Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 9/2018, de 29 de juny, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual es regula el sistema de descans obligatori i la limitació diària en la prestació del servei del taxi en l'Àrea de Prestació Conjunta de València.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8333 de 06.07.2018
Número identificador:  2018/6562
Referència Base de Dades:  006661/2018
 



ORDRE 9/2018, de 29 de juny, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual es regula el sistema de descans obligatori i la limitació diària en la prestació del servei del taxi en l'Àrea de Prestació Conjunta de València. [2018/6562]

PREÀMBUL



L'article 49.1.15a de l'Estatut d'Autonomia atribueix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de transport terrestre l'itinerari del qual discórrega íntegrament en el seu territori.

La Llei 13/2017, de 8 de novembre, de la Generalitat, del taxi de la Comunitat Valenciana, estableix, de forma específica, en l'article 15.1.c, la facultat de l'Administració per a prendre mesures d'harmonització de la competència entre els taxistes, entre altres, el control de temps màxims de conducció o de descans obligatoris per als conductors. Així mateix, aquesta Administració ha realitzat, a través de tercer, un estudi de la situació del taxi en l'Àrea de Prestació Conjunta de València de l'any 2017. D'aquest estudi s'infereix la necessitat de regular el descans obligatori i l'horari de prestació de serveis del taxi en aquesta àrea, en haver-se constatat l'existència de demanda insatisfeta en l'oferta del taxi en determinats trams horaris.



Amb aquesta nova situació resulta convenient abordar en aquesta ordre una regulació del descans obligatori que tinga en compte la demanda real del servei i, basant-se en aquesta demanda, establisca una harmonització dels temps de descans i de prestació del servei dels taxis en l'Àrea de Prestació Conjunta de València.

L'ordre realitza una nova redistribució del nombre màxim d'hores i la franja horària diària en què, els vehicles adscrits a les autoritzacions de taxi, poden realitzar l'activitat. No és objecte d'aquesta ordre regular els horaris de treball de les persones que presten el servei ni el nombre d'hores màxim que poden realitzar aquestes; aquesta matèria és pròpia de la legislació laboral.

La intervenció de l'Administració en aquesta matèria es realitza per raons d'interés general, com són la millora de la qualitat del servei, la seguretat de les persones usuàries i la garantia d'uns ingressos raonables dels professionals del sector. Amb les mesures que s'estableixen en aquesta ordre es protegeix l'interés públic de l'usuari a disposar d'un transport de qualitat durant tot el dia i queden garantits els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència necessaris en tota modificació normativa.



Per tot això, en virtut del que disposen els articles 28.e i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, l'article 15 de la Llei 13/2017, de 8 de novembre, de la Generalitat, del taxi de la Comunitat Valenciana, i de l'article 4 del Decret 159/2015, de 18 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional, amb un informe previ dels municipis afectats, de les associacions professionals del sector, i de consumidors i usuaris, complits els tràmits procedimentals previstos en el Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, i de conformitat amb el dictamen del Consell Jurídic Consultiu,





ORDENE



Article 1. Objecte

1. És objecte d'aquesta ordre regular el règim de descans obligatori i la limitació diària de la prestació de serveis de taxi en l'Àrea de Prestació Conjunta de València.



Article 2. Repartiment horari del servei

1. Totes les autoritzacions de taxi de l'Àrea de Prestació Conjunta de València hauran de prestar servei de dilluns a diumenge, un màxim de 16 hores cada 24 hores, a excepció dels dies de descans obligatori.

2. Entre les 06.00 hores de cada dia i les 02.00 hores de l'endemà únicament es podran realitzar fins a 12 hores de servei. Durant aquest tram horari haurà de realitzar-se, almenys, una pausa obligatòria de 60 minuts continuats.

3. La resta del temps de prestació, 4 hores, fins a completar les 16 hores previstes com a màxim cada 24 hores, haurà de realitzar-se en el tram horari comprés entre les 02.00 hores i les 06.00 hores a fi de reforçar la franja nocturna.

4. La persona titular de la direcció general competent en matèria de transports, mitjançant una resolució, podrà modificar el repartiment horari (12 + 4) establit en els apartats anteriors, per un altre en què es reduïsquen les hores del tram principal (11 + 5; 10 + 6), sense alterar en cap cas el límit de 16 hores cada 24 hores. Així mateix, mitjançant una resolució, es podrà organitzar o modificar la duració de les pauses, el seu número i els inicis del servei, quan les circumstàncies així ho aconsellen. En ambdós casos, s'exigeix la consulta prèvia de les associacions més representatives tant del sector del taxi com de les de persones consumidores i usuàries.

5. El còmput del temps de prestació s'iniciarà en el primer moment del dia en què el taxímetre es pose en posició de lliure. En tot cas, el còmput també s'iniciarà o reprendrà, de manera automàtica, quan el vehicle haja recorregut 15 km encara que el taxímetre no estiga en posició de lliure, en aquest moment el taxímetre i el mòdul lluminós s'encendran automàticament.



