Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 6 d'agost de 2019, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'obri un nou termini de la convocatòria dels acords d'acció concertada en matèria de serveis socials en el sector d'infància i adolescència per als anys 2019 i 2020.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8609 de 08.08.2019
Número identificador:  2019/8090
Referència Base de Dades:  007366/2019
 



RESOLUCIÓ de 6 d'agost de 2019, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'obri un nou termini de la convocatòria dels acords d'acció concertada en matèria de serveis socials en el sector d'infància i adolescència per als anys 2019 i 2020. [2019/8090]

La Llei 3/2019, de 18 de febrer, de la Generalitat, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana estableix en l'article 34 l'acció concertada com a forma de provisió de les prestacions del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials. Així mateix, l'article 87 defineix els acords d'acció concertada com a instruments organitzatius de naturalesa no contractual a través dels quals les administracions competents podran organitzar la prestació de serveis socials per entitats d'iniciativa social el finançament, accés i control dels quals siguen de la seua competència.

El Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per entitats d'iniciativa social, estableix les bases reguladores per al desenvolupament de l'acció concertada per a prestació de serveis socials.



D'acord amb l'article 13 d'aquest decret, la convocatòria de concerts en cada sector de serveis socials serà aprovada mitjançant resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de serveis socials.

Per Resolució de 28 de desembre de 2018, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, es convoquen els acords d'acció concertada en matèria de serveis socials en el sector d'infància i adolescència per als anys 2019 i 2020 (DOGV 8467, 18.01.2019). El finançament dels centres i serveis concertats és a càrrec del programa pressupostari 313.30, Infància i adolescència, capítol IV, codi de línia S5234000 dels pressupostos de la Generalitat per a 2019, l'import total dels quals és de 59.253.250 euros.

De conformitat amb l'article 2 d'aquesta resolució el termini de vigència de la convocatòria s'iniciarà en la data en què es publique la resolució de convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i finalitzarà el 31 de desembre de 2020, sense perjudici que els concerts constituïts a l'empara d'aquesta puguen ser prorrogats més enllà d'aquesta data.

La Resolució de 17 de maig de 2019, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives (DOGV 8555, 24.05.2019), resol el procediment de selecció de sol·licituds d'entitats d'iniciativa social per a acollir-se al règim d'acords d'acció concertada. L'aprovació de la concessió de concerts per a l'any 2019 és per un import total de 38.994.181,82 euros i per a l'any 2020 un import total de 68.386.336,55 euros.

L'article 32.2 de la Resolució de 28 de desembre de 2018, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es convoquen els acords d'acció concertada, estableix que durant el termini de vigència de la convocatòria, l'òrgan competent per a resoldre el procediment de concertació podrà, si hi ha crèdit adequat i suficient per a això i les necessitats del servei ho justifiquen, obrir un nou termini de presentació.

L'any 2018 l'evolució dels processos migratoris de la població menor d'edat estrangera no acompanyada va superar la planificació prevista per part de l'entitat pública responsable última de la protecció i atenció de les persones menors d'edat amb necessitat de protecció, aquesta planificació obeïa a estimacions que tant des del Govern central com de les organitzacions no governamentals especialistes en fluxos migratoris i tràfic de persones van realitzar en el seu moment. Els recursos residencials de recepció de les diferents províncies van presentar situacions alarmants, van arribar a comptar amb un nombre molt superior a la capacitat màxima del recurs de xics menors d'edat no acompanyats adscrits a aquest, juntament amb la resta de xics i xiques provinent del sistema de protecció als quals cal donar-los una atenció immediata davant la situació de desprotecció que pateixen amb les seues famílies.



El que va provocar la necessitat d'haver de donar una resposta d'atenció immediata des de l'entitat pública, amb la tramitació de contractes d'emergència com a mesura que done cobertura a aquesta necessitat.

Actualment en el primer trimestre de l'any 2019 ja s'han registrat 119 nous ingressos de xiquets, xiquetes o adolescents migrants no acompanyats, xifra que suposa un increment del 25 % respecte al mateix període de l'any anterior, o un increment del 50 % respecte al període de l'any 2017. Aquestes xifres, juntament amb la informació facilitada per les entitats i organismes que treballen en fluxos migratoris, produeixen l'advertiment d'una emergència sobrevinguda a atendre sobre aquesta població.

Actualment els recursos de l'àrea d'infància i adolescència destinats al primer acolliment han superat el límit de la seua capacitat, i és per tant impossible realitzar una atenció adequada a les necessitats immediates d'aquesta població, especialment a la província d'Alacant. La situació de col·lapse existent produeix la necessitat de buscar noves ubicacions que donen resposta a la demanda plantejada.

