Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 5/2022, de 24 de maig, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les ajudes a la certificació de la producció ecològica a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9353 de 02.06.2022
Número identificador:  2022/4760
Referència Base de Dades:  004798/2022
 



ORDRE 5/2022, de 24 de maig, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les ajudes a la certificació de la producció ecològica a la Comunitat Valenciana. [2022/4760]

El I Pla valencià de producció ecològica 2016-2020 es va presentar per la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural l'any 2016, i va establir en la seua línia 5 la millora de la governança i la transparència del sector i polítiques transversals. La consecució d'aquest objectiu es va instrumentar a través de diverses mesures, entre les quals es trobava la reducció de les quotes als controls i la certificació de la producció ecològica valenciana, contribuint amb l'establiment d'ajudes per a la certificació.

L'Ordre 29/2017, de 6 de novembre, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les ajudes per al suport a la certificació de la producció ecològica a la Comunitat Valenciana, en el marc del I Pla valencià de producció ecològica 2016-2020, va aprovar les bases reguladores de les subvencions a la certificació de la producció ecològica en el territori de la Comunitat Valenciana.

La producció ecològica es troba regulada pel Reglament (UE) 2018/848, del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de maig, i és aplicable des de l'1 de gener de 2022, havent quedat derogats el Reglament (CE) 834/2007, del Consell, de 28 de juny, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics, i el Reglament (CE) 889/2008, de la Comissió, de 5 de setembre, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (CE) 834/2007, del Consell, de 28 de juny, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics.



Finalitzant l'any 2020 el període de vigència del I Pla valencià de producció ecològica, i havent quedat derogada la normativa europea que regulava l'Ordre 29/2017, de 6 de novembre, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, es dona per complit l'objecte d'aquesta, i resulta necessari publicar aquesta nova ordre, i continuar potenciant la producció, transformació i consum dels productes agrícoles i ramaders ecològics, la qual cosa suposa un instrument a favor de la competitivitat en el sector agrari, oferint als consumidors, a través del sistema de control i certificació, una garantia objectiva de la presència d'una sèrie d'atributs de valor en el producte.



La present ordre, dotada amb fons propis de la Generalitat, aprova un nou règim d'ajudes dirigit als agricultors, ramaders i empreses agràries que operen d'acord amb el Reglament (UE) 2018/848, del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de maig.

En el present règim d'ajudes és aplicable a les empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles el Reglament (UE) núm. 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (DOUE L352, 24.12.2013), modificat pel Reglament (UE) núm. 2019/316, de la Comissió, de 21 de febrer de 2019, pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (DOUE L51, 22.02.2019); i per a la resta d'operadors és aplicable el Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 de Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, modificat pel Reglament (UE) 2020/972, de la Comissió, de 2 de juliol.



Ateses les competències estatutàries atribuïdes a la Generalitat en matèria de qualitat i seguretat agroalimentària, i sense perjudici de les bases i ordenació de l'activitat econòmica general de l'Estat, i el que es disposa en el Reial decret 833/2014, de 3 d'octubre, pel qual s'estableix i regula el Registre general d'operadors ecològics i es crea la Mesa de coordinació de la producció ecològica, per a la gestió de les ajudes que es regulen en la present ordre es designa com a òrgan d'assistència el Comité d'Agricultura Ecològica de la Comunitat Valenciana (CAECV), segons el que es disposa en el capítol V de l'Ordre 30/2010, de 3 d'agost, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'aprova el text del Reglament sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics i del Comité d'Agricultura Ecològica de la Comunitat Valenciana (CAECV), així com per les funcions atribuïdes a l'entitat esmentada, en la seua qualitat de corporació de dret públic, amb competències en matèria de control, certificació, representació i defensa dels productes ecològics segons el que es disposa en els articles 15.1 i 18 de l'esmentada Ordre 30/2010, de 3 d'agost.

