Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 4/2017, de 6 de juliol, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'aproven les bases reguladores del programa d'ajudes per a la realització d'estades vacacionals per a persones amb diversitat funcional.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8083 de 13.07.2017
Número identificador:  2017/6331
Referència Base de Dades:  006254/2017
 



ORDRE 4/2017, de 6 de juliol, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'aproven les bases reguladores del programa d'ajudes per a la realització d'estades vacacionals per a persones amb diversitat funcional. [2017/6331]

PREÀMBUL



L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana estableix en l'article 49.1.24 i 27 que la Generalitat té competència exclusiva en matèria de serveis socials i institucions públiques de protecció i ajuda de persones amb diversitat funcional, entre altres grups o sectors de població necessitats especial protecció.

Per la seua banda, la Llei 11/2003, de 10 d'abril, de la Generalitat, sobre l'estatut de les persones amb discapacitat, preveu i regula en l'article 5.e i article 33 la realització i el desenvolupament de programes d'oci i temps lliure, així com el suport tècnic i econòmic als programes que, si és el cas, puguen desenvolupar les associacions o entitats privades sense ànim de lucre a fi de fomentar la inclusió, integració social, autonomia i desenvolupament personal de les persones amb diversitat funcional.

L'activitat que és objecte de foment té la raó de ser en l'interés social que reporta a les persones amb diversitat funcional accedir a aquests programes i gaudir d'estades vacacionals amb un programa d'activitats i un adequat servei de suport per al seu desenvolupament personal, mitjançant monitors, educadors i un altre personal de suport. Així mateix, de disposar de programes oberts, a fi de promoure les relacions personals i la plena inclusió social.

Aquestes subvencions es dirigeixen a les entitats del tercer sector que treballen a la Comunitat Valenciana, ja que agrupen persones amb diversitat funcional de distints perfils, promouen i protegeixen els seus drets i són coneixedores de les seues necessitats específiques. A més de la seua experiència i mitjans organitzatius, aquestes entitats disposen o són capaços de disposar d'un personal professional i voluntariat social format de suport i d'acompanyament, per a garantir estades segures i una atenció personal i inclusiva.

De conformitat amb el que disposa l'article 7.4 del Decret 147/2007, de 7 de setembre del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, les ajudes que es regulen en la present ordre no estan subjectes a la notificació prevista en l'article 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que no disposen de tots els requisits de l'article 107.1 del Tractat.

Correspon a la Direcció General de Diversitat Funcional, entre les seues competències, fomentar la realització d'activitats que tendisquen a millorar la qualitat de vida independents de les persones amb diversitat funcional [art. 10.2.b) del Decret 5/2017, de 20 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives], en contacte amb les entitats que tenen entre els seus fins l'atenció i promoció de les persones amb diversitat funcional.

En l'elaboració d'aquestes bases reguladores s'ha consultat les principals associacions, organitzacions i entitats relacionades amb els col·lectius de les persones amb diversitat funcional, que representen els interessos d'aquestes o estan directament implicades en la seua execució.

Per tot això, en virtut de la competència atribuïda per l'article 165.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en relació amb l'article 3 del Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat, i l'article 1 del Decret 152/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, vistos els informes preceptius, i de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu,





ORDENE



CAPÍTOL I.

Disposicions generals



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte d'aquesta ordre es establir les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a entitats sense ànim de lucre per a la realització, la promoció i el desenvolupament de programes d'estades vacacionals per a persones amb diversitat funcional.

2. Cada convocatòria fixarà anualment el mòdul plaça/dia de subvenció corresponent i les modalitats per a l'atenció als col·lectius de persones amb diversitat funcional a què va dirigits.

3. L'edat mínima per a accedir a les estades vacacionals serà de 8 anys, i s'hauran d'organitzar, en tot cas, les estades en grups afins diferenciats, per a aconseguir la màxima integració personal i social de les persones amb diversitat funcional.



Article 2. Exclusions i incompatibilitats

1. No podran accedir a la condició de beneficiaris:

a) Les entitats en les quals concórrega alguna de les circumstàncies assenyalades en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o que no estiguen al corrent de pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions que, si és el cas, se'ls haguera exigit.

b) Aquelles entitats que programen la realització de les estades vacacionals en el seu recurs habitual o seu.

2. Aquesta subvenció es compatible amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per al mateix projecte, procedents de qualsevol altra entitat pública o privada, nacionals de la Unió Europea o d'organismes internacionals, sempre que, de forma individual o acumulada, no se supere el cost de l'activitat subvencionada.



