Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 9/2014, de 29 d'abril, de la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, per la qual s'establixen ajudes per a millorar les condicions de producció i comercialització de mel en la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7275 de 16.05.2014
Número identificador:  2014/4395
Referència Base de Dades:  004299/2014
 



ORDE 9/2014, de 29 d'abril, de la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, per la qual s'establixen ajudes per a millorar les condicions de producció i comercialització de mel en la Comunitat Valenciana. [2014/4395]

Aprovat el Programa Nacional de Mesures d'Ajuda a l'Apicultura per al període 2014-2016, és necessari actualitzar l'Orde 38/2010, de 5 de novembre, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'establixen ajudes per a millorar les condicions de producció i comercialització de la mel a la Comunitat Valenciana (DOCV 6397, 15.11.2010), i les seues modificacions posteriors.

Les mesures subvencionables per mitjà d'esta orde, pretenen consolidar la professionalització del sector i aconseguir una major modernització i competitivitat, incorporant les últimes tècniques i avanços científics. A més pretenen millorar els sistemes de producció i comercialització així com obrir nous mercats; tot això, amb un producte de qualitat, d'acord amb les mesures previstes en el Reglament (CE) número 853/2004, del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d'abril de 2004, pel qual s'establixen normes específiques d'higiene dels aliments d'origen animal.

Considerant el Reial Decret 519/1999, de 26 de març, pel qual es regula el règim d'ajudes a l'apicultura en el marc dels programes nacionals anuals (BOE 27.03.1999), modificada pel Reial Decret 448/2005, de 22 d'abril, pel qual es modifiquen el Reial Decret 519/1999, de 26 de març, pel qual es regula el règim d'ajudes a l'apicultura en el marc dels programes nacionals anuals, i el Reial Decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'establixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles. Sent de caràcter bàsic (article 149.1.13 de la Constitució).



Considerant els conceptes definits en el Reial Decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'establixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles, modificat per l'esmentat Reial Decret 448/2005, i les definicions contingudes en la Llei 19/1995, de 4 de juliol, de Modernització de les Explotacions Agràries.

Vista la Decisió d'execució de la Comissió de 12 d'agost de 2013, que aprova el programa de millora de la producció i comercialització de productes apícoles presentat per Espanya de conformitat amb el Reglament (CE) número 1234/2007, del Consell, i que decidix la contribució de la Unió al dit programa, en conseqüència, esta orde no requerix la notificació a la Comissió Europea perquè no complix tots els requisits de l'apartat 1 de l'article 107 del TFUE (antic article 87 del Tractat CE).



A proposta del director general competent en matèria de ramaderia, oïdes les principals organitzacions agràries i agrupacions d'apicultors a la Comunitat Valenciana, i a l'empara de les facultats atribuïdes per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i l'article 47.3 del text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, i el Decret 82/2013, de 21 de juny, del Consell, pel qual aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Presidència i de la Conselleria de Presidència i d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua.





ORDENE



Article 1. Objecte

Esta orde té per objecte establir les bases reguladores de les ajudes als titulars d'explotacions apícoles de la Comunitat Valenciana que realitzen inversions i actuacions a fi de millorar les condicions de producció i comercialització de la mel per al període 2014-2016.





Article 2. Beneficiaris

Seran beneficiaris d'estes ajudes els titulars d'explotacions apícoles, ja siguen persones físiques o jurídiques, així com comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, inclús no tenint personalitat jurídica, puguen dur a terme els projectes que motiven la concessió de la subvenció, amb les condicions següents:

1. Estar inscrits en el Registre d'Explotacions Ramaderes (REGA), abans de l'1 de gener de l'any anterior a l'exercici econòmic per al qual se sol·licita l'ajuda i en possessió del llibre d'explotacions ramaderes i demostrar la seua activitat per mitjà de la presentació de factures de venda de mel o de productes apícoles, equivalents a la producció de 12 quilograms de mel per rusc, o per mitjà de la declaració d'IRPF de l'exercici anterior, per un import d'acord amb la producció mitjana del nombre de ruscos registrats (12 kg/rusc). En aquells casos en què no arribe al mínim establit, es tindrà en compte la mitjana de dos declaracions dels últims tres anys. El preu de referència serà la mitjana anual dels preus setmanals publicats de l'observatori de preus agroalimentaris de la Generalitat Valenciana.

2. Realitzar almenys un tractament a l'any contra la varroosi, d'acord amb el que establix el Reial Decret 608/2006, de 19 de maig, pel qual s'establix i regula un programa nacional de lluita i control de les malalties de les abelles de la mel.

3. Disposar d'una assegurança de responsabilitat civil, que cobrisca almenys el nombre de ruscos declarats en REGA en la data d'inici del termini de sol·licituds de l'ajuda.

