Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 90/2021, de 2 de juliol, del Consell, de modificació del Decret 38/2019, de 15 de març, del Consell, d'aprovació del Reglament de desplegament de les polítiques d'actuació de l'IVF, i de la gestió i alienació dels béns i drets adquirits en l'exercici de la seua activitat creditícia.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9121 de 06.07.2021
Número identificador:  2021/7427
Referència Base de Dades:  006687/2021
 



DECRET 90/2021, de 2 de juliol, del Consell, de modificació del Decret 38/2019, de 15 de març, del Consell, d'aprovació del Reglament de desplegament de les polítiques d'actuació de l'IVF, i de la gestió i alienació dels béns i drets adquirits en l'exercici de la seua activitat creditícia. [2021/7427]

L'entrada en vigor del Decret 38/2019, de 15 de març, del Consell, d'aprovació del Reglament de desplegament de les polítiques d'actuació de l'IVF, i de la gestió i alienació dels béns i drets adquirits en l'exercici de la seua activitat creditícia va permetre dotar de plena seguretat jurídica l'actuació de l'IVF en el compliment dels seus fins com a intermediari financer de la Generalitat, així com dotar amb transparència a les actuacions que l'IVF realitza amb la cartera creditícia de la qual és titular.

En l'execució d'actuacions a l'empara del decret s'han advertit situacions que necessiten ser incorporades i que venen a completar la normativa reguladora de l'activitat creditícia de l'IVF. D'aquesta manera, es fa necessari realitzar les previsions necessàries per a l'aplicació d'aquesta regulació als supòsits de reestructuració del finançament al sector privat i estendre'l a la reestructuració del finançament al sector públic. Per a això s'incorpora una modificació en els articles 9 i 10 de l'esmentat decret que permeta adoptar les mateixes mesures a tots dos prestataris.

Addicionalment s'estableix una previsió, en l'apartat 3 de l'article 10, que permet la condonació d'interessos moratoris a clients amb operacions impagades sempre que aquesta mesura facilite la recuperació del deute impagat i es realitze de forma motivada. Aquesta pràctica, habitual en l'operativa bancària exigeix que l'IVF puga, respectant els principis que regeixen l'activitat recuperatòria, actuar en iguals o similars condicions que el sector financer.

S'hi incorpora igualment la possibilitat de declarar fallits crèdits impagats. La declaració de fallit és un concepte diferent del que es preveu en altres matèries com la comptable o tributària i vindrà a definir aquelles situacions en les quals es manifesta la possibilitat remota o impossibilitat de recobrament d'un crèdit. Amb la declaració de fallit d'un crèdit, l'IVF deixarà d'invertir recursos a realitzar accions que, previsiblement, no permetran una recuperació de l'import degut tenint en compte la incapacitat jurídica o econòmica del deutor per a atendre el crèdit. Per a això es delimita el moment en què no és procedent continuar amb la gestió d'expedients de recuperació de deute en els quals no hi ha possibilitats de recuperar més deute i, per tant, ha de finalitzar-se la gestió d'aquest excepte en el supòsit d'obtindre un pagament inesperat pel deutor o tercers. Aquesta previsió dona una resposta, en termes similars als realitzats per les entitats financeres, a la gestió que ha de realitzar-se en el tractament de la morositat per a les situacions de molt dubtosa recuperabilitat dels crèdits.

En el procés d'elaboració d'aquest decret s'han emés els preceptius informes, i s'ha complit l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell.

En la tramitació d'aquesta norma s'han respectat els principis de bona regulació establits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Respecte dels principis de necessitat i eficàcia, la norma respon a l'obligatorietat d'introduir aquelles modificacions que, per l'experiència en l'aplicació de la norma que es modifica, són necessàries per a adaptar-les a millors pràctiques i ser més eficaces en la recuperació de deute impagat. Així mateix, la modificació normativa proposada redunda en l'interés general tenint en compte que la millora en la capacitat normativa d'actuació en la recuperació de deute millorarà la recuperació de la mateixa equiparant l'activitat de recuperació als estàndards de les entitats financeres.

