Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 2/2020, de 31 de juliol, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es dicten les normes per a l'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'exercici 2021



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8872 de 03.08.2020
Número identificador:  2020/6387
Referència Base de Dades:  006124/2020
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Pressupostos i política pressupostària Malaltia infecciosa
    Descriptors:
      Temàtics: política pressupostària, elaboració del pressupost, 2441 pressupost , monografies



ORDRE 2/2020, de 31 de juliol, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es dicten les normes per a l'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'exercici 2021 [2020/6387]

PREÀMBUL



La Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, estableix en l'article 28.c i e) que correspon als consellers, com a membres del Consell i caps de departament, preparar i presentar al Consell els avantprojectes de lleis de les matèries pròpies del seu departament, així com exercir la potestat reglamentària en les matèries pròpies de la seua conselleria, en forma d'ordres de la conselleria.

El Decret 105/2019, de 5 de juliol, del president de la Generalitat, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, en l'article 55 i següents, assigna a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic les competències en matèria d'hisenda.

L'article 30 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, estableix que els pressupostos de la Generalitat constitueixen l'expressió xifrada, conjunta i sistemàtica dels drets i obligacions que han de liquidar durant l'exercici cadascun dels subjectes que formen part del sector públic de la Generalitat, i s'adequaran als principis que regeixen la programació pressupostària, als escenaris pressupostaris pluriennals i a la consecució dels objectius dels programes de despesa.



Així mateix, l'article 33 de la citada llei, regula el procediment d'elaboració pressupostària que ha de seguir la conselleria amb competències en matèria d'hisenda per a la preparació de l'Avantprojecte del Pressupost.

D'altra banda, la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, que desplega l'article 135 de la Constitució espanyola, estableix que l'elaboració, aprovació i execució dels pressupostos i altres actuacions que afecten les despeses o ingressos de les administracions públiques i altres entitats que formen part del sector públic se sotmetrà al principi d'estabilitat pressupostària. Un principi, no obstant això, que ha de compatibilitzar-se amb la plena garantia dels drets que la mateixa Constitució reconeix als ciutadans i ciutadanes i que constitueixen el vessant social recollit en l'article 1 de la carta magna.

Aquesta ordre s'adequa als principis de bona regulació esmentats en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. D'acord amb l'article 36 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, aquesta és l'instrument a través del qual la conselleria competent en matèria d'hisenda ha de determinar l'estructura del pressupost d'ingressos i despeses; per aquest motiu, atés que és l'instrument legalment determinat per a això, es compleixen els principis de necessitat i eficàcia.

Al seu torn, al regular l'estructura del pressupost i establir determinades normes internes sobre l'elaboració d'aquest, es dota els subjectes responsables de les diferents conselleries de la informació necessària per a assegurar el correcte compliment dels tràmits i actuacions que cal seguir en el marc del procediment d'elaboració del pressupost, cosa que dota de seguretat jurídica el procés.

Atés que aquests tràmits són proporcionats a la finalitat perseguida, es compleixen els principis d'eficiència i proporcionalitat.

Finalment, aquesta ordre dona publicitat i dota de transparència un procés tan rellevant com és el de l'elaboració dels pressupostos de la Comunitat Valenciana. En aquest marc, i d'acord amb el que es preveu en l'article 9.1 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, es donarà publicitat, a través de la pàgina web de la Generalitat, tant del projecte de pressupost una vegada aprovat pel Consell, com del pressupost definitiu aprovat per les Corts.

L'objectiu per a 2021 és fer compatible la garantia dels drets reconeguts a la ciutadania i l'impuls per reactivar l'economia, en un context molt complicat provocat excepcionalment per l'emergència sanitària, econòmica i social ocasionada per la pandèmia de la COVID-19, i que, una vegada més, ha posat de manifest el rellevant paper que exerceixen les comunitats autònomes per a la prestació dels serveis públics fonamentals.

El Consell, en aquest context de crisi sense precedents, ha tractat de mitigar l'impacte d'aquesta mitjançant l'adopció de mesures destinades a fer costat als sectors afectats, reorientant les polítiques de despesa de 2020. La previsió per a 2021 és que continuen els efectes negatius derivats de la pandèmia sanitària; per això, en l'elaboració dels pressupostos de la Generalitat per a l'any 2021, les prioritats han de centrar-se a continuar desenvolupant accions per a pal·liar els efectes negatius de l'actual crisi, orientant i prioritzant els recursos disponibles cap a la recuperació econòmica i social, sense perdre de vista les prioritats marcades per l'Acord del Botànic II, respecte del canvi de model productiu, la creació d'ocupació, la prestació de les polítiques educatives, sanitàries i socials, a més de la lluita contra l'exclusió social i la potenciació de polítiques d'integració i igualtat.



