Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 12/2018, de 29 de març, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual es modifica l'Ordre 14/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'establixen les bases reguladores de les ajudes per a millorar les condicions de producció i comercialització de mel a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8268 de 06.04.2018
Número identificador:  2018/3435
Referència Base de Dades:  003413/2018
 



ORDRE 12/2018, de 29 de març, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual es modifica l'Ordre 14/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'establixen les bases reguladores de les ajudes per a millorar les condicions de producció i comercialització de mel a la Comunitat Valenciana.

[2018/3435]





PREÀMBUL



L'Ordre 14/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, estableix les bases reguladores de les ajudes per a millorar les condicions de producció i comercialització de mel a la Comunitat Valenciana d'acord amb el règim de concessió d'ajudes, així com les condicions en què es produeix el finançament de l'Estat que es va arreplegar en el Reial decret 519/1999, de 26 de març, pel qual es regula el règim d'ajudes a l'apicultura en el marc dels programes nacionals anuals.

No obstant això, els canvis introduïts per la normativa de la Unió Europea quant a les mesures a incloure en els plans nacionals, el seu finançament i altres disposicions de gestió i control, ha fet necessari modificar la regulació, en seu nacional, del règim de concessió d'ajudes per al foment d'activitats destinades a millorar la producció i comercialització de la mel i els productes apícoles, així com definir les condicions en què es produeix el finançament de l'Estat. Donada l'entitat dels canvis es va optar, per seguretat jurídica, per aprovar el Reial decret 930/2017, de 27 d'octubre, pel qual es regula el règim d'ajudes a l'apicultura en el marc dels programes nacionals anuals, i es modifica el Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'estableixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles, i derogar el citat Reial decret 519/1999, de 26 de març.



Aquest nou reial decret, per tant, té com objecte establir el règim pel qual es regula el règim d'ajudes a l'apicultura en el marc dels programes nacionals anuals d'acord amb les disposicions del Reglament delegat (UE) núm. 2015/1366, de la Comissió, d'11 de maig de 2015, i al Reglament d'execució (UE) 2015/1368, de la Comissió, de 6 d'agost de 2015. En conseqüència és necessari procedir a actualitzar el contingut de l'ordre de bases de l'ajuda perquè siga coherent amb el nou reial decret per a la convocatòria d'enguany, i per aquest motiu encara no estava prevista i no ha sigut inclosa en el Pla anual normatiu.



L'aspecte en el qual es produeixen més canvis és el relatiu als criteris objectius d'atorgament de la subvenció i ponderació d'aquests de tal forma que s'adopten els criteris establits en el nou reial decret i s'especifiquen els criteris en aquells punts en els quals la normativa estatal permet a les comunitats autònomes ajustar-los a les particularitats de cada autonomia.

En la tramitació d'aquesta norma s'ha respectat el compliment dels principis de bona regulació a què es refereix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la seua aprovació resulta necessària per a permetre, en garantia del principi de seguretat jurídica, l'adequació a l'ordenament jurídic nacional i de la Unió Europea en la matèria, respectant així mateix el seu contingut, el principi de proporcionalitat previst en l'esmentat precepte.

Per això, d'acord amb el que disposa l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i l'article 160.2.b i 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, a proposta de la persona titular de la direcció general competent en matèria de ramaderia, vistos els informes preceptius emesos, l'informe d'Advocacia de la Generalitat, de la Intervenció Delegada, havent-se efectuat el tràmit d'audiència, sentides les principals organitzacions agràries i agrupacions d'apicultors a la Comunitat Valenciana, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,



ORDENE



Article únic. Modificació de diversos preceptes de l'Ordre 14/2017, de 5 de maig

Es modifiquen els articles 3, 7, 8 i 14, i s'afig l'article 15, segons consten en l'annex únic de la present ordre.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No-incidència pressupostària

L'aprovació de les presents bases no comporta, en si mateixa, obligacions econòmiques en els pressupostos de la Generalitat, sense perjuí de les possibles convocatòries que es puguen resoldre d'acord amb la consignació pressupostària que s'establisca en el corresponent exercici.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Clàusula general de salvaguarda

Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que estableix aquesta ordre.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de març de 2018



La consellera d'Agricultura, Medi Ambient,

Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,

ELENA CEBRIÁN CALVO







ANNEX ÚNIC

Modificació de l'Ordre 14/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les ajudes per a millorar les condicions de producció i comercialització de mel a la Comunitat Valenciana



