Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 167/2013, de 31 d'octubre, del Consell, pel qual es declara Paratge Natural Municipal l'enclavament denominat Los Algezares, en el terme municipal d'Aspe.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7145 de 05.11.2013
Número identificador:  2013/10491
Referència Base de Dades:  010021/2013
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Infraestructures, Territori i Medi Ambient
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Medi ambient
    Descriptors:
      Temàtics: reserva natural, municipi , paratge natural
      Descriptors toponímics: Aspe



DECRET 167/2013, de 31 d'octubre, del Consell, pel qual es declara Paratge Natural Municipal l'enclavament denominat Los Algezares, en el terme municipal d'Aspe. [2013/10491]

PREÀMBUL



L'àmbit territorial del Paratge Natural Municipal Los Algezares s'ubica en el sector més oriental del terme municipal d'Aspe, en l'entorn del riu Vinalopó. Limita amb els termes municipals d'Elx i Monforte del Cid.

L'enclavament, amb una superfície pròxima a les 507,343 hectàrees, té una sèrie de valors ecològics, paisatgístics, hidrològics i d'oci que en justifiquen la protecció. A més, és convenient ressaltar que, de la superfície a protegir, aproximadament el 48% és de titularitat privada, cosa que denota la implicació dels propietaris privats, que han donat consentiment exprés a la conservació dels seus predis.



Pel que fa als valors més destacables de l'entorn natural, el paratge és un enclavament molt interessant des del punt de vista litològic, ja que presenta una gran diversitat de materials: reble, graves, arenes, llims i argiles al nord; margues al sud; calcarenites, ben representades al sud-oest; i afloraments de materials triàsics (argiles, margues i algeps), que s'estenen en la zona central del paratge, des de la cua del pantà cap al nord, a banda i banda del Vinalopó.



La gran diversitat de materials és en gran part la responsable de la diversitat biològica d'este territori. Sobre els substrats rics en algeps les timonedes adquirixen un caràcter especial, ja que s'enriquixen amb espècies adaptades al medi, de manera que s'hi han configurat unes comunitats vegetals que són molt escasses a Espanya i inexistents a la resta d'Europa. Això ha fet que es considere un hàbitat prioritari per a conservar, segons el que establix la Directiva 92/43/CEE, del Consell, de 21 de maig de 1992, relativa a la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestres.

Igualment, el paratge conté substrats salins d'elevada conductivitat sobre els quals s'ha desenrotllat un hàbitat dominat pel limònium (Limonium sp.), que igual que l'anterior, té la condició d'hàbitat prioritari a conservar a escala europea.

A conseqüència de la varietat d'hàbitats al paratge (muntanyes i tossals, rambles i barrancs, àrees de saladar i la zona humida associada a la cua del pantà d'Elx), hi viu un nombre elevat d'espècies de fauna, que han trobat al paratge un lloc idoni per a desenrotllar el cicle de la vida. Més del 60% de les espècies de fauna del paratge estan catalogades d'interés especial per la legislació nacional vigent. En esta legislació apareixen dos espècies en la categoria de vulnerables, l'arpellot cendrós (Circus pygargus) i l'àguila de panxa blanca (Hieraaetus fasciatus). D'altra banda, si es té en compte la legislació autonòmica vigent, s'observa que en l'àrea d'estudi apareix una espècie en perill d'extinció, l'arpella de marjal (Circus aeruginosus), i sis en la categoria de vulnerables: l'àguila de panxa blanca (Hieraaetus fasciatus), l'agró roig (Ardea purpurea), l'oreneta de ribera (Ripària ripària), la gavina picofina (Larus genei), el xatrac menut (Sterna albifrons) i la ratapenada ratera gran (Myotis myotis).



Pel que fa al valor històric, l'àmbit proposat per a la protecció conté moltes restes arqueològiques i infraestructures etnològiques entre les quals destaquen el pantà i el castell del Riu, declarats bé d'interés cultural per la Conselleria de Turisme, Cultura i Esport. També hi ha restes de molins fariners que apareixen al llarg de tot el Vinalopó, cases de camp o les importants conduccions d'aigua que s'estenen per tota l'àrea, algunes del segle XVIII. A això se suma que en el patrimoni cultural d'Aspe el paratge és un espai típic de reunió on excursionistes i famílies habitualment realitzen excursions diàries per una completa xarxa de camins i sendes.



Per tot això i a iniciativa de l'Ajuntament d'Aspe, la Generalitat, d'acord amb l'article 49.1.10a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, que establix, entre altres matèries, la competència exclusiva de la Generalitat sobre espais naturals protegits, d'acord amb l'article 149.1.23a de la Constitució Espanyola, i ja complits en el procediment els tràmits necessaris previstos específicament en la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana, i en el Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de Regulació dels Paratges Naturals Municipals, així com el que disposa l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre del Consell, a proposta de la consellera d'Infraestrutures, Territori i Medi Ambient, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 31 d'octubre de 2013,





DECRETE



Article 1. Objecte

1. És objecte d'este decret declarar, d'acord amb l'article 24 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana, Paratge Natural Municipal l'espai denominat Los Algezares, al terme municipal d'Aspe, amb un règim jurídic de protecció d'acord amb les normes contingudes en l'esmentada llei.



2. Pel que fa a l'interés ecològic, geomorfològic, paisatgístic i cultural del paratge natural municipal, i d'acord amb la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, i el Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de Regulació dels Paratges Naturals Municipals, este règim jurídic està orientat a protegir la integritat dels ecosistemes naturals, i no admet usos o activitats que posen en perill la conservació dels valors que en motiven la declaració.





Article 2. Àmbit territorial

1. El Paratge Natural Municipal Los Algezares, amb una superfície de 507,343 hectàrees, es localitza en el terme municipal d'Aspe, en la província d'Alacant, i la delimitació descriptiva i gràfica figura en els annexos I i II d'este decret, respectivament.

2. En cas de discrepància entre la delimitació descriptiva i la delimitació gràfica prevaldrà la delimitació descriptiva.



Article 3. Administració, gestió i assessorament

1. L'administració i gestió del paratge natural municipal correspon a l'Ajuntament d'Aspe.

2. La direcció general competent en matèria d'espais naturals protegits designarà un tècnic de la conselleria que tinga les competències en matèria mediambiental, per a donar assistència tècnica i assessorament a l'Ajuntament d'Aspe en la gestió del paratge natural municipal.





Article 4. Règim de protecció

1. Amb caràcter general, en l'àmbit del paratge natural municipal podran continuar les activitats tradicionals compatibles amb les finalitats que motiven esta declaració que no impliquen deteriorament o regressió dels hàbitats naturals i els sòls, excloent-hi la utilització urbanística dels terrenys, com disposa l'article 9.2 de l'esmentada Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'acord amb les seues regulacions específiques i amb el que han establit este decret i el Pla Especial de Protecció del Paratge Natural Municipal Los Algezares, el document normatiu dels quals consta en l'annex III d'este decret.



2. En l'àmbit del paratge natural municipal les competències de les administracions públiques s'exerciran de manera que queden preservats tots els valors geomorfològics, botànics, ecològics, paisatgístics i culturals que presente, amb atenció especial als possibles impactes ambientals produïts per activitats realitzades en les proximitats de l'àmbit protegit.



Article 5. Pla especial de protecció

1. En virtut del que disposa l'article 7 del Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de Regulació dels Paratges Naturals Municipals, de s'aprova el Pla Especial de Protecció del Paratge Natural Municipal Los Algezares en el terme municipal d'Aspe.

2. En l'annex III d'este decret s'inclou la part dispositiva del Pla Especial de Protecció del Paratge Natural Municipal Los Algezares.





Article 6. Consell de Participació del Paratge Natural Municipal

1. Es crea el Consell de Participació del Paratge Natural Municipal Los Algezares com a òrgan col·legiat de caràcter consultiu, amb la finalitat de col·laborar en la gestió i canalitzar la participació dels propietaris i els interessos socials i econòmics afectats.

2. El Consell de Participació estarà compost per:

a) Tres representants elegits, mitjançant un acord del Ple, per l'Ajuntament d'Aspe, un dels quals actuarà com a secretari del Consell de Participació.

b) Un representant de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer.

c)Un representant dels servicis territorials d'Alacant de la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits.

d)Un representant dels servicis territorials d'Alacant de la conselleria competent en matèria forestal.

e) Un representant de la Diputació Provincial d'Alacant.

f) Un representant de les universitats públiques de la província d'Alacant, amb caràcter rotatori biennal, elegit per estes universitats.



g) Un representant dels col·legis professionals presents en el territori afectat, amb caràcter rotatori biennal, elegit per estes entitats de dret públic.

h) Un representant d'associacions vinculades a la conservació i l'estudi de la naturalesa o del patrimoni cultural del municipi d'Aspe, amb caràcter rotatori biennal, elegit per estes associacions.

i)Un representant de les associacions de propietaris privats dels terrenys inclosos en l'àmbit del paratge natural municipal, amb caràcter rotatori biennal, elegit per estos col·lectius.

j) El director-conservador.

