Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ d'11 de novembre de 2016, de la Direcció General de Centres i Personal Docent, per la qual es regula la fase de pràctiques de les persones aspirants seleccionades en els procediments selectius per a l'ingrés en els cossos docents convocats per les ordres 11/2016 i 13/2016, de 3 de maig, i per l'Ordre 15/2016, de 16 de maig, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7919 de 17.11.2016
Número identificador:  2016/9082
Referència Base de Dades:  008646/2016
 



RESOLUCIÓ d'11 de novembre de 2016, de la Direcció General de Centres i Personal Docent, per la qual es regula la fase de pràctiques de les persones aspirants seleccionades en els procediments selectius per a l'ingrés en els cossos docents convocats per les ordres 11/2016 i 13/2016, de 3 de maig, i per l'Ordre 15/2016, de 16 de maig, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport. [2016/9082]

Mitjançant les ordres 11/2016 i 13/2016, de 3 de maig, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport (DOCV 7776, 06.05.2016), es van convocar procediments selectius per a l'ingrés en els cossos docents de mestres, professors d'Ensenyament Secundari, professors d'escoles oficials d'idiomes, professors de Música i Arts Escèniques i professors tècnics de Formació Professional; i per l'Ordre 15/2016, de 16 de maig, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport (DOCV 7786, 19.05.2016), es va convocar el procediment selectiu d'ingrés en el cos de catedràtics de Música i Arts Escèniques.

D'acord amb el que estableix la base 11 de les ordres mencionades, les persones aspirants seleccionades hauran de realitzar un període de pràctiques que formarà part del procés selectiu i que tindrà com a objecte comprovar-ne l'aptitud per a la docència. Així mateix, en aquestes bases s'estableix que el desenvolupament de la fase de pràctiques es regularà per resolució de la Direcció General de Centres i Personal Docent.

Per tant, aquesta direcció general, fent ús de les funcions que li atribueix el Decret 155/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport (DOCV 7620, 22.09.2016), ha resolt regular la fase de pràctiques de les persones aspirants seleccionades en els esmentats procediments selectius d'acord amb el procediment següent:



Primer. Realització de la fase de pràctiques

Hauran de realitzar la fase de pràctiques les persones aspirants seleccionades en el procediment selectiu per a l'ingrés en els cossos docents de mestres, nomenades personal funcionari en pràctiques per la Resolució de 9 de setembre de 2016, del director general de Centres i Personal Docent (DOCV 7884, 29.09.2016); en el procediment selectiu d'ingrés en el cos de professors d'Ensenyament Secundari, professors d'escoles oficials d'idiomes, professors de Música i Arts Escèniques i professors tècnics de Formació Professional, nomenades personal funcionari en pràctiques per la Resolució de 9 de setembre de 2016, del director general de Centres i Personal Docent (DOCV 7885, 30.09.2016), i en el procediment selectiu d'ingrés en el cos de catedràtics de Música i Arts Escèniques, nomenades personal funcionari en pràctiques per la Resolució de 9 de setembre de 2016, del director general de Centres i Personal Docent (DOCV 7884, 29.09.2016).



Així mateix, hauran de realitzar aquesta fase aquelles persones que, després de l'ajornament legal corresponent o per la seua qualificació com a no apte en anteriors fases de pràctiques, estiguen en condicions de ser avaluades, així com les que per haver ingressat en virtut d'execució de sentència hagen d'executar-la en aquest curs.



Segon. Comissions qualificadores

1. L'avaluació de la fase de pràctiques la realitzaran comissions qualificadores.

2. En cada direcció territorial d'Educació, Investigació, Cultura i Esport es constituirà, almenys, una comissió qualificadora per al personal funcionari en pràctiques del cos de mestres; una per al personal funcionari en pràctiques dels cossos de professors d'Ensenyament Secundari, professors d'escoles oficials d'idiomes, professors de Música i Arts Escèniques i professors tècnics de Formació Professional, i una altra per al personal funcionari en pràctiques del cos de catedràtics de Música i Arts Escèniques. No obstant això, podrà constituir-se més d'una comissió atenent el nombre de persones aspirants.



