Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 19 de gener de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'estableixen mesures excepcionals i addicionals en l'àmbit de la Comunitat Valenciana a conseqüència de l'agreujament de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9001 de 20.01.2021
Número identificador:  2021/530
Referència Base de Dades:  004399/2021
 



RESOLUCIÓ de 19 de gener de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'estableixen mesures excepcionals i addicionals en l'àmbit de la Comunitat Valenciana a conseqüència de l'agreujament de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.

[2021/530]

Antecedents de fet

Mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, el Govern de la nació va declarar l'estat d'alarma per a contindre la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, a la vista de la tendència ascendent de casos i la dificultat de control de la pandèmia. Aquest estat d'alarma va ser prorrogat pel Reial decret 956/2020, de 3 de novembre, fins al pròxim 9 de maig de 2021.

Aquest reial decret ha ordenat mesures de diversa naturalesa per a fer front a l'expansió del virus, mesures relatives a la limitació de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn (article 5), limitació de l'entrada i eixida del territori (article 6), limitació de la permanència de grups de persones en espais públics i privats (article 7) i limitació a la permanència de persones en llocs de culte (article 8). La norma precisa que durant el període de vigència de l'estat d'alarma activat i les seues successives pròrrogues, en cada comunitat autònoma i ciutat amb estatut d'autonomia, l'autoritat competent delegada serà qui ostente la presidència de la comunitat autònoma o de la ciutat amb estatut d'autonomia, i que les autoritats competents delegades estan habilitades per a dictar, per delegació del Govern de la nació, les ordres, resolucions i disposicions per a l'aplicació del que es preveu en els articles 5 a 11 del Reial decret 926/2020; a més, determina en l'article 12 que, sense perjudici d'això, cada administració conserva les competències que li atorga la legislació vigent per a adoptar les mesures que estime necessàries, així com la gestió dels seus serveis i del seu personal.



Aquest paraigua legal ha motivat en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, donada l'expansió de la infecció, l'adopció de mesures excepcionals per a una major contenció de la malaltia i gestió de l'emergència sanitària.

D'una banda, i per ordre del president, es va dictar el Decret 14/2020, de 25 d'octubre, del president de la Generalitat (DOGV de 25.10.2020), que va establir inicialment la limitació de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn entre les 00.00 hores i les 06.00 hores en tot el territori de la Comunitat Valenciana. Aquest decret va ser modificat en aquest aspecte pel Decret 20/2020, de 18 de desembre, del president de la Generalitat (DOGV de 18.12.2020), que limitava aquesta llibertat de circulació en horari nocturn entre les 23.00 i les 06.00 hores, i que va ser novament va ser modificat pel Decret 1/2021, de 5 de gener, del president de la Generalitat (DOGV de 5.01.2020), que estableix la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn entre les 22.00 i les 06.00 hores en tot el territori de la Comunitat Valenciana.



Per diferents decrets del president s'han restringit l'entrada i l'eixida de persones pel que fa al territori de la Comunitat Valenciana, amb l'excepció de desplaçaments justificats i per motius taxats en la norma. Inicialment, aquesta mesura es va adoptar mitjançant el Decret 15/2020, de 30 d'octubre, del president de la Generalitat (DOGV de 30.10.2020), que va restringir per a un període de set dies naturals aquestes entrades i eixides de persones pel que fa al territori de la Comunitat Valenciana, i que va ser prorrogada per altres períodes addicionals mitjançants diferents disposicions: Decret 16/2020, de 5 de novembre (DOGV de 6 de novembre); Decret 17/2020, de 12 de novembre (DOGV de 13.11.2020); Decret 18/2020, de 19 de novembre (DOGV de 20.11.2020); Decret 19/2020, de 5 de desembre de 2020 (DOGV de 5.12.2020), i Decret 1/2021, de 5 de gener (DOGV de 5.01.2021).

