Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 21/2016, de 19 de juliol, de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a projectes i iniciatives en matèria de recuperació de la memòria històrica que afavorisquen la convivència democràtica, i a projectes i iniciatives que promoguen el desenvolupament de drets i llibertats fonamentals.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7837 de 26.07.2016
Número identificador:  2016/5924
Referència Base de Dades:  005641/2016
 
  • Anàlisi jurídica

    Texto
    Texto Texto2
    Data d'entrada en vigor: 27.07.2016
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques
    Grup temàtic: Legislació, Ajudes
    Matèries: Cultura Benestar social



ORDRE 21/2016, de 19 de juliol, de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a projectes i iniciatives en matèria de recuperació de la memòria històrica que afavorisquen la convivència democràtica, i a projectes i iniciatives que promoguen el desenvolupament de drets i llibertats fonamentals. [2016/5924]

Preàmbul.

Article 1. Objecte.

Article 2. entitats Beneficiàries.

Article 3. Obligacions de les entitats beneficiàries

Article 4. Procediment de concessió.

Article 5. Ordenació i instrucció del procediment.

Article 6. Comissió de Valoració.

Article 7. Criteris de valoració de les sol·licituds.

Article 8. Determinació de la subvenció.

Article 9. Resolució de la convocatòria i termini.

Article 10. Compatibilitat amb altres ajudes.

Article 11. Modificació de la resolució.

Article 12. Despeses subvencionables.

Article 13. Control i supervisió.

Article 14. Justificació i pagament de les subvencions.

Article 15. Reintegrament de la subvenció.

Article 16. Règim sancionador.

Disposicions finals.

Primera. Instruccions.

Segona. Entrada en vigor.





PREÀMBUL



La Constitució Espanyola de 1978 que va traduir jurídicament la voluntat de retrobament dels espanyols, articulant un Estat social i democràtic de dret amb clara vocació integradora, estableix que, els drets i llibertats reconeguts en el capítol segon del títol I «dels drets i deures fonamentals», vinculen a tots els poders públics, i que les normes relatives als drets fonamentals i a les llibertats que la Constitució reconeix s'interpretaran de conformitat amb la Declaració Universal de Drets Humans i els tractats i acords internacionals sobre les mateixes matèries ratificats per Espanya.



En aquest marc, les Corts Generals van aprovar la Llei 52/2007, de 26 de desembre, per la qual es reconeixen i amplien drets i estableixen mesures en favor dels qui van patir persecució o violència durant la guerra civil i la dictadura, que estableix les bases perquè els poders públics duguen a terme polítiques públiques dirigides al coneixement de la nostra història i al foment de la memòria democràtica.

Per la seua banda, un dels objectius essencials de la Generalitat, tal com s'arreplega en l'article 1.3 de l'Estatut d'Autonomia, és reforçar la democràcia. En aquest sentit, el seu article vuitè preveu, d'una banda, que els valencians i valencianes, en la seua condició de ciutadans espanyols i europeus, són titulars dels drets, deures i llibertats reconeguts en la Constitució Espanyola i en l'ordenament de la Unió Europea, i en els instruments internacionals de protecció dels drets humans, individuals i col·lectius; i d'altra banda, que els poders públics valencians estan vinculats per aquests drets i llibertats i vetlaran per la seua protecció i respecte, així com pel compliment dels deures. Així mateix, el referit Estatut d'Autonomia en els seus articles 8 i 12, també recorda que els poders públics estan vinculats pels drets i llibertats, havent de vetlar per la seua protecció i respecte, garantint la defensa dels valors i interessos del poble valencià.

En el marc de l'organització de l'administració de la Generalitat, aqueixes competències són exercides, en part, en virtut de la normativa que es menciona tot seguit, a través de la Conselleria competent en matèria de reformes democràtiques i llibertats públiques.



L'article 5 del Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual determina les conselleries en què s'organitza l'administració de la Generalitat, assigna a la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, les competències en matèria de reformes democràtiques.