Quant al principi de proporcionalitat, la norma conté la regulació adequada i imprescindible, i estableix les obligacions necessàries a fi d'atendre l'objectiu que es persegueix.

Es compleix el principi de seguretat jurídica, ja que aquesta norma és coherent, com a normativa de desplegament, amb la llei per la qual es regula l'Institut Valencià de Finances.

El principi de transparència s'ha vist garantit mitjançant la publicació del projecte de la norma tant en el web de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic com en el de l'Institut Valencià de Finances.



Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2021.



Per tot això, i de conformitat amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller d'Hisenda i Model Econòmic, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 2 de juliol de 2021,







DECRETE



Article 1. Modificació de la denominació del títol III del Decret 38/2019, de 15 de març, del Consell, d'aprovació del Reglament de desplegament de les polítiques d'actuació de l'IVF, i de la gestió i alienació dels béns i drets adquirits en l'exercici de la seua activitat creditícia



Es modifica la denominació del títol III del Decret 38/2019, que queda amb la següent redacció:



«TÍTOL III

Polítiques i actuacions dirigides a la recuperació del deute derivat de l'activitat creditícia de l'IVF.»



Article 2. Modificació de l'article 9 del Decret 38/2019

Es modifica l'article 9 del Decret 38/2019, que queda amb la següent redacció:

«Article 9. Àmbit d'aplicació

L'IVF podrà realitzar qualsevol actuació dirigida a maximitzar la recuperació del deute o reduir la morositat derivada de la seua actuació com a intermediari financer en el sector privat o públic, aplicant-se el dret privat per a regular les relacions jurídiques nascudes a l'empara del desenvolupament d'aquesta activitat creditícia.»



Article 3. Modificació de l'article 10 del Decret 38/2019

Es modifica l'article 10 del Decret 38/2019, que queda amb la següent redacció:

«Article 10. Actuacions de recuperació de deute

1. El Consell General de l'IVF determinarà els requisits necessaris perquè puga autoritzar-se, respecte dels drets de crèdit generats de la seua activitat creditícia en el sector privat o públic, alguna de les causes d'extinció de les obligacions previstes en l'article 1.156 del Codi Civil.



2. En l'exercici de l'activitat recuperatòria de les posicions en les quals figure com a creditor derivat de la seua activitat creditícia en el sector privat o públic, quan concórreguen els requisits fixats per polítiques internes aprovades pel Consell General, en funció del règim jurídic aplicable al deutor, segons la seua personalitat jurídica privada o pública, l'IVF podrà realitzar, entre altres, les següents actuacions que hi resulten aplicables:

a) Novació de les operacions impagades.

b) Desinversió de crèdits en els termes regulats en aquest decret i instruccions que es desenvolupen.

c) Acordar l'inici de la reclamació judicial o extrajudicial de les operacions impagades.

d) Intervindre en la subhasta de béns mobles o immobles, conformement amb criteris d'oportunitat.

e) Aconseguir acords de pagament que comporten l'alliberament de garanties o la cancel·lació d'operacions en situació d'impagament per import inferior al deute, de forma motivada i sobre la base de criteris d'optimització de la recuperació dels saldos impagats.

f) Realitzar ofertes o millores d'oferta de compra sobre béns mobles o immobles en el marc de processos concursals en què tinga crèdits enfront del concursat en qualitat de creditor.

g) Acordar l'adhesió o no a convenis de creditors presentats en l'àmbit d'un procediment concursal en els quals es poden preveure quitacions o esperes del crèdit de conformitat amb el que es disposa en els articles 315 i següents Reial decret legislatiu 1/2020, de 5 de maig, pel qual s'aprova el text refós de la Llei concursal.

h) Acordar l'adhesió a pacts de refinançament o reestructuració negociats en el marc de situacions preconcursals.

i) Acceptar la dació en pagament o per a pagament de deutes derivats de l'activitat creditícia.

