Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 8/2018, d'11 de setembre, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es regula el procediment d'obtenció de les habilitacions per a professionals pertanyents a les categories d'auxiliar d'ajuda a domicili, cuidador o cuidadora, gericultor o gericultora i auxiliar ocupacional de centres i serveis del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8390 de 25.09.2018
Número identificador:  2018/8782
Referència Base de Dades:  008721/2018
 



ORDRE 8/2018, d'11 de setembre, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es regula el procediment d'obtenció de les habilitacions per a professionals pertanyents a les categories d'auxiliar d'ajuda a domicili, cuidador o cuidadora, gericultor o gericultora i auxiliar ocupacional de centres i serveis del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana. [2018/8782]







ÍNDEX

Preàmbul

Dispose

Article 1. Objecte

Article 2. Persones destinatàries

Article 3. Requisits per a poder obtindre l'habilitació excepcional



Article 4. Acreditació dels requisits d'habilitació excepcional



Article 5. Requisits per a poder obtindre l'habilitació provisional

Article 6. Acreditació de requisits per a l'habilitació provisional



Article 7. Presentació de sol·licituds

Article 8. Resolució

Article 9. Certificació de l'habilitació excepcional

Article 10. Certificació d'habilitació provisional

Disposició addicional primera. Absència de despesa

Disposició addicional segona. Règim especial de zones rurals

Disposició transitòria única. Situació jurídica dels professionals

Disposició final primera. Modificació de l'Ordre 17/2016, de 21 de setembre, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives

Disposició final segona. Habilitació per al desenvolupament

Disposició final tercera. Entrada en vigor





PREÀMBUL



La Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, estableix, en el seu article 14.2, que correspon als centres i serveis públics o privats concertats degudament acreditats proporcionar els serveis socials de promoció de l'autonomia personal i d'atenció a la dependència previstos en el Catàleg de serveis.

L'article 36, de l'esmentada Llei 39/2006, de 14 de desembre, disposa que els poders públics determinaran les qualificacions professionals idònies per a l'exercici de les funcions que es corresponguen amb el Catàleg de serveis.

La fixació de criteris comuns sobre acreditació de centres, serveis i entitats, d'acord amb l'article 34.2 d'aquesta llei, correspon al Consell Territorial del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència.



En compliment d'aquest mandat legal, el mencionat consell territorial, mitjançant Acord adoptat en la seua reunió de 27 de novembre de 2008, fixa aquests criteris comuns d'acreditació per a garantir el dret de les persones en situació de dependència a rebre uns serveis de qualitat.



En aquest acord, apartat tercer b) del seu annex, es van establir els requisits i estàndards sobre recursos humans dirigits a proporcionar una adequada prestació del servei, tant en nombre de professionals, com en la seua formació i actualització per a l'acompliment del lloc de treball.



En l'apartat esmentat, en concret, s'indicava, en relació amb les categories professionals d'auxiliar d'ajuda a domicili, gericultor o gericultora i cuidador o cuidadora, que la qualificació de les corresponents plantilles seria exigible al 100 per 100 a 31 de desembre de 2015.



El Ple de l'Acord aprovat pel Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, celebrat el 7 d'octubre de 2015, va acordar la modificació parcial de l'Acord del Consell Territorial de 27 de novembre de 2008, preveient, entre altres qüestions, una habilitació excepcional per als professionals d'aquestes categories amb edat igual o superior a cinquanta-cinc anys.



A aquest efecte, l'Ordre 17/2016, de 21 de setembre, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, va regular la formació complementària dels directors, els requisits de qualificació professional i el procediment d'habilitació excepcional dels professionals de més edat i experiència, del personal dels centres i serveis del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència de la Comunitat Valenciana.