En virtut del que s'ha exposat, i fent ús de les facultats que confereix el Decret 14/2018, de 23 de febrer, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, en relació amb l'esmentat article 13 del Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, a proposta de la directora general d'Infància i adolescència, resolc:



Primer. Objecte

1. L'objecte d'aquesta resolució és l'obertura d'un nou termini de la convocatòria dels acords d'acció concertada en matèria de serveis socials en el sector d'infància i adolescència per als anys 2019 i 2020, en aplicació del que s'estableix en l'article 32.2 de la Resolució de 28 de desembre de 2018, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es convoquen els acords d'acció concertada en matèria de serveis socials en el sector d'infància i adolescència per als anys 2019 i 2020.

2. La Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives podrà encarregar a entitats d'iniciativa social, mitjançant acords d'acció concertada, a través del procediment de concertació, la provisió del següent servei:



– Servei de centre d'acolliment residencial per a persones menors d'edat que es troben sota la guarda o tutela de la Generalitat.



3. Constitueix l'objecte del concert, segons es determina en la Resolució de 28 de desembre de 2018 per la qual es convoquen els acords d'acció concertada:

a) La gestió integral de serveis d'atenció social a infància i adolescència.

b) La reserva i ocupació de places en centres d'atenció social a persones menors d'edat, per a la seua ocupació per les persones menors d'edat sota la tutela o guarda de l'entitat pública, sense necessitat de cobrir la totalitat de places autoritzades del recurs o servei.

4. Els centres i els serveis que siguen concertats s'integraran en la Xarxa Pública Valenciana de Serveis Socials i d'atenció a la infància i adolescència.

5. D'acord amb les disponibilitats pressupostàries existents, les necessitats d'atenció social, la població que actualment es troba sent atesa i l'exigència d'atendre necessitats sobrevingudes, constitueix l'objecte específic del present nou termini de convocatòria els serveis, centres i recursos corresponents que en l'àmbit de la Comunitat Valenciana es detallen en els annexos tècnics II, III, IV, V i VI de la Resolució de convocatòria de 28 de desembre de 2018, en els termes següents:



– 40 places d'acolliment residencial amb places de programes de projecte migratori a la província d'Alacant, per un període de 4 mesos de duració, sense perjudici d'establir la prorroga corresponent en cas que es mantinguen les mateixes circumstàncies que van provocar aquesta obertura de nou termini d'instàncies.



Segon. Finançament

El finançament dels centres i serveis concertats per la Generalitat en virtut de la present resolució serà a càrrec del programa pressupostari 313.30 Infància i adolescència, capítol IV, codi de línia S5234000, dels pressupostos de la Generalitat per a 2019 el crèdit disponible dels quals és suficient per a finançar els 928.712,80 euros necessaris per a la present convocatòria.

L'aplicació pressupostària és la 16.02.03.0003.313.30.4, sublínea S5234-001, Alacant, Centres acolliment residencial de menors.



Tercer. Requisits de les entitats sol·licitants

1. Podran sol·licitar i participar en el règim d'acció concertada a l'empara de la present convocatòria aquelles entitats d'iniciativa social que complisquen els requisits per a accedir al règim d'acció concertada i per a actuar com a institucions col·laboradores en l'àmbit de la infància i l'adolescència.

2. D'acord amb l'article 180 de la Llei 26/2018, poden ser entitats col·laboradores en l'execució de mesures de justícia juvenil i la protecció de la infància i l'adolescència, les associacions, fundacions, cooperatives i altres entitats sense ànim de lucre.

3. D'acord amb el que es disposa en l'article 7 del Decret 181/2017, podran sol·licitar i accedir al règim d'acció concertada les entitats d'iniciativa social prestadores de serveis socials que complisquen els requisits següents:

a) Estar degudament inscrites en l'àrea d'atenció corresponent a infància i adolescència en el Registre d'Entitats, Centres i Serveis de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

b) Comptar amb l'acreditació administrativa exigida per la normativa sectorial. A aquest efecte, les entitats sol·licitants hauran de reunir les condicions d'habilitació exigides per la Disposició addicional primera de la Llei 21/1987, d'11 de novembre, per la qual es modifiquen determinats articles del Codi Civil i de la Llei d'enjudiciament civil en matèria d'adopció, per a intervindre en funcions de guarda de persones menors d'edat o de mediació, que estableix que en el seus estatuts o regles figure com a fi la protecció de persones menors d'edat i que disposen dels mitjans materials i equips pluridisciplinaris necessaris per al desenvolupament de les funcions encomanades.

