personal.

Així mateix, en les residències i centres de serveis socials on es troba la població més vulnerable existeixen diversos factors que augmenten el risc de transmissió del virus, perquè s'hi estableixen contactes pròxims i prolongats entre les persones usuàries, les residents i les visites. Argument que reforça la necessitat de donar major protecció i més rígides mesures de prevenció quan estem parlant d'establiments on resideixen persones vulnerables.

El Tribunal Suprem, en la Sentència 1.112/2021, de 14 de setembre (recurs de cassació núm. 5909/2021), reitera la doctrina constitucional en relació amb els límits dels drets fonamentals: «el Tribunal Constitucional des de l'STC 11/1981, 8 d'abril, i això no sols pels límits específics que fixa la mateixa Constitució quan reconeix alguns d'aquests drets i pel respecte al seu contingut essencial, sinó perquè la limitació resulta necessària per a permetre la seua pacífica coexistència amb els altres drets fonamentals i amb els béns constitucionalment protegits que es tradueixen, en aquest cas, en una potent presència del dret a la vida i a la integritat física, i a la defensa i protecció de la salut dels ciutadans».



Finalment, s'analitza amb detall i el Tribunal Suprem conclou que «la tènue limitació que podria tindre la mesura examinada sobre els drets fonamentals a la igualtat (article 14), i a la intimitat (article 18.1), amb el dret fonamental a la vida (article 15), la protecció de la salut (article 43) en situacions de la pandèmia com la Covid-19, i amb l'interés general de tots a sobreviure en aquestes gravíssimes circumstàncies, que avalen la procedència de la mesura que es pretén».

D'acord amb la STC 65/2018, de 7 de juny, «la legislació d'urgència té la finalitat de respondre a situacions concretes dels objectius governamentals que per raons difícils de preveure requerisquen una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment d'urgència per a la tramitació parlamentària de les lleis» (STC 31/2011, de 17 de març, FJ 4; 137/2011, de 14 de setembre, FJ 6, i 100/2012, de 8 de maig, FJ 8).

La urgent necessitat de les modificacions esmentades es justifica en l'alt nivell de risc de la situació epidemiològica en la qual es troba actualment la Comunitat Valenciana, circumstància que fa imprescindible el recurs a l'instrument normatiu del decret llei per a la tipificació de la infracció amb la finalitat de ser més efectius en el control de les mesures.

La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha reiterat en diverses ocasions la utilització de l'instrument normatiu del decret llei davant de la concurrència de situacions d'extraordinària urgència i necessitat.

Respecte als requisits d'urgent i extraordinària necessitat, la doctrina constitucional continguda en la STC 129/2016, de 21 de juliol, estableix que «l'adequada fiscalització del recurs al decret llei requereix, per consegüent, la definició pels òrgans polítics d'una situació d'extraordinària i urgent necessitat explícita i raonada i que, per tant, el pressupost habilitant de l'extraordinària i urgent necessitat s'ha de dur a terme mitjançant la valoració conjunta de tots aquells factors que van determinar el Govern a dictar la disposició legal excepcional».

Vista la urgència per a l'aprovació d'aquesta norma, s'exceptuen els tràmits de consulta pública i d'audiència i informació públiques, de conformitat amb el que es disposa en l'article 133.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En conseqüència, d'acord amb l'article 44.4 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i l'article 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, prèvia deliberació del Consell en la reunió de 17 de desembre de 2021,





DECRETE



Article 1. Modificació de l'article 5 del Decret llei 12/2020, de 7 d'agost, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la covid-19 en els serveis socials valencians

S'addicionen els apartats 5 i 6 a l'article 5 del Decret llei 12/2020, amb la redacció següent:

«5. L'incompliment de l'obligació de col·locació de cartells o altres mesures informatives per part del titular o responsable dels establiments, llars, centres i residències de serveis socials en els quals aquesta obligació resulte exigible d'acord amb les ordres o mesures a cada moment vigents adoptades per l'autoritat sanitària o per la conselleria competent en matèria de serveis socials.

6. El particular que, estant degudament anunciada l'obligatorietat dels certificats relatius a la covid, incomplira les restriccions d'entrada o exhibicions documentals corresponents.»



Article 2. Modificació de l'article 6 del Decret llei 12/2020, de 7 d'agost, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la covid-19 en els serveis socials valencians

S'addicionen els apartats 10 i 11 a l'article 6 del Decret llei 12/2020, amb la redacció següent:

«10. L'incompliment per part del titular dels establiments, llars, centres i residències de serveis socials de l'obligació de comprovació dels requisits i documents d'accés a l'interior dels establiments, locals o esdeveniments que determine a cada moment l'autoritat sanitària.



11. Permetre l'accés a l'interior d'establiments, llars, centres i residències de serveis socials de persones desproveïdes de certificats relatius a la covid, que resulten exigibles a cada moment d'acord amb les ordres o mesures adoptades per l'autoritat sanitària.»





Article 3. Modificació de l'article 14 del Decret llei 12/2020, de 7 d'agost, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la covid-19 en els serveis socials valencians

Es modifica l'article 14 del Decret llei 12/2020, que queda redactat de la manera següent:

«Article 14. Competència per a sancionar

1. La competència per a incoar, instruir i resoldre els procediments sancionadors correspondrà a l'Administració de la Generalitat, en aquest cas la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

2. Serà òrgan competent per a incoar el procediment sancionador la persona titular de la direcció general encarregada d'autoritzar i acreditar els serveis i centres de serveis socials.

3. Incoat el procediment, la persona titular de la direcció general encarregada d'autoritzar i acreditar els serveis i centres de serveis socials designarà la persona empleada pública de la conselleria que instruirà el procediment i elevarà la proposta de resolució a l'òrgan competent per a resoldre.

4. Serà òrgan competent per a resoldre el procediment i, si és el cas, imposar la sanció:

– La persona titular de la Secretaria Autonòmica d'Atenció Primària i Serveis Socials quan es tracte d'infraccions lleus i greus.

– La persona titular de la conselleria competent en matèria de serveis socials quan es tracte d'infraccions molt greus.

5. El que es disposa en els apartats anteriors s'entendrà sense perjudici de les normes o acords de delegació de competències en vigor.»





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquest decret llei entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 17 de desembre de 2021



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La vicepresidenta i consellera d'Igualtat

i Polítiques Inclusives,

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web