Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 5/2023, de 14 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació, per la qual s'estableixen les bases per a la concessió de subvencions a alumnat que curse Formació Professional en centres educatius sostinguts amb fons públics.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9706 de 18.10.2023
Número identificador:  2023/10366
Referència Base de Dades:  010060/2023
 



ORDRE 5/2023, de 14 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació, per la qual s'estableixen les bases per a la concessió de subvencions a alumnat que curse Formació Professional en centres educatius sostinguts amb fons públics. [2023/10366]

Índex



Preàmbul

Article 1. Objecte i finançament

Article 2. Finalitat de les subvencions

Article 3. Quanties de les subvencions

Article 4. Requisits generals de les persones sol·licitants

Article 5. Requisits específics, segons la finalitat de la subvenció

Article 6. Puntuació i ordenació de les sol·licituds admeses

Article 7. Iniciació del procediment

Article 8. Termini i lloc de presentació de les sol·licituds

Article 9. Documentació que cal aportar

Article 10. Instrucció del procediment

Article 11. Comissió de valoració

Article 12. Resolució del procediment

Article 13. Pagament de les quanties

Article 14. Compatibilitats

Article 15. Tractament de dades de caràcter personal

Article 16. Informació i difusió

Article 17. Obligacions de les persones beneficiàries

Article 18. Circumstàncies que donen lloc a la modificació de la resolució de concessió

Article 19. Mètode de comprovació i pla de control

Article 20. Responsabilitat i règim sancionador

Disposició final única. Entrada en vigor





PREÀMBUL



L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana estableix en l'article 53 que correspon a la Generalitat la competència exclusiva en la regulació i l'administració de l'ensenyament en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjudici de les facultats que corresponen a l'Estat.

La Formació Professional és una peça indispensable per a consolidar un model productiu que intensifique els processos de creació de valor i d'ocupació de qualitat. Amb un calendari de quatre anys d'actuació, el Pla valencià d'impuls i millora de la Formació Professional aprovat pel Consell Valencià de Formació Professional desplega una estratègia integrada dels ensenyaments de Formació Professional, amb la professionalització de l'ocupació, la igualtat i la innovació, que són objectius fonamentals per al desenvolupament d'una societat avançada a la Comunitat Valenciana.

Amb el Pla valencià d'impuls i millora de la Formació Professional, es pretén aproximar l'FP del sistema educatiu al món laboral, que es concreta en una sèrie d'objectius, entre altres, millorar l'oferta de Formació Professional Dual i la formació pràctica en empreses, així com potenciar i facilitar la realització dels estudis amb independència de la distància des de la seua localitat i les despeses que ocasionen.



El Consell, conscient de la necessitat d'invertir en formació de capital humà, pretén continuar en aquesta línia, per a la qual cosa estableix un règim de subvencions amb l'objectiu prioritari de garantir la igualtat de totes les persones en l'exercici del dret a accedir a una educació de qualitat, sense que per raons de llunyania del lloc de residència al centre docent que oferisca els estudis, ni la distància als centres de treball per a la realització dels mòduls FCT o la realització d'activitats formatives de Formació Professional Dual en administracions públiques i sector privat, condicione la seua elecció formativa. Es pretén que arriben a una majoria d'estudiants de cicles formatius de la Comunitat Valenciana, i així afavorir la competència, la igualtat d'oportunitats i l'excel·lència en el rendiment acadèmic.

L'Ordre 1/2022, de 10 de gener, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual s'estableixen les bases per a la concessió de subvencions a alumnat que curse Formació Professional en centres educatius sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana (DOGV 9256, 14.01.2022) va emparar la Resolució de 4 d'abril de 2022, del director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions destinades a alumnat que curse Formació Professional en centres educatius sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana en el curs 2021-2022 (DOGV 9324, 25.04.2022). Després d'aquesta, es proposen una sèrie de millores administratives per a agilitzar el procediment i millorar l'ús eficient dels recursos públics.

Alhora, aquesta actuació podrà estar cofinançada per la Unió Europea a través del Fons Social Europeu Plus (FSE+) de la Comunitat Valenciana, en el marc del nou Programa operatiu 2021-2027, atenent l'objectiu polític 4 «Una Europa més social mitjançant l'aplicació del pilar europeu dels drets socials» i l'objectiu específic «Promoure la igualtat d'accés a una educació i una formació de qualitat i inclusives i la seua culminació, en particular per als grups desfavorits, des de l'Educació Infantil i atencions de la primera infància, passant per l'educació i la formació generals i professionals, fins a l'educació superior, així com l'educació i l'aprenentatge de les persones adultes, facilitant també la mobilitat per a l'aprenentatge per a qualsevol persona i de les persones amb discapacitat».