Pel que fa a això, cal recordar que el període d'elaboració del pressupost de la Generalitat arranca, una vegada més, sense que haja tingut lloc la revisió del sistema de finançament de les comunitats autònomes aprovat el 2009 i caducat el 2014. Així, per al 2021, a més de la continuïtat en l'aplicació de l'actual sistema de finançament, que com és ben sabut, perjudica greument la Comunitat Valenciana, s'hi afig la falta d'informació sobre els ingressos que es rebran el 2021 que encara no han sigut comunicats a la Generalitat, i la necessitat d'un major suport financer que permeta donar resposta a la situació provocada per la pandèmia i els seus efectes sobre l'economia, amb el desenvolupament de les polítiques incloses en el pla de recuperació i per a l'impuls de l'activitat econòmica, que se centra en els següents eixos: l'enfortiment dels serveis públics, especialment del sistema sanitari i sociosanitari, la transformació digital i ecològica de l'estructura productiva valenciana assegurant una transició ecològica justa, una administració més digital i àgil, l'impuls a l'economia verda i a les energies renovables, el reforç de la I+D+I i la generació d'un territori més segur i resilient; així com afrontar amb garanties les majors dotacions que requeriran els sistemes sanitari, educatiu i de serveis socials.



Per tant, la continuïtat d'un sistema de finançament que no garanteix el principi constitucional de suficiència financera per a la Comunitat Valenciana i la incertesa afegida per al 2021, en el context descrit d'una major necessitat de recursos per a impulsar la recuperació econòmica i social a la Comunitat Valenciana, perjudiquen les possibilitats de creixement i creació d'ocupació que seran necessàries després de la pandèmia COVID-19. En aquest sentit, en el cas que s'assignen fons extraordinaris o es corregisquen les diferències que es deriven de l'actual model de finançament, la Comunitat Valenciana podrà incorporar els majors ingressos que, si és el cas, es deriven d'aquest.

En aquestes circumstàncies, també adquireixen rellevància els fons de la Unió Europea que es destinaran a la recuperació i que complementaran els recursos necessaris per a implementar les polítiques per a fer front a la recuperació econòmica i de l'ocupació, així com l'optimització i reorientació dels fons estructurals europeus 2014-2020.

L'ordre recull la incorporació de la perspectiva de gènere en els pressupostos amb un procés de millora de coordinació i procediment respecte a exercicis anteriors, en l'elaboració de l'informe d'impacte de gènere en els pressupostos de la Generalitat. La integració de la perspectiva de gènere en els pressupostos suposa avaluar els programes i processos pressupostaris tenint en compte les igualtats entre els sexes, i reassignar els recursos d'una manera més equilibrada si fora necessari. El pressupost es converteix, així, en un instrument fonamental per a aplicar la transversalitat de gènere al conjunt de polítiques públiques desenvolupades per la Generalitat.

En l'elaboració del pressupost, la despesa ha de prioritzar-se i detallar-se en diferents nivells per a cadascuna de les seccions pressupostàries, d'acord amb els objectius perseguits; establint-s'hi distints nivells de priorització, ja que serà necessària una revisió de totes les partides del pressupost, evitant creixements inercials no justificats, a fi d'orientar els recursos disponibles cap al procés de recuperació econòmica i social en el qual s'emmarquen els pressupostos de 2021.



En aquest marc d'incertesa, el Consell, d'acord amb les previsions d'ingressos que es determinen, establirà el marc de les disponibilitats pressupostàries resultants del sostre de despesa, i determinarà les prioritats i, en conseqüència, la variació del pressupost de despeses resultant. Tot això, sobre la base del límit de despesa no financera coherent amb la regla de despesa, així com amb l'objectiu d'estabilitat pressupostària i de deute públic que establirà l'Estat d'acord amb el que es preveu en l'article 15 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.