El Decret 103/2015, de 7 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, atribueix a la Direcció General de Reformes Democràtiques de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, les funcions en matèria d'impuls d'instruments que aprofundisquen en el desenvolupament democràtic en la Comunitat. En aquest sentit, i de conformitat amb el que estableix l'article 10 del Decret 154/2015, de 18 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, correspon a la Direcció General de Reformes Democràtiques, entre altres competències: «la promoció dels drets i llibertats fonamentals reconeguts en la Constitució i en la resta de l'ordenament jurídic» i «l'impuls de totes aquelles mesures que contribuïsquen a la recuperació de la memòria històrica, en el marc de la normativa vigent sobre la matèria».



Mitjançant la present Ordre, la Conselleria competent en matèria de reformes democràtiques i llibertats públiques, a través de la Direcció General de Reformes Democràtiques, promou tres línies d'ajudes dirigides a finançar projectes tant de recuperació de la memòria històrica, a fi de la promoció de la convivència democràtica, com projectes que promoguen el desenvolupament de drets i llibertats fonamentals, que coadjuven, tant uns com altres, a millorar els indicadors de desenvolupament democràtic dins de la societat valenciana, fomentant l'estudi, la investigació, la promoció, la difusió i la divulgació en àmbits vinculats intrínsecament amb la millora de la qualitat democràtica i amb l'anàlisi del compliment i l'efectivitat dels drets i llibertats dels ciutadans de la Comunitat Valenciana, dins del marc jurídic derivat de la Constitució, de l'Estatut d'Autonomia i del dret de la Unió Europea.



Les subvencions a concedir per la present convocatòria no precisen notificació a la Comissió Europea, per no reunir els requisits arreplegats en l'article 107,1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que s'atorguen per a la realització d'actuacions, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, relacionades amb la recuperació de la memòria històrica i el desenvolupament dels drets i llibertats fonamentals reconeguts en la Constitució espanyola i la resta de l'ordenament jurídic, no suposant les actuacions subvencionable cap avantatge econòmic, ni desenvolupament d'activitat econòmica en el mercat relacionada amb l'oferta de béns o serveis.

Per tant, amb la percepció de les esmentades subvencions no hi ha possibilitat de falsejament de la competència que afecte els intercanvis comercials entre Estats membres, als efectes assenyalats en el Decret 147/2007, de 7 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar subvencions públiques.

Per això, d'acord amb el que disposa la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions; el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de desplegament de la mencionada llei; el Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat; i el Decret 8/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual nomena vicepresidenta, consellers, secretària i portaveu del Consell, i previ dictamen i conforme el Consell Jurídic Consultiu,





ORDENE



Article 1. Objecte

1. La present Ordre estableix les bases reguladores de les subvencions que concedisca, en règim de concurrència competitiva, la Conselleria competent en matèria de reformes democràtiques i llibertats públiques, amb càrrec als crèdits dels seus pressupostos, a projectes i iniciatives que tinguen per objecte recuperar la memòria històrica i promoure la convivència democràtica, així com el desenvolupament de drets i llibertats fonamentals reconeguts en la Constitució i la resta de l'ordenament jurídic, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

2. Aquestes subvencions es classifiquen en tres línies:

a) Línia 1: Ajudes destinades a subvencionar, en el marc del que disposa la legislació sectorial vigent, projectes i iniciatives en matèria de recuperació de la memòria històrica, a fi de la promoció de la convivència democràtica, desenvolupats per entitats i associacions sense ànim de lucre de la Comunitat Valenciana.

b) Línia 2: Ajudes destinades a subvencionar, en el marc del que disposa la legislació sectorial vigent, projectes i iniciatives en matèria de recuperació de la memòria històrica, a fi de la promoció de la convivència democràtica, desenvolupats per ajuntaments i mancomunitats de la Comunitat Valenciana.

c) Línia 3: Ajudes destinades a subvencionar projectes i iniciatives en matèria de drets i llibertats fonamentals, règim electoral i recuperació de la memòria històrica, a fi de la promoció de la convivència i de l'augment en la qualitat de la vida democràtica, desenvolupats per les universitats de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Entitats beneficiàries

1. Podran sol·licitar les ajudes previstes en aquesta ordre les entitats següents:

a) En la convocatòria d'ajudes destinades a subvencionar projectes i iniciatives previstos en la línia 1, les entitats i associacions sense ànim de lucre, domiciliades a la Comunitat Valenciana, legalment constituïdes inscrites en el registre administratiu que en funció de la seua naturalesa jurídica els corresponga, l'objecte dels quals tinga relació amb les finalitats que són objecte de subvenció en aquesta Ordre.

b) En la convocatòria d'ajudes destinades a subvencionar projectes i iniciatives previstos en la línia 2, els ajuntaments i mancomunitats de la Comunitat Valenciana.

c) En la convocatòria d'ajudes destinades a subvencionar projectes i iniciatives previstos en la línia 3, les universitats públiques i privades de la Comunitat Valenciana.