També el Decret 20/2020, de 18 de desembre, del president de la Generalitat (DOGV de 18.12.2020), va establir la limitació de la permanència de grups de persones en espais públics i privats, i va fixara que no se superara el nombre màxim de sis persones, llevat que es tractara de convivents.

Així mateix, i per mitjà del Decret 1/2001, de 5 de gener, ja esmentat, es va dictar el confinament dels municipis de Borriol, Atzeneta del Maestrat, Soneja, Jérica, Alcoi, Castalla, Polop, Llíria, Ayora, Utiel, Sollana, Guadassuar, Oliva, Daimús, Canals, Benigànim, Xàtiva, Moixent, Ontinyent, Cheste, Sinarcas, Anna, Quatretonda i Bonrepòs i Mirambell, i del conjunt de municipis d'Alfafar, Benetússer, Massanassa, Sedaví i Llocnou de la Corona. Aquesta mesura que es manté vigent, inicialment, fins a les 23.59 hores del 20 de gener de 2021.

Paral·lelament, a l'empara de les competències que té la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública com a autoritat sanitària en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, s'han anat dictant una sèrie de mesures per a fer front a la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, mesures que, en els últims temps, han hagut de ser restrictives dins d'un context d'alta incidència i gravetat i de transmissió no controlada d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, i que en aquest moment estan vigents i recollides en la Resolució de 5 de desembre de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública (DOGV de 5.12.2020), que ha sigut ampliada i modificada per posteriors resolucions de la consellera –Resolució de 5 de gener de 2021 (DOGV de 6.01.2021) i Resolució de 8 de gener de 2021 (DOGV de 9.01.2021)–, així com completada per la Resolució de 9 de desembre de 2020, de les conselleres de Sanitat Universal i Salut pública i de Justícia, Interior i Administració Pública (DOGV de 9.12.2020).

També es dictà la Resolució de 5 de gener de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, que estableix mesures addicionals als municipis compresos en el Decret 1/2021, de 5 de gener (DOGV de 6.01.2020), i que deixarà de vigir a les 23.59 hores del 20 de gener de 2021.

Totes aquestes mesures dictades han seguit els criteris establits en el document «Actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de Covid-19, del Ministeri de Sanitat», de 22 d'octubre de 2020, elaborat per la Ponència d'Alertes i Plans de Preparació i Resposta, aprovat per la Comissió de Salut Pública del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut i acordat pel Ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut.

Aquest document estableix cinc nivells d'alerta sanitària en els quals es pot situar un territori com a conseqüència de l'avaluació de risc, dels quals el primer nivell (nivell d'alerta 0) correspon a una situació de nova normalitat, en la qual es donen casos esporàdics i amb bona traçabilitat, normalment importats, i sense que s'identifique l'existència de transmissió comunitària, nivell en el qual, mentre perdure la situació de crisi sanitària causada per la Covid-19, serà necessari mantindre de manera basal una sèrie de mesures preventives.

Per a la resta de nivells d'alerta (1, 2, 3 i 4) s'estableixen mesures gradualment més restrictives en funció del risc avaluat i de l'evidència generada sobre la seua eficiència per a abaixar la transmissió de la Covid-19.

El nivell d'alerta 1 es caracteritza per una situació de risc baix, amb presència de brots complexos o transmissió comunitària limitada. El nivell d'alerta 2 respon a una situació de risc mitjà, caracteritzada per la presència de transmissió comunitària sostinguda generalitzada, amb pressió creixent sobre el sistema sanitari. El nivell d'alerta 3, o de risc elevat, estarà determinat per una transmissió comunitària no controlada i sostinguda que posa en perill les capacitats de resposta del sistema sanitari, mentre que en el nivell d'alerta 4, de risc extrem, aquesta transmissió comunitària no controlada i sostinguda pot arribar a excedir les capacitats de resposta del sistema sanitari o afectar zones limítrofes.