La duració del mandat dels representants del grup a) coincidirà amb la del corresponent període de govern municipal i seran designats a l'inici de cada un d'estos períodes.

L'Ajuntament d'Aspe podrà proposar la modificació de la composició del Consell de Participació per a donar-hi cabuda a representants d'altres col·lectius amb interessos en el paratge natural municipal. La modificació de la composició del Consell de Participació haurà de ser aprovada per decret del Consell.

3. El Consell de Participació del Paratge Natural Municipal Los Algezares es constituirà en el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'este decret. La constitució l'haurà de comunicar l'Ajuntament d'Aspe a l'òrgan competent en matèria d'espais naturals protegits en el termini de dos mesos.

4. Seran funcions de l'òrgan col·legiat de caràcter consultiu les previstes en l'article 50 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana.



5. L'Ajuntament d'Aspe nomenarà el president del Consell de Participació entre els membres del Consell mitjançant un acord del Ple.



6. El Consell de Participació, per a actuar adequadament, podrà aprovar unes normes internes de funcionament, sense perjuí del que disposa la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.





Article 7. Mitjans econòmics

1. El finançament del paratge natural municipal estarà a càrrec de l'Ajuntament d'Aspe.

2. L'Ajuntament d'Aspe habilitarà en els seus pressupostos els crèdits necessaris per a la gestió correcta del paratge natural municipal.

3. La conselleria competent en matèria de medi ambient podrà participar en el finançament del paratge natural municipal, d'acord amb l'article 10 del Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de Regulació dels Paratges Naturals Municipals, sense perjuí dels mitjans econòmics que puguen aportar altres entitats públiques o privades amb interés a ajudar al manteniment del paratge natural municipal.



Article 8. Règim d'infraccions i sancions

1. La inobservança o infracció de la normativa aplicable al paratge natural municipal serà sancionada de conformitat amb la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, i amb la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, sense perjuí de l'exigible en via penal, civil o de qualsevol altre tipus en què es puga incórrer.

2. Els infractors estaran obligats, en tot cas, a reparar els danys causats i a restituir els llocs i elements alterats a la situació inicial.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Revisió

Qualsevol modificació del que establix el present decret haurà de ser aprovada per decret del Consell, amb audiència prèvia de l'Ajuntament d'Aspe, que va presentar en el seu moment la iniciativa per a la declaració de Los Algezares com a paratge natural municipal i en este cas s'haurà de seguir el mateix procediment de tramitació, amb la participació corresponent de la conselleria competent en la matèria d'espais naturals protegits.



Segona. Execució i desplegament

S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits perquè, en el marc de les seues competències, dicte el que cal per a l'execució i el desplegament del present decret.





Tercera. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Valencia, 31 d'octubre de 2013



El president de la Generalitat,

ALBERTO FABRA PART



La consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient,

ISABEL BONIG TRIGUEROS







ANNEX I

Delimitació textual del Paratge Natural Municipal Los Algezares



1. L'àmbit territorial del Paratge Natural Municipal Los Algezares queda definit per les parcel·les cadastrals següents del terme municipal d'Aspe, segons la cartografia oficial de la Direcció General de Cadastre (Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques) de març de 2010:



a) Parcel·les de propietat municipal:

– Polígon 10: parcel·les 44, 47, 48, 97, 98, 9001, 9002, 9005 i 9012.

– Polígon 11: parcel·les 9, 12, 15, 16, 20 (part 5), 23 (part 3), 9003, 9004, 9005, 9006 i 9007.

– Polígon 12: parcel·les 37, 46, 47, 48, 51, 52, 54, 55 (parts 1, 2 i 3), 56, 58, 64, 96, 98, 104, 9005, 9007, 9008, 9009, 9010 i 9011.

– Polígon 15: parcel·les 21, 22 i 9001.

b) Parcel·les de propietat privada:

– Polígon 10: parcel·les 39, 40, 41, 42, 43, 46, 95, 96 i 106.

– Polígon 11: parcel·les 6, 10, 13, 14, 17, 18, 20 (parts 1, 2, 3, 4 i 8), 22 i 23 (part 2).

– Polígon 12: parcel·les 34, 36, 38, 40, 44, 45 i 53.

– Polígon 15: parcel·la 23.

c) Enclavaments (parcel·les privades incloses en el perímetre del paratge de què no s'ha obtingut consentiment):

– Polígon 11: parcel·les 20 (parts 6 i 7), 19, 21 i 23 (part 1).

– Polígon 12: parcel·les 35, 39, 41, 42, 43, 49, 50, 55 (part 4) 57 i 97.

2. La delimitació literal del Paratge Natural Municipal Los Algezares és la següent: es pren com a inici l'encreuament de la carretera CV-847 (Aspe-Alacant) amb el riu Vinalopó i seguint el sentit de les agulles del rellotge, el límit del paratge discorre per esta carretera fins al límit de terme d'Aspe amb Monforte del Cid. Continua per este límit administratiu cap al SE fins a arribar al punt on es troben els municipis d'Aspe, Monforte del Cid i Elx. Ací el contorn del paratge va cap al SO seguint el límit de terme. Cal indicar que en este últim tram s'exclouen les parcel·les privades 23 del polígon 11 i 57 del polígon 12 per no haver obtingut el consentiment per a incloure-les en el paratge.

Superat el camí d'Aspe, a 150 metres, el límit del paratge continua per un tàlveg a la dreta i pel límit entre el terreny forestal i els cultius, sobre el límit de la parcel·la 22 del polígon 15, i canvia cap al nord seguint el traçat de la línia del tren d'alta velocitat, per a travessar la rambla d'El Angosto pels límits de la parcel·la 21 del polígon 15 i de les parcel·les 55 i 64 del polígon 12. A partir d'este punt es pren com a límit el camí Casa Monfortera i, posteriorment, cap al nord-oest, el barranc de Los Ojos, vorejant completament la parcel·la 96 del polígon 12 pel sud i pel nord, per on seguix el camí de Peremina cap a l'est, i es gira al nord per la vora de la parcel·la 51 del mateix polígon 12, fins a trobar el camí de La Coca, fins a la parcel·la 43 del polígon 10. Des d'ací es voreja un camí rural per les vores de les parcel·les 42, 44, 46, 48, 106 i 97, s'arriba al camí del barranc d'El Rabosero, del qual se separa al nord per una senda que va per l'interior de la parcel·la 95 del polígon 10, fins a reprendre el camí del barranc d'El Rabosero a l'altura de la parcel·la 40 del polígon 10. Des d'este punt, se seguix la línia recta del traçat del tren d'alta velocitat fins al camí del Pont de Ferro i s'arriba a la carretera CV-847 just abans que travesse el Vinalopó.





3. El Paratge Natural Municipal Los Algezares té una superfície de 507,343 hectàrees.









ANNEX III

Part dispositiva del Pla Especial de Protecció del Paratge Natural Municipal Los Algezares, al terme municipal d'Aspe



TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS



Article 1. Naturalesa i finalitat

1. El Pla Especial de Protecció (PE), es redacta a l'empara de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana. Constituïx un dels plans especials previstos en els articles 177 i següents del Reglament d'Ordenació i Gestió Territorial i Urbanística, aprovat per mitjà del Decret 67/2006, de 19 de maig, del Consell.

2. El PE constituïx el marc que regula el règim de protecció dels recursos de l'espai natural, la gestió i l'ús públic, amb la denominació de Paratge Natural Municipal de Los Algezares (PNM), després de la declaració com a tal per mitjà d'este decret del Consell, seguint les directrius establides en l'esmentada Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat.

3. El contingut i l'abast genèrics del PE respon a les determinacions de l'esmentada Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana, i al que establix l'article 3.3 del Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de Regulació dels Paratges Naturals Municipals.



Article 2. Efectes i interpretació del Pla Especial

1. Les determinacions del PE s'interpretaran segons el sentit propi de la matèria de què es tracte, tenint en compte la finalitat global i els objectius del PE. En cas de dubte prevaldrà la interpretació que implique un nivell de protecció més alt dels valors ambientals i culturals.



2. En cas de contradicció entre el text i la cartografia del PE prevaldrà el primer sobre la segona, excepte quan la interpretació derivada dels plans tinga el suport d'altres parts del document del PE, de manera que quede clara l'existència d'un error material en el text. En cas de dubte en la interpretació de plans del PE a distintes escales, prevaldrà la interpretació derivada de la cartografia a major detall.





Article 3. Objecte

1. Recuperar, protegir, conservar i potenciar els béns naturals (sòl, flora, fauna), paisatgístics, històrics i culturals del PNM Los Algezares a través d'una adequada ordenació i regulació d'usos, amb els principis de sostenibilitat ambiental.