En el procés d'elaboració d'aquesta ordre, segons el que es disposa en l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions, ha emés informe l'Advocacia General de la Generalitat i la Intervenció Delegada de la conselleria competent en matèria de desenvolupament rural.

Per tot això, a proposta de la persona titular de la direcció general competent en matèria de producció ecològica, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i fent ús de les atribucions conferides per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, així com del Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica i dels articles 160.2 i 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions,





ORDENE



Apartat primer. Aprovació de les bases reguladores

Aprovar les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per al suport a la certificació de la producció ecològica a la Comunitat Valenciana. Aquestes bases estaran vigents durant la vigència del Pla estratègic de subvencions de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica i els seus organismes públics, per al període 2021-2023, aprovat per la Resolució de 16 de juny de 2021, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica (DOGV 9113 de 23.06.2021).



Apartat segon. Eficàcia

La present ordre farà efecte des del dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Apartat tercer. Règim d'impugnació

Contra la present ordre, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició, en el termini d'un mes des de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé directament un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 24 de maig de 2022



La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural,

Emergència Climàtica i Transició Ecològica,

MIRELLA MOLLÀ HERRERA





ANNEX

Bases reguladores per a la concessió d'ajudes a la certificació

de la producció ecològica a la Comunitat Valenciana



Primera. Objecte

L'objecte de les subvencions previstes en el present annex és cobrir parcialment el cost de la certificació dels productes agroalimentaris ecològics com a mesura d'incentivació a la producció ecològica en l'àmbit de la Comunitat Valenciana en el programa de la qualitat dels aliments regulat en el Reglament (UE) 2018/848, del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de maig.



Segona. Persones beneficiàries i obligacions

1. Podran ser persones beneficiàries de l'ajuda establida en la present ordre, les persones físiques o jurídiques inscrites en Registre d'operadors titulars d'explotacions agropecuàries (Registre de productors) i/o en el Registre d'operadors titulars d'empreses d'elaboració, manipulació, envasament, emmagatzematge, exportació o comercialització de productes ecològics (Registre d'empreses), d'acord amb la normativa que regula la producció i l'etiquetatge dels productes ecològics, i el Comité d'Agricultura Ecològica de la Comunitat Valenciana (CAECV), a la data de finalització del termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda en la corresponent convocatòria.



2. Amb caràcter general, les persones beneficiàries de les ajudes hauran de complir les següents obligacions:

a) No tindre retirada definitivament la certificació en el Registre d'operadors titulars d'explotacions agropecuàries (Registre de productors) o en el Registre d'operadors titulars d'empreses d'elaboració, manipulació, envasament, emmagatzematge, exportació o comercialització de productes ecològics (Registre d'empreses), d'acord amb l'article 4 i l'article 34 de l'Ordre 30/2010, de 3 d'agost, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'aprova el text del Reglament sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics i del Comité d'Agricultura Ecològica de la Comunitat Valenciana (CAECV).



b) Acreditar la seua identitat i, amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió, trobar-se al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, a efectuar per l'òrgan concedent, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que corresponen a la Intervenció General en relació amb les subvencions i ajudes concedides i a les previstes en la legislació del Tribunal de Comptes, aportant tota la informació que li siga requerida en l'exercici d'aquestes actuacions. Així mateix, hauran de sotmetre's als controls sobre el terreny i a posteriori a realitzar per l'òrgan competent.



d) Aportar una declaració responsable de la no concurrència de cap de les circumstàncies previstes en els punts 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

e) Comunicar a l'òrgan concedent, en la sol·licitud de subvenció, així com en qualsevol moment de la vigència de l'expedient, la sol·licitud o obtenció d'altres ajudes per a la mateixa finalitat per altres administracions o ens públics, així com la modificació de les circumstàncies que hagueren fonamentat la concessió de la subvenció en els termes d'aquesta ordre. En el cas que la sol·licitud o concessió d'altres ajudes, o la modificació de les circumstàncies que hagueren motivat la concessió de l'ajuda, s'efectuen durant la tramitació de l'expedient, aquesta comunicació haurà d'efectuar-se tan prompte com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

f) Presentar, si és el cas, una declaració responsable de les ajudes de minimis concedides a la persona sol·licitant durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs, amb indicació de l'import, organisme, data de concessió i règim d'ajudes en què s'empara o, si és el cas, declaració de no haver-ne rebut cap.

