Ficha disposicion

Ficha disposicion





LLEI 2/2008, de 17 d'abril, de la Generalitat, del Sistema Valencià de Títols i Acreditacions d'Educació Superior.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5749 de 24.04.2008
Número identificador:  2008/4897
Referència Base de Dades:  004888/2008
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Presidència de la Generalitat
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Educació Universitats
    Descriptors:
      Temàtics: ensenyament superior, universitat, reconeixement de títols, reconeixement d'estudis, principi de reconeixement mutu , monografies



LLEI 2/2008, de 17 d'abril, de la Generalitat, del Sistema Valencià de Títols i Acreditacions d'Educació Superior. [2008/4897]

Sia notori i manifest a tots els ciutadans que les Corts Valencianes han aprovat, i jo, d'acord amb el que establixen la Constitució i l'Estatut d'Autonomia, en nom del Rei, promulgue la llei següent:

Preàmbul

L'article 149.1.30 de la Constitució Espanyola reserva a l'Estat la competència exclusiva per a regular les normes bàsiques per al desenrotllament del dret a l'educació, configurat com un dret fonamental d'especial protecció en l'article 27.

Segons l'article 53 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, la Generalitat té atribuïda la competència exclusiva per a la regulació i administració de l'ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjuí del que disposa l'article 27 de la Constitució Espanyola i les lleis orgàniques que, d'acord amb l'apartat 1 de l'article 81 d'aquella, ho despleguen.

La certificació dels nivells de formació individual es fa a Espanya i a la Comunitat Valenciana per centres educatius, especialment avaluats i reconeguts pels òrgans competents de la Generalitat i del Govern Espanyol, per mitjà de l'expedició dels corresponents títols. La preparació per a adquirir estos títols, diplomes, i altres acreditacions s'aconseguix seguint programes educatius amb continguts teòrics i pràctics, estructurats en plans d'estudis, dissenyats i implantats pels centres educatius, i avaluats i aprovats pels òrgans competents d'estos i de les Administracions educatives.

Els títols oficials que tenen validesa en tot el territori nacional es regixen per normes comunes per a tot l'Estat. Altres títols i diplomes, expedits per universitats i altres centres educatius, no tenen este reconeixement general i només posseïxen validesa restringida. Els objectius de Bolonya de 1999 per a la convergència europea, i el posterior procés que ha donat lloc a l'anomenat Espai Europeu d'Educació Superior, promouen mesures d'optimització dels recursos educatius, amb el propòsit de fer més fluida, competitiva i tecnificada la formació en els Estats integrants del dit espai. Entre eixes mesures es consideren decisives per a l'Educació Superior:

1. Adoptar un catàleg europeu de titulacions, comparable i fàcil de comprendre.

2. Adoptar un sistema amb dos cicles principals: el grau i el postgrau.

3. Establir un sistema comú de mesura i metodologia d'aprenentatge.

4. L'homologació dels sistemes universitaris en totes les seues facetes: títols vàlids per a tot l'Espai Europeu d'Educació Superior, mateix sistema de crèdits, la mateixa estructuració de les carreres.

5. Adequar les ensenyances a les necessitats del mercat laboral.

6. Promoure la idea d'educació al llarg de tota la vida, en un procés permanent d'interacció entre formació i treball.

7. Canviar els mètodes d'ensenyança, més centrats en l'aprenentatge de l'alumne, i amb atenció més individualitzada.

La tendència dels Estats que integren l'Espai Europeu d'Educació Superior és, en conseqüència, a reformar les seues estructures educatives per a aconseguir estos objectius.

Com en la resta de l'Estat, en la Comunitat Valenciana els estudis vigents, per damunt de l'ensenyança secundària, es dividixen diferencialment entre estudis universitaris i de formació professional superior. La formació professional superior, en l'àmbit del sistema educatiu, té com a finalitat la preparació dels alumnes per a l'activitat en un camp professional, proporcionant-los una formació polivalent que els permeta adaptar-se a les modificacions laborals que poden produir-se al llarg de la seua vida.

Ambdós sistemes de formació oferixen títols i diplomes, els currículums dels quals tenen punts de trobada que preveuen l'accés de titulats de formació professional superior a estudis universitaris, amb la qual cosa es fan creditors de títols universitaris. Ambdós sistemes admeten adaptacions innovadores que milloren l'aprofitament de tots els recursos educatius de la Comunitat Valenciana, entre els quals poden considerar-se centres d'investigació, tecnològics i empreses que amb els seus llocs de treball poden brindar experiència i habilitats professionals de gran valor en el procés d'innovació curricular, i d'adaptació als objectius de Bolonya.

Els sistemes d'ensenyança universitària i de formació professional superior, quasi estancs, dividixen artificialment les capacitats dels professionals, i forcen l'educació per vies molt rígides i estretament dictades.

