Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 60/2019, de 12 d'abril, del Consell, d'organització i funcionament del Jurat Economicoadministratiu.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8536 de 26.04.2019
Número identificador:  2019/4227
Referència Base de Dades:  003889/2019
 



DECRET 60/2019, de 12 d'abril, del Consell, d'organització i funcionament del Jurat Economicoadministratiu. [2019/4227]

Índex



Preàmbul.

Capítol I. Disposicions generals.

Article 1. Objecte

Article 2. Adscripció i seu

Article 3. Funcions

Capítol II. Composició, organització i funcionament del Jurat Economicoadministratiu.

Article 4. Composició del Jurat Economicoadministratiu

Article 5. Organització

Article 6. Funcionament del Ple del Jurat Economicoadministratiu



Article 7. Dictamen pericial

Capítol III. Recurs contenciós administratiu.

Article 8. Recursos contra les resolucions del Jurat Economicoadministratiu

Disposició addicional única. Posada en funcionament.

Disposició transitòria única. Règim transitori.

Disposició derogatòria única. Derogació normativa.

Disposició final primera. Normativa de desenvolupament.

Disposició final segona. Entrada en vigor.





PREÀMBUL



La reclamació economicoadministrativa és una via específica per a impugnar els actes tributaris davant la mateixa administració, com a instrument per a facilitar la defensa dels drets de la ciutadania, mitjançant un procediment gratuït, accessible i àgil que permeta revisar la legalitat dels actes en aquesta matèria sense haver d'acudir directament a la via judicial, més lenta i costosa.

En aquest sentit, la legislació tributària consolida la separació entre les ordres d'aplicació dels tributs i la resolució de reclamacions economicoadministratives, l'exclusivitat i independència funcional dels òrgans economicoadministratius i la necessitat de comptar amb òrgans especialitzats per a la resolució de les reclamacions economicoadministratives.

Les previsions anteriors també s'exigeixen en els articles 67 i 69 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.

En l'àmbit de la Generalitat, les reclamacions economicoadministratives es regulen, fonamentalment, en les disposicions addicionals tercera i quarta de la Llei 20/2017, de 28 de desembre, de taxes.

Per tant, aquest decret obeeix a la necessitat de regular l'organització del Jurat Economicoadministratiu, com a òrgan administratiu col·legiat d'elevada especialització, i el seu objecte és la regulació de la composició i el funcionament d'aquest òrgan, que depén directament de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda, resol conforme a dret i en única instància i està format per personal funcionari.

Segons estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l'article 129, en l'exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques actuaran d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència. Amb la regulació del Jurat es veuen complits tots aquests principis, ja que l'exigència d'un òrgan economicoadministratiu específic ve determinada per la legislació i la naturalesa de les funcions assignades.



Aquesta mesura redunda en l'interès general, ja que la millora en l'eficiència i eficàcia administratives derivades de la regulació del Jurat Economicoadministratiu revertiran en una millora de la revisió ordinària dels actes en matèria tributària.

Així mateix, el decret s'aprova en virtut del principi de proporcionalitat, i conté la regulació imprescindible per a atendre la necessitat a cobrir amb la norma, després de constatar que no hi ha altres mesures menys restrictives de drets, o que imposen menys obligacions a les persones destinatàries.

D'acord amb el principi de seguretat jurídica, aquesta iniciativa normativa s'exerceix de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea. D'aquesta forma es pretén generar un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que facilite el seu coneixement i comprensió i, en conseqüència, l'actuació i presa de decisions de les persones i empreses.



Per tot això, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller d'Hisenda i Model Econòmic, el Consell, prèvia deliberació, en la reunió del 12 d'abril de 2019,





DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest decret és la regulació de la composició, organització i funcions del Jurat Economicoadministratiu.



Article 2. Adscripció i seu

1. El Jurat Economicoadministratiu és l'òrgan administratiu col·legiat que resol les reclamacions economicoadministratives que s'interposen, en matèria de tributs propis, contra els actes administratius tributaris i determinades actuacions dels particulars en matèria tributària susceptibles de reclamació; així com contra les actuacions realitzades per l'Agència Tributària Valenciana que determine la legislació vigent.



2. El Jurat Economicoadministratiu s'adscriu a la conselleria competent en matèria d'hisenda, depén directament de la persona titular de la conselleria i té la seua seu en la dels òrgans centrals de la conselleria esmentada.

3. El Jurat Economicoadministratiu proposa l'establiment de mecanismes de coordinació i col·laboració amb altres òrgans economicoadministratius amb seu a la Comunitat Valenciana.

4. El Jurat Economicoadministratiu realitza les seues funcions de conformitat amb l'ordenament jurídic i exerceix les seues competències basant-se en els principis d'imparcialitat, independència funcional, celeritat i gratuïtat.

5. Els criteris que de manera reiterada establisca el Jurat Economicoadministratiu vinculen els òrgans de l'administració tributària i de recaptació d'ingressos de dret públic de la Generalitat i els ens de la seua administració instrumental. A aquest efecte, s'ha de fer constar en les resolucions corresponents que es tracta de doctrina reiterada.



