Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 4/2015, de 3 de març, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per la qual s'establixen el procediment i les condicions per a la domiciliació obligatòria del pagament d'ajornaments i fraccionaments de tributs i altres deutes de dret públic concedits per la Generalitat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7480 de 06.03.2015
Número identificador:  2015/1974
Referència Base de Dades:  002047/2015
 
  • Anàlisi jurídica

    Texto
    Texto Texto2
    Data d'entrada en vigor: 07.03.2015
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Administració Pública
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Tresor i política financera
    Descriptors:
      Temàtics: recaptació d'impostos, fiscalitat, política fiscal, impost, hisenda regional , monografies



ORDE 4/2015, de 3 de març, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per la qual s'establixen el procediment i les condicions per a la domiciliació obligatòria del pagament d'ajornaments i fraccionaments de tributs i altres deutes de dret públic concedits per la Generalitat. [2015/1974]

PREÀMBUL



L'article 60, apartat 1, paràgraf segon, de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, establix que el pagament dels deutes en efectiu podrà efectuar-se pels mitjans i en la forma que es determinen reglamentàriament.

L'article 46, apartat 2, lletra f, del Reglament General de Recaptació, aprovat per Reial Decret 939/2005, de 29 de juliol, habilita l'administració tributària competent per a la resolució dels ajornaments i fraccionaments de deutes tributaris per a establir la domiciliació bancària com a forma de pagament obligatòria en tals supòsits.



En l'àmbit dels tributs cedits per l'Estat a la Generalitat, l'article 56.3 de la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, establix que correspon a les comunitats autònomes resoldre les sol·licituds d'ajornaments i fraccionaments de deutes de tributs cedits d'acord amb la normativa de l'Estat.



Per la seua banda, l'article 19, apartat 1, de la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les Comunitats Autònomes, establix que correspondrà a la comunitat autònoma l'aplicació dels seus tributs propis, la qual disposarà de plenes atribucions per a l'execució i organització de les esmentades tasques, sense perjuí de la col·laboració que puga establir-se amb l'administració tributària de l'Estat, especialment quan així ho exigisca la naturalesa del tribut.

D'altra banda, l'article 12 bis, apartat 1, del text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat, aprovat per Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, establix que la gestió recaptatòria dels drets de naturalesa pública de la Generalitat s'efectuarà, si és el cas, d'acord amb els procediments administratius corresponents i gaudirà de les prerrogatives establides per als tributs en la Llei General Tributària, i de les previstes en el Reglament General de Recaptació.



La domiciliació bancària constituïx un mitjà de pagament que afavorix el compliment de les obligacions tributàries dels contribuents i que incrementa l'eficiència de la gestió recaptatòria, resultant especialment adequada en els supòsits d'ajornaments i fraccionaments, en què l'execució de les tasques administratives i el seguiment de l'actuació de compliment dels obligats al pagament s'ha de dilatar necessàriament en el temps.

En virtut d'això, en execució del que disposa la normativa citada i de conformitat amb les facultats conferides per l'article 5 del Decret 9/2014, de 12 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determina les conselleries en què s'organitza l'administració de la Generalitat; pels articles 1 i 12 del Decret 20/2013, de 25 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, i per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la Direcció General de Tributs i Joc, i previs els tràmits establits en el Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, així com l'informe de l'Advocacia General de la Generalitat, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,



ORDENE



Article 1. Obligatorietat i efectes de la domiciliació

1. El mitjà obligatori de pagament en els supòsits d'ajornament o fraccionament de deutes tributaris i altres deutes de dret públic a favor de la Generalitat serà la domiciliació bancària.

2. La data de càrrec en compte de tals domiciliacions serà sempre el dia 5 o el 20 del mes que corresponga al venciment del termini o fracció acordada o, en cas de ser dissabte o festiu, l'immediat hàbil següent.





Article 2. Legitimació per a les ordes de domiciliació

Podran ordenar la domiciliació del pagament dels deutes de dret públic ajornats o fraccionats per la Generalitat els obligats a realitzar el pagament d'aquells o, si és el cas, els seus representants legals o voluntaris.



Article 3. Procediment de domiciliació

1. La domiciliació del pagament dels deutes serà ordenat al presentar la sol·licitud de l'ajornament o fraccionament, indicant la codificació del compte en què es domicilie el pagament en el model que s'inclou com a annex d'esta orde.