Article 3. Convocatòria i procediment de concessió

1. El procediment de concessió d'aquestes ajudes es tramitarà en règim de concurrència competitiva.

2. El procediment s'iniciarà d'ofici per mitjà de la publicació de la corresponent convocatòria aprovada mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de diversitat funcional.

3. Les disposicions de la convocatòria detallaran, almenys, el contingut mínim previst en l'article 166 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

4. Respecte de la convocatòria, els interessats podran interposar en contra un recurs potestatiu de reposició, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà a la publicació, d'acord amb la legislació de procediment administratiu comú o bé directament un recurs contenciós administratiu, sense perjuí que puguen interposar qualsevol altre recurs que consideren oportú.



Article 4. Clàusules socials

1. En la subvencions a entitats s'estableix com a requisit previ, en el cas d'entitats amb 50 o més treballadors, que aquestes hauran de complir i, si és el cas, acreditar l'obligació establida en la normativa sectorial d'aplicació relativa al nombre o percentatge de persones amb discapacitat que han de figurar en la plantilla de treballadors o, si és el cas, l'exempció d'aquestes obligacions, d'acord amb el que preveu l'article 7 de la Llei 11/2003, de 10 d'abril, de la Generalitat, sobre l'estatut de les persones amb discapacitat, i el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regulen les mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat.



2. Com a obligació específica, per a la realització de l'activitat subvencionada, s'incorporarà la perspectiva de gènere en totes les memòries justificatives d'actuacions i informe d'avaluació de resultats que han de presentar al final de l'exercici les entitats subvencionades.







CAPÍTOL II

Requisits dels beneficiaris

i dels programes d'estades vacacionals



Article 5. Entitats beneficiàries

1. Podran ser beneficiaris les entitats sense ànim de lucre que promoguen el desenvolupament de programes d'estades vacacionals per a persones amb diversitat funcional, que estiguen inscrites en el Registre d'Entitats Titulars d'Activitats d'Acció Social, en el sector corresponent a persones amb diversitat funcional, que disposen, entre els seus fins socials, recollits expressament en els seus estatuts, la realització d'activitats a favor de les persones amb qualsevol tipus de diversitat funcional o la promoció dels drets d'aquestes.

2. Les condicions per a ser entitat beneficiària hauran de ser prèvies a la data d'acabament del termini per a la presentació de les sol·licituds i mantindre-les durant tot el període d'execució de l'activitat subvencionada.

3. Les entitats que concórreguen a la convocatòria anual d'aquestes subvencions hauran d'acreditar posseir l'estructura, els mitjans materials i personals suficients per a garantir el compliment dels fins del programa d'estada vacacional, a través de la corresponent memòria, i poder acreditar l'experiència i la capacitat operativa que siga necessària per a l'èxit dels objectius proposats en el programa.



Article 6. Característiques dels programes d'estades vacacionals

1. Els programes d'estades vacacionals estaran dirigits a persones amb diversitat funcional de característiques homogènies.

2. Els programes d'estades vacacionals seran oberts, i hauran d'incorporar les entitats, en igualtat de condicions, tant les persones usuàries dels centres i serveis d'atenció diürna o residencial de titularitat de l'entitat que promou el programa, com persones no usuàries, ni associades a l'entitat, sempre que ho sol·liciten, tinguen les mateixes característiques, residisquen en la seua àrea geogràfica o àmbit comarcal.



3. Les estades vacacionals es desenvoluparan en:

a) Instal·lacions hoteleres, que disposen d'adequades instal·lacions d'esplai en el seu recinte o pròximes.

b) Zones habilitades com a campaments d'estiu, albergs juvenils i instal·lacions anàlogues, sempre que tinguen les autoritzacions preceptives.

4. La duració de l'activitat objecte de subvenció serà d'un màxim de 10 dies (nou nits).

5. Les persones amb diversitat funcional tenen dret a ser informats, participar en les activitats a desenvolupar i rebre una atenció integral d'acord amb les característiques i condicions de l'estada vacacional. Així mateix, té ple dret a rebre visites i mantindre contacte amb els seus familiars, d'acord amb el marc de dies i hores que s'establisquen. Igualment se li reconeix ple dret a formular queixes i reclamacions, verbals o escrites, per si mateix o a través dels seus representants legals, que hauran de ser resoltes en primera instància per l'entitat.

6. L'entitat designarà una tutoria o responsable, a fi de garantir l'atenció de forma estable i normalitzada, així com facilitar el contacte amb els familiars i comunicar incidències.

7. Si per alguna causa greu un participant estiguera obligat a abandonar el lloc d'estada per a una atenció sanitària, hospitalària, lesió, etc., es comunicarà aquesta incidència telefònicament immediatament als pares o tutors, i mantindre la responsabilitat de guarda fins que arriben, el recullen o se'n facen càrrec.