En l'Acord de Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència de data 19 d'octubre de 2017, publicat el 30 de desembre de 2017 per Resolució d'11 de desembre de 2017, de la Secretaria d'Estat de Serveis Socials i Igualtat, es preveu que a 31 de desembre de 2017 no podrà aconseguir-se la qualificació del 100 % d'aquests professionals, per la qual cosa per a garantir l'estabilitat en l'ocupació aproven modificacions necessàries que deixen sense efecte els continguts de l'Acord de 7 d'octubre de 2015, per estar afectat en tots els seus termes, adopten mesures com l'habilitació excepcional de persones amb experiència demostrada, així com l'habilitació provisional, per a persones que havent treballat, no complisquen el requisit de l'experiència i es comprometen a participar en els processos d'avaluació i acreditació de l'experiència laboral que es convoquen des de l'àmbit estatal o autonòmic, o realitzar la formació vinculada als corresponents certificats de professionalitat o títols de Formació Professional, donant resposta a les necessitats de qualificació dels professionals sense l'acreditació requerida. Així mateix, l'esmentat Acord de 19 d'octubre de 2017 estableix que les administracions públiques competents en serveis socials en el termini de sis mesos des de la publicació d'aquest acord aprovaran les disposicions normatives, si escau, que siguen necessàries per a complir el que es preveu en aquest acord.



La Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el Sistema de Serveis Socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, atribueix a l'Administració autonòmica, a través de la conselleria competent en matèria de serveis socials, l'autorització de funcionament dels centres i serveis de serveis socials sempre que complisquen els requisits establits reglamentàriament per decret del Govern Valencià, entre els quals es troben que el centre dispose dels recursos humans i mitjans materials o organització adequats. En el mateix sentit s'expressa, amb caràcter general, la disposició final segona de la mencionada llei, que atribueix al Consell el desplegament reglamentari de la Llei 5/1997, de 25 de juny.

En exercici d'aquestes competències, el 30 de maig de 2002 es va aprovar el Decret 91/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, sobre Registre dels Titulars d'Activitats d'Acció Social, i de Registre i Autorització de Funcionament dels Serveis i Centres d'Acció Social, a la Comunitat Valenciana, el qual, després de regular succintament els requisits necessaris per a l'obtenció d'autorització dels centres d'acció social dels centres, en la seua disposició final primera «faculta el conseller amb competències en matèria d'acció social per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament del present decret».

Fent ús d'aquesta habilitació normativa, en virtut del que s'ha exposat i d'acord amb les funcions atribuïdes per l'article 28 e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la Sotssecretaria d'aquesta Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives,





DISPOSE



Article 1. Objecte

La present ordre té per objecte regular el procediment d'obtenció de les habilitacions, de caràcter excepcional o provisional, per a professionals pertanyents a les categories d'auxiliar d'ajuda a domicili, cuidador o cuidadora, gericultor o gericultora o auxiliar ocupacional, que no disposen de l'acreditació oficial de la qualificació corresponent a la seua categoria professional en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, en els termes previstos en l'Acord de 19 d'octubre de 2017, del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència.



Article 2. Persones destinatàries

Aquelles persones que sense disposar de l'acreditació oficial de la qualificació corresponent a la seua categoria professional d'auxiliar d'ajuda a domicili, cuidador o cuidadora, gericultor o gericultora o auxiliar ocupacional hagen prestat serveis d'atenció domiciliaria, centre d'atenció diürna o atenció residencial de centres i serveis acreditats del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència a 31 de desembre de 2017, en alguna de les categories professionals mencionades, podran obtindre una habilitació excepcional o una habilitació provisional, en els termes previstos en la present ordre.



Article 3. Requisits per a poder obtindre l'habilitació excepcional

Per a poder obtindre l'habilitació excepcional serà necessari complir els següents requisits:

a) Posseir la nacionalitat espanyola, haver obtingut el certificat de registre de ciutadania comunitària, la targeta familiar de ciutadà de la Unió Europea o ser titular d'una autorització de residència i treball en vigor.

b) No estar en possessió de l'acreditació oficial de la qualificació professional corresponent a les categories professionals a les quals es refereix l'ordre.

c) Haver exercit amb anterioritat a l'1 de gener de 2018, funcions en alguna de les categories professionals d'auxiliar d'ajuda a domicili, cuidador o cuidadora, gericultor o gericultora o auxiliar ocupacional, en entitats, institucions o empreses acreditades, i a 31 de desembre de 2017, tindre consolidada una experiència laboral acumulada d'almenys tres anys amb un mínim de dues mil hores treballades en la categoria professional que corresponga, en els últims dotze anys.