Apartat primer

Es modifica l'article 3 de l'Ordre 14/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, que passa a tindre la redacció següent:



«Article 3

1. Seran beneficiaris d'aquestes ajudes els titulars d'explotacions apícoles, ja siguen persones físiques o jurídiques, que complisquen les condicions següents:

a) Estar realitzant l'activitat apícola des d'abans de l'1 de gener de l'any de presentació de la sol·licitud, a excepció d'aquells titulars que hagen adquirit aquesta titularitat davant de la defunció, jubilació o incapacitat laboral del titular, sempre que el nou titular adquirisca la titularitat per successió, jubilació o incapacitat laboral de l'anterior i en siga parent, com a màxim, en quart grau. Així mateix, s'exceptuen dels requisits els supòsits de força major.



b) Demostrar la seua activitat mitjançant la presentació de factures de venda de mel o de productes apícoles (cera, pol·len, eixams), equivalents a la producció de 12 kg de mel per rusc, per un import d'acord amb la producció mitjana del nombre de ruscos registrats (12 kg/rusc). En aquells casos en què no arribe al mínim establit, es tindrà en compte la mitjana dels últims tres anys. El preu de referència serà la mitjana anual dels preus setmanals publicats de l'Observatori de Preus Agroalimentaris de la Generalitat Valenciana, la pàgina web del qual pot consultar-se en la seu electrònica de la Conselleria competent en matèria d'agricultura i ramaderia.

c) Realitzar almenys un tractament a l'any enfront de varroosi, d'acord amb el que estableix el Reial decret 608/2006, de 19 de maig, pel qual s'estableix i regula un programa nacional de lluita i control de les malalties de les abelles de la mel. I que estiga comunicat conforme al programa anual zoosanitari vigent que es publica en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

d) Disposar duna assegurança de responsabilitat civil, que cobrisca almenys el nombre de ruscos declarat en REGA en data inici del termini de sol·licitud de l'ajuda.

e) Els beneficiaris hauran de complir les obligacions establides en els articles 13 i 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. També tindran accés a aquesta línia d'ajudes les agrupacions d'apicultors, sempre que compten amb personalitat jurídica com a grup i almenys el 75 % dels seus membres complisquen les condicions del paràgraf anterior. Aquest mínim es fixa en un 51 % per a les organitzacions professionals agràries. En tot cas, els potencials beneficiaris finals de les ajudes compliran les condicions exigides als titulars d'explotació apícola indicades en els paràgrafs a, c i d de l'apartat 1, d'aquest article. Les agrupacions d'apicultors estaran exemptes de la presentació de factures de venda de mel o productes apícoles o declaració d'IRPF, a l'efecte d'acreditar la seua activitat com a apicultor, però presentaran declaració jurada sobre la tinència de la pòlissa de l'assegurança en vigor per part dels seus socis, o còpia de la pòlissa en vigor de cada associat.

3. En el cas d'unitats econòmiques o de patrimoni separat que, tot i no tindre personalitat jurídica, puguen dur a terme els projectes que motiven la concessió de les subvencions previstes en aquesta ordre, haurà de fer-se constar en la sol·licitud els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de subvenció que s'aplicarà per cada un d'aquests que tinguen igualment la consideració de beneficiaris. Així mateix, haurà de nomenar-se un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per a complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació; tot això d'acord amb el que disposa el segon paràgraf de l'apartat 3 de l'article 11 de la Llei general de subvencions.



4. Els laboratoris de les agrupacions d'apicultors receptors indirectes d'aquestes ajudes hauran d'estar degudament reconeguts per l'òrgan competent de la Comunitat, tal com regula el Decret 62/2009, de 8 de maig, prèviament a la proposta d'autorització de pagament d'aquestes mesures.»



Apartat segon

Es modifica la redacció i títol de l'article 7 de l'Ordre 14/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, que passa a tindre la redacció següent:





«Article 7. Criteris objectius d'atorgament de la subvenció i ponderació d'aquests

1. La concessió de les subvencions establides en aquesta ordre de bases, en virtut del que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s'ha de fer mitjançant el règim de concurrència competitiva, amb l'ordre de prelació de línies de finançament que determina la dotació pressupostària establida en el Pla nacional apícola comunicat i aprovat per la Comissió Europea.