8. Els participants hauran d'observar les condicions acordades per a l'estada, respectant les normes de convivència, així com el personal i la resta d'usuaris.

9. Els menors d'edat i les persones sotmeses a tutela hauran de tindre l'oportuna autorització dels pares o tutors.

10. Així mateix, per a participar en les estades, siga quina siga l'edat, hauran de manifestar les seues dades de salut, si necessita tractament farmacològic, una dieta d'alimentació específica, atencions especials o qualsevol altra observació en relació amb la seua situació i circumstàncies personals que considere necessari ressaltar, per a coneixement de l'entitat organitzadora.



Article 7. Obligacions dels beneficiaris

1. Els beneficiaris de la subvenció tenen l'obligació general de realitzar l'activitat subvencionada en la forma, condicions i termini establits en el projecte subvencionat.

2. A més de les obligacions que, amb caràcter general, s'estableixen en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 23 de novembre, general de subvencions, els beneficiaris hauran de complir les obligacions que es fixen en la corresponent convocatòria, i les obligacions específiques següents per al desenvolupament dels programes d'estades vacacionals:



a) Tindre publicats i facilitar en forma impresa les tarifes generals de l'estada aprovades per l'entitat, com a aportació dels participants, i de les activitats extraordinàries previstes.

b) Ingressar l'import total de les percepcions que generen el programa d'estades vacacionals finançat, tant en concepte de subvenció, com d'aportació dels usuaris o participants, en un únic compte bancari.



c) Tindre subscrita i vigent, fins a l'acabament del període de l'activitat vacacional de les ajudes, les pòlisses d'assegurança d'accidents i de responsabilitat civil a favor de les persones que participen en el programa subvencionat (voluntaris i usuaris participants), que cobrisca, si és el cas, els sinistres que pogueren patir i els que es produïsquen a tercers en l'exercici de les activitats encomanades, amb una cobertura mínima de sis-cents mil euros (600.000,00 €) per sinistre i de díhuit mil euros (18.000,00 €) en l'assegurança d'accidents.

d) Complir les obligacions que respecte de les entitats s'establisquen en la Llei de la Generalitat 4/2001, de 19 de juny, del voluntariat de la Comunitat Valenciana, desplegada pel Decret del Consell 40/2009, de 13 de març.

e) Complir les disposicions legals vigents en matèria de protecció de dades de caràcter personal que li siguen d'aplicació, en particular, la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i reglament que la desenvolupa, aprovada per mitjà del Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre.

f) Si és el cas, tindre publicades i facilitar en forma impresa les normes generals de convivència, un exemplar de les quals s'entregarà als usuaris abans de començar l'estada.





CAPÍTOL III

Procediment



Article 8. Sol·licituds

1. Les sol·licituds es formularan en els models i terminis que es determinen en la corresponent convocatòria.

2. Aquestes sol·licituds estaran acompanyades d'una memòria o document descriptiu del programa per al qual se sol·licita la subvenció, firmada pel representant legal de l'entitat.

3. Junt amb la documentació específica que determine la convocatòria, els sol·licitants hauran de presentar:

a) En el supòsit d'entitats que utilitzen personal voluntari per a les seues activitats i que adopten la forma jurídica d'associació o fundació hauran d'aportar el certificat d'inscripció en el Registre d'Entitats de Voluntariat de la Generalitat Valenciana, segons la Llei 4/2001, de 19 de juny, del voluntariat.

b) Declaració responsable de no concórrer en l'entitat sol·licitant les circumstàncies assenyalades en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o que no estiguen al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions que, si és el cas, se'ls hagueren exigit.

c) Declaració responsable de les subvencions que per al mateix projecte hagueren sol·licitat,en el moment de presentar la sol·licitud, davant de qualsevol altra entitat pública o privada.

4. La sol·licitud, junt amb la documentació requerida, es presentarà preferentment en el registre d'entrada que s'indique en la convocatòria d'ajudes, sense perjuí de les formes previstes en la legislació de procediment administratiu comú.

5. La convocatòria d'ajudes podrà establir el procediment per mitjans electrònics per a la presentació i tramitació de les sol·licituds.





Article 9. Ordenació i instrucció. Esmena de sol·licituds

1. L'ordenació i instrucció del procediment de concessió correspon a les direccions territorials de la conselleria, que registraran les sol·licituds presentades i verificarà que disposen dels requisits per a poder ser tramitades.

2. Rebudes les sol·licituds i incoat l'expedient, l'òrgan instructor les verificarà i podrà realitzar d'ofici les actuacions que considere necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.