Finalment, l'ordre incideix, igual que en exercicis anteriors, en la necessitat de la territorialització dels projectes d'inversió, la seua localització territorial en l'àmbit municipal i, excepcionalment, en l'àmbit comarcal i/o provincial quan l'àmbit de la inversió ho requerisca; de manera que únicament seran considerades en el procés d'elaboració les inversions que estiguen degudament territorialitzades.

En conseqüència, fent ús de les facultats que em confereix l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les establides en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions,





DISPOSE



Article 1. Criteris generals

1.1. El pressupost de la Generalitat per a 2021 ha de complir l'objectiu d'estabilitat pressupostària, deute públic i regla de despesa establida en l'LO 2/2012, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, fent-ho compatible amb la plena garantia dels drets reconeguts a la ciutadania en la Constitució i en la resta de l'ordenament jurídic que deriven de serveis públics que són competència de la Generalitat.



1.2. Les conselleries i el sector públic instrumental de la Generalitat han de revisar i ajustar els objectius que han d'aconseguir d'acord amb el marc pressupostari 2021, els recursos disponibles, i la nova situació derivada de la crisi de la COVID-19, que requerirà prioritzar i orientar les polítiques de despesa cap al procés de recuperació econòmica i social, amb la finalitat de millorar l'eficàcia i l'eficiència de la despesa pública.



Article 2. Àmbit d'aplicació i unitat de pressupost

2.1. Els pressupostos de la Generalitat comprendran:

a) Els pressupostos del sector públic administratiu, d'acord amb l'estructura definida en l'article 3.1 de la Llei 1/2015.

b) Els pressupostos del sector públic empresarial i fundacional, d'acord amb l'estructura definida en l'article 3.2 de la Llei 1/2015.

c) Els pressupostos dels fons a què es refereix l'article 2.4 de la Llei 1/2015.

2.2. Unitat de pressupost.

El pressupost s'elaborarà tenint com a unitat de compte l'euro.



Article 3. Comissions i altres òrgans participants en el procés d'elaboració del pressupost de la Generalitat i tramitació de l'avantprojecte

3.1. Són comissiones participants en el procés d'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'any 2021:

3.1.1. La Comissió Delegada del Consell d'Hisenda i Assumptes Econòmics, en els termes previstos en el Decret 167/2015, de 2 d'octubre.

3.1.2. La Comissió de l'informe d'impacte de gènere en els pressupostos de la Generalitat, creada en virtut del Decret 154/2014, de 26 de setembre, del Consell.

3.2. Òrgans participants en el procés d'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'any 2021:

3.2.1. La Secretaria Autonòmica d'Hisenda, que, en el marc de les competències assignades a aquesta en matèria de pressupostos, articula la seua participació en el procés a través dels següents òrgans:

a) La Direcció General de Tributs i Joc, en col·laboració amb la Direcció General de l'Agència Tributària Valenciana, elaborarà la informació necessària que permeta quantificar els capítols I, II, III i V del pressupost d'ingressos i els beneficis fiscals.

b) La Direcció General de Pressupostos, que té assignades les funcions de desenvolupament i coordinació de totes les actuacions dirigides a l'elaboració del pressupost, d'acord amb el procediment previst en l'article 33 de la llei 1/2015, els escenaris pressupostaris pluriennals i els objectius d'estabilitat, deute públic i límit de despesa no financera per a l'exercici 2021.

En particular, li competeix:

– L'elaboració dels escenaris pressupostaris pluriennals d'acord amb el que es disposa en l'article 27 de la Llei 1/2015, ajustat a l'objectiu d'estabilitat fixat per a la Comunitat Valenciana per als tres exercicis.

– La proposta de límit de despesa no financera, d'acord amb el que es disposa en l'article 33.1 de la Llei 1/2015.

– L'elaboració de l'avantprojecte dels estats d'ingressos i despeses de la llei de pressupostos.

– L'elaboració de l'avantprojecte d'articulat de la llei.

– L'elaboració de l'informe d'impacte de gènere dels pressupostos de la Generalitat, en els termes que determine la Comissió d'Impacte de Gènere.

– L'elaboració de l'informe de seguiment d'execució d'objectius de l'exercici 2019.

3.2.2. La Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament, a través dels següents òrgans:

a) La Direcció General del Sector Públic i Patrimoni en l'àmbit de les seues competències.

b) La Direcció General de Fons Europeus, que quantificarà els fons estructurals de l'anualitat corresponent als programes operatius FEDER, FSE i qualsevol altra forma d'intervenció comunitària finançada amb fons estructurals del període 2014-2020, i, si és el cas, del tancament de l'anterior període de programació 2007-2013, incloent-hi els programes operatius aprovats dins de l'Objectiu de la cohesió territorial europea, excloent-ne els fons de tipus sectorial la competència dels quals no corresponga a aquesta conselleria.