També tindran accés a esta línia d'ajudes les agrupacions d'apicultors, sempre que compten amb personalitat jurídica com a grup i almenys el 75 per cent dels seus membres complisquen les condicions del paràgraf anterior. Este mínim es fixa en un 51 per cent per a les organitzacions professionals agràries i les ADS que desenrotllen programes previstos en esta orde. En tot cas, els potencials beneficiaris finals de les ajudes, compliran els requisits exigits en l'anterior paràgraf.



En el cas d'unitats econòmiques o de patrimoni separat que, tot i no tindre personalitat jurídica, puguen dur a terme els projectes que motiven la concessió de les subvencions previstes en esta orde, haurà de fer-se constar en la sol·licitud els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de subvenció que s'aplicarà per cada un d'estos que tinguen igualment la consideració de beneficiaris. Així mateix, haurà de nomenar-se un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per a complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació; tot això, d'acord amb el que disposa el segon paràgraf de l'apartat 3 de l'article 11 de la Llei General de Subvencions.



Els beneficiaris de les mesures del grup D previstes en l'article 3 d'esta orde seran laboratoris que efectuen o puguen efectuar anàlisis de les característiques fisicoquímiques de la mel degudament reconeguts per la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua.

Les agrupacions d'apicultors estaran exemptes de la presentació de factures de venda de mel o productes apícoles o declaració d'IRPF, a l'efecte d'acreditar la seua activitat com a apicultor.

Un mateix titular d'explotació apícola només podrà ser beneficiari d'ajuda per una mateixa actuació de forma única, bé a títol individual, bé com a integrant d'una cooperativa o organització representativa.



Els beneficiaris hauran de complir les obligacions establides en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

L'incompliment del Decret 12/1987, de 2 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es regula i ordena l'activitat apícola a la Comunitat Valenciana (DOGV 530, 19.02.1987); del Reial Decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'establixen normes d'ordenació d'explotacions apícoles, modificat pel Reial Decret 448/2005, de 22 d'abril, o del vigent Programa Anual Zoosanitari per a l'apicultura a la Comunitat Valenciana suposarà la pèrdua de la condició de beneficiari de les ajudes regulades per esta orde.



No podran obtindre la condició de beneficiari de les ajudes les persones o entitats en les quals concórrega alguna de les circumstàncies dels apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, General de Subvencions.



Article 3. Mesures subvencionables

Es consideraran com a millores les mesures següents:

A) Assistència tècnica als apicultors i a les agrupacions d'apicultors

1. Cursos de formació d'apicultors, formació continuada dels tècnics i especialistes de les agrupacions de productors i de personal dels laboratoris apícoles. Cada sol·licitud d'ajuda podrà contindre un màxim de dos cursos o dos edicions d'este per any.

El nombre mínim d'alumnes per curs, serà de 30 apicultors, dels quals almenys 25 estaran inscrits en REGA.

2. Contractació de tècnics i especialistes per a la informació i assistència tècnica als apicultors de les agrupacions (assessorament global en la producció, en la comercialització i en el laboratori). Per a temes sanitaris el tècnic haurà de ser un veterinari.

3. Sistemes de divulgació tècnica. (Esta mesura només serà subvencionable en el cas que es cobrisquen les necessitats financeres de contractació de tècnics).

B) Lluita contra la varroosi

1. Tractaments quimioteràpics contra la varroosi autoritzats per l'Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris.

2. Tractaments autoritzats contra varroosi, autoritzats per l'Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris compatibles amb l'apicultura ecològica.

C) Racionalització de la transhumància

1. Identificació de ruscos i quadros.

2. Adquisició de mitjans de transport i maneig de ruscos, incloent-hi grues, malles de cobertura, sistemes mòbils d'extracció de mel, ruscos, bidons, així com altres equips i útils necessaris per a realitzar la transhumància.

En el cas dels vehicles hauran de comptar amb una capacitat de càrrega superior a 2.500 quilograms de la seua massa màxima autoritzada i, almenys, volum per a allotjar 20 ruscos Layens. A este efecte es considerarà una dimensió mínima de 57 centímetres de llarg, 43 centímetres d'ample i 47 cm d'alt per a este tipus de ruscos. La subvenció per a l'adquisició o renovació de vehicles de transport de ruscos, quedarà condicionada al fet que l'apicultor compte almenys amb 300 ruscos inscrits en el Registre d'Explotacions Ramaderes. En el cas de camions, el titular de l'explotació haurà de comptar amb un mínim de 400 ruscos per a vehicles de 8 a 12 tones de massa màxima autoritzada, o de 600 ruscos per als de major tonatge. A més, els vehicles, fiscalment, hauran de quedar exclusivament afectes a l'activitat apícola.



3. Assegurances de danys propis i responsabilitat civil dels ruscos en transhumància, sempre que les pòlisses no prevegen o desglossen l'import per les garanties incloses en el sistema d'assegurances agràries combinades, que no obtindran subvenció.