Aquesta ordre estableix les bases per les quals han de regir-se les successives convocatòries de subvencions per a la realització d'estudis de cicles formatius de Formació Professional en centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana, proporcionant-los un marc jurídic comú que contribuïsca a racionalitzar-les, sistematitzar-les i simplificar-les.

En compliment del que disposa l'article 7.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, aquestes bases reguladores no requereixen notificació a la Comissió Europea per no estar subjectes als requisits de l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea. Les persones físiques i jurídiques destinatàries no tenen la condició d'empresa a la qual es reporte avantatge econòmic, i no hi ha falsejament de la competència perquè no afecten els intercanvis comercials.

A aquesta ordre, pel seu caràcter de subvenció, li és aplicable la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i en els preceptes que siga aplicable, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Així mateix, també són aplicables la normativa bàsica de procediment administratiu i d'ensenyaments de Formació Professional. S'ha buscat la racionalització del procediment de concessió de les subvencions, seguint el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic.

Aquesta ordre és necessària per a aconseguir l'objectiu del Consell de continuar establint un règim de subvencions que promoga la igualtat de totes les persones en l'exercici del dret a accedir a una educació de qualitat, sense que, per raons de llunyania del lloc de residència al centre docent que oferisca els estudis, condicione la seua elecció formativa. A més, l'Ordre 1/2022 de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, de 10 de gener, gaudeix de vigència fins al 2023, per la qual cosa és necessària una ordre amb vocació de continuïtat a llarg termini.

Aquesta ordre és un instrument eficaç per a regular i dotar de seguretat jurídica les successives convocatòries i emparar el procediment de sol·licitud, valoració i concessió de les subvencions.

Amb l'entrada en vigor d'aquesta ordre es pretén millorar l'eficiència de l'ús dels recursos públics en el procediment i la gestió dels expedients derivats de cada convocatòria, així com de la concessió i el pagament de les subvencions.

El contingut d'aquesta ordre s'ha traslladat a les meses sectorials a l'efecte de consulta i participació, i s'ha sotmés a consulta pública prèvia i a informació pública, responent al principi de transparència.

En el desplegament de l'articulat s'ha considerat el fet de minimitzar i simplificar els preceptes seguint el principi de proporcionalitat.

Per tot el que s'ha exposat, es justifica i es fan complir els principis de bona regulació que disposa l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

En el procés d'elaboració d'aquesta ordre s'han recaptat els informes preceptius de la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, l'Advocacia General de la Generalitat i la Intervenció Delegada d'aquesta conselleria.

Per tot això, en virtut de les atribucions que em confereix l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, l'article 160 de la referida Llei 1/2015 i el Decret 112/2023, de 25 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat (DOGV 9647, 25.07.2023), a proposta de la directora general de Formació Professional,





ORDENE



Article 1. Objecte i finançament

1. L'objecte d'aquesta ordre és establir les bases per les quals es regiran les concessions de subvencions destinades a l'alumnat que realitze estudis de cicles formatius de Formació Professional en centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana, perquè l'elecció formativa no quede condicionada per raons de distància als centres de treball, centres docents o la realització d'activitats de Formació Professional Dual en organismes públics o privats.



2. Els ensenyaments susceptibles de subvenció corresponent a cada convocatòria són, en règim presencial, els següents:

a) Grau D: cicles formatius de grau bàsic, mitjà i superior.

b) Grau E: cursos d'especialització, de grau mitjà i superior.

3. Per a cada exercici pressupostari es convocaran mitjançant resolució les subvencions incloses en els pressupostos de la Generalitat amb càrrec a l'aplicació i programa pressupostari que s'indique en la convocatòria corresponent.



Article 2. Finalitat de les subvencions

Les convocatòries de subvencions que es dicten a l'empara d'aquestes bases reguladores, prèviament concretades en el pla estratègic de subvencions de la conselleria competent en matèria d'educació, atendran alguna o algunes de les finalitats següents:

1. Proporcionar una ajuda a l'alumnat que combine l'activitat formativa en el centre educatiu amb l'activitat en un centre de treball mitjançant el model d'FP Dual en les administracions públiques del sector públic estatal, autonòmic, local o en universitats, així com ens autònoms.