2. El compte de domiciliació haurà de reunir els requisits següents:



a) Ser de titularitat de l'obligat al pagament.

b) Tractar-se d'un compte a la vista o d'una llibreta d'estalvi que admeta la domiciliació de pagaments.

c) Estar obert en una entitat de crèdit autoritzada per a actuar com a col·laboradora en la gestió recaptatòria de la Generalitat.

3. Els obligats a realitzar el pagament o els seus representants legals o voluntaris podran sol·licitar a l'òrgan de la Generalitat competent per a la concessió de l'ajornament o fraccionament la modificació del compte de domiciliació dels pagaments.

Quan la sol·licitud de modificació haguera tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per a la concessió de l'ajornament o fraccionament entre els dies 1 i 15 del mes, produirà efectes respecte dels terminis o fraccions que vencen des del dia 5 del mes següent. Si ha tingut entrada en tal registre des del dia 16 a l'últim del mes, produiran efectes respecte dels terminis i fraccions que vencen des del dia 20 del mes següent.



Article 4. Gestió de les domiciliacions

1. La Generalitat generarà un fitxer de domiciliacions per cada entitat col·laboradora en la gestió recaptatòria de la Generalitat. L'entitat respectiva, una vegada finalitzada la gestió de domiciliació, haurà de remetre un fitxer de retorn amb la informació dels drets no cobrats per les domiciliacions tornades.

2. El càrrec dels imports domiciliats en els comptes dels respectius obligats al pagament haurà d'efectuar-se el dia del venciment del deute que, en cada cas corresponga, llevat que el compte designat per l'obligat no complisca algun dels requisits establits en l'apartat 2 de l'article 3 d'esta orde o en este no existisca el dia del venciment saldo disponible suficient per a atendre al pagament íntegre de l'import domiciliat.



3. El deute haurà d'efectuar-se, en tot cas, per l'import íntegre del deute domiciliat, sense que puguen dur-se a terme càrrecs per imports parcials.

4. L'entitat col·laboradora haurà de realitzar l deute dels imports domiciliats en el mateix compte que figure en el fitxer rebut de la Generalitat, sent d'exclusiva responsabilitat de la dita entitat qualsevol incidència que puga produir-se pel fet que el deute es duga a terme en un compte distint.



Article 5. Moment del pagament i alliberament de l'obligat enfront de la Generalitat

1. El pagament dels deutes domiciliats es considerarà efectuat en la data en què es produïsca el càrrec en el compte de l'obligat, no tenint efectes enfront de la Generalitat la data en què l'entitat financera valore comptablement l'operació de deute.

2. Sense perjuí del que preveu l'article 38.3 del Reglament General de Recaptació, quan no es produïsca el càrrec en compte dels imports domiciliats, inclús per causa no imputable als obligats, estos no quedaran alliberats enfront de la Generalitat de l'obligació d'ingressar l'import del deute domiciliada.







DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Primera. Remissió d'informació d'ingressos a la conselleria competent en matèria d'hisenda

Les ordes emeses per òrgans gestors d'ingressos de la Generalitat amb format normalitzat XML per a la realització de domiciliació de deutes directes SAPIA (Single Euro Payments Area) en euros (Quadern 19 XML ISO 20022) que incloguen informació relativa a ingressos de naturalesa pública, a més de ser remeses a les entitats financeres col·laboradores per al seu processament i tramitació, hauran de ser-ho a l'òrgan de la Generalitat competent en l'àmbit de les aplicacions informàtiques d'hisenda, als efectes de la corresponent identificació i aplicació d'ingressos en comptabilitat, a través dels missatges següents:



a) Missatge d'iniciació de deutes directes (pain.008.001.02).

b) Missatge de comunicació de devolucions de deutes directes – esquema bàsic (pain.002.001.03).

c) Missatge de comunicació de rebutjos de deutes directes (pain.002.001.03).



Segona. No increment del gasto públic

La implementació d'esta orde, en quant que el seu únic cost per a la Generalitat és el derivat dels necessaris desenrotllaments d'adaptació en les aplicacions informàtiques de gestió tributària, portats a través dels mitjans ordinaris de desenrotllament, actualització i manteniment de les dites aplicacions, no implicarà augment del gasto públic i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent en matèria d'hisenda.





DISPOSICIÓ FINAL



Primera. Desplegament i aplicació de l'orde

Es faculta la direcció general amb competències en matèria de Tributs perquè dicte les resolucions i adopte les mesures que considere necessàries per a l'aplicació del que disposa la present orde.



Segona. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 3 de març de 2015



El conseller d'Hisenda i Administració Pública,

JUAN CARLOS MORAGUES FERRER

Mapa web