Article 3. Control per mitjà del taxímetre

1. El control de la duració del servei es realitzarà per mitjà de l'activació de la funcionalitat corresponent en l'aparell taxímetre, per a la qual cosa serà imprescindible que en el cas de modificar-se el taxímetre als efectes d'incorporar aquesta funcionalitat, es realitze l'avaluació de la conformitat, d'acord amb el que estableixen els articles 9 i 10 del Reial decret 244/2016, de 3 de juny, pel qual es desplega la Llei 32/2014, de 22 de desembre, de metrologia. El còmput del temps de servei començarà en el moment en què es polse el taxímetre en posició de lliure o es recórreguen els 15 km a què fa referència l'article 2.5.



2. El temps mínim en què el taxímetre podrà romandre apagat, durant el servei, serà de 60 minuts. Si el taxímetre s'encén abans de transcórrer el dit període, la dita pausa computarà per un període de 60 minuts, com a servei efectivament prestat.

3. En cas d'equivocació en la posada en marxa del taxímetre s'estableix un temps d'un minut, perquè es puga tornar a encendre o apagar aquest sense que es descompte el temps de pausa.

4. Els temps no utilitzats durant el període de prestació del servei no seran traslladables ni acumulables a dies o setmanes posteriors.

5. Si s'està realitzant un servei i acaba el període de prestació, continuarà funcionant el dispositiu fins a finalitzar el servei.

6. Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria de transport perquè mitjançant una resolució, puga exceptuar de la limitació horària de la prestació del servei les autoritzacions de taxi adscrites a vehicles adaptats a persones amb mobilitat reduïda, així com a modificar la duració de les pauses, el nombre i els inicis del servei, quan les circumstàncies així ho aconsellen.



Article 4. Descans obligatori

1. La prestació del servei del taxi, amb caràcter general, en l'Àrea de Prestació Conjunta de València, es farà sota el règim de descans obligatori d'un dia setmanal de dilluns a divendres, i un cap de setmana sí i un altre no, alternativament, segons l'autorització siga número parell o imparell.

2. Per resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de transports s'establirà:

a) Els torns de descans i les particularitats de les setmanes de Falles, Nadal, Any Nou, festius o esdeveniments en què augmente la demanda i es requerisca un nombre més gran de taxis circulant.

b) Els torns de descans del període estival, especialment en el mes d'agost, i dels períodes de Setmana Santa i Pasqua, en els quals decreix la demanda.

c) Els torns de descans dels mesos de maig, juny, juliol i setembre o en determinats horaris, en els supòsits en què estiga previst l'increment de la demanda.

3. Igualment, mitjançant una resolució la persona titular de la direcció general competent en matèria de transports, es podran establir torns concrets per als vehicles adaptats a persones amb mobilitat reduïda.

4. El règim de descans assenyalat s'entén sense perjuí de l'obligació de concórrer diàriament a la prestació del servei en dies de treball per a garantir que la demanda de l'usuari siga globalment atesa.



Article 5. Prestació del servei del taxi a l'aeroport de Manises

1. El servei de taxi a l'aeroport de Manises serà prestat, amb caràcter general, per les persones titulars de les autoritzacions de taxi adscrites a l'Àrea de Prestació Conjunta de València. Mitjançant una resolució de la direcció general competent en matèria de transport podrà establir-se el règim de prestació del servei en aquest.



Article 6. Senyal identificatiu

Els dies de descans aniran senyalitzats per mitjà d'un identificador en vinil autoadhesiu de retolació, o material semblant, que s'adherirà en lloc visible en la part posterior esquerra del vehicle, i que consistirà en la lletra A, B, C, D o E, d'acord amb el disseny que s'estableix en l'annex d'aquesta ordre, i que seran col·locats per les persones titulars de les autoritzacions segons el torn que els corresponga.



Article 7. Responsabilitats

Les persones titulars de l'autorització de transport i les que presten el servei, si és el cas, seran responsables del compliment de les previsions contingudes en aquesta ordre.



Article 8. Règim sancionador

1. La conselleria competent en matèria de transport podrà comprovar, en tot moment, el compliment de les condicions de prestació del servei del taxi que en aquesta ordre es preveuen.

2. L'incompliment del que estableix aquesta ordre determinarà l'aplicació del règim d'infraccions i sancions previst en la Llei 13/2017, de 8 de novembre, de la Generalitat, del taxi de la Comunitat Valenciana.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Clàusula de no-despesa

L'aplicació i el desplegament d'aquesta ordre no pot tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa de la Generalitat i, en tot cas, les despeses hauran de ser ateses amb els mitjans personals i materials existents en aquesta conselleria.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Efectes de resolucions subsistents

En tant es dicten les resolucions a què fa referència l'article 4, continuaran produint efectes les resolucions actualment aplicables, excepte el que disposa l'apartat següent.



Segona. Adaptació del taxímetre

La introducció en els aparells taxímetres del programari apropiat per a implementar el que disposa aquesta ordre haurà de realitzar-se abans del 2 de gener de 2019.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa aquesta ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Aplicació i execució

Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria de transport per a l'aplicació i l'execució d'aquesta ordre.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de juny de 2018



El secretari autonòmic de la Conselleria d'Habitatge,

Obres Públiques i Vertebració del Territori (p. d. D 4/2018,

de 26 de març, del president de la Generalitat; DOGV 8262, 27.03.2018),

JOSEP VICENT BOIRA MAIQUES

Mapa web