2. La concessió de les subvencions establides en aquesta ordre s'ha de fer conformement amb els criteris objectius establits mitjançant la següent valoració de punts:

a) Dimensió de les explotacions acollides a l'ajuda: entesa com el nombre de ruscos potencialment destinataris de la mesura, tant en el cas de sol·licituds presentades per titulars d'explotacions, com de sol·licituds presentades per organitzacions o associacions d'apicultors reconegudes legalment i agrupacions de defensa sanitària (màxim 5 punts). La distribució dels 5 punts es determina en trams basats en el nombre de ruscos següent:

De 10 ruscos a 200 ruscos, 2 punts.

De 201 ruscos a 300 ruscos, 2,5 punts.

De 301 ruscos a 400 ruscos, 3 punts.

Di 401 ruscos a 500 ruscos, 3,5 punts.

De 501 ruscos a 600 ruscos, 4 punts.

De 601 ruscos a 700 ruscos, 4,5 punts.

Més de 700 ruscos, 5 punts.

b) Participació en règims figures de qualitat diferenciada reconegudes conformement amb el Reglament (UE) núm. 1151/2012. del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de novembre de 2012, sobre els règims de qualitat dels productes agrícoles i alimentaris, o conformement amb el Reglament (CE) núm. 834/2007, del Consell, de 28 de juny de 2007, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics, pel qual es deroga el Reglament (CEE) núm. 2092/91, o d'acord amb marques de qualitat reconegudes mitjançant normativa autonòmica: 1 punt. S'apliquen a les sol·licituds presentades per titulars d'explotacions o les seues agrupacions reconegudes legalment.

c) Pertinença del sol·licitant a una agrupació de defensa sanitària ramadera reconeguda legalment (màxim 1 punt): aquest criteri s'aplica tant a les sol·licituds presentades per titulars d'explotacions com a les sol·licituds presentades per organitzacions o associacions d'apicultors reconegudes legalment, en la mesura en què complisquen el criteri establit en aquest apartat.

d) Pertinença del sol·licitant a una cooperativa apícola: 1 punt.

e) Que les explotacions sol·licitants tinguen la titularitat compartida, als efectes del que estableix la Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries, o la titularitat de les quals tinga un jove agricultor, d'acord amb la definició i les condicions establides en el Reglament (UE) núm. 1307/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen normes aplicables als pagaments directes als agricultors en virtut dels règims d'ajuda inclosos en el marc de la PAC, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 637/2008 i (CE) núm. 73/2009, del Consell: s'apliquen aquests criteris tant a les sol·licituds presentades per titulars d'explotacions, com a les sol·licituds presentades per organitzacions o associacions d'apicultors reconegudes legalment, en la mesura en què complisquen el criteri establit en aquest apartat: 1 punt.



f) No haver obtingut ajuda l'any anterior per a l'actuació sol·licitada: 1 punt.

g) Tindre la consideració d'explotació agrària prioritària: 1 punt.

h) Que el titularitat de l'explotació apícola siga dona: 1 punt.

i) Acreditar produccions de més de 18 quilos de mel per rusc, en la forma en què s'indica en l'article 3.1.b: 1 punt.

3. Aquells sol·licitants que no obtinguen una puntuació mínima de 5 punts dels 13 possibles no es podran considerar beneficiaris.



4. En el cas que el crèdit disponible no siga suficient per a cobrir íntegrament la línia finançada conformement amb l'ordre de prioritat establit anteriorment, amb caràcter excepcional, i atenent la finalitat col·lectiva d'aquesta ajuda i per a complir amb l'objecte d'aquesta, la persona que ocupe la direcció general competent en matèria de ramaderia podrà distribuir la quantitat disponible per a aqueixa línia entre tots els beneficiaris que complisquen els requisits necessaris per a poder percebre l'ajuda destinada a aqueixa acció, de manera proporcional a la quantia subvencionable, i aleshores caldrà fer, per tant, un prorrateig.»