d) En el cas de no tindre l'experiència mínima establida en la lletra anterior, tindre acreditada, a 31 de desembre de 2017, formació relacionada amb competències professionals en un mínim de 300 hores. A l'efecte d'aquest procediment, s'admetrà com a formació vàlida els cursos directament relacionats amb el lloc d'auxiliar d'ajuda a domicili, cuidador o cuidadora, gericultor o gericultora o auxiliar ocupacional d'atenció a la dependència en modalitat presencial, en línia i mixta, que inclouen:

1) Cursos que hagen sigut convocats o homologats per l'Administració pública, o altres promotors dins del marc dels acords de formació per a l'ocupació vigents en el moment de realització dels cursos.



2) Cursos d'entitats privades autoritzats legalment per a impartir-los.

Igualment s'admetrà amb formació vàlida estudis incomplets de cicles formatius i certificats de professionalitat cursats en el període mencionat anteriorment, acreditats mitjançant certificat oficial dels mòduls professionals o formatius superats, associats a unitats de competència de les qualificacions professionals de referència, amb una durada superior a 300 hores en total.

No es valoraran els cursos de durada inferior a 10 hores, l'assistència a jornades, simposis, trobades i esdeveniments similars, ni aquelles certificacions o diplomes en els quals no conste el que s'especifica en l'apartat anterior.

e) Haver prestat els seus últims serveis en una empresa, entitat o institució situada en la Comunitat Valenciana.



Article 4. Acreditació dels requisits d'habilitació excepcional

1. Les persones interessades a sol·licitar l'habilitació excepcional de diferents categories professionals, hauran d'omplir i presentar una sol·licitud per cadascuna de les categories:

– Auxiliar d'ajuda a domicili

– Gericultor o gericultora i cuidador o cuidadora

– Auxiliar ocupacional

2. Juntament amb la sol·licitud, s'hi haurà d'aportar la següent documentació:

a) Acreditació d'identitat:

En cas d'oposició per a recaptar d'ofici de les administracions competents les dades contingudes en el DNI, NIE o TIE, hauran de presentar:

1) En el cas de tindre la nacionalitat espanyola, còpia del document nacional d'identitat (DNI) en vigor. En el cas que aquest document estiga caducat, haurà d'aportar-se, a més, justificant d'haver presentat la sol·licitud de renovació.

2) En el cas de persones estrangeres comunitàries, còpia del document que acredite la identitat i en el qual conste la nacionalitat de la persona sol·licitant expedit per les autoritats competents del país d'origen o de procedència o per les autoritats competents en matèria d'estrangeria, i a més còpia del certificat de Registre com a resident comunitari o, si escau, còpia de la targeta de residència de familiar de ciutadà comunitari. Aquests documents hauran d'estar en vigor i en el supòsit d'estar caducats haurà d'aportar-se, a més, còpia de la sol·licitud de renovació.



3) En el cas de ser una persona estrangera no comunitària, còpia de la targeta d'identitat d'estranger (TIE) i de l'autorització de residència i treball. Aquests documents hauran d'estar en vigor i en el supòsit d'estar caducats caldrà aportar, a més, còpia de la sol·licitud de renovació.



b) Acreditació d'experiència laboral

1) En el cas de tindre experiència laboral adquirida com a treballador o treballadora per compte d'altri:

a) Informe de vida laboral o certificació de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut de la Marina o de la Mutualitat a què estiguen afiliades, on conste l'empresa, la categoria laboral (grup de cotització) i el període de contractació, i incloga les cotitzacions des de l'1 de gener de 2006 fins al 31 de desembre de 2017.

b) Contractes de treball en els quals conste la categoria de la persona contractada, o certificació d'empresa, de conformitat amb el model que figura com a annex II d'aquesta ordre, que incloga la categoria la persona contractada, el període de contractació, l'antiguitat en l'empresa o l'acumulada en successives empreses i reconeguda en el corresponent procés de subrogació, funcions desenvolupades el nombre d'anys amb contracte i el nombre total d'hores treballades en els últims dotze anys, des de l'1 de gener de 2006 fins al 31 de desembre de 2017.