Aquestes quantificacions hauran de ser remeses a la Direcció General de Pressupostos abans del 18 de setembre de 2020, desglossant pel concepte d'assumpte d'ingrés i pel de capítol, línia de subvenció o projecte de despesa, l'import corresponent a l'ingrés i a la despesa elegible.



c) Així mateix, competeix a la Direcció General de Model Econòmic, Finançament Autonòmic i Política Financera la determinació dels Fons de Compensació Interterritorial.

3.2.3. La Secretaria Autonòmica de Justícia i Administració Pública, a través de la Direcció General de Funció Pública, informarà la Direcció General de Pressupostos dels canvis d'adscripció orgànica i funcional que hagen de ser tinguts en compte en la confecció del capítol I del pressupost de despeses per a l'exercici 2021.

3.2.4. La Secretaria Autonòmica d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Consum, a través de la Direcció General d'Economia Sostenible, elaborarà l'informe i previsió de conjuntura econòmica que s'integra en l'informe econòmic financer. Aquest informe haurà de ser remés a la Direcció General de Pressupostos abans del 18 de setembre de 2020.

3.2.5 Els diferents òrgans competents de la Generalitat i de les conselleries elaboraran les propostes ajustades a les lleis que siguen aplicables als acords i directrius aprovats pel Consell i a les normes i criteris que s'assenyalen en aquesta disposició. Les propostes esmentades contindran:

– Propostes de l'articulat de l'Avantprojecte de llei de pressupostos.



– Modificacions de l'estructura orgànica i funcional, línies de subvenció, projectes d'inversió i financers.

– Escenari pluriennal 2021-2023 dels compromisos de despesa continguts en cada programa pressupostari.

– Avantprojecte de l'estat de despeses del seu pressupost.

– Detall d'objectius bàsics i de les accions o línies d'actuació que n'asseguren la realització durant el corresponent exercici, així com, si és el cas, els indicadors que els sustenten, incloent-hi aquells relacionats amb l'impacte de gènere de les polítiques públiques de la Generalitat i del seu sector públic.

– Priorització dels crèdits inclosos en l'Avantprojecte de pressupostos per a l'exercici 2021.

– Previsió de l'impacte en la despesa corrent anual dels projectes d'inversió nous, a partir del moment que entren en funcionament. A aquest efecte, la previsió inclourà un detall de l'increment de despesa corrent que determinarà la posada en marxa de la inversió nova; previsió que inclourà tres exercicis. En tot cas, la despesa corrent prevista per al 2021 s'entendrà inclosa en l'avantprojecte de pressupost.

– Les previsions dels ingressos afectes als programes desenvolupats per aquests.

– Els avantprojectes dels estats de recursos i dotacions dels organismes autònoms adscrits a les conselleries, formant un sol pressupost per a cada entitat, que comprendrà totes les actuacions, operacions i serveis que hagen de realitzar-se en virtut de les funcions que tinguen assignades, en coherència amb les transferències reflectides en els estats de despeses de les conselleries i els estats d'ingressos dels organismes autònoms. En el cas de les despeses afectes a finançament comunitari, s'entendran com a ingressos previstos els que es deriven de les propostes formalment presentades.

3.2.6. La resta del sector públic instrumental elaborarà els seus estats de recursos i dotacions, així com els pressupostos d'explotació i de capital, ajustats al que es disposa en les normes que les regulen. En el cas de les despeses afectes a finançament comunitari, s'entendran com a ingressos previstos els que es deriven de les propostes formalment presentades. Hauran de realitzar també la previsió de l'impacte en la despesa corrent anual dels projectes d'inversió nous, a partir del moment que entren en funcionament. La despesa corrent prevista per al 2021 haurà de preveure's en l'avantprojecte de pressupost.

Així mateix, s'hi haurà d'adjuntar com a annex una memòria explicativa del pressupost de l'entitat, que inclourà les seues previsions pluriennals per al període 2022-2024. La remissió dels avantprojectes corresponents s'efectuarà a través de les sotssecretaries de les conselleries a les quals estiguen adscrits. Tot això, sense perjudici de les funcions de coordinació assignades a la Direcció General del Sector Públic i Patrimoni d'aquesta conselleria, i si és el cas, de les instruccions dictades per aquesta.



