Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET LLEI 3/2017, d'1 de setembre, del Consell, pel qual s'adopten mesures urgents per a l'aplicació, durant el curs 2017-2018, dels projectes lingüístics de centre.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8120 de 05.09.2017
Número identificador:  2017/7701
Referència Base de Dades:  007843/2017
 



DECRET LLEI 3/2017, d'1 de setembre, del Consell, pel qual s'adopten mesures urgents per a l'aplicació, durant el curs 2017-2018, dels projectes lingüístics de centre. [2017/7701]

PREÀMBUL



I



L'article 6 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat mitjançant la Llei orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, determina que la llengua pròpia de la Comunitat Valenciana és el valencià. En l'article 6.2 s'indica que el valencià és oficial a la Comunitat Valenciana, igual que ho és el castellà, que és l'idioma oficial en tot l'Estat. Tots tenen dret a conéixer-los i a usar-los i a rebre l'ensenyament de valencià i en valencià. A més, el punt 6.5 prescriu que s'atorgarà especial protecció i respecte a la recuperació del valencià. Així mateix, la Llei 4/1983, de 23 de novembre, de la Generalitat, d'ús i ensenyament del valencià, dedica tot el títol segon a la regulació del valencià en l'ensenyança.



Així mateix, l'article 53 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana preceptua com a exclusiva la competència de la Generalitat respecte a la regulació i administració de l'ensenyament en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjuí del que disposen l'article 27 de la Constitució Espanyola i les lleis orgàniques que, d'acord amb el seu l'article 81, apartat 1, el desenvolupen, de les facultats que atribueix a l'Estat el número 30 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució Espanyola, i de l'alta inspecció necessària per al seu compliment i garantia.

En aquest marc va ser adoptat el Decret 9/2017, de 27 de gener, del Consell, pel qual s'estableix el model lingüístic educatiu valencià i es regula la seua aplicació en els ensenyaments no universitaris de la Comunitat Valenciana.





II



En desenvolupament del Decret 9/2017, es va adoptar la Resolució de 3 de febrer de 2017, de la Direcció General de Política Educativa, per la qual es donen instruccions per a l'aplicació del Programa d'Educació Plurilingüe Dinàmic i l'elaboració del projecte lingüístic de centre en els centres d'Educació Infantil i Primària per al curs 2017-2018.



D'acord amb el que estableix l'article 20 del Decret 9/2017, i de conformitat amb el punt quart de la Resolució de 3 de febrer de 2017, es va dur a terme el procediment per a l'elaboració i l'autorització dels projectes lingüístics de centre (d'ara en avant, PLC) dels centres d'Educació Infantil i Primària per al curs 2017-2018.

En cada centre educatiu de titularitat pública, la proposta de PLC va ser elaborada de manera col·lectiva i participativa a partir de les aportacions del professorat dels diferents nivells educatius, coordinant el procés d'elaboració la comissió de coordinació pedagògica. La proposta adoptada va ser debatuda pel claustre fins al consens, i es va elevar per a ser aprovada al consell escolar, en el qual participa tota la comunitat educativa (docents, alumnes, famílies i personal d'administració i serveis).

En cada centre educatiu, el consell escolar havia d'aprovar en sessió extraordinària la proposta de PLC del centre, per una majoria qualificada de dos terços, que va ser aconseguida per la immensa majoria dels centres escolars.

En els centres privats concertats, l'elaboració, la coordinació del PLC i la sol·licitud d'autorització van ser efectuades, d'acord amb la normativa aplicable, pels titulars del centre educatiu, oït el consell escolar.

Aprovada la proposta de PLC pels consells escolars dels centres públics, o pels titulars del centre en el cas dels centres privats concertats, la direcció de cada centre educatiu va comunicar a la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport el PLC proposat abans del 15 de març de 2017, d'acord amb el que disposa la Resolució de 3 de febrer de 2017, de la Direcció General de Política Educativa. La Inspecció d'Educació va valorar les propostes i va emetre l'informe corresponent, d'acord amb els criteris fixats en el Decret 9/2017.

En els casos en què els centres escolars públics no van arribar a una majoria de dos terços dels membres del consell escolar, la conselleria competent en matèria d'educació va determinar, d'acord amb el que disposa l'article 20.4 del Decret 9/2017, el nivell de PLC aplicable en el centre, atenent el resultat de les avaluacions i el context del centre educatiu.

