Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 111/2021, de 6 d'agost, del Consell, de declaració de Paratge Natural Municipal l'enclavament denominat «La Caballera» en el terme municipal de Titaguas.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9163 de 31.08.2021
Número identificador:  2021/8840
Referència Base de Dades:  008229/2021
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Espais naturals protegits
    Descriptors:
      Temàtics: reserva natural, zona protegida, zoologia , monografies
      Descriptors toponímics: Titaguas



DECRET 111/2021, de 6 d'agost, del Consell, de declaració de Paratge Natural Municipal l'enclavament denominat «La Caballera» en el terme municipal de Titaguas. [2021/8840]

El paratge denominat «La Caballera» se situa en l'extrem sud-occidental del municipi de Titaguas. Aquest enclavament, de la comarca dels Serrans, constitueix un àmbit de gran valor ecològic i paisatgístic.

El paratge se situa sobre els relleus de la zona sud-occidental de la serralada Ibèrica. Allí conflueixen els contraforts de la serra de Javalambre, pel marge esquerre del riu Túria, i les de la regió muntanyenca de Conca, pel seu marge dret. El riu constitueix així l'eix fonamental d'aquest espai natural. Es tracta d'una zona caracteritzada per estructures tectòniques tabulars, amb materials molt fracturats i poc plegats, procedents del juràssic i del cretàcic. Entre ells, s'obri pas el riu, aprofitant les àrees de fractura i rebent les aportacions d'una complexa xarxa de barrancs.

La vegetació predominant la constitueixen les formacions arbrades de pi blanc (Pinus halepensis), acompanyat a vegades per carrasques (Quercus ilex) i pinastre (Pinus pinaster). En les zones més ombries i fresques del canó del Túria trobem alguns espècimens de roure valencià (Quercus faginea), i també individus dispersos d'auró (Acer opalus).



L'estrat arbustiu està format predominantment per ginebres (Juniperus oxycedrus) i en menor quantia per savines negrals (Juniperus phoenicea) i savina turífera (Juniperus thurifera). El llentiscle (Pistacia lentiscus), l'aladern (Rhamnus alaternus) i l'espinal negre (Rhamnus lyciodes) conformen el sotabosc més representatiu dels vessants arbrats del riu. Les zones de matoll les ocupa majoritàriament la coscolla (Quercus coccifera), el romer (Rosmarinus officinalis) i el bruc d'hivern (Erica multiflora), i també altres espècies de labiades.

En les riberes del riu Túria trobem formacions ripàries en diferent estat de conservació, amb una primera franja constituïda per salzedes i una concomitant formada per àlber blanc (Populus alba) i xop (Populus nigra), que esclaten en vius colors a l'arribada de la tardor.



Respecte a l'avifauna destaca la presència com a nidificants d'espècies com l'àguila astor cuabarrada (Aquila fasciata) i l'àguila reial (Aquila chrysaetos), que aprofiten els grans penya-segats existents en la zona. També, és fàcil observar la silueta en vol del voltor comú (Gyps fulvus) sobrevolant la zona.

Altres espècies d'interés presents en la zona són l'àguila marcenca (Circaetus gallicus), l'astor (Accipiter gentilis), l'esparver comú (Accipiter nisus), el xot (Otus scops), el caragolet (Troglodytes troglodytes), el mussol (Athene noctua), el xoriguer (Falque tinnunculus) i el falcó pelegrí (Falque peregrinus). En les riberes del riu trobem espècies com la merla d'aigua (Cinclus cinclus) espècie exigent quant a qualitat de l'aigua i l'oriol bacorer (Oriolus oriolus).

Quant als mamífers és remarcable la presència d'espècies com el gat salvatge (Felis silvestris), la llúdria (Lutra lutra), la geneta (Genetta genetta), la llebre ibèrica (Lepus granatensis), la mostela (Mustela nivalis), el senglar (Sus scrofa), el cérvol (Cervus elaphus), el cabirol (Capreolus capreolus), el teixó (Meles meles), la daina (Dama dama), la cabra salvatge (Capra pyrenaica) i la rabosa (Vulpes vulpes). És destacable la presència de quiròpters que habiten la gran quantitat de coves i buits existents en la zona, amb espècies com la ratapinyada muntanyenca (Hypsugo savii), el nòctul menut (Nyctalus leisleri) i el ratpenat cuallarg europeu (Tadarida teniotis).

Entre els rèptils i amfibis mereix destacar-se la presència de l'ofegabous (Pleurodeles waltl), el gripau corredor (Bufo calamita), el fardatxo ocel·lat (Lacerta lepida), la serp blanca (Elaphe scalaris) i la serp d'aigua viperina (Natrix maura).

La ictiofauna inclou poblacions de truita (Salm trutta), i també alburn (Alburnus alburnus), barb (Barbus guiraonis) i la madrilla del Túria (Parachondostroma turiense).

Respecte als béns culturals cal ressenyar, pel seu interés etnològic, les cases del Morenillo, els corrals del camí de la Tosquilla i el molí Monterde.

El paratge presenta un gran potencial per a l'ús públic en la naturalesa, amb una extensa xarxa de pistes i senderes, i també instal·lacions recreatives com el refugi de «La Caballera», el campament de Los Masetes i la zona d'acampada del Molinillo.

Aquest decret s'articula sobre els principis de bona regulació, aplicables a les normes de les administracions públiques, establits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquest decret està justificat per raons d'interés general, atés que estableix mecanismes adequats a fi de preservar el patrimoni natural de la Comunitat Valenciana; així mateix, es basa en una identificació clara dels fins perseguits, que són protegir la integritat dels ecosistemes naturals, sent la declaració d'aquesta figura de protecció l'instrument més adequat per a aconseguir aquests fins. En aplicació del principi de proporcionalitat, aquest decret conté la regulació imprescindible per a atendre la necessitat a cobrir i es considera que les disposicions previstes en el text normatiu són proporcionals als fins perseguits. En compliment del principi de seguretat jurídica, aquest decret és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic. D'una altra banda, respecte al principi de transparència, aquesta norma es va sotmetre als tràmits previstos en la normativa d'aplicació, entre ells, l'exposició pública i l'audiència a les persones i col·lectius interessats. Finalment, en virtut del principi d'eficàcia, aquesta norma no estableix cap càrrega administrativa afegida, derivada de la seua aplicació.



L'Ajuntament de Titaguas va acordar sol·licitar en sessió extraordinària del Ple de 14 de setembre de 2014 la declaració de Paratge Natural Municipal l'espai denominat «La Caballera».



Per tot això, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 6 d'agost de 2021,





DECRETE



Article 1. Objecte

1. Es declara Paratge Natural Municipal l'espai denominat «La Caballera», en el terme municipal de Titaguas, establint-se per al mateix un règim jurídic de protecció, d'acord amb les normes contingudes en la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana.

2. Pel que fa a l'interés ecològic, geomorfològic, paisatgístic i sociocultural del Paratge Natural Municipal «La Caballera» d'acord amb el que es disposa en la Llei 11/1994, de 27 de desembre, aquest règim jurídic està orientat a protegir la integritat dels ecosistemes naturals, i no admet, en conseqüència, qualsevol ús o activitat que pose en perill la conservació dels valors que motiven la seua declaració.



Article 2. Àmbit territorial

1. El Paratge Natural Municipal «La Caballera», amb una superfície de 1.041,4 hectàrees, es localitza en el terme municipal de Titaguas, a la província de València, figurant la seua delimitació descriptiva i gràfica en els annexos I i II.

2. En cas d'eventual discrepància entre la delimitació descriptiva i la delimitació gràfica prevaldrà la primera d'elles.



Article 3. Administració, gestió i assessorament

1. L'administració i gestió del Paratge Natural Municipal correspon a l'Ajuntament de Titaguas.

2. La direcció general competent en matèria d'espais naturals protegits designarà un tècnic de la mateixa conselleria que posseïsca les competències en matèria mediambiental, que prestarà assistència tècnica i assessorament en la gestió del Paratge Natural Municipal.

3. S'habilita a l'Ajuntament de Titaguas per a l'elaboració i aprovació d'una Ordenança de Gestió del Paratge Natural Municipal «La Caballera», en la qual es recolliran les mesures i programes d'actuació necessaris per a la gestió del Paratge Natural Municipal.



Article 4. Règim de protecció

1. Amb caràcter general, en l'àmbit del Paratge Natural Municipal es prohibeixen aquells usos o activitats el desenvolupament de les quals puga suposar una deterioració o regressió dels valors naturals que es pretenen protegir.

2. Les activitats tradicionals compatibles amb les finalitats que motiven aquesta declaració que no impliquen deteriorament o regressió dels hàbitats naturals i els sòls podran continuar exercint-se dins dels límits previstos en la normativa sectorial que els resulte d'aplicació. S'exclou, en tot cas, la utilització urbanística dels terrenys inclosos en l'àmbit de l'espai natural protegit, d'acord amb les seues regulacions específiques i el que s'estableix per aquest decret.

3. En l'àmbit del Paratge Natural Municipal les competències de les administracions públiques s'exerciran de manera que queden preservats tots els valors geomorfològics, botànics, ecològics, paisatgístics i culturals, avaluant amb especial atenció els possibles impactes ambientals derivats de les activitats desenvolupades en el seu entorn.





Article 5. Normes d'ordenació bàsica i detallada del Paratge Natural Municipal «La Caballera»

1. D'acord amb l'article 31.4 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, s'aproven les normes d'ordenació bàsica del Paratge Natural Municipal «La Caballera» en el terme municipal de Titaguas, que s'inclouen, en la seua integritat, en l'annex III.