2. Proporcionar una ajuda, total o parcial, a l'alumnat per a realitzar formació en empreses, Dual o Formació en Centres de Treball, de la Comunitat Valenciana o de la resta de l'Estat allunyades del centre educatiu, una vegada acreditada la necessitat de desplaçament per a adquirir les competències predeterminades en el lloc formatiu.

3. Sufragar totalment o parcialment les despeses derivades de residència, transport i manutenció, per a alumnat que curse cicles de Formació Professional en centres allunyats de la seua residència habitual.



Article 3. Quanties de les subvencions

Les quanties màximes de les subvencions i/o el nombre màxim de subvencions es fixaran en les convocatòries corresponents atenent les disponibilitats pressupostàries.

El repartiment entre les sol·licituds es realitzarà per ordre de prioritat, de més a menys puntuació, fins al límit fixat en la convocatòria dins del crèdit disponible, i s'adjudicaran les que hagen obtingut més puntuació en aplicació dels criteris de baremació.

En el cas que el crèdit consignat en una línia de subvenció en la convocatòria siga suficient, atenent el nombre de sol·licituds admeses a tràmit una vegada finalitzat el termini de presentació, no serà necessari fixar un ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reunisquen els requisits establits, en virtut del que disposa l'article 55 del Reglament de la Llei general de subvencions.

En aquest cas, l'òrgan competent podrà prorratejar l'import global màxim destinat a les subvencions entre els beneficiaris i beneficiàries de la subvenció fins a esgotar el crèdit, segons el que preveu l'article 22 de la Llei general de subvencions.



Article 4. Requisits generals de les persones sol·licitants

1. Per a ser beneficiari o beneficiària d'aquestes ajudes, caldrà complir els requisits següents:

a) Presentar la sol·licitud i la documentació requerides en la forma i el termini que determinen les convocatòries corresponents.

b) Ser espanyol o tindre la nacionalitat d'un estat membre de la Unió Europea. En el cas de ciutadans de la Unió Europea o dels familiars, beneficiaris dels drets de lliure circulació i residència, es requerirà la condició de residents permanents o que acrediten ser treballadors per compte propi o alié.

En el supòsit d'estrangers no comunitaris, s'aplicarà el que disposa la normativa sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seua integració social.

Qualsevol persona sol·licitant ha de tindre el DNI o NIE en vigor en el moment de presentar la sol·licitud i la documentació pertinents.

c) Ser resident a la Comunitat Valenciana.

d) Cursar l'any de la convocatòria algun dels estudis de Formació Professional objecte d'aquesta ordre en centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana.

En el cas de centres privats, el curs del cicle formatiu haurà d'estar concertat l'any acadèmic de la convocatòria de subvencions.



e) En cap cas podran obtindre la condició de persona beneficiària les persones que determina l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

2. Tindran la consideració legal de persones beneficiàries de les subvencions els estudiants que perceben l'import de la subvenció bé directament, bé a través d'una tercera persona.

3. Només podrà obtindre's subvenció durant el nombre d'anys que dure el pla d'estudis.

Les persones beneficiàries afectades per una diversitat funcional igual o superior al 65 % que hagen aplicat la deducció de càrrega lectiva disposaran de fins al doble d'anys que dure el pla d'estudis.



4. Cada convocatòria determinarà els requisits específics que, a més, han de complir les persones sol·licitants en funció de la finalitat de les subvencions.

5. El compliment d'aquests requisits haurà de mantindre's al llarg del curs acadèmic per al qual se sol·licita la subvenció.



Article 5. Requisits específics, segons la finalitat de la subvenció

1. Estar matriculat/ada i amb assistència efectiva a les activitats formatives en un cicle formatiu sostingut amb fons públics durant el curs acadèmic de la convocatòria corresponent.

2. A més, s'ha de reunir algun dels requisits següents:

a) Desenvolupar la Formació Dual en administracions públiques del sector públic estatal, autonòmic, local o en universitats, així com en ens autònoms.

b) Desenvolupar la Formació Dual o el mòdul de Formació en Centres de Treball en empreses de la Comunitat Valenciana o de la resta de l'Estat amb un mínim de 100 hores durant el curs acadèmic de la convocatòria. Per motiu de realitzar Formació Dual o el mòdul de Formació en Centres de Treball de manera parcial, només podrà beneficiar-se per un curs.

c) Estudiar Formació Professional en un centre sostingut amb fons públics allunyat de la seua residència habitual segons el criteri establit en la convocatòria.

