Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 196/2019, de 20 de setembre, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i del procediment de concessió directa d'ajudes urgents per a pal·liar la pèrdua de béns de primera necessitat de les persones físiques produïda pel temporal de pluges, fenòmens costaners i vents ocorregut a la Comunitat Valenciana entre l'11 i el 14 de setembre de 2019.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8639 de 20.09.2019
Número identificador:  2019/8958
Referència Base de Dades:  011441/2019
 



DECRET 196/2019, de 20 de setembre, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i del procediment de concessió directa d'ajudes urgents per a pal·liar la pèrdua de béns de primera necessitat de les persones físiques produïda pel temporal de pluges, fenòmens costaners i vents ocorregut a la Comunitat Valenciana entre l'11 i el 14 de setembre de 2019. [2019/8958]

Els dies 11, 12, 13 i 14 de setembre de 2019 la Comunitat Valenciana s'ha vist afectada per una Depressió Aïllada en Nivells Alts (d'ara en avant, DANA) que ha comportat un temporal de pluges d'una intensitat, extensió i abast inusitats, amb registres de precipitació acumulada que han superat àmpliament els 250 litres per metre quadrat en 24 hores en moltes localitats, fenòmens costaners de gran intensitat i forts vents, que han afectat milers de ciutadans i ciutadanes pel que fa al seu habitatge i als seus estris, a la seua capacitat de transport, o al seu accés als serveis bàsics. A més, el temporal ha ocasionat importants danys a béns i infraestructures, i ha provocat considerables despeses, derivades de les actuacions urgents que, com a conseqüència del temporal, s'estan escometent per les diferents administracions. Però, sobretot, el temporal ha destruït o danyat greument gran part de les pertinences i equipament domèstic bàsic de les persones més directament afectades.



És per això que resulta necessari abordar de manera immediata les actuacions precises per a proveir, a les persones més directament afectades pel temporal, els mitjans indispensables que les permeten reprendre la normalitat de les seues vides.

Atesa la intensitat del temporal, la superfície i el nombre de persones afectades per aquest i els efectes catastròfics que ha originat, els danys han de ser reparats amb la màxima urgència per a poder atendre les necessitats bàsiques de les persones damnificades. Concorren, a més, circumstàncies singulars i raons d'interés públic, social, econòmic i humanitari que dificulten la convocatòria pública d'ajudes i justifiquen el seu atorgament en règim de concessió directa, d'acord amb el que preveu l'article 22, apartat 2.c, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

D'altra banda, l'article 168 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, regula el contingut mínim de les bases reguladores de les subvencions esmentades, i també alguns dels tràmits que han de seguir-se en el procediment d'elaboració.

D'acord amb el Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, i amb el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, correspon a la Presidència l'impuls de l'acció interdepartamental del Consell, i a la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública les competències en matèria d'interior i en matèria de situacions d'emergència, per la qual cosa als departaments del Consell citats els competeix la planificació i desenvolupament de les mesures necessàries per a portar a terme aquesta actuació, atés el seu caràcter humanitari.

Per tot el que s'ha exposat, i després d'haver-se seguit els tràmits que es recullen en l'article 168.1.C) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i en virtut del que disposa l'article 28.c, de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i a proposta conjunta del president de la Generalitat i de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, prèvia deliberació del Consell en la reunió de 20 de setembre de 2019,





DECRETE



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest decret és aprovar les bases reguladores i establir el procediment per a la concessió directa d'ajudes a les persones l'habitatge de les quals es troba en alguna de les zones dels municipis que es relacionen en l'Annex I, que s'han vist greument afectades pel temporal de pluja, fenòmens costaners i vent produït per la DANA esdevinguda al Mediterrani, entre els dies 11 i 14 de setembre de 2019.