D'acord amb el que disposa l'article 20.3 del Decret 9/2017, la Direcció General de Política Educativa va autoritzar els 1.383 PLC dels centres educatius públics i dels centres concertats, en el període comprés entre el 6 d'abril i el 19 de maig de 2017.

De conformitat amb la Resolució de 3 de febrer de 2017, de la Direcció General de Política Educativa, els PLC autoritzats es van publicar en els taulers d'anuncis dels centres educatius de manera immediata i, en tot cas, abans del 22 de maig de 2017, data d'inici del període d'admissió d'alumnat per al curs 2017/2018, d'acord amb el que disposen les resolucions de 29 de març de 2017, de les direccions territorials d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per les quals s'estableix el calendari i el procediment d'admissió de l'alumnat als ensenyaments d'Educació Infantil, Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat en centres públics i centres privats concertats no universitaris per al curs 2017-2018.







III



D'altra banda, i en el marc del Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, que regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyances d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, i de l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, que el desplega, es van adoptar les resolucions de 29 de març de 2017, de les direccions territorials d'Educació, Investigació, Cultura i Esport de València, Alacant i Castelló, que estableixen el calendari i el procediment d'admissió de l'alumnat als ensenyaments d'Educació Infantil, Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat en centres públics i centres privats concertats no universitaris per al curs 2017/2018 a la província de València, Alacant i Castelló.



D'acord amb aquestes resolucions, es van constituir abans del 5 d'abril de 2017 les comissions municipals d'escolarització i es van publicar, abans del 2 de maig de 2017, les àrees d'influència i les limítrofes.

Al llarg dels dies 2, 3 i 4 de maig de 2017, els centres educatius públics i privats concertats van procedir a comunicar a la conselleria competent en matèria d'educació les dades corresponents a les previsions de l'alumnat que repeteix i promociona, als efectes de poder determinar les vacants escolars.

El 22 de maig de 2017 es van publicar les vacants existents en cada un dels centres educatius, i es va obrir el termini per a presentar les sol·licituds d'admissió.





IV



Mitjançant una interlocutòria de 23 de maig de 2017, i en el marc del recurs interposat per la Diputació d'Alacant, la Sala Contenciosa Administrativa, Secció 4a, del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana va acordar l'adopció de la mesura cautelar de suspensió del Decret 9/2017, de 27 de gener, del Consell, pel qual s'estableix el model lingüístic educatiu valencià i es regula la seua aplicació en els ensenyaments no universitaris de la Comunitat Valenciana, sent la resolució judicial no ferma i susceptible de ser objecte de recurs mitjançant un recurs de reposició.

L'Advocacia de la Generalitat va interposar un recurs de reposició enfront de l'esmentada resolució. El recurs va ser desestimat mitjançant una interlocutòria de 20 de juny de 2017.

Davant aquesta desestimació del recurs de reposició, l'Advocacia de la Generalitat va interposar un recurs de cassació que es troba encara pendent de resoldre i que implica que la mesura cautelar acordada pel Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana no siga ferma en el moment d'aprovació d'aquest decret llei.





V



Mitjançant un escrit d'11 de juliol de 2017, la Diputació d'Alacant va formular un incident d'execució de la interlocutòria de data 23 de maig de 2017, on sol·licitava al Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana que dictara una resolució en relació amb l'òrgan administratiu responsable de realitzar les actuacions per a assegurar el compliment de la interlocutòria de suspensió cautelar, així com el termini per al seu compliment i les mesures i el procediment que s'havia de seguir per part de l'administració educativa valenciana.

Per providència de 14 de juliol de 2017, amb entrada en l'Advocacia de la Generalitat el 17 de juliol de 2017, la Sala Contenciosa Administrativa, Secció 4, del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana va emplaçar la Generalitat a indicar les mesures acordades per a donar efectivitat a la suspensió i comunicar al tribunal l'autoritat responsable per al seu compliment.

Mitjançant un escrit de contestació, l'Advocacia de la Generalitat va exposar les mesures que la conselleria competent en matèria d'educació havia realitzat per a aconseguir el compliment efectiu de la interlocutòria de 23 de maig de 2017, veient-se afectades per la suspensió del decret diverses actuacions i resolucions: el Pla d'actuació per a la millora dels centres educatius; la convocatòria d'estades de formació al Regne Unit i a Irlanda per al professorat; el Decret 88/2017, de 7 de juliol, del Consell, relatiu al currículum i l'ordenació general de l'Educació Primària, o la proposta d'Instruccions per al curs 2017/2018, entre altres.