2. La modalitat de matrícula dels estudis serà exclusivament presencial.

3. En el cas de considerar l'ajuda a residència, el beneficiari ha de residir fora del domicili habitual durant tot el curs acadèmic, a excepció dels períodes vacacionals, a causa de la distància entre el seu domicili habitual i el centre educatiu, dels mitjans de transport existents i dels horaris lectius. Només es preveurà el transport de cap de setmana entre el domicili habitual i el de residència.

Article 6. Puntuació i ordenació de les sol·licituds admeses

1. Les sol·licituds que complisquen els requisits de concessió es puntuaran d'acord amb els criteris i els barems d'aquesta ordre, segons la seua finalitat:

a) FP Dual en administracions públiques.

– Per a les sol·licituds de primer curs, la puntuació serà la nota d'accés al cicle per al qual se sol·licita la subvenció, o la nota mitjana del curs realitzat si ha finalitzat el curs acadèmic de la convocatòria.

– Per a la resta de cursos, la puntuació serà la nota mitjana del curs anterior del cicle en qüestió, o la nota mitjana del curs realitzat si ha finalitzat el curs acadèmic de la convocatòria.

– Els mòduls del curs no avaluats o amb renúncia a convocatòria es baremaran amb un valor 0, a l'efecte de calcular la mitjana.

– Les notes tindran una aproximació de 2 decimals, amb arredoniment matemàtic.

– Quan no hi haja qualificacions numèriques, les qualificacions obtingudes es computaran segons el barem següent:



Qualificació Nota

Matrícula d'honor 10

Excel·lent 9

Notable 7

Aprovat o apte 6

Convalidat 5

No presentat/avaluat 0





b) Formació en empreses, o estudiar en un centre allunyat de la seua residència habitual.

– Les sol·licituds es puntuaran segons la distància entre el centre docent i el lloc de realització de l'activitat formativa subvencionada en el cas de formació en empreses, i entre el centre i el domicili habitual si la finalitat és per residència. Es considerarà la trajectòria de la calculadora de la Comissió Europea per a les mobilitats d'Erasmus, i s'especificarà l'adreça d'origen i de destinació següent:

https://erasmus-plus.ec.europa.eu/es/resources-and-tools/distance-calculator

S'aplicarà la puntuació següent:



Distància Puntuació

Fins a 30 km 4

Fins a 60 km 7

Fins a 90 km 10

Fins a 140 km 15

Fins a 240 km 20

Fins a 340 km 25

Més de 340 km 30





2. La prioritat per a la concessió de les subvencions d'entre totes les sol·licituds admeses serà per ordre de més a menys puntuació.

3. Com a criteri general d'atorgament de les ajudes, aquestes es concediran de manera que abaste el major nombre de sol·licitants possible d'entre els que complisquen els requisits objectius de concessió, dins de les disponibilitats pressupostàries.



Article 7. Iniciació del procediment

1. El procediment de concessió de les subvencions es tramitarà en règim de concurrència competitiva i s'iniciarà d'ofici mitjançant publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la convocatòria aprovada per resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'educació.

2. Atenent la possibilitat de compliment dels requisits de les diferents finalitats de subvenció al llarg del curs escolar, les convocatòries es podran realitzar en resolucions separades segons la finalitat, a fi de facilitar i assegurar que aquestes arriben al major nombre d'estudiants possible.



Article 8. Termini i lloc de presentació de les sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds serà el que determina la convocatòria corresponent i s'emprarà el model que s'establisca a aquest efecte. L'incompliment d'aquest termini determinarà automàticament l'exclusió de la sol·licitud.

2. La sol·licitud i la documentació aportada es presentaran davant del centre docent que establisca la resolució de convocatòria, per qualsevol dels mitjans que establisca aquesta.

3. Si la sol·licitud no reuneix els requisits establits en la convocatòria, es requerirà a la persona interessada que esmene les deficiències en el termini màxim i improrrogable de 10 dies hàbils. Si no realitza l'esmena, es considerarà que desisteix de la sol·licitud, tot això de conformitat amb el que disposa l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



4. En qualsevol moment del procediment, l'Administració podrà requerir l'aportació dels documents justificatius de qualsevol de les dades incorporades a la sol·licitud, tant a la persona interessada com al centre docent on estiga matriculada.

5. La conselleria amb competències en matèria d'educació podrà comprovar les dades acadèmiques de les persones sol·licitants registrades en els sistemes d'informació i gestió educativa pertanyents a aquesta, així com recaptar les dades acadèmiques d'altres administracions educatives.