També recull aquest document els indicadors principals per a l'avaluació del risc i estableix llindars per a determinar si el risc és baix, mitjà, alt o molt alt, sobre la base de cadascun d'ells.

Entre aquests indicadors està la incidència acumulada (IA), nombre de casos diagnosticats en 14 dies/100.000 habitants. Si el nombre de casos està entre 50 a 150, el risc és mitjà; si és superior a 150, és alt, i molt alt quan supera els 250 casos per 100.000 habitants. Seguint les recomanacions del Consell Europeu, Centre Europeu per al Control de Malalties (ECDC), s'ha establit un llindar d'incidència acumulada en 14 dies de 25 casos per 100.000 habitants per a considerar que el risc comença a incrementar-se, i un límit superior de 150 per a considerar que el risc és molt elevat. Per a Espanya, s'ha establit un llindar addicional, incidència superior a 250 per 100.000, per a assenyalar situacions de risc extrem en les quals es requerisquen accions addicionals si les implementades amb incidències de més de 150 no aconsegueixen controlar la transmissió.

I un altre indicador significatiu és el percentatge de positivitat de proves diagnòstiques d'infecció activa (PDIA), el percentatge de proves positives entre les proves realitzades a persones que es registren al territori en els últims set dies.

Quan es van adoptar les últimes mesures per a tot el territori i població de la Comunitat Valenciana, mitjançant la Resolució de 5 de gener de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, la incidència acumulada en 14 dies era de 394,76 per 100.000 habitants, i es preveia, a causa dels casos sospitosos atesos pels equips d'atenció primària i de la proporció de casos confirmats entre aquests, que la incidència continuaria mostrant un important augment. I la taxa de positivitat entre totes les proves diagnòstiques d'infecció recent (PDIA) realitzades en l'última setmana va ser de 30,4%, molt per damunt del 4% establit com a límit de positivitat de les proves diagnòstiques a partir del qual el risc de transmissió es veu incrementat.

Aquesta situació es va reflectir més onerosa en determinats municipis de la Comunitat Valenciana, on l'anàlisi realitzada va presentar un nivell d'alerta 4 per constatar-s'hi un nivell de transmissió sense control amb tendència creixent significativa, i on els indicadors de capacitat assistencial superaven els llindars de >15% per als llits d'aguts i >25% en els llits de crítics. Això va determinar la Resolució de 5 de gener de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, que va establir mesures addicionals als municipis esmentats.

L'avaluació i el seguiment de la situació per la pandèmia Covid-19 a la Comunitat Valenciana, en l'actualitat, reflectida en l'informe de data 19 de gener de 2021, de la Subdirecció General d'Epidemiologia, Vigilància de la Salut i Sanitat Ambiental, i en l'informe de la mateixa data de la directora general d'Assistència Sanitària, constaten en tot el territori autonòmic una transmissió comunitària no controlada i sostinguda amb pressió creixent sobre el sistema sanitari.

D'acord amb els informes esmentats amb dades consolidades fins al 17 de gener, la incidència acumulada en 14 dies és de 1042,11 per 100.000 habitants, mentre que la incidència acumulada en data 5 de gener de 2021, quan es van adoptar les anteriors mesures, tal com s'ha indicat abans, era de 394,76 per 100.000 habitants. I la taxa de realització de les PDIA és actualment de 3.222,23 per 100.000 habitants, superior a la mitjana d'Espanya, que se situa en 2.753,47 (període del 8 al 14 de gener, Ministeri de Sanitat, informe de data 18 de gener de 2021). El nombre de casos sospitosos que acudeixen als equips d'atenció primària presenta una tendència ascendent. La mitjana de casos atesos diàriament està per damunt de 7.000, i la proporció de PDIA positives entre aquests és major del 75%, indicador considerat de risc molt alt.