6. S'han de publicar les resolucions del Jurat Economicoadministratiu que es consideren de més transcendència i repercussió.



Article 3. Funcions

1. El Jurat Economicoadministratiu té coneixement, en única instància:

a) De les reclamacions economicoadministratives, tant si se susciten qüestions de fet com de dret, en relació amb els actes que provisionalment o definitivament reconeixen o deneguen un dret o declaren una obligació o un deure, i també els de tràmit que decideixen, directament o indirectament, el fons de l'assumpte o posen terme al procediment, corresponents a les matèries següents:

1r. En l'àmbit dels tributs propis: l'aplicació dels tributs i la imposició de sancions tributàries; així com determinades actuacions dels particulars en matèria tributària susceptibles de reclamació economicoadministrativa.



2n. En l'àmbit de la recaptació realitzada per l'Agència Tributària Valenciana, la referent als ingressos de dret públic de la Generalitat que no tinguen la naturalesa de tributs.

3r. En l'àmbit de la recaptació realitzada per l'Agència Tributària Valenciana, la referent als ingressos de dret públic de titularitat de les administracions locals de l'àmbit de la Comunitat Valenciana, quan aquestes funcionés li hagen sigut assignades per delegació, encàrrec de gestió, conveni de col·laboració o altres fórmules de col·laboració establertes per l'ordenament jurídic.

4t. Qualsevol altra respecte a la qual així ho va declarar expressament un precepte legal.

b) Dels recursos d'anul·lació que s'interposen contra les seues resolucions economicoadministratives.

c) Dels recursos contra els actes d'execució de les reclamacions economicoadministratives.

d) Dels recursos extraordinaris de revisió que s'interposen contra els actes administratius ferms i les resolucions fermes del Jurat Economicoadministratiu en les matèries esmentades.

e) De la rectificació d'errors en què incórreguen les seues resolucions.



2. No s'admeten reclamacions economicoadministratives respecte als actes que esgoten la via administrativa, els dictats en procediments en els quals està reservada a la persona titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda la resolució que posa fi a la via administrativa o els dictats en virtut d'una llei que els exclou de reclamació economicoadministrativa.





CAPÍTOL II

Composició, organització i funcionament

del Jurat Economicoadministratiu



Article 4. Composició del Jurat Economicoadministratiu

1. El Jurat Economicoadministratiu està constituït per la persona titular de la Presidència, una o diverses persones titulars de les vocalies, d'acord amb la disposició final primera d'aquest decret, i per la persona titular de la Secretaria, totes elles amb veu i vot.

2. Les persones titulars de la Presidència i de les vocalies seran nomenades entre el personal que tinga la condició de funcionari de carrera pertanyent al cos superior tècnic d'inspectors de tributs de l'Administració de la Generalitat. La Presidència del Jurat Economicoadministratiu té rang de subdirecció general i les vocalies de cap de servei.



3. La persona titular de la Secretaria del Jurat Economicoadministratiu ha de pertànyer al cos d'advocats de la Generalitat.



Article 5. Organització

1. El Jurat Economicoadministratiu funciona en ple i de manera unipersonal.

2. El Ple està format per les persones titulars de la Presidència, vocalia o vocalies i de la Secretaria.

3. El Jurat Economicoadministratiu pot actuar de manera unipersonal, mitjançant la persona titular d'una vocalia o de la secretaria, en la resolució d'inadmissibilitats o qüestions incidentals o en l'arxivament d'actuacions en cas de caducitat, renúncia, desistiment o satisfacció extraprocessal. La resta de resolucions s'acorden pel ple.

4. Correspon a la persona titular de la Presidència del Jurat Economicoadministratiu, a més d'exercir les funcions de direcció orgànica i funcional, el repartiment d'atribucions i la distribució d'assumptes entre els membres que resolen de manera unipersonal o per a la presentació de la proposta de resolució al ple.

5. En l'exercici de les seues funcions, les persones membres del Jurat Economicoadministratiu podran ser assistides per ponents que, entre altres funcions, col·laboren en la redacció de les propostes de resolució, sota la direcció d'aquelles. Les ponents són nomenades entre el personal que tinga la condició de personal funcionari de carrera pertanyent al cos superior de gestió de tributs de l'Administració de la Generalitat.

6. Correspon a la persona titular de la Secretaria del Jurat Economicoadministratiu dirigir i coordinar la tramitació de les reclamacions economicoadministratives i altres recursos, dictar els actes de tràmit i de notificació i impulsar d'ofici el procediment, i aquelles altres tasques que li atribuïsca expressament la presidència del Jurat Economicoadministratiu.

Article 6. Funcionament del Ple del Jurat Economicoadministratiu

1. La persona titular de la Presidència del Jurat Economicoadministratiu proposa la convocatòria i l'ordre del dia i presideix i dirigeix les sessions del Ple.