g) Acreditació mitjançant una declaració responsable del compliment de la normativa sobre integració laboral de persones amb discapacitat o, si és el cas, l'exempció d'aquesta obligació, a aquells empresaris, persones físiques o jurídiques, que sol·liciten subvencions o ajudes econòmiques de la Generalitat.

h) Procedir al reintegrament dels fons percebuts quan siga procedent conforme al que s'estableix en els articles 36, 37 i 40 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

i) Qualsevol altra que legalment corresponga com a beneficiari de subvencions públiques.

3. L'incompliment de les anteriors obligacions donarà lloc a l'exigència de les responsabilitats que corresponguen, d'acord amb la legislació vigent.





Tercera. Despeses subvencionables i quantia de les ajudes

1. Seran despeses subvencionables les quotes de manteniment anual per control i certificació abonades per persones beneficiàries de la present ordre al CAECV en l'exercici corresponent a la convocatòria.



2. La intensitat de l'ajuda podrà ser d'entre el 70 % i el 90 % de les despeses subvencionables, i s'establirà el percentatge en cada convocatòria d'ajudes.

3. La quantia de l'ajuda a atorgar per beneficiari no podrà superar l'import de 2.000 euros anuals.

4. Respecte als imports totals de les ajudes de minimis s'atindrà al que es disposa en la clàusula dotzena.



Quarta. Òrgans competents per a la tramitació

1. L'òrgan encarregat de l'ordenació i instrucció del procediment serà el servei competent en matèria de producció ecològica. L'òrgan instructor realitzarà d'ofici totes les actuacions que estime necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals ha de formular-se la proposta de resolució.

Assistirà a l'òrgan instructor un òrgan col·legiat que serà el responsable de realitzar l'estudi, valoració i consideració com a beneficiàries de les sol·licituds de subvenció.

2. L'òrgan col·legiat es constituirà com a comissió de valoració i estarà integrat per:

a) Presidència: la persona titular del servei amb competències en matèria de producció ecològica.

b) Vocals: dues persones integrants d'aquest servei, exercint les funcions de secretaria una d'elles. Es procurarà que en el nomenament o designació de les persones integrants de la comissió de valoració existisca una presència paritària de dones i homes atés el que es disposa en l'article 4 bis i l'article 10 de la Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, per a la igualtat entre dones i homes.

3. Assistirà a l'òrgan instructor per a la gestió de les ajudes que es regulen en la present ordre el Comité d'Agricultura Ecològica de la Comunitat Valenciana (CAECV), com a òrgan d'assistència, d'acord amb les seues funcions com a autoritat de control i certificació de la producció ecològica de la Comunitat Valenciana, per a totes aquelles qüestions que permeten agilitar el procediment, així com en aquelles que permeten determinar la inscripció de les persones sol·licitants de les ajudes en els corresponents registres de productors ecològics i certificació de les quotes abonades.



Cinquena. Òrgans competents per a la resolució

L'òrgan competent per a la resolució serà la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de producció ecològica, per delegació de la persona titular de la conselleria amb competències en agricultura.



Sisena. Sol·licitud i documentació a presentar

1. Es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'oportuna convocatòria o convocatòries corresponents d'acord amb el procediment i criteris fixats en aquestes bases reguladores.