Pel que fa al projecte lingüístic de centre, del qual han de disposar necessàriament els centres educatius, d'acord amb el Decret 233/1997, de 2 de setembre, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de les escoles d'Educació Infantil i dels col·legis d'Educació Primària, i amb el Decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix el currículum i es desplega l'ordenació general de l'Educació Primària a la Comunitat Valenciana, modificat pel Decret 88/2017, de 7 de juliol, es va comunicar a la Sala que, per al curs escolar 2017/2018, s'aplicarien els projectes lingüístics de centre que els centres tingueren autoritzats, sense perjuí de les mesures addicionals que hagen d'adoptar-se en el futur, en compliment o com a conseqüència de les resolucions judicials que puguen recaure en el marc dels procediments en causa.



L'Advocacia de la Generalitat va sostindre a l'efecte que els projectes lingüístics aprovats, autoritzats i fets públics van adquirir fermesa abans que la suspensió del Decret 9/2017 haguera arribat a produir efectes per a tercers. S'entenia així que la seua aplicació, d'acord amb la doctrina jurisprudencial del Tribunal Suprem (Sentència de 17.06.2009 en el recurs de cassació 5491/2007; Sentència de 30.01.2014 en el recurs de cassació 3045/2011) i del Tribunal Constitucional (Sentència núm. 54/2002, de 27 febrer; Sentència 45/1989, de 20 de febrer; Sentència 289/2000, de 30 de novembre, entre altres), i d'acord amb el principi de seguretat jurídica, salvaguardava els interessos i drets de terceres persones afectades, principalment alumnat i famílies que, atenent els projectes lingüístics de centre aprovats i publicats, havien optat, havien triat col·legi, havien presentat la seua sol·licitud al procés d'admissió i en aquelles dates ja estaven matriculades (segons el calendari publicat en el DOGV del 30.03.2017).



Mitjançant interlocutòria de 27 de juliol de 2017, la Sala Contenciosa Administrativa, Secció 4a, del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana va resoldre sobre l'incident d'execució determinant els efectes de la suspensió, establint l'aplicació dels decrets 127/2012 i 234/1997, i estenent la suspensió del decret a totes les actuacions realitzades a la seua empara, fins i tot amb anterioritat a la notificació de les interlocutòries de suspensió.

Contra la interlocutòria, no ferma, de 27 de juliol de 2017, l'Advocacia de la Generalitat va presentar recurs de reposició el 31 de juliol de 2017, per considerar que, d'acord amb les sentències del Tribunal Constitucional 45/1989, de 20 de febrer; 180/2000, de 29 de juny, i 289/2000, de 30 de novembre, entre altres, el principi de seguretat jurídica de l'article 9.3 de la Constitució Espanyola exigeix la intangibilitat de les situacions jurídiques consolidades mitjançant actuacions administratives fermes; i això resulta traslladable als actes ferms aprovats amb anterioritat al fet que s'acordara la suspensió del Decret 9/2017, que afecten interessos i drets de terceres persones, principalment alumnat i famílies que, atenent els projectes lingüístics de centre aprovats i publicats, van triar centre educatiu, van presentar la seua sol·licitud d'admissió i van ser degudament matriculats.

El recurs de reposició interposat per l'Advocacia de la Generalitat es troba, en data aprovació d'aquest decret llei, pendent de resolució per la Sala Contenciosa Administrativa, Secció 4a, del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana.





VI



D'altra banda, en el marc del Procediment de drets fonamentals núm. 58/2017, tramitat davant de la Sala Contenciosa Administrativa, Secció 4a, del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, la Sentència núm. 1329/17, de 26 juliol de 2017, va estimar parcialment el recurs formulat pel sindicat Central Sindical Independent i de Funcionaris de la Comunitat Valenciana (CSIF), deixant exclusivament sense efecte la disposició addicional 5a del Decret 9/2017, desestimant la resta de les pretensions contingudes en la demanda.



De la mateixa manera, mitjançant Sentència núm. 1330/17, de 28 de juliol, en el Procediment de drets fonamentals núm. 73/2017, la mateixa sala del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana va desestimar el recurs interposat per la Unió Sindical Obrera de la Comunitat Valenciana (USOCV) contra algunes de les disposicions del Decret 9/2017, per entendre que no s'acreditava vulneració dels articles 14 i 27 de la Constitució.





VII



Així, el Decret 9/2017, excepte pel que fa a la disposició addicional 5a, no ha sigut declarat contrari a dret per sentència judicial, però és objecte de suspensió cautelar, no ferma.