Article 9. Documentació que cal aportar

La documentació general que es presentarà juntament amb la sol·licitud serà la següent:

1. Declaració responsable subscrita per la persona sol·licitant en què manifeste, sota la seua responsabilitat, que les dades incorporades a la sol·licitud s'ajusten a la realitat, que compleix els requisits exigits en la convocatòria, que disposa de la documentació que així ho acredita, que la posarà a la disposició de l'Administració quan se li requerisca, i que es compromet a mantindre el compliment dels requisits i les obligacions durant el període de temps que cobrisca la subvenció.

2. Justificació de l'alta de la domiciliació bancària mitjançant el procediment automatitzat:

https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=22648

3. En els supòsits de sol·licituds de subvenció la finalitat de la qual incloga sufragar les despeses per residència o desplaçament, es podrà exigir en les convocatòries la documentació acreditativa del gaudi i el pagament de l'activitat subvencionada.

4. S'aportarà qualsevol altra documentació addicional que es puga requerir en les convocatòries de subvencions, sempre d'acord amb el que disposa l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 10. Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a l'ordenació i la instrucció de l'expedient serà la direcció general amb competències en matèria de formació professional.

2. Els centres docents receptors de les sol·licituds verificaran el compliment dels requisits per a adquirir la condició de beneficiari, i requeriran l'esmena de sol·licituds que corresponga.

Les convocatòries hauran d'establir els centres que tenen la condició de receptors de les sol·licituds.

3. Una vegada admeses a tràmit les sol·licituds, els centres receptors elaboraran i certificaran les relacions de sol·licitants amb les puntuacions obtingudes segons l'ordre de bases i convocatòria, així com una relació motivada de sol·licitants que no complisquen els requisits d'obtenció de les ajudes.

En el termini que determine la convocatòria, no superior a 1 mes a comptar de la fi del termini de presentació de les sol·licituds, els centres educatius elevaran a l'òrgan instructor un informe que certifique el compliment o l'incompliment dels requisits dels sol·licitants, així com les relacions de puntuacions obtingudes, en la forma que la convocatòria determine.

4. En els centres docents de titularitat de la Generalitat, les sol·licituds i la documentació aportades per les persones interessades quedaran arxivades en el centre educatiu a la disposició de la Inspecció d'Educació, les direccions territorials amb competències en matèria d'educació i la direcció general amb competències en matèria de formació professional.

Si és el cas, la resta de centres educatius remetran les sol·licituds i la documentació adjunta al seu centre públic d'adscripció.

5. La comissió de valoració establirà la prelació, aplicant els criteris establits en les bases, entre les sol·licituds a partir de les relacions enviades pels centres educatius.

Així mateix, realitzarà la proposta provisional de concessió i denegació de subvencions amb el límit fixat en la convocatòria dins del crèdit disponible, i adjudicarà les que hagen obtingut més puntuació en aplicació dels criteris establits.

6. Les propostes provisionals de concessió i denegació es remetran a cada centre educatiu receptor de sol·licituds, a fi de detectar possibles errors en la baremació.

7. Publicades aquestes llistes provisionals de sol·licituds, les persones interessades tindran un termini de tres dies hàbils, comptats a partir de la inserció en els taulers d'anuncis dels centres educatius, per a esmenar els defectes observats i presentar les al·legacions oportunes per mitjà de l'aportació en el mateix centre receptor de la documentació que consideren adequada.

Amb la informació facilitada per les persones interessades, el centre realitzarà les correccions que corresponga i les comunicarà a l'òrgan instructor del procediment.

8. La comissió de valoració establirà la prelació definitiva entre les sol·licituds a partir de les correccions enviades pels centres educatius.



Així mateix, realitzarà la proposta definitiva de concessió i denegació de subvencions amb el límit fixat en la convocatòria dins del crèdit disponible, i adjudicarà les que hagen obtingut més puntuació en aplicació dels criteris establits i aplicant els criteris establits en les bases.





Article 11. Comissió de valoració

1. La comissió de valoració es constituirà en la direcció general amb competències en matèria de formació professional, i estarà integrada pels membres següents:

a) Presidència: la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de formació professional, o la persona en qui delegue.



b) Vocals:

– La persona titular de la subdirecció general amb competències en matèria d'ordenació acadèmica de formació professional, o la persona en qui delegue.

– La persona titular de servei amb competències en matèria d'ordenació acadèmica de formació professional, o la persona en qui delegue.