2. Així mateix, es faculta l'Ajuntament de Titaguas perquè, en el marc de la normativa d'ordenació bàsica referida en l'apartat anterior, en el termini d'un any des de la data de publicació d'aquest decret, aprove la corresponent ordenança municipal de gestió del Paratge Natural Municipal «La Caballera», que contindrà l'ordenació detallada dels usos i activitats en l'àmbit d'aquest.



Article 6. Consell de Participació del Paratge Natural Municipal

1. Es crea el Consell de Participació del Paratge Natural Municipal «La Caballera» com a òrgan col·legiat de caràcter consultiu, amb la finalitat de col·laborar en la gestió i canalitzar la participació dels propietaris i interessos socials i econòmics afectats; en la seua composició s'inclourà un nombre d'homes i dones en una proporció equilibrada, amb la finalitat de complir els principis i obligacions establits en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

2. El Consell de Participació estarà compost per:

a) Tres persones representants elegides, mitjançant acord del ple, per l'Ajuntament de Titaguas, una de les quals actuarà com a titular de la Secretaria del Consell de Participació.

b) Una persona representant dels serveis territorials a València de la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits designada pel director general amb competència en matèria d'espais naturals protegits.

c) Un representant dels propietaris dels terrenys privats inclosos en l'àmbit del Paratge Natural Municipal, amb caràcter rotatori bianual, triat entre aquests propietaris particulars per règim de majoria.



d) Un representant de les entitats, associacions o col·lectius de defensa dels interessos socials, institucionals o econòmics afectats, amb caràcter rotatori bianual segons acord entre aquestes institucions.



e) Un representant del Club de Cazadores de Titaguas.

3. El Consell de Participació del Paratge Natural Municipal es constituirà en el termini de sis mesos des de la declaració d'aquest. Aquesta constitució haurà de ser comunicada per l'Ajuntament de Titaguas a l'òrgan competent en matèria d'espais naturals protegits en el termini de dos mesos.

4. Seran funcions d'aquest òrgan col·legiat de caràcter consultiu les previstes en l'article 50 de la Llei 11/1994.

5. La persona titular de la Presidència del Consell de Participació serà nomenada per l'Ajuntament de Titaguas, mitjançant acord del ple, d'entre els membres del Consell.

6. L'Ajuntament podrà proposar la modificació de la composició del Consell de Participació per a donar cabuda a altres representants de col·lectius amb interessos en el Paratge Natural Municipal. La modificació de la composició del Consell de Participació haurà de ser aprovada per decret del Consell.

7. A fi d'establir un funcionament adequat en l'actuació del Consell de Participació, aquest podrà aprovar unes normes internes de funcionament, sense perjudici del que es disposa sobre aquest tema per la legislació vigent en matèria de procediment administratiu comú.





Article 7. Mitjans econòmics

1. El finançament dels costos derivats de la gestió del Paratge Natural Municipal correrà per compte de l'Ajuntament de Titaguas.

2. L'Ajuntament de Titaguas habilitarà en els seus pressupostos els crèdits necessaris per a la correcta gestió del Paratge Natural Municipal.



3. La conselleria competent en matèria de medi ambient podrà participar, si així ho estima oportú, en el finançament del Paratge Natural Municipal, sense perjudici dels mitjans econòmics que poden aportar altres entitats públiques o privades que puguen tindre interés a coadjuvar al manteniment del Paratge Natural Municipal.



Article 8. Règim d'infraccions i sancions

1. La inobservança o infracció de la normativa aplicable al Paratge Natural Municipal serà sancionada de conformitat amb la, i amb la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat, sense perjudici de l'exigible en via penal, civil o de qualsevol altre ordre en què poguera incórrer.

2. Els infractors estaran obligats, en tot cas, a reparar els danys causats i a restituir els llocs i elements alterats al seu estat original.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Incidència pressupostària

La implementació i desplegament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cadascun dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits, i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials d'aquesta.



Segona. Modificació del decret

En el procediment de modificació d'aquest decret es garantirà l'audiència a l'Ajuntament de Titaguas.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es preveu en aquest decret.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits, perexecutar i desenvolupar aquest decret.





Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 6 d'agost de 2021



El president de la Generalitat

XIMO PUIG I FERRER



La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural,

Emergència Climàtica i Transició Ecològica

MIREIA MOLLÀ HERRERA





ANNEX I

Delimitació del Paratge Natural Municipal «La Caballera»



1. La delimitació del Paratge Natural Municipal «La Caballera» queda definida pels límits següents:

Nord: límit amb el terme municipal d'Aras de los Olmos.

Oest: límit amb el terme municipal de Tuéjar.

Sud: límit amb el terme municipal de Tuéjar.

Est: pista forestal del Marqués, continuant pel camí del Molinillo, camí de la Juncanilla i finalment camí de Los Altos fins a arribar al límit de terme.



2. L'àmbit territorial del Paratge Natural «La Caballera» queda definit, segons la cartografia oficial de la Direcció General de Cadastre, per les parcel·les cadastrals del terme municipal de Titaguas següents, identificades per la seua referència cadastral completa:



Polígon 3:

46243A003000090000IA

46243A003000080000IW

46243A003000100000IH

46243A003000110000IW

46243A003000040000IS

46243A003000060000IU

46243A003000050000IZ

46243A003000010000II

46243A003000020000IJ

46243A003000070000IH

46243A003000030000IE

46243A003000120000IA

46243A003090120000IP

46243A003090050000IB

46243A003090070000IG

46243A003090090000IP

46243A003090100000IG

46243A003090040000IA

46243A003090080000IQ

46243A003090060000IY

46243A003090030000IW

46243A003090020000IH

46243A003090010000IU

46243A003090110000IQ

46243A003000020000IJ

46243A003000010000II

46243A003000030000IE



Polígon 1:

46243A001001160000IZ

46243A001000620000IB

46243A001001150000IS

46243A001000410000IM

46243A001001140000IE

46243A001001000000IL

46243A001000990000IL

46243A001001010000IT

46243A001001080000IX

46243A001001090000II

46243A001001110000IX

46243A001001120000II

46243A001001130000IJ

46243A001001150000IS

46243A001000420000IO

46243A001000600000IW

46243A001000610000IA

46243A001000590000IB

46243A001090090000IE

46243A001090100000II

46243A001090070000II

46243A001090040000IR

46243A001090050000ID

46243A001090080000IJ

46243A001090020000IO

46243A001090110000IJ

46243A001090120000IE

46243A001090140000IZ

46243A001090130000IS

46243A001090160000IH

46243A001090150000IU

46243A001090190000IB

46243A001001160000IZ

46243A001000700000IL

46243A001000690000IF

46243A001000710000IT

46243A001000720000IF

46243A001000730000IM

46243A001000740000IO

46243A001000750000IK

46243A001000760000IR

46243A001000770000ID

46243A001000780000IX

46243A001000790000II

46243A001000800000ID

46243A001000810000IX

46243A001000820000II

46243A001000830000IJ

46243A001000840000IE

46243A001000850000IS

46243A001000860000IZ

46243A001000870000IU

46243A001000880000IH

46243A001000890000IW

46243A001000920000IW

46243A001000930000IA

46243A001000940000IB

46243A001000950000IY

46243A001000960000IG

46243A001000970000IQ

46243A001000980000IP

46243A001000910000IH

46243A001000900000IU

46243A001000660000IP

46243A001000670000IL

46243A001000680000IT

46243A001000650000IQ

46243A001001050000IK

46243A001001060000IR

46243A001001070000ID



Polígon 4

46243A004001160000IB

46243A004001200000IY

46243A004001170000IY

46243A004001140000IW

46243A004001270000IM

46243A004001130000IH

46243A004001250000IT

46243A004001260000IF

46243A004001080000IZ

46243A004001180000IG

46243A004001190000IQ

46243A004090010000IX

46243A004090020000II

46243A004090080000IH

46243A004090090000IW

46243A004090120000IW

46243A004090070000IU

46243A004090030000IJ



Polígon 11

46041A011002050000XS



La superfície del Paratge Natural Municipal s'inclou íntegrament en la forest d'utilitat pública núm. V58 «Caigudes del riu Túria», que pertany a l'Ajuntament de Titaguas.

3. Delimitació geogràfica: el Paratge Natural Municipal «La Caballera» queda delimitat pel polígon els vèrtexs del qual amb les seues corresponents coordenades, que consideren el sistema de referència ETRS89 i el sistema cartogràfic UTM (fus 30 N), s'inclouen en un arxiu en format digital que es troba a la disposició de qui desitge consultar-lo en les dependències de la direcció general competent en matèria d'espais naturals protegits.

4. La superfície total del Paratge Natural Municipal «La Caballera» és de 1.041,4 hectàrees.







ANNEX II

Delimitació gràfica



Delimitació cartogràfica de l'àmbit del

Paratge Natural Municipal «La Caballera»

(Sistema de referència geodèsica ETRS89)









ANNEX III

Normes bàsiques d'ordenació del Paratge Natural Municipal «La Caballera», en el terme municipal de Titaguas



TÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Naturalesa de les normes de protecció

Aquestes normes de protecció es redacten a l'empara del que es disposa en l'article 31.4 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat Valenciana, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Finalitat

L'objectiu genèric pel qual es redacten aquestes normes bàsiques d'ordenació és l'establiment de les mesures necessàries per a garantir la protecció del paratge «La Caballera» pel que fa a la conservació i millora de la fauna i flora, i també de les singularitats geològiques, paisatgístiques, socials i religiosoculturals que presenta. Les normes de protecció constitueixen, per tant, el marc que regularà el règim de l'espai natural, els usos i activitats i l'ús públic d'aquest.