3. En les actuacions de recuperació de posicions impagades l'IVF podrà condonar, de forma motivada, els interessos moratoris que s'hagen generat pel retard en el pagament, sempre que, amb caràcter previ a la condonació, el deutor, públic o privat, satisfaça els imports deguts per les quotes vençudes d'amortització de capital i interessos ordinaris de l'operació en mora. En operacions cofinançades amb altres entitats financeres, es considerarà degudament motivada la condonació dels interessos moratoris si el cofinançador privat consent aquesta en els mateixos termes que l'IVF.



Article 4. Nou article 10 bis del Decret 38/2019

S'afig un article 10 bis al Decret 38/2019, que queda amb la següent redacció:

«Article 10 bis. Declaració de crèdits fallits

1. Es consideraran crèdits fallits, a l'efecte d'aquest decret, els imports deguts que, realitzades totes les actuacions de recuperació, no es preveja recuperar per raons d'incapacitat jurídica o econòmica del deutor.

2. Les actuacions de recuperació comprenen totes aquelles gestions extrajudicials i judicials tendents a la satisfacció pel deutor de les quantitats impagades. A aquest efecte, es motivaran les decisions a adoptar en matèria d'inici d'accions enfront del deutor amb criteris de cost i recuperabilitat del deute.

3. Seran causes per a la declaració com a crèdit fallit qualsevol de les següents:

a) La conclusió d'un procés concursal del deutor o bé per terminació de la fase de liquidació, o bé per inexistència de béns.

b) L'extinció de la personalitat jurídica del deutor.

c) La inexistència de béns per part del deutor que es verificarà mitjançant una nota registral del Registre de la Propietat i del Registre de Béns Mobles.

A l'efecte d'aquest apartat, només es consideraran aquells béns que no estiguen gravats amb cap càrrega o aquells que, estant gravats amb càrregues, tinguen un valor de liquidació superior a aquestes.

d) Qualsevol altra que establisca el Consell General, ben motivada atenent a les escasses possibilitats de recuperació.

4. La declaració de fallit no suposarà la condonació o renúncia al crèdit.

5. Declarat el crèdit fallit, l'IVF no realitzarà més gestions de recuperació i donarà per finalitzada la recuperació del crèdit.»



Article 5. Modificació de l'article 14 del Decret 38/2019

Es modifica l'article 14 del Decret 38/2019, que queda amb la següent redacció:

«Article 14. De la incapacitat econòmica del deutor

1. Es verificarà la situació d'insolvència, actual o imminent, del deutor i la seua incapacitat per a fer front al pagament de les seues obligacions, de conformitat amb els criteris establits en aquesta secció i únicament als efectes d'aquest decret.

2. Serà aplicable la definició d'insolvència del deutor recollida en l'article 2 del Reial decret legislatiu 1/2020, de 5 de maig, pel qual s'aprova el text refós de la Llei concursal, on estableix que es troba en estat d'insolvència el deutor que no pot complir regularment les seues obligacions exigibles.

3. A l'efecte de solvència del deutor, es descomptarà del valor de mercat que pogueren tindre els béns de la seua titularitat l'import de les càrregues que els graven.»



Article 6. Modificació de l'article 16 del Decret 38/2019

Es modifica l'article 16 del Decret 38/2019, que queda amb la següent redacció:

«Article 16. De la incapacitat jurídica del deutor

S'entendrà que concorre incapacitat jurídica del deutor, únicament als efectes de la present regulació, per a fer front al pagament de les obligacions quan:

a) El deutor es trobe incurs en alguna de les causes de dissolució o liquidació establides en els articles 360 i següents del text refós de la Llei de societats de capital aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2010, de 2 de juliol.

b) Que el deutor tinga extingida la seua personalitat jurídica després de l'acte de conclusió del concurs per als supòsits regulats en l'article 465 del Reial decret legislatiu 1/2020, de 5 de maig, pel qual s'aprova el text refós de la Llei concursal.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

Aquest decret no té incidència pressupostària, i no comportarà increment de despesa per a l'aplicació i desplegament.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 2 de juliol de 2021



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

VICENT SOLER I MARCO

Mapa web