I els projectes lingüístics de centre aprovats en el marc del Decret 9/2017, tot i ser actes ferms, elaborats i autoritzats de conformitat amb el que disposa la normativa vigent i amb anterioritat a la suspensió de la norma, queden de moment suspesos de conformitat amb el que disposa el Tribunal de Justícia de la Comunitat Valenciana en la interlocutòria, no ferma, de 27 de juliol de 2017.

El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana no ha resolt, en data aprovació aquest decret llei, sobre el recurs de reposició interposat per l'Advocacia de la Generalitat enfront de la interlocutòria de 27 de juliol de 2017, es constata la necessitat inajornable d'aprovar un instrument normatiu que articule l'aplicació d'aquesta interlocutòria de 27 de juliol de 2017, garantint la necessària seguretat jurídica, i vetlant al mateix temps per la salvaguarda dels drets i interessos de terceres persones, principalment alumnat i famílies que, atenent els projectes lingüístics de centre, aprovats i publicats, van triar centre educatiu, van presentar la seua sol·licitud d'admissió i van ser degudament matriculats.

Aquesta necessitat inajornable sorgeix, tal com requereix la jurisprudència del Tribunal Constitucional, «per raons difícils de preveure que requerisquen una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment d'urgència per a la tramitació parlamentària de les lleis».

Ha de destacar-se, en aquest sentit, que el Decret 9/2017 comptava amb els preceptius informes de l'Advocacia de la Generalitat i el Consell Jurídic Consultiu, i que ambdós informaven d'acord amb dret sobre el text del decret atorgant a aquest aparença de bon dret; al mateix temps, i fins a la resolució de l'incident d'execució per interlocutòria de 27 de juliol de 2017, els projectes lingüístics aprovats, autoritzats, fets públics, i ferms abans que la suspensió del Decret 9/2017 produïra efectes enfront de tercers, es consideraven com a aplicables per l'Administració.

Així mateix, l'imminent inici del curs escolar, i la necessitat de preservar els interessos de terceres persones, fan necessària la intervenció normativa urgent, en un termini més breu que el requerit per la via ordinària.

En aquest sentit, la Resolució d'1 de juny de 2017, de la Direcció General de Centres i Personal Docent, va fixar el calendari escolar del curs acadèmic 2017-2018, establint l'inici de curs en Educació Infantil i Educació Primària en data 11 de setembre de 2017 i finalitzant el curs el 22 de juny de 2018, i en Educació Secundària Obligatòria en data 11 de setembre de 2017, amb la finalització el 20 de juny de 2018.



És, per tant, obligació de l'Administració educativa garantir l'inici del curs escolar i el compliment del calendari lectiu establert per la normativa vigent, i adoptar les mesures que siguen necessàries per a garantir l'inici del curs 2017-2018 i el correcte desenvolupament d'aquest.



D'altra banda, ha sigut ja realitzat el procés d'admissió i matrícula, que té una duració de tres mesos; han sigut habilitades les unitats pertinents en els centres educatius, sent definitiu el procediment d'arranjament escolar; s'ha realitzat la planificació de la plantilla docent, adjudicant el professorat corresponent a cada centre educatiu, i s'ha efectuat la planificació del transport escolar, trobant-se en tramitació el procediment d'adjudicació de beques de transport.



Per tot això, es constata la necessitat d'un instrument normatiu urgent que salvaguarde l'elecció de l'alumnat en el procés de matrícula, el compliment del calendari lectiu i l'inici i normal desenvolupament del curs escolar, l'organització i els recursos destinats a aquest per part de l'Administració educativa i l'aplicació de les resolucions judicials que han sigut adoptades en el marc dels diferents processos que afecten el Decret 9/2017, de 27 de gener, del Consell.



El reduït termini temporal que dista fins a l'inici del curs escolar justifica aprovar, tal com determina el Tribunal Constitucional, entre altres, en la seua Sentència 38/2016 un decret llei que aconseguisca «els objectius marcats per a la governació del país que, per circumstàncies difícils o impossibles de preveure, requereixen una acció normativa immediata».

Amb aquest fi, aquest decret llei estableix el projecte lingüístic de centre aplicable en els centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana per al curs 2017-2018 en totes les etapes educatives, i estableix el programa plurilingüe aplicable en cada centre educatiu en el primer curs del segon cicle d'Educació Infantil, per al curs 2017 i 2018, respectant, d'una banda, l'elecció efectuada i els drets adquirits per les famílies en el procés d'admissió i, d'un altra, el sentit de les resolucions judicials que han recaigut en el marc dels processos que afecten el Decret 9/2017.