En data 18 de gener de 2021, el nombre d'hospitalitzacions als hospitals de la Comunitat Valenciana és de 4.378, i el nombre de pacients ingressats en UCI és de 602, la qual cosa suposa una ocupació del 37,28% dels llits d'aguts i del 52,76% de llits UCI, enfront d'una ocupació del 20,57% i del 34,04%, respectivament, del 4 de gener de 2020. Així, l'increment de casos hospitalitzats en les dues últimes setmanes és del 88,66%, i del 71,02% respecte al període anterior. D'acord amb la guia del Ministeri, d'actuacions de resposta coordinada, s'assigna a la Comunitat Valenciana una situació respecte a la capacitat assistencial de nivell de risc molt alt, atés que els indicadors que s'hi estableixen tenen el llindar en >15% per als llits d'aguts i en >25% en els llits de crítics.



Així mateix, l'informe reflecteix, d'acord amb els valors dels indicadors, que la pràctica totalitat dels departaments de Salut (23) se situen en el nivell 4, risc molt alt, i només un se situa per davall d'aquest nivell, amb un nivell de risc alt.

Tot això reflecteix que, en aquesta labor de seguiment continu de l'evolució de la pandèmia, les mesures dictades fins ara en l'últim mes no han suposat una contenció o reculada de la transmissió comunitària del SARS-CoV-2; ans al contrari, s'ha incrementat i ha suposat un augment significatiu de les taxes d'hospitalització i ingressos en unitat de vigilància intensiva.

Els estudis epidemiològics sobre el comportament de la malaltia indiquen que la majoria de les infeccions es produeixen principalment per contacte pròxim i exposicions prolongades a les gotes respiratòries que contenen el virus, així com per la inhalació d'aerosols amb partícules virals en suspensió i el contacte directe o indirecte amb secrecions respiratòries infectades. La transmissió es veu afavorida en llocs tancats, mal ventilats, amb afluència de moltes persones i on no s'observen les mesures de distanciament i higiene i prevenció durant tot el temps, situació en la qual s'ha demostrat que la probabilitat de contagi és molt superior a la que es produeix en els espais oberts i molt ventilats.



Segons les dades disponibles a Espanya sobre els principals àmbits de transmissió dels brots, quasi una tercera part d'aquests es produeixen en l'àmbit social, sobretot en reunions de familiars i d'amics i amigues no convivents, i principalment en llocs tancats, com poden ser domicilis o espais interiors, on es parla en veu alta, no es fa bon ús de la màscara o es realitzen activitats amb què és incompatible usar-les de manera continuada, com menjar, beure o fer activitat física. Aquest àmbit social continua sent el predominant dels brots epidèmics, indicatiu que les activitats socials continuen sent el principal origen dels contagis en la Comunitat Valenciana. És significatiu, així mateix, l'àmbit de les activitats recreatives, d'oci i temps lliure, les quals, pel seu caràcter de major concentració de persones, generen brots importants, especialment en la població juvenil, i major nivell de contagi i transmissió.



L'informe d'epidemiologia assenyala que mentre la proporció de població vacunada no permeta aconseguir immunitat col·lectiva (de ramat), i davant de l'absència de tractament específic contra aquesta malaltia, les úniques mesures efectives contra el virus són les mesures no farmacològiques. En aquest sentit, atés que es constata un nivell d'alerta 4 amb tendència elevada al creixement en l'evolució de la pandèmia respecte a l'informe anterior, i especialment es constata uns nivells d'ocupació hospitalària que poden excedir les capacitats del sistema sanitari, es fa necessari reforçar les mesures transitòries i excepcionals adoptades en la Resolució de 5 de gener de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública.

Aquestes mesures, amb idèntic propòsit, permeten evitar la concentració de persones i, amb això, situacions que puguen suposar un major risc d'exposició i transmissió. Les mesures són el tancament cautelar de determinats establiments i espais, la modificació d'aforaments en activitats concretes, el cessament d'activitats que impliquen concentració i contactes, així com mesures que minimitzen la mobilitat.