3. Quan la sol·licitud no dispose dels requisits exigits, o no s'acompanye de la documentació que, d'acord amb aquesta ordre, siga exigible es notificarà a la persona sol·licitant la causa que impedeix la continuació del procediment, i se'l requerirà perquè, de conformitat amb la legislació de procediment administratiu comú, esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fera així, se'l considerarà que desisteix de la seua petició, amb la resolució prèvia que haurà de ser dictada en els termes previstos legalment.

4. L'òrgan competent per a la instrucció i resolució de l'expedient, a la vista de la documentació que hi ha i de les obligacions que s'adquirisquen amb la concessió de l'ajuda, podrà demanar els informes dels organismes i entitats que crega oportú i efectuar les comprovacions necessàries sobre l'exactitud de tot això.



Article 10. Comissions tècniques instructores

Es constituirà una comissió tècnica instructora en cada una de les direccions territorials, que s'encarregarà de verificar la documentació presentada i la seua baremació i que elaborarà una relació ordenada de sol·licitants amb la seua puntuació, d'acord amb els criteris que estableixen les bases reguladores i la convocatòria, i que estarà integrada, almenys, per tres membres designats per la persona titular de la direcció territorial corresponent, i ostentarà la presidència la persona encarregada de la direcció de servei competent per raó d'aquesta matèria o persona que la substituïsca, com a vocal la persona titular de la direcció de secció i un tècnic/una tècnica d'aquesta, que actuarà com a secretari/ària.



Article 11. Comissió d'avaluació

1. En la direcció general competent en matèria de diversitat funcional es constituirà una comissió d'avaluació que estarà integrada pels membres següents:

a) El/la subdirector/a general, que actuarà com a president/a de la comissió.

b) Les persones titulars de les direccions territorials o persones en qui deleguen.

c) Les persones titulars de les direccions de servei.

d) Dos caps de secció de la direcció general, un dels quals actuarà com a secretari/ària.

En la seua composició es tindrà en compte la presència equilibrada de dones i homes, en els termes establits en la normativa en matèria d'igualtat.

2. Aquesta comissió proposarà a l'òrgan competent per a la concessió de les ajudes la relació prioritzada de beneficiaris de les ajudes que es preveuen en la corresponent convocatòria i es regulen en la present ordre, amb el límit del crèdit existent. Així mateix elaborarà una relació ordenada de les sol·licituds que es propose desestimar per falta de crèdit.

No obstant això, si es produïra un increment dels crèdits disponibles, la comissió d'avaluació proposarà i l'òrgan concedent acordarà, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la primera sol·licitud no atesa per falta de crèdit i a les següents per l'ordre de puntuació que tinguen els requisits per a això, fins a esgotar el crèdit.

3. La comissió d'avaluació actuaran com a òrgan col·legiat de conformitat amb el que preveu la legislació de procediment administratiu comú, a l'efecte d'elevar a l'òrgan concedent la proposta de resolució de les ajudes.



Article 12. Criteris de valoració de les sol·licituds

1. La valoració de les sol·licituds es realitzarà d'acord amb els criteris de valoració següents de l'entitat i de les actuacions a realitzar.

2. Criteris objectius de valoració de les entitats sol·licitants. Es valorarà fins a un màxim de 40 punts de la manera següent:

a) Implantació: es valorarà la implantació de cada entitat, amb un màxim de 15 punts, i es distribueixen de la manera següent:

Confederació, federació o agrupació d'associacions d'àmbit autonòmic o provincial: 15 punts.

Associació de àmbit autonòmic o provincial: 12punts.

Associació d'àmbit comarcal o local: 10 punts.

b) Especialització: es valorarà l'especialització de l'entitat tant en l'atenció al col·lectiu a què es dirigeixen les actuacions, com en el desenvolupament de programes de respir familiar o estades vacacionals a aquest col·lectiu finançats per l'Administració de la Generalitat Valenciana (màxim 10 punts), i es distribueixen de la manera següent:

– Entitat que ha desenvolupat programes d'estades vacacionals en els últims cinc anys: 2 punts per programa/any.

– Entitat que ha desenvolupat programes o serveis de respir familiar en els últims cinc anys: 1,5 punts per programa/any.