Excepcionalment, a esta mesura podran acollir-se també els ruscos estants.

D) Mesures de suport als laboratoris d'anàlisi de les característiques fisicoquímiques de la mel

Els laboratoris beneficiats per estes ajudes hauran d'estar degudament reconeguts per l'òrgan competent de la comunitat, tal com regula el Decret 62/2009, de 8 de maig (DOCV 12.05.2009) prèviament a la proposta d'autorització de pagament d'estes mesures.

– Contractació de servicis d'anàlisi per agrupacions d'apicultors que es realitzen en laboratoris reconeguts, o en tràmit de reconeixement per l'autoritat competent.

– Promoció i creació de laboratoris d'agrupacions d'apicultors.



– Adquisició d'aparells i un altre material per a anàlisi fisicoquímica de la mel.

Cap beneficiari podrà beneficiar-se d'una ajuda a la inversió en un equip o mitjà de producció per al qual s'haguera beneficiat en els cinc exercicis anteriors en el marc dels programes d'ajudes a la millora de la producció i comercialització de mel. S'exceptuen d'esta limitació els ruscos. Així mateix, el beneficiari que haja rebut una ajuda a un equip o mitjà de producció apícola es comprometrà a mantindre'l, davall la seua propietat o la dels seus hereus legals, durant els cinc anys següents a la percepció de la subvenció, i destinat a l'objecte d'estes ajudes.



En el cas que la millora consistisca en l'adquisició d'un camió, este haurà de romandre en poder de l'apicultor durant un mínim de deu anys; en tot cas, no es podrà haver sigut beneficiari de la subvenció d'un vehicle equivalent en els deu anys anteriors.

Les màquines i equips, inclosos els mitjans de transport, hauran de ser de primera adquisició i haver-se adquirit en data posterior a la presentació de la sol·licitud.

En cap cas serà subvencionable l'IVA.



Article 4. Sol·licituds d'ajuda

Els beneficiaris, segons allò que s'ha indicat en l'article 2, que ho desitgen, per a l'elaboració i presentació de les sol·licituds utilitzaran preferentment l'aplicació informàtica dissenyada a este efecte per la Conselleria de Presidència, Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, disponible en entitats col·laboradores, OCAPA i direccions territorials de l'esmentada conselleria, i quedarà una còpia registrada de la sol·licitud, en el seu poder.

Excepcionalment, es podrà presentar la sol·licitud omplint els models que es facilitaran en impresos normalitzats o en la pàgina web d'esta ‹http://www.gva.es›, en els llocs i formes previstos en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.



Les sol·licituds seran dirigides al director general competent en matèria de Ramaderia de la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua.

La sol·licitud haurà de ser registrada abans d'adquirir els equips o realitzar l'actuació per a la qual se sol·licita l'ajuda, i haurà d'acompanyar-se, com a mínim, de la documentació següent:

1. Còpia del DNI o CIF del o dels sol·licitants, o autorització per a la seua comprovació per part de l'òrgan gestor, així com de l'acreditació de la seua personalitat jurídica. Quan es tracte de sol·licituds presentades per cooperatives o organitzacions representatives, la relació de persones físiques integrants, amb menció del seu NIF.

2. En el cas de les agrupacions o associacions, haurà d'aportar-se una declaració, individual o conjunta, dels socis que participen en el programa de pertinença a l'associació i autorització a esta a incloure la seua explotació en la sol·licitud d'ajudes, segons models de l'annex. En cas de presentació de més d'una declaració d'un apicultor per a una mateixa actuació, les dites declaracions seran considerades nul·les.



3. Memòria descriptiva de les actuacions a realitzar en cada una de les mesures previstes en l'article 3.

– Quan l'actuació corresponga a cursos de formació, inclourà: programa del curs, amb el lloc, les dates i horaris previstos per a la seua realització, temari, i professorat. Es comunicarà qualsevol modificació amb un termini mínim de 15 dies al començament del curs.

– Quan corresponga a sistemes de divulgació tècnica, s'inclourà un resum del sistema utilitzat, o un model/esbós del tríptic o publicació



4. Pressupost detallat del cost de les mesures diferenciant, dins dels gastos subvencionables aplicables a cada mesura, entre:

a) Gastos de funcionament:

1r. Gastos de personal tècnic.

2n. Gastos subvencionables d'un altre tipus.

b) Inversions en equips, instal·lacions o vehicles:

Acreditació del compliment de l'article 31.3 de la Llei 38/2003, General de Subvencions, modificat per la Llei 14/2011, d'1 de juny, segons el qual, quan l'import del gasto subvencionable supere les quanties establides en la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de Contractes del Sector Públic per al Contracte Menor, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a l'obra, la prestació del servici o l'entrega del bé, llevat que per les seues especials característiques no existisca en el mercat suficient nombre d'entitats que els realitzen, presten o subministren, o llevat que el gasto s'haguera realitzat amb anterioritat a la subvenció.

