Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 65/2023, de 5 de maig, del Consell, pel qual es modifica el Decret 142/2020, de 25 de setembre, del Consell, de regulació de la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a municipis turístics de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9590 de 08.05.2023
Número identificador:  2023/4922
Referència Base de Dades:  004726/2023
 



DECRET 65/2023, de 5 de maig, del Consell, pel qual es modifica el Decret 142/2020, de 25 de setembre, del Consell, de regulació de la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a municipis turístics de la Comunitat Valenciana. [2023/4922]

Preàmbul



La Generalitat té atribuïda la competència exclusiva en matèria de turisme, en el seu àmbit territorial, en l'article 49.1.12ª de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i la competència exclusiva en matèria de règim local, en l'article 49.1.8ª d'aquest.

L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'apartat 3 de l'article 64, estableix que per a potenciar l'autonomia local sobre la base del principi de subsidiarietat, per llei de les Corts, es crearà el Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana amb els mateixos criteris que el fons estatal.

En compliment d'aquest mandat estatutari, en l'article 201 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana, es va crear formalment el Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana, que va ser desplegat mitjançant el Decret 51/2017, de 7 d'abril, del Consell, pel qual es va regular el Fons de Cooperació Municipal Incondicionat de la Comunitat Valenciana.



Aquest marc normatiu ha sigut actualitzat en aprovar-se la Llei 5/2021, de 5 de novembre, de la Generalitat, reguladora del Fons de Cooperació Municipal dels Municipis i Entitats Locals Menors de la Comunitat Valenciana, a l'efecte d'establir un sistema de finançament estable i amb vocació de permanència per a les entitats locals que presten serveis públics essencials des de la proximitat, amb la finalitat de garantir la cobertura de les necessitats bàsiques de la ciutadania en el marc de les seues competències.

En l'article 9 de l'esmentada llei s'indica que, amb caràcter complementari a la línia general del Fons de Cooperació Municipal regulada mitjançant aquesta llei, es podran establir mitjançant decret altres línies específiques d'aquest Fons de Cooperació Municipal, que hauran de tindre naturalesa incondicionada i no finalista, a fi de finançar globalment les activitats i els serveis de les entitats beneficiàries. Aquestes línies específiques seran compatibles amb la percepció de les aportacions de la línia general del Fons de Cooperació Municipal. Així mateix, estableix que en els esmentats decrets es regularan els objectius de la línia específica, els requisits per a ser entitat beneficiària, el procediment i els criteris de distribució. D'altra banda, en el capítol II es regula la comissió de col·laboració i coordinació del Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana.

En desplegament de la Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana (d'ara en avant LTOH), pel Decret 5/2020, de 10 de gener, del Consell, es va regular l'Estatut del municipi turístic de la Comunitat Valenciana amb la finalitat de promoure la qualitat en la prestació dels serveis municipals al conjunt de la població turística, contribuint a un turisme sostenible i inclusiu, amb fonament en el principi d'hospitalitat i en els compromisos que deriven del codi ètic del turisme valencià.



Mitjançant el Decret 203/2021, de 17 de desembre de 2021, del Consell, s'ha modificat el Decret 5/2020, de 10 de gener, del Consell, de regulació de l'Estatut del municipi turístic de la Comunitat Valenciana, amb l'objectiu principal de flexibilitzar els criteris per al reconeixement de la condició de municipi turístic, de manera que aquest reconeixement es puga ampliar a un nombre més gran de municipis de la Comunitat Valenciana. Per a això, en la cerca d'una major eficàcia de la norma i de la seua proporcionalitat, s'inclou, com a novetat, la diversificació en tres categories, en funció del grau de compliment dels criteris i de les obligacions establits: municipi turístic d'excel·lència, municipi turístic de rellevància i municipi turístic de singularitat, complint el que s'estableix en l'article 29.2 de l'LTOH.



Per tot el que s'ha exposat, es fa necessari modificar el Decret 142/2020, de 25 de setembre, del Consell, de regulació de la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a Municipis Turístics de la Comunitat Valenciana (d'ara en avant, Decret 142/2020) exclusivament a l'efecte d'adequar en el decret del Consell les esmentades modificacions normatives, incorporant al sistema de finançament de les corporacions locals el component que tinga en consideració la diversificació dels municipis declarats turístics, que es troben des de fa dècades amb el problema d'haver d'assumir serveis pels quals no reben un finançament concret, per comptar amb una població flotant no comptabilitzada per a determinar l'assignació pressupostària per part d'altres administracions, a fi que disposen de la dotació adequada per a la prestació dels serveis locals a residents i turistes i implementar les mesures necessàries per a compensar els efectes en el municipi i el seu desenvolupament sostenible en coordinació amb la Generalitat, com a administració més pròxima a la ciutadania.

A més es recupera com un criteri d'assignació els quilòmetres de platja amb que puga comptar el municipi, atés que estava establit en el Decret 142/2020, però només de manera transitòria, i s'ha demostrat la conveniència de mantindre aquest criteri, ja que les platges són el principal recurs turístic de la Comunitat Valenciana i de les destinacions, i, per tant, es requereix una inversió addicional per a la dotació de serveis.