2. Contribuir a l'aplicació del pla d'acció ambiental establit per a desenrotllar l'Agenda 21 Local d'Aspe.

3. Promoure i desenrotllar activitats i accions d'educació ambiental, d'informació i de formació, amb especial atenció als valors de l'entorn de Los Algezares.

4. Fomentar i dur a terme investigacions científiques en l'àmbit del PNM i del seu marc ambiental, encaminades a conéixer més i millor els valors i l'estat ambiental del paratge i a establir les bases sobre les quals gestionar-lo.

5. Complir la legislació que s'aplique en l'àmbit del PNM, tant la de caràcter general com, en especial, l'específica que afecte la gestió del paratge quant a la condició d'espai d'alt valor ambiental i cultural que té, part del qual és un zona humida que apareix, sota la denominació de pantà d'Elx, en el Catàleg de Zones Humides de la Comunitat Valenciana (fitxa núm. 48), i on hi ha a més unes infraestructures declarades béns d'interés cultural.



6. Promoure la inclusió del paratge natural municipal en programes i xarxes de gestió sostenible.

7. Promoure la participació de les distintes administracions, de les entitats públiques i privades i de la ciutadania en general en la gestió del paratge natural municipal.



Article 4. Àmbit territorial

1. L'àmbit territorial del PNM Los Algezares queda definit per les parcel·les cadastrals del terme municipal d'Aspe detallades en l'annex III (relació de parcel·les cadastrals), amb el límit grafiat en el pla número 11 de l'annex IV (cartografia) del PE.

2. Els límits del PNM són els següents:

a) Nord: carretera CV-847, d'Aspe a l'autovia A-31.

b) Est: límit del terme municipal d'Aspe amb els de Monforte del Cid i Elx.

c) Sud: límit del terme municipal d'Aspe amb el d'Elx.

d) Oest: serra Negra, barranc de Los Ojos, alt d'El Mañán, alt d'El Rabosero i línia ferroviària de l'AVE.

3. La superfície total del PNM és de 507,343 hectàrees.



Article 5. Tramitació, vigència i revisió

1. El PE es tramitarà segons la legislació vigent.

2. Les determinacions del PE entraran en vigor a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, i seguiran vigents fins que no es revise el PE per haver canviat prou les circumstàncies o els criteris que n'han determinat l'aprovació.



3. La vigència del PE és il·limitada. Es podrà revisar, quan les circumstàncies ho requerisquen, amb un informe previ del Consell de Participació. Per a revisar-lo caldrà el mateix procediment seguit per a aprovar-lo. S'ha de sotmetre, per tant, al procediment de declaració d'impacte ambiental. La revisió serà obligatòria en cas que, per qualsevol motiu, s'incremente substancialment la superfície inclosa en l'espai protegit que, per valors ambientals, comporte la modificació de la normativa PE.



4. No requerirà la revisió del PE la inclusió en el PNM de les parcel·les cadastrals enclavades o que limiten en la delimitació present, detallades en l'annex III (relació de parcel·les cadastrals), amb el límit grafiat en el plànol núm. 11 de l'annex III (cartografia) del PE. Estes parcel·les podran ser incorporades mitjançant una orde del titular de la conselleria competent en matèria de medi ambient, en cas que passaren a ser de titularitat pública o pel consentiment exprés dels propietaris, tal com s'exigix en l'article 3.3.f) del Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, o norma que el substituïsca.



5. En qualsevol cas, les revisions a què puga ser sotmés el PE ho seran en el sentit d'ampliar l'àmbit d'aplicació o d'augmentar el règim de protecció dels recursos i els valors que van motivar la declaració d'espai natural protegit.



TÍTOL II

ÒRGANS DE GESTIÓ



Article 6. Director-conservador

1. D'acord amb l'apartat 2 de l'article 8 del Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de Regulació dels Paratges Naturals Municipals, l'Ajuntament d'Aspe designarà un tècnic qualificat encarregat de les funcions de direcció tècnica i de coordinació de les activitats de gestió de l'espai natural protegit en l'àmbit del PNM, que estarà lligat funcionalment i orgànicament a l'Ajuntament d'Aspe.



2. En l'àmbit del PNM, correspondran al director-conservador les funcions següents:

a) Adoptar, amb subjecció als procediments legals establits, totes les mesures que necessàries per al compliment dels objectius marcats en l'article 3 del PE.

b) Dirigir, coordinar i supervisar les actuacions de gestió del PNM.



c) Elaboració de la memòria anual i la proposta dels pressupostos, programes de gestió i memòries de gestió a presentar al Consell de Participació del PNM.

d) Emissió dels informes que siguen exigibles per a complir la legalitat vigent.

e) Emissió dels informes que li sol·liciten l'Ajuntament d'Aspe o el Consell de Participació del PNM en relació amb la gestió de l'espai natural protegit.

f) Preparació de la documentació que calga per a la sol·licitud de subvencions i ajudes.



Article 7. Consell de Participació

1. El Consell de Participació queda constituït d'acord amb la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, i amb el Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de Regulació dels Paratges Naturals Municipals. És un òrgan col·legiat de caràcter consultiu, amb la finalitat de canalitzar la participació dels interessos socials i econòmics establits a l'entorn de la protecció del paratge.



2. Formen part del Consell de Participació:

a) Tres representants elegits, mitjançant un acord del Ple, per l'Ajuntament d'Aspe, un dels quals actuarà com a secretari del Consell de Participació.

b) Un representant de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer.

c) Un representant dels servicis territorials d'Alacant, de la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits.

d) Un representant dels servicis territorials d'Alacant, de la conselleria competent en matèria forestal.

e) Un representant de la Diputació Provincial d'Alacant.

f) Un representant de les universitats públiques de la província d'Alacant, amb caràcter rotatori biennal, elegit per estes universitats.



g) Un representant dels col·legis professionals presents en el territori afectat, amb caràcter rotatori biennal, elegit per estes entitats de dret públic.

h) Un representant d'associacions vinculades a la conservació i estudi de la naturalesa o el patrimoni cultural del municipi d'Aspe, amb caràcter rotatori biennal, elegit per estes associacions.

i) Un representant de les associacions de propietaris privats dels terrenys inclosos en l'àmbit del paratge natural municipal, amb caràcter rotatori biennal, elegits pels col·lectius esmentats.

j) El director-conservador.



Article 8. Règim general d'autoritzacions

1. Sense perjuí del que establix la normativa específica que s'hi aplique, queden subjectes a autorització municipal de l'Ajuntament d'Aspe, amb un informe previ del director-conservador, totes les activitats hagen de realitzar-se en l'àmbit del PNM.

2. Per a la realització de labors i activitats ordinàries relacionades amb la gestió del PNM bastarà l'autorització de la direcció de l'espai natural protegit, excepte en els casos en què l'autorització estiga reservada a altres òrgans, i en este cas caldrà ajustar-se al que disposa el punt anterior.



TÍTOL III

NORMES GENERALS DE PROTECCIÓ DE RECURSOS



Article 9. Col·laboració entre administracions

Sense perjuí de les obligacions que corresponguen a l'Ajuntament d'Aspe com a gestor del PNM, l'Ajuntament demanarà la necessària col·laboració i coordinació d'actuacions entre les administracions, a fi d'establir els mecanismes de cooperació pertinents per a garantir la protecció adequada dels recursos naturals, paisatgístics, arqueològics, històrics i culturals que hi ha en l'àmbit del PE.



Article 10. Abocaments i depòsits

Queden prohibits els abocaments o depòsits de substàncies o materials de qualsevol naturalesa, sòlids o líquids, que comporten o puguen comportar un perill de contaminació per al sòl o l'aigua. Tampoc es permet l'acumulació de residus, sòlids o líquids, d'enderrocs o de substàncies de qualsevol naturalesa, que comporten o puguen comportar un perill de contaminació de les aigües o els sòls, amb excepció dels materials destinats a la restauració de pedreres a què es fa referència en l'article 30.4 d'esta normativa.



Article 11. Protecció de recursos hídrics

1. La protecció dels recursos hídrics en l'àmbit del PE es regirà, amb caràcter general, per la normativa sectorial en matèria d'aigües i, de manera especial, pel Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, en què s'aprova el Text Refós de la Llei d'Aigües, i les disposicions que el despleguen.

2. En l'aplicació del PE es tindrà en compte el principi rector de l'esmentat Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, de manera que siga compatible amb la gestió pública de l'aigua, l'ordenació del territori, la conservació i protecció del medi ambient i la restauració de la naturalesa, als efectes que este regula i, fonamentalment, pel que fa al domini públic hidràulic.

3. L'Ajuntament d'Aspe vetlarà pel manteniment de les condicions hídriques naturals i afavorirà totes les actuacions que, sense perjuí del que la normativa sectorial establisca, suposen una millora de la qualitat i quantitat de l'aigua disponible.

4. En relació amb el domini públic hidràulic i en el marc de les competències que li són atribuïdes per la Constitució, l'Estat exercirà les funcions que li atribuïx la legislació sectorial vigent.