3. Les comissions qualificadores estaran integrades per:

– El/la cap de la Inspecció territorial d'Educació corresponent o, si escau, un inspector o inspectora designat per aquest, que actuarà presidint l'esmentada comissió.

– Dos inspectors o inspectores d'educació i dos directors o directores de centre, designats per la persona titular de la Direcció Territorial d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, que actuaran com a vocals.



– La persona titular de la gestió de personal de la corresponent direcció territorial, o el funcionari o la funcionària en qui delegue, que actuarà exercint les funcions de secretaria, amb veu però sense vot.

4. El nomenament dels membres de les comissions qualificadores, així com les substitucions de les persones que, per causes justificades, hi hagen de causar baixa, serà realitzat per la direcció territorial d'Educació, Investigació, Cultura i Esport corresponent.

5. Les comissions hauran de constituir-se dins del termini de cinc dies hàbils comptador a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. La constitució de les comissions no podrà tindre lloc sense la presència de tots els membres que les integren, llevat que hi concórreguen circumstàncies especials l'apreciació de les quals correspondrà al respectiu titular de la direcció territorial. De l'acte de constitució s'alçarà acta, la qual serà remesa en el termini de 10 dies hàbils a la Subdirecció General de Personal Docent.

6. Les comissions qualificadores coordinaran les activitats d'inserció en el centre i les activitats de formació que hauran de realitzar les persones candidates, designaran les persones tutores i avaluaran les persones aspirants quan acabe el procés, i resoldran, si escau, els dubtes que es plantegen en aplicació d'allò que disposa aquesta resolució.





Tercer. Designació de les persones tutores

1. Per al personal funcionari en pràctiques del cos de mestres, les persones tutores seran designades entre el professorat funcionari de carrera del mateix cos que posseïsca, almenys, cinc anys de serveis, sempre que siga possible, i que estiguen destinades en el centre en què la persona aspirant desenvolupe les pràctiques.

2. Per al personal funcionari en pràctiques dels cossos de professors d'Ensenyament Secundari, professors d'escoles oficials d'idiomes, professors de Música i Arts Escèniques i de professors tècnics de Formació Professional, les persones tutores seran designades entre el professorat funcionari de carrera, preferentment del cos corresponent de catedràtics, que posseïsca, almenys, cinc anys de servei, sempre que siga possible, i que estiguen destinades al centre en què la persona aspirant desenvolupe les pràctiques.

3. Per al personal funcionari en pràctiques del cos de catedràtics de Música i Arts Escèniques, les persones tutores seran designades entre el professorat funcionari de carrera del mateix cos que posseïsca, almenys, cinc anys de servei, sempre que siga possible, i que estiguen destinades al centre en què la persona aspirant desenvolupe les pràctiques.



4. Les persones tutores i les que realitzen les pràctiques compartiran la responsabilitat sobre la programació dels ensenyaments de les persones aspirants. Les funcions de les persones tutores consistiran a assessorar, informar i acompanyar el personal funcionari en pràctiques sobre els aspectes del centre següents:

– Projecte educatiu de centre: elaboració i procés d'aplicació.



– Projecte curricular (d'etapa): elaboració i procés d'adequació.



– Memòria administrativa: document d'organització del centre, estadística, instal·lacions i equipament.

– Participació de la comunitat educativa i coordinació didàctica.

Per al correcte exercici d'aquestes funcions, les persones tutores hauran d'assistir, almenys, a dues sessions de classe mensuals de les que impartisquen les persones en pràctiques i, alhora que observen el seu treball amb l'alumnat, les orientaran en tot allò que les presente dificultat o requerisca una atenció especial.

La Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport oferirà formació específica a les persones tutores per a donar suport al desenvolupament d'aquestes funcions, tant en els continguts concrets sobre els quals ha d'informar, com en el procés d'acompanyament en si mateix.