2. Les convocatòries, que podran realitzar-se de forma conjunta per a totes o algunes de les línies de subvenció arreplegades en la present ordre o, de forma separada, per a cadascuna, regularan la forma i el termini en què hauran de presentar-se les sol·licituds.

3. Les convocatòries especificaran la naturalesa dels projectes, programes i actuacions que seran subvencionables en el marc de cada una d'elles, els seus requisits, i prioritats si és el cas, així com els imports màxims de les subvencions a concedir i el nombre de sol·licituds que s'hi poden presentar.



Article 3. Obligacions de les entitats beneficiàries

1.Les entitats beneficiàries de les ajudes previstes en aquesta ordre, sense perjuí que les convocatòries establisquen altres requisits específics, hauran de complir les obligacions següents:

a) Realitzar l'activitat que fonamente la concessió de la subvenció en l'exercici que corresponga a la convocatòria i dins del termini que s'hi determine.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que efectue l'òrgan concedent o qualssevol altres actuacions de comprovació i control financer que puguen dur a terme els òrgans de control competents, per a la qual cosa hauran d'aportar tota la informació que es requerisca en l'exercici d'aquestes actuacions, d'acord amb el que estableixen l'article 46 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i el capítol III del títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.



c) Acreditar davant la Conselleria competent en matèria de reformes democràtiques i llibertats públiques, la realització de l'actuació o actuacions subvencionades, així com el compliment dels requisits i condicions que determinen la concessió o gaudi de la subvenció.

d) Justificar davant la direcció general competent en matèria de Reformes Democràtiques l'ajuda concedida en els termes i terminis previstos en l'article 14 de la present ordre.

e) Comunicar a la Conselleria competent en matèria de reformes democràtiques i llibertats públiques, mitjançant certificació expedida per la persona que exercisca les funcions de secretaria de l'entitat, l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, provinents de qualssevol Administracions o ens públics o privats, amb indicació expressa de l'import de les subvencions aconseguides, a quins conceptes es destinaran i si cobreixen el cent per cent (100 %) del cost total real de tal actuació o actuacions. La comunicació haurà d'efectuar-se tan prompte com es tinga coneixement de l'obtenció de la subvenció i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l''aplicació donada als fons percebuts, d'acord amb el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

f) Acreditar davant l'òrgan concedent que es troben al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, tant a la data de concessió com a la de pagament, de conformitat amb el que estableix l'article 13.7 de la Llei 38/2003, General de Subvencions, i els articles 22 i 23 del reglament de la Llei General de Subvencions, aprovat per Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol. Per a això, el sol·licitant podrà autoritzar l'òrgan instructor perquè obtinga directament l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social a través de certificats telemàtics, de conformitat amb el que disposa el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen les mesures de simplificació i reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'administració de la Generalitat i el seu sector públic. Els que no tinguen l'autorització esmentada hauran d'aportar la documentació acreditativa que es troben al corrent de les esmentades obligacions. La Direcció General competent es reserva el dret de requerir al sol·licitant si la informació obtinguda presenta cap incidència.