5. Llits de riu, riberes i marges dels cursos d'aigua.

a) Es mantindran les condicions naturals dels llits, i quedaran prohibides obres i construccions, de caràcter provisional o permanent, que puguen alterar o dificultar el curs de les aigües, excepte en els casos necessaris per a obres autoritzades de condicionament o neteja de llits.



b) Es consideren compatibles amb la protecció del PNM les actuacions de manteniment de llits i de gestió de recursos hídrics a realitzar per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, en l'àmbit de les seues competències.

c) Es conservarà la vegetació de ribera en la zona de domini públic hidràulic i en els marges inclosos en les zones de servitud i de policia definides en la Llei d'Aigües, i no es permetrà la transformació a cultiu dels terrenys actualment erms o destinats a usos forestals. Es permetran faenes de neteja i desbrossament selectius quan hi haja risc per a la seguretat de les persones o els béns en cas d'avinguda o quan hi haja risc d'incendis.

d) Es prohibix l'ocupació del domini públic hidràulic i de la zona de servitud per instal·lacions o construccions de qualsevol tipus, permanents o temporals, i també l'extracció d'àrids, excepte en els casos necessaris per a obres autoritzades de condicionament o neteja dels llits de riu.

6. L'Ajuntament d'Aspe vetlarà, per mitjà dels mecanismes de coordinació necessaris amb els posseïdors de drets sobre les aigües del Vinalopó o les embassades, perquè les operacions ordinàries d'extracció de cabals del riu o les operacions ordinàries de desembassaments d'aigua del pantà, no afecten els nivells d'embassament, especialment durant l'època de reproducció d'aus aquàtiques i limícoles que, als efectes de la regulació oportuna, té lloc entre l'1 de març i el 30 de setembre. En qualsevol cas, l'operador de la presa queda obligat a comunicar als gestors del PNM les dates previstes de desembassaments programats amb un mes d'antelació almenys. Quan els desembassaments responguen a situacions d'emergència, haurà d'informar de la circumstància als gestors dels espais naturals protegits tan ràpidament com siga possible.



7. Es prohibix l'obertura de pous per a captació d'aigües subterrànies en l'àmbit del PE.



Article 12. Protecció dels recursos geomorfològics i edàfics

1. Amb caràcter general, queda prohibida qualsevol activitat que puga alterar de forma significativa els patrons geomorfològics naturals, amb l'excepció de les actuacions pròpies de restauració d'ecosistemes i protecció de sòls.

2. L'Ajuntament d'Aspe fomentarà la protecció i conservació de sòls, i afavorirà les actuacions orientades a lluitar contra l'erosió i a la recuperació de la coberta vegetal autòctona en tot l'àmbit del PNM.



3. No tindran consideració de moviments de terra els treballs agrícoles que es facen seguint les corbes de nivell, a fi d'evitar els efectes de l'erosió hídrica. A més, s'haurà de conservar la vegetació natural, els arbres, els arbustos aïllats i els illots d'esbarzers o el matoll arbustiu que, en alguns casos, poden estar en les parcel·les de cultiu, encara que es disposen en la zona central de les parcel·les.





Article 13. Protecció de la vegetació autòctona

1. Es consideren formacions vegetals subjectes a les determinacions del PE les que estiguen en el seu àmbit, o les que per raons biogeogràfiques, bioclimàtiques i edafològiques constituïsquen la vegetació potencial o permanent dels distints ambients del paratge.

2. Serà objecte prioritari del PE recuperar, conservar i potenciar les formacions vegetals del paratge, especialment les que pertanyen a hàbitats naturals d'especial interés, detallades en la Directiva 92/43/CEE, del Consell, de 21 de maig de 1992, relativa a la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestres.



3. Amb caràcter general es prohibix danyar, mutilar, talar, tallar, arrancar o collir, en tot o en part, espècies vegetals autòctones en tot l'àmbit del PNM, excepte quan estes accions estiguen relacionades amb labors pròpies de gestió per raons fitosanitàries, de conservació, d'obtenció de material reproductor, d'investigació, d'educació ambiental o de manteniment de vies de servici i trànsit.

4. Es permet la collita consuetudinària de fruits, llavors, bolets i plantes silvestres, sempre amb el consentiment tàcit del propietari i sense perjuí de les limitacions específiques que l'Ajuntament d'Aspe o altres administracions puguen establir quan es tracte d'espècies protegides o si l'activitat pot suposar una pressió excessiva sobre la flora o la fauna.

5. Les labors de neteja, pela o poda de la vegetació es realitzaran, amb caràcter general, fora de la temporada de reproducció de la fauna i sempre buscant els moments i les tècniques que causen menys impacte o alteren en menor grau les espècies de fauna silvestre del paratge. Es considera temporada de reproducció de la fauna, als efectes assenyalats en este PE, el període comprés entre l'1 de març i el 30 de setembre. Els cultius en explotació queden exclosos d'este condicionant.



6. Els treballs de gestió de la coberta vegetal tindran per objectiu la recuperació, conservació i potenciació de les comunitats vegetals autòctones característiques de l'àmbit del PE.

7. Es prohibix la introducció d'espècies vegetals exòtiques en l'àmbit del PNM i, a més, s'eliminaran estes espècies sobretot quan tinguen caràcter invasiu. L'Ajuntament d'Aspe fomentarà l'eliminació d'esta vegetació i l'ús alternatiu d'espècies autòctones per a faenes de jardineria o semblants en els terrenys pròxims al PNM.



8. Les actuacions derivades del PE hauran de tindre en compte l'existència de la població de l'espècie Launaea lanifera, «en perill d'extinció» en el Catàleg Valencià d'Espècies de Flora Amenaçada, per a assegurar que no es veja afectada. Les actuacions que puguen incidir de forma directa o indirecta sobre la parcel·la en què es troba esta espècie vegetal, localitzada en el banc de dades de biodiversitat de la Generalitat, hauran d'obtindre el vistiplau de la conselleria competent en matèria de biodiversitat.



Article 14. Protecció de la fauna silvestre

1. Serà objectiu prioritari de la gestió del PNM protegir, conservar i potenciar les característiques del medi que fan possible l'existència d'una comunitat faunística silvestre diversa, pròpia dels distints ambients que hi ha en l'espai natural protegit.

2. S'haurà de respectar, en qualsevol cas, la normativa sectorial aplicable en matèria de protecció de la fauna.

3. Sense perjuí de la normativa sectorial sobre fauna, es consideraran protegides totes les poblacions d'espècies animals silvestres del PNM amb les excepcions següents:

a) Espècies cinegètiques i/o piscícoles regulades específicament per normatives sectorials.

b) Espècies el control de població de les quals puga ser autoritzat o promogut per la conselleria competent en matèria de biodiversitat, d'acord amb les determinacions de la normativa sectorial sobre fauna.



4. A fi de protegir la fauna silvestre es prohibix:

a) La introducció d'espècies animals exòtiques, excepte la utilització d'espècies per al control biològic de plagues que realitze i autoritze l'administració autonòmica competent, amb un informe previ favorable de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

b) La solta d'animals domèstics.

c) La destrucció, mort, deteriorament, recol·lecció, comerç, captura, possessió, manipulació o exposició d'animals vius o morts, i de les seues restes, fora dels casos que siga necessari per raons d'investigació, educació ambiental, conservació, salut o seguretat de les persones i de la mateixa comunitat faunística silvestre, amb l'autorització prèvia de l'Ajuntament d'Aspe i de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

d) La generació de sorolls i vibracions que alteren o puguen alterar la fauna.

e) La destrucció i/o alteració de l'hàbitat, fora de les activitats pròpies de gestió.

f) En general, qualsevol activitat que puga suposar molèsties per a la fauna, excepte les relacionades amb la gestió del PNM.

5. L'alçament de closes i tanques en l'àmbit del PE complirà el que disposa el Decret 178/2005, de 18 de novembre, del Consell, en què s'establixen les condicions de les tanques en el medi natural i dels tancaments cinegètics, i requerirà l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient. Tot això, sense perjuí de l'obtenció de la llicència urbanística corresponent en els termes previstos per la llei.



Article 15. Protecció del paisatge

1. Als efectes d'esta normativa, seran objecte de protecció especial els elements naturals i seminaturals del medi, biòtics i abiòtics, i els elements i conjunts d'origen antròpic que, en interacció històrica amb eixos elements naturals, han configurat el paisatge del PNM com és en l'actualitat.

2. A fi de conservar amb un nivell de qualitat suficient els valors paisatgístics a què es referix este article queda prohibida, amb caràcter general, la implantació d'usos i activitats que, per les seues característiques, puguen generar un impacte paisatgístic negatiu.

3. En tot cas, les instal·lacions que es facen hauran d'incorporar mesures adequades d'integració paisatgística i disposar de l'informe favorable de la direcció del PNM, sense perjuí del règim específic d'autorització a què estiguen sotmeses en funció de la seua naturalesa.