5. Al final del període de pràctiques, la persona tutora emetrà un informe en què expressarà la seua valoració sobre els aspectes que conté l'annex a aquesta resolució, així com altres dades que considere d'interés, i el remetrà a la comissió qualificadora.

6. Una vegada finalitzat el període de pràctiques, la persona titular de la Inspecció Territorial d'Educació emetrà un certificat en què conste la relació de tot el professorat que ha tutoritzat de forma satisfactòria les pràctiques regulades per aquesta resolució, amb indicació del document nacional d'identitat, cognoms, nom, cos i centre de destinació. Aquest certificat serà remés al Servei de Formació del Professorat per a la inscripció en el registre de formació del professorat dels que hagen tutoritzat de forma satisfactòria aquesta activitat.



Quart. Activitats durant la fase de pràctiques

1. Les activitats d'inserció en el centre consistiran en l'exercici d'activitats tutelades per les persones tutores en relació amb la programació didàctica i l'avaluació de l'alumnat, així com en la informació sobre el funcionament dels òrgans de govern, participació i coordinació del centre, amb especial atenció a la tutoria de l'alumnat i la gestió de l'aula.

2. Les activitats de formació consistiran en la realització de:

a) Un qüestionari de detecció de necessitats específic per al personal funcionari en pràctiques, amb l'objecte que el Servei de Formació Permanent establisca una oferta adequada als diferents perfils professionals de les persones participants. El qüestionari estarà disponible en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, «Formació del professorat».

b) Una acció formativa de la modalitat curs d'almenys 30 hores de duració a triar entre les convocades pel Servei de Formació del Professorat o pels CEFIRE (centres de formació, innovació i recursos educatius) de la Comunitat Valenciana. Aquesta activitat versarà sobre les línies de formació recollides en el pla anual de formació del curs 2016-2017, regulat per la Resolució de 14 d'octubre de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació. La inscripció en aquesta haurà de fer-la la persona interessada, i comunicarà al coordinador de l'activitat que desitja utilitzar la participació en aquesta activitat per a complir el requisit de formació establit en aquest apartat.

c) Un mòdul a distància de prevenció de riscos laborals de 15 hores de duració, el qual es realitzarà per a complir el que disposa la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals. La inscripció del personal funcionari en pràctiques en aquesta activitat serà realitzada d'ofici des del Servei de Formació del Professorat i serà comunicada a totes les persones participants la forma d'accés.



3. Acreditació i certificat de la formació

No seran vàlides, per a complir amb els requisits de formació establits en aquesta resolució, les accions formatives realitzades per altres administracions educatives o per entitats col·laboradores.

De cap de les participacions en activitats de formació del professorat, realitzades per a complir el requisit de formació establit en aquesta convocatòria, serà emés un certificat de participació per a les persones interessades.

Les persones aspirants seleccionades en anteriors fases de pràctiques, que hagueren realitzat les activitats de formació establides i els haja sigut autoritzada la pròrroga de l'esmentada fase, quedaran exonerades de les activitats de formació, i serà reconeguda la formació realitzada.

4. Les persones aspirants han d'elaborar un informe final en què reflectiran el treball realitzat durant el període de pràctiques, les dificultats que hagen trobat i els suports rebuts. Aquest informe serà lliurat, en acabar la fase de pràctiques, a la comissió qualificadora.



Cinqué. Avaluació de les persones aspirants

1. L'avaluació de les persones aspirants serà efectuada per les comissions qualificadores, tenint en compte els aspectes següents:

– L'informe final elaborat pel personal funcionari en pràctiques.



– Els informes emesos per la persona tutora, per la direcció del centre i per l'inspector o inspectora responsable del centre en què estiga destinat el personal funcionari en pràctiques.

– L'acreditació de les activitats formatives realitzades.

– L'acreditació, si escau, del requisit lingüístic.

2. Els informes de la persona tutora i de la direcció del centre s'han d'ajustar als models que figuren en l'annex a aquesta resolució i els distints aspectes avaluables s'han d'expressar en els termes satisfactori o no satisfactori.