Per això, mitjançant la present resolució, s'adopten mesures concretes, temporals i excepcionals, que es consideren idònies, adequades i proporcionals amb l'actual situació que viu la Comunitat Valenciana, són mesures exigibles i legitimades per la defensa de la salut pública i suposen un major benefici per a l'interés general en la cura de la salut pública.



Fonaments de dret

1. La Generalitat, mitjançant la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d'higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11.a de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.



2. El Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per a contindre la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2 (BOE de 5.10.2020), assenyala en l'exposició que durant la vigència de l'estat d'alarma, les administracions sanitàries competents en salut pública, en el que no estiga previst en aquesta norma, hauran de continuar adoptant les mesures necessàries per a afrontar la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la Covid-19, d'acord amb la legislació sanitària, en particular: la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública; la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, i la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, així com en la normativa autonòmica corresponent.

Aquest reial decret ha sigut prorrogat pel Reial decret 956/2020, de 3 de novembre, des de les 0.00 hores del dia 9 de novembre de 2020 fins a les 00.00 hores del dia 9 de maig de 2021 (BOE de 4.11.2020).

3. La Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix en l'article 1 que «amb la finalitat de protegir la salut pública i previndre'n la pèrdua o deterioració, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins de l'àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o necessitat», i en l'article 3, més en concret, que «amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o hagen estat en contacte amb aquests i del medi ambient immediat, així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter transmissible».



4. L'article 26.1 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, preveu: «En cas que existisca o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries adoptaran les mesures preventives que estimen pertinents, com la confiscació o immobilització de productes, la suspensió de l'exercici d'activitats, tancaments d'empreses o les seues instal·lacions, la intervenció de mitjans materials i personals i totes les altres que es consideren sanitàriament justificades.»

5. La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, per la seua part, estableix en l'article 54.1 que «sense perjudici de les mesures previstes en la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, amb caràcter excepcional, i quan així ho requerisquen motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'Administració general de l'Estat i les de les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, en l'àmbit de les seues competències respectives, podran adoptar les mesures que siguen necessàries per a assegurar el compliment de la llei», i en l'apartat 2, que «en particular, sense perjudici del que preveu la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, l'autoritat competent podrà adoptar, mitjançant una resolució motivada, les següents mesures:

a) La immobilització i, si pertoca, el decomís de productes i substàncies.

b) La intervenció de mitjans materials o personals.

c) El tancament preventiu de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries.

d) La suspensió de l'exercici d'activitats.

e) La determinació de condicions prèvies en qualsevol fase de la fabricació o comercialització de productes i substàncies, així com del funcionament de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries a què es refereix aquesta llei, amb la finalitat de corregir les deficiències detectades.

f) Qualsevol altra mesura ajustada a la legalitat vigent si hi ha indicis racionals de risc per a la salut, inclosa la suspensió d'actuacions d'acord amb el que estableix el títol II d'aquesta llei».

En l'apartat 3 de l'esmentat precepte s'estableix: «Les mesures s'adoptaran amb l'audiència prèvia dels interessats, excepte en el cas de risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, i la duració no excedirà del temps exigit per la situació de risc que les va motivar. Les despeses derivades de l'adopció de mesures cautelars previstes en el present article aniran a càrrec de la persona o empresa responsables».



6. L'article 83.2 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, estableix: «Així mateix, les activitats públiques i privades de les quals, directament o indirectament, puga derivar-se un risc per a la salut i seguretat de les persones, incloses les de promoció i publicitat, se sotmetran a les mesures d'intervenció que reglamentàriament s'establisquen.»

I l'article 86.2.b de l'esmentada Llei de salut de la Comunitat Valenciana, de regulació de les mesures especials cautelars i definitives, assenyala: «Quan l'activitat exercida poguera tindre una repercussió excepcional i negativa en la salut, les autoritats públiques sanitàries, a través dels seus òrgans competents en cada cas, podran procedir a l'adopció de les mesures especials que siguen necessàries per a garantir la salut i seguretat de les persones, que tindran caràcter cautelar o, després del corresponent procediment contradictori, caràcter definitiu.