2) En el cas de tindre experiència laboral adquirida com a treballador o treballadora autònoma o pel seu compte:

a) Informe de vida laboral o certificació de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut de la Marina o de la Mutualitat a què estiguen afiliades, on conste la categoria laboral (grup de cotització) i els períodes d'alta en el règim especial corresponent que incloga les cotitzacions des de l'1 de gener de 2006 fins al 31 de desembre de 2017. Així mateix, els treballadors autònoms econòmicament dependents als quals es refereix l'article 1.2.d de la Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del treballador autònom, hauran d'indicar les empreses contractants.

b) Declaració responsable, de conformitat amb el model que figura com a annex III, en què conste la descripció de l'activitat desenvolupada i l'interval de temps en el qual s'ha realitzat aquesta.

c) Model o models 036 de Declaració censal d'alta, modificació i baixa en el cens d'empresaris, professionals i retenidors, o model i, si escau, models 037 de Declaració censal simplificada d'alta, modificació i baixa en aquest cens.

c) Acreditació de la formació

En el cas de tindre formació relacionada amb les competències professionals a acreditar superior a 300 hores i no tindre suficient experiència laboral:

– Còpia autèntica de títols o certificats de la formació adquirida des de l'1 de gener de 2006 fins al 31 de desembre de 2017 o certificació del centre de formació, de conformitat amb el model que figura com a annex IV d'aquesta ordre, en el qual constarà el nombre d'hores de formació en què ha participat la persona interessada, la categoria professional a la qual correspon la formació donada, les dates i llocs de la seua impartició i el programa de l'activitat formativa amb detall i desglossament de les hores d'aquest i l'expressió formal que confirme que ha sigut superada, avaluada positivament o cursada amb aprofitament. Aquest document haurà d'estar signat i segellat correctament pel personal responsable de l'organització que ho certifique.

3. Les persones sol·licitants es responsabilitzen expressament de la veracitat de la documentació aportada.

En el cas d'haver-hi discrepància entre la informació derivada de la Tresoreria General de la Seguretat Social i les certificacions emeses per les empreses on s'haja adquirit l'experiència laboral o contractes laborals, prevaldrà la informació que es derive de la Tresoreria General de la Seguretat Social.

Així mateix, en el cas que algun dels documents aportats o dades declarades no s'ajuste a la realitat, s'haurà de resoldre l'expedient, denegant, si escau, l'habilitació, de la mateixa manera que si l'Administració aprecia aquesta circumstància durant la tramitació de l'expedient o abans de la resolució.



Article 5. Requisits per a poder obtindre l'habilitació provisional

Per a poder concórrer a aquest procediment d'habilitació provisional serà necessari complir els següents requisits:

a) Posseir la nacionalitat espanyola, haver obtingut el certificat de registre de ciutadania comunitària, la targeta familiar de ciutadà de la Unió Europea o ser titular d'una autorització de residència i treball en vigor.

b) No estar en possessió de l'acreditació oficial de la qualificació professional corresponent a les categories professionals a les quals es refereix l'ordre.

c) Haver treballat en entitats, institucions o empreses acreditades amb anterioritat a l'1 de gener de 2018, en alguna de les categories professionals assenyalades i no haver aconseguit en la data de 31 de desembre de 2017 els requisits establits per a l'acreditació excepcional.

d) Haver prestat els seus últims serveis en una empresa o entitat situada en la Comunitat Valenciana.

e) Subscriure el compromís de participar, mitjançant declaració responsable, en els processos d'avaluació i acreditació de l'experiència laboral, que es realitzen des de l'àmbit estatal o autonòmic, o a realitzar la formació vinculada als corresponents certificats de professionalitat o títols de Formació Professional, abans de l'1 de gener de 2023.





Article 6. Acreditació de requisits per a l'habilitació provisional

1. En cas de persones interessades a sol·licitar l'habilitació provisional de diferents categories professionals, hauran d'omplir i presentar una sol·licitud per cadascuna de les categories.