L'elecció de les ofertes presentades, que hauran d'aportar-se en la justificació, o, si és el cas, en la sol·licitud de subvenció, es realitzarà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, havent de justificar-se expressament en una memòria l'elecció quan no recaiga en la proposta econòmica més avantatjosa.

5. Documentació que acredite el compliment de cada un dels criteris de preferència assenyalats en l'article 7 que siguen aplicables al sol·licitant.

6. Declaració responsable del sol·licitant sobre el compliment de la normativa d'integració laboral de persones amb discapacitat o, si és el cas, l'exempció de la dita obligació, segons establix el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell, pel qual es regulen procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per a el foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat. S'inclou en la sol·licitud normalitzada disponible en les oficines comarcals, i resta de registres oficials de la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca Alimentació i Aigua.

7. Imprés de domiciliació bancària segons model de la Generalitat Valenciana amb la titularitat del compte en què han d'efectuar-se els pagaments, en el cas d'altes, baixes o modificacions de les dades que es troben en el sistema d'informació comptable de la Generalitat.

8. Declaració de la renda dels ingressos per l'activitat apícola en l'epígraf corresponent, o autorització per a la seua consulta per part de l'òrgan gestor, o còpia de factura/s de venda de mel o de productes apícoles des de la data assenyalada en l'article 2, en el cas de titulars d'explotacions apícoles. L'import declarat/facturat haurà de correspondre a una producció mitjana de 12 quilograms per rusc registrat, i es podran presentar, en aquells casos en què siga inferior, dos declaracions de renda dels tres anys anteriors, per a fer la mitjana d'ambdós, o indicar la seua consulta autoritzada per part de l'òrgan gestor.

9. Declaració responsable del sol·licitant de compliment dels requisits que per a obtindre la condició de beneficiari exigix l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. S'inclou en la sol·licitud normalitzada disponible en les oficines comarcals, i resta de registres oficials de la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca Alimentació i Aigua.

La presentació de la sol·licitud per part del beneficiari comportarà l'autorització a l'òrgan gestor per a demanar els certificats d'estar al corrent en les obligacions fiscals (Agència Tributària i Generalitat) i enfront de la Seguretat Social, així com les dades de la declaració de l'IRPF i document d'identitat.



Article 5. Procediment de concessió

La primera revisió administrativa de totes les sol·licituds registrades, segons s'indica en l'article 4, es realitzarà en les oficines comarcals, pel personal d'administració que designe el director d'esta. Seguiran el procediment de concurrència competitiva.

Una vegada realitzada la revisió administrativa, els servicis veterinaris de l'oficina comarcal de la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua en què s'ubique l'explotació o la seu de l'agrupació comprovaran, quan se sol·liciten inversions en equipament o mitjans de producció fixos, que en el moment de la sol·licitud no s'han iniciat les inversions objecte de petició d'ajudes. En el cas de tractar-se de material mòbil serà suficient constatar la inscripció dels ruscos en el Registre d'Explotacions de la Comunitat Valenciana.



La instrucció del procediment de concessió de subvencions correspon a les direccions territorials de la Conselleria de Presidència, Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua que realitzaran d'ofici les actuacions que consideren necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals haja de formular-se la proposta de resolució, remetent a l'òrgan col·legiat un informe d'avaluació de les sol·licituds.

A la vista de l'informe d'avaluació, l'òrgan col·legiat realitzarà la proposta de concessió de les ajudes. El dit òrgan estarà integrat per tres membres: el cap de Servici de Sanitat i Benestar Animal, i dos veterinaris del servici. Si hi són absents, seran substituïts per persones del mateix rang designades per la direcció general competent.



A la vista de la documentació aportada i la proposta de l'òrgan col·legiat, el director general competent en matèria de ramaderia, per delegació del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, resoldrà la concessió d'estes ajudes.

El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució del procediment no podrà excedir de sis mesos des de l'aprovació de la convocatòria per l'òrgan competent. Esta resolució esgota la via administrativa, i es podrà interposar un recurs de reposició davant de la directora de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà del rebut d'este escrit, o impugnar-se directament davant de l'orde jurisdiccional per mitjà de la interposició del recurs contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos des de l'endemà de rebre este escrit, de conformitat amb el que disposen els articles 116 i 117 de la Llei de 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i 46.1 de la Llei reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



La resolució serà notificada de conformitat amb l'article 59.2 de l'esmentada Llei 30/1992. La falta de resolució expressa en el dit termini suposarà la desestimació de l'ajuda. Sense perjuí del que establix l'article 44 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat Valenciana.

La resolució de concessió d'esta ajuda especificarà el desglossament d'esta en funció de les quantitats finançades amb fons del MAGRAMA, del FEAGA i de la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua.