2. Les sol·licituds de subvenció es dirigiran a la direcció general competent en matèria de producció ecològica. El termini de presentació de sol·licituds i la forma de presentació es determinarà en cada convocatòria. Respecte al termini per a la presentació de sol·licituds aquest no serà inferior a quinze dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

3. Quan es produïsca la convocatòria de les ajudes, la presentació es realitzarà preferentment per mitjans telemàtics, utilitzant els impresos i documents disposats en l'adreça electrònica que figurarà en la convocatòria d'ajudes. Per a poder accedir a aquest sistema telemàtic, la persona sol·licitant haurà de disposar de signatura electrònica admesa per la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es/va/sede_certificados).



Les persones físiques podran triar en tot moment si es comuniquen amb les administracions públiques per a l'exercici dels seus drets i obligacions a través de mitjans electrònics o no, llevat que estiguen obligades a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques. El mitjà triat per la persona per a comunicar-se amb les administracions públiques podrà ser modificat per aquella en qualsevol moment, segons el que s'estableix en l'article 14.1 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En tot cas, estaran obligades a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per a la realització de qualsevol tràmit d'un procediment administratiu, les persones jurídiques, les entitats sense personalitat jurídica, els qui representen una persona interessada que estiga obligada a relacionar-se electrònicament amb l'Administració i resta de persones indicades en l'article 14.2 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. No serà necessari aportar aquella documentació que ja s'haja presentat anteriorment davant aquesta administració, sempre que no hagen variat les dades contingudes en ella i continuen vigents. En aquest cas haurà de posar-se en coneixement de l'òrgan gestor la documentació de què es tracte, procediment, expedient, any i unitat administrativa en la qual es va presentar la documentació requerida.



Setena. Instrucció del procediment de concessió

1. En el supòsit que les sol·licituds no complisquen els requisits exigits o la documentació presentada no siga la preceptiva es requerirà per escrit les persones sol·licitants perquè en un termini de 10 dies procedisquen a esmenar o adjuntar la documentació d'acord amb allò requerit, amb indicació expressa que si així no ho fan se'ls tindrà per desistides en la seua sol·licitud de subvenció, amb resolució prèvia, conforme al que es preveu en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. L'òrgan instructor pot requerir a la persona sol·licitant informació més ampliada, i efectuar les actuacions que considere necessàries per a la determinació i comprovació de dades, tot això a l'efecte d'una adequada tramitació del procediment fins a la seua resolució.

3. L'òrgan instructor, una vegada comprovat que les sol·licituds compleixen els requisits dels apartats anteriors, elaborarà la proposta de resolució a l'òrgan competent per a la seua resolució.



Huitena. Procediment de concessió

1. Mitjançant la corresponent convocatòria s'establirà el termini per a la presentació de les sol·licituds d'ajuda, la línia pressupostària i la dotació pressupostària assignada a aquesta convocatòria.

2. El procediment de concessió d'aquestes ajudes serà el de concurrència. La concessió d'aquestes s'atorgarà a totes les persones interessades que formulen la seua sol·licitud en termini i acrediten el degut compliment de tots els requisits, amb el límit fixat en cada cas amb el crèdit disponible. El compliment del requisit d'inscripció en el Registre de productors i/o Registre d'empreses es comprovarà d'ofici per l'òrgan instructor.

En el cas que no existisca crèdit suficient per a atendre tota la despesa considerada subvencionable, es procedirà al prorrateig del crèdit disponible, i s'atorgarà la mateixa intensitat d'ajuda entre persones beneficiàries que complisquen els requisits indicats en el paràgraf anterior.

3. El termini màxim de resolució i notificació s'estableix en sis mesos, a comptar des de la data de l'inici del termini de presentació de sol·licituds. La falta de resolució en termini tindrà efectes desestimatoris en els termes previstos en l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, així com en l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana.

4. La resolució serà motivada d'acord amb el que es preveu en la present ordre i contindrà la següent informació: la despesa subvencionable, la quantia de les ajudes concedides com a percentatge de la despesa subvencionable en equivalent de la subvenció bruta, així com el caràcter de minimis, i farà referència expressa al títol i a la publicació del Reglament en el DOUE.