2. Correspon a les persones titulars de la vocalia o vocalies i, si escau, a la persona titular de la Secretaria redactar la proposta de resolució i la resolució definitiva dels procediments que els han estat atribuïts, d'acord amb el que ha sigut aprovat en la sessió corresponent, i sotmetre-la a la signatura dels qui l'aprovaren, i també les altres tasques que els va assignar expressament la persona titular de la Presidència del Jurat Economicoadministratiu.

3. Totes les persones membres del Ple tenen el deure d'assistir a les sessions corresponents i participar en les deliberacions necessàries per a adoptar els acords o les resolucions, excepte causa justificada d'absència o malaltia. Els acords s'adopten per majoria de les persones assistents i amb vot de qualitat de la persona titular de la Presidència en cas d'empat. Ningú es pot abstindre de votar i qui dissenteix de la majoria pot formular un vot particular per escrit en el termini de quaranta-huit hores. El vot s'incorpora a l'expedient i s'ha de fer esment en la resolució de la reclamació.

4. Totes les persones membres del Jurat Economicoadministratiu exerceixen les seues funcions amb independència i sense estar sotmeses a instruccions. No obstant això, en la resolució dels assumptes que se'ls atribuïsca, els criteris establerts pel Ple vinculen les persones membres que actuen de manera unipersonal.

5. La persona titular de la Secretaria del Jurat Economicoadministratiu ha d'estendre acta de cada sessió. L'acta ha de contindre el lloc i l'hora d'inici i de finalització de la reunió, les persones assistents, els expedients que s'han estudiat, el resultat de les votacions i el sentit dels acords.

Correspon a la persona titular de la Secretaria del Jurat Economicoadministratiu signar les actes, amb el vistiplau de la persona titular de la presidència. Les actes s'han de conservar en la Secretaria del Jurat Economicoadministratiu.

6. En els casos de vacant, absència, malaltia o alguna altra causa legal, la persona titular de la Presidència del Jurat Economicoadministratiu és substituït per la persona titular d'una vocalia que porte més temps exercint el càrrec.



Article 7. Dictamen pericial

1. El Jurat Economicoadministratiu pot sol·licitar excepcionalment, d'ofici o a instàncies de les persones interessades que han comparegut en la reclamació, la pràctica d'una prova pericial sobre qüestions tècniques no jurídiques que siguen rellevants i hagen sigut plantejades, si els actes de prova anteriors no han resultat concloents per circumstàncies independents de la voluntat i la diligència de les parts i sempre que hi haja motius fonamentats per a creure que les noves actuacions permetran adquirir certesa sobre aquests fets.

2. La sol·licitud d'aquest dictamen s'ha de recordar per majoria de les persones membres del ple. En aquest acord s'han d'expressar detalladament les circumstàncies i motius assenyalats en l'apartat anterior i, també, les qüestions sobre les quals ha de tractar el dictamen.

3. El perit ha de ser triat per raó de la matèria que ha de tractar el dictamen i, per ordre correlatiu, de la llista de persones col·legiades o associades disposades a actuar com a perites terceres que estiguen a la disposició de l'Agència Tributària Valenciana.

4. Si en la llista no hi ha cap perit competent per raó de la naturalesa del dictamen, s'ha de sol·licitar en la universitat, el col·legi o l'associació professional competent que designe una persona professional que estiga disposada a actuar com a perita tercera.

5. Els honoraris del peritatge són satisfets per la conselleria competent en matèria d'hisenda, a la qual està adscrit orgànicament el Jurat Economicoadministratiu, en cas que haja estat sol·licitat d'ofici. Són satisfets per la persona interessada en cas que el dictamen haja sigut sol·licitat per aquesta.





CAPÍTOL III

Recurs contenciós administratiu



Article 8. Recursos contra les resolucions del Jurat Economicoadministratiu

Les resolucions del Jurat Economicoadministratiu posen fi a la via administrativa. Contra aquestes resolucions es pot interposar un recurs contenciós administratiu d'acord amb el que es disposa en la normativa reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Posada en funcionament

La posada en funcionament del Jurat Economicoadministratiu es produirà per resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Règim transitori

Fins a la posada en funcionament del Jurat Economicoadministratiu la resolució de les reclamacions economicoadministratives recaurà en la persona titular de la direcció general competent en matèria de tributs.



Per a la posada en funcionament del Jurat Economicoadministratiu es requerirà, almenys, la provisió dels llocs de treball corresponents a la Presidència i a una vocalia. En aquest cas, la persona titular de la vocalia també assumirà totes les funcions que corresponen a la persona titular de la Secretaria.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen a aquest decret.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Normativa de desenvolupament

S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda per a dictar totes les disposicions que calguen per al desenvolupament i l'execució del que es disposa en aquest decret. En particular, se l'autoritza a establir el nombre de vocalies del Jurat Economicoadministratiu.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 12 d'abril de 2019



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

VICENT SOLER I MARCO

Mapa web