Sense perjudici del que es disposa en la normativa bàsica estatal, les mesures que pot utilitzar l'Administració seran, entre d'altres, les següents:

a) El tancament d'empreses o de les seues instal·lacions.

b) La suspensió de l'exercici d'activitats.

(...).»

7. L'Acord de 19 de juny de 2020, del Consell, sobre mesures de prevenció contra la Covid-19, assenyala que és possible l'adopció de mesures extraordinàries en salvaguarda de la salut pública a causa de la pandèmia per coronavirus SARS-CoV2 per part de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública. Literalment, l'acord disposa:

«Seté. Seguiment

Les mesures preventives recollides en aquest acord seran objecte de seguiment per a garantir-ne l'adequació a la situació epidemiològica i sanitària. A aquest efecte, podran ser modificades o suprimides mitjançant un acord del Consell o una resolució de la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

Així mateix, correspon a la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública adoptar les mesures necessàries per a l'aplicació del present acord i establir, d'acord amb la normativa aplicable i a la vista de l'evolució de la situació sanitària, totes les mesures addicionals o complementàries que siguen necessàries.»



Sobre la base de tot això, de conformitat amb l'article 81.1.b de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, resolc:



Primer

Acordar, amb caràcter transitori, les següents mesures que, seran d'aplicació en tots els municipis de la Comunitat Valenciana:



1. El tancament preventiu i la suspensió cautelar d'activitats, establiments i espais, que expressament s'indiquen:

a) Centres recreatius de majors (llars del jubilat) i de joves (ludoteques, centres d'oci i entreteniment juvenil), i centres on es realitzen activitats festeres tradicionals, de les previstes en el Decret 28/2011, de 18 de març, del Consell, pel qual s'aprova el reglament pel qual es regulen les condicions i la tipologia de les seus festeres tradicionals situades als municipis de la Comunitat Valenciana, així com la suspensió en aquests centres o locals de les activitats festeres tradicionals.



b) Establiments i activitat d'hostaleria i restauració, bars, cafeteries, restaurants i establiments d'oci i entreteniment, llevat que es preste servei de recollida de menjar i/o beguda al local o d'enviament a domicili. Queden exceptuats d'aquesta mesura els locals, establiments i activitats que, en virtut de les seus especials característiques, presten un servei que es puga considerar essencial o no substituïble:



– Serveis d'hostaleria d'hospitals i clíniques, per a ús de professionals i acompanyants i familiars de pacients.

– Serveis d'hostaleria i restauració d'establiments hotelers i allotjaments turístics, per a ús exclusiu de la clientela que hi estiga allotjada.



– Serveis d'hostaleria i restauració situats en empreses i llocs de treball, per a ús exclusiu per al personal que hi treballa.

– Servei de menjador escolar en guarderies i centres docents d'ensenyament reglat (col·legis d'Educació Primària, instituts, universitats i similars).

– Serveis de restauració en àrees de servei de vies de comunicació, o llocs que, no sent considerats com a àrees de servei, es troben pròxims a les carreteres o hi confronten, bé de manera directa, en el cas de carreteres convencionals, bé a través d'enllaços, en cas d'autovies, i que presten servei, tots ells, de manera habitual als transportistes i al personal que pertany a serveis essencials de qualsevol tipus, incloent-hi els serveis de conservació i manteniment de carreteres. A partir de la conclusió de l'horari establit genèricament per al conjunt dels establiments de restauració, l'accés als establiments esmentats només estarà permés a les persones incloses en els col·lectius esmentats anteriorment. Tot això de conformitat amb el que es preveu en la Resolució de 8 de gener de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública (DOGV núm. 8994, de 9 de gener de 2021).