L'informe de l'inspector o inspectora d'educació del centre en què presta servicis el personal funcionari en pràctiques es realitzarà d'acord amb el model que elaboren les comissions qualificadores territorials. L'esmentat informe s'afegirà als de la persona tutora i de la direcció del centre perquè, juntament amb l'informe final realitzat pel personal funcionari en pràctiques, servisquen per a l'avaluació que haja de fer la comissió qualificadora.

3. Respecte de la formació exigida, una vegada finalitzat el període de pràctiques, el Servei de Formació del Professorat certificarà i comunicarà a les comissions qualificadores a través de la Inspecció General d'Educació la formació realitzada pel personal funcionari en pràctiques per a complir els requisits de formació establits en aquesta resolució.



4. De conformitat amb el que disposa la base 12 de l'ordre de convocatòria respectiva, el personal funcionari en pràctiques que va superar el concurs oposició acreditant una competència lingüística mínima en valencià d'un nivell C1, haurà d'acreditar a la comissió qualificadora haver obtingut a la finalització del període ordinari de les pràctiques el Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià. Per això, a més dels informes i del certificat dels apartats anteriors, les comissions avaluadores hauran de tindre en compte el compliment d'aquest requisit lingüístic i adjuntar al seu informe un certificat de la comprovació que l'esmentat personal funcionari en pràctiques compleix el requisit lingüístic, i si no el compleix no podrà ser declarat apte en l'esmentada fase.

5. L'avaluació de la comissió qualificadora s'expressarà en termes d'apte o no apte, tenint en compte que quan la qualificació siga no apte, aquesta haurà de ser motivada.

6. Les comissions qualificadores no podran redactar l'acta definitiva d'apte o no apte sense la presència, almenys, del president o presidenta, del secretari o secretària i de la meitat de les persones que formen part de la comissió. En tot cas, si després de constituïda la comissió raons de força major o causes imprevistes determinen la impossibilitat de la compareixença d'algun dels membres, caldrà comunicar aquests aspectes a la direcció territorial corresponent, que resoldrà el que corresponga.

7. La comissió qualificadora traslladarà a la direcció territorial corresponent la relació del personal funcionari en pràctiques amb la qualificació obtinguda, per a la seua remissió a la Subdirecció General de Personal Docent.

Si les comissions qualificadores ho consideren necessari, podran emetre un informe complementari sobre el desenvolupament de les seues actuacions.

8. Les persones aspirants que no superen la fase de pràctiques per haver sigut declarades no aptes podran incorporar-se amb les persones aspirants seleccionades del següent procediment selectiu i/o promoció que es convoque, per a repetir, per una sola vegada, la realització de la fase de pràctiques, excepte en el cas de les persones que no hagen acreditat estar en possessió del Certificat de Capacitació en Valencià, les quals, mitjançant una resolució motivada de la Direcció General de Centres i Personal Docent, perdran tots els drets derivats de la convocatòria adquirits fins a aqueix moment, i no podran ser nomenades personal funcionari de carrera, tot això d'acord amb el que preveu la base 12 de les ordres de convocatòria esmentades.

Les que no s'incorporen per a repetir la fase de pràctiques o les que siguen declarades no aptes per segona vegada perdran tots els drets per al seu nomenament com a personal funcionari de carrera, mitjançant una resolució motivada de la Direcció General de Centres i Personal Docent.





Sisé. Examen de vigilància de la salut

El personal funcionari en pràctiques serà sotmés a un examen de vigilància de la salut en compliment del que estableix l'article 22 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals, a l'efecte de determinar la seua aptitud medicolaboral per a l'exercici de les funcions habitualment desenvolupades en el corresponent cos. A aquest efecte, l'òrgan competent en la prevenció de riscos laborals del sector docent no universitari citarà el personal funcionari en pràctiques.

Una vegada finalitzat l'examen de salut i abans del 31 de maig, aquest òrgan emetrà un informe on s'avalue l'aptitud medicolaboral, i s'expressarà per a això en els termes d'apte o no apte, i en cas de declarar-se no apte, se n'adjuntarà la motivació.