Article 2. Raons d'interés públic que concorren en la seua concessió i impossibilitat de la seua convocatòria pública

1. Aquestes subvencions es concedeixen de forma directa, en aplicació del que preveu l'article 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb el que estableixen els apartats 2 i 3 de l'article 28 de la llei esmentada, i l'article 168.1.c de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, per concórrer raons d'interés econòmic, social i humanitari, en virtut de les circumstàncies de les quals s'ha deixat constància en l'Acord de 20 de setembre de 2019, del Consell, pel qual s'inicien les actuacions per a pal·liar els danys produïts pel temporal de pluja, fenòmens costaners i vent ocorregut a la Comunitat Valenciana els dies 11, 12, 13 i 14 de setembre de 2019.



Les subvencions regulades en aquesta resolució tenen un caràcter singular, derivat del caràcter excepcional i únic dels esdeveniments que motiven el procediment en qüestió. Atés l'objecte específic de les subvencions, es requereix una concessió directa i no procedeix una convocatòria pública.

2. En concret, les raons d'interés públic que justifiquen l'atorgament directe de les subvencions radiquen en la urgència a atendre les necessitats de les persones físiques l'equipament personal i domèstic bàsic de les quals s'haja vist afectat pel temporal a què es refereix aquest decret.





Article 3. Persones beneficiàries

Són beneficiàries d'aquestes ajudes les persones físiques que tenen a la seua disposició, per un títol jurídic habilitant, un habitatge situat en algun dels municipis que es relacionen en l'Annex I, el contingut del qual haja resultat danyat greument per la DANA esdevinguda el setembre de 2019.

Únicament es podrà presentar una sola sol·licitud d'ajuda per habitatge.



Article 4. Objecte subvencionable

L'import de les ajudes es destinarà a la indemnització o compensació pels danys ocasionats pel temporal a què es refereix el present Decret en els estris i béns de primera necessitat de l'habitatge.





Article 5. Import de les ajudes

1. La quantia de l'ajuda individualitzada ascendirà a un màxim de 4.500,00 euros per habitatge, i l'import definitiu de la qual es determinarà en funció dels danys efectivament patits pels béns i estris, i del qual s'anticiparà, per raons d'emergència, un total de 1.500,00 euros.



2. L'import global màxim de les ajudes a concedir derivades del present decret ascendeix a 13.500.000 euros. D'acord amb la previsió legal de l'últim paràgraf de l'article 168.1.c de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, aquestes ajudes s'imputaran a la línia de subvenció que s'habilite mitjançant el corresponent expedient de modificació pressupostària, en l'aplicació 05.00.01.111.70.4 de l'estat de despeses del pressupost de la Generalitat per a 2019.



Article 6. Termini de presentació i requisits

1. Les persones l'habitatge de les quals haja patit danys com a conseqüència de la DANA esdevinguda el setembre de 2019, i es trobe dins dels termes municipals dels ajuntaments relacionats en l'Annex I podran sol·licitar la subvenció que es preveu en aquest decret, en el termini de quinze dies hàbils a partir de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

2. La persona sol·licitant haurà d'aportar:

a) Títol jurídic que li habilita per a fer ús de l'habitatge

b) Declaració responsable del domicili exacte de l'habitatge afectat, així com declaració de conformitat amb les presents bases reguladores, tot això mitjançant l'emplenament del model que s'inclou en l'Annex II d'aquest decret.

c) Model de domiciliació bancària (Annex III) emplenat i signat per la persona sol·licitant.



Article 7. Lloc de presentació i procediment

1. La documentació, degudament emplenada i signada, haurà de presentar-se en les Oficines de Coordinació de la Postemergència creades per la Generalitat, a aquest efecte, o, si escau, en les oficines habilitades per la Generalitat en els ajuntaments, preferentment en el de la localitat en la qual se situa l'habitatge. Aquestes unitats hauran de verificar, en primera instància, que l'habitatge afectat es troba en una zona i en un nivell greument afectats pel temporal a què es refereix aquest decret d'algun dels municipis recollits en l'Annex I, que aquesta persona compta amb un títol jurídic que, excepte millor dret, li habilita per a ocupar l'habitatge, i que s'ha presentat una única sol·licitud per cada habitatge.

Així mateix, el personal tècnic habilitat elaborarà la taxació pericial dels danys ocasionats en el mobiliari o estris a fi de determinar l'import de la subvenció i, si escau, comprovarà la veracitat de qualsevol dels extrems continguts en la declaració responsable.