– Un director o una directora d'un centre docent públic designat per la presidència de la comissió.

– Secretaria: un tècnic o tècnica de la direcció general competent en matèria d'FP.

2. El funcionament d'aquest òrgan s'ajustarà al que disposen les normes que conté a aquest efecte la secció tercera del capítol II de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

3. De les reunions que realitze aquesta comissió de valoració s'estendrà acta, que posteriorment s'elevarà a la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de formació professional.



Article 12. Resolució del procediment

1. A la vista de la proposta de la comissió de valoració, la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de formació professional resoldrà motivadament la concessió i la denegació de les subvencions i ordenarà la publicació de les relacions de sol·licitants als quals es concedeix o es denega la subvenció en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Aquesta publicació tindrà efecte de notificació a les persones interessades, d'acord amb el que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

2. La resolució, que posarà fi a la via administrativa, s'haurà de dictar en el termini màxim de sis mesos a partir del dia de publicació de la convocatòria, sense perjudici de l'ampliació de terminis que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

3. L'efecte que produirà el silenci administratiu serà desestimatori de la sol·licitud de subvenció si transcorre el termini sense que es dicte ni es publique la resolució corresponent, d'acord amb l'article 25.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sense perjudici de l'obligació legal de l'Administració de resoldre, de conformitat amb la normativa reguladora del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 13. Pagament de les quanties

1. L'abonament de les ajudes es realitzarà en un únic pagament a les persones beneficiàries a través dels centres docents públics que hagen tramitat les seues sol·licituds.

2. La direcció general remetrà a cada centre docent públic la resolució en la qual s'inclourà la llista de les persones beneficiàries del seu centre, i la indicació de la quantia a percebre.

3. Les quanties s'ingressaran a cada centre docent públic mitjançant transferència bancària, perquè abonen les quanties individuals dels beneficiaris.

Els centres abonaran les quanties individuals en un termini de 10 dies hàbils comptats a partir de la recepció efectiva de la transferència.

5. Conclòs l'abonament de les quanties individuals, la direcció dels centres emetrà un certificat sobre aquesta qüestió, amb la relació de les persones que han rebut l'ingrés i, si és el cas, una relació motivada de les persones que no l'hagen pogut rebre.



Article 14. Compatibilitats

Aquestes ajudes seran compatibles amb altres subvencions, ajudes o ingressos procedents d'altres administracions públiques, destinats a la mateixa finalitat, sempre que, en concurrència amb aquestes, no supere el cost de l'activitat que se subvenciona.

Quan així ho estime procedent, la direcció general competent en matèria de formació professional de centres docents podrà establir les incompatibilitats oportunes en les convocatòries corresponents.



Article 15. Tractament de dades de caràcter personal

1. La gestió de les ajudes que regulen aquestes bases requereix el tractament de dades de caràcter personal, i caldrà preveure les mesures i les garanties que estableix la normativa referent a la matèria, especialment el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (d'ara en avant, Reglament general de protecció de dades), i la Llei orgànica 3/2018 de 5 de desembre de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. En el disseny dels formularis i en la sol·licitud de documentació hauran de tindre's en compte els principis de protecció de dades. En concret, les dades personals seran:

a) Adequades, pertinents i limitades al que siga necessari en relació amb els fins per als quals es tracten. En aquest sentit:

– Els formularis i la documentació sol·licitada seran proporcionals a les necessitats de gestió i concessió de les ajudes.

– La publicació de dades s'efectuarà tenint en compte el que estableix la disposició addicional 7a de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i qualsevol altra recomanació o directriu realitzada pels òrgans competents en matèria de protecció de dades i en matèria de publicitat de subvencions.

b) Les dades seran exactes i, si fora necessari, actualitzades; les persones sol·licitants es responsabilitzaran de la veracitat dels documents que presenten; en tot cas, es tindrà en compte que l'entitat convocant no serà responsable de la inexactitud de les dades quan les hagen aportades les persones sol·licitants o els seus representants o s'hagen obtingut de registres públics, sense perjudici de la potestat de verificació de l'administració convocant.

c) Les dades es conservaran durant el temps necessari per a complir la finalitat per a la qual s'hagen recaptat i per a determinar les possibles responsabilitats que es puguen derivar d'aquesta finalitat i del tractament de les dades i de conformitat amb la normativa d'arxius i documentació.

En tot cas, la informació que es publique en el portal de transparència es conservarà durant els quatre anys naturals següents a l'any en què s'haja concedit la subvenció, si bé en el cas de concessions a favor de persones físiques, la publicitat es redueix a l'any de concessió i a l'any següent; passats aquests terminis, les dades deixaran de publicar-se.