2. Juntament amb la sol·licitud, s'hi haurà d'aportar la següent documentació:

a) Acreditació d'identitat:

En cas d'oposició per a recaptar d'ofici de les administracions competents les dades contingudes en el DNI, NIE o TIE, hauran de presentar:

1) En el cas de tindre la nacionalitat espanyola, còpia del document nacional d'identitat (DNI) en vigor. En el cas que aquest document estiga caducat, caldrà aportar, a més, justificant d'haver presentat la sol·licitud de renovació.

2) En el cas de persones estrangeres comunitàries, còpia del document que acredite la identitat i en el qual conste la nacionalitat de la persona sol·licitant expedit per les autoritats competents del país d'origen o de procedència o per les autoritats competents en matèria d'estrangeria, i a més còpia del certificat de Registre com a resident comunitari o, si escau, còpia de la targeta de residència de familiar de ciutadà comunitari. Aquests documents hauran d'estar en vigor i en el supòsit d'estar caducats caldrà aportar, a més, còpia de la sol·licitud de renovació.



3) En el cas de ser una persona estrangera no comunitària, còpia de la targeta d'identitat d'estrangers (TIE) i de l'autorització de residència i treball. Aquests documents hauran d'estar en vigor i en el supòsit d'estar caducats haurà d'aportar-se, a més, còpia de la sol·licitud de renovació.



b) Acreditació d'experiència laboral

1) En el cas de tindre experiència laboral adquirida com a treballador o treballadora per compte d'altri:

a) Informe de vida laboral o certificació de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut de la Marina o de la Mutualitat a què estiguen afiliats, on conste l'empresa, la categoria laboral (grup de cotització) i el període de contractació, que incloga les cotitzacions des de l'1 de gener de 2006 fins al 31 de desembre de 2017.

b) Contractes de treball en els quals conste la categoria la persona contractada, o certificació d'empresa, de conformitat amb el model que figura com a annex II d'aquesta ordre, que incloga la categoria la persona contractada, el període de contractació, l'antiguitat en l'empresa o l'acumulada en successives empreses i reconeguda en el corresponent procés de subrogació, el nombre d'anys amb contracte i el nombre total d'hores treballades en els últims dotze anys, des de l'1 de gener de 2006 fins al 31 de desembre de 2017.

2) En el cas de tindre experiència laboral adquirida com a treballador autònom o pel seu compte:

a) Informe de vida laboral o certificació de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut de la Marina o de la Mutualitat a què estiguen afiliats, on conste l'empresa, la categoria laboral (grup de cotització) i els períodes d'alta en el règim especial corresponent que incloga les cotitzacions des de l'1 de gener de 2006 fins al 31 de desembre de 2017. Les i els treballadors autònoms econòmicament dependents als quals es refereix l'article 1.2.d de la Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del treballador autònom, hauran d'indicar les empreses contractants.

b) Declaració responsable, de conformitat amb el model que figura com a annex III, en la qual conste la descripció de l'activitat desenvolupada i l'interval de temps en el qual s'ha realitzat aquesta.

c) Model o models 036 de declaració censal d'alta, modificació i baixa en el cens d'empresaris, professionals i retenidors, o model i, si escau, models 037 de declaració censal simplificada d'alta, modificació i baixa en aquest cens.

3. Presentar declaració responsable segons model annex V a la present ordre, pel qual es compromet a participar en els processos d'avaluació i acreditació de l'experiència laboral que es realitzen des de l'àmbit estatal o autonòmic, o de realitzar la formació vinculada als corresponents certificats de professionalitat o títols de Formació Professional, per a obtindre l'acreditació en la categoria professional abans de l'1 de gener de 2023.