Article 6. Quantia i límits d'ajuda

1. La quantia de les ajudes a atorgar a cada sol·licitud serà:

a) En els gastos previstos per a la contractació de personal tècnic se subvencionarà un 90 per cent del cost pressupostat. No obstant això, el cost total, inclosa la quota patronal de la seguretat social, no podrà superar els 25.242 euros, per tècnic. En tot cas, s'haurà de disposar d'un mínim entre 30.000 ruscos per al primer tècnic i 30.000 per tècnic addicional sol·licitat.

b) En els gastos realitzats pels apicultors o les seues agrupacions que tinguen la consideració de gastos de funcionament diferents dels anteriors, se subvencionarà un 75 per cent del cost pressupostat.

c) En els gastos previstos per a la realització de cursos, no podran superar la quantitat de 40 euros per hora lectiva, ni de 2.000 euros per curs.

d) En les inversions per immobilitzat se subvencionarà el 60 per cent del cost total pressupostat.

2. Es fixen els límits següents a la concessió de subvencions:

a) La subvenció màxima per explotació apícola d'un sol titular no podrà superar la quantitat 18.000 euros. Quan la millora siga promoguda per una explotació (cooperativa, SAT, CB o altres figures semblants), de com a mínim tres titulars, la quantitat màxima serà la resultant de multiplicar el nombre d'integrants per 18.000 euros, amb el límit de 54.000 euros.

b) La subvenció que es concedirà a cada titular d'explotació apícola no podrà superar la quantia resultant de multiplicar el nombre de ruscos que manté inscrites en el Registre d'Explotacions Ramaderes en la data d'inici del període de presentació de sol·licituds, per 25 euros.

c) La subvenció als gastos en el tractament de la varroosi amb tractaments compatibles amb l'apicultura ecològica autoritzats per l'Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris, no superarà els 0,90 euros per rusc considerada en el paràgraf anterior.

d) La subvenció als gastos en el tractament de la varroosi per mètodes quimioterapèutics autoritzats per l'Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris no superarà 1,5 euros per rusc considerat en el dit paràgraf.

3. Amb independència del que establixen els apartats u i dos d'este article, la subvenció concedida a cada titular d'explotació apícola amb càrrec a este programa d'ajudes, entre els anys 2014 i 2016, no podran superar la quantitat de 18.000 euros, en el cas d'explotacions individuals, o 54.000 euros, en el cas d'explotacions associatives amb més d'un titular, mentres existisquen altres titulars d'explotacions que no hagen aconseguit el dit límit al llarg del període de duració del programa i hagen sol·licitat l'ajuda en el període per al qual es resoldrà la concessió de subvencions.

4. La subvenció màxima a concedir a les agrupacions d'explotacions es calcularà multiplicant el nombre de ruscos de titulars d'explotacions de la Comunitat incloses en el programa per 1,75 euros, sense superar el límit de 100.000 euros per agrupació.

5. En cada convocatòria d'ajuda, el director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, podrà establir mòduls amb els costos màxims que se subvencionaran per cada una de les distintes mesures de l'article 3, en funció dels distints paràmetres que puguen ser tinguts en compte.

6. El pressupost disponible cada any es repartirà entre les distintes mesures d'ajuda d'acord amb els percentatges següents:

a) Assistència tècnica als apicultors i a les agrupacions d'apicultors: 22 per cent.

b) Lluita contra la varroosi: 28 per cent.

c) Racionalització de la transhumància: 45 per cent.

d) Mesures de suport als laboratoris d'anàlisi de les característiques fisicoquímiques de la mel: 5 per cent.



Article 7. Criteris de preferència

1. En la concessió de les subvencions previstes en esta orde els criteris objectius d'atorgament i la seua ponderació seran els següents:

a) Per a les mesures a i d establides en l'article 3, tindran prioritat les sol·licituds presentades per les cooperatives apícoles i associacions d'apicultors amb personalitat jurídica pròpia sobre les presentades per la resta de persones físiques o jurídiques. Dins d'elles, tindran prioritat aquelles que reunisquen un nombre més gran de ruscos propietat dels apicultors que les integren.

b) Per a la mesura b establida en l'article 3, tindran prioritat aquelles sol·licituds presentades per agrupacions de defensa sanitària (ADS) apícola, o figura equivalent, per a la lluita contra la varroosi. Dins d'estes tindran prioritat aquelles que reunisquen un nombre més gran de ruscos.



c) Per a la mesura c establida en l'article 3, tindran prioritat aquelles sol·licituds presentades per apicultors titulars d'una explotació professional sobre les presentades per apicultors titulars d'explotacions no professionals, d'acord amb les definicions de l'article 2.g del Reial Decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'establixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles. Dins d'elles, tindran prioritat aquelles que afecten un nombre més gran de ruscos. Dins d'un mateix grup de prioritat, s'atendran abans les sol·licituds presentades per jóvens apicultors, i entre estos es prioritzarà els que disposen de l'acreditació d'explotació prioritària. En cas d'empat es prioritzaran les sol·licituds que suposen una major inversió.