En virtut del que preveu l'article 5 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic, en relació amb l'article 3.2 de l'Ordre de 30 de maig de 1996, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, les entitats locals que resulten beneficiàries de les subvencions concedides estaran exemptes d'acreditar que es troben al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

g) No alterar la finalitat de les subvencions i complir les obligacions que estableix la legislació vigent per als perceptors de fons públics.



h) Facilitar la inspecció i control de la Conselleria competent en matèria de Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, i en particular de la direcció general competent en matèria de Reformes Democràtiques, a fi de conèixer qualsevol aspecte de l''activitat objecte de la subvenció, en els termes que preveu l'article 169 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.

i) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguen ser objecte d'actuacions de comprovació i control previstes en la normativa aplicable durant un període mínim de sis anys.

j) Adoptar les mesures de difusió que garantisquen el compliment del que disposa l'article 18.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, donant l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de les actuacions desenvolupades per l'entitat a través de la convocatòria de què es tracte. A l'efecte, l'entitat haurà de donar a conèixer de manera inequívoca que es tracta d'actuacions subvencionades per la Generalitat a través de la Conselleria competent en matèria de Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, tant en qualsevol acte o mitjà que s'empre per a difondre i promocionar l'actuació o actuacions subvencionades, com en tota publicació o relació amb tercers el fi de la qual siga divulgar-les, incorporant en tot material gràfic orientat a la difusió de l'activitat objecte de la subvenció el logotip de la Generalitat, que serà facilitat per la direcció general competent en matèria de Reformes Democràtiques.

k) Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.

l) Acreditar, mitjançant declaració responsable, que no està incursa en cap prohibició per a obtenir la condició de beneficiari, assenyalades en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, així com que no és deutora de la Generalitat per reintegrament de subvencions, d'acord amb el que preveu l'article 25 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

m) Complir la normativa sobre integració laboral de persones amb discapacitat o, si és el cas, l'exempció de l'obligació esmentada, d'acord amb el que estableix el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat.

n) Quan l'entitat beneficiària de la subvenció, siga una persona jurídica privada, i la quantia en concepte d'ajudes o subvencions rebudes de l'administració autonòmica o de qualsevol altra entitat enumerada en l'article 2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana, durant el període d'un any, siga per un import superior a 10.000 euros, haurà de donar-li l'adequada publicitat, indicant almenys l'entitat pública concedent, l'import rebut i el programa, activitat, inversió o actuació subvencionat. La difusió d'aquesta informació es realitzarà preferentment a través de les corresponents pàgines web. En el cas que no disposen de pàgina web on realitzar la publicitat, hauran de complir amb l'obligació esmentada a través del portal que pose a la seua disposició la Generalitat.

o) Quantes altres obligacions estableix l'article 14 de l'esmentada Llei 38/2003.

2.L'incompliment de les anteriors obligacions, així com de les que específicament establisquen les corresponents convocatòries, produirà la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció atorgada, així com el reintegrament de les quantitats percebudes, deixarà aquesta sense efecte i donarà lloc, si és el cas, a l'exigència de les responsabilitats que corresponguen d'acord amb la legislació vigent i, de forma especial, atenent al que disposa la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.





Article 4. Procediment de concessió

1. Les subvencions seran concedides, respectant els principis de publicitat, transparència, objectivitat, igualtat i no discriminació, en règim de concurrència competitiva a què es refereix l'article 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, i l'article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

2. El procediment de concessió s'iniciarà d'ofici mitjançant convocatòria pública aprovada per la Conselleria competent en matèria de reformes democràtiques i llibertats públiques i publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, a través de la Base de Dades Nacionals de Subvencions (BDNS), d'acord amb les consignacions previstes en la llei de Pressupostos de la Generalitat per a l'exercici econòmic corresponent.



Article 5. Ordenació i instrucció del procediment

1. L'òrgan encarregat de l'ordenació i instrucció del procediment serà la direcció general competent en matèria de Reformes Democràtiques, la qual acordarà, d'ofici, totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals ha de pronunciar-se la resolució.

2. La Direcció General competent en matèria de Reformes Democràtiques, a la vista de documentació que es troba en l'expedient i de les obligacions que s'adquirisquen amb la concessió de l'ajuda, podrà demanar els informes dels organismes i entitats que crega oportú i efectuar les comprovacions necessàries sobre l'exactitud de tot això.



Article 6. Comissió de valoració

1. L'examen i valoració de les sol·licituds presentades, així com la consegüent proposta de concessió i denegació de les ajudes, correspondran a una Comissió de valoració composta pels membres següents:



a) Presidència: la persona titular de la direcció general competent en matèria de Reformes Democràtiques o persona que designe en substitució.

b) Vocals:

– La persona que ostente la Subdirecció General competent en matèria de Reformes Democràtiques, o persona que designe en substitució.