c) Trobar-se al corrent en el pagament de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

d) Disposar el centre o servei d'autorització de funcionament, conforme a la normativa general de serveis socials i la normativa sectorial, o estar en disposició d'obtindre-la abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. En tot cas, en el moment de l'adjudicació del concert, l'entitat haurà de disposar de l'autorització de funcionament.



e) Acreditar o estar en condicions de disposar d'un certificat de qualitat del centre o servei, abans de la data de finalització del concert social. Les entitats que no puguen acreditar aquest requisit hauran de complir el que s'estableix en la disposició transitòria cinquena del Decret 181/2017.

f) En el cas dels centres, acreditar la titularitat del centre o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert, així com l'autorització de l'entitat o persona titular del local on està situat el centre.

g) No estar incurs en les prohibicions que estableix l'article 8 del Decret 181/2017.



Quart. Forma, termini i lloc de presentació de les sol·licituds

1. La sol·licitud de participació en el procediment de concertació s'efectuarà mitjançant el model que figura en l'annex I de la present resolució, degudament formalitzat i subscrit electrònicament per la persona que exercisca la representació de l'entitat titular del centre o servei objecte del concert.

2. El termini de presentació de sol·licituds de la present convocatòria serà d'un mes, a comptar a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

3. Es presentarà una sol·licitud per cada centre o servei que l'entitat ofereix per a concert.

4. La presentació de sol·licituds i documentació annexa es realitzarà de forma telemàtica, per a això les entitats interessades utilitzaran l'aplicació dissenyada i que estarà disponible en el catàleg de serveis públics interactius de la Generalitat a través de la seu electrònica portal https://sede.gva.es, apartat «Serveis en línia».

D'acord amb l'article 12.5 del Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Administració electrònica de la Comunitat Valenciana, la validesa de la presentació de les sol·licituds o documentació en suport no electrònic requerirà la posterior esmena en format electrònic. Tal com disposa l'article 68.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en aqueix cas es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual haja sigut realitzada l'esmena.

5. A l'efecte de participació en la present convocatòria, es considera que la mateixa subscripció de la sol·licitud de concert social per les entitats susceptibles de ser beneficiàries, per si mateixes o per representant, implica la capacitat jurídica i d'obrar necessària per a sol·licitar l'oportú concert social, permetre l'accés a la Plataforma Autonòmica d'Interoperabilitat i autoritzar la consulta interactiva de documentació.



D'acord amb el que es disposa en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en absència d'oposició expressa per part de l'interessat, l'òrgan gestor del procediment està autoritzat per a obtindre directament les dades dels documents preceptius elaborats per qualsevol administració i que per a aquest procediment són els assenyalats a continuació:



a) Document d'identitat (DNI) del representant legal de l'entitat sol·licitant.

b) Certificació que l'entitat està al corrent de les obligacions tributàries (Hisenda estatal. AEAT).

c) Certificació que l'entitat està al corrent de les obligacions tributàries (Hisenda autonòmica. Generalitat Valenciana)

d) Certificació que l'entitat està al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social.

6. Així mateix, en estar prevista la tramitació d'aquest procediment per mitjans telemàtics, tots els tràmits que afecten els interessats per a l'exercici dels seus drets i obligacions, així com l'esmena de la sol·licitud, es realitzaran per aquest mitjà.



Cinqué. Documentació i informació que ha d'acompanyar la sol·licitud

1. La documentació que han de presentar les entitats per a cada centre o servei que sol·liciten participar en el procediment de concertació serà la següent:

a) Certificat acreditatiu de l'acord adoptat per l'òrgan competent de l'entitat en el qual s'autoritze al representant legal la participació en el procediment de selecció i la sol·licitud del concert social (apartat E de l'annex I).

b) Còpia del document d'identitat (DNI) del representant legal de l'entitat sol·licitant.

c) Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Hisenda estatal i autonòmica i de les obligacions amb la Seguretat Social, en cas que no autoritzen la consulta interactiva d'aquesta documentació (apartat F de l'annex I).

d) Declaració responsable de l'entitat de no estar incursa en cap causa de prohibició per a concertar (apartat G de l'annex I).

e) Memòria tècnica de funcionament del servei i activitats del centre.

f) Relació de professionals i personal d'atenció directa amb què compta el centre o servei, amb indicació del nom i cognoms dels seus components, lloc de treball, titulació, habilitació, homologació o certificació de les capacitats professionals i formació adequada per a l'acompliment de les tasques que realitza, tipus de relació laboral d'aquests amb l'entitat titular, antiguitat, nombre d'hores diàries o setmanals de dedicació de cadascun d'ells i funcions que realitzen.