Article 4. Procés d'elaboració

4.1. D'acord amb l'article 33.1 de la Llei 1/2015, el Consell acordarà el límit màxim de despesa no financera dels pressupostos de la Generalitat per al 2021, calculat d'acord amb regla de despesa fixada pel Ministeri d'Hisenda.

4.2. L'enregistrament en el programa NEPAL de la proposta d'avantprojecte de pressupost es realitzarà en una sola fase, atesos els següents criteris a l'efecte de la determinació de nivells i prioritats de despeses:

Nivell 1: inclourà les despeses fixes o d'estructura per a cadascun dels programes pressupostaris sobre la base dels objectius perseguits, entenent com a despesa fixa aquella que es considera imprescindible per a l'adequada prestació dels serveis bàsics associats a les competències i objectius assignats, descomptant-ne les despeses associades a mesures úniques i puntuals del 2020, i que, en tot cas, haurà d'incloure de manera justificada els compromisos adquirits afectats a l'exercici 2021.



Nivell 2: inclourà un detall justificat i prioritzat d'aquelles despeses necessàries per a l'execució de mesures específiques destinades a la recuperació derivada de la situació d'emergència sanitària, econòmica i social, que permeta donar una resposta òptima a la prestació dels serveis públics en el marc dels recursos disponibles.

L'import que s'ha de pressupostar per als dos nivells en el seu conjunt no podrà superar la despesa real a què s'ha arribat en l'exercici de 2019, incrementada en un 2,9 %.

Establit el límit de despesa no financera d'acord amb l'apartat 4.1 de l'ordre, i determinada la previsió d'ingressos per a l'exercici 2021, s'elevarà al Consell un informe, a fi que es determinen les prioritats de despesa que es realitzaran en l'exercici 2021. Tot això, coherent amb la regla de despesa, així com amb l'objectiu d'estabilitat pressupostària i de deute públic establits per l'Estat d'acord amb el que es preveu en l'article 15 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.



4.3. El procés temporal de gravació serà el que es descriu a continuació:

1. La Direcció General de Pressupostos incorporarà, amb anterioritat a l'obertura de NEPAL, en cada programa pressupostari les despeses pluriennals comptabilitzades en l'agrupació de pluriennals corresponent a l'anualitat 2021 de tots els capítols.

2. La Direcció General de Pressupostos elaborarà i incorporarà a NEPAL el pressupost del capítol I, «Despeses personal», d'acord amb les relacions de llocs de treball vigents el 30 de juny de 2020

3. Cada secció pressupostària, així com els ens del sector públic instrumental, gravaran les despeses i ingressos afectes corresponents a cadascun dels programes pressupostaris i capítols, d'acord amb els criteris assenyalats en aquesta ordre. Per a tots els capítols de despesa, però especialment per a les despeses corresponents al capítol 4, «Transferències corrents», i al capítol 7, «Transferències de capital», es tindrà en compte i serà objecte d'anàlisi el nivell de prestació dels serveis aconseguit el 31 de desembre de 2019, i la seua dotació el 2020, així com els objectius que es volen aconseguir el 2021.

4. L'aplicació NEPAL estarà disponible per a gravar fins al 18 de setembre de 2020, i haurà de remetre's necessàriament a la Direcció General de Pressupostos, una vegada finalitzada la gravació i en el termini previst en l'article 7 d'aquesta ordre, la documentació complementària prevista en l'apartat 3.2.5 d'aquesta ordre relativa a la proposta d'avantprojecte per al 2021, d'acord amb les instruccions que es dicten en el desplegament d'aquesta ordre.

4.4. La Direcció General de Pressupostos examinarà, en coordinació amb els altres òrgans competents en l'elaboració del pressupost, la documentació pressupostària rebuda, a l'efecte d'ajustar els crèdits al que es disposa en aquesta ordre i la restant normativa aplicable, tenint en compte el límit de despesa no financera, els escenaris pluriennals i els plans econòmics vigents; tot això amb la finalitat de racionalitzar la despesa pública i complir els objectius individuals d'estabilitat.