3. Amb caràcter general, la finalitat per al tractament de dades personals en relació amb aquesta norma serà la gestió de la concessió d'ajudes tenint com a bases de licitud general les següents:

a) Estaran legitimats per l'interés públic els tractaments de dades realitzats per a la gestió general de les subvencions, com la gestió de sol·licituds i els actes d'instrucció.

b) Tindran com a base de legitimació del compliment d'una obligació legal els tractaments següents en relació amb les normes que s'esmenten a continuació:

– Llei general de subvencions: les publicacions realitzades amb efectes de notificació d'acord amb les normes del procediment administratiu comú, la comunicació de dades a la Base de dades nacional de subvencions i les dades comunicades a conseqüència de la justificació de les ajudes.

– Legislació sobre transparència: les publicacions efectuades en el portal de transparència.

4. La convocatòria de les ajudes haurà d'identificar de manera clara la informació següent:

a) La identitat i les dades de contacte de la persona responsable del tractament i del seu delegat/ada de protecció de dades.

b) Fins del tractament a què es destinen les dades personals i la base jurídica del tractament d'acord amb el que estableix el punt 3 d'aquest article.

c) Destinataris/àries o les categories de destinataris/àries de les dades personals.

d) Identificació de les transferències internacionals de dades.

e) Termini durant el qual es conservaran les dades personals.

f) Informació relativa a l'exercici dels drets de protecció de dades.



g) Dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control.

h) Si la persona interessada està obligada a facilitar les dades personals i està informada de les possibles conseqüències de no facilitar-les.



En el cas que es recullen dades, tant en la sol·licitud com en el procediment de justificació, de tercers que no siguen la persona sol·licitant o representant, haurà de proporcionar-se un document que permeta complir el que estableix aquest article, i caldrà incloure en la declaració responsable l'obligació del sol·licitant o representant d'informar les persones de les quals s'aporten dades per a obtindre la subvenció.



5. Quan l'Administració obtinga o consulte dades o informacions de fonts diferents de les proporcionades per la persona sol·licitant o interessada, haurà de sol·licitar una autorització d'aquesta, llevat que aquesta consulta o recollida d'informació puga realitzar-se en virtut del que estableix l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es referisca a la potestat de verificació de les administracions que regula la disposició addicional huitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, o estiga expressament prevista en una norma amb rang de llei, i en aquest cas haurà de proporcionar a la persona interessada la possibilitat d'oposar-se a aquesta consulta.

6. Si la gestió d'ajudes comporta el tractament de dades de categories especials o de grups de persones afectades en situació d'especial vulnerabilitat, hauran d'adoptar-se les següents mesures addicionals:



– La publicació amb efectes de notificació es realitzarà d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 39/2015 o de manera que no es puga identificar les persones beneficiàries.

– No es publicaran dades personals en el portal de transparència.

– Es realitzarà una avaluació d'impacte en els termes de la normativa de protecció de dades, que podrà ser general per a un conjunt d'ajudes o, en cas que siga necessari, particular respecte d'una línia de subvencions concretes, llevat que hi haja un mandat legal que indique que no és obligatori fer aquesta avaluació o quan ja s'haja realitzat una avaluació d'impacte en la protecció de dades completa.



Article 16. Informació i difusió

Aquesta actuació podrà estar cofinançada per la Unió Europea a través del Programa operatiu del Fons Social Europeu Plus (d'ara en avant, FSE+) de la Comunitat Valenciana.

En cas de cofinançament o finançament d'aquestes ajudes per l'FSE+, els centres tindran l'obligació d'informar les persones sol·licitants d'aquest cofinançament.

Els centres docents sostinguts amb fons públics establiran les mesures necessàries perquè aquesta ordre siga coneguda pels membres de la comunitat educativa.



Article 17. Obligacions de les persones beneficiàries

1. Formalitzar la matrícula i mantindre-la durant el curs acadèmic corresponent a la convocatòria de què es tracte.

2. El cessament dels estudis per causes imputables al beneficiari o beneficiària serà motiu de revocació de la subvenció concedida, i serà aplicable el procediment de reintegrament que estableix aquesta ordre.