Les activitats de restauració de servei a domicili, o de recollida de menjar i/o beguda per la clientela en l'establiment amb cita prèvia, es podran dur a terme durant l'horari d'obertura habitual de l'establiment.



En els supòsits en excepció del tancament, quedarà suspés el servei en barra i el seu aforament màxim serà d'un terç (1/3) del que estiga fixat, i es mantindran les mesures establides en la normativa quant a distàncies de seguretat, nombre de persones per taula o agrupació. De conformitat amb el que es preveu en el punt 9, «Mesures relatives a establiments de restauració i hostaleria», del punt resolutiu primer de la Resolució de 5 de desembre de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, en la redacció donada per la Resolució de 5 de gener de 2021 (DOGV núm. 8991 de 6 de gener de 2021), es respectaran les mesures generals i addicionals d'higiene recollides, respectivament, en els apartats 2.1 i 2.2 i 2.4 de l'Acord del 19 de juny, del Consell.

c) Establiments dedicats a activitats recreatives i d'atzar, entre els quals s'inclouen casinos de joc, sales de bingo, salons recreatius de màquines d'atzar, salons recreatius de màquines d'atzar, salons de joc, tómboles, salons cíber i similars.

D'acord amb aquest apartat anterior, es deixa sense efecte la mesura recollida en el punt 16 sobre mesures relatives a activitats recreatives d'atzar, del punt resolutiu primer de la Resolució de 5 de desembre de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, en la redacció donada per la Resolució de 5 de gener de 2021 (DOGV núm. 8991 de 6 de gener de 2021).



2. Mesures en locals comercials

Els locals comercials i les superfícies comercials tancaran a les 18.00 hores. Se n'exceptuen l'activitat comercial dels establiments i locals comercials dedicats a l'activitat comercial essencial d'alimentació, higiene, farmàcies, ortopèdies, òptiques, serveis de perruqueria i venda d'aliments per a animals, únicament per a la venda d'aquests productes, així com els departaments dedicats a totes les activitats esmentades que es puguen trobar a l'interior dels establiments.



En els supòsits d'establiments que presten o desenvolupen activitats diferents en un mateix espai, hauran de delimitar-los clarament i respectar els límits per a cada sector de productes segons el seu aforament establit. En tot cas, s'establiran les mesures adequades a través de l'ordenació corresponent amb senyalització del sentit de circulació o barreres físiques que fiten cada espai i s'hauran de complir els aforaments determinats en el pla d'autoprotecció de cada centre. Haurà de limitar-se l'aforament en cadascun dels establiments i locals comercials que hi haja dins. L'aforament màxim permés estarà visible en l'entrada. Als locals comercials i de prestació de serveis, inclosos els situats als centres comercials, no està permés l'ús de zones comunes i recreatives de parcs comercials, excepte per al trànsit entre establiments comercials.





3. Mesures en esports, activitat física i instal·lacions esportives

a) Es podrà practicar activitat física i esportiva a l'aire lliure i fora d'instal·lacions esportives, sense contacte físic i en les modalitats individuals, i les que es practiquen per parelles, només en cas de convivents.



El nombre màxim de persones que es podran ajuntar per a la realització d'activitat física a l'aire lliure/modalitats individuals (senderisme, ciclisme, running o grups d'entrenament de modalitats individuals a l'aire lliure) serà el que s'estableix per a la limitació de la permanència de grups de persones en espais públics i privats, que s'estableix per un decret de Presidència de la Generalitat.

b) Se suspenen totes les competicions, activitats i esdeveniments esportius d'àmbit autonòmic o inferior, organitzats per entitats públiques o privades, en totes les categories i modalitats esportives, inclosos els entrenaments.

c) Es tanquen les instal·lacions i els centres esportius, oberts o tancats, excepte els necessaris per al desenvolupament de competicions internacionals o estatals d'esport professional i els respectius entrenaments, i els necessaris per al desenvolupament de competicions oficials federades d'àmbit internacional o estatal i de caràcter no professional, i els respectius entrenaments. Sense perjudici de les excepcions contemplades en el paràgraf anterior, no es podrà realitzar activitat física en instal·lacions o centres esportius oberts o tancats, incloent-hi clubs, gimnasos, centres d'entrenament, complexos esportius, pavellons, pistes de bitles, pistes per a carreres, centres de pilates, ioga i similars.