4. Amb caràcter general, queda prohibida la col·locació de cartells, inscripcions o artefactes de qualsevol naturalesa amb fins publicitaris. S'admetran únicament els indicadors de caràcter institucional que es consideren necessaris per a la gestió correcta de l'espai protegit.



5. Qualsevol talús superior a un metre que es puga formar en qualsevol de les obres de manteniment i conservació en l'àmbit del PNM tindrà un tractament final amb mur de pedra seca de tipologia tradicional.



6. Protecció del paisatge nocturn.

a) Queden prohibits en tot l'àmbit del PE:

– Les fonts de llum que, per mitjà de projectors convencionals o làsers, emeten per damunt del pla horitzontal.

– Els artefactes i dispositius aeris de publicitat nocturna.

b) Les instal·lacions i els aparells d'il·luminació es dissenyaran i s'instal·laran de tal manera que es previnga la contaminació lumínica i s'afavorisca el desenrotllament, l'ús adequat i l'aprofitament de l'energia, i han de disposar dels components necessaris per a estes finalitats.

c) En el cas que s'instal·le il·luminació exterior en les construccions actuals o en les àrees d'ús públic, els components s'ajustaran adequadament a les característiques dels usos i de la zona il·luminada i emetran preferentment en la zona d'espectre visible de longitud d'ona llarga. A més, tindran una qualitat acreditada per a evitar la contaminació lumínica i estalviar energia, i s'adoptaran els programes de manteniment necessaris per a la conservació permanent de les característiques de les instal·lacions i dels aparells d'il·luminació.





Article 16. Protecció del patrimoni cultural

1. La Llei 5/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat, de modificació de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, del Patrimoni Cultural Valencià, establix que el patrimoni cultural valencià està constituït pels béns mobles i immobles de valor històric, artístic, arquitectònic, arqueològic, paleontològic, etnològic, documental, bibliogràfic, científic, tècnic, o de qualsevol altra naturalesa cultural. També formen part del patrimoni cultural valencià, en qualitat de béns immaterials del patrimoni etnològic, les creacions, coneixements, tècniques, pràctiques i usos més representatius i valuosos de les formes de vida i de la cultura tradicional valenciana. També formen part d'este patrimoni, com a béns immaterials, les expressions de les tradicions del poble valencià en les manifestacions musicals, artístiques, gastronòmiques o d'oci i, en especial, les que han sigut objecte de transmissió oral. Les que són manifestacions rellevants o fites d'evolució tecnològica de la Comunitat Valenciana són, igualment, elements que integren el patrimoni cultural valencià.



2. Els elements i conjunts considerats recursos arqueològics, històrics i artístics, podran acollir usos turístics i recreatius sempre que no comporten pèrdua dels seus valors científics i culturals, amb un informe previ favorable de la conselleria competent en matèria de patrimoni cultural.

3. Si amb motiu de la realització de reformes, demolicions, transformacions o excavacions en immobles no compresos en zones arqueològiques o paleontològiques o en espais de protecció o àrees de vigilància arqueològica o paleontològica aparegueren restes d'esta naturalesa o indicis que n'hi ha, el promotor, el constructor i el tècnic director de les obres estaran obligats a suspendre immediatament els treballs i a comunicar-ho en els termes preceptuats en l'article 65 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, del Patrimoni Cultural Valencià, el règim dels quals s'aplicarà íntegrament. Si foren de béns mobles, la conselleria competent en matèria de patrimoni cultural, en el termini de deu dies des que en tinguera coneixement, podrà acordar la continuació de les obres, amb la intervenció i vigilància dels servicis competents, i establir el pla de treball. O, quan considere que és necessari per a la protecció del patrimoni arqueològic o paleontològic i, en tot cas, quan la troballa es referisca a restes arqueològiques de construccions històriques o artístiques o a restes i vestigis fòssils de vertebrats, prorrogarà la suspensió de les obres i determinarà les actuacions arqueològiques o paleontològiques que haurien de dur-se a terme. En tot cas, donarà compte de la seua resolució a l'Ajuntament d'Aspe. La suspensió no podrà durar més del temps imprescindible per a la realització de les actuacions mencionades. Seran aplicables les normes generals sobre responsabilitat de les administracions públiques per a la indemnització, si és el cas, dels perjuís que la pròrroga de la suspensió causara.



4. Tots els elements que constituïxen el patrimoni cultural (en les manifestacions arquitectòniques, arqueològiques, etnològiques i mobles) presents en l'àmbit del PNM i que s'han inventariat en la memòria informativa del pla especial seran objecte de la catalogació pertinent, i s'incorporaran en el Catàleg de Béns i Espais Protegits ara en redacció perquè l'Ajuntament el tramite i l'aprove, i després l'Administració autonòmica. Les determinacions d'este Catàleg s'incorporaran al nou pla general del municipi d'Aspe.





Article 17. Protecció d'elements d'interés geològic

1. Tindran protecció especial els elements d'interés geològic i geomorfològic singular presents en l'àmbit del PNM, que seran identificats i regulats per mitjà de catàleg.

2. En general, este PE està subjecte al que disposa la legislació sectorial aplicable a cada un dels elements considerats dins d'este article.





Article 18. Conservació i defensa de les vies pecuàries

1. Les vies pecuàries que discorren per l'àmbit del PNM són les següents:

a) Canyada d'El Hondón al Tabayá.

b) Assegador d'El Rabosero a Monforte.

c) Assegador de Los Barrancos.

2. Qualsevol actuació que es duga a terme i que puga afectar les vies pecuàries que discorren per l'àmbit del PNM hauran de complir amb el que establix la Llei 3/1995, de 23 de març, de Vies Pecuàries.

3. Es fomentarà la designació d'interés natural de les vies pecuàries presents en l'àmbit del PE, d'acord amb el que establix l'article 17 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana.



TÍTOL IV

NORMES GENERALS SOBRE REGULACIÓ D'ACTIVITATS



Article 19. Activitats forestals

1. Gestió del terreny forestal.

a) Als efectes del PE es consideren forests o terrenys forestals els definits així en l'article 2 de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, Forestal de la Comunitat Valenciana.

b) En l'àmbit del PE, el règim de gestió dels terrenys forestals és el referit amb caràcter general per la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de Forests. Del que establix el capítol II del títol I, «Competències de les administracions públiques», es deduïx que, ja que hi ha el Forest d'Utilitat Pública de Los Algezares, Barrancos y Tabayá, amb codi número AL100 i superfície de 240,59 hectàrees, la competència de la gestió forestal recau sobre l'Administració autonòmica, encara que es tracte d'una forest de propietat municipal.

c) Es promourà la firma de convenis, consorcis o qualsevol altra figura prevista per la legislació, entre l'Administració forestal i l'Ajuntament d'Aspe o els propietaris particulars de terrenys forestals per a la realització de labors de reforestació i regeneració, treballs i tractaments de prevenció i extinció de plagues i malalties i de prevenció d'incendis.



2. Repoblació forestal: la repoblació de terrenys forestals haurà d'ajustar-se a les normes i als plans sectorials que se li apliquen.

a) Aprofitaments forestals.

– Als efectes del PE, es consideren aprofitaments forestals les fustes, tries, llenyes, corfes, pastures, fruits, llavors, plantes aromàtiques, medicinals i condimentàries, bolets i la resta de productes que es generen en els terrenys forestals. Estos aprofitaments requeriran l'autorització de la conselleria competent en matèria de medi ambient, sense perjuí d'altres permisos pertinents en funció de les legislacions sectorials d'aplicació.

– Els aprofitaments forestals en l'àmbit del PNM hauran d'ajustar-se al que disposen les normes i plans sectorials que se li apliquen.



– Es prohibix, amb caràcter general, la transformació dels terrenys forestals a agrícoles.

– D'acord amb el que disposa l'article 82 del Reglament de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, l'extracció de productes forestals es realitzarà exclusivament a través de vies prèviament autoritzades per l'Administració forestal.

b) Silvicultura

– En l'àmbit del paratge natural municipal s'hauran d'aplicar tècniques silvícoles tan poc agressives com siga possible per a millorar la biodiversitat i la multifuncionalitat de l'ecosistema forestal. S'hauran d'evitar, amb caràcter general, les acumulacions innecessàries de combustible en la muntanya.

– En la planificació de les intervencions es tendirà a formar masses que protegisquen el sòl adequadament i que, al mateix temps, tinguen una estructura amb discontinuïtat horitzontal i vertical de combustible per a reduir el risc d'incendis.

c) Incendis forestals.

– En general i en matèria d'incendis forestals, el PE està subjecte al que determina la legislació sectorial específica en la matèria.

– En particular, s'establiran les mesures necessàries per a la prevenció i extinció d'incendis en l'àmbit del PE.