Article 7. Presentació de sol·licituds

1. El procediment per a l'habilitació excepcional o provisional de professionals pertanyents a les categories d'auxiliar d'ajuda a domicili, cuidador o cuidadora, gericultor o gericultora o auxiliar ocupacional en l'àmbit de la Comunitat Valenciana recollit en aquesta ordre s'iniciarà amb la presentació de sol·licitud per part de la persona interessada mitjançant formulari normalitzat (annex I) acompanyada de la documentació acreditativa, dirigida a la Subdirecció General de Planificació, Ordenació, Avaluació i Qualitat de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives. El model de sol·licitud estarà disponible en la seu electrònica de l'Administració de la Generalitat de la Comunitat Valenciana:

https://sede.gva.es/es/web/sede_electronica/inicio#

2. Es podran presentar les sol·licituds d'habilitació excepcional i d'habilitació provisional des de l'endemà de publicació d'aquesta ordre en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i fins al 31 de desembre de 2018, sense perjudici que puguen ser oberts nous terminis, mitjançant resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de dependència.

3. La sol·licitud i la documentació que s'hi adjunta podran presentar-se:

a) De manera electrònica. En el cas que s'opte per la presentació electrònica, les persones sol·licitants hauran de disposar de DNI electrònic, o de qualsevol certificat electrònic que haja sigut prèviament reconegut per aquesta administració i siga compatible amb els diferents elements habilitants i plataformes tecnològiques corporatives.



https://sede.gva.es/es/web/sede_electronica/inicio#

Les persones interessades que disposen dels mitjans indicats podran cursar les seues sol·licituds, juntament amb la corresponent documentació que es digitalitzarà i aportarà com a arxius annexos a la sol·licitud, a través del registre electrònic de l'Administració de la Generalitat de la Comunitat Valenciana, sense perjudici que puga requerir-se l'exhibició del document o informació original, de conformitat al que es disposa en l'article 28.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

b) Presencialment, preferentment en les oficines de Registre de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, o en qualsevol de les unitats que integren els serveis Prop d'informació i atenció a la ciutadania, així com en qualsevol altre centre dels que s'assenyalen en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

c) En cas de presentar-se en les oficines de correus, es farà en sobre obert perquè la sol·licitud puga ser datada i segellada pel personal de correus, abans de procedir a la certificació del seu enviament.

4. Si després de l'examen de la sol·licitud i documentació presentades aquestes estan incompletes o defectuoses, es requerirà la persona sol·licitant perquè, en el termini de 10 dies hàbils, esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fa, es considerarà que desisteix de la seua petició, amb la resolució expressa prèvia dictada segons el que s'estableix en la normativa reguladora del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 8. Resolució

1. Una vegada efectuada la comprovació que les persones sol·licitants reuneixen els requisits exigits i que aporten la documentació a què es refereix l'article anterior, la persona titular de la direcció general competent en matèria de dependència resoldrà sobre la concessió o denegació de l'habilitació professional excepcional o provisional en la categoria d'auxiliar d'ajuda a domicili, cuidador o cuidadora, gericultor o gericultora o auxiliar ocupacional per a la qual s'haja sol·licitat.



2. El termini per a resoldre i notificar les resolucions serà com a màxim de sis mesos, comptats a partir de la data de registre d'entrada de la sol·licitud en l'organisme competent per a la seua tramitació.

Transcorregut aquest termini sense que s'haja notificat resolució expressa, la sol·licitud podrà entendre's estimada, sense perjudici de l'obligació de l'Administració de resoldre expressament, i del treballador de tindre la qualificació professional necessària abans del 31 de desembre de 2022.

3. La resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de dependència no esgota la via administrativa, contra aquesta resolució es podrà interposar, en el termini d'un mes des de la seua notificació, recurs d'alçada davant la persona titular de la secretaria autonòmica competent.



Article 9. Certificació de l'habilitació excepcional

Obtinguda l'habilitació professional excepcional en la categoria d'auxiliar d'ajuda a domicili, cuidador o cuidadora, gericultor o gericultora o auxiliar ocupacional, serà expedida una certificació individual que tindrà caràcter permanent i validesa en tot el territori de l'Estat.





Article 10. Certificació de l'habilitació provisional

Obtinguda l'habilitació provisional en la categoria d'auxiliar d'ajuda a domicili, cuidador o cuidadora, gericultor o gericultora o auxiliar ocupacional, serà expedida una certificació individual que haurà de tindre efectes en tot el territori de l'Estat i amb un període de validesa que finalitzarà el 31 de desembre de 2022.