S'estableix una cosa demandada per algunes diputacions respecte al fet que puguen ampliar la consignació anual i que aquesta no ha de ser només igual que la que realitza Turisme Comunitat Valenciana. Es manté que, com a mínim, ha de ser igual, però permet ampliar-la.

El present decret del Consell s'estructura en un article únic, una disposició addicional, una disposició derogatòria i dues disposicions finals.



Aquesta norma s'articula sobre els principis de necessitat, eficàcia, eficiència, proporcionalitat, seguretat jurídica i transparència previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i en l'article 59 de la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de la Generalitat, de Transparència i Bon Govern de la Comunitat Valenciana. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, el present decret del Consell es justifica per raons d'interés general, ja que, tal com s'ha indicat anteriorment, pretén incorporar el criteri de la despesa extraordinària que es veuen obligats a suportar els municipis per la seua activitat turística en un sistema de finançament estable, incorporant els nous criteris de diversificació de la condició de municipi turístic.

Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret del Consell conté la regulació imprescindible per a atendre les modificacions necessàries en el decret regulador del Fons de Cooperació Municipal per a Municipis Turístics de la Comunitat Valenciana, derivat de les modificacions normatives recentment aprovades, sense que comporte mesures restrictives de drets ni impose obligacions als destinataris.



Amb la finalitat de garantir el principi de seguretat jurídica, el contingut d'aquest decret del Consell és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, i pretén generar en l'àmbit del finançament local un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que facilite el seu coneixement i comprensió i, en conseqüència, el compliment de les obligacions que assumeixen els municipis turístics.

En aplicació del principi de transparència, s'han definit clarament els objectius d'aquesta norma i la seua justificació en aquest preàmbul, i s'ha possibilitat la participació dels seus destinataris en la seua elaboració. Finalment, en aplicació del principi d'eficiència, aquest decret del Consell no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries o accessòries.

La present iniciativa normativa s'ha posat en coneixement del Consell Valencià de Turisme en compliment del que es preveu en l'article 9.3.c) de la llei 15/2018.

En definitiva, amb aquest decret del Consell es pretén incorporar al Decret 142/2020 les noves categories de municipi turístic derivades dels nous criteris establits en el Decret 203/2021; tot això per a l'efectiva consecució dels principis d'autonomia i suficiència financera contemplats en la normativa.

Per tot això, de conformitat amb el que es disposa en l'article 49.1.12 de l'Estatut d'autonomia sobre la competència exclusiva en matèria de turisme, i en l'article 49.1.8ª d'aquest. sobre la competència exclusiva en matèria de règim local, així com en l'article 28.c), en relació amb l'article 12.2, de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i emesos els informes preceptius, a proposta del president de la Generalitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 5 de maig de 2023,





Decrete



Article únic. Modificació del Decret 142/2020, de 25 de setembre, del Consell, de regulació de la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a municipis turístics de la Comunitat Valenciana



Es modifica la redacció dels articles 1, 4, 6 i 8 del Decret 142/2020, de 25 de setembre, del Consell, de regulació de la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a municipis turístics de la Comunitat Valenciana (d'ara en avant, Decret 142/2020), els quals queden redactats conforme al que s'estableix en l'annex d'aquest decret del Consell.







Disposició addicional



Única. Incidència pressupostària

La aplicació i el desplegament d'aquest decret del Consell no tindrà cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada al departament competent en matèria de turisme i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials d'aquest.





Disposició derogatòria



Única. Derogació normativa

Queden derogades les disposicions transitòries primera i segona del Decret 142/2020, així com totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en aquest decret del Consell.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desplegament reglamentari

Es faculta la persona titular del departament del Consell que tinga atribuïdes les competències en matèria de turisme per a dictar totes les disposicions que requerisquen el desplegament i l'execució d'aquest decret del Consell.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret del Consell entrarà en vigor l'endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Alacant,5 de maig de 2023



El president de la Generalitat

XIMO PUIG I FERRER



Annex



Nova redacció dels articles 1, 4, 6 i 8 del Decret 142/2020, de 25 de setembre, del Consell, de regulació de la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a municipis turístics de la Comunitat Valenciana



U. L'article 1 queda redactat de la manera següent:



«Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest decret del Consell és regular la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per als municipis reconeguts com a turístics de la Comunitat Valenciana, en qualsevol de les seues categories, establit en l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i en la Llei 5/2021, de 5 de novembre, de la Generalitat, reguladora del Fons de Cooperació Municipal dels Municipis i Entitats Locals Menors de la Comunitat Valenciana, i de manera expressa per a la línia que anualment s'incloga amb aquest objecte en les lleis de pressupostos de la Generalitat.»