4.5. En tot cas, els responsables de les seccions pressupostàries i dels ens del sector públic instrumental, respecte de les despeses corresponents al 2021, remetran a la Direcció General de Pressupostos un informe en el qual es concretarà la prioritat de les despeses pressupostades i la seua justificació, delimitant per a cada prioritat l'objectiu perseguit, el programa pressupostari afectat, l'assignació de recursos orientats a la consecució de l'objectiu assenyalat, així com la distribució dels fons en fons propis, fons propis condicionats i fons externs, tot això justificant aquestes prioritats.

4.6. En relació amb els ingressos, els centres gestors han d'informar sobre tots els ingressos que preveuen gestionar durant l'exercici, incloent-hi els procedents d'altres administracions públiques i els ingressos propis afectats. A més, s'informarà de totes les despeses que es financen amb càrrec a ingressos finalistes procedents d'altres administracions públiques, així com d'aquelles despeses que es financen amb càrrec a ingressos propis de la Generalitat que, d'acord amb la normativa vigent, s'afecten a una despesa específica.

4.7. La Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, basant-se en els resultats de l'examen i ajustos previstos en els apartats anteriors i tenint en compte el que s'especifica en l'article 33.4 de la Llei 1/2015, elaborarà l'Avantprojecte de llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2021, i la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda, l'elevarà al Consell perquè l'aprove.



Article 5. Estructura dels pressupostos de la Generalitat

5.1. Estructura general del pressupost d'ingressos.

El pressupost d'ingressos de l'Administració General de la Generalitat per a l'any 2021 s'estructura d'acord amb la classificació econòmica que s'adjunta com a annex I.

5.2. Estructura general del pressupost de despeses.

El pressupost de despeses de l'Administració General de la Generalitat per a l'any 2021 s'estructura d'acord amb els següents criteris:



a) Ordenació per naturalesa econòmica, conforme a la classificació que s'adjunta com a annex II.

b) Distribució orgànica per seccions i ens del sector públic. Annex III.

c) Ordenació funcional dels programes pressupostaris d'acord amb la classificació de grups, funcions i subfuncions vigent. Annex IV.



d) Territorialització dels crèdits de despeses pressupostades. Annex V.

e) Tipologia de projectes d'inversió. Annex VI

f) Assumptes del concepte de despeses 227. Annex IX

5.3. Estructures específiques.

5.3.1. Els pressupostos d'ingressos i despeses dels organismes autònoms i la resta del sector públic instrumental s'estructuraran d'acord amb els criteris funcionals, orgànics i territorials assenyalats amb caràcter general, i s'ajustaran, quant als criteris econòmics, a les normes específiques de caràcter comptable que hi són aplicables.

5.3.2. Els fons mancats de personalitat jurídica als quals es refereix l'article 2.1.c d'aquesta ordre elaboraran pressupostos d'explotació i de capital, d'acord amb el que s'estableix en l'article 52 de la Llei 1/2015.





Article 6. Documentació per a l'elaboració del pressupost de la Generalitat

6.1. Els òrgans competents per a l'elaboració dels pressupostos per a l'any 2021 formularan les seues propostes a través de quatre documents:



a) Presentació de la proposta d'avantprojecte de pressupost 2021:



Consisteix en un document en el qual es raonen sintèticament els objectius i mesures que serveixen de suport a les propostes pressupostàries que formule el departament, per àmbit de conselleria, i sector públic instrumental dependent d'aquesta. En particular, haurà d'indicar els criteris aplicats en la selecció d'inversions, l'adequació al compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària, als objectius generals de contenció i racionalització de la despesa pública, així com, si és el cas, de la política d'ingressos de gestió departamental que es propose. El seu contingut donarà suport a l'elaboració de la memòria i de l'informe econòmic financer.

El document serà remés per correu electrònic a l'adreça presupuestos@gva.es amb la referència «Presentació de la proposta d'Avantprojecte de pressupostos 2021». La Direcció General de Pressupostos confirmarà la recepció pel mateix mitjà a l'adreça remitent.

b) Propostes relatives a l'articulat de l'Avantprojecte de llei de pressupostos:

Consisteix en un document de proposta normativa, que haurà d'anar acompanyat dels següents documents: memòria justificativa de la seua oportunitat, relació de disposicions afectades, informe econòmic sobre la seua repercussió en ingressos i despeses, i informe de l'Advocacia. El seu procediment serà el mateix que en l'apartat anterior, i haurà de remetre's a l'adreça de correu presupuestos@gva.es, amb la referència «Presentació de la proposta d'articulat de l'Avantprojecte de pressupostos 2021».

c) Informe d'impacte de gènere:

Les sotssecretaries de les conselleries remetran a la Direcció General de Pressupostos els seus informes en què s'analitze l'impacte de gènere dels seus programes de despesa, juntament amb els corresponents als ens del sector públic instrumental adscrits a aquestes, en els termes i conformement al calendari i contingut establit a aquest efecte en les instruccions de la Comissió d'Impacte de Gènere.