– Sense perjuí del que disposa la Llei 10/2004, de 9 de desembre, de la Generalitat, del Sòl no Urbanitzable, el Decret 6/2004, de 23 de gener, del Consell, de normes generals de protecció en terrenys forestals incendiats, establix en l'article 4 que els terrenys forestals que hagen patit els efectes d'un incendi no es podran destinar a pastura, almenys, en els cinc anys següents.

– Es prohibix l'ús del foc amb qualsevol finalitat en tot l'àmbit del PNM, i llançar mistos, puntes de cigarret i l'ús de cartutxos de caça embolicats de paper.

– El Pla Local de Prevenció d'Incendis Forestals, perceptiu segons l'article 138 del Reglament de la Llei Forestal de la Comunitat Valenciana, aprovat pel Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell, i el Pla d'Actuació Municipal contra el Risc d'Incendis, regulat en el Decret 163/1998, de 6 d'octubre, del Consell, que es redacten a escala municipal, hauran de considerar el PNM una àrea d'especial protecció i prioritat de defensa, figura a què es fa referència en l'article 140 del Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell, mencionat abans.









Article 20. Activitats cinegètiques i piscícoles

1. La zona de reserva del vedat matrícula A-10174, obligatòria segons l'article 30 de la Llei 13/2004, de 27 de desembre, de la Generalitat, de Caça de la Comunitat Valenciana, s'ubicarà sobre els terrenys del paratge delimitats en el pla número 13 (zonificació d'usos) del PE. Per tant es limitarà la caça a este àmbit si no hi ha una autorització expressa de la direcció del PNM i de la conselleria competent en la matèria per raons excepcionals relacionades amb necessitats de gestió i quan, si no es du a terme, puguen derivar-se danys sobre els valors que justifiquen la protecció del paratge.

2. La regulació de la pesca en l'àmbit del PNM es farà d'acord amb la normativa sectorial vigent a la Comunitat Valenciana en cada moment.



Article 21. Activitats agropecuàries

1. Queda prohibida qualsevol activitat agropecuària, en l'àmbit del PNM, que no estiga relacionada directament amb la seua gestió, excepte les que hi havia a l'entrada en vigor del PE.

2. Es permetrà el manteniment de l'activitat agropecuària en les finques que pogueren adherir-se en el futur al PNM.

3. Queda prohibida la introducció de nous cultius en règim de regadiu que no estigueren presents en el territori abans de l'inici dels tràmits de declaració del PNM.

4. Queden prohibides, amb caràcter general, les pràctiques agrícoles en hivernacle o túnel.

5. L'ús de productes fitosanitaris haurà d'ajustar-se a les normes i als plans sectorials aplicables, d'acord amb els períodes, limitacions i condicions establits pels organismes competents. En tot cas, es prohibixen els herbicides volàtils de qualsevol tipus.



6. L'Ajuntament d'Aspe afavorirà la implantació d'activitats agràries de secà en les finques agràries existents, i restaurarà els murs de pedra seca, dins l'àmbit del PNM, com a mesura de control de l'erosió i de recuperació del paisatge tradicional d'este entorn.



7. Als efectes previstos en este article, en compliment de la legislació vigent en matèria forestal no es consideraran sotmesos a l'activitat agrícola els terrenys el cultiu dels quals haja sigut abandonat més de deu anys o que hagen adquirit signes inequívocs de vocació forestal.





Article 22. Activitats extractives

Queden prohibides les activitats extractives en l'àmbit d'aplicació del PE, a banda de les faenes de restauració ambiental de les antigues explotacions extractives que hi havia en el paratge natural municipal, identificades en el pla número 15 de l'annex IV (cartografia), del PE.





Article 23. Activitats relacionades amb el sector terciari

1. Amb caràcter general, queden prohibides les activitats comercials en l'àmbit d'aplicació del PE.

2. D'acord amb l'article 17 de la Llei 10/2004, de 9 de desembre, de la Generalitat, del Sòl no Urbanitzable, es podran admetre excepcionalment les activitats terciàries de caràcter educatiu, lúdic o turístic que complisquen la normativa sectorial d'aplicació i d'acord amb el que disposa el PE. En tot cas, no es consideren autoritzables les construccions hoteleres, discoteques, campaments de turisme, càmping, centres d'equitació, centres comercials, magatzems, depòsits d'automòbils, emmagatzematge i custòdia de caravanes o embarcacions, pistes d'aterratge d'ultralleugers, pistes de karts, pistes de motocròs, o qualsevol altra activitat educativa, lúdica o turística que no haja sigut expressament permesa per la normativa del PE.



3. Només es podran autoritzar les instal·lacions o servicis de caràcter educatiu, lúdic o turístic, mencionades en l'article 31 d'esta normativa.



Article 24. Activitats d'ús públic

1. Llevat que raons objectives justifiquen l'establiment d'una restricció, serà lliure l'accés a totes les zones per a la pràctica responsable i respectuosa amb el medi ambient d'activitats esportives com ara l'escalada, el senderisme, el muntanyisme, l'espeleologia i altres d'anàlogues que es duen a terme necessàriament en el medi natural.

2. El trànsit de persones i vehicles queda limitat i circumscrit als itineraris definits i senyalitzats a este efecte, excepte quan per raons de gestió, investigació o formació siga autoritzat pel director-conservador.



3. Per motius relacionats amb la gestió de l'espai natural protegit, es podrà impedir o restringir temporalment l'entrada de visitants al PNM o a determinades zones, que hauran d'estar convenientment senyalitzades.



4. Excepte en situacions d'emergència, s'ha de mantindre un volum de veu discret que no pertorbe la tranquil·litat i i la quietud de l'espai natural protegit. No es permeten els reproductors o amplificadors de so llevat que, per raons excepcionals de seguretat i vigilància, calguera que el personal autoritzat els fera servir.



5. Activitats recreatives i d'oci vinculades a construccions:



a) Únicament s'autoritzaran les activitats recreatives i d'oci vinculades a construccions que no vagen en contra de les finalitats establides en la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana.



b) Només es permetran en les àrees preparades a l'efecte.

c) Tindran la consideració d'equipaments públics i l'Ajuntament d'Aspe els explotarà directament o indirectament, amb l'aplicació de mesures correctores en matèria de contaminació acústica, eliminació de barreres arquitectòniques i d'espectacles públics, seguretat i higiene.



6. Normes generals de circulació motoritzada per vials:

a) Amb caràcter general, es compliran les normes previstes en el Decret 8/2008, de 25 de gener, del Consell, en què es regula la circulació de vehicles pels terrenys forestals de la Comunitat Valenciana.



b) Amb caràcter específic, en virtut del que establix la Llei 39/2003, de 17 de novembre, del Sector Ferroviari, es permetrà la circulació de vehicles relacionats amb les obres i el manteniment de la infraestructura ferroviària per les pistes i camins, d'acord amb el pla d'obres que presentarà l'empresa adjudicatària a l'Ajuntament d'Aspe. A més, l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (ADIF) haurà de presentar un programa anual de manteniment a la direcció del PNM perquè quede constància dels vials a utilitzar pels servicis ferroviaris, amb el detall de les dates en què es realitzaran les diferents labors.



c) La circulació de motocicletes i vehicles assimilats està prohibida amb caràcter general per les pistes i els camins d'amplària inferior a 2 metres.

d) La circulació d'automòbils i vehicles assimilats està prohibida amb caràcter general pels vials d'amplària inferior a 3 metres, excepte en les pistes en què estiga autoritzada per a la realització de treballs forestals.

e) Amb caràcter general, es prohibix la circulació de vehicles motoritzats en l'àmbit del PE:

– Camps a través, tant si és per terrenys agrícoles com forestals.

– Fora dels límits de les vies de circulació per les quals s'autoritza la circulació, si no és per a fer maniobres d'aparcament en l'espai immediat.

– Pels tallafocs expressament construïts amb este objectiu.

– Pels vials forestals d'accés a zones on es realitzen aprofitaments forestals, degudament senyalitzats, excepte per a l'execució d'accions relacionades amb estes activitats.

– Pels camins rurals que no coincidisquen amb vials de lliure circulació, excepte per a vehicles destinats a activitats agrícoles, ramaderes o a servicis públics.

– Pels llits naturals d'aigua, continus o discontinus, i del pantà, excepte quan forme part d'un vial que els travesse a gual, o que discórrega tradicionalment per un tram dels llits esmentats.



f) L'Ajuntament d'Aspe podrà prohibir la circulació motoritzada en sectors determinats en els casos següents:

– La circulació motoritzada per camins o pistes forestals o per camins rurals en els supòsits previstos en la legislació vigent.

– Per a afavorir la preservació dels valors naturals.

– En el cas de risc elevat d'incendis, d'inundacions o desbordaments de rambles i barrancs, o per a tasques d'extinció d'incendis, de rescats i salvaments o de protecció de persones i béns davant dels riscos citats.

g) Les limitacions i prohibicions a què es referixen els articles anteriors no són aplicables a l'accés dels titulars o de persones autoritzades per ells a les seues finques, ni a la circulació motoritzada relacionada amb:

– El desenrotllament de les activitats i usos de caràcter agropecuari o forestal.