Dos. L'article 4 queda redactat de la manera següent:



«Article 4. Entitats beneficiàries

Són beneficiaris de la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a municipis turístics de la Comunitat Valenciana, en qualsevol de les seues categories, aquells municipis que complisquen els requisits de l'article 4 de la Llei 5/2021, de 5 de novembre, de la Generalitat, reguladora del Fons de Cooperació Municipal dels Municipis i Entitats Locals Menors de la Comunitat Valenciana i, a més, complisquen els requisits següents:

a) Se'ls reconega la condició de municipi turístic, en qualsevol de les seues categories, en aplicació de la Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat, i del Decret 5/2020, de 10 de gener, del Consell, de regulació de l'Estatut del municipi turístic de la Comunitat Valenciana.

b) Mantinguen el reconeixement de municipi turístic el dia que emeta la proposta de resolució d'adjudicació la persona titular de l'òrgan amb competències en matèria de turisme.»



Tres. L'article 6 queda redactat de la manera següent:



«Article 6. Distribució de la quantia a cada entitat beneficiària

1. El procediment per a l'assignació anual de la quantia pressupostada corresponent a cada entitat beneficiària l'iniciarà d'ofici la persona titular de l'òrgan amb competències en matèria de turisme, a qui correspondrà emetre la proposta de resolució d'adjudicació de conformitat amb les regles de distribució contingudes en aquest article, previ coneixement per la Comissió de col·laboració i coordinació del Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana prevista en la Llei 5/2021, de 5 de novembre, de la Generalitat, reguladora del Fons de Cooperació Municipal dels Municipis i Entitats Locals Menors de la Comunitat Valenciana. En aquesta proposta de resolució s'establirà el procediment de pagament d'aquestes quanties. La resolució correspondrà a la persona titular del departament amb competències en administració local.

2. La quantia pressupostada per als municipis turístics, segons les seues categories es distribuirà aplicant les regles següents:

a) S'assignarà una quantitat fixa per cadascun dels municipis turístics que tinguen reconeguda aquesta condició, independentment de la seua categoria. L'import total distribuït mitjançant aquest criteri no podrà superar el cinquanta per cent de la quantitat pressupostada per a aquesta línia.

b) Fins a un màxim del 40 per cent de la quantia total a distribuir s'assignarà per a municipis turístics amb platja, ja siga litoral o continental. L'assignació concreta per cada municipi es farà en funció dels quilòmetres de platja amb els quals compte segons el que s'estableix en el Catàleg de platges de la Comunitat Valenciana aprovat en el Decret 58/2018, de 4 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Pla d'acció territorial de la infraestructura verda del litoral de la Comunitat Valenciana i el Catàleg de platges de la Comunitat Valenciana, o document similar per a les continentals, o en aquelles disposicions que les modifiquen o substituïsquen.

c) L'import restant del fons es distribuirà per a cada municipi turístic de rellevància i excel·lència en funció del seu nombre total de places en allotjaments reglats segons la informació disponible l'1 de gener de cada any en el Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana, registre administratiu dependent del departament del Consell que tinga atribuïda la competència en matèria de turisme, ponderades pels següents coeficients correctors aplicables a cadascun dels diferents trams poblacionals:



1. D'1 a 500 4,50

2. De 501 a 1.000 3,50

3. De 1.001 a 2.000 3,00

4. De 2.001 a 5.000 2,00

5. De 5.001 a 20.000 1,00

6. De 20.001 a 50.000 0,90

7. De 50.001 a 100.000 0,80

8. Més de 100.000 0,75

Els trams poblacionals seran quantificats en funció de les xifres oficials de població resultants de la revisió del Padró municipal de data més recent, aprovades per Reial decret i publicades en el Butlletí Oficial de l'Estat.

d) La resolució anual podrà determinar un import màxim per municipi sobre el resultat de l'aplicació de les regles anteriors.”



Quatre. L'article 8 queda redactat de la manera següent:



«Article 8. Adhesió de les diputacions provincials

1. Les diputacions de Castelló, València i Alacant, com a entitats locals de la Comunitat Valenciana, en l'exercici de les seues competències de vertebració del territori previstes en l'article 50 de la Llei de règim local de la Comunitat Valenciana, podran participar a través dels seus pressupostos anuals, o dels pressupostos dels organismes públics que en depenen, en aquesta línia específica del Fons de cooperació municipal de la Comunitat Valenciana, regulat en l'article 64.3 de l'Estatut d'autonomia de la Comunitat Valenciana, mitjançant les aportacions dineràries previstes en l'article 2.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Les diputacions provincials que s'adherisquen a la participació en aquesta línia específica del Fons de Cooperació Municipal podran destinar la seua assignació pressupostària als municipis de la seua província que complisquen els requisits recollits en l'article 4 d'aquest decret del Consell, distribuint per província, com a mínim, la mateixa quantia que la Generalitat, i utilitzant bé les mateixes regles de distribució que les regulades en aquest decret del Consell i sota el mateix règim de transferències incondicionades, o bé adoptant el seu propi règim jurídic i regles de distribució atenent els principis d'objectivitat i equitat.»

Mapa web