2. Després d'aquestes actuacions, les citades unitats traslladaran, a la Subdirecció General d'Organització i Coordinació de la Presidència de la Generalitat, la proposta de les persones que han de ser beneficiàries de la subvenció que es regula en aquesta disposició, que inclourà la manifestació expressa de totes les actuacions i verificacions dutes a terme. A aquest efecte, es podran remetre relacions parcials i es podran dictar resolucions parcials amb la identificació de persones beneficiàries, a fi d'agilitar al màxim el lliurament de la quantitat susceptible de bestreta.

3. Conformement amb el que disposa l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si la documentació s'haguera emplenat de forma incompleta, existiren dues o més sol·licituds de subvenció que versen sobre el mateix habitatge, o no s'hagueren aportat els requisits i documents que s'assenyalen en l'article anterior, la o les persones interessades seran requerides perquè, en un termini de deu dies hàbils, esmenen la falta, acompanyen els documents preceptius o aclarisquen qui dels sol·licitants té millor dret a obtindre la subvenció, amb la indicació que, en cas de no fer-ho, se'ls tindrà per desistides, amb una resolució prèvia d'arxivament de l'expedient, que haurà de ser dictada en els termes que preveu l'article 21 de la norma esmentada, i quedarà sense efecte la sol·licitud de la subvenció, i es perdrà, per tant, el dret a la percepció.





Article 8. Òrgan gestor i òrgan competent per a l'atorgament de les subvencions

Correspon la tramitació i la gestió de la subvenció a la Subdirecció General d'Organització i Coordinació de la Presidència de la Generalitat, amb el suport tècnic, si escau, de les entitats locals afectades que es relacionen en l'Annex I.



Correspon a la persona titular de la Sotssecretaria de la Presidència atorgar les subvencions regulades en el present Decret, en virtut de la delegació continguda en l'apartat seté, lletra q) de la Resolució de 19 de juliol de 2019, del president de la Generalitat, per la qual delega determinades atribucions en diferents òrgans de la Presidència.



Article 9. Obligacions de les persones beneficiàries

Les persones beneficiàries d'aquesta subvenció quedaran obligades a sotmetre's a la normativa sobre supervisió, seguiment i control de subvencions, així com a facilitar tota la informació requerida per l'òrgan gestor de la subvenció. Igualment quedaran, en tot cas, subjectes a les obligacions imposades per l'article 14 i concordants de Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Article 10. Forma de pagament de la subvenció

1. El pagament de la subvenció s'efectuarà, per mitjà d'una transferència, al compte bancari que la persona beneficiària determine, una vegada s'haja efectuat el peritatge dels danys per les persones designades directament per a això per l'Administració, o, si escau, per les persones que es designen pel mitjà propi de l'Administració al qual se li encarregue aquesta gestió, per l'import dels danys que concloga el peritatge amb un màxim de 4.500 euros.

2. Això no obstant, sense perjudici del que s'estableix en l'apartat anterior, i per a pal·liar, amb la major urgència, la manca de béns de primera necessitat que s'ha originat en els habitatges més afectats per la DANA, s'anticiparà un total de 1.500 euros per habitatge afectat, sense que es requerisca la consignació de cap garantia, després de la verificació prèvia, per les Oficines de Coordinació de la postemergència creades per la Generalitat, o per les oficines habilitades per la Generalitat en les dependències municipals, dels extrems recollits en l'apartat 1 de l'article 7.



Article 11. Règim de justificació i control de les subvencions

1. S'entendrà document justificatiu de l'ajuda el peritatge sobre el mal ocasionat, realitzada pel personal tècnic designat directament per a això per l'Administració. En cap cas la quantia de l'ajuda atorgada podrà excedir el límit establit en l'apartat 1 de l'article 10.