Article 3. Efectes

1. Les normes de protecció del Paratge Natural Municipal «La Caballera» seran d'aplicació directa i prevaldran sobre el planejament urbanístic municipal.

2. El planejament urbanístic municipal que s'aprove amb posterioritat a la declaració del Paratge Natural Municipal «La Caballera» haurà d'ajustar-se a les determinacions protectores contingudes en aquestes normes, assignant les classificacions i qualificacions del sòl conformement a les normes i criteris ací establits, i de manera que es respecten les limitacions d'ús imposades per aquestes.

3. Aquestes normes de protecció del Paratge Natural Municipal s'entendran sense perjudici de les contingudes en les legislacions sectorials i, en particular, de les normes, reglaments o plans que s'aproven per al desenvolupament i compliment de la finalitat protectora d'aquest pla, i també les d'aquells destinats a la millora de la qualitat de vida dels ciutadans i el desenvolupament sostenible.

4. En el cas que aqueixes normes de protecció resulten més detallades o protectores, s'aplicaran aquestes amb preferència sobre la continguda en la legislació sectorial, sempre que no estiga en contradicció amb la finalitat d'aquesta.



Article 4. Interpretació

1. En la interpretació d'aquestes normes de protecció haurà d'atendre's al que resulte de la seua consideració com un tot unitari, utilitzant sempre la memòria informativa i justificativa com a document en el qual es contenen els criteris i principis que han orientat la redacció d'aquestes.

2. En cas de conflicte entre el text d'aquestes normes de protecció i els documents gràfics, prevaldran les primeres, excepte quan la interpretació derivada dels plans estiga secundada també per la memòria, de tal manera, que es faça patent l'existència d'algun error material en les normes.

3. En l'aplicació d'aquestes normes de protecció prevaldrà aquella interpretació que porte aparellada un major grau de protecció dels valors naturals i culturals de l'àmbit del pla.



Article 5. Règim d'avaluació ambiental

1. Els projectes, plans, actuacions, obres i activitats que es realitzen o implanten en l'àmbit territorial del Paratge se sotmetran al règim d'avaluació ambiental establit en la legislació autonòmica valenciana i estatal sobre aqueixa matèria vigent en aqueix moment.

2. En tots els procediments d'avaluació ambiental (ja es tracte de plans o projectes, que seguisquen la legislació sectorial autonòmica o estatal en aquesta matèria) que afecten l'àmbit del Paratge Natural Municipal se sotmetrà a consulta de l'òrgan competent en matèria d'espais naturals protegits, i també de l'òrgan gestor del Paratge Natural Municipal.



Article 6. Autoritzacions i informes previs

1. Aquesta normativa especifica les actuacions, plans i projectes l'execució dels quals requereix autorització especial de l'Ajuntament de Titaguas, i aquells que requereixen informe vinculant de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

2. Les autoritzacions s'atorgaran sense perjudici de l'obligació d'obtindre les llicències o autoritzacions que siguen aplicables amb caràcter sectorial a determinades activitats, i també en concordança amb el que s'estableix en aquesta normativa.

3. Segons la legislació vigent en matèria d'aigües, per a la realització de qualsevol obra o treball en el domini públic hidràulic, hauran d'obtindre's les pertinents autoritzacions administratives atorgades per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer en l'àmbit de les seues competències, amb excepció dels casos especials regulats legalment.



4. Les accions i actuacions que es proposen desenvolupar en zones que pogueren inundar-se hauran de sotmetre's a informe d'afecció de risc d'inundació i valoració de compatibilitat per l'òrgan amb competències en matèria del Pla d'acció territorial sobre prevenció dels riscos d'inundació en la Comunitat Valenciana (PATRICOVA).





TÍTOL II

Normes generals de regulació d'usos i activitats



CAPÍTOL I

Normes sobre protecció de recursos de domini públic



Secció primera

Protecció de recursos hidrològics



Article 7. Marc general per a la protecció dels recursos hídrics i del domini públic hidràulic

La protecció dels recursos hídrics en l'àmbit del Paratge Natural Municipal es regirà, amb caràcter general, per la normativa sectorial en matèria d'aigües i, de manera especial, pel Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'aigües, i també la Directiva 2000/60/CEE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2000, per la qual s'estableix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües. En relació amb el domini públic hidràulic i en el marc de les competències que li són atribuïdes per la Constitució, l'Estat exercirà les funcions que li són atribuïdes per la legislació sectorial vigent.



Article 8. Qualitat de l'aigua

Amb caràcter general queden prohibits aquells usos i activitats susceptibles de provocar la contaminació o degradació de la qualitat de les aigües, i també aquelles actuacions, obres i infraestructures que puguen dificultar el flux hídric, vetlant per l'estricte compliment de la legislació vigent en matèria d'extracció d'aigües, abocaments i depuració.





Article 9. Llits, riberes i marges dels cursos d'aigua

1. Es mantindran les condicions naturals dels llits, quedant prohibides les obres i construccions, amb caràcter provisional o permanent, que puguen alterar o dificultar el curs de les aigües, i no es podrà realitzar la seua canalització o dragatge, excepte en aquells casos necessaris per a obres autoritzades de condicionament o neteja de llits.

2. Es consideren compatibles amb la protecció del paratge les actuacions de manteniment de llits i gestió de recursos hídrics, a realitzar per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, en l'àmbit de les seues competències.

3. En la zona de domini públic hidràulic, i també en els marges inclosos en les zones de servitud i de policia definides en la Llei d'aigües, es conservarà la vegetació de ribera, no permetent-se la transformació a cultiu dels terrenys actualment erms o destinats a usos forestals. Es permetran labors de neteja i desbrossament selectius quan existisca risc per a la seguretat de les persones o els béns, en cas d'avinguda o quan existisca risc d'incendis.

4. Es prohibeix l'ocupació del domini públic hidràulic i de la zona de servitud per instal·lacions o construccions de qualsevol classe, permanents o temporals, i també l'extracció d'àrids, excepte en aquells casos necessaris per a obres autoritzades de condicionament o neteja dels llits.

5. Tota actuació que afecte domini públic hidràulic i zones de policia i servitud comptarà, prèviament a l'execució d'aquesta, amb l'informe favorable de l'organisme de conca corresponent.





Article 10. Protecció d'aigües subterrànies

1. Queden prohibides les noves obertures de pous o captacions d'aigua dins de l'àmbit del Paratge Natural, excepte les destinades a satisfer les necessitats derivades del proveïment públic, sempre que es justifique aquesta com l'única via de proveïment possible. En tot cas, hauran d'efectuar-se de manera que no provoquen repercussions negatives sobre el sistema hidrològic i la resta dels aprofitaments. En tot cas, quedaran sotmeses a la preceptiva autorització de l'organisme de conca competent.

2. Totes les edificacions i instal·lacions en l'àmbit del Paratge Natural Municipal en què s'originen aigües residuals hauran de disposar d'un sistema de depuració adequat, per a la qual cosa haurà d'utilitzar-se prioritàriament els denominats sistemes de tractament natural (depuració verda). Es durà a terme la substitució dels sistemes actuals de tractament d'aigües residuals deficients per altres sistemes que garantisquen la preservació de les aigües subterrànies enfront de la contaminació. Queda prohibit l'establiment de pous, rases, galeries o qualsevol dispositiu destinat a facilitar l'absorció pel terreny d'aigües residuals que puguen produir per la seua toxicitat o per la seua composició química i bacteriològica, la contaminació de les aigües superficials o profundes.



3. La instal·lació del sistema de depuració d'oxidació total per al sanejament d'edificacions i/o zones d'ús públic, només podrà ser autoritzada quan es donen suficients garanties que no suposen cap risc per a la qualitat de les aigües superficials o subterrànies.



Article 11. Abocaments

1. En aplicació de l'article 100 del Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'aigües, es prohibeix l'abocament sense depurar, directe o indirecte, d'aigües residuals, i també l'abocament o dipòsit permanent o temporal de tota classe de residus sòlids, enderrocs o substàncies, qualsevol que siga la seua naturalesa, que constituïsquen o puguen constituir un perill de contaminació de les aigües o degradació del seu entorn; excepte en els casos de neteja d'acord amb el que es preveu en l'article 49 del Reglament del domini públic hidràulic.

2. Per a la concessió de llicència urbanística a activitats que puguen generar abocaments de qualsevol naturalesa, s'exigirà la justificació del tractament que haja de donar-se a aquests per a evitar la contaminació de les aigües superficials i subterrànies. El tractament d'aigües residuals haurà de ser tal que s'ajuste a les condicions de qualitat exigides per als usos a què vagen a ser destinades. En qualsevol cas, les aigües resultants no podran superar els límits establits en la legislació sectorial.





Secció segona

Protecció de sòls



Article 12. Moviments de terres

1. Els moviments de terra que es realitzen a conseqüència de l'execució d'actuacions o obres permeses en aquesta normativa, estaran subjectes a l'obtenció prèvia de llicència municipal. Queden exceptuades de l'obtenció de llicència:

a) Les labors de preparació i condicionament dels sòls relacionats amb l'activitat agrícola, com ara anivellament de terrenys i arada.



b) Les obres de construcció, reparació o conservació de carreteres de titularitat pública, per constituir obres públiques d'interés comunitari, no estant sotmeses a l'obtenció de llicència municipal, ni als altres actes de control preventiu que estableix la legislació de règim local.