Els que no obtinguen la mencionada aptitud medicolaboral com a conseqüència de l'examen de vigilància de la salut o es neguen a la seua realització, perdran tots els drets adquirits fins a aquest moment, mitjançant una resolució motivada de la Direcció General de Centres i Personal Docent, i no podran ser nomenats personal funcionari de carrera.





Seté. Durada de les pràctiques. Ampliació i pròrroga

1. De conformitat amb el que preveu la base 12 de les ordres 11/2016, 13/2016 i 15/2016 citades, la durada de la fase de pràctiques serà d'un curs escolar, i serà necessari un mínim de sis mesos de serveis efectius per a procedir a la seua avaluació. Les pràctiques es consideraran concloses a l'efecte de la seua avaluació el dia 15 de març de 2017 per als que s'hagen incorporat abans del 15 de setembre de 2016 a la seua realització i hagen prestat serveis efectius durant un període de sis mesos. Les comissions disposaran fins al 15 d'abril de 2017 per a redactar l'acta final i l'informe complementari, si n'hi ha, de les persones aspirants avaluades fins a l'esmentada data, i traslladar ambdós documents al titular de la corresponent direcció territorial, el qual remetrà els originals de totes les comissions avaluadores a la Subdirecció General de Personal Docent abans de finalitzar el mes d'abril.



2. No obstant això, els funcionaris en pràctiques que abans del 15 de març de 2017 ja sàpien que no podran prestar serveis efectius el mínim de sis mesos previst en el paràgraf anterior, han d'assabentar la comissió avaluadora i han de sol·licitar una ampliació del termini per a l'avaluació de les pràctiques pel temps necessari per a completar els sis mesos exigits, dins del mateix curs escolar. Per a això, les comissions es consideraran constituïdes amb caràcter permanent fins a la finalització del present curs escolar per a dur a terme l'avaluació dels funcionaris en pràctiques a què fa referència aquest apartat i aniran remetent les actes finals corresponents a l'avaluació d'aquestes persones en el termini de cinc dies a partir de l'últim de cada mes.

3. Les persones aspirants que amb l'ampliació del termini previst en el paràgraf anterior tampoc puguen completar el mínim de sis mesos de serveis efectius durant el present curs 2016-2017 establit per a l'avaluació d'aquesta fase del procés selectiu, per causes degudament justificades i apreciades per la Direcció General de Centres i Personal Docent, hauran de presentar abans del 31 de maig de 2016 una sol·licitud de pròrroga per a la realització de les pràctiques, dirigida a la mateixa direcció general, la qual resoldrà sobre la seua autorització per resolució expressa.

Si s'estima la seua sol·licitud, no seran qualificats per la comissió de valoració i s'incorporaran a l'esmentada fase en el procediment següent o, si escau, en el curs següent. No obstant això, la sol·licitud de pròrroga podrà ser autoritzada per una sola vegada.



Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar amb caràcter potestatiu un recurs de reposició davant de la Direcció General de Centres i Personal Docent en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que preveuen els articles 114, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, o bé interposar directament un recurs contenciós administratiu davant del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptador a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 10, 14 i 46 la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.





València, 11 de novembre de 2016.– El director general de Centres i Personal Docent: José Joaquín Carrión Candel.

ANNEX

Informes del tutor o de la tutora del personal funcionari en pràctiques i del director o de la directora del centre



INDICADORS PER A L'INFORME

DEL TUTOR O DE LA TUTORA



NOM I COGNOMS DE LA PERSONA FUNCIONÀRIA EN PRÀCTIQUES:



Centre públic:



S: satisfactori. NS: no satisfactori



1. COMPETÈNCIES CIENTÍFIQUES (saber) S NS

1.1. Coneix els continguts de la matèria que imparteix.

1.2. Està actualitzat sobre les novetats en la matèria.

1.3. Coneix la història i l'evolució de la matèria de què és professor.

1.4. Sap transferir els seus coneixements perquè l'alumne aprenga.

1.5. Sap planificar i organitzar els continguts.

1.6. Té formació en pedagogia i psicologia aplicada

a joves.