2. Es prendrà com a referència per al càlcul del nombre de ruscos dels tres apartats anteriors el cens reflectit en el Registre d'Explotacions Ramaderes en la data d'inici del període de presentació de sol·licituds.



3. En cas d'empat en els criteris de preferència assenyalats en el punt 1, tindran prioritat aquelles sol·licituds d'empreses que acrediten ocupar major percentatge de treballadors discapacitats en relació amb les seues plantilles, amb anterioritat a la publicació d'esta orde, o que es comprometen a contractar un percentatge major durant l'àmbit temporal de duració de la subvenció.

L'acreditació dels esmentats criteris de preferència serà per mitjà de la presentació dels certificats d'inscripció del registre corresponent, o bé per mitjà de declaració responsable de cada sol·licitant, o del seu representant, que posteriorment comprovarà l'òrgan gestor de les ajudes. Per al criteri del punt tercer a més presentaran document TC 1 i TC 2 de la Seguretat Social de cada discapacitat contractat, si és el cas.



Si una vegada ordenades les sol·licituds d'acord amb estos procediments, queda un grup de sol·licituds en el mateix nivell de preferència per al qual no hi ha suficients fons, s'aplicarà el prorrateig, i es reduiran proporcionalment les quanties unitàries de les ajudes.

4. Si no s'aconseguira el límit pressupostari assignat a un determinat grup d'ajudes, l'import sobrant s'emprarà com a dotació addicional de la resta de submesures per l'orde següent: B, A, C, D.



Article 8. Termini d'execució

El sol·licitant haurà de posar en funcionament les mesures previstes i comunicar-les a l'oficina de la Conselleria (OCAPA) que corresponga a la seua comarca, i guardar una còpia del registre d'entrada pels documents presentats, sense detriment de fer la comunicació per qualsevol altre lloc i forma previst en la Llei 30/1992, del Procediment Administratiu Comú, abans del dia 8 d'agost de l'any per al qual es concedix l'ajuda. L'incompliment d'eixe termini suposarà, després de la incoació d'un expedient amb l'audiència a l'interessat, la pèrdua de les ajudes. No obstant, per a les inversions en contractació de personal tècnic amb contracte de continuïtat, el termini anterior s'amplia un mes.

En el cas de realització de cursos i programes de formació, així com en la publicació de tríptics i fullets amb càrrec a esta línia d'ajudes, haurà de posar-se en coneixement d'eixa oficina el programa amb el moment i el lloc de celebració, en el primer cas, i el contingut del document en la resta, almenys 15 dies abans de la seua execució. En ambdós casos, en la documentació impresa i en la publicitat haurà de fer-se menció expressa al finançament amb càrrec a esta línia d'ajudes i a la contribució de totes les administracions que aporten fons.



Article 9. Justificació del gasto i comprovació

Basant-se en els articles 71.1 i 72.3 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, per a la justificació d'estes ajudes l'interessat haurà d'aportar amb anterioritat a la data indicada en l'article 8, el compte justificatiu del gasto realitzat, que haurà d'incloure la declaració de les activitats que han sigut finançades amb la subvenció i el seu cost, amb el desglossament de cada un dels gastos en què s'ha incorregut, i una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagen finançat l'activitat subvencionable amb indicació de l'import i la seua procedència.

Quan les activitats hagen sigut finançades, a més de la subvenció, amb fons propis o altres subvencions o recursos, els beneficiaris sempre hauran d'acreditar en la justificació l'import, procedència i aplicació d'estos fons a les activitats subvencionades.



Els gastos es justificaran per mitjà de documents bancaris acreditatius del pagament de les factures i, a més, per a les mesures següents:

A.1. Cursos de formació:

• Relació original de full de firmes dels assistents

• Justificants de pagament

• Còpia dels DNI dels assistents

A.2. Per als gastos de personal tècnic:

• Còpia del contracte que acredite la relació laboral i la dedicació

• Nòmina

• Còpia dels TC 1/TC 2

• Desglossament de Seguretat Social a càrrec de l'empresa per a cada empleat

• Si és el cas, presentació de factures de prestació de servicis tècnics i els justificants bancaris de pagament corresponents

A.3. Sistemes de divulgació tècnica:

• Tríptic o publicació original

• Pla de mitjans de publicitat, indicant el nombre i tipus d'insercions de la revista/periòdic o pàgina web.

Els servicis veterinaris responsables de la gestió d'esta ajuda en les oficines comarcals comprovaran que la documentació aportada justifica la realització de la inversió.

Així mateix, almenys en el 5 per cent de les sol·licituds d'ajuda concedides es realitzarà una inspecció sobre el terreny per a comprovar els programes desenrotllats i les inversions executades, en les condicions i circumstàncies adequades segons la naturalesa d'estes inversions d'acord amb el que establix el Pla de Control del Programa Nacional Apícola a Espanya 2013-2014, i el pla de control per a estes ajudes aprovat per l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària.