Sobre la base d'aquests informes i de la resta de documentació requerida en aquestes instruccions, la Direcció General de Pressupostos procedirà a redactar l'informe d'impacte de gènere per a l'aprovació pel Ple de la Comissió i la seua incorporació al Projecte de llei de pressupostos de 2021.

d) Altres propostes i observacions:

La formulació de propostes i observacions de caràcter puntual es remetran per correu electrònic a l'adreça esmentada en el punt a).



e) Imports pressupostaris de despeses i ingressos:

Els imports pressupostaris de despeses i ingressos es registraran en el mòdul NEPAL amb la combinació de valors i l'emplenament dels segments que conformen les aplicacions pressupostàries de despeses i ingressos que permetran obtindre totes les magnituds monetàries dels pressupostos i el conjunt de fitxes pressupostàries (FP) corresponents a l'estructura dels pressupostos de despeses per programes.



Les fitxes pressupostàries que s'obtindran de l'explotació del mòdul NEPAL són les que figuren en els annexos VII i VIII d'aquesta ordre.



Article 7. Terminis i criteris per a l'elaboració de la documentació

Els diferents òrgans competents remetran a la Direcció General de Pressupostos la documentació corresponent amb anterioritat al 18 de setembre de 2020.

El sector públic instrumental definit en l'article 2 de la Llei 1/2015 remetrà en el termini establit la informació a través de les conselleries al qual estiga adscrit. A aquest efecte, les conselleries adoptaran les mesures oportunes per a la recepció de la documentació dins del termini i en la forma oportuna fixats en aquesta ordre.



Article 8. Criteris generals per a la formulació de propostes

La formulació de propostes pressupostàries s'ajustarà als següents criteris:

a) Optimització del nombre de programes pressupostaris.

b) Contenció i racionalització de la despesa pública.

c) El capítol I, «Despeses de personal», prendrà com a referència el cost anual estimat dels llocs adscrits a cada programa pressupostari en data 30 de juny de 2020.

d) El capítol II, «Despeses de funcionament», quantificarà les projeccions efectuades en compliment de l'article 2 del Decret 77/2019, de 7 de juny, del Consell, de regulació del procediment de gestió del pressupost de la Generalitat, i els compromisos documentats amb l'acord del Consell.

e) En els capítols IV, VI, VII i VIII de despeses s'hauran d'incloure:

– L'aportació de l'Administració de la Generalitat a les despeses de funcionament o d'explotació del sector públic instrumental a les quals s'aplicaran els mateixos criteris establits anteriorment d'aquest article.



– Línies i projectes d'inversió o financers cofinançats amb fons finalistes procedents de persones jurídiques del sector públic o privat.



– Línies i projectes d'inversió o financers cofinançats amb recursos procedents de la Unió Europea.

– Línies de subvenció de caràcter permanent que es deriven de l'aplicació de normes amb rang de llei.

– Compromisos documentats amb acords de Consell.

– Compromisos ferms adquirits amb càrrec a exercicis futurs.





DISPOSICIONS FINALS



Primera

S'autoritza la Direcció General de Pressupostos per a dictar totes les instruccions que considere necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre, sense perjudici que, en l'àmbit dels ens del sector públic instrumental, la Direcció General de Sector Públic i Patrimoni puga dictar totes les instruccions complementàries que considere.



Segona

La relació d'ens del sector públic instrumental recollida en l'annex III té caràcter indicatiu. En aquest sentit, les diferents conselleries seran responsables de remetre tant els avantprojectes de pressupostos corresponents al sector públic instrumental dependent d'aquestes que en la data de la publicació d'aquesta ordre estigueren en funcionament, com el d'aquells que la seua posada en marxa estiguera prevista amb antelació a l'1 de gener de 2021.



Tercera

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà d'haver sigut publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 31 de juliol de 2020.– El conseller d'Hisenda i Model Econòmic: Vicent Soler i Marco.

Mapa web