– La persona que ostente la Direcció del Servei d'Anàlisi i Impuls dels drets, llibertats i desenvolupament democràtic, o persona que designe en substitució, que actuarà com a secretària de la comissió.

– La persona que ostente la Direcció del Servei de Promoció i Divulgació dels drets, llibertats i desenvolupament democràtic, o persona que designe en substitució.

– Un funcionari o una funcionària de la Direcció General de Reformes Democràtiques, pertanyent al grup A1.

2. La comissió se sotmetrà, quant al seu règim de funcionament, a allò que s'ha disposat per als òrgans col·legiats en el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o una altra de similar, segons el que estableix la legislació bàsica de règim jurídic de les administracions públiques.

3. Després d'avaluar totes les sol·licituds admeses a tràmit, la comissió de valoració elevarà a l'òrgan competent per a resoldre proposta motivada de resolució.

4. En la proposta motivada de resolució:

a) Figuraran, per ordre decreixent de puntuació obtinguda, tots aquelles entitats beneficiàries a què podria atorgar-se la subvenció, especificant la seua avaluació i els criteris de valoració seguits per a efectuar-la, així com la quantia a atorgar, amb el límit màxim del crèdit total disponible.

b) Es faran constar, si és el cas, les condicions, obligacions i determinacions accessòries a què hagen de subjectar-se les entitats beneficiàries propostes.

c) Es ressenyaran les sol·licituds que hagen de ser denegades, així com les causes de la seua denegació.



Article 7. Criteris de valoració de les sol·licituds

La valoració dels projectes presentats aconseguirà com a màxim 25 punts i s'efectuarà d'acord amb els criteris que s'indiquen:

a) Qualitat tècnica i viabilitat econòmica del projecte, fins a 8 punts. Per a això, es tindran en compte els aspectes següents: adequació del projecte als objectius de les subvencions; adequació i coherència de les activitats proposades; metodologia i calendari; recursos humans i materials previstos; aportació de mitjans propis; i disponibilitat dels permisos i autoritzacions que siguen necessaris per a l'execució de les activitats.



b) Col·laboració d'altres entitats i Institucions, fins a 5 punts. Es valorarà la participació conjunta de diverses entitats en el projecte i altres ajudes i col·laboracions, inclosa el cofinançament del projecte per altres entitats diferents de les sol·licitants.

c) Experiència, trajectòria i especialització de les entitats i associacions, fins a 5 punts. Per a això, es tindran en compte les activitats realitzades en matèria de recuperació de la memòria històrica o desenvolupament de drets i llibertats fonamentals; les activitats realitzades semblants a les que es presenten per a la sol·licitud de subvenció i l'antiguitat.

d) Incidència del projecte en la societat, fins a 4 punts. Es tindran en compte els aspectes següents: la definició dels resultats esperats; la repercussió territorial de les activitats programades; els potencials beneficiaris; l'interès social i cultural del projecte; l'abast de les mesures de difusió i divulgació proposades i, en particular, l'experiència específica de les dones i altres col·lectius que van patir persecució o violència durant la guerra civil i la dictadura.

e) Cofinançament del projecte o iniciativa per part de l'entitat sol·licitant, fins a 3 punts.



Article 8. Determinació de la subvenció

1. De conformitat amb allò que disposa l''article 2.3 de la present Ordre, les convocatòries d'ajudes que es dicten a l'empara d'aquestes bases reguladores especificaran els imports màxims de les subvencions a concedir, sense que en cap cas les subvencions que es concedisquen no puguen superar la quantitat sol·licitada, i en les convocatòries d'ajudes destinades a subvencionar projectes i iniciatives previstos en la línia 2, de les previstes en l'article 1, no podran superar el 85 % del pressupost presentat.

2. La subvenció vindrà determinada pel pressupost establit i s'adjudicarà a les entitats beneficiàries, seguint l'ordre de puntuació obtinguda d'acord amb els criteris de valoració establits en l'article 7 de les presents bases i en les corresponents convocatòries, fins que s'esgote el crèdit pressupostari assignat a cada línia de subvenció.