A la vista dels justificants aportats, i amb la proposta prèvia de la corresponent direcció territorial, la Direcció General de Producció Agrària i Ramaderia autoritzarà el pagament de les ajudes pels conceptes previstos en la memòria descriptiva de les millores, i amb el límit màxim del pressupost detallat, independentment que el valor de la inversió siga superior, d'acord amb les factures o els projectes aportats.





Article 10. Força major o circumstàncies extraordinàries

L'autoritat competent reconeixerà l'existència de casos de força major o circumstàncies excepcionals en què no pertocarà la sol·licitud de reembossament total o parcial de l'ajuda al beneficiari, quan concórrega, entre altres, alguna de les circumstàncies següents:

1) Defunció del beneficiari.

2) Incapacitat professional llarga del beneficiari.

3) Expropiació d'una part important de l'explotació, si esta expropiació no era previsible el dia en què es va subscriure el compromís.

4) Catàstrofe natural greu que afecte considerablement les terres de l'explotació.

5) Destrucció accidental dels edificis per al bestiar de l'explotació.



6) Epizoòtia que afecte la totalitat o una part del bestiar del productor.

El beneficiari o el seu dret havent haurà d'haver notificat per escrit a l'autoritat competent els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció de la dita autoritat, en el termini dels deu dies hàbils següents a la data.





Article 11. Incompatibilitats

Les ajudes atorgades basant-se en esta disposició, a excepció de les previstes en l'apartat b de l'article 3, «Lluita contra la varroosi», seran incompatibles amb qualsevol altra ajuda de l'administració nacional o comunitària destinada al mateix fi. A estos efectes, els servicis gestors realitzaran comprovacions periòdiques.



Article 12. Modificació, minoració i reintegrament

Durant cada exercici, i dins del pla de controls, es podrà comprovar sobre el terreny el nombre de ruscos declarats pels sol·licitants. En aquells casos en què el nombre comprovat siga inferior al declarat en el Registre d'Explotacions Ramaderes pres com a referència per al càlcul del límit d'ajuda, es disminuirà l'import concedit en la quantia que s'indica, excepte per causes de força major indicades en l'article 10, i que hagen sigut comunicades a l'autoritat competent en el moment de produir-se o en el termini de 10 dies des de la seua detecció:



1. Quan la diferència siga menor del 5 per cent, es disminuirà en el mateix percentatge que falte.

2. Quan siga del 5 per cent al 20 per cent, en el doble del percentatge que falte

3. Quan la diferència amb el nombre de ruscos que es troba en REGA siga major del 20 per cent es revocarà la concessió d'ajuda.

Quan la disminució de ruscos haja sigut comunicada prèviament a la intenció de control per part de l'esta conselleria, només es tindrà en compte a l'efecte del límit de subvenció per nombre de ruscos.



El reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interés de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament es realitzarà en els casos establits en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. El termini màxim per a resoldre serà de 12 mesos des de la notificació de l'acord de reintegrament.

Quan la falta de justificació del gasto subvencionable siga parcial, el reintegrament de la subvenció serà el que corresponga als dits gastos no justificats. La resta d'incompliments de l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, donaran lloc al reintegrament total de la subvenció percebuda.

El compliment de la finalitat de la subvenció es verificarà pels servicis tècnics de la Conselleria de Presidència, Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua. Estos realitzaran inspeccions per a comprovar que les inversions i actuacions subvencionades, amb càrrec a esta orde, complixen l'objectiu de millorar les condicions de producció i comercialització de la mel, i es podran dur a terme en els cinc anys següents al pagament de l'ajuda (10 anys en cas d'inversió en camions), concentrant-se especialment en els primers anys en funció de la naturalesa del bé.



El procediment de reintegrament de les quantitats percebudes es regirà pel que establix el títol II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i en les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en el títol VI de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú.

A la vista de l'informe del servici gestor, el director general de competent en matèria de ramaderia, per delegació del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, resoldrà el reintegrament de les ajudes pagades indegudament.







Article 13. Entitats col·laboradores

Podran ser acreditades com a entitats col·laboradores a l'efecte de col·laborar en la gestió de la subvenció prevista en esta orde, les agrupacions d'apicultors reconegudes per l'autoritat, sempre que no consten com a beneficiàries d'estes ajudes.



Article 14. Prohibició d'obtindre la condició d'entitat col·laboradora



1. No podran obtindre la condició d'entitat col·laboradora, als efectes d'esta orde les persones o entitats en les quals concórrega alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. En el supòsit que concórrega posteriorment a la seua acreditació qualsevol de les circumstàncies anteriors, se suspendrà l'acreditació.