En el cas que es tracte de serveis o centres de nova creació s'aportarà un compromís de contractació del personal requerit per al correcte funcionament d'aquest recurs, hauran d'aportar la documentació prèviament indicada en el termini d'un mes després de la formalització de l'acord d'acció concertada, així com una adscripció dels mitjans necessaris.

g) Declaracions responsables corresponents a les clàusules socials.



h) Declaració responsable subscrita pel representant de l'entitat que tot el personal que presta el servei, inclòs el voluntari, en exercir professió, ofici i activitat que implica contacte habitual amb menors, compleix el requisit previst en l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, i en l'article 8.4 de la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat, relatiu a no haver sigut condemnat per sentència ferma en els delictes indicats en aquests preceptes.

En el cas que un treballador o treballadora de manera sobrevinguda incomplisca aquesta obligació, l'entitat haurà de substituir-lo de forma immediata.

i) Escriptura o document de constitució, de modificació, estatuts o acte fundacional, en què faça constar la finalitat de l'entitat.

j) Certificat acreditatiu d'experiència en l'atenció a persones, gestió de centres o serveis, dins del sector de la infància i adolescència, així com la resta de la documentació acreditativa de la resta de requisits a tindre en compte en el barem.

k) Certificat de qualitat del centre o servei, expedit en data anterior a la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Les entitats que no puguen acreditar aquest requisit hauran de presentar declaració responsable en la qual es comprometen a complir el que s'estableix en la disposició transitòria cinquena del Decret 181/2017.

2. No serà necessari aportar la documentació que ja conste en poder de la Direcció General d'Infància i Adolescència per haver sigut presentada per l'entitat sol·licitant en el procediment de la Resolució de 28 de desembre de 2018.

3. Durant la fase d'instrucció l'Administració incorporarà d'ofici a l'expedient:

a) Certificat o document acreditatiu de la inscripció de l'entitat titular en el registro d'entitats titulares d'activitats socials de la conselleria competent en matèria de serveis socials.

b) Certificat o document acreditatiu de la inscripció d'autorització de funcionament del centre o de la inscripció en el registre de centres i serveis de la Conselleria competent en matèria de serveis socials, amb data d'autorització o d'inscripció.



Sisé. Òrgans competents per a la tramitació i resolució del procediment.

1. La instrucció dels procediments de concertació correspon a la direcció general competent en matèria d'infància i adolescència, que s'encarregarà de verificar la documentació presentada en el procediment i la seua baremació, així com la seua avaluació tècnica.

2. Una vegada revisada la documentació, quan la sol·licitud no reunisca els requisits exigits o no s'acompanye la documentació preceptiva, l'òrgan d'instrucció requerirà a l'entitat sol·licitant perquè, de conformitat amb el que s'exigeix en la llei i en les seues disposicions de desplegament, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa així en el termini de deu dies hàbils, es considerarà que ha desistit de la seua petició, amb una resolució prèvia que haurà de ser dictada en els termes previstos en la legislació de procediment administratiu comú.



Seté. Criteris de valoració d'entitats i serveis

La valoració de les sol·licituds s'efectuarà atenent els criteris de selecció i valoració d'entitats establits en l'article 10 de caràcter general de la Resolució de 28 de desembre de 2018 per la qual es convoquen els acords d'acció concertada, i en particular els recollits en l'article 10.3.1.





Huité. Comissió d'avaluació

L'avaluació del procediment d'acció concertada que estableix la present resolució l'efectuarà la comissió d'avaluació assenyalada en l'article 11 de la Resolució de 28 de desembre de 2018 per la qual es convoquen els acords d'acció concertada.



Nové. Mòduls econòmics, criteris per a determinar la quantia dels serveis a concertar i condicions tècniques de funcionament

El finançament de l'acció concertada s'efectuarà d'acord amb els mòduls econòmics fixats per a cada servei o centre en l'annex de condicions tècniques II de la Resolució de 28 de desembre de 2018 per la qual es convoquen els acords d'acció concertada.

Per a les condicions de mòdul econòmic, personal i condicions tècniques de funcionament s'ajustarà al que es disposa per a les places destinades al programa de projecte migratori (mòdul de 40 places), en l'annex tècnic II de la Resolució de 28 de desembre de 2018 per la qual es convoquen els acords d'acció concertada.