3. Quan es produïsca la renúncia d'alguna de les entitats beneficiàries, el crèdit pressupostari no aplicat podrà concedir-se, sense necessitat de nova convocatòria, a l'entitat sol·licitant o sol·licitants següents a aquella, per ordre de puntuació. A aquests efectes per a les línies establides en l'article 1.2, l'adjudicació de les subvencions es farà independentment per a cada una de les línies convocades.



Article 9. Resolució de la convocatòria i termini

1. La persona titular de la Conselleria competent en matèria de reformes democràtiques i llibertats públiques resoldrà el procediment de concessió, una vegada realitzada la proposta per la comissió de valoració, sobre l'adjudicació de quantitats i la denegació de la subvenció a les entitats beneficiàries que no complisquen els requisits previstos en les presents bases i en la convocatòria pertinent.

En tot cas, la resolució de la convocatòria ha de ser motivada de conformitat amb allò que s'ha disposat en aquestes bases. També es farà constar si és el cas la denegació de les sol·licituds igualment motivades, fent constar els supòsits d'exclusió o inadmissió i desistiment amb constància de la causa que el va motivar.

2. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució serà de sis mesos a comptar del dia de publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, sempre que aquesta reunisca els requisits exigits i s'aporte tota la documentació requerida.

Transcorregut el termini sense que s'haguera notificat resolució expressa, les entitats interessades podran entendre desestimades les seues sol·licituds per silenci administratiu. Tot això, sense perjuí que subsistisca l'obligació legal de l'Administració de resoldre expressament sobre la petició formulada.

3. La persona titular de la Conselleria competent en matèria de reformes democràtiques i llibertats públiques, a proposta de la comissió de valoració, podrà declarar deserta, totalment o parcialment, l'adjudicació de les subvencions convocades.



Article 10. Compatibilitat amb altres ajudes

Les subvencions regulades en aquesta Ordre seran compatibles amb qualsevol altra subvenció o ajuda per a la mateixa finalitat procedent de qualssevol Administració Pública o ens públic o privat, nacional, de la Unió Europea o internacional, sempre que el conjunt de les ajudes no supere el cost total del projecte presentat. La dita circumstància haurà de ser comunicada a l'òrgan instructor en el moment en què es produïsca, ja siga abans o durant l'execució del projecte, aportant la corresponent resolució de concessió



Article 11. Modificació de la resolució

1. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de les subvencions i l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, provinents de qualsevol Administració Pública o ens públic o privat, nacional, de la Unió Europea o internacional, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, d''acord amb el que preveu l'article 19.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

2. Les entitats beneficiàries podran sol·licitar amb caràcter excepcional la modificació del contingut de l'actuació subvencionada així com de la forma i terminis de la seua execució i justificació de les corresponents despeses, quan apareguen circumstàncies que alteren o dificulten el desenvolupament de l'actuació, i podran ser autoritzades sempre que no danyen drets de tercers. La resolució sobre la modificació sol·licitada serà adoptada per la persona titular de la Conselleria competent en matèria de reformes democràtiques i llibertats públiques amb un informe previ de la direcció general competent en matèria de Reformes Democràtiques.



Article 12. Despeses subvencionables

1. Les subvencions només podran cobrir les despeses que, de manera indubtable, responguen a la naturalesa de l'activitat subvencionada, i es realitzen dins del termini concedit per a la seua execució, no sent admissibles despeses que no estiguen específicament previstes en la descripció del projecte o iniciativa subvencionat. En cap cas, no seran subvencionables les despeses realitzades amb anterioritat a l'any en què es produïsca la resolució definitiva de concessió de les subvencions.

2. Les despeses subvencionables es regiran pel que disposa l'article 31 de la Llei General de Subvencions i podran respondre a algun dels conceptes següents:

a) Despeses de personal, dedicats a retribuir les activitats realitzades en els respectius projectes pel personal incorporat a aquests.



b) Dietes i despeses de viatges: Els desplaçaments, allotjament i manutenció, fins al màxim corresponent al Grup 2 de dietes previst en el Decret 95/2014, de 13 de juny, del Consell, pel qual es modifica el Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Consell, sobre indemnitzacions per raó del servei i gratificacions per serveis extraordinaris, i el Decret 175/2006, de 24 de novembre, del Consell, pel qual es regulen les condicions de treball del personal al servei de l'Administració del Consell.



c) Despeses d'adquisició o lloguer de material inventariable i bibliogràfic necessaris per a la realització del projecte.

d) Material fungible (papereria, consumibles...).

e) Altres despeses, com ara els de publicitat i difusió de les activitats realitzades, de prestació de serveis professionals lligats a la realització del projecte, o altres relacionats directament amb l'activitat subvencionada.