– Entitat que ha desenvolupat programes de convivència, oci o temps lliure en els últims cinc anys: 1 punts per programa/any.

c) Participació social i voluntariat: es valorarà que l'entitat dispose de personal especialitzat per a atendre persones amb diversitat funcional, i es prioritzaran igualment aquelles que incorporen personal voluntari sempre que s'acredite que disposen d'un sistema de formació del personal voluntari, sense perjuí de les activitats que corresponen als professionals (màxim 10 punts), d'acord amb el criteri següent:



Un punt per voluntari/ària, que s'incorpore al programa i haja sigut format/ada (curs mínim de 20 hores) en els dos últims anys: fins a un màxim de deu persones.

d) Experiència general de l'entitat: es valorarà l'antiguitat de les entitats que acrediten estar constituïdes i inscrites en el Registre de Titulars d'Activitats Socials a raó d'un punt per any (màxim 5punts).



3. Criteris objectius de valoració de les actuacions. Es valorarà fins a un màxim de 60 punts de la manera següent:

La convocatòria establirà, d'acord amb aquestes bases, els criteris objectius de valoració de les actuacions programades com a estades vacacionals, pel que fa a la finalitat social (col·lectiu a què atenen i característiques dels usuaris), contingut, objectius i àmbit de les actuacions, pressupost i possibilitat de cofinançament, d'acord amb els criteris següents:

a) Avaluació de la necessitat social: es tindrà en compte l'anàlisi o estudi de la necessitat social en relació amb les característiques dels participants, i es prioritzaran les actuacions dirigides o en aquelles que hi haja un major nombre de persones amb diversitat funcional amb major grau de necessitat d'atenció social, amb una valoració màxima de 25 punts, d'acord amb els criteris següents:

– Programes amb criteris de selecció perquè participen majoritàriament persones amb grau de discapacitat igual o superior al 75 %: 20 punts.

– Programes amb criteris de selecció perquè participen majoritàriament persones amb grau de discapacitat igual o superior al 65 %: 15 punts.

– Programes amb criteris de selecció perquè participen majoritàriament persones amb grau de discapacitat igual o superior al 33 %: 10 punts.

– Programes amb mesures específiques per a incorporar persones amb diversitat funcional tutelades per la Generalitat, per altres persones o entitats: 5 punts.

b) Avaluació del contingut, objectius i àmbit de les actuacions: es tindrà en compte la qualitat del projecte i el seu impacte en l'accés de les persones amb diversitat funcional a serveis d'oci, recreatius, culturals i/o de contacte amb la naturalesa, i es valorarà amb un màxim de 15 punts, d'acord amb els criteris següents:

– Coherència d'objectius, mitjans i fins del programa: fins a 5 punts.

– Actuacions: activitats culturals, esportives, d'oci i temps lliure a desenvolupar: fins a 10 punts.

c) Pressupost i adequació de recursos materials i humans: es valorarà l'adequació del pressupost presentat per l'entitat en relació amb les activitats, recursos humans i materials (instal·lacions, viatges, etc.). La puntuació màxima per a aquest apartats serà de 10 punts, d'acord amb els criteris següents:

– Nivell de qualitat de la infraestructura: d'1 a 5 punts.

– Nivell de formació de coordinador i monitors d'oci per a l'estada: d'1 a 5 punts.

d) Cofinançament: es tindrà en compte que les actuacions hagen obtingut o prevegen la possibilitat d'obtindre, tant un possible cofinançament públic, com privat, i es valoraran especialment les actuacions que es presenten cofinançades per la pròpia entitat (amb fons propis i/o aportacions d'usuaris). Es puntuarà tot això amb un màxim de 10 punts, d'acord amb els criteris següents:

– Si els ingressos previstos per part de l'entitat, els usuaris i altres entitats són superiors al 50 % del cost de l'actuació: 10 punts.

– Si són superiors al 40 %: 8 punts.

– Si són superiors al 30 %: 6 punts.

– Si són superiors al 20 %: 4 punts.

– Si són superiors al 10 %: 2 punts.

4. Les sol·licituds hauran d'obtindre una puntuació mínima de 60 punts, sobre la puntuació global de 100 punts, per a al concessió de la subvenció.



Article 13. Determinació de la quantia de la subvenció

1. Les subvencions destinades a finançar programes d'estades vacacionals es concretaran en funció de mòduls econòmics plaça/dia, que s'establiran en la convocatòria que recollirà el cost estàndard d'una estada i els serveis de monitor, educadors i altres professionals que es requerisquen d'acord amb les característiques dels usuaris.

2. La quantia de la subvenció estarà determinada pel nombre de participants en el programa d'estada vacacional i el mòdul plaça/dia que establisca la convocatòria per a cada modalitat d'estada vacacional.





Article 14. Resolució de concessió

1. Es delega en la persona titular de la Direcció General de Diversitat Funcional la resolució de les sol·licituds d'ajudes.

L'òrgan competent per a la resolució d'aquestes subvencions serà, així mateix, competent per a dictar la resolució prevista en l'article 9.2 d'aquesta orde.

2. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució serà de sis mesos comptadors des de la publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

3. Transcorregut el termini abans mencionat sense que s'haguera notificat resolució expressa, les persones interessades podran entendre desestimades les seues sol·licituds per silenci administratiu. Tot això, sense perjuí que subsistisca l'obligació legal de l'Administració de resoldre expressament sobre la petició formulada.

4. La resolució del procediment es notificarà als interessats ajustant-se al que disposa la legislació de procediment administratiu comú. La pràctica d'aquesta notificació s'ajustarà a les disposicions contingudes en la llei.



Article 15. Recursos

La resolució de concessió i desestimació de les subvencions posa fi a la via administrativa i en contra es podrà interposar recurs potestatiu de reposició, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, o bé directament recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació, de conformitat amb el que disposa l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.





Article 16. Publicitat

1. Les subvencions atorgades a l'empara d'aquesta ordre i de les seues convocatòries seran publicades en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana mitjançant una resolució de la persona titular de la direcció general competent en persones amb diversitat funcional i s'indicaran els beneficiaris, la quantitat concedida, la finalitat de la subvenció i el crèdit pressupostari a què s'han imputat.

2. De conformitat amb el que preveu l'article 3.2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, si el beneficiari rebera una ajuda per un import superior a 10.000 euros haurà de donar l'adequada publicitat, i indicarà com a entitat concedent la Generalitat, l'import rebut i el programa, activitat, inversió o actuació subvencionat.



3. La difusió d'aquesta informació es realitzarà preferentment a través de les corresponents pàgines web, sense perjuí que s'haja de fer constar en escrits, anuncis, publicacions, rètols i qualsevol suport. En el cas que no disposen de pàgina web on realitzar aquesta publicitat, podran complir la dita obligació a través del portal que pose a la seua disposició la Generalitat.





CAPÍTOL IV

Justificació de despeses, pagament i control de les subvencions



Article 17. Supòsits i criteris de modificació de la resolució

1. La modificació o alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, podrà donar lloc, sempre que, de forma individual o acumulada, se supere el cost de l'activitat subvencionada, a la modificació de la resolució de concessió i, si és el cas, a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de l'ajuda.

2. Si es produeix una variació de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció, per aplicació de les causes de reintegrament que estableix l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, procedirà exigir el reintegrament total o parcial de les quantitats percebudes, amb un informe previ de l'òrgan competent de control de la subvenció, i del tràmit d'audiència legalment establit; o, si és el cas, la seua revisió per aplicació de les causes de nul·litat o d'anul·labilitat previstes en l'article 36 d'aquesta Llei general de subvencions.



Article 18. Despeses subvencionables

1. Es consideren despeses subvencionables les despeses de personal (nòmines, assegurances socials i indemnitzacions) i despeses generals per a la realització del programa d'estades vacacionals, que hauran d'acreditar-se en els termes que preveu l'article 30.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Es consideren despeses generals:

a) Les despeses corrents: considerades com aquelles que tinguen alguna de les característiques següents: ser béns fungibles, tindre una duració previsible inferior a l'exercici econòmic, no ser susceptibles d'incloure en inventari o ser despeses previsiblement reiteratius.

b) Les despeses de manteniment estrictament necessàries per a la consecució del fi i objecte de la subvenció: lloguer, llum, aigua, telèfon, neteja o anàlegs.

c) Les despeses derivades del pagament d'assistència o serveis de professionals (despeses derivades del compliment de les obligacions legals de prevenció, protecció de dades, formació i vigilància de la salut, sistemes de qualitat, comptes anuals, auditories i despeses inherents a les activitats d'oci i temps lliure o anàlegs, en la mesura que tinguen relació directa amb l'atenció social que es fomenta).

d) Les despeses de transport o altres despeses que es prevegen específicament en la convocatòria.

e) Reemborsament econòmic al voluntari per despeses de difícil justificació ocasionades durant l'exercici de l'activitat, sempre que no supere el marge establit en la corresponent convocatòria.

f) Despeses de formació del voluntariat.

g) Assegurança de responsabilitat civil i d'accidents.

Totes aquestes despeses seran subvencionables sempre que no hagen sigut subvencionades per una altra ajuda pública o privada.

3. La Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives no assumirà, en cap cas, obligacions derivades de les relacions laborals, professionals o de col·laboració voluntària que mantinguen les entitats que perceben subvencions recollides en aquesta ordre, que seran del seu exclusiu compte.