Novena. Modificació de la resolució, reintegrament i sancions

1. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció així com l'obtenció d'altres subvencions i ajudes concedides per qualsevol altra entitat pública o privada, haurà de ser notificada i justificada per escrit a la direcció general amb competència en matèria de producció ecològica, i podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió de la subvenció, sempre que se salvaguarden els requisits mínims establits en la present ordre i la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda. A aquest efecte, la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de producció ecològica, per delegació de la persona titular de la conselleria amb competències en agricultura, dictarà l'oportuna resolució de liquidació en la qual es reajustaran els imports de la subvenció concedida sobre la nova base, i s'iniciarà, si escau, el procediment de reintegrament previst en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com en el títol X, capítol III de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

2. Sense perjudici del que es preveu en els apartats anteriors, quan els fets pogueren ser constitutius d'infracció administrativa s'iniciarà el corresponent procediment sancionador, segons el que es preveu en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions en els seus preceptes bàsics, així com en el títol X, capítol IV de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Desena. Justificació i pagament de l'ajuda

1. A fi de procedir al pagament de la subvenció, l'òrgan instructor comprovarà prèviament l'adequada justificació de la subvenció concedida, així com la realització de l'activitat subvencionada i el compliment de totes les obligacions que es deriven de l'aplicació de la present ordre.



2. A la vista del compliment dels requisits indicats en el punt anterior, i a proposta de l'òrgan instructor, l'òrgan competent per a la resolució resoldrà sobre els pagaments parcials o totals de l'ajuda.



3. Únicament s'abonarà la totalitat de la subvenció concedida si la despesa subvencionable ha sigut justificada íntegrament, segons el que s'estableix en l'article 72 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; en un altre cas, només s'abonarà la part de la subvenció proporcional als justificants de despesa aportats, sempre que es complisquen els requisits establits en el punt 2 de la base segona d'aquesta ordre. La justificació de les quotes abonades pels operadors es formalitzarà a través de les factures i justificants de pagament de les quotes de cada operador, sense perjudici que a més es puga corroborar amb un certificat emés pel CAECV indicant operadors i imports abonats i no retornats.

4. Es consideren com a despeses realitzades aquelles que hagen sigut efectivament pagades amb anterioritat a la finalització del període de justificació.

5. El termini de justificació de les ajudes no podrà ser posterior al 15 de desembre de l'exercici corresponent al de la concessió de l'ajuda.





Onzena. Controls i seguiment

1. La direcció general competent en matèria de producció ecològica establirà els mecanismes de control necessaris per a assegurar el compliment de la finalitat per a la qual les subvencions són concedides, i aquests seran els reflectits en l'apartat següent.

2. A més dels controls administratius, tant de les sol·licituds d'ajuda com de pagament, i que tindran per objecte comprovar l'efectiu compliment del que es preveu en les presents bases i normativa d'aplicació, haurà de comprovar-se:

a) L'existència de documents comptables o d'un altre tipus, en poder dels organismes o les empreses que duguen a terme les actuacions objecte d'ajuda, que justifiquen els pagaments realitzats pel beneficiari.

b) La veracitat de la documentació acreditativa del contingut de les declaracions responsables presentades per la persona sol·licitant al llarg del procediment de sol·licitud de l'ajuda i de sol·licitud de pagament.



c) La conformitat del destí efectiu o previst de les actuacions amb la descripció efectuada en la sol·licitud d'ajuda.

d) La conformitat de l'execució de les actuacions objecte de finançament públic amb la normativa vigent.

e) El compliment dels compromisos i obligacions derivats de la concessió d'ajuda.

3. La comprovació administrativa de la justificació documental de la subvenció es realitzarà mitjançant la revisió de la documentació preceptiva per al pagament així prevista en aquestes bases i en la convocatòria. La comprovació material es durà a terme en els termes establits en el pla de control que s'elaborarà a aquest efecte per la direcció general competent en matèria de producció ecològica en els termes establits en l'article 169.3 de la Llei 1/2015. El control podrà consistir no sols en la verificació del compliment dels requisits i obligacions específiques establides en les bases reguladores i en la convocatòria, sinó també en visites a la seu de les entitats beneficiàries a l'efecte de verificar l'execució de la finalitat i fins i tot en l'examen dels seus registres comptables, comptes o estats financers, i la documentació que els suporte.



