Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 199/2020, de 4 de desembre, del Consell, de regulació de la distribució d'assegurances a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8971 de 09.12.2020
Número identificador:  2020/10563
Referència Base de Dades:  010046/2020
 



DECRET 199/2020, de 4 de desembre, del Consell, de regulació de la distribució d'assegurances a la Comunitat Valenciana. [2020/10563]

L'article 49.3 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, estableix que la Generalitat té competència exclusiva, sense perjudici del que es disposa en l'article 149 de la Constitució i, en el seu cas, de les bases i ordenació de l'activitat econòmica general de l'Estat, sobre els mediadors d'assegurances.

L'activitat dels mediadors d'assegurances es troba regulada en aquest moment per les següents normes autonòmiques pròpies:

a) Decret 181/2014, de 17 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen normes en matèria de mediació d'assegurances privades.

b) Decret 24/2011, de 18 de març, del Consell, pel qual es regula la manera de complir el deure d'informació estadístic-comptable dels mediadors inscrits en el Registre especial de mediadors d'assegurances, corredors de reassegurances i els seus alts càrrecs de la Comunitat Valenciana.

c) Ordre 7/2015, de 14 de maig, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, per la qual es regula la publicitat del Registre especial de mediadors d'assegurances, corredors de reassegurances i els seus alts càrrecs de la Comunitat Valenciana i s'indiquen les dades que seran públics.

d) Ordre 6/2018, de 24 d'abril, de 2018, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableix l'obligació de la presentació electrònica de determinats documents i l'obligació de practicar electrònicament les notificacions de determinats procediments, per als mediadors inscrits en el Registre especial de mediadors d'assegurances, corredors de reassegurances i els seus alts càrrecs de la Comunitat Valenciana.

El Reial Decret llei 3/2020, de 4 de febrer, de mesures urgents pel qual s'incorporen a l'ordenament jurídic espanyol diverses directives de la Unió Europea en l'àmbit de la contractació pública en determinats sectors; d'assegurances privades; de plans i fons de pensions; de l'àmbit tributari i de litigis fiscals, deroga la norma fins aleshores vigent per a regular l'activitat dels mediadors: la Llei 26/2006, de 17 de juliol, de mediació d'assegurances i reassegurances privades.



Les normes autonòmiques enumerades en els paràgrafs anteriors es van dictar a l'empara d'aquesta llei.

Per tant la finalitat principal que persegueix aquesta norma és adaptar la normativa pròpia a la nova llei de distribució d'assegurances, aprofitant, lògicament, per a refondre tots els textos vigents en un només.

Però al mateix temps s'ha incorporat a la regulació anterior dues novetats: l'opció d'adhesió dels corredors al sistema arbitral de consum i la creació d'un observatori dels distribuïdors d'assegurances perquè servisca d'instrument per a augmentar la col·laboració entre els col·legis professionals de mediadors d'assegurances i les associacions de corredors d'assegurances amb la Generalitat.

La regulació de la distribució d'assegurances que recull aquesta disposició s'adequa als principis de bona regulació recollits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Efectivament, la norma és necessària per a adequar en la Comunitat Valenciana la regulació dels distribuïdors d'assegurances a la normativa estatal. Compleix el principi de seguretat jurídica en refondre els textos legislatius que regulaven l'activitat d'aquests professionals en un només. Garanteix la transparència de l'activitat supervisora en recollir la manera de dur a terme la mateixa a través de les diverses funcions i potestats de les quals és titular la Generalitat identificant a l'òrgan competent, els procediments a emprar i els terminis de resolució, que s'escurcen. Compleix els principis d'eficàcia i eficiència del sistema públic de supervisió, com el feien les normes que substitueix i deroga, i finalment utilitza mitjans proporcionals per a assegurar que l'activitat dels mediadors d'assegurances s'acomode a la legislació vigent sense menyscabar la seua competitivitat.

La norma distribueix els seus 18 articles en huit capítols i incorpora una disposició addicional, una transitòria, una derogatòria i tres finals.

Han sigut consultades les associacions professionals i els col·legis professionals de mediadors d'assegurances privades.

Per això, d'acord amb allò que disposa l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i prèvia deliberació del Consell, en la reunió del 4 de desembre de 2020,



DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte de la norma

L'objecte d'aquesta disposició és la regulació de l'activitat dels distribuïdors d'assegurances i reassegurances inscrites en el registre administratiu de distribuïdors d'assegurances i reassegurances de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que s'estableix en el Reial Decret llei 3/2020, de 4 de febrer, de mesures urgents pel qual s'incorporen a l'ordenament jurídic espanyol diverses directives de la Unió Europea en l'àmbit de la contractació pública en determinats sectors; d'assegurances privades; de plans i fons de pensions; de l'àmbit tributari i de litigis fiscals



Article 2. Òrgans competents

Les competències administratives concernents a la supervisió de l'exercici de l'activitat dels distribuïdors d'assegurances i reassegurances, així com l'activitat d'inscripció, la inspectora i la sancionadora, correspondran a la direcció general competent en distribuïdors d'assegurances i reassegurances.



