Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 8 de juny de 2009, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, per la qual s'aprova la modificació del traçat dels camins ramaders assegador dels camins d'Orpesa i de la Bassa d'en Gil, al terme municipal de Vilanova d'Alcolea, i l'assegador del Senyor Valls, al terme municipal de Benlloch.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6047 de 01.07.2009
Número identificador:  2009/7644
Referència Base de Dades:  007763/2009
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge
    Grup temàtic: Reglamentació, Legislació
    Matèries: Medi ambient
    Descriptors:
      Temàtics: via rural, bestiar , via pecuària
      Descriptors toponímics: Vilanova d'Alcolea, Benlloch



ORDRE de 8 de juny de 2009, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, per la qual s'aprova la modificació del traçat dels camins ramaders assegador dels camins d'Orpesa i de la Bassa d'en Gil, al terme municipal de Vilanova d'Alcolea, i l'assegador del Senyor Valls, al terme municipal de Benlloch. [2009/7644]

Vista la sol·licitud de modificació parcial de traçat dels camins ramaders assegador dels Camins d'Orpesa i de la Bassa d'en Gil, al terme municipal de Vilanova d'Alcolea, i l'assegador del Senyor Valls, al terme municipal de Benlloch, de data 19 de gener de 2009, presentada per Juan García-Salas Infantes, director general de l'entitat pública Aeroport de Castelló, SL, (AEROCAS), a la qual adjunta el projecte de modificació parcial del traçat dels camins ramaders esmentats.

Posteriorment, en data 16 de febrer de 2009, té entrada en el Registre de la Direcció Territorial de Castelló, l'esmentat projecte complet, que consta de memòria, plànols i annexos; en aquests s'inclou la documentació que certifica la propietat dels terrenys i els certificats de la Diputació Provincial de Castelló que acrediten l'estat actual dels tràmits d'inscripció en què es troben.

Els camins ramaders de Vilanova d'Alcolea, província de Castelló, van ser classificats per Ordre ministerial de 20 de maig de 1974, i es van publicar en el BOE núm. 166, de 12 de juliol de 1974. L'esmentada classificació estableix una amplària per a l'assegador dels Camins d'Orpesa i de la Bassa d'en Gil de 4 metres en el tram primer i de 15 metres per al segon.

Els camins ramaders de Benlloch (Castelló), van ser classificats per Ordre ministerial de 3 de febrer de 1969, publicada en el BOE núm. 35, de 10 de febrer de 1969, i s'hi establia una amplària de 4 metres per a l'assegador del Senyor Valls. Posteriorment, per Ordre de 14 de març de 1988, la Conselleria d'Agricultura i Pesca va aprovar la modificació de la classificació dels camins ramaders de l'esmentat terme municipal, on l'assegador esmentat no sofria cap modificació.

L'Ordre FOM/509/2002, de 22 de febrer, (Ministeri de Foment), va autoritzar la construcció de l'Aeroport de Castelló, qualificant-lo com a aeroport d'interés general de l'Estat. El Projecte de construcció de l'Aeroport de Castelló disposa de declaració d'impacte ambiental, formulada per Resolució de 22 de febrer de 2001, de la Secretaria General de Medi Ambient i publicada en el BOE núm. 63, de 14 de març de 2001.

En el punt 2 de la declaració d'impacte ambiental esmentada s'expressa:

«Durant la construcció i explotació de l'aeroport s'ha d'assegurar la continuïtat dels serveis existents, d'acord amb el que disposa l'estudi d'impacte ambiental, i caldrà posar especial atenció a la Via Augusta i al camí ramader interceptat (assegador dels camins d'Orpesa i de la Bassa d'en Gil), garantint les condicions que hi permeten el pas de ramats i la seua seguretat respecte al trànsit de les vies d'accés a l'aeroport.

S'han de restituir tots els camins i les carreteres afectats per les obres.»

En data 19 de gener de 2009, l'entitat pública Aeroport de Castelló, SL, presenta davant de la Direcció Territorial de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge de Castelló el projecte de modificació parcial del traçat dels camins ramaders assegador dels Camins d'Orpesa i de la Bassa d'en Gil, al terme municipal de Vilanova d'Alcolea i l'assegador del senyor Valls al terme municipal de Benlloch, afectats per la instal·lació aeroportuària.