2. La Generalitat, a través de l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, efectuarà un control de les ajudes concedides a les persones físiques objecte d'aquest decret que consistirà en la realització d'un control de camp sobre un mínim del 5 % de les ajudes concedides i del 5 % de l'import total concedit, seleccionades mitjançant un procediment aleatori corregit per criteris de factors de risc. El resultat d'aquest control es traslladarà a la Subdirecció General d'Organització i Coordinació, que tramitarà els procediments de reintegrament o minoració de la subvenció concedida en el cas que s'haja advertit alguna anomalia en el procediment de concessió, i això sense perjudici de la realització de qualsevol altra comprovació que es considere convenient.



Article 12. Minoració, anul·lació i reintegrament de les subvencions

1. En el cas que el peritatge dut a terme concloga que els danys ocasionats en l'habitatge per a la qual s'ha sol·licitat una ajuda són inferiors a 4.500 euros, l'ajuda reconeguda i abonada únicament reflectirà la quantia que reculla l'informe pericial.

2. En els casos previstos en l'article 37 de la Llei general de subvencions, les persones beneficiàries hauran de reintegrar la totalitat o una part de la quantitat percebuda més els corresponents interessos de demora. En aquests casos s'incoarà l'expedient oportú, el qual, amb l'audiència prèvia de la persona interessada, serà resolt per la persona titular de l'òrgan gestor de la subvenció.

3. Les ajudes que es recullen en aquest decret seran compatibles amb qualssevol altres ajudes o subvencions que reben les persones afectades, procedents d'altres entitats públiques o privades, fins al límit del valor del mal produït.

4. El falsejament o l'ocultació de dades i documents que afecten substancialment la concessió i lliurament de fons públics, donarà lloc a l'exigència de responsabilitats tant en l'ordre administratiu com en el jurisdiccional competent.

5. La Presidència de la Generalitat es reserva el dret a realitzar totes les inspeccions tècniques i administratives que es consideren necessàries a fi de confirmar la correcta execució d'aquesta ajuda.



Article 13. Règim jurídic aplicable

Aquestes subvencions es regiran, a més de pel que disposa aquest decret, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i pel Reglament de l'esmentada llei, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, excepte en allò que afecte els principis de publicitat i concurrència, i també pel que disposa la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i per les restants normes de dret administratiu que siguen aplicables.



Article 14. Compatibilitat amb la normativa europea sobre ajudes públiques

1. Les ajudes regulades en aquest decret són compatibles amb el mercat interior perquè no reuneixen els requisits acumulatius exigits en l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que les persones beneficiàries no són empreses productores de béns o prestadores de serveis en el mercat, sinó persones físiques.

2. Atés que es tracta d'ajudes no subjectes a l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, i d'acord amb el que s'estableix en l'article 3.4 del Decret 128/2017, de 7 de setembre, del Consell, regulador del procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, les subvencions establides per mitjà d'aquest Decret no requereixen notificació o comunicació a la Comissió Europea.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació per al desplegament del Decret

1. El president de la Generalitat, mitjançant un decret del president de la Generalitat, podrà desenvolupar el que es disposa en aquest Decret.

2. Així mateix, el president de la Generalitat, mitjançant un decret del president de la Generalitat, podrà modificar aquest decret en els aspectes la competència per a la regulació dels quals, no s'haja atribuït específicament al Consell.



Segona. Efectes

Aquest decret produirà efectes a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquest decret, que posa fi a la via administrativa, es podrà, potestativament, interposar un recurs de reposició davant l'òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes des de la publicació d'aquest decret en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que es disposa en els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé es podrà interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de la seua publicació, en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Tot això de conformitat amb el que es disposa en els articles 10, 44 i 46 de l'esmentada Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.





Orihuela, 20 de setembre de 2019



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Justícia, Interior i Administració Pública