1.7. Coneix estratègies educatives innovadores.

1.8. Coneix les TIC (noves tecnologies, internet).

1.9. Té un alt nivell de competència lingüística en les dues llengües oficials.

1.10. Coneix una llengua estrangera per a poder donar classes (anglés).

2. COMPETÈNCIES METODOLÒGIQUES (saber fer) S NS

2.1. Gestiona el clima de l'aula (ambient de treball, confiança, diàleg, etc.).

2.2. Aplica estratègies perquè els alumnes treballen

en grup.

2.3. Fomenta dinàmiques per a la cohesió de la classe.

2.4. Dóna resposta als problemes de diversitat en l'aula.

2.5. Elabora propostes per a alumnes amb necessitats educatives.

2.6. Sap resoldre conflictes dins de l'aula.

2.7. Desenvolupa les tutories i sap orientar acadèmicament i professionalment.

2.8. Introdueix elements de millora, després d'una reflexió sobre la seua pràctica.

2.9. Domina les competències comunicatives verbals i no verbals.

2.10. Utilitza diferents tècniques i sistemes d'avaluació de l'alumnat.

2.11. Explora coneixements previs de l'alumne mitjançant avaluació inicial.

2.12. Realitza un seguiment del grau d'aprenentatge dels alumnes.

2.13. Utilitza l'avaluació com a eina de millora d'aprenentatge.

2.14. Dissenya una programació didàctica.

2.15. Sap elaborar materials didàctics.

2.16. Domina les TIC per a utilitzar-les com a recurs en classe.

2.17. Educa l'alumnat per a la informació i la comunicació tecnològica.

2.18. Parteix dels coneixements previs, motiva cap a l'estudi i orienta corregint errors i reforçant

aprenentatges.

2.19. Els alumnes treballen en agrupaments diversos, utilitzen recursos didàctics diversos i se'ls proposa diferents estratègies per a consolidar el que aprenen.

3. COMPETÈNCIES SOCIALS (saber estar) S NS

3.1. Dinamitza l'alumnat per a construir regles de convivència.

3.2. Potencia en l'alumnat una actitud de ciutadania

crítica.

3.3. Té una actitud de col·laboració amb la comunitat educativa.

3.4. Respecta i sap aplicar la normativa del sistema educatiu.

3.5. Participa en projectes d'investigació educativa.

3.6. Participa activament en les activitats

complementàries o extracurriculars que es desenvolupen en el centre.

4. COMPETÈNCIES PERSONALS (saber ser) S NS

4.1. Té un bon coneixement de si mateix i de les seues capacitats.

4.2. Sap prendre decisions individualment.

4.3. Fomenta un clima basat en el respecte i en la llibertat d'expressió.

4.4. Té autocontrol i equilibri emocional, resistent a la frustració.

4.5. Educa en valors als alumnes

(i és conscient d'això).

4.6. Assumeix la necessitat de desenvolupament professional continuat.





Data i firma:





INDICADORS PER A L'INFORME

DEL DIRECTOR O DE LA DIRECTORA DEL CENTRE



NOM I COGNOMS DE LA PERSONA FUNCIONÀRIA EN PRÀCTIQUES:



Centre públic:



S: satisfactori. NS: no satisfactori

S NS

1. Compleix l'horari personal assignat.

2. S'integra en el claustre de professors i en la comunitat educativa.

3. Participa en activitats del centre, tant escolars com extraescolars i complementàries.

4. És capaç de relacionar-se i comunicar-se amb l'alumnat i les famílies.

5. Assumeix responsabilitats en el centre i lideratge,

si cal.

6. Participa en els projectes del centre (pla d'acció tutorial, convivència...)

7. Treballa en equip amb altres professionals.

8. Fomenta la relació del centre educatiu amb els agents de l'entorn.





Data i firma:

Mapa web