Deu. Procediment de selecció

El procediment de selecció serà l'establit en el capítol IV del títol II de la Resolució de 28 de desembre de 2018 per la qual es convoquen els acords d'acció concertada.



Onze. Formalització dels concerts

1. Amb caràcter previ a la subscripció del concert social, s'haurà d'aportar per l'entitat:

– La fitxa d'alta de domiciliació bancària, segons model que s'adjunta com a annex II.

– L'últim rebut de l'Impost d'Activitats Econòmiques corresponent al centre o servei o document que acredite la seua exempció.

– L'últim rebut de pagament de prima d'assegurança que cobrisca la responsabilitat civil, així com les contingències derivades per invalidesa i defunció en cas d'accident de les persones usuàries.

– Si no s'haguera subscrit amb anterioritat l'autorització a la conselleria perquè aquesta obtinga de forma directa, a través de certificats telemàtics, l'acreditació del compliment d'obligacions tributàries i de Seguretat Social; queda des d'aqueix moment l'entitat subjecta a verificacions periòdiques d'aquestes obligacions per l'Administració concertant.

2. Els concerts socials, producte dels acords d'acció concertada, es formalitzaran en un document administratiu, d'acord amb el model fixat com a annex X i XI de la Resolució de 28 de desembre de 2018, per la qual es convoquen els acords d'acció concertada, dins del termini de trenta dies a comptar des de l'endemà de la publicació de la resolució de concessió.

3. En el referit document de concert es farà constar de forma expressa, els drets i obligacions de les parts, nombre de places i tipologia dels serveis concertats, règim econòmic (finançament per part de l'Administració, import del mòdul o mòduls econòmics i import anual), forma de pagament, duració, possibilitat de pròrrogues i causes d'extinció d'aquest.

Així mateix, haurà de deixar constància del requisit de certificació de qualitat, en els termes previstos en la disposició transitòria cinquena del Decret 181/2017.

4. El concert social serà subscrit, en representació de l'Administració concertant, per la persona titular de la Direcció General d'Infància i Adolescència, com a òrgan facultat per a resoldre el procediment de concertació.

Una vegada formalitzat s'anotarà d'ofici en la corresponent secció del Registre d'Entitats, Centres i Serveis de Serveis Socials.



5. El document administratiu en el qual es formalitze el concert social podrà elevar-se a escriptura pública quan ho sol·licite el titular del servei o centre concertat, en aquest cas, seran a càrrec seu les despeses derivades del seu atorgament.



Dotze. Duració del concert

1. El termini de vigència del concert s'iniciarà en la data que es determine en la resolució de concessió i finalitzarà el 31 de desembre de 2019, sense perjudici de la seua possible pròrroga.

2. El concert podrà prorrogar-se, de mutu acord, amb anterioritat a la seua finalització i per resolució de l'òrgan competent per a la seua decisió, si concorren les circumstàncies previstes en l'article 35 del Decret 181/2017. La vigència del concert podrà prorrogar-se pel mateix període, condicionat a l'existència de crèdit suficient.



Tretze. Forma de pagament del concert i mesures de control

Els concerts objecte de la present resolució se sotmetran, en relació amb la forma de pagament i mesures de control, al que s'estableix en el títol III de la Resolució de 28 de desembre de 2018 per la qual es convoquen els acords d'acció concertada.



Catorze. Condicions tècniques per a la realització de les corresponents prestacions i serveis

Als concerts formalitzats sobre la base de la present resolució els serà aplicable el que s'estableix en el títol V sobre condicions tècniques per a la realització de les prestacions i serveis de la Resolució de 28 de desembre de 2018 per la qual es convoquen els acords d'acció concertada.

Quinze. Normativa aplicable

La normativa aplicable als centres i serveis concertats serà l'establida en l'article 31 de la Resolució de 28 de desembre de 2018, per la qual es convoquen els acords d'acció concertada. Així mateix la resolució esmentada serà aplicable en allò no previst en la present resolució.



De conformitat amb el que s'estableix en els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i 10, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, la present resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà ser recorreguda potestativament en reposició o bé es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en els terminis i davant els òrgans que s'indiquen a continuació:

a) El recurs potestatiu de reposició podrà interposar-se davant el mateix òrgan que ha dictat la resolució, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació de la present resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

b) El recurs contenciós administratiu haurà de ser interposat davant el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la publicació de la present resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 6 d'agost de 2019.– La vicepresidenta del Consell i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives: Mónica Oltra Jarque.

Mapa web