Article 3. Funció inspectora

1. La direcció general competent en matèria de distribuïdors d'assegurances i reassegurances designarà, per a cada inspecció, a un o diversos funcionaris d'entre els adscrits a la direcció general.

2. Els inspectors, prèvia autorització de l'òrgan que els haja designat, podran recaptar tot tipus d'informes i documents que siguen precisos, de qualsevol persona, en els termes establerts en l'article 11.3 d'aquest decret.

3. En l'exercici de la funció d'inspecció el personal funcionari que les exercisquen gaudiran de les facultats que la legislació els atorga.





Article 4. Potestat sancionadora

La competència per a la instrucció dels procediments sancionadors i per a la imposició de les sancions corresponents es regirà, d'acord amb la llei, per les següents regles:

1. Serà competent per a la instrucció dels procediments l'òrgan que a aquest efecte designe la persona titular de la direcció general amb competències en distribuïdors d'assegurances i reassegurances, d'entre el personal funcionari adscrit a aquesta direcció general.

2. La imposició de les sancions per infraccions lleus i greus correspondrà a la persona titular de la direcció general amb competències en distribuïdors d'assegurances i reassegurances.

3. La imposició de les sancions per infraccions molt greus correspondrà a la persona titular de la conselleria amb competència en distribuïdors d'assegurances i reassegurances, a proposta de la persona titular de la direcció general amb competències en distribuïdors d'assegurances i reassegurances.





CAPÍTOL II

El registre administratiu de distribuïdors d'assegurances i reassegurances de la Comunitat Valenciana



Article 5. Adscripció del registre

El registre administratiu de distribuïdors d'assegurances i reassegurances de la Comunitat Valenciana estarà adscrit a la conselleria amb competència en distribuïdors d'assegurances i reassegurances.

Article 6. Contingut del registre

El registre administratiu de distribuïdors d'assegurances i reassegurances de la Comunitat Valenciana haurà de contindre les circumstàncies recollides en les disposicions estatals vigents.



Article 7. Publicitat del registre

Seran d'accés públic les dades dels mediadors inscrits en el registre administratiu de distribuïdors d'assegurances i reassegurances de la Comunitat Valenciana que es troben d'alta en el mateix i mentre continuen en aquest estat.



Article 8. Contingut del registre públic

1. Les dades que seran d'accés públic seran els següents

Classe de distribuïdor.

Classe de mediador.

Número d'inscripció

NIF

Tipus de persona

Raó social

Nom

Cognoms

Data d'alta

Domicili_adreça

Domicili_província

Domicili_municipi

Codi postal

Telèfons

Correu electrònic

Cobertura per anualitat de la responsabilitat civil

Cobertura per sinistre de la responsabilitat civil

Cobertura de la caució

Import de l'aval

Responsable del Departament d'Atenció al Client o defensor d'aquest, constant les següents dades d'aquest: nom, cognoms, domicili_adreça, domicili_província, domicili_municipi, codi postal, telèfons i correu electrònic.

Administradors, constant les següents dades d'aquests: nom, cognoms, NIF i data d'alta.

Persona responsable de l'activitat de mediació o directors tècnics, constant les següents dades d'aquests: nom, cognoms, NIF i data d'alta.



Partícips i cooperativistes, constant les següents dades d'aquests: nom, cognoms, NIF i data d'alta.

2. Les dades d'accés públic del registre administratiu de distribuïdors d'assegurances i reassegurances de la Comunitat Valenciana es publicaran en el web de la Conselleria amb competències en distribuïdors d'assegurances i reassegurances.

3. La publicitat de les dades es regirà pel que es disposa en els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, en el Reglament (UE) 2016/679 (Reglament General de Protecció de Dades) i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals. En relació amb la publicitat del NIF, en cas d'estar associat a una persona física, únicament podrà publicar-se de conformitat amb el que s'estableix en la Disposició addicional setena de la Llei orgànica 3/2018 i seguint els criteris o orientacions establides per l'Agència Espanyola de Protecció de Dades i els òrgans amb competències en matèria de transparència i protecció de dades de la Generalitat Valenciana.





Article 9. Règim jurídic del registre i de les inscripcions

1. La direcció general amb competències en distribuïdors d'assegurances i reassegurances haurà de mantindre actualitzats les dades que han de publicar-se.