3. Les despeses de funcionament ordinari de l'entitat només seran subvencionables com a màxim fins a un 10 per cent del cost de l'activitat subvencionada, sempre que es corresponguen amb el període en què efectivament es realitza l'activitat subvencionada.

4. En cap cas no seran despeses subvencionables:

a) Els interessos deutors dels comptes bancaris.

b) Els interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals.

c) Les despeses de procediments judicials.

d) Els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació i els impostos personals sobre la renda.

e) Queden expressament excloses les despeses d'organització d'esdeveniments i l'entrega d'obsequis que pogueren derivar-se de la realització de les activitats o projectes objecte de subvenció.

5. Tampoc no podran imputar-se a la subvenció les despeses originades per les activitats realitzades en la condició de membres de la Junta Directiva o òrgan de govern corresponent de l'entitat.

6. No podrà subcontractar-se cap percentatge de l'activitat subvencionada.



Article 13. Control i supervisió

1. Les entitats beneficiàries estaran sotmeses a les actuacions de control de les activitats, compliment de l'objecte, condicions i finalitat de la subvenció, i de fiscalització de l'òrgan gestor, de la resta d'organismes de la Generalitat, estatals i comunitaris competents.

2. La comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat subvencionada es realitzarà mitjançant el corresponent pla de control que s'elaborarà a l'efecte, en els termes establits en l'article 169.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.

3.La Direcció General competent en matèria de Reformes Democràtiques, podrà demanar i revisar la documentació justificativa de les despeses efectivament realitzades, corresponents a les actuacions i projectes subvencionats.

4.Així mateix, des de la direcció general competent en matèria de Reformes Democràtiques, es podrà requerir a l'entitat beneficiària, la remissió de tots aquells elements o materials (fullets, cartells publicitaris, programes, publicacions, etc…), relacionats amb totes les activitats subvencionades.



Article 14. Justificació i pagament de la subvenció

1. Les entitats beneficiàries hauran de justificar el compliment de les condicions imposades i el grau de consecució dels objectius previstos en la Resolució de concessió de la subvenció, en el termini màxim de dos mesos a partir de la finalització de l'activitat o projecte subvencionat, i, en tot cas, abans del día 15 de novembre.

2. L'aplicació de l'import de la subvenció serà justificada per l'entitat beneficiària, mitjançant la presentació del compte justificatiu simplificat a què es refereix l'article 75 del Reglament de la Llei General de Subvencions, aprovat per Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, que contindrà la informació següent:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts degudament subscrita per la persona responsable de l'actuació o actuacions realitzades, que en el cas que l'entitat beneficiària siga un ajuntament o una mancomunitat, haurà de ser la persona titular de la presidència de la mancomunitat de municipis o de l'alcaldia-presidència de l'ajuntament.



b) Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, el seu import, la data d'emissió i, si és el cas, la data de pagament, que en el cas que l'entitat beneficiària siga una entitat local, haurà d'estar certificada i firmada pel secretari o secretària, o pel secretari-interventor o secretària-interventora de l'entitat local interessada, amb el vistiplau del seu president o presidenta.

c) Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagen finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.

d) Si és el cas, carta de pagament de reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats així com dels interessos derivats d''aquests.

Es durà a terme un control administratiu a posteriori de la realització de l'activitat subvencionada a través d'un mostreig aleatori de la totalitat de les ajudes concedides a fi de comprovar la veracitat dels dades consignades en la documentació presentada.

L'òrgan concedent comprovarà, a través de les tècniques de mostreig que s'acorden en les bases reguladores, els justificants que crega oportuns i que permeten obtenir evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció, a fi dels quals podrà requerir del beneficiari la remissió dels justificants de despesa seleccionats.

e) Acreditació, en el cas que l'entitat beneficiària siga una entitat local, d'haver presentat el compte general aprovat a la Sindicatura de Comptes, d'acord amb el que preveu l'article 199.4 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de Règim Local de la Comunitat Valenciana.