2. De manera excepcional, quan es tracte de moviments de terra per a la correcció de talussos amb perill d'erosió, es permetran, sempre que es limite a la mínima àrea d'actuació possible, complisquen les condicions establides en l'autorització administrativa corresponent i llicència urbanística necessària i, no suposen la destrucció o deterioració d'espècies vegetals protegides o de gran valor ecològic.

3. Es prohibeix la destrucció de bancals i els seus marges, i també les transformacions agrícoles i labors que posen en perill la seua estabilitat o suposen la seua eliminació.

4. En les zones amb sòls degradats per l'erosió s'afavoriran totes aquelles actuacions que tendisquen a la seua conservació (recuperació de la coberta vegetal, restauració i manteniment de marges, bancals, murs de pedra i tanques arbustives, manteniment de cultius llenyosos, etc.).

5. Es prohibeix amb caràcter general la rompuda de terrenys amb vegetació silvestre per a establiment de noves àrees de cultiu, excepte aquelles que tinguen per finalitat la recuperació, amb finalitats ecològics, d'antics camps de cultiu abandonats.

6. Sempre que la realització d'una obra vaja acompanyada de la generació de talussos per desmunt o terraplé, serà obligatori la fixació d'aquests mitjançant repoblació vegetal amb espècies pròpies de la zona o elements naturals. Excepcionalment, quan no existisquen altres solucions, es podran permetre les actuacions d'obra civil sempre que siguen tractades mitjançant tècniques d'integració paisatgística.





Secció tercera

Protecció de la vegetació silvestre



Article 13. Conservació de la coberta vegetal

1. Aquelles actuacions que puguen alterar o perjudicar de manera significativa les condicions de l'espai natural o de les espècies de flora silvestre existents, requeriran la redacció d'una memòria o projecte que serà aprovat per l'Ajuntament de Titaguas amb autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

2. Els treballs de restauració de la coberta vegetal aniran dirigits a la conservació i recuperació de les formacions vegetals autòctones.



Article 14. Formacions vegetals d'interés

1. Es consideren hàbitats naturals d'interés en l'àmbit territorial del paratge, els que es relacionen a continuació, identificats pels codis establits en la Directiva 92/43/CEE del Consell, de 21 de maig de 1992, relativa a la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestres.

5210 Matolls arborescents de Juniperus ssp.

5330 Matolls termomediterranis i preesteparis.

6420 Prats humits mediterranis d'herbes altes del Molinion-Holoschoenion

7220* Brolladors petrificants amb formació de tuf (Cratoneurion)



8210 Pendents rocosos calcícoles amb vegetació cormofítica.

9340 Alzinars de Quercus ilex i Quercus rotundifolia

9560* Boscos endèmics de Juniperus spp.

92A0 Boscos galeria de Salix alba i Populus alba.

El símbol (*) fa referència als tipus d'hàbitat prioritaris.

2. Podrà autoritzar-se en tot el paratge el desbrossament i esporgada de les formacions vegetals pròpies dels marges de camins, séquies i canals, tant ruderals com palustres, practicats conforme als usos tradicionals i d'acord amb les especificacions que figuraran en les corresponents autoritzacions.

3. Amb caràcter excepcional, es permet dur a terme fora del període establit en l'article 18, els treballs de control de la vegetació i manteniment que l'ajuntament considere imprescindibles per al normal aprofitament i gaudi d'aquelles zones destinades a l'ús públic com són itineraris, llocs de pesca, entorn de miradors i observatoris de fauna.





Article 15. Tala i recol·lecció

1. Es prohibeix la recol·lecció total o parcial de tàxons vegetals per a fins comercials.

2. Segons el que es disposa en el Decret 70/2009, de 22 de maig, del Consell, pel qual es crea i regula el Catàleg valencià d'espècies de flora amenaçades i es regulen mesures addicionals de conservació, per a tàxons protegits, catalogats i no catalogats i vigilats es prohibeix recollir-los, tallar-los, mutilar-los, arrancar-los o destruir-los. També es prohibeix posseir, naturalitzar, transportar, vendre, comerciar o intercanviar, oferir amb finalitats de venda o intercanvi, importar o exportar exemplars vius o morts, i també els seus propàguls o restes, excepte els casos que reglamentàriament es determine. Aquestes prohibicions s'aplicaran a totes les fases del cicle biològic d'aquests tàxons.

3. Per a qualsevol de les categories de protecció del Decret 70/2009, de 22 de maig, queda prohibida qualsevol afecció al seu hàbitat que tinga repercussions negatives sobre els tàxons.

4. Sense perjudici del que es disposa en els punts anteriors d'aquest article, es permet la recol·lecció consuetudinària de fruits, llavors, plantes silvestres de consum tradicional, com ara bolets, espàrrecs, mores, etc., sempre que existisca consentiment tàcit del propietari i sense perjudici de les limitacions específiques que la conselleria competent en matèria de medi ambient puga establir quan resulte perjudicial per a la seua intensitat o altres causes per a la flora o la fauna. En el cas de recol·lecció de plantes silvestres o bolets, queda prohibit l'arrancada d'aquestes, havent de recol·lectar-se mitjançant tala, no permetent-se la utilització d'instruments com ara aixades o rasclets.

5. La recollida de fongs en els terrenys forestals queda regulada per l'Ordre de 16 de setembre de 1996, de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient, per la qual es regula la recol·lecció de bolets i altres fongs en el territori de la Comunitat Valenciana.

6. Sense perjudici de la necessitat d'obtenció de la corresponent autorització de l'administració forestal amb informe previ favorable de l'òrgan competent en espais naturals, i del recollit en el Decret 98/1995, de 16 de maig, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, es podrà realitzar l'extracció de fusta o llenya, si respon a algun dels criteris següents:

a) Com a resultat de labors de prevenció d'incendis.

b) Com a resultat de mesures fitosanitàries.

c) Com a resultat de tractaments de millora de les formacions arbrades.

d) Per erradicació d'espècies al·lòctones invasores.

e) Amb motiu de la realització estudis científics.



Article 16. Gestió de la vegetació

1. Els treballs de regeneració i recuperació de la coberta vegetal tindran per objecte la formació i potenciació de les comunitats vegetals naturals característiques de l'àmbit del Paratge Natural, en els seus diferents estadis de desenvolupament, fent especial èmfasi en els hàbitats prioritaris existents en aquest.

2. La gestió dels recursos forestals dirigirà les seues actuacions a la conservació, millora i protecció dels terrenys forestals segons les determinacions de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, i al seu reglament executiu aprovat per Decret, 98/1995, de 16 de maig, del Govern Valencià.

3. D'acord amb l'article 72 i següents del Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell, és obligatòria l'autorització de l'administració forestal per a realitzar qualsevol modificació de l'estructura vegetal d'una finca forestal (aclarides, talls de millora i sanejament, podes de formació, neteges, tales, etc.), amb excepció de l'aprofitament de coníferes per a llenya, que en aquest cas serà suficient la comunicació prèvia del titular dels terrenys. La sol·licitud d'autorització s'acompanyarà d'un document on s'especifiquen les accions previstes, i al qual s'hauran d'ajustar els treballs a realitzar.

4. Queda prohibida la introducció i repoblació amb espècies exòtiques, entenent-se aquestes per tota espècie, subespècie o varietat que no pertanga o haja pertangut històricament a la vegetació silvestre de l'àmbit del pla.

5. La introducció i reintroducció d'espècies autòctones que no existisquen actualment en la zona i la manera de realitzar-la requerirà un pla de reintroducció, d'acord amb els criteris establits per la Unió Internacional de Conservació de la Naturalesa, a més d'una autorització de la conselleria competent en matèria de medi ambient.



Article 17. Control d'espècies exòtiques invasores

1. Es considera mesura prioritària d'actuació el desenvolupament de tasques de control i erradicació de les espècies exòtiques invasores existents en l'àmbit del Paratge Natural Municipal que es troben incloses en els annexos del Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell, pel qual s'aproven mesures per al control d'espècies exòtiques invasores en la Comunitat Valenciana, o que en el futur es determinen per part de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

2. Els mètodes de control a utilitzar hauran de ser concordes amb els recollits en l'esmentat Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell, sent necessari per a la seua execució l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient. La destinació de les restes vegetals procedents d'aquests treballs haurà de ser un centre gestor autoritzat de residus d'aquesta naturalesa. Amb caràcter excepcional, i únicament en el marc de campanyes d'erradicació, les restes vegetals podran ser dipositades en el medi sempre que es prenguen les mesures oportunes per a evitar la seua dispersió.

3. Respecte a les espècies exòtiques invasores, serà d'obligat compliment el règim de limitacions establit en l'article 4 del Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell.



Secció quarta

Protecció de la fauna



Article 18. Protecció de la fauna silvestre

1. Sense perjudici de la normativa sectorial aplicable sobre fauna, es consideren protegides totes les poblacions d'espècies animals silvestres del paratge, amb les excepcions següents:

a) Espècies cinegètiques, regulades específicament per les seues normatives sectorials.

b) Espècies que el seu control de poblacions puga ser autoritzat o promogut per la conselleria competent en matèria de medi ambient de conformitat amb les determinacions de la normativa sectorial sobre fauna.