2. L'actualització de les dades serà efectiva l'endemà de la inscripció.

3. La direcció general amb competències en distribuïdors d'assegurances i reassegurances difondrà entre les entitats asseguradores, col·legis de mediadors, associacions i qualssevol altres persones i institucions que es consideren interessades les dades públiques de l'esmentat registre.

4. L'accés a les dades públiques del registre administratiu de distribuïdors d'assegurances i reassegurances de la Comunitat Valenciana, serà general i gratuït.

5. L'accés a dades de caràcter personal es regirà pel que es disposa en els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, en el Reglament General de Protecció de Dades i en la Llei orgànica 3/2018.





CAPÍTOL III

Procediments administratius en matèria de distribuïdors d'assegurances i reassegurances



Article 10. Procediment d'inscripció i de modificació de dades en el registre administratiu de distribuïdors d'assegurances i reassegurances de la Comunitat Valenciana

1. El procediment d'inscripció en el registre s'iniciarà mitjançant sol·licitud de les persones interessades.

2. La direcció general competent en distribuïdors d'assegurances i reassegurances resoldrà les sol·licituds d'inscripció en el registre, prèvia proposta subscrita pel personal funcionari adscrit a aquesta. Abans de la proposta el personal funcionari que haja de realitzar-la, podrà sol·licitar de les persones interessades quants documents i aclariments estimen necessàries.

3. El termini de resolució de les sol·licituds d'inscripció en el registre serà de tres mesos i de no resoldre's expressament en aquest termini s'entendran estimades

4. Les dades del registre administratiu de distribuïdors d'assegurances i reassegurances de la Comunitat Valenciana seran modificats d'ofici o a instàncies de part.

5. El termini de resolució de les sol·licituds de modificació de dades en el registre serà d'un mes i de no resoldre's expressament en aquest termini s'entendran estimades.

6. Les persones interessades en el procediment d'inscripció i de modificació de dades en el registre seran informades en els termes establerts en els articles 13 i 14 del Reglament General de Protecció de Dades.

7. El procediment s'ajustarà als preceptes de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 11. Procediment sancionador i el procediment d'inspecció

1. Per a la imposició de les sancions previstes per la llei se seguiran els principis pels quals es regula la potestat sancionadora i els que informen l'exercici d'aquesta potestat, tal com es recullen en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, per les normes de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb les especialitats que es recullen en el la Llei 20/2015, de 14 de juliol, d'ordenació, supervisió i solvència de les entitats asseguradores i reasseguradores, o normativa que la substituïsca.

2. La direcció general competent en distribuïdors d'assegurances i reassegurances nomenarà la persona instructora i la secretaria del procediment sancionador, que podran coincidir en la mateixa persona, entre personal funcionari adscrit a aquesta direcció general.

3. Per a la realització de les inspeccions se seguiran els principis pels quals es regula i informen aquesta potestat en la Llei 20/2015, de 14 de juliol, d'ordenació, supervisió i solvència de les entitats asseguradores i reasseguradores i en el Reial decret 1060/2015, de 20 de novembre, d'ordenació, supervisió i solvència de les entitats asseguradores i reasseguradores, o normativa que la substituïsca.



Article 12. Procediment de presentació de la declaració estadístic-comptable

1. Els mediadors inscrits en el registre administratiu de distribuïdors d'assegurances i reassegurances de la Comunitat Valenciana hauran de presentar, davant la direcció general competent en mediadors d'assegurances i reassegurances privades una declaració estadístic-comptable anual.

2. La declaració estadístic-comptable haurà de presentar-se fins al 30 d'abril de cada any.

3. La declaració estadístic-comptable anual recollirà l'activitat de mediació desenvolupada pel mediador durant l'any natural immediatament anterior a la seua presentació

4. El contingut de la informació estadístic-comptable inclourà les dades que es prevegen en les disposicions estatals vigents.



Article 13. Procediments telemàtics

1. Tots els distribuïdors, siguen persones físiques o jurídiques, inscrits en el registre administratiu de distribuïdors d'assegurances i reassegurances de la Comunitat Valenciana, hauran de presentar les seues sol·licituds a la Generalitat per mitjans telemàtics, utilitzant per a això els registres electrònics habilitats per a aquest efecte, a cada moment, per l'òrgan competent en Administració electrònica de la Generalitat.

2. Per a accedir al sistema, els mediadors tant persones físiques com persones jurídiques, o els seus administradors, hauran d'estar en possessió d'un certificat admés en la seu electrònica de la Generalitat.

3. Els models de formularis per a les remissions dels documents dels procediments, així com les especificacions de format dels serveis web, seran els oferits en el Portal Corporatiu de la Generalitat.