Són causes imputables al beneficiari o beneficiària l'anul·lació de matrícula a instàncies de part o per inassistència, així com les renúncies a convocatòries dels mòduls que hagen donat lloc a la concessió de les ajudes, i que anul·len el sentit de la finalitat de les subvencions, que preveu l'Ordre 79/2010, de 27 d'agost, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'avaluació de l'alumnat dels cicles formatius de Formació Professional del sistema educatiu en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, i la resta de normativa de desplegament que regule l'ordenació i l'organització acadèmica de la Formació Professional.

3. Complir els requisits establits per a la concessió i gaudi de la subvenció. Aquests requisits han de mantindre's al llarg del curs per al qual se sol·licita aquesta.

Les persones beneficiàries hauran de comunicar, si és el cas, la renúncia de la subvenció concedida per deixar de complir els requisits, i en particular, l'anul·lació de matrícula.

4. Cooperar amb l'Administració en les actuacions de comprovació que siga necessari per a verificar, si és el cas, el compliment i l'efectivitat de les condicions o els determinants de la concessió de la subvenció.



5. Comunicar l'obtenció de subvencions o beques per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional o internacional, a la direcció general competent en matèria de formació professional de centres docents.

6. Destinar la subvenció a la finalitat per a la qual es concedeix o, en cas contrari, reintegrar-la.

7. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels imports rebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentre puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control durant 5 anys.



8. Aquestes subvencions no requereixen notificació a la Comissió Europea per no estar subjectes als requisits de l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea. Les persones físiques i jurídiques destinatàries no tenen la condició d'empresa a la qual es reporte un avantatge econòmic, de manera que no hi ha cap falsejament de la competència, perquè no afecta els intercanvis comercials.



Article 18. Circumstàncies que donen lloc a la modificació de la resolució de concessió

1. Tota alteració dels requisits que s'han tingut en compte per a la concessió de la subvenció i de les obligacions adquirides, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per part d'altres administracions o ens públics o privats la suma de les quals supere el cost de l'activitat subvencionable, donarà lloc a la modificació de la resolució de concessió.

2. La concessió de la subvenció es modificarà i correspondrà reintegrar-la i exigir l'interés de demora des del moment del pagament de la quantia, en els casos que preveu aquesta ordre, així com els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, o l'article 41 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana.

Les quantitats que calga reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic, de manera que serà aplicable el que disposa el capítol I del títol II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. El procediment per a reintegrar les quanties serà el que estableixen els articles 41 i 42 de la Llei 38/2003, general de subvencions, i el títol IV de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

La persona titular de la direcció general amb competències en matèria de formació professional resoldrà el procediment de reintegrament de la subvenció segons el procediment següent:

a) En els casos en què concórrega alguna causa de reintegrament, es notificarà a la persona beneficiària aquesta circumstància per a efectuar la devolució a la conselleria competent en matèria d'educació de la quantitat percebuda indegudament en el termini de dos mesos.

b) Si no s'efectua la devolució en el termini indicat, la conselleria competent en matèria d'educació incoarà el corresponent expedient de reintegrament. En els casos en què de la instrucció de l'expedient i a la vista de les al·legacions formulades per la persona interessada es constate la procedència de la subvenció adjudicada, l'òrgan a què es refereix el paràgraf anterior acordarà la conclusió de l'expedient amb el sobreseïment de les actuacions.

c) Quan, per contra, corresponga reintegrar parcialment o totalment la subvenció concedida, aquest òrgan dictarà l'oportuna resolució de reintegrament del principal, així com dels interessos quan siga procedent.

d) A la vista de la proposta efectuada, es resoldrà l'expedient i es notificarà a la persona interessada, de conformitat amb el que disposa l'article 7 del Decret 182/2014, de 24 d'octubre, del Consell, pel qual es regula l'ingrés dels drets de naturalesa pública gestionats per la Generalitat, i la devolució d'ingressos indeguts relatius a aquests drets.



4. Les modificacions i els reintegraments de subvencions hauran de reflectir-se en les bases de dades corresponents.



Article 19. Mètode de comprovació i pla de control

La comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat, l'existència de la condició o el compliment de la finalitat, es durà a terme en els termes que estableix el pla de control que aprovarà a aquest efecte la direcció general competent en matèria de formació professional, per delegació de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'educació, i segons estableix l'article 169.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Article 20. Responsabilitat i règim sancionador

Les persones beneficiàries quedaran sotmeses a les responsabilitats i el règim sancionador que regulen els capítols I i II del títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el capítol IV del títol X, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 14 d'octubre de 2023



El conseller d'Educació, Universitats i Ocupació,

José Antonio Rovira Jover

Mapa web