2. Les intervencions que es realitzen en el paratge sobre la coberta vegetal, els sòls, el mitjà hídric i, en general, els diferents hàbitats faunístics, hauran de garantir el manteniment de condicions adequades per a la pervivència i, en el seu cas, la reproducció de les poblacions animals afectades. Per a evitar molèsties a la fauna durant la seua època de reproducció, aquelles actuacions i/o activitats potencialment pertorbadores es realitzaran des del mes d'agost al mes de febrer, ambdós inclosos, excepte en aquells llocs on es tinga constància de la cria d'espècies primerenques (grans àguiles, mussols, teixons, fagines…) on tampoc es permetrà ni al mes de gener ni al mes de febrer. Excepcionalment, podran autoritzar-se altres períodes d'execució diferents amb l'informe previ favorable de l'òrgan competent en matèria d'espècies protegides. Aquesta prohibició no es considera d'aplicació a l'activitat cinegètica, que es desenvoluparà segons el que s'estableix en l'article 35 d'aquestes normes de protecció.



3. Les autoritzacions excepcionals per al control de la població d'espècies potencialment perjudicials per a l'agricultura, ramaderia, boscos, caça, fauna silvestre o salut pública, mitjançant qualsevol procediment de captura o mort (batudes, esperes o altres mètodes homologats en la Comunitat Valenciana), requeriran l'informe favorable previ de la conselleria competent en medi ambient.

4. Amb caràcter general, i sense perjudici del que s'estableix en la legislació sectorial sobre fauna, no es permeten en l'àmbit del paratge les activitats que puguen provocar, directament o indirectament, la destrucció o deterioració de poblacions d'espècies animals silvestres o dels seus hàbitats. La prohibició s'estén especialment als hàbitats i enclavaments necessaris per als cicles vitals de la fauna com ara nius, caus i dormidors, i també en les èpoques de major sensibilitat.



En particular, es prohibeix:

a) La destrucció, mort, deterioració, recol·lecció, comerç, captura en viu, possessió o exposició d'animals vius o les seues restes que es troben protegits per la legislació sectorial vigent i per aquestes normes.



b) La recol·lecció, possessió o comerç d'ous o cries.

c) La producció de sons innecessaris que alteren la tranquil·litat habitual de la fauna.

d) L'emissió de llums que incidisquen negativament sobre hàbitats i enclavaments d'especial interés per a la fauna.

5. Es prohibeix la repoblació i solta de qualsevol espècie animal exòtica, entenent-se per tal tota espècie, subespècie o varietat que no pertanga o haja pertangut històricament a la fauna de l'àmbit del pla, excepte la utilització d'espècies per a control biològic de plagues que realitze l'Administració o autoritze aquesta.

6. En relació amb les espècies autòctones catalogades i protegides, de conformitat amb el que es disposa en les normes legals d'aplicació, la introducció i reintroducció d'espècies o el reforç de poblacions i la manera de realitzar-les requerirà un pla de reintroducció, d'acord amb els criteris establits per la Unió Internacional de Conservació de la Naturalesa, havent d'estar autoritzada o promoguda per la conselleria competent en matèria de medi ambient.





Article 19. Tanques i closos

L'alçament de tanques i closos en l'àmbit del Paratge Natural Municipal complirà amb el que es disposa en el Decret 178/2005, de 18 de novembre, del Consell de la Generalitat, pel qual s'estableixen les condicions dels closos en el medi natural i dels tancaments cinegètics, requerint la prèvia autorització de la conselleria competent en matèria de medi ambient. Tot això, sense perjudici de l'obtenció de la corresponent llicència municipal en els termes previstos per la llei.







Secció cinquena

Xarxa Natura 2000



Article 20. Aplicació del règim de conservació de la Xarxa Natura 2000

1. Fins que els terrenys inclosos en l'àmbit del Paratge Natural Municipal es troben parcialment inclosos en l'àmbit del LIC Alt Túria i de la ZEPA Alt Túria-Serra Negrete, resulta d'aplicació el règim de conservació previst en els apartats següents.

2. Seran d'aplicació plena les mesures de conservació previstes en les normes de gestió dels espais protegits de la Xarxa Natura 2000 que s'aproven en virtut del que s'estableix en l'article 46 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat. Les normes de gestió de l'espai Xarxa Natura 2000 prevaldran en cas de contradicció amb les contingudes en aquest decret.

3. Seran d'aplicació plena les mesures que es dicten per a previndre la deterioració dels hàbitats i les alteracions a les espècies que van motivar la selecció o declaració de l'espai Xarxa Natura 2000, de conformitat amb el que s'estableix en el mateix article 46 de l'esmentada Llei 42/2007, de 13 de desembre.

4. Serà d'aplicació plena el règim especial d'avaluació i autorització de plans, programes i projectes previst en l'article 46, apartat 7 i següents, de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, i normes reglamentàries estatals i autonòmiques que la despleguen.



Secció sisena

Protecció del paisatge



Article 21. Impacte paisatgístic

1. Es consideraran els valors paisatgístics del paratge com un criteri determinant per a la ubicació de les diferents infraestructures i usos. En conseqüència, la implantació d'usos o activitats evitarà especialment la seua ubicació en llocs de gran incidència visual i requerirà l'elaboració d'un estudi d'integració paisatgística que determine la seua adequada localització i, en cas de resultar compatibles, establisca les mesures d'integració paisatgística a aplicar.

2. L'Ajuntament de Titaguas tindrà en compte, en autoritzar o informar els projectes referents al paratge, els efectes de la seua realització sobre els seus valors paisatgístics.

3. L'equipament públic de baixa intensitat, la restauració d'edificacions preexistents o altres elements artificials empraran materials o acabats les característiques de color, lluentor i textura dels quals presenten un aspecte neutre des del punt de vista paisatgístic i no resulten especialment cridaners, visibles o inusuals, utilitzant preferentment materials naturals com ara la fusta i la pedra.

4. Els tancaments seran senzills i visualment permeables. Especialment en els punts des dels quals és possible preveure vistes panoràmiques.

5. Es protegirà el paisatge entorn d'aquelles fites i elements singulars de caràcter natural, per als quals s'establiran perímetres de protecció sobre la base de conques visuals que garantisquen la seua prominència en l'entorn. En tot cas, s'arbitraran les mesures per a l'eliminació d'elements i instal·lacions que suposen una deterioració visual o ambiental de l'esmentat espai i per al manteniment de la cobertura, la topografia i el patró parcel·lari, per a la preservació del seu caràcter paisatgístic.





Article 22. Publicitat estàtica

1. Es prohibeixen, amb caràcter general, la col·locació de cartells informatius de propaganda, inscripcions o artefactes de qualsevol naturalesa amb finalitats publicitaris, incloent-hi la publicitat secundada directament o construïda tant sobre elements naturals del territori, com sobre les edificacions.

2. En el paratge s'admetran, únicament, els indicadors d'activitats, establiments i llocs que per la seua grandària, disseny i col·locació siguen adequats a l'estructura ambiental on s'instal·len, i també tots els de caràcter institucional relacionats amb l'ús públic i la gestió de l'àmbit territorial d'aquest.





Secció setena

Protecció del patrimoni cultural



Article 23. Règim de protecció del Patrimoni Cultural

1. La protecció del patrimoni cultural en l'àmbit del Paratge Natural Municipal, en totes les seues manifestacions, es regirà conforme al que es disposa en la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, del patrimoni cultural valencià, i en la seua modificació mitjançant la Llei 5/2007, de 9 de febrer.

2. Els elements i conjunts considerats recursos arqueològics i historicoartístics podran acollir usos turisticorecreatius, sempre que aquests no impliquen la pèrdua dels seus valors científics i culturals i prèvia obtenció d'informe favorable de la conselleria competent en matèria de cultura.

3. Si amb motiu de la realització de reformes, demolicions, transformacions o excavacions en immobles no compresos en zones arqueològiques o paleontològiques o en espais de protecció o àrees de vigilància arqueològica o paleontològica apareixen restes d'aquesta naturalesa o indicis de la seua existència, el promotor, el constructor i el tècnic director de les obres estaran obligats a suspendre immediatament els treballs i a comunicar la troballa en els termes preceptuats en l'article 65 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, el règim del qual s'aplicarà íntegrament. Tractant-se de béns mobles, la conselleria competent en matèria de cultura, en el termini de deu dies des que tinguera coneixement de la troballa, podrà acordar la continuació de les obres, amb la intervenció i vigilància dels serveis competents, establint el pla de treball. O bé, quan ho considere necessari per a la protecció del patrimoni arqueològic o paleontològic i, en tot cas, quan la troballa es referisca a restes arqueològiques de construccions històriques o artístiques o a restes i vestigis fòssils de vertebrats, prorrogarà la suspensió de les obres i determinarà les actuacions arqueològiques o paleontològiques que hagueren de realitzar-se. En qualsevol cas donarà compte de la seua resolució a l'Ajuntament de Titaguas. La suspensió no podrà durar més del temps imprescindible per a la realització de les esmentades actuacions. Seran aplicable les normes generals sobre responsabilitat de les administracions públiques per a la indemnització, en el seu cas, dels perjudicis que la pròrroga de la suspensió poguera ocasionar.





Secció huitena

Protecció d'elements d'interés geològic,

geomorfològic i coves



Article 24. Protecció d'elements d'interés geològic, geomorfològic i coves

Es consideren d'especial protecció, tots aquells elements de singular interés geològic i geomorfològic, i també les coves i avencs presents dins de l'àmbit del Paratge. Per a les coves i avencs presents en l'àmbit del Paratge s'atendrà el que es disposa en el Decret 65/2006, de 12 de maig, del Consell, pel qual es desenvolupa el règim de protecció de les coves i s'aprova el Catàleg de coves de la Comunitat Valenciana. Especialment, es respectaran els perímetres de protecció recollits en l'article 9 de l'esmentat decret.