Article 19. Pagament de la subvenció

1. Com a programa de serveis socials especialitzats per a persones amb diversitat funcional d'interés social, el pagament de la subvenció es realitzarà a través de pagaments anticipats, d'acord amb el règim de lliurament especial de pagaments anticipats que per a determinades transferències corrents establisca la Llei de pressupostos de la Generalitat en cada exercici, o, en absència d'aquest, d'acord amb en el règim general de pagaments anticipats previst en l'article 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en el qual s'estableix una bestreta que arriba al 30 % de l'import anual de la subvenció concedida al corresponent programa.

2. En el cas que es preveja la possibilitat de més d'un lliurament, i sempre que no s'establisca de forma imperativa un percentatge, podran dividir-se els lliuraments a fi d'assegurar una distribució del crèdits disponible d'acord amb el ritme d'execució de les activitats subvencionades.

3. En qualsevol cas, amb caràcter previ al pagament de la subvenció, el beneficiari haurà d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social.

4. Les entitats sense ànim de lucre estan exonerades de l'obligació de constitució de garanties prèvies per a la realització de pagaments anticipats, per desenvolupar projectes o programes en l'àrea d'acció social i atenció sociosanitària, d'acord amb el que disposa l'article 171.5.f) de la Llei 1/2005, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

5. En cap cas es podran realitzar pagaments anticipats a les entitats beneficiàries quan s'haja sol·licitat la declaració de concurs voluntari, hagen sigut declarades insolvents en qualsevol procediment, estiguen declarades en concurs, llevat que en aquest haja adquirit l'eficàcia un conveni, estiguen subjectes a intervenció judicial o hagen sigut inhabilitades d'acord amb la llei concursal, sense que haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.



Article 20. Termini i forma de justificació de la subvenció

1. El termini màxim de justificació de les despeses de les estades vacacionals, objecte de les ajudes, serà de tres mesos, des de la data d'acabament d'aquestes, i en el cas de les estades vacacionals desenvolupades durant l'últim trimestre de cada exercici, abans del dia 31 de gener de l'exercici següent a la subvenció.

2. S'hauran de presentar els documents originals acreditatius de la despesa corresponent a les despeses del personal que participa en la realització del programa, mitjançant els justificants del pagament de nòmines i de les quotes relatives a les cotitzacions socials dels treballadors en matèria de Seguretat Social.

3. Quan hi haja persones voluntàries que col·laboren en els programes, i aquestes hagueren ocasionat despeses de difícil justificació en l'exercici de l'activitat voluntària, s'haurà de presentar documents justificatius del reemborsament econòmic per les despeses esmentades. Aquest reemborsament econòmic s'haurà de realitzar a través de compte bancari, independentment de quin siga l'import. Així mateix, si hagueren professionals col·laborant en els programes en virtut de contractes de prestació de serveis, s'hauran d'aportar les corresponents factures originals emeses pels professionals mencionats, així com la documentació acreditativa que aquests compleixen els requisits exigits per la legislació tributària vigent.

4. Les factures presentades per a la justificació del programa d'estades vacacionals hauran de complir el que disposa el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.

Prèviament al fotocopiat els originals s'hauran de marcar amb un segell. Aquesta dada s'incorporarà per part del beneficiari/ària mitjançant estampillat sobre l'original del document, amb indicació del nom de l'actuació, el percentatge i la quantia imputada a la justificació.

5. Els pagaments s'acreditaran mitjançant originals de les pertinents factures o document de compensació i només s'admetran si estan realitzats a través d'una entitat financera, i la seua justificació es realitzarà amb la presentació del moviment bancari que acredite l'eixida efectiva dels fons o rebut del pagament de la factura firmat i segellat per l'empresa subministradora.

A l'efecte de justificació es considerarà que la despesa subvencionada s'ha realitzat sempre que haja sigut totalment pagada amb anterioritat a l'acabament del període de justificació.

S'exceptuen de les obligacions d'aportar la transferència o càrrec bancari, aquelles factures o càrrecs equivalents que no arriben a l'import de 100 euros.

6. Així mateix, serà obligatòria la presentació d'una memòria explicativa i justificativa, després de la realització de l'activitat, que comprendrà els punts següents:

a) Breu descripció de les activitats realitzades, amb avaluació d'objectius i incidències.

b) Relació de personal de l'activitat (laboral i voluntaris).

c) Relació d'ingressos que reculla de forma desglossada: import de la subvenció, ingressos per aportació usuaris i altres ingressos.

d) Relació de despeses que reculla de forma detallada: despeses de personal i despeses generals.

e) Relació de participants (identificant nom, cognoms, edat, DNI i grau de discapacitat).

f) Assegurança de responsabilitat civil i accidents: originals de les pòlisses completes, justificants de pagament i certificat emés per l'entitat asseguradora amb una relació de les persones beneficiàries. En l'assegurança d'accidents s'haurà d'especificar el lloc concret que cobreix l'activitat.