4. A l'efecte de control de les ajudes concedides, l'òrgan instructor portarà un registre detallat de les ajudes de minimis individuals que haurà de mantindre's durant deu exercicis fiscals a partir de la data de concessió de l'ajuda.



Dotzena. Concurrència i compatibilitat amb altres subvencions

1. Aquestes ajudes seran compatibles con altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat, pública o privada; nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, sempre que l'import total de les ajudes no supere el 100 % de les quotes de manteniment anual per control i certificació abonades per persones beneficiàries al CAECV en l'exercici corresponent a la convocatòria.

2. Les ajudes de minimis no s'acumularan amb cap ajuda estatal en relació amb els mateixos costos subvencionables o amb ajuda estatal per a la mateixa mesura de finançament de risc, si aquesta acumulació excedira de la intensitat d'ajuda o de l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptats per la comissió. Les ajudes de minimis que no es concedisquen per a costos subvencionables específics, ni puguen atribuir-se a costos subvencionables específics podran acumular-se a altres ajudes estatals concedides en virtut d'un reglament d'exempció per categories o d'una decisió adoptats per la Comissió.

3. Segons l'article 5 del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 de Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, modificat pel Reglament (UE) 2020/972, de la Comissió, de 2 de juliol, les ajudes de minimis concedides conformement a aquest reglament podran acumular-se a altres ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) núm. 360/2012, de la Comissió, fins al límit màxim establit en aquest últim reglament. Així mateix, podran acumular-se a altres ajudes de minimis concedides conformement a altres reglaments de minimis fins al límit màxim pertinent que s'estableix en l'article 3, apartat 2, d'aquest Reglament 1407/2013 (200.000 euros en tres exercicis fiscals).

4. L'import total de les ajudes de minimis concedides a una única empresa dedicada a la producció primària de productes agrícoles no excedirà de 20.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals. L'import acumulat de les ajudes de minimis concedides per un estat membre a empreses actives en la producció primària de productes agrícoles durant un període qualsevol de tres exercicis fiscals no excedirà del topall nacional de 592.962.542 euros, indicat en l'annex del Reglament (UE) núm. 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (DOUE L352 de 24.12.2013), modificat pel Reglament (UE) núm. 2019/316, de la Comissió de 21 de febrer de 2019, pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 1408/2013, de la Comissió de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (DOUE L51 de 22.02.2019).

5. Si una empresa opera tant en el sector de la producció primària de productes agrícoles com en un o més sectors o desenvolupa altres activitats incloses en l'àmbit d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1407/2013, les ajudes de minimis concedides a les activitats en el sector de la producció agrícola en virtut del Reglament (UE) núm. 1408/2013 podran acumular-se amb les ajudes de minimis concedides a aquest últim sector o a les activitats fins al límit màxim pertinent establit en l'article 3, apartat 2, del Reglament (UE) núm. 1407/2013, a condició que el centre gestor de què es tracte garantisca, per mitjans apropiats com la separació d'activitats o la distinció de costos, que la producció primària de productes agrícoles no es beneficia de les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) núm. 1407/2013.



6. Si una empresa opera tant en el sector de la producció primària de productes agrícoles com en el de la pesca i l'aqüicultura, les ajudes de minimis concedides a les activitats en el sector de la producció agrícola en virtut del Reglament (UE) núm. 1408/2013 podran acumular-se a les ajudes de minimis per a les activitats d'aquest últim sector de conformitat amb el Reglament (CE) núm. 875/2007 fins al límit màxim fixat en aquest reglament, a condició que el centre gestor de què es tracte garantisca, per mitjans apropiats com la separació d'activitats o la distinció de costos, que la producció primària de productes agrícoles no es beneficia de les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (CE) núm. 875/2007.