Apartat tercer

Es modifica l'article 8 de l'Ordre 14/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, que passa a tindre la redacció següent:



«Article 8

1. La quantia de les ajudes a atorgar a cada sol·licitud serà:

a) Per a les mesures de la línia A, establides en l'article 4.1.a, corresponents a les despeses previstes per a la realització de cursos, no podran superar la quantitat de 40 € per hora lectiva, ni de 2.000 € per curs.

b) Per a les mesures de la línia A, establides en l'article 4.1.b, corresponents a la despesa prevista per a la contractació de personal tècnic, se subvencionarà un 90 % del cost pressupostat. No obstant això, el cost total, inclosa la quota patronal de la Seguretat Social, no podrà superar els 25.242 €, per tècnic. En tot cas, s'haurà de disposar d'un mínim de 30.000 ruscos vius per al primer tècnic i de 30.000 per tècnic addicional sol·licitat.

c) Per a les mesures establides en l'article 4.2.c, corresponents a trampes i atraients, article 4.3.a, corresponents a mitjans de maneig per a la transhumància, i en l'article 4.4.c, d'aparells de laboratori, kits altres materials, se subvencionarà el 60 % del cost pressupostat.



d) Per a la resta de mesures establides en l'article 4, les despeses realitzades pels apicultors o les seues agrupacions que tinguen la consideració de despeses de funcionament diferents de les anteriors se subvencionaran amb el 75 % del cost pressupostat: art. 4.1.a, sobre la realització de cursos; art. 4.1.c, de sistemes de divulgació tècnica; art. 4.2.a i art 4.2.b, tractaments contra la varroa; art. 4.3.b, quota assegurances de responsabilitat civil; 4.4.a, contractació de serveis d'anàlisis, i 4.4.b, promoció i creació de laboratoris.

2. Es fixen els següents límits a la concessió de subvencions:

a) La subvenció màxima per explotació apícola d'un sol titular no podrà superar la quantitat de 12.000 € quan la millora siga promoguda per una explotació (cooperativa, SAT o altres figures semblants), de com a mínim tres titulars, la quantitat màxima serà la resultant de multiplicar el nombre d'integrants per 12.000 €, amb el límit de 36.000 €.

b) La subvenció a concedir a cada titular d'explotació apícola no podrà superar la quantia resultant de multiplicar el nombre de ruscos vius que manté inscrits en el Registre d'Explotacions Ramaderes en la data d'inici del període de presentació de sol·licituds per 20 €. Els ruscos abandonats, els ruscos morts i els nuclis no donaran dret al cobrament d'ajudes pel seu titular. Únicament seran subvencionables els ruscos vius degudament identificats i amb un únic codi vàlid d'identificació.

c) La subvenció a les despeses en el tractament de la varroosi amb tractaments quimioteràpics, o compatibles amb l'apicultura ecològica, ambdós autoritzats per l'Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris, no superarà els 1,60 € per rusc considerat en el paràgraf anterior.

3. Amb independència del que estableixen els apartats 1 i 2 d'aquest article, la subvenció concedida a cada titular d'explotació apícola a càrrec d'aquest programa d'ajudes de la línia C «Racionalització de la transhumància», entre els anys 2017 i 2019, no podran superar la quantitat de 12.000 €, en el cas d'explotacions individuals, o 36.000 €, en el cas d'explotacions associatives (societats agràries de transformació i cooperatives), mentre hi haja altres titulars d'explotacions que no hagen arribat al límit esmentat al llarg del període de duració del programa i hagen sol·licitat l'ajuda en el període per al qual s'ha de resoldre la concessió de subvencions.

4. La subvenció màxima anual a concedir a les agrupacions d'explotacions no superarà el límit de 10.000 € per agrupació. En aquest límit no es tindran en compte els imports concedits per a les submesures de l'article 4.1.b i 4.2.a i 4.2.b corresponents a la contractació de tècnics, i tractaments contra varroosi.



5. En cada convocatòria d'ajuda, La persona que ostente la Direcció de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària podrà establir mòduls amb els costos màxims que se subvencionaran per cada una de les distintes mesures de l'article 4, considerant el preu mitjà en el mercat dels conceptes subvencionables dins de cada mesura, que seria obtingut de tres ofertes de distints proveïdors.