Vist l'informe jurídic del cap del Servei Territorial de Medi Ambient, de data 24 de març de 2009, relatiu a la sol·licitud de modificació de traçat dels camins ramaders de referència, per a complir el que estableix la Resolució de 22 de febrer de 2001, de la secretària general de Medi Ambient, per la qual es formula declaració d'impacte ambiental sobre el Projecte de construcció de les instal·lacions aeroportuàries de Castelló.

L'informe esmentat és favorable a la proposta efectuada per l'entitat pública Aeroport de Castelló, SL (AEROCAS), ja que compleix els requisits d'interés general, integritat superficial, continuïtat i idoneïtat.

Vist l'informe de la tècnic del Servei de Gestió Forestal, de data 7 d'abril de 2009, favorable a la modificació de traçat dels camins ramaders de referència.

Vist l'informe del Servei de Gestió Forestal, amb el vistiplau del cap d'Àrea de Gestió de Recursos Forestals i Conservació Ambiental, de data 14 d'abril de 2009, favorable a l'aprovació de la modificació de traçat dels camins ramaders anteriorment referits, en els termes expressats en l'informe jurídic del Servei Territorial de Castelló, en complir els requisits determinats en la Llei 3/1995, de 23 de març, de camins ramaders. En idèntic sentit, en data 15 d'abril de 2009, la directora general de Gestió del Medi Natural dicta la proposta.

Els articles 10 a 13 de la Llei estatal 3/95, de 23 de març, de camins ramaders, com a normativa vigent sectorial en matèria de camins ramaders, regulen la modificació de traçat de camins ramaders i la desafectació del domini públic de terrenys de camins ramaders.

En aquest cas hi ha una nova ordenació territorial, i conseqüència, ha sigut l'execució d'una obra pública d'interés general de l'Estat, per la qual cosa s'interrelacionen dos procediments de modificació de traçat previstos en la Llei de camins ramaders esmentada, com són: per ordenació territorial, article 12, i per obra pública, article 13.

Amb tot, no hi ha dubte que l'actuació pretesa és una obra pública, la construcció de les instal·lacions aeroportuàries de Castelló.

L'article 13 de la Llei 3/1995, de 23 de març, de camins ramaders, determina: «Quan es projecte una obra pública sobre el terreny pel qual discórrega un camí ramader, l'administració actuant ha d'assegurar que el traçat alternatiu del camí ramader garanteix el manteniment de les seues característiques i la continuïtat del trànsit ramader i del seu itinerari, com també els altres usos compatibles i complementaris d'aquell.»

Des del punt de vista procedimental, si bé les modificacions de traçat com a conseqüència d'una obra pública no comporta procediment administratiu al respecte, tan sols la comunicació per part del promotor de l'obra pública, no és menys cert que, conforme al principi de seguretat jurídica, s'ha de valorar la proposta de modificació de traçat dels camins ramaders mitjançant l'emissió d'un informe i d'una resolució.

Tal com indica l'informe jurídic del cap del Servei Territorial de Medi Ambient, de data 24 de març de 2009, el Projecte de modificació de traçat parcial de les camins ramaders de referència, de la mercantil Aeroport de Castelló, SL (AEROCAS), compleix els requisits de:

«a) Interés general:

La construcció de l'Aeroport de Castelló està considerada una obra d'interés general de l'Estat, per l'Ordre del Ministeri de Foment FOM/509/2002, de 22 de febrer, i a més la instal·lació té la condició de servei públic.

b) Integritat superficial:

Les instal·lacions aeroportuàries se situen sobre els termes municipals de Vilanova d'Alcolea i de Benlloch. Encara que és un mateix camí ramader l'afectat per les instal·lacions, en discórrer per dos termes municipals diferents, la denominació no és la mateixa.

- Assegador dels Camins d'Orpesa i de la Bassa d'en Gil: la superfície afectada per la instal·lació aeroportuària és de 4.636 m², I és aquesta la que s'ha de desafectar de l'ús ramader, mentre que la que es proposa afectar per la modificació de traçat, és de 6.562 m².

- Assegador del Senyor Valls: la superfície afectada per la instal·lació aeroportuària és de 2.096 m², dels qual es proposa la desafectació de l'ús ramader i es proposa afectar 11.292 m² amb el nou traçat.