– El manteniment dels equips i dels avituallaments de refugis.



– La prestació de servicis de rescat, d'emergència o qualsevol altre de naturalesa pública.

h) Els vehicles que realitzen activitats compreses en els paràgrafs de l'apartat anterior hauran d'anar degudament identificats o, si és procedent, disposar de les habilitacions o autoritzacions pertinents.

i) La velocitat màxima de circulació per camins i pistes no pavimentats, aptes per a la circulació motoritzada, és de 30 km/hora. S'exceptuen d'esta limitació els vehicles en prestació de servicis de naturalesa pública en cas de necessitat o força major.

j) Es prohibixen les competicions esportives en l'àmbit del PE.

k) Normes especifiques per a la circulació motoritzada en grup:

– La circulació motoritzada és en grup quan uns quants vehicles motoritzats seguixen, de mutu acord i sense finalitat competitiva, el mateix itinerari.

– La circulació motoritzada en grup és organitzada quan és promoguda, sense finalitat competitiva, per una entitat o un particular que en són els responsables.

– Es prohibix la circulació motoritzada en grup, no organitzada, de més de set motocicletes o ciclomotors, o de més de quatre automòbils o semblants.

7. Normes generals de circulació no motoritzada per vials:

a) Senderisme:

– S'entén per senderisme el recorregut a peu d'itineraris que transcorren per pistes, camins, vies pecuàries i sendes que hi ha en l'actualitat.

– L'Ajuntament d'Aspe podrà establir i senyalitzar una xarxa de sendes de curt recorregut, d'acord amb el que establix la legislació vigent aplicable.

b) Excursions eqüestres:

– Amb caràcter general es permeten les excursions a cavall en tot l'àmbit del PE, sense perjuí de l'obligació del compliment de la normativa vigent en matèria de control sanitari dels animals. Estes excursions hauran de fer-se exclusivament per les pistes, camins, vies pecuàries i sendes que hi ha en l'actualitat.

– Per motius de seguretat contra incendis forestals es prohibix fumar mentres s'estiga dalt de la muntura.

c) Bicicleta de muntanya:

– La pràctica del ciclisme es permet únicament per les carreteres, camins i pistes destinades al trànsit rodat.

– Queda prohibit circular camps a través.

8. Normes generals d'activitats aèries:

a) Vol amb motor o sense: durant el període comprés entre els dies 1 de desembre i 30 de juny, ambdós inclosos, es prohibix sobrevolar l'àmbit del PE a altures inferiors a 1.000 metres sobre el terreny, excepte per raons de seguretat, conservació, salvament o força major.



b) Aeromodelisme. Queda prohibit sobrevolar l'àmbit del PE amb els artefactes propis de la pràctica de l'aeromodelisme.

9. Actes públics.

Només es permetran actes públics no lligats a la gestió del PNM en les zones d'ús públic compatible que estiguen degudament autoritzades per l'Ajuntament d'Aspe en el terme de les quals tinga lloc l'activitat, amb un informe previ favorable del director-conservador del PNM i sense perjuí de tota la resta d'autoritzacions i permisos que calguera.

10. Activitats d'investigació

a) Amb independència del potencial ús públic del PNM com a recurs utilitzable en la investigació bàsica sobre el medi físic, el territori i l'ambient socioeconòmic i cultural, a disposició en forma ordenada dels investigadors i les entitats i organismes especialitzats, l'Ajuntament d'Aspe, en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de medi ambient, promourà la realització d'activitats d'investigació aplicada en matèria de coneixement i gestió dels recursos ambientals i culturals, per a una millor gestió i administració de l'espai protegit.



b) Estes activitats podran realitzar-se, d'acord amb les seues característiques i requeriments en mitjans humans i materials, amb mitjans propis de les administracions públiques competents o per mitjà de les col·laboracions oportunes amb entitats i organismes científics, tècnics o acadèmics. Al respecte, s'establiran amb els organismes i entitats científiques i acadèmiques els convenis o acords de col·laboració necessaris.



c) El desenrotllament d'estudis o activitats científiques en el PNM requerirà l'autorització prèvia del director-conservador del PNM, sense perjuí dels permisos i autoritzacions addicionals que facen falta en aplicació de la normativa en vigor.

d) Una vegada acabat l'estudi sol·licitat, la persona responsable haurà d'entregar una còpia de la memòria i un informe de resultats dels treballs realitzats al director-conservador del PNM, en suport digital i en paper (per un mitjà no protegit i en format compatible amb els de l'Ajuntament d'Aspe). En el cas que els resultats dels treballs d'investigació autoritzats siguen publicats, s'haurà d'aportar un exemplar o separata de la publicació.



e) Les matèries prioritàries d'investigació aplicada en l'àmbit del paratge són les següents, en una relació oberta que podrà adaptar-se a les necessitats de la gestió de l'espai protegit:

– Investigació bàsica sobre les espècies de flora i fauna autòctona.

– Desenrotllament de programes de conservació, recuperació i gestió d'espècies de flora i fauna considerades d'interés especial pel caràcter endèmic, rar o amenaçat, així com sobre les condicions per a la recuperació o millora dels seus hàbitats.

– Investigació etnogràfica i etnològica sobre el medi humà tradicional del paratge.

– Investigació sobre mètodes d'administració i gestió dels recursos naturals des de distintes perspectives: jurídica, administrativa, econòmica.

– Mètodes de gestió de l'ús públic del paratge des dels punts de vista tècnics, sociològics, econòmics i empresarials.

f) L'Ajuntament d'Aspe facilitarà el coneixement i promourà la divulgació dels treballs d'investigació realitzats en l'àmbit del paratge.



11. Depòsit de residus.

El depòsit de fems, deixalles o qualsevol altre tipus de residu orgànic o inorgànic es realitzarà únicament en els llocs indicats a l'efecte, situats sempre en les zones d'ús públic preferent.





Article 25. Pla d'ús públic del PNM

1. Es fomentarà l'elaboració d'un pla d'ús públic del paratge natural municipal que contindrà les determinacions necessàries per a l'ordenació i la gestió de les activitats lligades a l'oci ordenat i per a l'ensenyança dels valors ambientals i culturals del paratge que estiguen afectades per la iniciativa pública, la privada o la mixta.

2. L'ús públic del paratge haurà d'estar d'acord amb els usos permesos en sòl no urbanitzable protegit segons la Llei 10/2004, de 9 de desembre, de la Generalitat, en especial en relació amb les activitats recreatives i esportives que puguen dur-se a terme en l'àmbit del pla especial.

3. L'elaboració del pla d'ús públic comportarà la realització dels estudis en què s'avalue la incidència que estes activitats poden tindre sobre els valors naturals que van motivar la declaració de paratge natural municipal, a fi d'evitar-hi impactes negatius.



4. El mencionat pla d'ús públic haurà de contindre necessàriament la regulació de la pràctica d'activitats de muntanya com ara senderisme, escalada, etc., en l'àmbit del paratge. A este efecte, establirà els llocs i períodes en què es podran fer estes activitats sense perjuí per als valors naturals del paratge. S'ajustarà en tot cas al que disposa el Decret 179/2004, de 24 de setembre, del Consell, de regulació del senderisme i esports de muntanya de forma compatible amb la conservació del medi natural, o a la legislació vigent en matèria de senderisme i esports de muntanya.

5. El pla d'ús públic establirà una ordenació i zonificació detallades a fi de regular les activitats d'oci concentrat i les activitats esportives. De la mateixa manera es regularan les activitats recreatives i d'oci vinculades a construccions, i es definiran les àrees destinades a este fi. En este cas caldrà obtindre l'informe favorable del servici competent en matèria d'espais naturals protegits.



6. En el pla d'ús públic es concretarà l'organisme competent i el règim de gestió de les instal·lacions recreatives del paratge.

7. En el pla d'ús públic es determinaran per a la senyalització posterior les vies d'accés al paratge, les zones d'aparcament, els camins no transitables amb vehicles i les sendes. Inclourà també un pla d'arreplega i neteja de les zones d'oci.

8. El pla d'ús públic es complementarà amb actuacions de promoció i conscienciació social sobre els aspectes ambientals del paratge.



9. El pla d'ús públic del paratge l'aprovarà l'Ajuntament d'Aspe per a la gestió del paratge amb un informe vinculant de la conselleria competent en matèria de medi ambient. Abans d'aprovar-lo es demanaran els informes necessaris a fi de garantir la seguretat i la integritat de les persones davant del risc d'avingudes o d'incendis i s'adoptaran les mesures que els òrgans competents establisquen.