CAPÍTOL II

Normes sobre regulació d'activitats i infraestructures



Secció primera

Activitats extractives i mineres



Article 25. Activitats extractives i mineres

Es prohibeix la realització d'activitats extractives i mineres en l'àmbit del Paratge Natural Municipal, en tractar-se d'una activitat que genera impactes irreversibles en els valors naturals que es pretén protegir mitjançant aquesta norma.



Secció segona

Activitats agropecuàries



Article 26. Normes generals sobre cultius

1. Es consideren compatibles en l'àmbit del Paratge Natural Municipal el manteniment de les activitats agrícoles que estiguen desenvolupant-se en el moment de l'aprovació d'aquest, sempre que foren compatibles amb el planejament en vigor en aqueix moment i hagueren obtingut totes les autoritzacions sectorials corresponents.

2. En la zona de domini públic hidràulic, i també en els marges inclosos en les zones de servitud i de policia definides en la Llei d'aigües, es conservarà la vegetació de ribera, i no es permetrà la transformació a cultiu dels terrenys actualment erms o destinats a usos forestals.



3. Es prohibeix, amb caràcter general, les pràctiques agrícoles sota la modalitat d'hivernacle o túnel.

4. L'Ajuntament de Titaguas fomentarà que la gestió agrícola en l'àmbit del Paratge Natural tendisca al manteniment d'un mosaic heterogeni de vegetació forestal i cultius agrícoles tradicionals de secà que afavorisquen la diversitat ecològica i paisatgística de l'espai.

5. Els terrenys forestals existents en l'àmbit del Paratge Natural Municipal, definits segons el Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Pla d'acció territorial forestal de la Comunitat Valenciana, no es podran transformar en agrícoles ni ser considerats com a tals.



Article 27. Construccions i instal·lacions relacionades amb les activitats agrícoles

1. Les construccions i instal·lacions vinculades a les explotacions agropecuàries existents en el moment de l'aprovació d'aquestes normes podran continuar exercint la seua activitat conformement a la normativa sectorial aplicable, si bé no podran ampliar la superfície ocupada per aquestes.

2. Es prohibeix amb caràcter general tota classe d'edificació de nova planta, i també noves construccions i instal·lacions vinculades a l'explotació agrària (magatzems de productes i maquinàries, quadres, estables, etc.) o a la primera transformació de productes (assecadors, serradors, etc.).



Article 28. Productes fitosanitaris

L'ús de productes fitosanitaris haurà d'ajustar-se a les normes i plans sectorials que els siguen aplicables, conformement als períodes, limitacions i condicions establits pels organismes competents. En tot cas, es prohibeix la utilització d'herbicides volàtils de qualsevol classe.





Article 29. Règim general activitats ramaderes

1. Amb caràcter general, es considera autoritzable el pasturatge extensiu dins de l'àmbit del paratge. L'exercici d'aquesta activitat se sotmetrà a les normes i plans sectorials que li siguen aplicables.

2. L'ordenació de la ramaderia extensiva sobre terrenys forestals haurà de realitzar-se, almenys, tenint en compte les condicions següents:



a) Delimitació d'àrees delimitades.

b) Definició de la càrrega ramadera aplicable a les diferents zones.

c) Disseny d'un sistema de rotació per a evitar la sobrepastura.

3. L'aprofitament de pastures podrà limitar-se quan es puga derivar un risc per afecció d'espècies d'interés, per a la conservació dels sòls o la coberta vegetal, o existisquen arbres joves, especialment en zones en procés de regeneració.



Secció tercera

Apicultura



Article 30. Normes generals

Els aprofitaments apícoles es consideren autoritzables en tot l'àmbit del paratge, sempre que es complisca amb les disposicions del Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'estableixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles. En cas que els ruscos provocaren molèsties significatives o riscos per a l'ús públic, la conselleria competent en matèria de medi ambient i l'Ajuntament de Titaguas podran disposar el seu trasllat a un altre emplaçament que no presente aquests inconvenients, o bé la seua retirada definitiva del paratge.





Secció quarta

Gestió forestal



Article 31. Gestió forestal

1. A l'efecte d'aquestes normes de protecció, es consideren forests o terrenys forestals els així definits en el Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Pla d'acció territorial forestal de la Comunitat Valenciana.

2. En l'àmbit del paratge natural, el règim de gestió dels terrenys forestals és l'establit amb caràcter general per la Llei 3/1993, de 9 de desembre, i el Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el seu Reglament, i també el que es disposa en la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de forest.

3. Es promourà la declaració d'utilitat pública pel Consell, als efectes previstos en la legislació forestal, dels terrenys forestals de propietat pública inclosos en l'àmbit del Paratge Natural Municipal que no tinguen encara aquesta consideració.

4. Es promourà la signatura de convenis, consorcis o qualsevol altra figura prevista per la legislació, entre l'Administració forestal i l'Ajuntament de Titaguas per a la realització de labors de reforestació i regeneració, treballs i tractaments de prevenció i extinció de plagues i malalties i de prevenció d'incendis.

5. La repoblació de terrenys forestals no catalogats, a iniciativa de l'Ajuntament de Titaguas haurà de comptar amb l'autorització de l'òrgan competent en matèria forestal, prèvia presentació d'un projecte tècnic. Els projectes de repoblació es redactaran seguint les directrius establides en l'Ordre de 16 de maig de 1996, de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient, per la qual s'aproven les directrius tècniques bàsiques per a les actuacions de repoblament o repoblació forestal de la Comunitat Valenciana.

6. El material vegetal utilitzat en les repoblacions haurà de complir els requisits exigits en l'annex II de l'Ordre de 16 de maig de 1996, i també en el Decret 15/2006, de 20 de gener, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la producció, comercialització i utilització dels materials forestals de reproducció, i el Reial decret 289/2003, de 7 de març, sobre comercialització dels materials forestals de reproducció.



7. Les plantacions forestals en el domini públic hidràulic requerirà la prèvia autorització administrativa de l'organisme de conca. Aquestes autoritzacions estaran subjectes al que es disposa en el Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol i en el Reglament vigent de domini públic hidràulic.



Article 32. Aprofitaments forestals

1. Es consideren, a l'efecte d'aquestes normes de protecció, com a aprofitaments forestals les fustes, productes de tallada de selecció, llenyes, escorces, pastures, fruits, llavors, plantes aromàtiques, medicinals i condimentàries, bolets i altres productes que es generen en els terrenys forestals. Aquests aprofitaments requeriran autorització de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

2. L'aprofitament de la vegetació arbòria o arbustiva en el domini públic hidràulic requerirà la prèvia autorització administrativa de l'organisme de conca. Aquestes autoritzacions estaran subjectes al que es disposa en el Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol.

3. Es prohibeix, amb caràcter general, la transformació a usos agrícoles dels terrenys forestals.

4. L'aprofitament de pastures i recursos cinegètics podrà limitar-se quan es puga derivar un risc per a la conservació dels sòls, especialment en les zones en què estiguen representats els hàbitats naturals d'interés recollits en aquesta normativa.



Article 33. Silvicultura

1. Els treballs de silvicultura que es realitzen en l'àmbit del paratge tindran com a objectiu primordial la recuperació i regeneració de les formacions boscoses pròpies de la zona. S'aplicaran per a això tècniques i mètodes de treball de baix impacte en la vegetació i els sòls.



En l'àmbit del Paratge Natural Municipal s'hauran d'aplicar tècniques silvícoles el menys agressives possible per a millorar la biodiversitat i multifuncionalitat de l'ecosistema forestal.

2. En la planificació de les intervencions es tendirà a la formació de masses que protegisquen el sòl adequadament i alhora tinguen una estructura amb discontinuïtat horitzontal i vertical de combustible per a reduir el risc d'incendis.

3. La fusta i llenya d'interés comercial procedent de treballs silvícoles o aprofitaments forestals haurà de ser retirada en un termini màxim de dos mesos des de la finalització dels treballs. En cas de risc elevat d'incendi o plagues que puguen afectar la vegetació podrà exigir-se la retirada o eliminació immediata de les acumulacions de fusta i llenya en la muntanya. Així mateix, haurà de procedir-se a l'eliminació total dels residus procedents dels tractaments silvícoles mitjançant trituració o estellat i incorporació immediata al terreny.



4. En relació amb la utilització de productes fitosanitaris s'estarà al que es disposa per la normativa vigent en la matèria. Serà necessària l'autorització de la conselleria competent en medi ambient per a la utilització de mitjans aeris en l'aplicació d'aquests productes. En qualsevol cas, es prohibeix la utilització de productes d'ampli espectre i alta persistència, i d'aquells de toxicitat manifesta contra els valors ecològics de la zona.



Article 34. Incendis forestals

1. S'establiran les mesures necessàries per al manteniment de les infraestructures de prevenció i extinció d'incendis, com a neteja dels tallafocs, manteniment de les pistes, construcció de basses, etc.