7. Així mateix l'import total de les ajudes de minimis acollides al Reglament (UE) núm. 1407/2013, concedides a una única empresa no dedicada a la producció primària de productes agrícoles no excedirà de 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals. Si una empresa opera tant en el sector de la producció primària de productes agrícoles com en el de la pesca i l'aqüicultura, les ajudes de minimis concedides a les activitats en el sector de la producció agrícola en virtut del present Reglament podran acumular-se a les ajudes de minimis per a les activitats d'aquest últim sector, de conformitat amb el Reglament (UE) núm. 717/2014 fins al límit màxim fixat en aquest reglament, a condició que el centre gestor de què es tracte garantisca, per mitjans apropiats com la separació d'activitats o la distinció de costos, que la producció primària de productes agrícoles no es beneficia de les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) núm. 717/2014.

8. El que es disposa s'entén sense perjudici de les modificacions als límits de l'import acumulat que puga establir la normativa comunitària europea, els quals seran de directa aplicació.



Tretzena. Normativa d'aplicació

Les ajudes regulades en la present ordre es regiran, a més de pel que es disposa en aquesta, pel que s'estableix en la normativa comunitària d'aplicació, i que bàsicament està constituïda, en aquest cas, pels següents cossos normatius:

1. El Reglament (UE) núm. 1408/2013, de la Comissió de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (DOUE L 1352 de 24.12.2013), amb excepció de:

a) les ajudes l'import de les quals es fixe sobre la base del preu o la quantitat dels productes comercialitzats;

b) les ajudes a activitats relacionades amb l'exportació a tercers països o estats membres, en concret les ajudes directament vinculades a les quantitats exportades, a l'establiment i l'explotació d'una xarxa de distribució o a altres despeses corrents relacionades amb l'activitat exportadora;

c) les ajudes condicionades a la utilització de productes nacionals en lloc d'importats.

2. El Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 de Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE L 352 de 24.12.2013), amb excepció de:

a) les ajudes concedides a les empreses que operen en els sectors de la pesca i l'aqüicultura, regulats pel Reglament (CE) núm. 104/2000, del Consell, de 17 de desembre;

b) les ajudes concedides a les empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles;

c) les ajudes concedides a les empreses que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles, en els casos següents:

1) quan l'import de l'ajuda es determine en funció del preu o de la quantitat de productes d'aquest tipus adquirits a productors primaris o comercialitzats per les empreses interessades;

2) quan l'ajuda estiga supeditada al fet que una part o la totalitat d'aquesta es repercutisca als productors primaris;

d) les ajudes a activitats relacionades amb l'exportació a tercers països o estats membres, és a dir, les ajudes directament vinculades a les quantitats exportades, a l'establiment i l'explotació d'una xarxa de distribució o a altres despeses corrents vinculades a l'activitat exportadora;



e) les ajudes condicionades a la utilització de productes nacionals en lloc d'importats.

3. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



4. La Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Catorzena. Protecció de dades de caràcter personal

1. El procediment administratiu derivat de la present norma comporta el tractament de dades de caràcter personal en el marc del que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.



2. La informació relativa al tractament de les dades de caràcter personal es troba disponible en el Registre d'activitats de tractament publicat en la pàgina web de la conselleria competent en matèria d'Agricultura (http://www.agroambient.gva.es/es/registre-de-tractaments). En concret, la informació bàsica del tractament s'indicarà en la corresponent convocatòria d'ajudes.

3. Quan la persona sol·licitant, o el seu representant legal, aporte dades de caràcter personal de terceres persones en el procediment administratiu, tindrà l'obligació d'informar-los dels següents punts:

– La comunicació d'aquestes dades a l'Administració per al seu tractament en l'àmbit de les seues competències i d'acord amb els fins del procediment.