TÍTOL V

NORMES D'ORDENACIÓ



Article 26. Classificació del sòl

Els terrenys de tot l'àmbit del PNM adquirixen la consideració de sòl no urbanitzable d'especial protecció de paratge natural municipal, tal com apareix grafiat en els plans número 12 i 13 de l'annex IV (cartografia), amb la zonificació següent d'usos i activitats:

1. Zona general de paratge natural municipal.

2. Zona de domini públic hidràulic.

3. Zona d'afecció de la línia ferroviària de l'AVE.

4. Zona de localització preferent d'àrees d'ús públic.



Article 27. Sòl no urbanitzable d'especial protecció de paratge natural municipal

Es tracta del sòl no urbanitzable grafiat com a tal en el pla número 13 de l'annex IV (cartogràfic) del PE, amb la zonificació establida en l'article anterior.



Article 28. Zona general de paratge natural municipal

1. Amb caràcter general, els usos i activitats permeses i prohibides en esta zona del PNM són les incloses en el títol IV.



2. Edificacions:

a) No es permet l'edificació de nova planta. Només seran autoritzables en els casos previstos en l'article 31, sempre dins de la zona de preferent localització d'àrees d'ús públic.

b) Queda prohibit el desmantellament de construccions d'interés històric, sobre les quals es potenciaran les actuacions de consolidació i restauració.

c) Amb caràcter general, es permet en tot l'àmbit del PNM la rehabilitació o consolidació d'edificacions preexistents a la declaració del PNM (sense augment de volum), sempre que l'ús a què es destinen estiga permés per la normativa present, en funció de la zona que es tracte. Caldrà obtindre, en tot cas, l'informe favorable de la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits. S'haurà de respectar en el disseny i la composició l'entorn en què estan. A fi de garantir la correcta adaptació paisatgística d'estes edificacions al seu entorn, s'exigirà l'estudi d'integració paisatgística corresponent en virtut de la legislació sectorial vigent.



3. Infraestructures: la realització d'obres per a la instal·lació, manteniment o reforma d'infraestructures de qualsevol tipus, haurà de seguir, a més de les disposicions de normatives sectorials aplicables, els requisits genèrics següents:

a) Els traçats i els emplaçaments hauran de realitzar-se tenint en compte les condicions ecològiques i paisatgístiques del territori, per tal d'evitar la creació d'obstacles a la lliure circulació de les espècies, la degradació de la vegetació natural o els impactes paisatgístics negatius.



b) Amb caràcter general, es prohibix l'asfaltatge dels trams de camins rurals integrats en l'àmbit del PE.

c) Durant la realització de les obres es prendran les precaucions necessàries per a evitar la destrucció de la coberta vegetal. Quan estiguen acabades s'haurà de restaurar el terreny i la coberta vegetal. També s'evitarà la realització d'obres en els períodes en què puguen comportar alteracions i riscos per a la fauna.



d) Xarxa viària: no es permet en tot l'àmbit del PNM l'obertura de carreteres o camins, amb l'excepció dels necessaris per a una gestió adequada de l'espai natural o per a la realització d'itineraris didàctics. En el supòsit de que es duga a terme l'estabilització de paviment dels camins que hi ha, s'haurà de fer amb materials solts adequats al substrat natural, que podran ser sotmesos al grau de compactació necessari quan la naturalesa de l'actuació ho requerisca.

e) Xarxes de distribució d'aigua: es permetrà la instal·lació de xarxes de distribució d'aigua per a l'abastiment d'aigua potable a les vivendes que hi ha i a les infraestructures d'ús públic del PNM, i per a les que pertanyen a la xarxa de reg localitzat de la Comunitat de Regants Virgen de las Nieves. Qualsevol classe de conducció haurà de discórrer pels camins que hi ha, i seran subterrànies en tot l'àmbit del PNM.



f) Estesa elèctrica: a fi d'evitar l'alteració del paisatge, les infraestructures de subministrament d'energia elèctrica i telefonia que s'hi instal·len seran subterrànies. L'Ajuntament d'Aspe vetlarà pel soterrament progressiu de les línies que incomplisquen esta norma quan no siga possible un nou traçat fora del paratge.



g) Infraestructures de telefonia: no s'admetrà la ubicació de repetidors o antenes de telefonia en tot l'àmbit del PNM, a banda de les necessàries per al correcte manteniment de la infraestructura ferroviària, en virtut del que establix la Llei 39/2003, de 17 de novembre, del Sector Ferroviari.



Article 29. Zona de domini públic hidràulic

Amb caràcter general, els usos i activitats permesos i prohibits en esta zona del PNM són els arreplegats en l'article 11 d'esta normativa i en la normativa aplicable al sòl no urbanitzable d'especial protecció del domini públic hidràulic prevista en el pla especial de protecció del paisatge i del medi natural d'Aspe (articles 57 i 58).





Article 30. Zona d'afecció de la línia ferroviària de l'AVE

1. Amb caràcter general, en esta zona serà de compliment obligatori el que establix la Llei 39/2003, de 17 de novembre, del Sector Ferroviari, perquè la línia d'AVE forma part de la xarxa ferroviària d'interés general.

2. Es permeten obres i moviments de terra inclosos en els projectes de construcció de la infraestructura del tren d'Alta Velocitat Espanyol (AVE), sense detriment del compliment de la legislació sectorial en matèries d'ordenació del territori, urbanisme, medi ambient i paisatge.



3. Les obres d'execució de la infraestructura ferroviària esmentada podran comportar el condicionament de camins actuals i l'obertura d'algun traçat nou, sempre amb l'única finalitat de permetre l'accés de la maquinària i el personal de l'empresa adjudicatària durant l'execució de les obres. En tot cas, estes actuacions, en cas que no estiguen previstes en els projectes de construcció esmentats en el punt 2 d'este article, precisaran de la tramitació municipal prèvia dels projectes d'obra i plans de restauració pertinents, amb els documents bàsics següents:



a) Pla d'obra, amb cartografia de detall.

b) Pla de restauració paisatgística i ambiental, degudament pressupostat als efectes de l'exigència municipal d'una fiança que en garantisca la realització total.

c) Estudi d'integració paisatgística, amb la tramitació prèvia del pla de participació pública pertinent.

4. Estos projectes de construcció preveuen el rebliment d'antigues explotacions extractives del paratge amb excedents de préstecs d'obra, la construcció d'un heliport, necessari per a cobrir la seguretat de túnels i viaductes del traçat ferroviari en este tram davant de situacions d'emergència. Estes àrees de rebliment d'explotacions extractives i l'heliport es grafien en el pla número 15 de l'annex IV (cartografia).





Article 31. Zona de localització preferent d'àrees d'ús públic

1. Només seran autoritzables les instal·lacions o servicis de caràcter educatiu, lúdic o turístic que, sense estar expressament prohibides pel PE, siguen promogudes per l'administració del PNM en esta zona (grafiada en el pla núm. 14 de l'annex IV (cartografia). L'Administració podrà reservar-se'n l'explotació o cedir-les en concessió pública a la iniciativa privada.

2. De forma específica, i amb els criteris del punt anterior, es consideren autoritzables els aparcaments per a vehicles en zones d'accés, llocs o centres d'informació a usuaris i visitants, aules de naturalesa, àrees recreatives, miradors paisatgístics, observatoris de fauna, albergs, zones de descans i, en general, les instal·lacions que contribuïsquen a un ús públic ordenat i compatible amb els objectius de conservació i gestió del PNM i a millorar l'experiència de l'usuari i la seua percepció de l'espai natural protegit.



3. En tot cas, amb caràcter previ a qualsevol actuació, s'hauran de realitzar estudis de detall per a la delimitar i valorar els riscos naturals reals de cada àrea, d'inundació, erosió, despreniments, lliscaments o sísmics. En funció dels resultats d'estes anàlisis detallades es podran concretar les actuacions a executar en les àrees d'ús públic i les mesures de protecció que caldrà adoptar, si és procedent, per a eliminar o reduir el risc.





TÍTOL VI

RÈGIM SANCIONADOR



Article 32. Règim sancionador

1. La inobservança o infracció de la normativa aplicable al paratge natural municipal, incloent-hi el que establix el PE, serà sancionada de conformitat amb la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits, amb la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, i amb la resta de legislació sectorial que aplicable, sense perjuí del que disposa el codi penal.



2. Per a les infraccions de l'articulat del PE en què no estiguen establides sancions específiques en l'ordenament legal en vigor, l'Ajuntament d'Aspe, en a l'àmbit de les seues competències, podrà regular un règim sancionador a través de les ordenances municipals.



3. Els infractors estaran obligats, en tot cas, a reparar els danys causats i a restituir els llocs i els elements alterats a la situació inicial.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA ÚNICA



L'aplicació de l'article 20 d'esta normativa, quant a la regulació de la caça en l'àmbit del paratge, no serà efectiva fins a la finalització del termini de vigència del Pla Tècnic d'Ordenació Cinegètica que hi ha sobre el vedat matrícula A-10174, és a dir, fins el 31 de març de 2015.

Mapa web