2. Es prohibeix l'ús del foc amb qualsevol finalitat en tot l'àmbit del Paratge, i també llançar fòsfors i burilles.

3. Tant en els plans locals de prevenció d'incendis forestals, que són preceptius per l'article 138 del Decret 98/1995, de 16 de maig, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, com en els plans d'actuació municipal enfront del risc d'incendis, regulat en el Decret 163/1998, de 6 d'octubre, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Pla especial enfront del risc d'incendis forestals de la Comunitat Valenciana, que afecten el paratge, hauran de considerar-lo com una àrea d'especial protecció i prioritat de defensa a la qual es fa referència en l'article 140 del Decret 98/1995, de 16 de maig, esmentat més amunt. Per a l'aprovació d'aquests plans haurà d'obtindre's en tot cas informe favorable del servei corresponent de la conselleria competent en matèria d'incendis forestals.



4. En les zones de risc d'incendi forestal s'aplicaran les mesures establides en el document bàsic de seguretat en cas d'incendi que especifica el codi tècnic d'edificació (suplement del BOE núm. 74, de 28.03.2006).

5. Les obres i treballs a realitzar dins de l'àmbit del Paratge Natural Municipal hauran de complir amb el que s'estableix en el Decret 7/2004, de 23 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el plec general de normes de seguretat en prevenció d'incendis forestals que s'han d'observar en l'execució d'obres i treballs que es realitzen en terreny forestal, o en els seus voltants.

6. Les zones de «Les Conquetes» i «La Rinconada de la Tosquilla» amb risc greu d'incendi segons el Pla d'acció territorial forestal de la Comunitat Valenciana hauran de ser objecte d'actuacions silvícoles dirigides a disminuir el risc d'incendi forestal, compatibles amb la conservació dels valors objecte de protecció del Paratge Natural Municipal.





Secció cinquena

Activitat cinegètica



Article 35. Normes generals

1. L'activitat cinegètica es considera compatible en l'àmbit del Paratge Natural Municipal, quedant subjecta als períodes i condicions establits en la legislació sectorial específica i articles següents. En particular, la caça està permesa en aquells terrenys que actualment compleixen les condicions legals establides per a aquesta activitat.

2. Els espais cinegètics afectats es regularan i gestionaran conforme al seu pla tècnic d'ordenació cinegètica o instrument de planificació i ordenació corresponent. S'hi afig, que aquest pla, atesos els criteris establits per la legislació vigent sobre caça, haurà de garantir l'aprofitament sostenible dels recursos cinegètics a partir de taxes d'aprofitament adequades a les existències censals de les poblacions cinegètiques.

3. Es fomentarà l'establiment de les zones de reserva cinegètica del vedat parcial del qual formen part els terrenys inclosos en el paratge, dins de l'àmbit d'aquest.

4. Sense perjudici del que es disposa en la regulació sectorial sobre períodes de veda i espècies cinegètiques en la Comunitat Valenciana, la conselleria competent en matèria de medi ambient podrà determinar en l'àmbit del pla, si així ho requereix l'estat dels recursos cinegètics, limitacions específiques en les espècies abatibles i períodes hàbils.



5. L'ús cinegètic del paratge haurà de compatibilitzar-se amb els seus usos didàctics i recreatius.



Secció sisena

Activitat industrial



Article 36. Activitat industrial

Per considerar-se incompatible amb els objectes de protecció d'aquest espai natural, queda prohibida en l'àmbit del Paratge Natural Municipal l'activitat industrial de qualsevol classe, incloent-hi les instal·lacions de magatzematge o primera transformació de productes primaris.



Secció setena

Ús públic del Paratge Natural Municipal



Article 37. Règim general de l'ús públic del Paratge Natural Municipal

1. En l'àmbit del Paratge Natural Municipal es permet l'ús públic extensiu de caràcter naturalístic i religiosocultural, sempre que no supose eventuals riscos de degradació ambiental i afecció negativa sobre els recursos culturals i que implique una utilització passiva de l'espai. En tot cas, el senderisme i excursionisme haurà de realitzar-se exclusivament pels itineraris senyalitzats a aquest efecte, i també les romeries i concentracions culturals en les zones habilitades per a tal ús.



2. Es permet la instal·lació d'equipaments d'ús públic de caràcter bla com a complement i suport a les activitats previstes en l'apartat anterior, com ara senyals indicadors d'itineraris o panells interpretatius del paratge i els seus valors, indicadors de caràcter institucional, barreres o palissades de fusta per a evitar la dispersió de visitants i el risc d'accidents i xicotets miradors en punts amb vista panoràmiques. Aquests elements hauran d'utilitzar tipologies de disseny rústic, de manera que no causen impactes visuals negatius i queden integrades en l'entorn.

3. Es prohibeixen en l'àmbit del paratge natural les actuacions i instal·lacions de caràcter recreatiu, excepte les adequacions didacticonaturalístiques de caràcter bla previstes en els apartats anteriors d'aquest article.

4. L'Ajuntament de Titaguas inclourà dins de les corresponents ordenances de gestió del Paratge Natural Municipal la normativa d'ús públic del paratge, que contindrà les determinacions necessàries per a l'ordenació i la gestió de les activitats lligades al gaudi ordenat i a l'ensenyament dels valors ambientals i culturals del paratge efectuades tant per iniciativa pública com privada o mixta. L'elaboració d'aquestes normes d'ús públic haurà de realitzar-se sobre la base dels corresponents estudis en els quals s'avalue la incidència que el desenvolupament d'aquesta mena d'activitats puga tindre sobre els valors naturals i culturals que van motivar la declaració del Paratge Natural Municipal, a fi d'evitar impactes negatius sobre aquests. Igualment, la normativa d'ús públic recollida en les ordenances de gestió haurà de contindre unes normes d'actuació d'emergència en cas de risc d'inundacions i regular la senyalització de les zones inundables i l'ús amb seguretat d'aquestes. Inclourà també l'avaluació de la capacitat de càrrega del paratge en dies de màxima afluència.



5. La normativa d'ús públic recollida en les ordenances de gestió haurà de contindre necessàriament la regulació de la pràctica d'activitats de muntanya com ara senderisme, cicloturisme, etc., en l'àmbit del paratge. A aquest efecte, establirà els llocs i períodes en els quals es podran desenvolupar aquestes activitats sense perjudici per als valors naturals del paratge. S'ajustarà en tot cas al que es disposa en el Decret 179/2004, de 24 de setembre, del Consell de la Generalitat, de regulació del senderisme i esports de muntanya de manera compatible amb la conservació del medi natural, o a la legislació vigent en matèria de senderisme i esports de muntanya.

6. La normativa d'ús públic recollida en les ordenances de gestió determinarà i senyalitzarà, si escau, les vies d'accés al paratge, les zones aptes per a l'aparcament i els camins no transitables per vehicles. D'igual forma, vetlarà perquè es creen i mantinguen les condicions d'accessibilitat necessàries per a assegurar un gaudi ple per part de tota la ciutadania, inclosos aquells que pateixen algun tipus de discapacitat. Inclourà també un pla de recollida de residus i neteja de les zones d'esplai, establint les mesures suplementàries necessàries per a les dates en què es desenvolupen esdeveniments específics que impliquen una afluència extraordinària de visitants.

7. Les ordenances de gestió del Paratge Natural Municipal preveuran actuacions de promoció i conscienciació social sobre els aspectes ambientals d'aquest.



Article 38. Campaments de turisme o càmpings i activitats recreatives i d'esplai vinculades a construccions

1. Es prohibeixen els càmpings i campaments públics i privats en tot l'àmbit del Paratge Natural Municipal, llevat que aquests ja existiren abans de l'entrada en vigor d'aquest decret.

2. Es prohibeix la construcció d'edificacions turístiques i recreatives en l'àmbit del Paratge natural Municipal.

3. Es prohibeix la construcció d'instal·lacions esportives en l'àmbit del Paratge Natural Municipal.



Article 39. Llocs d'esbargiment concentrat

El llocs d'esbargiment concentrat es defineixen com aquells que es desenvolupen en un espai habilitat per a activitats recreatives, dotat amb equipaments d'escassa entitat com taules, bancs i papereres.

Aquests es produiran exclusivament en les zones habilitades a aquest efecte, sempre que no produïsca minvament en els valors naturals i paisatgístics existents en la zona.



Article 40. Acampada

1. Es prohibeix l'acampada controlada en tot l'àmbit del Paratge Natural Municipal.

2. Es prohibeix l'acampada lliure en tot l'àmbit del Paratge Natural Municipal.



Article 41. Senderisme

1. El senderisme i l'excursionisme, entenent per tal l'activitat esportiva i recreativa que consisteix a recórrer a peu camins i sendes, preferentment tradicionals, està permés amb caràcter general en tot l'àmbit del Paratge Natural Municipal. Aquesta activitat haurà de realitzar-se exclusivament pels itineraris senyalitzats a aquest efecte.

2. L'Ajuntament de Titaguas podrà establir limitacions o restriccions al senderisme en determinades èpoques de l'any o en determinades rutes o sendes per motius de conservació de recursos naturals protegits o de conservació prioritària. Es procurarà que aquestes restriccions estiguen degudament exposades en els camins o sengles afectades.

3. En funció de l'evolució de la demanda tant quantitativa com qualitativa, o fins i tot a petició d'entitats i institucions vinculades d'alguna forma amb l'espai, es podran establir altres rutes o recorreguts guiats pel seu interés botànic, faunístic, geomorfològic o etnogràfic.





Article 42. Ciclisme de muntanya

1. En l'àmbit del Paratge Natural Municipal es permet l'activitat de bicicleta de muntanya sempre que es realitze pels itineraris senyalitzats a aquest efecte i que es determinen en la normativa d'ús públic continguda en les ordenances de gestió del paratge. L'Ajuntament de Titaguas podrà limitar aquesta activitat en determinades rutes quan resulte incompatible amb el pas de persones a peu i amb les activitats educatives, o a fi d'evitar impactes sobre l'espai per increment de l'erosió.