A fi d'una educació superior basada en els principis de qualitat, mobilitat, diversitat i competitivitat, que servisca per a incrementar l'ocupació i el benestar de la societat, es fa necessari habilitar desenrotllaments curriculars flexibles, individualitzats i adaptats a la demanda del mercat laboral.

El nivell cultural de la nostra societat, semblant al d'altres països desenrotllats, permet que les persones puguen dissenyar, dins d'uns marges, la seua pròpia educació superior, sumant crèdits universitaris i experiències laborals diferents, adquirits en centres educatius i llocs de treball. Eixa formació mixta pot oferir una àmplia gamma de professionals amb habilitats i destreses subtilment entrellaçades, que amplien l'adequació de persones concretes als canviants i diversos llocs de treball que la moderna societat tecnificada requerix. Esta forma mixta i personal de dissenyar els propis estudis afavorix, a més, la pluralitat i l'adequació de la formació a les millors qualitats de cada personalitat.

Amb la present llei es traça l'inici d'un itinerari d'adaptacions i de perspectives de futur de les titulacions pròpies i de les acreditacions de coneixement, habilitats i destreses, obrint el camí cap als objectius proposats a Bolonya, cap a l'acostament internacional, cap al major aprofitament individual i social de la carrera educativa, cap a la integració i mobilitat dels estudiants de tot l'àmbit europeu, cap a la formació continuada dels professionals, i cap a la formació d'una gamma de professionals acreditats amb habilitats, destreses i bases educatives flexibles i adaptables a les tasques que la societat europea, i mundial, generen en el futur pròxim.

Article 1. Objecte de la llei

La present llei té com a objecte l'ordenació i coordinació del Sistema Valencià de Títols i Acreditacions d'Educació Superior, en exercici de les competències pròpies de la Generalitat, amb respecte al principi d'autonomia universitària i en el marc del sistema universitari espanyol i de l'Espai Europeu d'Educació Superior.

Article 2. El Sistema Valencià de Títols i Acreditacions d'Educació Superior

El Sistema Valencià de Títols i Acreditacions d'Educació Superior està integrat per:

1. Títols oficials homologats per l'Estat.

2. Títols i diplomes propis de les Universitats, regulats en els seus Estatuts.

3. Títols propis de les Universitats, reconeguts per la Comunitat Autònoma, que siguen organitzats i impartits d'acord amb el que reglamentàriament s'establisca.

4. Títols el contingut dels quals pot permetre la seua homologació amb altres títols oficials expedits per Universitats estrangeres, especialment europees, d'acord amb el que s'establisca reglamentàriament.

5. Títols de Formació Professional Superior.

6. Acreditacions no reglades impartides per ens privats o públics del Sistema Universitari Valencià.

Article 3. Validesa dels títols i diplomes propis de les universitats, reconeguts per la Generalitat

Els títols i diplomes propis de les universitats del Sistema Universitari Valencià, reconeguts per la Generalitat, es dissenyaran atenent a l'homologació de criteris amb l'Espai Europeu d'Educació Superior, i reconeixeran la seua especial qualitat i disseny.

Tots els títols i diplomes propis de les universitats tindran la mateixa validesa, als seus efectes, en tota la Comunitat Valenciana.

Article 4. Homologació de títols amb contingut equivalent a altres títols oficials expedits per universitats estrangeres

La Generalitat, a través dels òrgans assignats i en l'àmbit de les seues competències, en cooperació amb l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva i els centres del Sistema Universitari Valencià, establirà els nivells d'homologació professional dels títols i acreditacions estrangeres.

Article 5. Acreditacions de formació academicoprofessional de disseny personal

Les Universitats Valencianes podran oferir paquets de crèdits per a l'adequació de coneixements, dirigits a professionals i altres persones amb una formació prèvia adequada i que demostren la seua capacitat per a aprofitar-ho. La finalitat d'estos crèdits serà la de garantir la formació permanent dels estudiants en aquelles àrees que les circumstàncies economicosocials així ho recomanen. Els centres acreditaran específicament la superació amb èxit d'estos paquets limitats de crèdits educatius optatius. L'elecció dels paquets de crèdits serà exclusiva potestat dels estudiants, que s'ajustaran a l'oferta de les universitats. La Generalitat col·laborarà amb les universitats valencianes perquè es possibilite la realització dels referits crèdits a estudiants amb escassos recursos econòmics.

Article 6. Certificacions emeses per Instituts d'Investigació i Instituts Tecnològics

Per mitjà del procediment que s'establisca pels departaments competents en matèria d'educació i universitats, els Instituts d'Investigació i els Instituts Tecnològics acreditats de la Comunitat Valenciana podran acreditar per mitjà de certificació nivells de formació especialitzada que faculten els posseïdors per a optar als paquets de crèdits universitaris tractats en l'article 5.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

El Consell dictarà les normes reglamentàries necessàries per a l'execució, aplicació i desplegament de la present llei.

Segona

Esta llei entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

Per tant, ordene que tots els ciutadans, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir esta llei.

València, 17 d'abril de 2008,

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

Mapa web