Aquestes circumstàncies constitueixen el fet habilitant d'extraordinària i urgent necessitat que necessari per a l'adopció d'un decret llei.

En conseqüència, d'acord amb el que preveuen l'article 44.4 de l'Estatut d'autonomia de la Comunitat Valenciana, i l'article 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, a proposta del conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la seua reunió d'1 de setembre de 2017,





DECRETE



Capítol I

Objecte



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest decret llei és adoptar mesures urgents per a l'aplicació dels projectes lingüístics de centre en els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana sostinguts amb fons públics, i establir els programes plurilingües aplicables en el primer curs del segon cicle d'Educació Infantil en el curs 2017-2018.







Capítol II

Aplicació dels projectes lingüístics de centre



Article 2. Aplicació per al curs 2017-2018

L'aplicació dels projectes lingüístics de centre haurà d'ajustar-se a les previsions següents:

1. Els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana sostinguts amb fons públics hauran d'aplicar durant el curs 2017-2018 el projecte lingüístic de centre que tinguen aprovat amb anterioritat a l'entrada en vigor del Decret 9/2017, de 27 de gener, del Consell, en totes les etapes educatives, amb l'excepció efectuada en l'apartat segon d'aquest article.

2. Els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana sostinguts amb fons públics hauran d'aplicar durant el curs 2017-2018 en el primer curs del segon cicle d'Educació Infantil el programa plurilingüe que se'ls assigna en l'annex d'aquest decret llei.



Article 3. Contingut dels programes plurilingües aplicables en el primer curs del segon cicle d'Educació Infantil durant el curs 2017-2018 i criteris per a la seua assignació als diferents centres

1. Els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana sostinguts amb fons públics tindran assignat en el primer curs del segon cicle d'Educació Infantil durant el curs 2017-2018 un dels següents programes plurilingües:

a) Programa plurilingüe A: s'impartiran en valencià entre 16 hores 30 minuts i 18 hores 30 minuts; en castellà 4 hores, i en anglés de 0 a 2 hores.

b) Programa plurilingüe B: s'impartiran en valencià entre 8 i 9 hores; en castellà entre 11 hores 30 minuts i 14 hores 30 minuts, i en anglés de 0 a 2 hores.

c) Programa plurilingüe C: s'impartiran en valencià 4 hores; en castellà entre 16 hores 30 minuts i 18 hores 30 minuts, i en anglés de 0 a 2 hores.

2. L'assignació dels programes esmentats en l'apartat anterior a cada centre educatiu, que figura en l'annex, es realitza mitjançant l'aplicació dels criteris següents:

a) Programa plurilingüe A: s'assigna als centres que han oferit en la matrícula del curs 2017-2018 per al primer curs del segon cicle d'Educació Infantil una distribució curricular amb 18 hores 30 minuts en valencià, i 4 hores en castellà.

b) Programa plurilingüe B: s'assigna als centres que han oferit en la matrícula del curs 2017-2018 per al primer curs del segon cicle d'Educació Infantil una distribució curricular amb 8 o 9 hores en valencià, i entre 13 hores 30 minuts i 14 hores 30 minuts en castellà.



c) Programa plurilingüe C: s'assigna als centres que han oferit en la matrícula del curs 2017-2018 per al primer curs del segon cicle d'Educació Infantil una distribució curricular amb 4 hores en valencià, i 18 hores 30 minuts en castellà.





Disposició addicional



Única. Primer cicle d'Educació Infantil en centres d'Educació Infantil i Primària

Aquells centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana sostinguts amb fons públics que tinguen autoritzades unitats d'Infantil de dos anys del 1er cicle d'Educació Infantil aplicaran, durant el curs 2017-2018, en aquestes unitats el programa plurilingüe que tinga assignat el centre per al primer curs del segon cicle d'Educació Infantil en l'annex d'aquest decret llei.





Disposició derogatòria



Única. Derogació de normes

Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o inferior que s'oposen al que disposa aquest decret llei







Disposicions finals



Disposició final primera. Aplicació i desenvolupament

Es faculta la conselleria competent en matèria d'educació per a dictar les disposicions necessàries per a desenvolupar aquest decret llei.





Disposició final segona. Entrada en vigor

Aquest decret llei entrarà en vigor el mateix dia que es publique en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 1 de setembre de 2017



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ IBÁÑEZ

Mapa web