Article 14. Registres i notificacions electròniques

1. Els òrgans de la direcció general competent en distribuïdors d'assegurances i reassegurances hauran de practicar electrònicament les notificacions dels actes que es generen en els procediments regulats en el capítol III d'aquest decret.

2. Els requisits tècnics per a l'accés a les notificacions telemàtiques seran els establerts a cada moment per l'òrgan competent en Administració electrònica de la Generalitat.





CAPÍTOL V

Adhesió dels corredors al Sistema Arbitral de Consum



Article 15. Adhesió dels corredors Sistema Arbitral de Consum

1. Els corredors d'assegurances i reassegurances inscrits en el registre administratiu de distribuïdors d'assegurances i reassegurances de la Comunitat Valenciana podran acollir-se al sistema arbitral de consum.

2. En l'encàrrec que s'efectue al corredor podrà establir-se un conveni arbitral ajustat al que es disposa en el Reial decret 231/2008, de 15 de febrer, pel qual es regula el Sistema Arbitral de Consum, o normativa que la substituïsca.

3. La conselleria competent en distribuïdors d'assegurances i reassegurances farà pública una relació dels corredors que s'adherisquen al sistema arbitral.

4. Tot l'anterior ho és sense perjudici dels mecanismes de resolució de conflictes previstos en el Reial Decret llei 3/2020, de 4 de febrer, de mesures urgents pel qual s'incorporen a l'ordenament jurídic espanyol diverses directives de la Unió Europea en l'àmbit de la contractació pública en determinats sectors; d'assegurances privades; de plans i fons de pensions; de l'àmbit tributari i de litigis fiscals.





CAPÍTOL VI

Relacions de la Generalitat amb els col·legis de mediadors



Article 16. Relacions de la Generalitat amb els col·legis de mediadors

Per a dur a terme les seues competències en matèria de distribuïdors d'assegurances i reassegurances, la conselleria competent en distribuïdors d'assegurances i reassegurances es relacionarà amb els col·legis professionals de mediadors d'assegurances d'Alacant, Castelló i València i amb el Consell de Col·legis de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana.





CAPÍTOL VII

Observatori de distribuïdors d'assegurances i reassegurances



Article 17. Observatori de distribuïdors d'assegurances i reassegurances

1. Es crea, depenent de la conselleria competent en distribuïdors d'assegurances i reassegurances, l'Observatori de distribuïdors d'assegurances i reassegurances.

2. L'Observatori de distribuïdors d'assegurances i reassegurances és un òrgan col·legiat, consultiu i assessor en matèria de distribuïdors d'assegurances i reassegurances. En l'exercici de les seues funcions, l'Observatori actuarà com a òrgan d'informació, consulta i assessorament.

3. El règim d'organització i funcionament, així com la determinació de la seua composició, s'establirà mitjançant ordre de la conselleria competent en distribuïdors d'assegurances i reassegurances.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació i desenvolupament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la conselleria competent en distribuïdors d'assegurances i reassegurances, i, en tot cas, hauran de ser atesos amb els seus mitjans personals i materials.







DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Règim transitori dels procediments

Als procediments ja iniciats abans de l'entrada en vigor d'aquest decret no els serà aplicable el mateix, regint-se per la normativa anterior.







DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

1. Queden derogades les següents disposicions:

a) Decret 181/2014, de 17 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen normes en matèria de mediació d'assegurances privades.

b) Decret 24/2011, de 18 de març, del Consell, pel qual es regula la manera de complir el deure d'informació estadístic-comptable dels mediadors inscrits en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana.

c) Ordre 7/2015, de 14 de maig, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, per la qual es regula la publicitat del Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana i s'indiquen les dades que seran públics.

d) Ordre 6/2018, de 24 d'abril, de 2018, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableix l'obligació de la presentació electrònica de determinats documents i l'obligació de practicar electrònicament les notificacions de determinats procediments, per als mediadors inscrits en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana.

2. Igualment queden derogades quantes disposicions d'igual o inferior rang s'oposen al que es disposa en aquest decret.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Normativa aplicable

En el no previst en aquest decret s'estarà al que es disposa en la legislació estatal que regule als mediadors d'assegurances i reassegurances privades.

Especialment a l'activitat sancionadora li serà aplicable el que es disposa en la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i en la 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.



Segona. Autorització per al desenvolupament del decret

Es faculta a la persona titular de la conselleria competent en distribuïdors d'assegurances i reassegurances perquè, a proposta de la direcció general competent en aquesta matèria, desenvolupe les disposicions contingudes en aquest decret.



Tercera. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor als 20 dies de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 4 de desembre de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball,

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ

Mapa web