2. En compliment del que preveu l'article 47.7 del Decret Legislatiu de 26 juny de 1991, del Consell, de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, haurà d'acreditar-se estar al corrent amb la hisenda estatal i autonòmica i amb la Seguretat Social. La presentació de la sol·licitud d'acreditació comportarà l'autorització per a demanar el compliment mencionat a través de mitjans telemàtics.



3. Segons el que disposa l'article 13.7 de la Llei 38/2003, i respecte als aspectes no inclosos en l'apartat anterior, les entitats regulades en este capítol hauran d'acompanyar la seua sol·licitud d'acreditació de l'article següent una declaració responsable com a justificació de no estar incursos en prohibicions per a obtindre la condició d'entitat col·laboradora.



Article 15. Sol·licitud d'acreditació com a entitat col·laboradora

1. Les entitats previstes en els articles anteriors podran sol·licitar l'acreditació com a entitat col·laboradora en qualsevol moment a través del règim previst en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. La dita sol·licitud s'acompanyarà dels documents següents:

a) Estatuts socials i les seues modificacions

b) Si és el cas, certificat en què conste l'adopció de l'acord pel qual s'aprova la sol·licitud de reconeixement com a entitat col·laboradora.



c) Identificació del representant de l'entitat.

d) Declaració responsable de no estar incurs en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiari establida en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

e) Declaració responsable de trobar-se al corrent en les seues obligacions tributàries i de Seguretat Social, llevat que s'haja autoritzat en la sol·licitud que es demanen estes dades telemàticament. Excepte manifestació expressa del sol·licitant, la presentació de la sol·licitud comportarà l'autorització per a demanar el compliment esmentat a través de mitjans telemàtics.

f) Document de declaració de compliment i identificació dels extrems següents del Decret 96/1998, i Reial Decret 1720/2007:

1r. Relació de persones autoritzades per a l'accés a les dades i informacions que continguen amb breu descripció de les funcions i obligacions de cada un dels usuaris o perfils d'usuaris amb accés a les dades de caràcter personal i als sistemes d'informació clarament definides.



2n. Declaració que adoptarà les mesures necessàries perquè el personal conega d'una forma comprensible les normes de seguretat que afecten el desenrotllament de les seues funcions així com les conseqüències en què poguera incórrer en cas d'incompliment.

3r. Mesures de prevenció d'alteracions o pèrdues de les dades i informacions.

4t. Descripció de les mesures de seguretat tendents a evitar la intercepció i alteració de les comunicacions, així com els accessos no autoritzats.

5t. Compromís d'establir els mitjans necessaris que permeten l'existència de compatibilitat dels mitjans utilitzats per l'emissor.

6t. Declaració del fet que sempre que es rebutjarà qualsevol document o suport que continga dades de caràcter personal haurà de procedir-se a la seua destrucció o esborrament, per mitjà de l'adopció de mesures dirigides a evitar l'accés a la informació que hi continga o la seua recuperació posterior.

g) Hauran d'acreditar tindre cobertura respecte als danys que pogueren irrogar-se com a conseqüència de la seua actuació col·laboradora, per mitjà d'una pòlissa d'assegurances de responsabilitat civil professional adequada.

2. Als efectes previstos en l'article 42.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, es fixa en sis mesos el termini màxim per a resoldre el procediment.



Article 16. Protecció de dades

Les entitats acreditades com a encarregats del tractament hauran de garantir, en tot moment, el compliment del que preveu l'article 12.2 i 9 de la Llei Orgànica 15/1999, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.



Article 17. Efectes de l'acreditació com a entitat col·laboradora

1. L'adquisició, amb plenitud d'efectes, de la condició d'entitat col·laboradora, tan sols es produirà després de la subscripció del conveni de col·laboració.

2. El conveni subscrit tindrà una duració màxima de quatre anys, prorrogable automàticament només per un període d'un any, en el cas que cap de les parts es manifeste en sentit contrari amb tres mesos d'antelació respecte a la finalització de la vigència del conveni.



3. El conveni inclourà necessàriament en les seues clàusules les qüestions previstes en l'article 16.3.a, b, c i m de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, així com el contingut previst en l'article 2.2 i 7.3 i 4 del Decret 20/1993, de registre de convenis, i el que preveu l'article 12.2 de la Llei Orgànica 15/1999, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació de disposicions anteriors

Es deroga l'Orde 38/2010, de novembre, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'establixen ajudes per a millorar les condicions de producció i comercialització de mel a la Comunitat Valenciana, així com totes aquelles modificacions que sobre esta s'hagen realitzat.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Facultat de desenrotllament

Es faculta el director general competent en matèria de ramaderia per a emetre els actes, resolucions i instruccions que siguen necessaris per al desplegament i aplicació d'esta orde.



Segona. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 29 d'abril de 2014



El conseller de Presidència i Agricultura,

Pesca, Alimentació i Aigua,

JOSÉ CISCAR BOLUFER

Mapa web