– La possibilitat que l'Administració realitze consultes relacionades amb les seues dades per a comprovar, entre altres punts, la seua veracitat. Si aquesta consulta requereix una autorització per llei per part de les persones les dades de les quals es consultaran, la persona sol·licitant, o el seu representant legal, haurà d'haver sol·licitat aquesta autorització, que estarà disponible a requeriment de l'Administració en qualsevol moment.

– Del dret d'oposició que l'assisteix al fet que l'Administració tracte les seues dades, i en aquest cas, haurà de comunicar aquesta oposició a l'Administració als efectes oportuns.



Quinzena. Transparència, subministrament d'informació i dades obertes

En compliment de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana; i de l'article 18 de la Llei general de subvencions, els subjectes beneficiaris de la subvenció hauran de complir les obligacions de transparència següents:

1. Les entitats privades hauran de complir les obligacions de publicitat activa recollides en el capítol II del títol I de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, quan:

a) Perceben durant el període d'un any ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a 100.000 euros.

b) Perceben durant el període d'un any natural ajudes o subvencions de les entitats públiques de la Comunitat Valenciana recollides en l'article 3 de la Llei 1/2022, en una quantia superior a 50.000 euros.

c) Les ajudes o subvencions percebudes representen, almenys, el 40 % del total dels seus ingressos anuals, sempre que arriben com a mínim a la quantitat de 5.000 euros.

En particular, hauran de publicar en els termes previstos en els principis generals de l'article 5 de la Llei 19/2013 la informació institucional i organitzativa de l'article 6 i l'econòmica i pressupostària de l'article 8 d'aquesta. Aquesta publicació es realitzarà a través de la pàgina web de l'entitat, o bé a través de la plataforma TEP – transparència entitats privades, de GVA Oberta, a la qual es pot accedir en gvaoberta.gva.va/tep.

Aquesta informació s'haurà de publicar a partir de l'any següent a aquell en el qual s'hagen superat els llindars establits, i haurà de mantindre's publicada durant almenys quatre anys naturals.

2. Sense perjudici de les obligacions previstes en l'apartat anterior, totes les entitats o persones beneficiàries de subvencions hauran de donar l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de programes, activitats, inversions o actuacions de qualsevol tipus que siguen objecte de subvenció, incloent-hi el logotip de la Generalitat Valenciana en mitjans de difusió com ara cartells, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals i en qualsevol altre mitjà de publicitat que es realitze de l'activitat subvencionada.

3. Les entitats o persones beneficiàries de subvencions estan obligades a subministrar a l'entitat que concedeix, previ requeriment, tota la informació que siga necessària per al compliment de les obligacions previstes en la llei de transparència que aquesta requerisca, en el termini de 15 dies hàbils des del requeriment. Una vegada transcorregut el termini conferit en el requeriment, sense que aquest haja sigut atés, l'òrgan que ha realitzat el requeriment podrà acordar, previ advertiment i audiència a la persona interessada, la imposició de multes coercitives en els termes previstos en l'article 5 de la Llei 1/2022.

4. Els nous conjunts de dades que es generen per la formalització i el desenvolupament de les subvencions atorgades per l'Administració de la Generalitat s'han de considerar, sempre que siga possible, com a conjunt de dades obertes.»



Setzena. Informació i publicitat

1. La direcció general competent en matèria de producció ecològica col·laborarà i promourà l'adequada publicació en un lloc web global dedicat a les ajudes estatals a nivell nacional o regional.

2. A les subvenciones que es convoquen o concedisquen els serà aplicable el que es preveu en els articles 18 i 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, en matèria de publicitat i transparència.

3. Així mateix, les persones beneficiàries hauran de donar publicitat a les subvencions i ajudes percebudes en els termes i condicions que estableix l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, respecte de l'obligatorietat de donar l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de les actuacions objecte de subvenció, d'acord amb el que s'estableix en els punts 2 i 3 de l'article 3 de la Llei 2/2015.

Mapa web