Disposició addicional primera. Absència de despesa

L'Ordre de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es regula el procediment d'obtenció de les habilitacions per a professionals pertanyents a les categories d'auxiliar d'ajuda a domicili, cuidador o cuidadora, gericultor o gericultora i auxiliar ocupacional de centres i serveis del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, no comporta previsió de cap despesa.



Disposició addicional segona. Règim especial de zones rurals

Excepcionalment, en el medi rural i en els municipis rurals de xicoteta grandària, quan no disposen de les persones amb l'acreditació requerida per a les categories esmentades anteriorment, i s'acredite la no-existència de demandants d'ocupació en la zona amb aquestes característiques, mitjançant certificat de l'oficina pública d'ocupació corresponent emés cada sis mesos, les persones que no disposen de la qualificació professional exigida podran ser contractades, fins que els seus llocs puguen ser ocupats per professionals qualificats, o adquirisquen la qualificació corresponent. Per a això, les administracions competents, en col·laboració amb les empreses, entitats i institucions implicades, impulsaran les accions oportunes per a promoure l'acreditació d'aquests professionals.

S'entén per zona rural el que s'estableix en la Llei 45/2007, de 13 de desembre, per al desenvolupament sostenible del medi rural.



Disposició transitòria única. Situació jurídica dels professionals.

Les persones cuidadores, gericultores, auxiliars d'ajuda a domicili i auxiliars ocupacionals d'atenció a persones en situació de dependència, que a 31 de desembre de 2017 hagen treballat en alguna de les categories descrites, i es troben sense qualificació professional l'1 de gener de 2018, podran continuar exercint les seues funcions des d'aquesta data, sempre que sol·liciten l'habilitació excepcional o l'habilitació provisional durant 2018, i fins a la data de resolució de la sol·licitud.





Disposició final primera. Modificació de l'Ordre 17/2016, de 21 de setembre, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

1. Es modifiquen els apartats 3 i 4 de l'article 3 de l'Ordre 17/2016, de 21 de setembre, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es regula la formació complementària dels directors i directores, els requisits de qualificació professional i el procediment d'habilitació excepcional dels i de les professionals de més edat i experiència, del personal dels centres i serveis del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència de la Comunitat Valenciana, que queden redactats de la següent manera:



«Article 3. Cuidadors o cuidadores i gericultors o gericultores que presten els seus serveis en centres o institucions socials

3. A l'efecte del compliment d'aquest requisit, seran vàlids qualsevol dels següents títols i certificats:

a) Títol de Tècnic en Cures Auxiliars d'Infermeria establit per RD 546/1995, de 7 d'abril, i els títols equivalents establits en el Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, de:

– Títol de Tècnic Auxiliar d'Infermeria, establit per RD 777/1998, de 30 d'abril.

– Títol de Tècnic Auxiliar de Clínica, establit per RD 777/1998, de 30 d'abril.

– Títol de Tècnic Auxiliar de Psiquiatria, establit per RD 777/1998, de 30 d'abril.

b) Títol de Tècnic en Atenció a Persones en Situació de Dependència, regulat per RD 1593/2011, de 4 de novembre, o el títol equivalent de:

– Títol de Tècnic en Atenció Sociosanitària, establit per RD 496/2003, de 2 de maig.

c) Títol de Tècnic Superior en Integració Social, establit per RD 1074/2012, de 13 de juliol, o el títol equivalent de Tècnic Superior en Integració Social establit per RD 2061/1995, de 22 de desembre, per a aquells treballadors que a 30 de desembre de 2017, data de publicació de l'Acord del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, es trobaven treballant en la categoria professional que es publique amb els mateixos efectes professionals.

d) Certificat de professionalitat d'atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials, regulat per RD 1379/2008, d'1 d'agost.

e) Certificat acreditatiu de l'habilitació excepcional de persones majors de 55 anys, per a l'acompliment de les seues funcions en la categoria professional de cuidador o cuidadora, gericultor o gericultora o auxiliar ocupacional, expedit per l'òrgan competent en matèria de dependència de l'Administració autonòmica o general de l'Estat.

f) Qualsevol altre títol o certificat que en el futur es determine amb els mateixos efectes professionals.