2. Els esdeveniments que comporten concentracions de ciclistes en terrenys del Paratge Natural Municipal hauran de ser autoritzats per l'Ajuntament de Titaguas, previ informe favorable de la conselleria competent en matèria de medi ambient, podent establir els condicionants i limitacions que considere oportuns en relació amb trajectes, èpoques i nombre de participants.



Article 43. Altres activitats esportives en el medi natural

1. Amb caràcter general, aquestes activitats es desenvoluparan sempre que no es produïsquen minvament en els valors naturals, paisatgístics i culturals existents en l'àmbit del Paratge Natural Municipal.

2. Es permet la realització d'esports pels particulars sempre que no empren per a això elements sorollosos o puguen causar danys a la fauna i flora present en l'espai.

3. Qualsevol activitat esportiva organitzada, en l'àmbit del Paratge Natural Municipal, per entitats públiques o privades, requerirà autorització prèvia de l'Ajuntament de Titaguas, el qual podrà establir les limitacions que considere oportunes amb la finalitat d'evitar possibles impactes sobre l'espai. Aquestes limitacions podrien ser relatives al nombre màxim de participants, data i durada de l'activitat, i ubicació, recorregut o sector afectat. En tot cas aquestes competicions esportives hauran desenvolupar-se obligatòriament en les pistes forestals i senderes senyalitzades prèviament existents, estant expressament prohibida la seua realització camp a través i l'obertura de nous itineraris per a la seua realització.

4. Es prohibeix la pràctica d'activitats motoritzades amb finalitats esportives o lúdiques, com ara motocròs, trial, quad i similars.



Article 44. Actes públics: romeries i activitats culturals

Amb caràcter general, la realització de qualsevol acte públic d'aquest tipus requerirà la preceptiva comunicació a l'Ajuntament de Titaguas, que establirà les mesures oportunes per al seu correcte desenvolupament. Les sol·licituds es presentaran amb una antelació mínima de dos mesos a la realització de l'activitat; excepcionalment, aquest termini podrà reduir-se a un mes si concorren circumstàncies extraordinàries que així ho justificaren. En el cas que es tracte d'activitats que se celebren amb periodicitat anual, l'Ajuntament podrà incloure aquestes mesures en les ordenances de gestió del paratge.



Article 45. Circulació motoritzada en el Paratge Natural Municipal

1. Amb caràcter general, referent a això, s'estarà al que es disposa en el Decret 8/2008, de 25 de gener, del Consell, pel qual es regula la circulació de vehicles pels terrenys forestals de la Comunitat Valenciana.

2. En particular, es prohibeix la circulació motoritzada fora de les pistes forestals i rurals del paratge excepte en els casos següents:

a) Vehicles autoritzats per l'Ajuntament de Titaguas o per la conselleria competent en matèria d'espais protegits.

b) Vehicles amb finalitats d'aprofitament agrari i aquells destinats a la realització de treballs de conservació i regeneració de la vegetació, i manteniment de llits i gestió dels recursos hídrics.

c) Vehicles de les administracions públiques que circulen a conseqüència de necessitats del servei o de la realització d'activitats de manteniment de les infraestructures, serveis públics, etc.

d) Vehicles que realitzen serveis de rescat, emergència o qualsevol altre de naturalesa pública.

e) Vehicles de les forces i cossos de seguretat de l'Estat.



Secció huitena

Activitats d'urbanisme i edificació



Article 46. Urbanisme

Els terrenys inclosos en l'àmbit del Paratge Natural Municipal «La Caballera» hauran de qualificar-se en la normativa urbanística del municipi de Titaguas com a «Zona rural protegida natural» (ZRP-NA), Paratge Natural Municipal».



Article 47. Edificació en el medi rural

1. Es prohibeix la construcció d'edificacions de nova planta en l'àmbit del Paratge Natural Municipal.

2. Amb caràcter general, es permet en l'àmbit del Paratge Natural Municipal la rehabilitació o reconstrucció de les edificacions preexistents, sempre que l'ús al qual es destinen estiga permés per aquestes normes de protecció, especialment aquelles edificacions que puguen preveure's com a equipament públic i edificacions destinades a serveis públics relacionats amb la gestió del Paratge Natural Municipal o amb les activitats de gestió dels recursos ambientals. Aquestes reformes mai podran comportar una ampliació de més d'un vint per cent de l'edificació legalment construïda, excepte en aquelles que pogueren estar afectades per perillositat d'inundació, que no podran rehabilitar-se o reconstruir-se de cap manera.



Secció novena

Infraestructures



Article 48. Normes generals sobre les obres d'infraestructures

1. En l'àmbit del Paratge Natural Municipal es prohibeix, amb caràcter general, la realització de noves infraestructures de qualsevol classe com ara línies elèctriques, de comunicacions, xarxa viària o abocadors, amb excepció de les obres d'infraestructura a realitzar per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer en l'àmbit de les seues competències, i també aquelles destinades a l'interés general propostes per les administracions públiques, amb caràcter excepcional, sempre que es demostre la impossibilitat de la seua ubicació en una altra mena de sòl en el terme i depenent sempre, en ambdós casos, de la seua avaluació d'impacte ambiental, en cas de requerir-la legalment.

2. L'Ajuntament de Titaguas iniciara les actuacions necessàries per a minimitzar l'impacte derivat de les torres de comunicacions actualment existents en el paratge, promovent el seu desplaçament a una altra ubicació de menor impacte o unificant totes les instal·lacions en una única antena.

3. En les zones de domini públic i de protecció de les carreteres incloses dins de l'àmbit del Paratge Natural Municipal, l'organisme competent podrà realitzar totes les actuacions de manteniment, conservació i protecció de la seguretat viària recollides en la Llei 6/1991, de 27 de març, de carreteres de la Comunitat Valenciana.

4. En el cas que fora totalment necessari i s'haguera motivat prou, segons el règim d'excepcions de l'apartat 1, la realització de noves infraestructures que afecten el Paratge Natural Municipal, s'optarà per aquelles solucions que des del punt de vista ambiental causen menor impacte sobre l'espai, sent necessari l'obtenció d'informe favorable previ de l'òrgan competent en matèria d'espais naturals protegits, sense perjudici de l'obligació d'obtindre les llicències o autoritzacions que siguen aplicables amb caràcter sectorial.



5. La realització d'obres per a la instal·lació, manteniment o remodelació d'infraestructures de qualsevol classe haurà d'atindre's, a més de les disposicions de les normatives sectorials aplicables, als requisits genèrics següents:

Els traçats i emplaçaments hauran de realitzar-se tenint en compte les condicions ecològiques i paisatgístiques del territori, amb la finalitat d'evitar la creació d'obstacles a la lliure circulació de les aigües o farciments d'aquestes, degradació de la vegetació natural o impactes paisatgístics.

Durant la realització de les obres hauran de prendre's les precaucions necessàries per a evitar la destrucció de la coberta vegetal, i s'haurà de procedir a la terminació de les obres, a la restauració del terreny i a la coberta vegetal. Així mateix, s'evitarà la realització d'obres en aquells períodes en què puguen comportar alteracions i riscos per a la fauna.



Les autoritzacions i altres requisits que específicament s'assenyalen per a la realització d'infraestructures hauran d'obtindre's, en tot cas, amb caràcter previ a l'atorgament de llicència urbanística.

Queda estrictament prohibit el dipòsit i abocament de residus, tant líquids com sòlids, durant la realització de qualsevol infraestructura, siga com fora la seua naturalesa i origen.



Secció deu

Activitats d'investigació



Article 49. Ordenació i promoció de les activitats d'investigació



1. Amb independència del potencial ús públic del paratge com a recurs utilitzable en la investigació bàsica sobre el medi físic, el territori i l'ambient socioeconòmic i cultural, a disposició en forma ordenada dels investigadors i les entitats i organismes especialitzats, l'Ajuntament de Titaguas en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de medi ambient, per a una millor gestió i administració de l'espai protegit, promourà la realització d'activitats d'investigació aplicada en matèria de coneixement i gestió dels recursos ambientals i culturals.



2. Aquestes activitats podran realitzar-se, ateses les característiques d'aquestes i els seus requeriments en mitjans humans i materials, amb mitjans propis de les administracions públiques competents o mitjançant les oportunes col·laboracions amb entitats i organismes científics, tècnics o acadèmics. Referent a això, se celebraran amb els oportuns organismes i entitats científiques i acadèmiques, els convenis o acords de col·laboració necessaris. L'Ajuntament de Titaguas facilitarà el coneixement i promourà la divulgació dels treballs de recerca realitzats en l'àmbit del paratge.

3. La persona o entitat que vaja a realitzar l'activitat investigadora haurà d'informar l'ajuntament a l'inici dels estudis o treballs i una vegada conclosos presentarà a l'Ajuntament de Titaguas un informe sobre els resultats, i també sobre qualsevol altra dada que puga ser interessant des del punt de vista científic o de gestió de l'espai natural.



4. Les persones o entitats que desitgen realitzar activitats d'investigació en l'àmbit del Paratge Natural Municipal fora del context establit en els apartats anteriors d'aquest article hauran de sol·licitar el corresponent permís a l'Ajuntament de Titaguas, el qual haurà de resoldre'l en el termini d'un mes. Per a això, bastarà aportar una breu memòria amb els objectius de la investigació i els mitjans i procediments que seran utilitzats per a aconseguir-los.

Mapa web