GABRIELA BRAVO SANESTANISLAO







ANNEX I

Relació de municipis afectats



PROVÍNCIA COMARCA MUNICIPI

Alacant El Baix Segura Algorfa

Almoradí

Benejúzar

Benferri

Benijófar

Bigastro

Callosa de Segura

Catral

Cox

Daya Nueva

Daya Vieja

Dolores

Formentera del Segura

Granja de Rocamora

Guardamar del Segura

Jacarilla

Los Montesinos

Orihuela

Pilar de la Horadada

Rafal

Redován

Rojales

San Fulgencio

San Isidro

San Miguel de Salinas

Torrevieja

El Baix Vinalopó Crevillent

L'Alt Vinalopó Villena

València La Costera La Font de la Figuera

Mogente/Moixent

La Vall d'Albaida Agullent

Aielo de Malferit

Albaida

Atzeneta d'Albaida

Bellús

Beniatjar

Benigànim

Bocairent

Castelló de Rugat

Fontanars dels Alforins

La Pobla del Duc

Llutxent

L'Olleria

Ontinyent









ANEXO II

Modelo de solicitud de subvención y declaración responsable



Ayudas a las personas cuya vivienda se encuentra en alguna de las zonas de los municipios que se relacionan en el anexo I del Decreto 197/2019, de 20 de setembre, del Consell (DOGV 8639, 20.09.2019), que se han visto gravemente afectadas por el temporal de lluvia, fenómenos costeros y viento producido por la DANA acaecida en el Mediterráneo, entre los días 11 y 14 de septiembre de 2019



1. Datos de la persona beneficiaria.

– Nombre y apellidos:

– DNI:

– Dirección:

– Localidad:

– Provincia:

– Teléfono:

– Correo electrónico:



2. Datos de la vivienda afectada:

– Provincia

– Municipio

– Localidad

– Código Postal

– Dirección exacta (debe indicarse el nombre de la calle/plaza/avenida, el número de policía, la escalera, la planta, y el número de puerta, o cualquier otra precisión que se considere necesaria para individualizar completamente la vivienda)



3. Título jurídico que le habilita para hacer uso de la vivienda:



4. Declaración responsable.

a) Conforme a lo dispuesto el artículo 5 del Decreto 165/2010, de 8 de octubre, del Consell, por el que se establecen medidas de simplificación y de reducción de cargas administrativas en los procedimientos gestionados por la Administración de la Generalitat y su sector público, doy mi autorización para que la administración obtenga directamente la acreditación del cumplimiento de las obligaciones tributarias y con la Seguridad Social, así como para la comprobación directa de los datos de identidad (DNI), y, en su caso, de residencia.



Sí No



En caso de no subscribir la correspondiente autorización, la persona interesada estará obligada a presentar los documentos correspondientes junto con aquesta conformidad.

b) Declaro, a la vista de las bases que rigen aquesta convocatoria, que las acepto íntegramente y acepto la subvención.

c) Declaro que no incurro en ninguna de las prohibiciones previstas en el artículo 13 de la Ley 38/2003, general de subvenciones, que determina la prohibición de obtener la condición de beneficiario/a de subvenciones, resaltando especialmente la de no ser deudora por reintegro de subvenciones.

d) Declaro que todos los datos que figuran en aquest documento son ciertos.

e) Declaro, bajo mi responsabilidad, que los documentos que aporto son copia fiel de los originales, los cuales serán aportados a requerimiento de la Administración.



5. Información y consentimiento.

Información sobre la Ley orgánica de protección de datos: A los efectos previstos en el artículo 11 de la Ley orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de protección de datos personales y garantía de los derechos digitales, se le informa de que los datos consignados en el presente documento serán incorporados a un fichero del que es titular la Presidencia de la Generalitat. Sus datos serán empleados solo para la gestión de ayudas y subvenciones y no serán cedidos ni usados para otro fin diferente. Respecto de los mencionados datos, podrá ejercitar los derechos de acceso, rectificación, cancelación y oposición, en los términos que prevé la indicada Ley orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, ante la Presidencia de la Generalitat.



Sí No



Por tanto, considerando el título jurídico que me habilita para hacer uso de la vivienda y que respecto de ella concurren los requisitos previstos en el Decreto 197/2019, de 20 de setembre, del Consell (DOGV 8639, 20.09.2019), que se han visto gravemente afectadas por el temporal de lluvia, fenómenos costeros y viento producido por la DANA acaecida en el Mediterráneo, entre los días 11 y 14 de septiembre de 2019, solicito el abono de la ayuda prevista en el Decreto referido.



Fecha y firma de la persona beneficiaria de la subvención.

Mapa web