4. Els qui realitzen les funcions d'Auxiliars d'Ajuda a domicili, hauran d'acreditar la qualificació professional d'atenció sociosanitària a persones en el domicili, establida pel Reial decret 295/2004, de 20 de febrer.

A aquest efecte, es considerarà qualsevol de les titulacions o els certificats de professionalitat mencionats a continuació:

a) Títol de Tècnic en Cures Auxiliars d'Infermeria, establit per RD 546/1995, de 7 d'abril, i els títols equivalents establits en el Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, de:

– Títol de Tècnic Auxiliar d'Infermeria, establit per RD 777/1998, de 30 d'abril.

– Títol de Tècnic Auxiliar de Clínica, establit per RD 777/1998, de 30 d'abril.

– Títol de Tècnic Auxiliar de Psiquiatria, establit per RD 777/1998, de 30 d'abril.

b) Títol de Tècnic en Atenció a Persones en Situació de Dependència, regulat per RD 1593/2011, de 4 de novembre, o el títol equivalent de:

– Títol de Tècnic en Atenció Sociosanitària, establit per RD 496/2003, de 2 de maig.

c) Títol de Tècnic Superior en Integració Social, establit per RD 1074/2012, de 13 de juliol, o el títol equivalent de Tècnic Superior en Integració Social establit per RD 2061/1995, de 22 de desembre, per a aquells treballadors que a 30 de desembre de 2017, data de publicació de l'Acord del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, es trobaven treballant en la categoria professional que es publique amb els mateixos efectes professionals.

d) Certificat de professionalitat d'atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials, regulat per RD 1379/2008, d'1 d'agost.

e) Certificat de professionalitat d'atenció sociosanitària a persones en el domicili regulat per RD 1379/2008, d'1 d'agost, o el certificat de professionalitat equivalent de:

– Certificat de professionalitat de l'ocupació d'Auxiliar d'Ajuda a Domicili, regulat per RD 331/1997, de 7 de març.

f) Certificat acreditatiu de l'habilitació excepcional de persones majors de 55 anys, per al compliment de les seues funcions en la categoria professional d'auxiliar d'ajuda a domicili expedit per l'òrgan competent en matèria de dependència de l'Administració autonòmica o general de l'Estat.

g) Qualsevol altre títol o certificat que en el futur es determine amb els mateixos efectes professionals.

Les persones que disposen d'alguna de les titulacions o certificats de professionalitat o d'habilitació indicats no necessiten participar en processos de reconeixement de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, ni sol·licitar l'habilitació excepcional o provisional.»



2. Es modifica l'apartat 1 de l'article 4 de l'Ordre 17/2016, de 21 de setembre, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, que queda redactat de la següent manera:



«Article 4. Exigibilitat dels requisits de qualificació professional



1. Els requisits relatius a les acreditacions professionals seran exigibles a 31 de desembre de 2017, o en tot cas, quan finalitzen els procediments d'habilitació excepcional i habilitació provisional establits en aquesta ordre, així com, quan finalitzen els processos d'acreditació de l'experiència laboral, o els programes de formació vinculada als certificats de professionalitat o títols de Formació Professional que s'hagen iniciat en la data anterior i els que es convoquen amb posterioritat a aquesta i fins al 31 de desembre de 2022.»



3. Es modifica l'apartat 2 de l'article 6 de l'Ordre 17/2016, de 21 de setembre, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, que queda redactat de la següent manera:



«Article 6. Habilitació de persones majors de 55 anys

2. Els certificats acreditatius de l'habilitació excepcional de persones majors de 55 anys expedits per l'òrgan competent en matèria de dependència de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, seran vàlids per a tot el territori nacional.»



Disposició final segona. Habilitació per al desenvolupament

S'autoritza la persona titular de la direcció general competent en matèria de dependència per a dictar les resolucions necessàries per al desenvolupament i l'aplicació de la present ordre.

Disposició final tercera. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 11 de setembre de 2018



La vicepresidenta del Consell

i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives,

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web