7. La no presentació de la corresponent justificació, o la seua insuficiència, podrà donar lloc a la no consideració de la despesa com a subvencionable i a una minoració o revocació de l'ajuda concedida, sense perjuí de la facultat de l'òrgan competent en la concessió de les ajudes, de demanar a càrrec del beneficiari, tots els informes que siguen necessaris del programa subvencionat i recalcular en funció d'aquest la subvenció concedida.



Article 21. Subcontractació de les activitats subvencionades

1. Les entitats beneficiàries podran subcontractar parcialment l'activitat d'organització d'estades fins al percentatge màxim que s'establisca en la corresponent convocatòria del conjunt de l'import subvencionat. No tenen la consideració de subcontractació aquelles activitats que corresponguen a prestació de serveis professionals que no requerisquen exclusivitat o que tinguen naturalesa de serveis generals (allotjament, manutenció, cuina, transport, neteja, assegurances i despeses corrents anàlogues) que siguen necessàries per a cobrir les necessitats atenció integral i/o execució del programa.

2. En tot cas, caldrà ajustar-se al que disposa l'article 29 de la Llei 38/2003, General de Subvencions, per a la subcontractació de les activitats subvencionades per les entitats.



Article 22. Reintegrament o minoració de les ajudes

1. Serà procedent el reintegrament de les ajudes concedides o la seua minoració, amb reemborsament de les quantitats percebudes i l'exigència dels interessos de demora des del moment del pagament de la subvenció, per incompliment de les obligacions i requisits que s'estableixen en la present ordre, així com en els supòsits de causes de reintegrament que estableix l'article 37 de la Llei general de subvencions.

2. El procediment de reintegrament s'ajustarà a les previsions contingudes en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



3. La tramitació del procediment garantirà l'audiència a l'interessat. Es podrà prescindir del tràmit d'audiència quan el sol·licitant renuncie a la subvenció i no figuren en el procediment ni siguen tinguts en compte en la resolució altres fets ni altres al·legacions o proves que les presentades per l'interessat.

4. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució procedent serà de dotze mesos comptadors de la iniciació de l'expedient de declaració de pèrdua de dret o de minoració.

5. La resolució d'aquest procediment posarà fi a la via administrativa i en contra es podrà interposar recurs potestatiu de reposició o bé directament recurs contenciós administratiu.



Article 23. Règim sancionador

S'aplicarà el règim sancionador per la comissió d'infraccions administratives previstes en la normativa bàsica estatal que s'estableix en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a aquells subjectes beneficiaris de subvencions, que siguen responsables, i són sancionats d'acord amb el que disposa el capítol IV del títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i a la legislació sobre el procediment administratiu comú i sancionador.

Article 24. Pla de control

1. La comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat subvencionada es realitzarà mitjançant el corresponent pla de control que desenvolupe l'òrgan gestor de les ajudes.

2. El tipus de control serà administratiu sobre la totalitat o una mostra d'ajudes concedides, segons s'establisca en la convocatòria.

3. Els beneficiaris entregaran a requeriment de l'òrgan encarregat del control i comprovació de la despesa, la documentació necessària per a justificar les condicions i quantia de la despesa efectuada.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Regla de no despesa pública

L'aprovació de la present ordre de bases reguladores d'ajudes no comporta repercussions d'índole pressupostària per als pressupostos de la Generalitat, sense perjuí de la incidència pressupostària que comporte la resolució d'aprovació de les oportunes convocatòries.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Normes que es deroguen

Queda derogada l'Ordre 17/2016, de 9 d'agost, de Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'aproven les bases reguladores del programa d'ajudes per a la realització d'estades vacacionals per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o paràlisi cerebral infantil, així com totes les disposicions que, dictades del mateix rang o d'un rang inferior, s'oposen al que s'ha disposat en aquestes bases.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Marc normatiu

La present ordre es dicta en desplegament del que disposa el títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, així com en els preceptes declarats bàsics de la Llei 38/2003, de 26 de novembre, general de subvencions. En tot allò no regulat expressament caldrà ajustar-se al que disposa la normativa comunitària, estatal i autonòmica que siga d'aplicació.



Segona. Habilitació normativa

Es faculta la direcció general competent en matèria d'atenció a persones amb diversitat funcional per a dictar les instruccions que siguen necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre i de les corresponents convocatòries.



Tercera. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 6 de juliol de 2017



La vicepresidenta del Consell i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web