3. La Conselleria competent en matèria de reformes democràtiques i llibertats públiques, a través de la direcció general competent en matèria de Reformes Democràtiques, comprovarà, mitjançant tècniques de mostreig aleatori o per raó de l'import o el concepte de despesa, els justificants que crega oportuns i que permeten obtenir evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció, al fi dels quals podrà requerir de l'entitat beneficiària la remissió dels justificants de despesa seleccionats.

Sense perjuí de l'anterior, per a la tramitació del pagament de les subvencions als efectes del que estableix en l''apartat divuit, número 2, B), de l'Acord de 24 d'agost de 2012, del Consell, pel qual es determinen els extrems addicionals a comprovar per la Intervenció en l'exercici de la fiscalització de la despesa (DOCV 6849, 28.08.2012), l'entitat beneficiària haurà de presentar, en tot cas, còpia compulsada de les factures originals de les despeses realitzades, degudament formalitzades d'acord amb el que estableix el Reial Decret 1619/2012, d'1 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, o documents de valor probatori equivalent en el tràfic mercantil o amb eficàcia administrativa, incorporats en la relació a què es fa referència en l'apartat b del número anterior i, si és el cas, la documentació acreditativa del pagament.



La compulsa de les factures haurà de realitzar-se per persona que estiga habilitada a l'efecte, atenent al que preveu la normativa que siga aplicable.

4. La tramitació del pagament de la subvenció s'iniciarà després de l'aportació per part de l'entitat beneficiària de la totalitat de la justificació de les despeses corresponents, i de la comprovació d'allò que s'ha aportat per part de la Conselleria competent en matèria de reformes democràtiques i llibertats públiques.

5. El pagament s'efectuarà d'una sola vegada, després de la justificació de les despeses en la forma prevista en la present Ordre, i la seua comprovació i aprovació per l'òrgan administratiu competent, mitjançant transferència al compte bancari de què siga titular l'entitat beneficiària, i que es trobe donada d'alta en el Sistema d'Informació Pressupostària de la Generalitat.

6. La no-presentació de la justificació de la despesa en el termini fixat donarà lloc a la pèrdua de la subvenció, sense perjuí que es concedisca, amb caràcter previ a l'adopció de qualsevol decisió, el tràmit d'audiència legalment establit.



Article 15. Reintegrament de la subvenció

1. En els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, General de Subvencions, en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, i en els d'incompliment de les obligacions establides en aquesta Ordre, es produirà la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció atorgada i es podrà deixar aquesta sense efecte o minorar la seua quantia, amb reintegrament de les quantitats indegudament percebudes i l'exigència dels interessos de demora des del moment de l'abonament de la subvenció.

2. El procediment de reintegrament de les quantitats percebudes s'ajustarà a les previsions contingudes en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.

3. L'incompliment parcial pel beneficiari de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, donarà lloc a una reducció proporcional de la subvenció atorgada, sempre que l'incompliment s'estime inferior al 50 %. En cas d'aconseguir aquest límit, escaurà deixar sense efecte la subvenció.

4. Les quantitats a reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic de naturalesa no tributària, sent-los d'aplicació, als efectes del càlcul, l'interès de demora en els termes establits en l'article 38 de la Llei General de Subvencions.

5. El termini per a resoldre i notificar la resolució escaient serà de dotze mesos a comptar de la data de l'acord d'iniciació.



Article 16. Règim sancionador

El règim sancionador s'aplicarà per la comissió de les infraccions administratives previstes en la normativa bàsica estatal a aquells subjectes que en siguen responsables, i es regirà pel que disposa el capítol IV del títol X de la Llei 1/2015 d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Instruccions

Es faculta la direcció general competent en matèria de Reformes Democràtiques per a dictar les instruccions i adoptar les mesures que considere oportunes per a l'execució i aplicació de la present Ordre i de les corresponents convocatòries.



Segona. Entrada en vigor.

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 19 de juliol de 2016



La consellera de Justícia, Administració Pública,

Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques,

GABRIELA BRAVO SANESTANISLAO

Mapa web