4. Mesures relatives a residències d'estudiants

Es limita l'ús de zones comunes al 30% de l'aforament (incloent-hi menjadors, on es poden establir torns), i sempre garantint les mesures de distanciament i higiene i prevenció, i se suspenen les visites.





5. Mesures relatives a vetles, enterraments i celebracions

a) Esdeveniments relatius a vetles i enterraments

Les vetles podran realitzar-se en tota mena d'instal·lacions, públiques o privades, amb la limitació de l'aforament del 30%, amb un límit màxim de 15 persones en espais a l'aire lliure o de 10 persones en espais tancats, siguen o no convivents, i sempre que es puga garantir la distància de seguretat.

La participació en la comitiva per a l'enterrament o comiat per a cremació de la persona morta es restringeix a un màxim de 15 persones en espais a l'aire lliure o de 10 persones en espais tancats, entre familiars i persones reunides.

b) Celebracions

Les cerimònies no religioses podran realitzar-se en tota mena d'instal·lacions, públiques o privades, ja siga en espais a l'aire lliure o espais tancats, sempre que no se supere 1/3 del seu aforament, amb un màxim de 15 persones en espais a l'aire lliure o de 10 persones en espais tancats, entre familiars i persones reunides, i que es puga garantir la distància interpersonal de seguretat i mesures d'higiene.



Segon. Mesures vigents

En tot allò que no es preveu en aquesta resolució, i en el que siga compatible amb aquesta, s'aplicaran, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, les mesures que, amb caràcter general, s'estableixen en els decrets del President de la Generalitat vigents en cada moment, de mesures de la Comunitat Valenciana com a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19; de la declaració de l'estat d'alarma activat pel Govern de la nació, i en les resolucions vigents adoptades per la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per a l'adopció de les mesures com a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.

Especialment, continuen vigents en tot el que no s'oposen a la present resolució:

a) La Resolució de 5 de desembre de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorda noves mesures addicionals a la Comunitat Valenciana com a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 (DOGV de 5.12.2020).



b) La Resolució de 5 de gener de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'estableixen mesures preventives excepcionals i es modifiquen mesures contingudes en la Resolució de 5 de desembre de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorda noves mesures addicionals a la Comunitat Valenciana com a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 (DOGV de 6.01.2021).

c) La Resolució de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es modifica parcialment la Resolució de 5 de gener de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'estableixen mesures preventives excepcionals i es modifiquen mesures contingudes en la Resolució de 5 de desembre de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorda noves mesures addicionals a la Comunitat Valenciana com a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 (DOGV de 9.01.2021).



Tercer. Col·laboració

Sol·licitar, per al compliment de la present resolució, la col·laboració de la Delegació del Govern de la Comunitat Valenciana i dels ajuntaments de la Comunitat Valenciana, a l'efecte de cooperació, si escau, a través dels cossos i forces de seguretat i de la policia local, per al control i aplicació de les mesures adoptades.



Quart. Règim sancionador

L'incompliment de les mesures de la present resolució quedarà subjecte al procediment de l'activitat inspectora i al règim sancionador establit en el Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19.





Cinqué. Eficàcia i vigència

La present resolució produirà efectes per un període de catorze dies naturals a comptar des de les 00.00 hores del dia 21 de gener de 2021.





Aquesta resolució posa fi a la via administrativa, i contra aquesta pot interposar-se un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en els articles 10.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.



València, 19 de gener de 2021.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.

Mapa web