A la vista d'aquestes dades, cal indicar que es compleix la condició del manteniment de la integritat superficial, amb un saldo a favor de la Generalitat Valenciana entre el que es desafecta i el que es proposa afectar d'11.122 m².

c) Continuïtat

La proposta de modificació de traçat del camí ramader afectat per les instal·lacions aeroportuàries discorre pel vial perimetral d'aquestes, al costat de la tanca que delimita les instal·lacions.

El nou traçat al terme municipal de Vilanova d'Alcolea connecta amb l'assegador dels Camins d'Orpesa i de la Bassa d'en Gil en el punt d'encreuament d'aquest amb el límit de les instal·lacions i discorre al llarg del vial perimetral per la vora oest de l'aeroport fins a l'encreuament amb la línia divisòria de termes municipals. La longitud d'aquest tram és de 1.640 m, amb una amplària de 4 metres.

Al terme municipal de Benlloch el nou traçat comença en l'encreuament del nou traçat del camí ramader al terme municipal de Vilanova d'Alcolea amb la línia divisòria dels dos termes municipals, fins arribar a l'encreuament amb el camí ramader original de l'assegador del Senyor Valls, al sud de les instal·lacions aeroportuàries. Aquest tram té una longitud de 2.823 m amb una amplària de 4 metres, la qual cosa implica una superfície d'11.292 m².

d) Idoneïtat

El recorregut proposat té una longitud molt major que la inicial, però cal tenir en compte que el tipus d'instal·lació, per la gran longitud de les pistes d'enlairament i aterratge i l'obligatorietat del tancament d'aquesta, no ofereix alternatives, per la qual cosa, sent un traçat que permet dur a terme tant l'ús ramader com els usos compatibles i complementaris establits en els articles 16 i 17 de la a Llei 3/95, de 23 de març, de camins ramaders, es considera acceptable.

Segons s'indica en el projecte, el tractament que es donarà al traçat modificat del camí ramader és una capa de material granulat no asfàltic.

També s'indica que l'ús d'aquest nou traçat d'una amplària de 4 metres ha de ser exclusivament agrícola, ramader i pecuari, com també per a aquells usos compatibles i complementaris que estableixen els articles 16 i 17 de la Llei 3/95, de 23 de març, de camins ramaders, I queda exempt del trànsit de qualsevol altre vehicle motoritzat.

A més, el camí ramader i els encreuaments d'aquest s'han de senyalitzar convenientment per a garantir la seguretat en l'itinerari i el compliment de la normativa vigent.»

Vist l'informe de l'Advocacia General de la Generalitat, de data 18 de maig de 2009, remés a la Direcció General de Gestió del Medi Natural en data 19 de maig de 2009.

Vistos els preceptes legals esmentats i la resta de concordant i pertinent aplicació, fent ús de les atribucions que em confereix el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, aprovat per Decret 131/2007, de 27 de juliol, del Consell. (DOCV 30 de juliol de 2007), modificat per Decret 106/2008, de 18 de juliol,

ORDENE

Aprovar la modificació parcial de traçat de les camins ramaders assegador dels Camins d'Orpesa i de la Bassa d'en Gil, al terme municipal de Vilanova d'Alcolea i l'assegador del Senyor Valls, al terme municipal de Benlloch, afectats per la construcció de les instal·lacions aeroportuàries de Castelló, a instància de Juan García-Salas Infantes, director general de l'entitat pública Aeroport de Castelló, SL (AEROCAS), conforme es descriu en l'informe jurídic del Servei Territorial de Castelló, anteriorment referit, i es procedeix a:

Primer. La desafectació dels trams dels dos camins ramaders descrits en la memòria i grafiats en els plànols del Projecte de modificació parcial de traçat de l'entitat pública Aeroport de Castelló, SL, (AEROCAS), que queden dins de l'àmbit de les instal·lacions aeroportuàries de Castelló, als termes municipals de Vilanova d'Alcolea i Benlloch.

Segon. La classificació o afectació dels nous trams proposats dels dos camins ramaders descrits en la memòria i en els plànols del projecte esmentat.

Tercer. L'autorització de la permuta dels terrenys desafectats pels terrenys oferits per l'entitat pública Aeroports de Castelló, SL, la titularitat dels quals correspon a la Diputació Provincial de Castelló.

Permuta que haurà de formalitzar-se posteriorment per a fer-se efectiva.

València, 8 de juny de 2009

El conseller de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge,

JOSÉ RAMÓN GARCÍA ANTÓN

Mapa web