6. En cap cas s'ha de subvencionar l'IVA.»



Apartat quart

Es modifica l'article 14 de l'Ordre 14/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, que passa a tindre la redacció següent:



«Article 14

1. Durant cada exercici, i dins del pla de control, es podrà comprovar sobre el terreny el nombre de ruscos declarat pels sol·licitants. A aquest efecte es tindrà en compte la declaració de l'article 3.1.e. En aquells casos en què el nombre comprovat siga inferior al declarat en el Registre d'Explotacions Ramaderes pres com a referència per al càlcul del límit d'ajuda, es disminuirà l'import concedit en la quantia que s'indica, llevat de les causes de força major indicades en l'article 12 i que hagen sigut comunicades a l'autoritat competent en el moment de produir-se o en el termini de 10 dies des de la seua detecció:

a) Quan la diferència siga menor del 5 %, es disminuirà en el mateix percentatge que falte.

b) Quan siga del 5 al 20 %, en el doble del percentatge que falte.

c) Quan la diferència amb el nombre de ruscos que es troba en REGA siga major del 20 %, es revocarà la concessió d'ajuda.

2. En el cas que una vegada realitzat el pagament es detecte en qualsevol control administratiu o sobre el terreny algun incompliment de les condicions inicials tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda, es procedirà al reintegrament de l'import de la subvenció concedit, d'acord amb el percentatge d'incompliment següent:

a) Si l'incompliment afecta el 10 % o menys de l'import concedit al beneficiari, aquest haurà de reintegrar una quantitat igual a l'import afectat per l'incompliment.

b) Si l'incompliment es troba superior al 10 % i fins al 20 % de l'import concedit al beneficiari, aquest haurà de reintegrar una quantitat igual al doble de l'import afectat per l'incompliment.

c) Si l'incompliment és superior al 20 % de l'import concedit al beneficiari, aquest haurà de reintegrar la totalitat de la subvenció rebuda



d) En cas de frau o negligència greu de què siguen responsables els beneficiaris, a més de tornar els pagaments indeguts i els interessos corresponents de conformitat amb l'article 63, apartat 3, del Reglament (UE) núm. 1306/2013, hauran d'abonar un import equivalent a la diferència entre l'import inicialment pagat i l'import a què tenen dret. Aquesta obligació és independent i compatible amb el reintegrament que pot procedir de les lletres a, b, c.

3. L'incompliment del Decret 12/1987, de 2 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es regula i ordena l'activitat apícola a la Comunitat Valenciana; del Reial decret 209/2002, de 22 febrer, pel qual s'estableixen normes d'ordenació d'explotacions apícoles; del Reial decret 930/2017, de 27 d'octubre, pel qual es regula el règim d'ajudes a l'apicultura en el marc dels programes nacionals anuals; o del vigent Programa anual zoosanitari per a l'apicultura a la Comunitat Valenciana durant la campanya FEAGA d'aqueix any, suposa la pèrdua de la condició de beneficiari de les ajudes regulades per aquesta ordre.



4. Quan la disminució de ruscos haja sigut comunicada prèviament a l'actuació de control per part de la conselleria competent en ramaderia, només es tindrà en compte als efectes del límit de subvenció per nombre de ruscos.

5. El compliment de la finalitat de la subvenció es verificarà pels serveis tècnics de la conselleria competent en matèria de ramaderia. Aquests, dins del Pla de control aprovat, comprovaran que les inversions i actuacions subvencionades, a càrrec d'aquesta ordre, compleixen i mantenen l'objecte d'aquesta ordre d'ajudes indicat en l'article 1, es podran dur a terme en els cinc anys següents al pagament de l'ajuda (10 anys en cas d'inversió en camions), i es concentraran especialment en els primers anys en funció de la naturalesa del bé.



6. El reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interés de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament es realitzarà en els casos establits en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. El termini màxim per a resoldre serà de 12 mesos des de la notificació de l'acord de reintegrament.

7. El procediment de reintegrament de les quantitats percebudes es regirà pel que estableixen el títol II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.



A la vista de l'informe del servei gestor, la persona que ostente la direcció general competent en matèria de ramaderia, per delegació la persona que ostente la direcció de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, resoldrà el reintegrament de les ajudes pagades indegudament.»



Apartat cinqué

S'afig l'article 15 a l'Ordre 14/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, que passa a tindre la redacció següent:

«Article 15

És normativa subsidiària aplicable per a la interpretació de les presents bases d'ajudes el Programa nacional de mesures d'ajuda a l'apicultura, i el Reial decret 930/2017, de 27 d'octubre, pel qual es regula el règim d'ajudes a l'apicultura en el marc dels programes nacionals anuals, i es modifica el Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'estableixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles.»

Mapa web